Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2012, 22:30
Verwijderd
Was mij ook opgevallen ja.
Advertentie
Oud 08-07-2012, 01:05
DAH
DAH is offline
Hugh Laurie sprak 'proost' uit als 'proest'!
Onvergeeflijke fout!
Nee hoor, hij is cool, maar hij sprak het wel verkeerd uit.
Oud 09-07-2012, 11:19
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Nederlands is wel krom ..

'Hoe laat was je van plan om vandaag te komen?'

Zou eigenlijk een futurum (en geen verleden tijd!) moeten staan, maar tja; wie gebruikt dat
Oud 09-07-2012, 12:27
Martiño
Martiño is offline
Hoezo? Ik heb het plan toch al?
Oud 09-07-2012, 19:55
DAH
DAH is offline
Citaat:

Zou eigenlijk een futurum (en geen verleden tijd!) moeten staan, maar tja; wie gebruikt dat
Dat kan toch?
Oud 10-07-2012, 07:57
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:

Dus volgens jou is dit correcter?

'Hoe laat zul je van plan zijn om vandaag te komen?'
Oud 10-07-2012, 09:10
Verwijderd
Ja, het is een verkeerd voorbeeld. Als het gaat om 'van plan zijn', dan klopt het gewoon. Het voorbeeld dat je bedoelt is iets als 'Hoe laat was jij er vanavond?' (en dat je dat dan vraagt vóórdat het avond is).
Oud 10-07-2012, 09:20
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ja, het is een verkeerd voorbeeld. Als het gaat om 'van plan zijn', dan klopt het gewoon. Het voorbeeld dat je bedoelt is iets als 'Hoe laat was jij er vanavond?' (en dat je dat dan vraagt vóórdat het avond is).
Dit + het zou wel logischer zijn om in haar voorbeeld 'Hoe laat ben je van plan te komen?' te zeggen.
Oud 10-07-2012, 12:05
Dasherman
Dasherman is offline
Citaat:
Dit + het zou wel logischer zijn om in haar voorbeeld 'Hoe laat ben je van plan te komen?' te zeggen.
Dat denk ik ook, je bent het immers op het moment van vragen van plan. Een tegenwoordige tijd lijkt mij hier gepast.
Oud 10-07-2012, 12:35
Verwijderd
Daar was ik weer!
Oud 10-07-2012, 13:04
Verwijderd
Hoe laat was je van plan? vind ik niet (per se) hetzelfde betekenen als Hoe laat ben je van plan?
Dus ik vind helemaal niet dat tt (per se) beter/logischer is.
Oud 10-07-2012, 13:28
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hoe laat was je van plan? vind ik niet (per se) hetzelfde betekenen als Hoe laat ben je van plan?
Dus ik vind helemaal niet dat tt (per se) beter/logischer is.
Nee, ik vind ook dat er betekenisverschil in zit.

Vergelijk:
- Ik kwam even langs voor je verjaardag
- Ik kom even langs voor je verjaardag

De tweede optie klinkt gek, het eerste is gebruikelijker, ook al lijkt dat een verleden tijd te bevatten.
Oud 10-07-2012, 13:51
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nee, ik vind ook dat er betekenisverschil in zit.

Vergelijk:
- Ik kwam even langs voor je verjaardag
- Ik kom even langs voor je verjaardag

De tweede optie klinkt gek, het eerste is gebruikelijker, ook al lijkt dat een verleden tijd te bevatten.
Huh?
Oud 10-07-2012, 15:53
Verwijderd
Dat is gewoon weer een irrelevant ander voorbeeld. En volgens mij verwisselt ze eerste/tweede.

Het plan was..., dat kun je prima in de verleden tijd laten staan, zeker als je vervolgens eventuele veranderingen op de planning bespreekt.
Oud 10-07-2012, 15:56
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dat is gewoon weer een irrelevant ander voorbeeld. En volgens mij verwisselt ze eerste/tweede.

Het plan was..., dat kun je prima in de verleden tijd laten staan, zeker als je vervolgens eventuele veranderingen op de planning bespreekt.
Nee, niet irrelevant, het ging toch om zinnen waarbij je de verleden tijd lijkt te gebruiken terwijl het over iets gaat wat zich in het heden of in de toekomst afspeelt? En ik heb niets omgewisseld. Stel dat iemand even langsgaat op een verjaardag, dan zeg je toch eerder nadat je iemand hebt begroet: "Ik kwam even langs" dan "Ik kom even langs"?

Snappen jullie me?
Oud 10-07-2012, 16:04
Verwijderd
Ik snap je, maar volgens mij is het bij 'hoe laat was het plan' niet iets wat eigenlijk in de toekomst afspeelt, het plan wás inderdaad, en kan nog steeds zijn.
Oud 10-07-2012, 16:18
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik snap je, maar volgens mij is het bij 'hoe laat was het plan' niet iets wat eigenlijk in de toekomst afspeelt, het plan wás inderdaad, en kan nog steeds zijn.
Maar daarom is juist dat voorbeeld niet zo goed, want Laura had het juist over zinnen waarbij je eigenlijk een toekomstige tijd zou verwachten.

Hier staat nog een ander voorbeeld: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...-verleden-tijd
Oud 11-07-2012, 12:02
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nee, niet irrelevant, het ging toch om zinnen waarbij je de verleden tijd lijkt te gebruiken terwijl het over iets gaat wat zich in het heden of in de toekomst afspeelt? En ik heb niets omgewisseld. Stel dat iemand even langsgaat op een verjaardag, dan zeg je toch eerder nadat je iemand hebt begroet: "Ik kwam even langs" dan "Ik kom even langs"?

Snappen jullie me?
Ah, ik begreep niet in welke situatie die eerste vorm logischer zou zijn, maar inderdaad.. daar is het logischer.

Hoewel ik in die situatie zou zeggen: "Ik dacht: ik kom even langs/ik zal eens even langsgaan!"
Oud 11-07-2012, 14:04
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ah, ik begreep niet in welke situatie die eerste vorm logischer zou zijn, maar inderdaad.. daar is het logischer.

Hoewel ik in die situatie zou zeggen: "Ik dacht: ik kom even langs/ik zal eens even langsgaan!"
Ja, en ik vermoed dat het ook vooral spreektaal is, maar dat vind ik eigenlijk des te interessanter.

En die optie is inderdaad ook goed mogelijk
Oud 11-07-2012, 19:36
Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ok. Even voor de duidelijkheid falsificationisme kan met het volgende uitgelegd worden, goed?
Oud 11-07-2012, 23:24
Dasherman
Dasherman is offline
Ach, dat hele topic gaat nergens meer over. Die nina kan gewoon geen fatsoenlijk Nederlands typen.
Oud 12-07-2012, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Voor diverse projecten in de omgeving van [...] zijn wij op zoek naar gemotiveerde schoonmaakmedewerkers die zowel fulltime als parttime beschikbaar zijn.
Oud 12-07-2012, 13:20
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Ach, dat hele topic gaat nergens meer over. Die nina kan gewoon geen fatsoenlijk Nederlands typen.
Het typen is nog niet het ergste..
Oud 12-07-2012, 14:45
Martiño
Martiño is offline
Ik heb vandaag drie keer suggesteerde willen typen. En een keer hooft.
Oud 12-07-2012, 14:46
Martiño
Martiño is offline
oh haha, als ik op suggesteerde google kom ik een oud spelling- en grammaticatopic tegen
Oud 12-07-2012, 16:31
Verwijderd
Citaat:
zowel fulltime als parttime
Oud 12-07-2012, 19:50
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Als deze discussie werd gevoerd op een fora [...]
Oud 13-07-2012, 08:08
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
zowel fulltime als parttime
Daarmee zullen ze wel bedoelen dat je 24/7 beschikbaar moet zijn maar het niet erg moet vinden als je vervolgens maar acht uur wordt ingeroosterd. In vacatureteksten staan soms echt de absurdste dingen...
Oud 13-07-2012, 20:06
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
- turquase only hemdje
Oud 15-07-2012, 09:38
Dasherman
Dasherman is offline
Citaat:
hallo peepzz, ik heb een jongen in april leren kennen... die zei dat hij verliefd op me is enz. hij is best wel een leuke guy. vandaar ik ook verliefd op hem werd.. ik hield van die aandacht enzo.. dus toen hij me vroeg als ik zijn vriendin wil wordn zei ik ja... alles ging zo prima tussen ons,,, tot ik erachter kwam dat hij al een jaar relatie heeft met een meid. hij was met mij omdt dat meisje ver vn hem woont. hij kreeg niet veel aandacht en liefde van haar... en toen ik hem vroeg met wie hij eigenlijk echt serieus is , zei hij met dat ander meisje.. nu zit ik hier met een brokenheart </3 weet niet wat ik moet doen ? hij wil dt ik door met hem moet zijn,maar ik vind dat niet lekker zitten coz als dat ander kind erachter komt gaat het haar pijn doen.en ik houd niet van geheime relaties...
Oud 20-07-2012, 16:53
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
'aan mijn hoella'

Ik denk dat degene die dit schreef ernstig dyslexie heeft, maar ik moest stiekem toch wel heel hard lachen
Oud 20-07-2012, 17:08
Martiño
Martiño is offline
volgens mij is het prima Nederlands hoor "ammehoela" is een verbastering van "aan mijn hoella" wat zo veel betekent als "aan mijn gat/reet"
Oud 20-07-2012, 17:09
Martiño
Martiño is offline
oh kijk eens: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/ammehoela
Oud 20-07-2012, 22:43
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Potver! Maar dan nog klopt de dubbel 'l' niet
Oud 21-07-2012, 13:40
Geel
Geel is offline
Op Facebook, over iemand die naar Engeland wil gaan:

Citaat:
Super *naam*, gefeliciteerd!! England, here you come!!
Oud 21-07-2012, 23:51
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Dit pareltje hangt al meer dan een jaar op de WC op m'n werk:

Oud 21-07-2012, 23:57
Martiño
Martiño is offline
Wie gaat er nu op een toilet staan? Of is het een hurktoilet?
Oud 22-07-2012, 00:00
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Wie gaat er nu op een toilet staan? Of is het een hurktoilet?
Niet eens. En helemaal vreemd aangezien het 't damestoilet is en er naar mijn weten geen vrouwen op het station werken die staand plassen (of kakken).
Oud 22-07-2012, 00:02
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Vooral dat geschreven t-tje is erg mooi
Oud 22-07-2012, 00:03
Martiño
Martiño is offline
Ohja, maar daar heb ik ook schijt aan hoor. Bij ons op het werk heeft de secretaresse ook een bordje dames en heren opgehangen op het personeelstoilet, maar als ik naar het toilet moet en het andere toilet is bezet ga ik gewoon. Kom nou zeg... In het oude ziekenhuis hadden we één personeelstoilet, dan ging ze altijd klagen over de hele afdeling als een man per ongeluk de bril omhoog had laten staan.
Oud 26-07-2012, 12:57
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Daar stap ik volopig niet meer in de auto.
Oud 26-07-2012, 13:14
Martiño
Martiño is offline
Deze ook overigens

Citaat:
Hij ging tegen het verkeer in op een éénrichtingsbrug om twee mensen op een oude Itiliaanse bromfiets vragen te stellen.
Oud 29-07-2012, 14:13
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Als hij types een jongens mop maakt kan jij er veder op in gaan als het over sex gaat bijv dat je hem heel leuk vind enz en dat eigenlijk wel toe bent aan sex met hem
Oud 29-07-2012, 14:23
Verwijderd
Los van de onbegrijpelijkheid;

"Ik ken een mop. Twee tieten in een envelop! "
"Ik vind je heel leuk. Ik ben eigenlijk wel toe aan seks met je."

Oud 30-07-2012, 02:09
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
je vriend niet kan dwingen maakt nog niet dat ie niet bereidt zou kunnen zijn
Oud 30-07-2012, 16:42
Schrödinger
Schrödinger is offline
Deze topictitel: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1863658

"Hoi, mag ik alsjeblieft wat sperma?"
Oud 30-07-2012, 16:57
DAH
DAH is offline
Citaat:
Deze topictitel: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1863658

"Hoi, mag ik alsjeblieft wat sperma?"
Ik was dus niet de enige die zo'n associatie had.
Oud 02-08-2012, 08:16
Zeppelin
Zeppelin is offline
Citaat:
Hoi allemaal,

Tja waar zal ik beginnen ik ben een 3ling en toen ik in groep 2 ben je dus 6jaar zat werdt ik uitelkaar gehaald, door mijn zusjes dat kwam omdat ik niet zo goed in leren was. eigenlijk bleef ik dus zitten! ik moest van te voren veel testen afleggen dat herindere ik me altijd erg goed ze zei als ik goed me best zal doen we niet uitelkaar werden gehaald voor mij was het een bevesteging dat ik het dus niet goed had gedaan ik werdt na een jaar alleen gezeten te hebben depresief het werdt alleen maar erger toen ik naar een andere school moest en specaail onderwijs kwam in klas met adhd mensen en veel autistiche mensen ik heb veel geleerd over hun gedrag enzo. ik respecteer die mensen altijd en waardeer ze erg hoe hun in elkaar zitten heb ik bewondering voor dat ze zo posetief kunnen blijven ik moest in groep 8 de sito toets doen ik was bang voor en bevesteging dat ik het niet kon maar gelukkig had ik net aan basis bereikt ik ontwikkelde in de 1e toch een angst stoornis omdat ik bang was dat ze me niet accepteerde omdat ik veel onzekerheids training kreeg terwijl ik zo goed wist wat ik wilde bereiken en wist wat ik vondt maar ze vonden me altijd neagetief maar ik wist toch wat ik kon ja of nee ik wist herinderde altijd die bevesteging dat ik niet goed me best had gedaan me depresie die tijd ging hard achteruit en kwam steeds minder naar school omdat ik niet wilde en bang was voor bevesteging uiteindelijk bleek ik post traumatische stress stoornis te hebben en na 9 emdr gehad te hebben ben ik bijna uit me depresie en ging steeds beter maar nu half jaartje verder voel ik de angst en de depresie weer komen ik durf bijv. geen stage te lopen terwijl ik volgendjaar er echt aan moet geloven ik vraag me af of iemand dit herkent zal je dan misschien willen reageren.

Liefst,Leonie
dit is één zin
Oud 02-08-2012, 08:26
Dasherman
Dasherman is offline
Wow, trol?
Oud 02-08-2012, 10:19
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Twee zinnen, er staat 1 keer een uitroepteken in.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten