Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2004, 13:26
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Arcades schreef op 17-06-2004 @ 14:20 :
Methuselah schreef op 17-06-2004 @ 14:09

Nu heb je echter een probleem, wat zijn feiten? Kijk, ik vorm me een mening over deze situatie in Belgie, ik ben er echter nooit bij geweest. Je eigen onbewustzijn gaat hoe dan ook toch een rol spelen bij de beeldvorming. Ik weet niet wat mensen daar beweegt op Vlaams Blok te stemmen dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen. Ik lees bijna alleen maar subjectieve bronnen, waarvan dit forum er zeker ook een is.

Omtrend Irak zit alles nog waziger in elkaar (voorbeeld, niet off topic). Noem jij alles wat de Amerikanen zeggen feiten? Noem jij alles wat de plaatselijke bevolking daar zegt feiten? Beide zijn niet betrouwbaar, zelf ben je er niet bij. Een mening gebaseerd op feiten is dus vrijwel onmogelijk in de meeste gevallen. Je zult dingen moeten aannemen of zelf moeten aanvullen.
Kijk, ik ben 'n Belg, ik volg de politiek, het nieuws, de kranten en verschillende sites. Ik studeer Rechten, waar we sowieso 'n grote dosis "hoe moet ik kritisch omgaan met info" binnenkrijgen, ik ben niet van de domsten.

Wat Amerika hier bij komt doen, begrijp ik totaal niet, maar goed. Wat de Amerikanen zeggen, daar geloof ik misschien 10% van. Al die BS over complottheorie hier, aanslagvoorbereidingen ginder, BS.

Benfatto negeert hier, in dit geval, welbewust en duidelijk de feiten dat verschillende VB-kopstukken 'n neo-nazistisch verleden hebben. Klaar toch dan?
Oud 17-06-2004, 15:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Arcades schreef op 17-06-2004 @ 14:06 :
In een woord ZIELIG. Jij bent zo n stakker die nooit met argumenten aankomt en wel iedereen afkraakt zonder argumenten te weerleggen. Jij krijgt hier vast n s***** van ofniet? Lekker mensen uitkafferen met je stoere praat. Ik heb nog geen nuttig commentaar van jou gezien, alleen maar goedkope stemmingmakerij.
Wat een onzin, zeg, dan heb jij nog nooit goed rondgekeken op dit forum. Maar waarom zou ik deze discussie met jou ook aangaan?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 16:55
Tofke_H
Tofke_H is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 16-06-2004 @ 20:06 :
Vind je het verstandig van Groen! om niet mee te regeren vanuit het standpunt van Groen!, de tactische overweging om zo in de oppositie te blijven en niet op hun prestaties afgewogen te worden of vind je het verstandig van Groen! vanuit het standpunt dat als ze niet meedoen er sowieso een instabiele Cd&v-Nva + VLD + Sp.a-Spirit coalitie gevormd moet worden die het niet lang zal uithouden.

Ik vind het verstandig van Groen! omdat ze anders bij de volgende verkiezing toch weer afgestraft zullen worden. Ze zijn 1. te klein om iets te zeggen te hebben in een regering, én 2. ze kunnen hun standpunten veel duidelijk en vooral gemakkelijker vanuit de oppositie uiten.

Citaat:
Help Valentijn schreef op 16-06-2004 @ 20:06 :
Beetje laat, zoëen 12 jaar, om nu te zeggen dat we ze er toen bij moesten nemen. Het land had toen op zijn kop gestaan als ze een kleine ondemocratische partij mee aan boord zouden nemen. Toen was het gewoon niet oppertuun.

Ik las net dat Leterme het Blok ook uitnodigt op zijn informatieronde, enkel om mee te praten uiteraard...
Hoelang bestaat dat cordon sanitaire al? Volgens mij al veel langer dan 12jaar, dus ook toen was het al een probleem maar werd het weggelachen. Toen al zei ik dat ze die partij moesten meepakken om te tonen dat ze het niet kunnen.

Yup, om mee te praten. Dat is dan voor de eerste keer een officeel gesprek. En de eerste stap om dat cordon sanitaire uit te schakelen. Niet dat ik geloof dat CD&V met het Vlaams Blok zou gaan, maar de VLD bijvoorbeeld wél, omdat vele punten van beide partijen zeer nauw met elkaar in aanraking komen.
Oud 17-06-2004, 21:41
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
Citaat:
Tofke_H schreef op 17-06-2004 @ 17:55 :
Hoelang bestaat dat cordon sanitaire al? Volgens mij al veel langer dan 12 jaar, dus ook toen was het al een probleem maar werd het weggelachen. Toen al zei ik dat ze die partij moesten meepakken om te tonen dat ze het niet kunnen.
Ik denk dat het cordon sanitaire ondertekent is in '91 dus dat zou 13 jaar zijn (lijkt me logisch, na zwarte zondag) maar ik zal wel eens googlen om het precies op te zoeken. En als je toen al zei dat ze ze erbij moesten nemen dan:
- had je op 11-jarige leeftijd al een zekere politieke maturiteit ofwel
- lieg je over je leeftijd ofwel
- lijd ik enorm onder de examens en maak ik vreemde redeneringen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 23:43
naam onbekend
naam onbekend is offline
Is er trouwens ergens een politiek bewuste Belg die mij het fijne kan vertellen van die kartels zoals SP.A-Spirit of CD&V/N-VA? In Nederland gaan sommige partijen wel eens een lijstverbinding aan in bepaalde gemeenten, en sommige partijen werken op gemeentelijk niveau wel samen, maar op landelijk niveau komt dat niet voor.

Hoe zit dat dan precies bij jullie, is zo'n kartel een soort fusie tussen twee partijen, of een tijdelijk samenwerkingsverband?
Oud 17-06-2004, 23:51
Methuus
Methuus is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 18-06-2004 @ 00:43 :
Is er trouwens ergens een politiek bewuste Belg die mij het fijne kan vertellen van die kartels zoals SP.A-Spirit of CD&V/N-VA? In Nederland gaan sommige partijen wel eens een lijstverbinding aan in bepaalde gemeenten, en sommige partijen werken op gemeentelijk niveau wel samen, maar op landelijk niveau komt dat niet voor.

Hoe zit dat dan precies bij jullie, is zo'n kartel een soort fusie tussen twee partijen, of een tijdelijk samenwerkingsverband?
Erm ja, ik denk dat ik dat wel zou kunnen maar ik moet nog zo'n 200blz leren vannacht, dus misschien dat ik 't na m'n examens eens uitleg.

't Is in elk geval al verschillend voor elke partij, de redenen waarom ze 'n kartel aangaan.
Oud 18-06-2004, 12:01
memory
memory is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 18-06-2004 @ 00:43 :
Het is meestal een grote partij die met een kleine partij samengaat. In België is er een kiesdrempel: onder de 5% krijgt een partij geen zetels in het parlement. Voor de kleine partijen is het dus een levensnoodzaak om samen te gaan, voor de grote partijen zijn de extra procentjes steeds welkom natuurlijk. De partijen komen dan op met één gezamenlijke kieslijst, maar het blijven verschillende partijen die een afzonderlijke fractie vormen in het parlement. Ook het programma is verschillend, al gaan meestal wel partijen samen die sowieso inhoudelijk al dicht bij mekaar staan. In de praktijk is het wel zo dat de kleine partij opgeslokt wordt door de grote en in feite niet veel te zegeen heeft.
Oud 18-06-2004, 20:37
REIE
REIE is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 17-06-2004 @ 12:34 :

*lap tekst*
Pim Fortuyn, september 2000
Pim Fortuijn was rechts, en met een aantal ideëen van hem was ik het volledig mee eens. Ik vind het wrang dat een toch redelijk liberaal denkende homo een oerconservatief en extreem rechts figuur als Dewinter verdedigt. Fortuijn werd ten onrechte gedemoniseerd en verweten fascist te zijn, terwijl hij zelf keer op keer mensen moest verbeteren dat de LPF geen extreem-rechtse partij is. Het Vlaams Blok echter heeft overduidelijk fascistisch gedachtegoed en banden met extreem-rechtse organisaties, zoals het Sint-Maartenfonds.
Een naief LPF-gemeenteraadslid van Rotterdam nodigde vorig jaar Dewinter uit; Fortuijn zal zich in zijn graf hebben omgedraaid.

Laatst gewijzigd op 18-06-2004 om 21:50.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 20:44
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
REIE schreef op 18-06-2004 @ 21:37 :
Ik vind het wrang dat een toch redelijk liberaal denkende homo een oerconservatief en extreem rechts figuur als Fortuijn verdedigd.

Ik neem aan dat je 'een oerconservatief en extreem rechts figuur als Dewinter' bedoelt?
Oud 18-06-2004, 21:50
REIE
REIE is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 18-06-2004 @ 21:44 :

Ik neem aan dat je 'een oerconservatief en extreem rechts figuur als Dewinter' bedoelt?
Dankje en ik zag ook dat ik wat spelfouten had
Oud 18-06-2004, 22:24
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
REIE schreef op 18-06-2004 @ 21:37 :
Pim Fortuijn was rechts, en met een aantal ideëen van hem was ik het volledig mee eens. Ik vind het wrang dat een toch redelijk liberaal denkende homo een oerconservatief en extreem rechts figuur als Dewinter verdedigt. Fortuijn werd ten onrechte gedemoniseerd en verweten fascist te zijn, terwijl hij zelf keer op keer mensen moest verbeteren dat de LPF geen extreem-rechtse partij is. Het Vlaams Blok echter heeft overduidelijk fascistisch gedachtegoed en banden met extreem-rechtse organisaties, zoals het Sint-Maartenfonds.
Een naief LPF-gemeenteraadslid van Rotterdam nodigde vorig jaar Dewinter uit; Fortuijn zal zich in zijn graf hebben omgedraaid.
Hear, hear!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 23:06
Verwijderd
Het was voor Pim ook vechten tegen de bierkaai, met knurften als Mat Herben in zijn partij die openlijk sympathiseerden met het Blok. Dan kun je als partijleider moeilijk volhouden dat jouw eigen partij niet ook extreemrechts is.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 17-06-2004 @ 13:01 :
Ik heb al weet ik hoe vaak uitgelegd dat het feit dat Jan Marijnissen Mao als voorbeeld noemt, hoe betreurenswaardig die uitspraak ook is, niets zegt over de ideologie van de partij. De SP als partij is niet communistisch, wij pleiten niet voor landbouwcollectivisaties, onteigening van privébezit of andere communistische stokpaardjes. De SP als partij heeft eind jaren zeventig het maoïsme definitief laten varen, en is in 1991 ook van het marxisme-leninisme afgestapt. In de SP zitten, naast Marijnissen dan misschien, geen Mao-aanbidders. Zeker niet in de twee Kamerfracties. Waarom willen SP-haters zoals jij dat nou nooit eens een keer geloven? Jullie zijn massaal blijven hangen in de jaren zeventig qua beeld van de SP.

Op het moment dat de SP weer communistische ideeën gaat verkondigen zeg ik mijn lidmaatschap meteen op. En als jij denkt dat de SP dat nu al doet daag ik jou uit om met passages te komen waarin dat te lezen is. En recent graag.
En hiermee bewijs je mijn stelling, dat ondanks het discutabele verleden van sommige Vlaams-Blokkers, hun partij niet meteeen extreem-rechts is
Merci
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 18:19
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 23-06-2004 @ 18:04 :
En hiermee bewijs je mijn stelling, dat ondanks het discutabele verleden van sommige Vlaams-Blokkers, hun partij niet meteeen extreem-rechts is
Merci
Precies, het Vlaams Blok is extreem-rechts vanwege bepaalde programmapunten, niet vanwege het verleden van zijn leden. Maar ik zei al, als ze eerlijk zijn dan komen ze daar voor uit.
Oud 23-06-2004, 18:29
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 23-06-2004 @ 19:19 :
Precies, het Vlaams Blok is extreem-rechts vanwege bepaalde programmapunten, niet vanwege het verleden van zijn leden. Maar ik zei al, als ze eerlijk zijn dan komen ze daar voor uit.
Wijs mij die punten
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 18:32
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 23-06-2004 @ 19:29 :
Wijs mij die punten
Lees deze post er maar eens op na. Dit is echt niet alleen zwartmaking en duimzuigerij.
Oud 23-06-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 23-06-2004 @ 19:32 :
Lees deze post er maar eens op na. Dit is echt niet alleen zwartmaking en duimzuigerij.
Die poster heeft net zoveel gelijk als ik wanneer ik roep dat de SP maoistisch is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten