Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2003, 15:51
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 25-06-2003 @ 16:46:
niet iedereen doet voedingsmiddelen dinges dus daar heb ik weinig verstand van, maar ik beperk me tot geen vlees eten en geen gelatine of dierlijke E nummers etc.
Voedingsmiddelentechnologie, moet je onthouden, is leuk voor galgje..

Nee maar serieus; je moet wel voor jezelf grenzen stellen wat jij dierlijk vind. Sommige bacteriën in voedsel (yoghurt ofzo) worden soms op dierlijke voedingsbodems gekweekt. Is dat dierlijk, of juist té ver weg..

Maar het lijkt me echt een godsgruwelijk karwei om daarop te letten
Oud 25-06-2003, 16:52
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
Qamra schreef op 25-06-2003 @ 16:51:
Voedingsmiddelentechnologie, moet je onthouden, is leuk voor galgje..

Nee maar serieus; je moet wel voor jezelf grenzen stellen wat jij dierlijk vind. Sommige bacteriën in voedsel (yoghurt ofzo) worden soms op dierlijke voedingsbodems gekweekt. Is dat dierlijk, of juist té ver weg..

Dat bedoel ik... mijn grens ligt daar wat ik hierboven zei... ik wil niet geheel veganistisch worden, omdat het enige dat ikeigenlijk nog mag hebben ( ivm allergie en astma enzo) is kaas. Nu eet ik dan vegetarische kaas, en ei en melk eet ik niet, maar dat is omdat ik het zowieso al niet mag hebben.

Dat vind ik wel grenzen genoeg
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 17:38
Verwijderd
Om even iets nieuws toe te voegen.

Niemand hier heeft nog het argument gegeven dat je ook geen vlees meer eet omdat dat de enige manier om het voedselprobleem ooit op te lossen. Voor 10 kilo vlees is 70 kilo graan nodig(beest moet eten) en daardoor als mensen vlees blijven eten, zullen er zeker op lange termijn voedseltekorten komen.

Uit dit principe, het principe van hoe het meeste vlees wordt geproduceerd, het principe van het doden van onschuldige beesten en het principe dat vlees meestal erg ongezond is ben ik vegetariër.

[edit] Ohja, Overjoyed, eet jij drop of spekjes? of wellicht van die roze glace koeken? [/edit]
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 17:55
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 25-06-2003 @ 18:38:
..en het principe dat vlees meestal erg ongezond is ..
Que? Nou dáár heb ik nog nooit van gehoord (behalve dan van die kippen die injecteerd worden met proteïnen uit varkens enzo..)..
Oud 25-06-2003, 18:01
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Citaat:
Qamra schreef op 25-06-2003 @ 18:55:
Que? Nou dáár heb ik nog nooit van gehoord (behalve dan van die kippen die injecteerd worden met proteïnen uit varkens enzo..)..
veel vlees is juist heel gezond en vor jonge kinderen zelfs onmisbaar

dat geld niet voor alle vlees natuurlijk

Laatst gewijzigd op 25-06-2003 om 18:03.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:20
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
prinses eowyn schreef op 25-06-2003 @ 19:01:
Dáár ben ik het nou ook weer niet mee eens

Alle belangrijke voedingsstoffen die in vlees zitten kunnen met gemak vervangen worden.. Maar om nou te zeggen dat het ongezodn is
Oud 25-06-2003, 18:36
Verwijderd
Citaat:
bonelesschicken schreef op 25-06-2003 @ 18:38:

[edit] Ohja, Overjoyed, eet jij drop of spekjes? of wellicht van die roze glace koeken? [/edit]
hij wet heus wel van gelatine
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:39
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
a new nose schreef op 25-06-2003 @ 19:36:
hij wet heus wel van gelatine
En van cochinelle..

Verspreidt het woord!
Oud 25-06-2003, 18:52
AtHell
AtHell is offline
http://maddox.xmission.com/grill.html

Ik wordt ook maar vegetariër
Oud 25-06-2003, 18:58
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
AtHell schreef op 25-06-2003 @ 19:52:

en het is nog fucking waar ook
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 22:14
the exploding boy
Citaat:
prinses eowyn schreef op 25-06-2003 @ 19:01:

dat geld niet voor alle vlees natuurlijk

als jij hormonen en antibiotica gezond vindt wel ja...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 13:17
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef op 25-06-2003 @ 19:58:

en het is nog fucking waar ook
daar zit wat in ja, zo heb ik het nog nooit bekeken
Oud 26-06-2003, 13:46
Verwijderd
Olga: ik gebruik het feit 'dat het hoort' niet als argument om vlees te eten, maar als weerlegging van sommige praatjes die je wel eens hoort dat vlees eten onnatuurlijk zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 15:08
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Om even bij het onderwerp te blijven:
op zich zou vegetariër worden wel afzetting tegen je ouders kunnen zijn, maar dat hangt meer van je ouders af dan dat het echt in het algemeen afzetten zou kunnen zijn.

Verder vind ik vegetariër zijn onzin. Wat heeft het immers geholpen, de afgelopen 25 jaar? Zijn er minder dieren geslacht, hebben er minder dieren geleden? Het houdt toch nooit op, te veel mensen vinden vlees te lekker om te stoppen met eten. En persoonlijk prefereer ik een lekker biefstukje dat van een koe komt die in een wei heeft gelopen en redelijk humaan is doodgegaan boven een besproeide plantenstengel.
Oud 26-06-2003, 15:18
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
ScarletWithin schreef op 26-06-2003 @ 16:08:
Verder vind ik vegetariër zijn onzin. Wat heeft het immers geholpen, de afgelopen 25 jaar? Zijn er minder dieren geslacht, hebben er minder dieren geleden? Het houdt toch nooit op, te veel mensen vinden vlees te lekker om te stoppen met eten.
Vind je dat nu zelf een argument waarvan je zegt: "WAW die zat" ?

Inderdaad, er zullen veel mensen inderdaad tot in het eeuwige der eeuwige vlees blijven eten. Maar je mag toch voor jezelf beslissen welke waarden je aanneemt en welke niet? Hoe kan je iemands levenswijze en vooral: EETwijze onzin vinden???
Jezus, van die praat krijg ik het echt...Live and let live, weetjewel. Ik snap niet hoe vegetarisme je kan storen...zij zijn niet degene die een leven verstoren. Maar goed, er zijn ook nog steeds mensen die homo's haten, dus niets verwondert me nog.
Gewoon ff zeggen dat ik het een schijtargument vond.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 15:28
Sundae
Sundae is offline
Waarom vegetariër worden..
Als je eens denkt aan alle mieren die je per dag doodstampt..en dat is dan minder erg dan een geslachte koe?

Ik ben zelf geen vegetariër en ben ook niet van plan dat te worden, omdat ik vlees gewoon hartstikke lekker vind.
Een aantal mensen dat ik ken, is vegetariër, maar zij doen het alleen om zich te onderscheiden van andere mensen door het 'Kijk mij vegetariër zijn en niet bij de McDonalds eten, oh wat ben ik toch een wereldverbeteraar'. Ik werk bij een slagerij en een week geleden kwamen ze langs om een keertje keihard 'moordenaars' naar binnen te roepen. Bovendien zijn zij er helemaal niet verantwoord mee bezig, ze eten geen vervangende middelen enzo. Een zo'n jongen heeft nu zelfs chronische problemen met zn evenwichtsorgaan omdat ie een of andere stof te lang niet heeft binnen gekregen.

Als je echt vegetariër bent omdat je er zelf achter staat (en niet omdat je vriendjes ook vegetariër zijn..) is het zeker niet iets puberaals ofzo!

@ bonelesschicken:
Alsof het besproeien van planten met weet ik veel wat voor chemicaliën trouwens zo lekker is voor het milieu!
Oud 26-06-2003, 16:04
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 26-06-2003 @ 16:18:
Vind je dat nu zelf een argument waarvan je zegt: "WAW die zat" ?

Inderdaad, er zullen veel mensen inderdaad tot in het eeuwige der eeuwige vlees blijven eten. Maar je mag toch voor jezelf beslissen welke waarden je aanneemt en welke niet? Hoe kan je iemands levenswijze en vooral: EETwijze onzin vinden???
Jezus, van die praat krijg ik het echt...Live and let live, weetjewel. Ik snap niet hoe vegetarisme je kan storen...zij zijn niet degene die een leven verstoren. Maar goed, er zijn ook nog steeds mensen die homo's haten, dus niets verwondert me nog.
Gewoon ff zeggen dat ik het een schijtargument vond.
Hoe kan ik het onzin vinden? Omdat ik het gewoon onzin vind.
Mag ik? Of is dat verboden? Vrijheid van meningsuiting, bestaat dat nog, of is men dan meteen beledigd?
Verschillende vegetariërs bestempelen mij toch ook als barbaar, omdat ik vlees eet, waarom zou ik het omgekeerd dan niet ook mogen doen?
Live and let live, ik vind het best, zolang ze mij er niet mee lastig vallen mogen ze eten wat ze (niet) willen. Maar ze vallen me er wel mee lastig.
Verder bemoei ik me niet met dit topic, omdat ik het toch onzin vind en er blijkbaar geen normale discussie mogelijk is zonder dat ergens inhoudelijk op wordt ingegaan maar er meteen op de man gespeelt wordt. En nee, nu heb ik het niet direct over jou.
Oud 26-06-2003, 16:21
the exploding boy
Citaat:
ScarletWithin schreef op 26-06-2003 @ 17:04:
Hoe kan ik het onzin vinden? Omdat ik het gewoon onzin vind.
Mag ik? Of is dat verboden? Vrijheid van meningsuiting, bestaat dat nog, of is men dan meteen beledigd?
Verschillende vegetariërs bestempelen mij toch ook als barbaar, omdat ik vlees eet, waarom zou ik het omgekeerd dan niet ook mogen doen?
.
hoe dan ook een lompe vergelijking.... als je een moordenaar bent wordt je er ook op aangekeken, maar niemand zal opmerkingen maken over mensen die niet moorden... zo stel je het ongeveer.
En in mijn ogen is dit hetzelfde idee. of je nu mensen of dieren doodmaakt.

Om een andere stelling te melden dan maar;

als je mensen niet beter vindt dan dieren en je eet wel vlees, dan zou je ook mensenvlees moeten eten . Maar als je dat tegen mensen zou zeggen worden ze al hysterisch bij het idee *want het is een mens*

at nare man:

Citaat:
Olga: ik gebruik het feit 'dat het hoort' niet als argument om vlees te eten, maar als weerlegging van sommige praatjes die je wel eens hoort dat vlees eten onnatuurlijk zou zijn.
Ja ik had wel door dat jij het zo bedoelde, maar er zijn zat mensen die het wel als reden aandragen om vlees te eten en die logica zal ik gewoon nooit begrijpen...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 17:05
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 26-06-2003 @ 17:21:

Om een andere stelling te melden dan maar;

als je mensen niet beter vindt dan dieren en je eet wel vlees, dan zou je ook mensenvlees moeten eten . Maar als je dat tegen mensen zou zeggen worden ze al hysterisch bij het idee *want het is een mens*
Misschien is mensenvlees wel heel lekker, wie zal het zeggen? 't Is alleen omdat het niet "hoort" dat het niet toegestaan is. Zou overigens wel een oplossing zijn voor het voedsel- en overbevolkingsprobleem
Oud 26-06-2003, 17:27
prinses eowyn
prinses eowyn is offline
ff een mening in de groep gooien:

ik ben geen vegetarier omdat vegetarier zijn best gezond kan zijn, maar alleen als je het aanvult met dingen als gierst etc. (je kunt ook pillen nemen maar die bevatten meestal weer gelatine = gemalen koeienbotten ) om het echt gezond te houden en niks van de voedingstoffen uit vlees te missen heb je meer nodig dan een vegaburger. (geen roddel of misverstand, is uit wetenschappelijk dubbelblind onderzoek gebleken)
het klinkt misschien cru maar zoveel moeite niet waard om een paar dieren te redden. een hamburger weigeren vind ik niet z'n probleem, maar om nou de hele tijd sojabonen e papjes te gaan zitten eten...nee dankje.
Oud 26-06-2003, 18:19
Verwijderd
Citaat:
*~annûh~* schreef op 26-06-2003 @ 16:28:

@ bonelesschicken:
Alsof het besproeien van planten met weet ik veel wat voor chemicaliën trouwens zo lekker is voor het milieu!
Ja, ik eet dan ook alleen bespoten planten. Ik doe het voor dat vreemde smaakje
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 20:29
Verwijderd
Citaat:
AtHell schreef op 25-06-2003 @ 19:52:

dit is best grappig
Met citaat reageren
Oud 26-06-2003, 23:10
Verwijderd
Vanaf mijn 9de wilde ik al vegetarier worden *dat ben ik ook geworden toen*, misschien gaan mensen er in de puberteit meer over nadenken. Ligt er ook aan hoeveel je er mee bezig bent. Ik denk niet dat het te maken heeft met opstandig zijn, het is gewoon zielig voor die dieren.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 10:24
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Mja, ik ben gewoon vega geworden omdak t zielig vind voor de diertjes en ja tis gewoon een principe van mij, ik vind t vaak alleen maar irritant als ik dan weer van te voren als ik bij mensen ga eten moet zeggen dat t vega moet voor mij (en suikerloos).
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 14:11
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
VanilleVla schreef op 24-06-2003 @ 09:48:
Ik persoonlijk denk dat dit ook wel een rol speelt, ik bedoel pubers hebben zo weinig meer om zich af te zetten. Dan is vegetarier worden natuurlijk wel een uitkomst.
(Het geblaat over Che, pubers en de stereotypen-ziekte even buiten beschouwing gelaten)

Excuse my language maar wat een bahger-analyse. Een rol speelt, per definitie? Wtf?!? Jij denkt hier even alle pubers op een hoop te gooien? Mag ik je eraan helpen herinneren dat je ook mensen kunt onderscheiden dmv. andere eigenschappen zoals gevoels- en verstandsmens? En dat uit zoiets (e.a. zaken) de reden(en) kunnen voortvloeien? Heb je er wel 'ns aan gedacht dat er ook groepen niet-pubers vegetarisch zijn en groepen pubers niet-vegetarisch zijn? Heb je er wel 'ns aan gedacht dat de ene puber zich op andere manieren afzet dan de andere puber? Heb je er wel 'ns aan gedacht dat ook volwassenen zich op een bepaalde manier afzetten tegenover de maatschapij? Heb je er wel 'ns over nagedacht dat vegetarier zijn een doordachte beslissing kan zijn? Heb je er wel 'ns over nagedacht dat het vegetarier zijn helemaal niet zo'n grote verandering hoeft te zijn als het volgens jou lijkt? Ben je eigelijk zelf wel 'ns vegetarier geweest voor een (on)bepaalde tijd? (dat laatste kan ik iedereen van harte aanraden. Niet geschoten is altijd mis! Bovendien kun je je dan enigzins beter verplaatsen in een vegetarier). Tot zover het vragenuurtje...

Voor een begin van een topic zou deze opening het me niet verbazen wanneer er een pijnlijk einde aan komt in de vorm van flames.

Maargoed, de redenen dat ik vegetarisch ben zijn er meerdere. Allereerst ga ik in een later stadium van mijn leven op veganisme aimen omdat dat nog beter is dan vegetarier zijn omdat je daarmee de uitbuiting van dieren niet mee ondersteunt; dat doet een vegetarier wel. Dan nu de redenen: allereerst ben ik nooit fan van vlees geweest omdat ik het niet zo bijster lekker vind. Dat heeft verder niks met idealisme of opstandigheid te maken dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Oeps, daar gaat je opstand-argument, sorry. Ten tweede omdat het systematisch misbruiken, martelen en vermoorden iets is dat ik een levend wezen, hetgeen gevoelens heeft, niet wens. Een dier heeft namelijk net als ieder mens gevoelens en instinct (een mens heeft daarnaast ook intuitie). Planten hebben geen gevoelens en zullen daarom niet lijden. Wetenschappelijke onderbouwing hiervan is te vinden via Google. Omdat een dier geen intuitie heeft is het in dat opzicht zwakker; maar niet minder. Daarom vind ik dat je een dier moet respecteren en vrij en in hun waarde moet laten. Immers, stel wij mensen waren de zwakkeren, zouden wij het dan (ervan uitgaande dat wij dit konden beredeneren) leuk vinden wanneer wij gebruikt, gemarteld en vermoord zouden worden? Nee. Zoiets wens je niemand die gevoelens heeft toe. Ten derde voel ik sinds ik vegetarisch ben een stuk fitter. Dat zijn min of meer de 2 hoofdredenen. Er zijn nog meer redenen voor mij maar die zijn relatief niet zo belangrijk.

Overigens mag je blij zijn dat er dieren hebben bestaan aangezien onze hersennen afstammen van de muis. Hierbij is de toevoeging dat muizen ook weer geevolueerd zijn uit andere dieren niet geheel onbelangrijk . Er bestaan ook theorien dat wij afstammen van de apen. Wie weet wat er verder evolueert wanneer we niet diersoorten gaan uitmoorden omdat we toevallig vis (dolfijnen, walvis), bont (lmd), of geen schade aan het huis (marters) willen vreten/doden/dragen! Hoeveel kortzichtiger kun je zijn door niet naar de verre toekomst van de Aarde te kijken? Ik mag toch hopen dat iedere bewoner van de Aarde (inclusief planten) prettige levensomstandigheden verdienen? Welnu, een heleboel mensen, dieren en planten hebben die prettige levensomstandigheden niet. Mbt. tot de levensomstandigheden van dieren draagt het vegetarier zijn hier een steentje bij; het veganisme van een individu draagt daar een flink stuk meer aan bij, dat heb ik eerder al uitgelegt. Wie het kleine niet eert, enz.

Respect voor alle vegetariers die doordacht/doorvoelt tot hun keuze zijn gekomen. Respect^2 voor alle veganisten die doordacht/doorvoelt tot hun keuze zijn gekomen.

Voor alle anderen: probeer het 'ns of anders have fun met de vampier uithangen (en dan druk ik me nog netjes uit),
Oud 27-06-2003, 16:50
drama
drama is offline
Vegetarier worden, en later veganist...was wel de minste reden, om me af te zetten tegen me ouders. Dat deed ik op andere manieren wel.

ik begon gewoon m'n eigen mening te vormen en niet de waarheid van mijn ouders direct als waar te beschouwen.

Voor mij is het trouwens veel meer een ethische keuze en geen emotionele keuze.
Oud 27-06-2003, 16:53
drama
drama is offline
In je pubertijd is het sowieso makkelijker om dit soort keuzes te maken omdat je veel minder ""ingebakken" bent, je staat open voor meer dingen, experimenten. Je moet je manier van leven nog kiezen; ouderen, waaronder je ouders hebben dat (als het goed is) al jaren geleden gedaan wat verandering in levenspatroon een stuk moeilijker maakt.
Oud 27-06-2003, 16:55
drama
drama is offline
Citaat:
dystopia schreef op 27-06-2003 @ 15:11:
(Het geblaat over Che, pubers en de stereotypen-ziekte even buiten beschouwing gelaten)

Excuse my language maar wat een bahger-analyse. Een rol speelt, per definitie? Wtf?!? Jij denkt hier even alle pubers op een hoop te gooien? Mag ik je eraan helpen herinneren dat je ook mensen kunt onderscheiden dmv. andere eigenschappen zoals gevoels- en verstandsmens? En dat uit zoiets (e.a. zaken) de reden(en) kunnen voortvloeien? Heb je er wel 'ns aan gedacht dat er ook groepen niet-pubers vegetarisch zijn en groepen pubers niet-vegetarisch zijn? Heb je er wel 'ns aan gedacht dat de ene puber zich op andere manieren afzet dan de andere puber? Heb je er wel 'ns aan gedacht dat ook volwassenen zich op een bepaalde manier afzetten tegenover de maatschapij? Heb je er wel 'ns over nagedacht dat vegetarier zijn een doordachte beslissing kan zijn? Heb je er wel 'ns over nagedacht dat het vegetarier zijn helemaal niet zo'n grote verandering hoeft te zijn als het volgens jou lijkt? Ben je eigelijk zelf wel 'ns vegetarier geweest voor een (on)bepaalde tijd? (dat laatste kan ik iedereen van harte aanraden. Niet geschoten is altijd mis! Bovendien kun je je dan enigzins beter verplaatsen in een vegetarier). Tot zover het vragenuurtje...

Voor een begin van een topic zou deze opening het me niet verbazen wanneer er een pijnlijk einde aan komt in de vorm van flames.

Maargoed, de redenen dat ik vegetarisch ben zijn er meerdere. Allereerst ga ik in een later stadium van mijn leven op veganisme aimen omdat dat nog beter is dan vegetarier zijn omdat je daarmee de uitbuiting van dieren niet mee ondersteunt; dat doet een vegetarier wel. Dan nu de redenen: allereerst ben ik nooit fan van vlees geweest omdat ik het niet zo bijster lekker vind. Dat heeft verder niks met idealisme of opstandigheid te maken dat heeft te maken met persoonlijke voorkeur. Oeps, daar gaat je opstand-argument, sorry. Ten tweede omdat het systematisch misbruiken, martelen en vermoorden iets is dat ik een levend wezen, hetgeen gevoelens heeft, niet wens. Een dier heeft namelijk net als ieder mens gevoelens en instinct (een mens heeft daarnaast ook intuitie). Planten hebben geen gevoelens en zullen daarom niet lijden. Wetenschappelijke onderbouwing hiervan is te vinden via Google. Omdat een dier geen intuitie heeft is het in dat opzicht zwakker; maar niet minder. Daarom vind ik dat je een dier moet respecteren en vrij en in hun waarde moet laten. Immers, stel wij mensen waren de zwakkeren, zouden wij het dan (ervan uitgaande dat wij dit konden beredeneren) leuk vinden wanneer wij gebruikt, gemarteld en vermoord zouden worden? Nee. Zoiets wens je niemand die gevoelens heeft toe. Ten derde voel ik sinds ik vegetarisch ben een stuk fitter. Dat zijn min of meer de 2 hoofdredenen. Er zijn nog meer redenen voor mij maar die zijn relatief niet zo belangrijk.

Overigens mag je blij zijn dat er dieren hebben bestaan aangezien onze hersennen afstammen van de muis. Hierbij is de toevoeging dat muizen ook weer geevolueerd zijn uit andere dieren niet geheel onbelangrijk . Er bestaan ook theorien dat wij afstammen van de apen. Wie weet wat er verder evolueert wanneer we niet diersoorten gaan uitmoorden omdat we toevallig vis (dolfijnen, walvis), bont (lmd), of geen schade aan het huis (marters) willen vreten/doden/dragen! Hoeveel kortzichtiger kun je zijn door niet naar de verre toekomst van de Aarde te kijken? Ik mag toch hopen dat iedere bewoner van de Aarde (inclusief planten) prettige levensomstandigheden verdienen? Welnu, een heleboel mensen, dieren en planten hebben die prettige levensomstandigheden niet. Mbt. tot de levensomstandigheden van dieren draagt het vegetarier zijn hier een steentje bij; het veganisme van een individu draagt daar een flink stuk meer aan bij, dat heb ik eerder al uitgelegt. Wie het kleine niet eert, enz.

Respect voor alle vegetariers die doordacht/doorvoelt tot hun keuze zijn gekomen. Respect^2 voor alle veganisten die doordacht/doorvoelt tot hun keuze zijn gekomen.

Voor alle anderen: probeer het 'ns of anders have fun met de vampier uithangen (en dan druk ik me nog netjes uit),
Waaruit concludeer je dan dat dieren geen intuitie hebben? Wat is intuitie dan precies? Juist dieren blinken vaak uit in eigenschappen die ik direct aan intuitie koppel.
Oud 27-06-2003, 17:05
drama
drama is offline
Citaat:
Qamra schreef op 25-06-2003 @ 16:51:

Bacterien die op een dierlijke bpodum zijn gekweekt eet ik niet. Laatst kwam ik er achter dat Alpro Soja Yofu bijvoorbeeld dat soort bacterien bevat. Heel jammer, maar dus niet vega.

In het begin is het echt een kriem. Alles waarvan je dacht dat het wel ok was, is niet ok. E-nummertje bloed hier, e-nummertje moord daar...
ik ben nu een paar maanden verder en beschouw het absoluut niet meer als een probleem. Ik ken genoeg producten om zonder e-nummerlijstje boodschappen te kunnen doen, en vervangende producten zijn ook niet zo moeilijk op de kop te tikken. ik weet waar ik het voor doe, en de "moeilijkheden"die ik heb in de supermarkt wegen voor mij niet op tegen al het leed wat dieren wordt aangedaan.

(wat het allerkutste is zijn producten die volgens de verpakking vega zijn, maar waarvan later blijkt dat het een foutje is geweest en dat er toch een bepaald e-nummer inzit wat van vis is gemaakt oid.)
Oud 27-06-2003, 18:41
reborniguess
reborniguess is offline
Citaat:
Ik las laatst dat een van de grootste redenen om vegetarier te worden bij jongeren zo een beetje dezelfde is om aanhanger te worden van 'Cli'-Che Guevera. Zich afzetten tegen de ouders.

Ik persoonlijk denk dat dit ook wel een rol speelt, ik bedoel pubers hebben zo weinig meer om zich af te zetten. Dan is vegetarier worden natuurlijk wel een uitkomst.

Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2003, 22:28
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
drama schreef op 27-06-2003 @ 17:55:
Waaruit concludeer je dan dat dieren geen intuitie hebben? Wat is intuitie dan precies? Juist dieren blinken vaak uit in eigenschappen die ik direct aan intuitie koppel.
(Je staat niet kritisch tegenover m'n uitspraak dat planten [en bloemen] geen gevoel hebben?)

Volgens mij is instinct een automatisme waar je niet vanaf kunt wijken. Het werkt zo, en zo zal het altijd blijven werken. In de specifieke dierensoort werkt het bij elk dier (ongeveer) zo. Het is (relatief) makkelijk te analyseren.

Volgens mij is intuitie denken op basis van enkel gevoel. Hiermee kan men wel afwijken van het systeem net zoals dat ook bij ratio het geval is.

Welke van de 2 beter is is subjectief. Ik denk dat beide voor- en nadelen hebben. Ik heb hier niet zoveel verstand van. Ik heb dit op de basisschool geleerd maar daar heb ik momenteel geen bron meer van. Doh. Ik heb wel andere bronnen:

Codenaam Mens aflevering 3. Hier kwam dit aspect even ter sprake omdat daar naar voren kwam. De hersennen van de mens werden hier geanalyseerd waarbij naar voren kwam dat een deel van de hersennen geevolueerd is van de muis. Waar dat andere deel van afstamt werd niet besproken. Dit programma was afgelopen woensdag om ongeveer 23:00 op Ned1 te zien.

Een andere bron die wel na te kijken valt:

Citaat:
Wij denken het leven naar onze hand te kunnen zetten in plaats van het leven te leven. Het zou toch absurd zijn als alle schepsels een eigen aard of instinct hebben en alleen de mens dat zou missen. Het enige verschil is dat dieren niet van hun instinct kunnen afwijken (behalve als de mens ze domesticeert) terwijl de mens dat wel kan, tot zijn eigen onheil. Wij kunnen iets anders zijn dan we eigenlijk zijn, we kunnen denken dat we christen, Nederlander, vader, dokter, en nog vele andere varianten en combinaties daarvan zijn, met alle rolpatronen van dien, waarmee we ons hoofd in deze maatschappij boven water kunnen houden, maar dat zijn we niet zelf, dat is aangeleerde software, wat ons het gedrag doet vertonen dat bij die software hoort. Dat noemen wij dan ons karakter, maar het is ons masker waarmee we het aangeleerde spel spelen. Het is een doorlopend gevecht tussen ratio en intuïtie, waar iedereen uiteindelijk aan onderdoor gaat. Je kunt je intuïtie gebruiken om de drogredenen van je ratio te ontzenuwen, je kunt je ratio gebruiken om je intuïtie het zwijgen op te leggen. Bron
Het dikgedrukte deel lijkt mij essentieel. Dat impliceert namelijk dat dieren meer dan een instinct bezitten, maar enkel onder bepaalde omstandigheden. Het kan dus zo zijn dat jij dieren onder deze bepaalde omstandigheden waarneemt en daarbij opmerkt dat dieren meer hebben als een instinct en datgeen definieert als intuitie. Maar je hebt het niet over situaties, je hebt het over eigenschappen.

Dan vraag ik mij af: welke eigenschappen? Kun je voorbeelden noemen? Heb je deze eigenschappen bij elk dier geanalyseerd of bij enkele diersoorten? If latter, welke dan?

Laten we ervan uitgaan dat je gelijk hebt. Kan een dier (en zo ja, allemaal? of welke dieren?) dan ook rationeel denken en/of dit combineren met intuitie? Wat is de toegevoegde waarde van de intuitie en staat dit los van het instinct of is dit gekoppeld? In hoeverre is het wetenschappelijk te bewijzen of bewezen?
Oud 28-06-2003, 18:31
attrib
attrib is offline
Vegetarier pubertijd?

bullshit!
vegetarier is iets waar je achter staat met een doel voor jezelf.
ik ken veel vegetariers die echt geen pubers meer zijn hoor.
Oud 03-07-2003, 21:02
Verwijderd
Hallo

Ik zal nog maar eens reageren. Ten eerste plaats wil ik zeggen dat ik alle vegetariers/veganisten respecteer. Zolang ze maar niet als een soort jehova getuige mij van de ultieme waarheid proberen te overtuigen .

Verder was de strekking van de stelling: Worden sommige mensen vegetarier vanwege het zich willen afzetten in de puberteit?
Dus niet: zijn alle vegetariers zo omdat ze zich af willen zetten.
Er heeft iemand in dit topic geschreven dat dit zo voor die persoon was. Das alles waar het mij om ging .

Tot slot voor de mensen die zich niet voor kunnen stellen hoe dat in godsnaam tot afzetten kan gezien worden:

- Er moeten speciale voedingstoffen gehaald worden voor het 'aparte' kind.
- Er moet speciaal gekookt worden voor het 'aparte' kind.
- Verder zijn er ook minder slimme en overbezorgde ouders die denken dat, ondanks extra voedingstoffen, het ook nog eens ongezond is. En die ouders kan je zo op stang kan jagen.

Dus zo een gek idee was het niet
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 21:50
*-_-*
*-_-* is offline
het is NIET pubertijd MAAR puberteit
pu·ber·teit (de ~ (v.))
1 levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt => apenjaren, rijpingsjaren
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:05
XveganX
XveganX is offline
Aplausje voor joey (veganfront)'s commentaar in dit topic
ik weet zeker dat we het grotendeels wel met elkaar eens zijn wat dit betreft!
En iedereen die zegt dat je je mening niet moet opdringen aan anderen wat dit betreft moet er is bij stilgaan staan in hoeverre zijn hun mening opdringen aan die beesten!
Oud 03-07-2003, 22:08
biep
biep is offline
Citaat:
XveganX schreef op 03-07-2003 @ 23:05:
Aplausje voor joey (veganfront)'s commentaar in dit topic
ik weet zeker dat we het grotendeels wel met elkaar eens zijn wat dit betreft!
En iedereen die zegt dat je je mening niet moet opdringen aan anderen wat dit betreft moet er is bij stilgaan staan in hoeverre zijn hun mening opdringen aan die beesten!
volgens mij ken ik jou.
(of is het gewoon toeval dat ik jou in de spiegeling vd ruit op het Scholieren forum zie )
Oud 03-07-2003, 22:11
XveganX
XveganX is offline
Om even te reageren op wat reacties en de stelling zelf...
Vegetarier/veganist word je niet voor jezelf maar voor die dieren!
Oke, mischien voor je eigen geweten...
En dat het puberteit is?
Voor sommige helaas wel...
Altans dat is mijn idee, als je echt heel erg achter je idee staat zegt je ook niet meer "maar ik eet nog wel drop want dat vind ik echt zoooo lekker" want daar zitten net zo goed dode dieren in verwerkt....
Net als alle neit veggie e-nummers en andere van dode dieren afkomstige producten...
Vegetarier is geen keuze maar een plicht, en loop niet te lullen dat we ons "geloof" op proberen te dringen als een stel jehova's want een geloof is niet bewezen AL HET NIET VEGGIE VOEDSEL IN <b>FEITELIJK</B> MEDEPLICHTIG AAN MOORD NET ALS DE KOPER ERVAN punt!

99% zal mn standpunten wel weer te radicaal wezen maar liever een radicaal figuur dan een ignorant teringlijer die wel tevree is met het feit dat hij geen vlees meer eet maar er niet om maalt dat er ondertussen die dag wel weer duizenden beesten gedood zijn om luxe in die achterlijke industrie!
Oud 03-07-2003, 22:12
XveganX
XveganX is offline
Bij deze, biep is mn zus
Hehe, ja hier kun je heerlijk je gal spuwen dus
Oud 04-07-2003, 00:13
AtHell
AtHell is offline
Ik p00p op vegetariërs
Oud 04-07-2003, 02:01
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
AtHell schreef op 04-07-2003 @ 01:13:
Ik p00p op vegetariërs
p00p op mij dan, op de meeting
Oud 04-07-2003, 02:03
Mystically
Mystically is offline
Citaat:
AtHell schreef op 04-07-2003 @ 01:13:
Ik p00p op vegetariërs
en op mij nou ja... een beetje dan, ik ben maar een half-vegetarier
Oud 04-07-2003, 10:06
XveganX
XveganX is offline
Citaat:
prinses eowyn schreef op 24-06-2003 @ 13:43:
een vriend van mij, een jongen van 13, is vegetarier
dat is vet ongezond, en dat probeer ik hem ook te vertelen, maar hij luistert niet. Hij heeft groeistoornissen en last van depressiviteit, waarschijnlijk doordat hij vegetarier is, tenminste, dat zegt de huisarts.
Is het dan verkeerd om iemand over te halen geen vegetarier te zijn? ik denk van niet. Het probleem is alleen dat ie niet luistert en ook geen gezonde alternatieven wil proberen die het vegetarier zijn gezonder maken, (zoals noten en sojabonen en zo)
zijn ouders vinden dat te duur en hij vind het niet nodig.
Heeft iemand ideen hoe ik hem daarmee kan helpen?

Om nog even mijn mening in de groep te gooien, ik ben zelf geen vegetarier omdat ik:
a. weet dat het heel ongezond is in de puberteit
b. al klein genoeg ben
c. vind dat er belangrijkere problemen zijn dan dierenleed. In plaats van extra geld uit te trekken voor vlees-vrije producten geen ik het geld liever aan unicef of zo. Dat vind ik belangrijker
geen vlees eten kost juist MINDER geld hoor...
En het heeft niks met groeien etc. te maken want enkel vegetarier en als je goed vervangt (bij vegetarisme een peuleschil) merk je er NIKS van... onzin dus...
En unicef belangrijker?
lekker asociaal, alsof die dieren niet belangrijk zijn....
Niet dat unicef niet belangrijk is maar noem 1 reden waarom belangrijker
Oud 04-07-2003, 10:10
XveganX
XveganX is offline
en noem jij 1 ding dat belangrijker is dan miljoenen (ja miljoenen) dieren die ieder jaar geslacht worden om simpele gulzigheid
Daarbij zijn de dingen die unicef aanpakt NIKS mee vergeleken...
Oud 04-07-2003, 10:25
!Fa!Ke
!Fa!Ke is offline
De laatste tijd zit ik er wel heel erg aan te denken om geen vlees meer te eten. Het idee dat ik iets eet dat ooit levend geweest was, maakt me misselijk. Maar toch eet ik het steeds weer op (ik vind het gewoon lekker smaken ) Misschien dat ik het maar eens gewoon moet gaan proberen, geen vlees meer eten. Als ik het volhoudt, ga ik ook maar op de dierlijke E-nummers letten etc, maar als ik meteen begin met overal op te letten, red ik het zeker niet.
Oud 04-07-2003, 10:40
AtHell
AtHell is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 04-07-2003 @ 03:01:
p00p op mij dan, op de meeting
Pas jij dan maar op op de meeting

Vegetariërvegesmariër, ik vind het allemaal maar vrij gay.
Oud 04-07-2003, 10:53
Flærynn
Flærynn is offline
Ben zelf vegetarier vanaf m'n 9de. Puberteit, kom op zeg.
Oud 04-07-2003, 11:45
XveganX
XveganX is offline
Citaat:
!Fa!Ke schreef op 04-07-2003 @ 11:25:
De laatste tijd zit ik er wel heel erg aan te denken om geen vlees meer te eten. Het idee dat ik iets eet dat ooit levend geweest was, maakt me misselijk. Maar toch eet ik het steeds weer op (ik vind het gewoon lekker smaken ) Misschien dat ik het maar eens gewoon moet gaan proberen, geen vlees meer eten. Als ik het volhoudt, ga ik ook maar op de dierlijke E-nummers letten etc, maar als ik meteen begin met overal op te letten, red ik het zeker niet.
gewoon rustig opletten dan is het totaal niet moeilijk, als je in 1 keer alles wil doen houdt je het niet vol nee... succes!
Oud 04-07-2003, 12:18
Hagel
Hagel is offline
Vleeschh
Oud 04-07-2003, 15:22
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
Citaat:
*-_-* schreef op 03-07-2003 @ 22:50:
het is NIET pubertijd MAAR puberteit
pu·ber·teit (de ~ (v.))
1 levensperiode tussen kinderjaren en volwassenheid waarin de seksuele rijping plaatsvindt => apenjaren, rijpingsjaren
kan allebei
Oud 04-07-2003, 15:58
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Citaat:
Ik las laatst dat een van de grootste redenen om vegetarier te worden bij jongeren zo een beetje dezelfde is om aanhanger te worden van 'Cli'-Che Guevera. Zich afzetten tegen de ouders.

Ik vind het meer 'wakker worden en inzien dat mensen vreselijk zijn dat ze dieren eten'.

Goh zou ik vegetarier zijn of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten