Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2003, 22:52
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Aangezien in het hele debat over speciaal onderwijs alleen maar over islamitische scholen wordt gemekkerd en niemand het over joodse scholen heeft, wil ik hier de aandacht vestigen op Joodse scholen.

De stelling luidt dan ook: Geen Joodse scholen meer


a. Vanwege het discriminerende toelatingsbeleid:

Citaat:
Niet alle leerlingen verdiepen zich even veel in het joodse geloof, maar één ding hebben alle leerlingen van de joodse scholengemeenschap Maimonides gemeenschappelijk: ze hebben een joodse moeder. Want dat is de regel, alleen als je volgens de orthodoxe regels joods bent, wordt je toegelaten op Maimonides. Daar is de school heel strikt in
Bron: "Joodse scholengemeenschap Maimonides" Het Parool



b. Vanwege de regelgeving die indruist tegen normale omgangsnormen in deze samenleving:

Citaat:
Bij kindergemeenschap Cheider staat het onderwijs in het teken van leren leven volgens de joodse wet. De leerlingen krijgen veel joodse lessen, modern en klassiek Hebreeuws, joodse geschiedenis en joodse cultuur en religie. De jongens en de meisjes hebben aparte opgangen naar de school, krijgen in van elkaar gescheiden gedeelten les en er staat een schutting tussen het jongens- en het meisjesplein. Er gelden strenge kledingvoorschriften: meisjes moeten lange rokken dragen en kleding die hoogsluitend is rond de hals en de benen en de armen moeten worden bedekt. Jongens dragen de hele dag een keppeltje en mogen geen spijkerbroek aan.
Bron: "Keppeltje verplicht" Het Parool



c. Vanwege de eenzijdige leerstof:

Citaat:
In alles komt het joods-orthodoxe karakter van de school naar voren. ''Ook bij de algemene lessen leggen we alles langs de meetlat van de joodse wet,'' zegt Jaap Sanders, bestuurssecretaris van de school. Geschiedenis wordt gegeven vanuit joods perspectief. ''De leerlingen horen niet over de kruistochten als zegetochten van de christenen, maar als grote bloedbaden die zijn aangericht, ook onder joden.''

De literatuur voor de verschillende talen wordt gecontroleerd op geschiktheid. De school heeft een aantal mensen in dienst die voltijd bezig zijn het lesmateriaal te controleren. ''Als we een video kijken van Shake-speare kiezen we voor een kuise uitvoering. Bij biologie vertellen we wel over de erfelijkheidsleer - we vinden dat de leerlingen er kennis van moeten nemen - maar we vermelden erbij dat we die opvatting niet delen.''
Bron: "Keppeltje verplicht" Het Parool



Dit alles is een belemmering voor de integratie en men moet dan ook snel een halt toe roepen aan dit soort praktijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-12-2003, 23:03
Verwijderd
Verbieden die hap, dat worden intolerante zionisten
Het beste zou zijn dat er geen scholen vanuit een geloofs perspectief meer kwamen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:20
Verwijderd
Citaat:
Nickless Cage schreef op 02-12-2003 @ 23:52:
(...)

Dit alles is een belemmering voor de integratie en men moet dan ook snel een halt toe roepen aan dit soort praktijken.
Nee, dat is de reden dat men joden toch over het algemeen al links laat liggen als het gaat om serieuze dialoog. Niemand interesseert zich in het joodse bijzonder onderwijs, omdat het om een paar scholen met mafketels gaat die op geen enkele manier relevant zijn voor welke discussie dan ook.

Als zij zichzelf zo goed en zij bijzonder voelen, laat ze dan toch lekker.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:24
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 03-12-2003 @ 00:03:
Het beste zou zijn dat er geen scholen vanuit een geloofs perspectief meer kwamen
Zo zwart-wit zou ik het niet willen stellen, er zitten namelijk niet alleen maar nadelen aan maar dit vind ik een duidelijk geval. Er zullen vast joodse scholen zijn die het minder streng aanpakken en daar zie ik het probleem dan ook niet direct van in, het zou per geval bekeken moeten worden. Ik pleit dan ook voor een diepgaand onderzoek naar deze scholen net zoals dat bij de islamitische scholen is gebeurd. Ik wil ook wel eens weten wat die joodse scholen binnen de muren uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:25
Verwijderd
Het grote verschil is dat de wereld nog niet echt te maken heeft gehad met joods-orthodox gegrond religieus terrorisme à la Osama bin Laden.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:27
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 00:20:
Nee, dat is de reden dat men joden toch over het algemeen al links laat liggen als het gaat om serieuze dialoog. Niemand interesseert zich in het joodse bijzonder onderwijs, omdat het om een paar scholen met mafketels gaat die op geen enkele manier relevant zijn voor welke discussie dan ook.

Als zij zichzelf zo goed en zij bijzonder voelen, laat ze dan toch lekker.
Ik heb niet het idee dat men de joden links laat liggen omdat men ze als mafketels beschouwd maar omdat ze de boel goed weten te verbergen en omdat de islamitische scholen nu eenmaal de zondebok zijn.

Dat doet niets af aan de relevantie in deze discussie, als men een islamitische school als bedreiging voor de integratie beschouwd vanwege het overwegend aantal "zwarte" leerlingen en een zogenaamd afwijkend pakket aan normen en waarden, dan zou men zich hier helemaal over op moeten winden in politiek den haag.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:28
Verwijderd
Citaat:
Nickless Cage schreef op 03-12-2003 @ 00:27:
Ik heb niet het idee dat men de joden links laat liggen omdat men ze als mafketels beschouwd maar omdat ze de boel goed weten te verbergen en omdat de islamitische scholen nu eenmaal de zondebok zijn.
Orthodox-joodse scholen zijn in Nederland maar in zo geringe mate aanwezig dat ze op geen enkele manier relevant zijn voor een eventuele discussie over bijzonder onderwijs

Citaat:
Dat doet niets af aan de relevantie in deze discussie, als men een islamitische school als bedreiging voor de integratie beschouwd vanwege het overwegend aantal "zwarte" leerlingen en een zogenaamd afwijkend pakket aan normen en waarden, dan zou men zich hier helemaal over op moeten winden in politiek den haag.
Zoals ik al zei, het aantal islamitische/'zwarte' scholen is volgens mij zo ongeveer het honderdvoud van het aantal joodse scholen. Daar zit 'm het verschil.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:30
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 00:25:
Het grote verschil is dat de wereld nog niet echt te maken heeft gehad met joods-orthodox gegrond religieus terrorisme à la Osama bin Laden.
Baruch Goldstein misschien?

Anyway, wat doet dat er toe?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:32
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 00:28:
Orthodox-joodse scholen zijn in Nederland maar in zo geringe mate aanwezig dat ze op geen enkele manier relevant zijn voor een eventuele discussie over bijzonder onderwijs



Zoals ik al zei, het aantal islamitische/'zwarte' scholen is volgens mij zo ongeveer het honderdvoud van het aantal joodse scholen. Daar zit 'm het verschil.
Islamitische scholen zo'n 40 geloof ik waarvan er 4 twijfelachtig uit de test kwamen.

En als ik NOVA mag geloven gaat 96% van de islamitische kinderen niet naar een islamitische school.

Zwarte scholen zijn er genoeg maar die zijn niet te vergelijken met islamitische scholen.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2003, 23:45
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Hè wat jammer nou dat er om 00:45 geen voedingsbodem is voor een lekkere joodse-scholen-discussie.

Naar die €20,- kan ik zo in ieder geval wel fluiten.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 07:50
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Joden zijn wel goed geintegreerd en dat kan je van moslims niet echt zeggen....
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 10:44
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Een kennis van mij werkt als leraar op een joodse middelbare school. Hij is daar dacht ik zo'n beetje de enige niet-jood.
Ja, het is daar best streng. Hij mag ook bepaalde dingen niet vertellen, zoals over de big bang ofzo.
De kinderen zijn al 10 of 11 als ze op die school komen ipv 12. In sommige klassen zitten maar 2 kinderen, dat is dan een 'klas'.
Meisjes en jongens zijn idd gescheiden dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 10:48
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 03-12-2003 @ 08:50:
Joden zijn wel goed geintegreerd en dat kan je van moslims niet echt zeggen....
Ik weet niet of ze echt goed geintergreerd zijn, je hoort/ ziet er alleen nooit iets over en ze zijn ook met een stuk minder dan de islamieten in ons land.
Maar qua extreme ideeen en extreem gedrag thuis en in de gemeenschap denk ik dat de echte orthodoxe joden die dus naar dit soort scholen gaan, net zo 'erg' zijn als de islamieten....tja ze plegen alleen geen opvallende misdrijven en worden niet geassocieerd met terrorisme en vrouwenonderdrukking (dit laatste is daar denk ik bijna net zo erg, misschien iets minder...joden zijn ook meer manvriendelijk dan vrouwvriendelijk volgens mij).
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 10:51
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 03-12-2003 @ 08:50:
Joden zijn wel goed geintegreerd en dat kan je van moslims niet echt zeggen....
En dat terwijl 96% van de moslimkinderen niet naar een islamitische school gaat en de resultaten van kinderen van islamitische scholen over het algemeen beter zijn. Dus waarom de scholen erbij betrekken? De integratieproblemen liggen voornamelijk bij voorgaande generaties. Over de integratie van Joden is mij weinig bekend, maar misschien mengen deze kinderen zich later helemaal niet in deze samenleving. In het artikel stond ook dat de meeste na hun opleiding naar het buitenland (voornamelijk Israël) reizen voor een vervolgopleiding. Lekker het thuisland gaan bezetten dus, recrutering zou je het kunnen noemen, of iets minder drastisch: desintegratie.

Laatst gewijzigd op 03-12-2003 om 10:55.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 10:56
Nickless Cage
Nickless Cage is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 03-12-2003 @ 11:48:
Ik weet niet of ze echt goed geintergreerd zijn, je hoort/ ziet er alleen nooit iets over en ze zijn ook met een stuk minder dan de islamieten in ons land.
Het is een erg gesloten gemeenschap en nog steeds onaantastbaar.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 11:49
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Ik vind dat bijzondere scholen toegestaan moeten worden, mits zij zichzelf financieren via private middelen en bovendien bepaalde kernnormen binnen de NL-samenleving accepteren.

Mijn persoonlijke opvatting is dat de overheid alleen hoeft te zorgen voor deugdelijke openbare scholen, waar dus iedereen toegang heeft en die geen onderscheid maakt op grond van religie. Een door de overheid gefinancierde school maakt door de manier van financiering zelf ook enigszins deel uit van de overheid. Het financieren van scholen die een discriminerend toelatingsbeleid voeren, vind ik dan ook indruisen tegen artikel 1 van de grondwet:

Art. 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 17:51
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 00:25:
Het grote verschil is dat de wereld nog niet echt te maken heeft gehad met joods-orthodox gegrond religieus terrorisme à la Osama bin Laden.
Ariël Sharon.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 17:53
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Wel weer lekker typisch voor Nederland: we mogen allemaal lekker vallen over Islamistische scholen, maar als er zich dan zo'n dingen voordoen als in de beginpost op JOODSE scholen, dan is het opeens voor niemand meer een probleem. Want als je daar een probleem van bent, ben je een anti-semiet, een anti-Israëliet etc. etc.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-12-2003, 18:13
NN
NN is offline
Ook hier zal ik mijn onderwijsstandpunt maar even plaatsen:
Ik ben tegen bijzonder onderwijs, maar zolang je één soort in stand laat vind ik dat andere bijzondere scholen niet verboden kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 18:14
NN
NN is offline
Citaat:
MarkB schreef op 03-12-2003 @ 18:53:
Wel weer lekker typisch voor Nederland: we mogen allemaal lekker vallen over Islamistische scholen, maar als er zich dan zo'n dingen voordoen als in de beginpost op JOODSE scholen, dan is het opeens voor niemand meer een probleem. Want als je daar een probleem van bent, ben je een anti-semiet, een anti-Israëliet etc. etc.
Ik hanteer dus mijn algemene onderwijsstandpunt, om wat voor bijzonder onderwijs het ook maar gaat...
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 11:19
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 00:28:
Zoals ik al zei, het aantal islamitische/'zwarte' scholen is volgens mij zo ongeveer het honderdvoud van het aantal joodse scholen. Daar zit 'm het verschil.
Dat maakt toch geen bal uit? Een school moet aan dezelfde eisen voldoen, het is onzinnig om uitzonderingen te maken omdat het maar om een kleine hoeveelheid mensen gaat.
Anders kunnen we de doodstraf wel invoeren, het aantal veroordeelden zal immers het duizendvoudige zijn van het aantal ter dood veroordeelden. Zijn zij ook niet relevant?
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 13:55
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-12-2003 @ 00:20:
Nee, dat is de reden dat men joden toch over het algemeen al links laat liggen als het gaat om serieuze dialoog. Niemand interesseert zich in het joodse bijzonder onderwijs, omdat het om een paar scholen met mafketels gaat die op geen enkele manier relevant zijn voor welke discussie dan ook.

Als zij zichzelf zo goed en zij bijzonder voelen, laat ze dan toch lekker.
...toch, als je iets aan de moslimscholen wilt doen, moet je consequent zijn. dus dan geen joodse scholen en geen streng-gristelijke scholen meer. lijkt me een heel goede ontwikkeling; geloof brengt alleen maar strijd met zich mee
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 14:18
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
little nemo schreef op 04-12-2003 @ 14:55:
geloof brengt alleen maar strijd met zich mee
Gek dat het geloof zoveel mensen juist uit een zelf-strijd kan verlossen en van een boef een brave hendrik kan maken...
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 14:22
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
Yousra schreef op 04-12-2003 @ 15:18:
Gek dat het geloof zoveel mensen juist uit een zelf-strijd kan verlossen en van een boef een brave hendrik kan maken...


Ik denk dat het religieuze karakter van oorlogen vaak door mensen uit het verband wordt gerukt. Natuurlijk laten Bin-Laden en Bush zich door religieuze argumenten leiden, maar oorlog zit gewoon in de mens en religie wordt slechts gebruikt als rechtvaardigingsgrond. Ik ben er van overtuigd dat als er geen religie was, er andere rechtvaardigingsgronden gebruikt zouden worden.

Offtopic: He, verdorie. Nu overtuig ik mezelf van het ongelijk van mijn stellingname m.b.t. de Islam en homoseksualiteit. Waarschijnlijk zouden er ook andere rechtvaardigingsgronden voor homohaat worden gezocht als de Islam niet bestond.

Laatst gewijzigd op 04-12-2003 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 14:25
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Yousra schreef op 04-12-2003 @ 15:18:
Gek dat het geloof zoveel mensen juist uit een zelf-strijd kan verlossen en van een boef een brave hendrik kan maken...
ja, jammer is wel dat die nieuwe brave hendrik dan alle niet-gelovigen ten koste van alles van zijn ultieme gelijk wil overtuigen en de niet- of anders gelovigen meteen maar minder vind (nou ja, geldt niet voor alle gelovigen, maar helaas wel voor teveel)
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2003, 14:28
Sky Jewel
Avatar van Sky Jewel
Sky Jewel is offline
Citaat:
little nemo schreef op 04-12-2003 @ 15:25:
ja, jammer is wel dat die nieuwe brave hendrik dan alle niet-gelovigen ten koste van alles van zijn ultieme gelijk wil overtuigen en de niet- of anders gelovigen meteen maar minder vind (nou ja, geldt niet voor alle gelovigen, maar helaas wel voor teveel)
Ach, dat willen politiek-bewuste mensen vaak ook en dan doel ik niet eens op CDA, ChristenUnie, SGP. Anderen overtuigen is meer een beetje een menselijke eigenschap denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 14:30
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Happydeath schreef op 04-12-2003 @ 15:28:
Ach, dat willen politiek-bewuste mensen vaak ook en dan doel ik niet eens op CDA, ChristenUnie, SGP. Anderen overtuigen is meer een beetje een menselijke eigenschap denk ik.
dat is ook niet zo erg, alleen je moet je grenzen kennen. met woorden is wel ok, alleen geweld is wat minder. beetje jammer is wel, dat je mensen die geweld voor hun doeleinden met woorden niet kan overtuigen van hun ongelijk
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 20:49
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ik vind dat we dit in zoverre moeten toestaan dat er Joodse scholen mogen bestaan maar dat er dan een regelgeving moet zijn zoals die op 'normale' scholen ook is.
Dus geen discriminerend toelatingsbeleid, dit mag een Christelijke school (voorbeeld) ook niet, dus mogen Joodse scholen dit ook niet.


Bij het tweede punt van nare man heb ik zoiets van 'daar kies je voor'. Als jij kiest voor een school met strenge kledingsvoorschriften, dan kies je dit. Net zoals het feit dat er gescheiden lessen worden gegeven ed. Dit is een deel van het Joodse geloof, dus hiervan kun je niet zomaar zeggen 'bullshit'

Dan het derde punt wat nare man aandraagt is zeker niet alleen op Joodse scholen van toepassing. Ik durf te wedden dat streng Gereformeerde scholen ook niet zullen vertellen dat de erfelijkheidsleer zou kunnen kloppen. Zeker niet, dit is iets wat zij niet geloven, waar zij niet achterstaan. En dit kun je op alle dingen toepassen die je van verschillende kanten kan bekijken. Iedereen heeft een eigen kijk op bepaalde dingen en mensen uit hetzelfde gebied, geloof, wat dan ook, hebben overeenkomsten in deze kijk.
Mensen uit het Noorden zullen het er zeker niet mee eens zijn dat er in het Noorden allemaal boeren wonen, en zo ook de docenten niet dus zal dit punt meteen van tafel worden geschoven. Echter kom je in het westen met deze stelling aanzetten zal daar heel anders op gereageerd worden.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 13:29
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het is volgens mij de taak om aan scholen bepaalde eisen te stellen wat betreft het onderwijs dat wordt gegeven. Als een orthodox-joodse school bepaalde kledingvoorschriften wil instellen moet die school dat zelf maar weten. Maar de school heeft volgens mij de plicht bepaalde dingen te doceren: geen eenzijdig geschiedenisonderwijs, erfelijkheidstheorie e.d.
Doet de school dit volgens de onderwijsinspectie niet of onvoldoende dan kunnen hier sancties op worden gezet.

Laatst gewijzigd op 08-12-2003 om 13:32.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 13:39
Mr_Akkerhuis
Mr_Akkerhuis is offline
Ik ben tegen bijzonder onderwijs, ik vind ze te veel bijdragen aan de verzuiling. En verzuiling is nou juist hetgeen waar verzuilde mensen om klagen, maar ondertussen verzuilen ze zichzelf. Er moeten minder mogelijkheden komen in de Nederlandse samenleving voor mensen om zich te groeperen, af te zonderen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 20:44
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Sorry, maar dat is vrijheid van associatie en vrijheid van onderwijs. Mensenrechten, en dus niet te beperken zonder een extreem goede reden. "Dat het zo vervelend is voor de integratie", whatever that may be, is niet goed genoeg.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 10:51
Nostradamus
Avatar van Nostradamus
Nostradamus is offline
Joodse scholen mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden, net als de islamitische.
Het verschil tussen de Joodse en de islamitische scholen is echter dat de joodse geen haat prediken, zoals diverse islamitische dat wel doet.

Wat de criteria voor toelating betreft, dat lijkt me logisch.
De school is er voor de Joodse gemeenschap, keppeltjes enz. lijkt me dus niet discriminerend, maar slechts logisch.
Je hoort mij ook niet over doeken op een islamitische school,
zolang ze die maar niet op een openbare school dragen vind ik het best...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 13:57
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Nostradamus schreef op 09-12-2003 @ 11:51:
Joodse scholen mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden, net als de islamitische.
Het verschil tussen de Joodse en de islamitische scholen is echter dat de joodse geen haat prediken, zoals diverse islamitische dat wel doet.

Wat de criteria voor toelating betreft, dat lijkt me logisch.
De school is er voor de Joodse gemeenschap, keppeltjes enz. lijkt me dus niet discriminerend, maar slechts logisch.
Je hoort mij ook niet over doeken op een islamitische school,
zolang ze die maar niet op een openbare school dragen vind ik het best...
Wat een onzin, je zou de resultaten van dat grondige onderzoek naar isl. scholen eens moeten lezen. Van dat haat prediken is niets waar, al sluit ik niet uit dat er mogelijk eerder incidenten zijn geweest.

Het feit dat een Joodse school bepaalde leerlingen niet toelaat omdat hun moeder niet joods is, is wel discriminatie. Dat heeft niks met een hoofddoek te maken, gooi niet alles door elkaar.

Het is weer lekker met twee maten meten hier...
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 17:01
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Yousra schreef op 09-12-2003 @ 14:57:
Wat een onzin, je zou de resultaten van dat grondige onderzoek naar isl. scholen eens moeten lezen. Van dat haat prediken is niets waar, al sluit ik niet uit dat er mogelijk eerder incidenten zijn geweest.
Daarom zei Nostradamus ook "diverse" en niet "alle" Islamistische scholen.

Citaat:
Het feit dat een Joodse school bepaalde leerlingen niet toelaat omdat hun moeder niet joods is, is wel discriminatie. Dat heeft niks met een hoofddoek te maken, gooi niet alles door elkaar.

Het is weer lekker met twee maten meten hier...
Daar ben ik het wel mee eens. De Islamistische scholen bekritiseren is heel makkelijk gedaan, maar ow wee als het om een Joodse school gaat. Sowieso, in Nederland is het gewoon not done om iets negatiefs over Joden of een Joodse instantie te zeggen (ook al er daadwerkelijk wel iets negatiefs aan de hand is), want dan ben je meteen een anti-semiet.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 20:52
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Ja zeker verbieden die school want het joodse volk moet maar eens intergreren het zijn altijd maar jongens met keppeltjes op die bushokjes slopen, mensen in elkaar slaan en bedreigen. Bij de albert heijn werken en anna joos dood slaan. Schandalig die joodse probleem jongeren. Volgens mij worden ze op die scholen en in die synagoges ook nog geworven voor terroristische groeperingen door hun radikale rabbijnen die roepen dat alles en iedereen die niet joods is dood moet. Erger nog de joodse terroristen hebben zelfs 2 vliegtuigen het WTC in gevlogen dit waren joodse zelfmoord terroristen en hebben duizenden doden op hun geweten. Het ergste vond ik nog met dodenherdenking dat joodse jongeren met de kransen gingen voetballen!

Valt men hier eigenlijk iets op aan deze text? Zo ja snapt men dan ook waarom islamitische scholen worden gehinderd? Omdat het dus hoofdzakelijk islamitische allochtonen zijn die voor overlast zorgen. Verder hebben we ook nog zoiets als islamitisch terrorisme.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat wij hier in nederland joodse probleem jongeren hadden.
Ik heb nog nooit radikale rabbijnen gezien of gehoord die oproepen tot het doden van homo sexuelen, anders gelovigen en anders denkenden.

Need I go on?

Er leven al eeuwen joden in nederland en dat gaat al eeuwen op de zelfde manier. Als er 1 bevolkings groep is geintergreerd hier in nederland dan zijn dat de joden wel.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:13
*consciousness*
*consciousness* is offline
nou sorrie hoor, ik vind ook dat sommige dingen niet kloppen en dingen hier uit z'n verband worden gerukt... maar dat verhaal van jou ijscoman klopt ook niet helemaal heh..

wie zegt dat het merendeel van die jongeren op islamitische scholen gezeten hebben of zitten, ik zou niet alles geloven wat de media zegt, of wat de zogenaamde 'vooraanstaande wetenschappers en onderzoekkers' zeggen hoor, ik zou eerst zelf eens onderzoek doen, want zo geeft je mening ook niet echt logische betrouwbare info.

Ik denk zelf (met de nadruk op 'denk') dat het merendeel juist niet eens heel erg islamitisch is en ook niet op islamitische scholen zit, natuurlijk er zijn er wel die wel aan die beschrijving voldoen, maar het is zeker niet een evengroot deel als die daar niet aan voldoen en ook geweld plegen...
__________________
*have a concience:)*

Laatst gewijzigd op 09-12-2003 om 21:23.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-12-2003, 21:15
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Nee ok maar snap je wat ik hier probeer te laten zien? Er wonen al honderden jaren joden in nederland en die hebben nog nooit voor overlast gezorgt. Joodse scholen en synagoges zijn ook al honderden jaren zo in nederland dus waarom joodse scholen afschaffen? Kan iemand mij hier een voorbeeld geven waarbij joodse mensen in nederland voor overlast hebben gezorgt?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:18
*consciousness*
*consciousness* is offline
en Markb... jij komt er ook wel makkelijk vanaf hoor, want wie zegt dat de mensen die dat zeggen er heel veel zijn, ik denk dat jij ook argumenten uit de media gebruikt... terwijl je denk ik wel weet dat de media ook door mensen is gemaakt die vaak hun eigen voorkeur hebben van wat er wel gezegd gaat worden en wat niet, wat ze wel belangrijk vinden en wat niet.. maar heb je zelf wel eens echt onderzoek gedaan ik dnek het niet, want dan zou je er wel achter komen dat het merendeel dit helemaal niet vind...

Tot nu toe heb ik hier weinig mensen gezien die hun mening goed beargumenteerd hebben en die als ze dat wel hadden gedaan er niet achter zouden zijn gekomen dat hun mening op zijn minst voor de helft nergens op slaat(dit laatste geld vooral voor uiterste gevallen die furieuse reacties zijn op wat anderen posten).
__________________
*have a concience:)*
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:25
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Ik weet toevallig dat er mensen zijn die hun kinderen aan wouden melden op het Cheider, omdat het slagingspercentage tot vorig jaar 100% was. Toen mensen kregen te horen dat er ongeveer 16 uur per week joodse les word gegeven, waardoor de leerlingen ongeveer elke dag tot half zes op school zitten en zich aan (strenge) kledingregels moesten houden/ een keppeltje moesten dragen, begrepen ze zelf dat het niks voor hun was.

Het is misschien niet zo handig geformuleert, maar dat er alleen joodse leerlingen op de enige twee joodse scholen van Nederland zitten door dit soort redenen vind ik vrij logisch.

"Het Hebreeuws wordt hier niet gegeven om een alochtone taal in leven te houden maar om een godsdienst door te geven in de oorspronkelijke context (...) Verder wordt er alleen maar in het Nederlands les gegeven, dus ook om integratie problemen hoef je Hebreeuws op school niet te ontmoedigen. Met joodse gemeenschappen hebben we nooit integratie problemen gehad in Nederland. "
(Wim Deetman, Burgemeester van Den Haag, oud-minister van het Onderwijs)

Niet alleen dat er alleen maar in het Nederlands onderwezen wordt, maar ook onder de leerlingen zelf wordt alleen maar Nederlands gesproken.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 09-12-2003 @ 22:15:
Nee ok maar snap je wat ik hier probeer te laten zien? Er wonen al honderden jaren joden in nederland en die hebben nog nooit voor overlast gezorgt. Joodse scholen en synagoges zijn ook al honderden jaren zo in nederland dus waarom joodse scholen afschaffen? Kan iemand mij hier een voorbeeld geven waarbij joodse mensen in nederland voor overlast hebben gezorgt?
Mensen die op rosh hashana klagen over geluidsoverlast door de sjofar? Dat maakt toch een behoorlijk lawaai.

( )
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:33
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-12-2003 @ 22:29:
Mensen die op rosh hashana klagen over geluidsoverlast door de sjofar? Dat maakt toch een behoorlijk lawaai.

( )
das toch heel wat anders dan geweld op straat etc... echt een probleem kan ik het niet noemen sorry, maar het is eens per jaar een beetje tollerantie moet kunnen. Ik doel meer op geweld, intolerantie en meer van dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:34
*consciousness*
*consciousness* is offline
Dat is heel mooi.. maar niet de enige reden waarom het verhaal van intergratie nergens op slaat... want misschien is het ook een teken van luiheid en onbegrip van de jongeren zelf...

Ik denk dat het wat de intergratie betreft niet echt aan de scholen enzo ligt maar vooral aan de ouders van kinderen en de media....
Er wordt door de media heel wat mensen maar wat aangepraat, natuurlijk zijn er ook veel dingen die wel waar zijn, maar ook heel veel die half of helemaal niet waar zijn.

Ik weet toevallig iemand die heeft het getest bij mensen.. en toen hij zei dat Osama bin Laden op de N.Pool 25 miljoen haardrogers had om de N.pool te laten smelten, waren er nog genoeg mensen die hem geloofden, is dat niet een beetje vreemd.. ik bedoel maar.. je hoeft er vaak alleen maar bij te zetten dat het op het nieuws was en mensen geloven het misschien.. maar er zijn ook heel veel minder extreme, maar toch zeker vreemde gevallen. Wat de fout is.. mensen gebruiken meningen van anderen als argument, omdat ze de regels van de Nederlandse taal niet kennen.. dan denken ze dat er een feit staat maar dan is het eigenlijk gewoon een mening.. en een mening is nooit goed te gebruiken als argument...

En er zijn teveel mensen die die regels niet kennen en dat ligt ook niet aan Islamitische scholen, want op het hbo... daar wordt daar ook geen aandacht aan besteed, terwijl er wel verslagen moeten worden gemaakt en je hier wel heel veel mee te maken krijgt... dus het zijn gewoon zo ongeveer bijna alle (universteiten besteden hier over het algemeen wel voldoende aandacht aan) scholen in NL... dus dat bewijst ook nog eens dat de scholen er helemaal niet zo heel veel mee te maken hebben als de media de mensen aan praat.

(dit was antwoord op greenpeace... )
__________________
*have a concience:)*

Laatst gewijzigd op 09-12-2003 om 21:45.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 21:56
*consciousness*
*consciousness* is offline
het is trouwens ook van grote invloed wat de bevolking van Nl wil.. en als ik de meeste mensen die ik ken zal geloven.. het boeit hen niet.....

En ook op internet lees ik dat veel mensen het niet boeit.. ze zijn het gezeur zat... het gaat nergens heen...

misschien is dat ook niet echt goed voor de intergratie van die islamitische jongeren....
__________________
*have a concience:)*
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 22:11
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 09-12-2003 @ 21:52:
Ik heb nog nooit radikale rabbijnen gezien of gehoord die oproepen tot het doden van homo sexuelen, anders gelovigen en anders denkenden.
Oh nee? Nou, Joods orthodox geloof is anders net zo shit als al het andere fundamentalisme.

Alleen hebben we, dankzij de inbreng van een bekend Oostenrijks politicus, daar vrijwel geen meer van in Nederland.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 22:13
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
*consciousness* schreef op 09-12-2003 @ 22:18:
en Markb... jij komt er ook wel makkelijk vanaf hoor, want wie zegt dat de mensen die dat zeggen er heel veel zijn, ik denk dat jij ook argumenten uit de media gebruikt... terwijl je denk ik wel weet dat de media ook door mensen is gemaakt die vaak hun eigen voorkeur hebben van wat er wel gezegd gaat worden en wat niet, wat ze wel belangrijk vinden en wat niet.. maar heb je zelf wel eens echt onderzoek gedaan ik dnek het niet, want dan zou je er wel achter komen dat het merendeel dit helemaal niet vind...

Tot nu toe heb ik hier weinig mensen gezien die hun mening goed beargumenteerd hebben en die als ze dat wel hadden gedaan er niet achter zouden zijn gekomen dat hun mening op zijn minst voor de helft nergens op slaat(dit laatste geld vooral voor uiterste gevallen die furieuse reacties zijn op wat anderen posten).
Ik vind, dat als Islamistische scholen verboden worden, dat je dan de lij moet doortrekken naar elke vorm van speciaal of bijzonder onderwijs.

En het ÍS nou een maal zo dat je in NL óveral aan mag komen, behalve aan de Joodse gemeenschap. Wie dat ontkent, steekt zijn kop in het zand (niet dat ik iets tegen Joden heb ofzo, maar zo is het wel).
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 22:14
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-12-2003 @ 23:11:
Oh nee? Nou, Joods orthodox geloof is anders net zo shit als al het andere fundamentalisme.

Alleen hebben we, dankzij de inbreng van een bekend Oostenrijks politicus, daar vrijwel geen meer van in Nederland.
Nou ik heb anders nog nooit gehoord van overlast van joodse kant in nederland.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 22:17
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 09-12-2003 @ 23:14:
Nou ik heb anders nog nooit gehoord van overlast van joodse kant in nederland.
Lees de feiten eens, er zijn ongeveer 40 islamitische scholen en onderzoek heeft uitgewezen dat er met slechts 4 scholen iets mis was, en dan ging het niet over haat verspreiden of i.d.

Verder gaat 96% van de moslimkinderen in nl NIET naar een islamitische school.

Hoezo heeft die overlast van bepaalde groepen jongeren ook maar iets met islamitische scholen te maken?

Het gaat hier helemaal niet om overlast. Het gaat om zogenaamde integratie-belemmering en daarbij wordt verwezen naar zaken die ook op joodse scholen zijn terug te vinden maar joodse scholen blijven buiten beschouwing.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 23:26
Verwijderd
Ik denk dat de politiek en met hen de gemeenschap een grove fout maakt door de islamitische scholen te verbieden. En ook door eventueel joodse scholen en streng-christelijke scholen te verbieden.
De oneigenlijke discussie - veroorzaakt het overlast of niet en is geloof niet de oorzaak van al het kwaad - moet worden vermeden en er moet worden gekeken naar wat werkelijk het probleem is. En wat de oplossing zou zijn.
Het probleem is dat er op een aantal moslimscholen haat wordt gepredikt, dat men bang is dat dit zich zal uitbreiden naar meer scholen en dat de islamitische school slecht is voor de integratie. Laten we voor het gemak onder integratie verstaan dat er een criminaliteitsniveau moet ontstaan dichtbij het nationale niveau en dat deze mensen allemaal vloeibaar nederlands beheersen.
Er is bewezen dat door deze scholen inderdaad de integratie achterblijft. Ook wordt er haat gepredikt op deze scholen, maar zoals gezegd, slechts op een beperkt deel.
Als je kijkt naar de joodse gemeenschap, de twee middelbare scholen die er zijn, zie je dat ze behalve een dragende functie, gericht op het doorgeven van de joodse traditie, zie je dat er sowieso op beide scholen geen haat wordt gepredikt. Ik ken beide scholen goed genoeg om hier een gefundeerde uitspraak over te doen. Iedereen spreekt Nederlands en vriendenkringen bestaan evenzogoed uit niet-joden als uit joden, al is dat op de strengere school iets minder (wat niet zo gek is, als je daar soms tot half zes zit). Er is ontzettend weinig criminaliteit. Drugsgebruik is op de ene school nihil en op de andere slechts sporadisch. Dit is dus geen reden om de joodse scholen op te heffen en bij christelijke scholen geldt hetzelfde. Je kan simpelweg mensen niet verbieden om hun godsdienst uit te dragen en ook willen kinderen uit zichzelf vaak meer weten van hun godsdienst. Het feit dat je zegt dat godsdienst mensen helpt is even sterk als dat je zegt dat het mensen kapot maakt. Daarom mag je om die reden geen scholen sluiten.
Een andere reden dat er joodse scholen zijn, overigens maar heel erg weinig, is omdat veel joodse kinderen vaak werden weggepest en behoefte hebben om te zijn tussen anderen. Het is op zo'n school niet meer dan redelijk dat er alleen mensen mogen komen die daadwerkelijk het joodse geloof hebben. Dat is absoluut geen discriminatie. Bovendien, als je zo graag op die school wilt, dan wordt je toch joods? Dat is hetzelfde als lid worden van een voetbalclub. Als je lid wilt worden moet je betalen, moet je het shirt van je team aan, moet je op tijd op de training zijn en mag je niet met je handen een doelpunt maken. Simpel.
Tot slot moet je zien dat het verbieden van deze scholen slechts symptoombestrijding is. Water kruipt waar het niet gaan kan en wanneer deze scholen weg zijn zullen er mensen gewerfd worden op andere scholen of in de moskee.

Wat ik dus als oplossing zou willen aandragen is een betere controle en behalve dat ook een persoonlijke contact met de scholen waardoor deze zelf ook inzien dat ze beter tot liefde kunnen oproepen dan haat. Onder het mom van 'Internalisering'. Mensen maken zich regels eigen zodat het niet meer opgelegde regels zijn, maar dat ze het uit zichzelf doen. Zo zal er meer kracht achter zitten en zullen ze er ook bij tegenwind achter blijven staan. Het zijn immers principes geworden.



En offtopic; Fleet, verbeter die sig van je nou eens eindelijk?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 08:42
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Yousra schreef op 09-12-2003 @ 23:17:
Lees de feiten eens, er zijn ongeveer 40 islamitische scholen en onderzoek heeft uitgewezen dat er met slechts 4 scholen iets mis was, en dan ging het niet over haat verspreiden of i.d.

Verder gaat 96% van de moslimkinderen in nl NIET naar een islamitische school.

Hoezo heeft die overlast van bepaalde groepen jongeren ook maar iets met islamitische scholen te maken?

Het gaat hier helemaal niet om overlast. Het gaat om zogenaamde integratie-belemmering en daarbij wordt verwezen naar zaken die ook op joodse scholen zijn terug te vinden maar joodse scholen blijven buiten beschouwing.
Er zijn dus inderdaad problemen op islamitische scholen aangetroffen, de cijfers weet ik zo snel niet. Je intergratie verhaaltje gaat overigens niet op. Joodse mensen leven al enkelen honderden jaren in nederland dus als er 1 bevolkings groep is geintergreerd zijn hun het wel. Ze hebben al tientallen generaties lang de nederlandse nationaliteit, Spreken vloeiend nederlands, hebben ook de zelfde lessen op hun scholen alleen hebben zij extra joodse lessen maardie worden buiten het normale pakket om gegeven daarom mag er voor andere vakken ook geen huiswerk vrij worden gegeven wanneer er toetsen of examens zijn voor die joodse vakken. Ook is het onzin dat de joodse geschiedenis lessen anders zouden zijn of de boel zouden verdraaien als die wel zo was dan zouden ze aardig door de mand vallen omdat ook joodse scholen mee doen aan de landelijke examens en dus ook op joodse scholen de zelfde examens worden gegeven als op iedere andere school. Met slagings percentages van tussen de 90 en 100 procent lijkt het me dus zeer onwaarschijnlijk dat de les stof op joodse scholen zou afwijken van die op andere nederlandse scholen. Tevens is het nogal onzinnig om te zeggen dat joodse scholen racistisch zijn omdat daar alleen joodse mensen toe worden gelaten, keppeltjes verplicht zijn etc... Kijk maar eens naar islamitische scholen daar zijn hoofddoekjes ook verplicht en ik denk ook niet dat daar een joodse leerling toegelaten zal worden. Beetje krom dus om ook meteen maar joodse scholen te willen verbieden. Wat mij hier overigens wel op valt: Men praat over het verbieden van Islamitische scholen en direct word er geroepen "dan moeten joodse scholen ook verboden worden!" Waarom geen christeliojke of katholieke scholen? Of halen we het israel palastina conflict toch stiekem weer hier heen?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 09:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 10-12-2003 @ 09:42:
Tevens is het nogal onzinnig om te zeggen dat joodse scholen racistisch zijn omdat daar alleen joodse mensen toe worden gelaten, keppeltjes verplicht zijn etc... Kijk maar eens naar islamitische scholen daar zijn hoofddoekjes ook verplicht en ik denk ook niet dat daar een joodse leerling toegelaten zal worden. Beetje krom dus om ook meteen maar joodse scholen te willen verbieden.
Als je je bekeert tot het jodendom (wat overigens erg lang schijnt te duren - dus) zou je dan ook op zo'n school terecht mogen? Dus wanneer je moeder niet joods is?

Daar zit m t verschil. Bij islamitische scholen vereisen ze niet dat je moeder islamitisch moet zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 01:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Explosie Eindhoven
Verwijderd
152 08-11-2004 16:40
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout?
Verwijderd
173 06-03-2004 21:04
Levensbeschouwing & Filosofie Naar aanleiding van NOVA: Hirschi Ali vs Said Benayad
:P
55 12-12-2003 21:37
Levensbeschouwing & Filosofie Het jodendom
Greenpeacegirl
314 10-09-2003 14:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Belgische moslimkinderen krijgen vakantie op islamitische feestdagen.
Mujahideen
39 17-09-2002 20:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:48.