Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2004, 13:04
Veldheer
Veldheer is offline
Achja, afschaffing van die CITO lijkt me nog 't beste.

Jaarlijks wordt in Nederland op veel scholen de door de CITO groep opgestelde CITO-toets afgenomen. Deze toets pretendeert een voorspellende waarde te hebben over de toekomstige schoolloopbaan van een basisschoolleerling in het voortgezet onderwijs.

Met name het feit dat de CITO-toets niet meer dan een momentopname is en alleen kennis toetst is volgens mij een groot punt van kritiek. Daarnaast zorgt de afname van de toets voor grote spanningen bij de kinderen. In mijn ogen is het velen malen beter om een zogenaamd leerlingvolgsysteem aan te houden bij de doorslaggevende beslissing naar welk schoolniveau een leerling het beste kan gaan. Basis hiervoor zijn landelijk genormeerde toetsen (de meeste van het CITO). Dit leerlingvolgsysteem geeft een beeld van de prestaties van een leerling over meerdere leerjaren en dus een evenwichtiger overzicht van de mogelijkheden van een kind.

Veel basisscholen zijn ontstemd over de gang van zaken, omdat alleen het resultaat van de toets, en hun advies bij de overgang naar het voortgezet onderwijs niet of nauwelijks meer een rol speelt. De CITO-toets wordt te belangrijk gevonden. Bovendien zijn docenten niet vrij in de keuze van de toets, omdat het bestuur de beslissing neemt. De directeuren willen geen discussie over een controversieel thema. In de praktijk blijkt ook dat de resultaten van de CITO-toets worden gebruikt (ik noem het liever: misbruikt) om de kwaliteit van basisscholen te meten. Hoe hoger de CITO-scores, hoe hoger de status van een school. Bovendien blijken basisscholen vaak niet op de hoogte van het feit dat zij geen enkele verplichting hebben om een eindtoets af te nemen.

In Ridderkerk werden al enkele jaren stemmen gehoord om te stoppen met de CITO-toets. Dat leidde ertoe dat alle openbare scholen de beslissing hebben genomen om niet meer deel te nemen aan deze eindtoets. Inmiddels wordt op de betreffende basisscholen het leerlingvolgsysteem gebruikt en vormt een onderdeel bij het vormen van een advies, dat ouders van leerlingen in groep 8 krijgen voor het vervolgonderwijs van hun kind. Het advies van een basisscholen wordt op basis van acht jaar ervaring met een kind geformuleerd. Het omvat ook gegevens van wat niet of nauwelijks toetsbaar is.

Bij de inhoud van de CITO-toets duid ik ook op enkele zaken. Zo toetst de CITO-toets alleen de algemene woordenschat, niet de schoolwoordenschat. Die algemene woordenschat wordt thuis, op het plein, op de sportclub gevormd, maar vervolgens wordt de school afgerekend op de resultaten. Zou de school en de CITO-groep hier wel aandacht aan besteden dan zouden volgens mij de kinderen hun conceptuele netwerken meer uitbreiden, zodat diepe woordbetekenissen ontstaan. Ook is er geen controle op de voorbereiding op de CITO. Hierdoor sluiten de lessen slecht aan op de toets en weten leerlingen niet hoe ze vragen moeten interpreteren, met een matig eindresultaat tot gevolg.

Veel kinderen komen dankzij de huidige toetsing op het verkeerde schoolniveau uit. Naar mijn mening komen er te veel kinderen op het VMBO terecht, terwijl zij in werkelijkheid beter kunnen presteren. Hierbij komt dat het ‘opklimmen’ in het voortgezet onderwijs jaren in beslag kan nemen, en je in wijze vast zit aan de eenmaal genomen beslissing.

Veel onvolledigheid, weinig voordelen. Ik pleit om deze redenen voor de afschaf van de CITO-toets, en invoering van het leerlingvolgsysteem op alle Nederlandse basisscholen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2004, 15:39
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
Veldheer schreef op 24-04-2004 @ 14:04 :
Veel onvolledigheid, weinig voordelen. Ik pleit om deze redenen voor de afschaf van de CITO-toets, en invoering van het leerlingvolgsysteem op alle Nederlandse basisscholen.
En welk systeem beveel jij aan dan? Aan de mening van de basisschool docent hecht ik ontelbaar keer minder waarde dan aan de niet-veel-zeggende cito toets.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 09:32
Veldheer
Veldheer is offline
Citaat:
FF4-Ever schreef op 24-04-2004 @ 16:39 :
En welk systeem beveel jij aan dan? Aan de mening van de basisschool docent hecht ik ontelbaar keer minder waarde dan aan de niet-veel-zeggende cito toets.
Ook die kan gekleurd zijn door een persoonlijke mening. Voor meer informatie kan je mijn vorige post lezen wat ik bedoel met een leervolgsysteem.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Veldheer schreef op 24-04-2004 @ 14:04 :
Achja, afschaffing van die CITO lijkt me nog 't beste.[...]
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 17:33
moon
moon is offline
Eeen cito toets zegt echt heel weinig! Ik ben vbo getest...ik doe nu havo!Als je in groep 8 zit moet je je nog zo erg ontwikkelen, wat mij betreft zegt een citotoets dan niks. Eeen vriendin van mij heeft het ivbo gedaan...ze doet nu een mbo opleiding! Het zegt heel weinig!
Iq zegt misschien iets meer, maar is volgensmij ook niet alles.
Oud 02-05-2004, 19:31
basbasbas
basbasbas is offline
HeeJz..

Ik weet ook niet wat de CiTo-Toets voor zin heeft.... Ik had 547 en ik zit nu in 2 Havo... Bij ons op school maakte de CiTo niet zo veel uit...

Nu je antwoord??
Reageren

Regels voor berichten