Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2003, 13:18
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 13:16:
Mm.. het is aan de school om er wat aan te doen en aan de overheid om dat te controlleren.

Als mijn kind (die ik niet heb ) gepest zou worden vanwege zijn/haar afkomst op school en die school deed er niks aan, dan was die school nog niet van mij af.
Nu lijkt het zo alsof je -toegeeft- aan pestgedrag en dat kan toch niet de bedoeling zijn?
In de praktijk is het toch echt anders hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2003, 14:13
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-12-2003 @ 23:05:
Hoe komt dat in de praktijk precies tot uiting?
Dan leren ze wat over elkaars godsdiensten en zo krijgen ze hopelijk respect voor elkaar. Bijbels lezen en weet ik veel kunnen ze altijd nog thuis doen of in de kerk, daar is een school niet voor nodig.
Oud 11-12-2003, 14:36
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 11-12-2003 @ 14:18:
In de praktijk is het toch echt anders hoor.
Nee, ik meen wat ik zeg.
Oud 11-12-2003, 14:39
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 11-12-2003 @ 15:13:
Dan leren ze wat over elkaars godsdiensten en zo krijgen ze hopelijk respect voor elkaar. Bijbels lezen en weet ik veel kunnen ze altijd nog thuis doen of in de kerk, daar is een school niet voor nodig.
Ja, dat snap ik wel

Maar zoals ik jou begrijp:

van half 9 tot half 4 (zolang zitten jullie ongeveer op school, toch?) gewoon regulier onderwijs inclusief 1 of twee keer in de week een uur levensbeschouwing waarin je leert over alle godsdiensten en levensbeschouwingen in de wereld (op zo'n school heb ik gezeten).

En dan? Na school dan speciaal onderwijs? Erbij? Lukt dat wel?
Oud 11-12-2003, 17:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef:
Het is op zo'n school niet meer dan redelijk dat er alleen mensen mogen komen die daadwerkelijk het joodse geloof hebben. Dat is absoluut geen discriminatie. Bovendien, als je zo graag op die school wilt, dan wordt je toch joods? Dat is hetzelfde als lid worden van een voetbalclub. Als je lid wilt worden moet je betalen, moet je het shirt van je team aan, moet je op tijd op de training zijn en mag je niet met je handen een doelpunt maken. Simpel.
Behalve dat die bekering 5 tot 10 jaar duurt.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 18:38
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-12-2003 @ 15:39:
Ja, dat snap ik wel

Maar zoals ik jou begrijp:

van half 9 tot half 4 (zolang zitten jullie ongeveer op school, toch?) gewoon regulier onderwijs inclusief 1 of twee keer in de week een uur levensbeschouwing waarin je leert over alle godsdiensten en levensbeschouwingen in de wereld (op zo'n school heb ik gezeten).

En dan? Na school dan speciaal onderwijs? Erbij? Lukt dat wel?
Zoiets ja. Na school speciaal onderwijs zou een mogelijkheid kunnen zijn. Ik weet niet precies hoe ik dat zou uitwerken.
Oud 11-12-2003, 18:54
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Ik weet niet hoe het sprookje van 'joodse scholen zijn er uit bescherming omdat ze op andere openbare scholen gepest zouden worden' is ontstaan, maar dat is zeker niet waar. Net als die sprookjes van dat islamitische scholen de intregatie tegen houden en haat prediken, wat uit onderzoek is gebleken (dat het onzin is dus). Slechts een heel klein deel ervan is waar, het is natuurlijk fout, maar daarom heb je het recht niet om alle islamitische scholen te generaliseren. Met joodse scholen valt er niet veel te generaliseren aangezien er maar twee middelbare scholen van zijn. Ik vind dat in een land met godsdienst vrijheid ook mogelijkheid moet zijn tot speciaal onderwijs.

De joodse scholen zijn er om de godsdienst over te brengen,
niet uit veligheid.

Dat de school bewaakt wordt is jammer genoeg nodig omdat er blijkbaar toch te veel antisemitisme is, maar dat wil niet zeggen dat de school bestaat uit een hoopje zielige joden die bang zijn om gepest te worden.

Verder vind ik het woord discriminatie ivm de toelatings eisen erg misplaatst. Als een gemeenschap van een bepaalde groepering heb je recht op bepaalde toelatings eisen, en dat er in dit geval alleen joden worden aangenomen vind ik niet meer dan logisch.
Het is trouwens ook niet zo simpel als james_25cm_bond het brengt; als je op een joodse school wilt zitten word je maar joods. Natuurlijk word je aangenomen als je joods bent, geboren of geworden. Maar dat joods worden is heus zo makkelijk nog niet.

Best jammer trouwens dat niemand op mijn vorige reply heeft gereageert, of die van james_25cm_bond.
Oud 11-12-2003, 19:03
Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 11-12-2003 @ 19:54:
Verder vind ik het woord discriminatie ivm de toelatings eisen erg misplaatst. Als een gemeenschap van een bepaalde groepering heb je recht op bepaalde toelatings eisen, en dat er in dit geval alleen joden worden aangenomen vind ik niet meer dan logisch.
Dat is een beetje onschendbaarheid van de minderheden. Immers, van minderheden wordt iets geaccepteerd, wat van een meerderheidsgroepering nooit acceptabel zou zijn. Zou je bijvoorbeeld vinden dat blanke seculiere Nederlanders mogen zeggen: "Sorry, dit is een school die enkel is bedoeld voor blanke geseculariseerde Nederlanders. Joden en Islamieten niet welkom." Nee toch?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2003, 19:50
mishehoe
mishehoe is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-12-2003 @ 23:19:
Fleet, het lijkt me juist erg verkeerd om joodse scholen op te richten juist ter bescherming van joden. Daarmee geef je ze juist een status "underdog" en dat lijkt me niet de bedoeling.

(overigens vind ik bijzondere scholen niet eens erg, maar het zou achterlijk zijn dat ze opgericht worden om bepaalde mensen te beschermen. Dan is er wat goed mis)
jij bent degene die zegt dat bijzondere scholen worden opgericht om mensen te beschermen, ik zou denken dat ze zijn/ worden opgericht omdat degene die naar die school gaan een bepaalde opvoeding willen hebben en bepaalde dingen mee willen krijgen, die je op een openbare school niet zou krijgen omdat daar niet iedereen dat soort onderwijs wil.
Oud 11-12-2003, 19:52
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
mishehoe schreef op 11-12-2003 @ 20:50:
jij bent degene die zegt dat bijzondere scholen worden opgericht om mensen te beschermen,

Ohnee, dan heb je me verkeerd begrepen

Er werd gesproken over de veiligheid en bescherming van minderheden en dat dat een bijkomstigheid was van die scholen.
Het lijkt me verkeerd om naar een dergelijke school te gaan uit bescherming.
Oud 14-12-2003, 11:36
Isa
Isa is offline
http://www.jfkmontreal.com/talmud.htm

krijgen ze les in joodse religie... nou als daar bovenstaande bijhoort verbieden die hap
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 11:50
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-12-2003 @ 12:36:

krijgen ze les in joodse religie... nou als daar bovenstaande bijhoort verbieden die hap
Jij moet je eens ernstig laten nakijken.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 11:52
Isa
Isa is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 14-12-2003 @ 12:50:
Jij moet je eens ernstig laten nakijken.
wat is er dan zo goed aan die info die je in de link ziet???
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 11:54
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-12-2003 @ 12:52:
Ongeloofwaardige samenzweringstheorieen die duidelijk geinspireerd door bepaalde anti-semitische protocollen zoals ' De protocollen van Sion'
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 12:03
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-12-2003 @ 12:52:
Ten eerste zijn het excerpten en dus losgetrokken uit de context.
En ten tweede: al eens naar de oorspronkelijke pagina geweest?
En info opgevraagd van de auteur?

Ik quote het wel even voor je:
Citaat:
Salvador was unfamiliar with Jewish culture until well into his adult years. Few Jewish people lived in the Southern area where he spent his formative years. He was never taught to have any special feelings about Jews, good or bad. He always assumed Adolf Hitler was an evil man because that was what he had been taught. When curiosity prompted him to read books on the topic of Israel, the Jewish culture, and Zionism, he experienced a bit of an epiphany. He began to realize that if he had been lied to about President Kennedy’s assassination, maybe he had been lied to about many other things, including the Holocaust.
Oud 14-12-2003, 15:10
ijscoman
ijscoman is offline
Jammer dat er weer iemand antisemitische propaganda moet plaatsen....
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 19:52
Isa
Isa is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 14-12-2003 @ 12:54:
Ongeloofwaardige samenzweringstheorieen die duidelijk geinspireerd door bepaalde anti-semitische protocollen zoals ' De protocollen van Sion'
heb je niet goed gelezen ofzow? dit is geen samenzweringstheorie, ongeacht of die er is of niet, maar dit zijn stukken uit het joodse heilige boek.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2003, 20:14
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-12-2003 @ 20:52:
heb je niet goed gelezen ofzow? dit is geen samenzweringstheorie, ongeacht of die er is of niet, maar dit zijn stukken uit het joodse heilige boek.
je hebt het vast niet zelf opgezocht; er klopt namelijk geen woord van. Het is wel erg makkelijk om dingen te geloven die je wilt geloven..
Oud 14-12-2003, 22:13
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-12-2003 @ 12:36:

Ja snel, meningsuiting verbieden! Dat is altijd de oplossing!
Oud 15-12-2003, 08:33
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Isa schreef op 14-12-2003 @ 20:52:
Dus als ik zeg dat alle moslims leven volgens de teksten in het bart smit speelgoed boek dan geloof jij dat ook direct? Voordat je hier zomaar iets neer zet zorg dan wel dat je zeker weet dat het op waarheid gebasseerd is. Verder word de boel nog wel eens verdraaid door alleen bepaalde stukken text te laten zien zoals bijvoorbeeld:
In de talmud staat "alle christenen moeten dood"
gaan we dat op zoeken in de talmud dan zien we staan: de verwarde man riep: "alle christenen moeten dood"
Dat geeft toch al een hele andere betekenis. Maar volgens mij begrijp je zelf ook heel goed waar je mee bezig bent en zo niet dan twijvel ik toch ernstig aan jouw vermogen om logisch na te denken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 08:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 15-12-2003 @ 09:33:
Dus als ik zeg dat alle moslims leven volgens de teksten in het bart smit speelgoed boek dan geloof jij dat ook direct?

Lol Dan bekeer ik me meteen tot moslim

Citaat:

In de talmud staat "alle christenen moeten dood"
gaan we dat op zoeken in de talmud dan zien we staan: de verwarde man riep: "alle christenen moeten dood"

Zoals ik al zei: het zijn excerpten uit de context getrokken.
Oud 16-12-2003, 01:17
Verwijderd
Het jodendom was er eerder dan het christendom dus hoe kan het jodendom zelf iets tegen christenen hebben?
Het christendom is zelfs voortgekomen uit het jodendom.
De interpretaties die zijn gegeven vertegenwoordigen een verlopen tijdgeest, maar zijn inderdaad uit hun verband gerukt. Toevallig ken ik de meeste bronnen zelf goed genoeg om te weten uit welke tekst ze zijn gehaald en een groot deel klopt gewoonweg niet, ten tweede worden deze bronnen niet gebruikt in het lesgeven. Ze zijn haast onbekend, worden haast niet geaccepteerd en past niet bij het jodendom dat van nature juist voor vrede is. Er staat tussen die zinnen trouwens wel dat je een Christen moet helpen als het bijdraagt aan de vrede.
De zohar (een bron daar) is trouwens verboden om te lezen voordat je 40 bent en dan zelfs alleen voor mannen geloof ik.
Ik heb er wel stukken van ingezien, omdat er op bepaalde feesten lezingen worden gehouden waar ook stukken zohar inzitten, maar die worden niet meer gedaan, omdat er vaak mensen onder de 40 bij zijn.
En mensen afslachten was nog niet zo lang geleden onder christenen ook heel normaal. Ik noem een Robespierre, een Napoleon, een Karel de Grote. In de geschiedenisboeken hier wordt daar nog best positief over gesproken.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2003, 16:00
Simon
Simon is offline
Deze topic komt van het Jongerenkabinet-wisselforum. Dit wisselforum sluit binnenkort, en daarom heb ik besloten deze topic te verplaatsen. Kunnen jullie hier nog even doorgaan.

N&Aforumbazen: sluit of verplaats hem maar, als jullie hem niet willen hebben.
Reageren

Regels voor berichten