Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2004, 10:33
Metal
Metal is offline
Citaat:
An Outlaw schreef op 02-11-2004 @ 11:33 :
ik heb de man nooit gemogen, en deelde zijn mening meestal niet, maar ik heb toch wel respect voor hem omdat hij door bleef gaan met het verkondigen van zijn eigen mening onder alle omstandigheden, terwijl hij al meerdere keren bedreigd was.
dit + generalisatie is kut
Oud 02-11-2004, 10:34
meisje
meisje is offline
Citaat:
Metal schreef op 02-11-2004 @ 11:32 :
probeer misschien eens te gaan praten met; "Ik vind...', want die arrogantie werkt nogal tegen je.

no offence (big )
Met mij vinden diverse deskundigen en theologen dat..
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
Jean-Paul schreef op 02-11-2004 @ 11:24 :
Nee, zolang er geen bewijzen zijn, suggerreer ik ( en alle anderen ) maar wat. Maar feit is wel dat hij bedreigd werd om zijn uitingen.
Samen met Hirsi Ali, Geert Wilders, Jan Peter Balkenende en weet ik veel welke vooraanstaande politicus nog meer.

Misschien zijn er slechts 2 moorden in 3 jaar geweest, dit geeft wel aan dat het in Nederland gevaarlijker wordt je mening te verkondigen.

Ik denk trouwens dat dit komt omdat men niet genoeg zijn mening geeft. Iedereen is bang aan het worden, dus de bedreigingen en dergelijke schijnen te werken, en dat lijkt mij juist een aanleiding voor dit soort acties op mensen die zich nog wel durven uitspreken.
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Chimera schreef op 02-11-2004 @ 11:31 :
Het vaticaan is tegen het gebruik van condooms omdat seks voor je plezier een nono is.
Niet helemaal waar, het heeft er (dacht ik) meer mee te maken dat jij en niet God dan zou bepalen of jij kinderen krijgt.
Oud 02-11-2004, 10:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Metal schreef op 02-11-2004 @ 11:32 :
probeer misschien eens te gaan praten met; "Ik vind...', want die arrogantie werkt nogal tegen je.
Ze heeft gewoon gelijk. Mensen hebben religie 'uitgevonden' om het onverklaarbare te verklaren. Het is een stuk makkelijker dat bliksem gedoe af te doen als een kwade god dan zeggen dat je het niet begrijpt.
Oud 02-11-2004, 10:35
Metal
Metal is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-11-2004 @ 11:34 :
dan is het nog altijd een mening meisje

ook al menen deskundigen die mening

dit hoef ik verder toch niet uit te leggen hoop ik
Oud 02-11-2004, 10:37
meisje
meisje is offline
Citaat:
Metal schreef op 02-11-2004 @ 11:35 :

ook al menen deskundigen die mening

dit hoef ik verder toch niet uit te leggen hoop ik
Lees er maar eens wat over. Plato, Aristoteles etc.
NERD
NERD is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 02-11-2004 @ 11:29 :
Natuurlijk, maar dat betekent nog niet dat "je niet meer voor je mening kan uitkomen in Nederland".
Inderdaad, het kan nog altijd. Maar in tegenstelling tot "vroeger" wordt je nu van alle kanten bedreigd. Bij Fortuyn werd daar in eerste instantie nogal lacherig over gedaan en gesteld dat zoiets alleen bij woorden blijft, aangezien Nederland een land was (!) waar de premier nog gewoon op de fiets naar z'n werk gaat en in zijn vakantie met een tourcaravan op stap gaat. Hoe dat is uitgepakt hebben we allemaal kunnen zien. Sindsdien hebben we een hellend vlak bereikt waarbij iedereen met een uitgesproken mening die zich rechts van het politieke midden bevind doodsbedreigingen ontvangt en persoonlijke beveiling nodig heeft. Ik noem hierbij onder meer Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders. Dus de sfeer in Nederland is mijns inziens wel degelijk sterk veranderd in slechts een paar jaar tijd, en het getuigt dan ook van struisvogelpolitiek om deze gebeurtenissen af te doen als "incidenten".
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-11-2004 @ 11:33 :
Dan mogen hun priesters toch wel eens beter gaan voorlichten. In afrika neuken mannen baby's om hun aids kwijt te raken. Maagdelijkheid is een mooi iets.
Ik denk eerlijk gezegd dat de priesters aldaar zich bijzonder weinig aantrekken van het gezemel van een seniele oude man veilig weggestopt in Rome.

Mensen willen daar gewoon niet aan condooms. Ik ben bang dat je zelfs als het vaticaan overstag zou gaan, je niet of nauwelijks verbetering zou zien, die ideeen (maagdjes neuken is een goed voorbeeld) die een kruising zijn tussen het christendom en oude shamanistische gebruiken ban je niet zomaar uit.
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-11-2004 @ 11:34 :
Ik kan je de namen van een heleboel theologen geven die geloven dat God de aarde heeft geschapen.
Oud 02-11-2004, 10:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Metal schreef op 02-11-2004 @ 11:35 :
Het Darwinisme is ook een 'mening'
Oud 02-11-2004, 10:38
meisje
meisje is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-11-2004 @ 11:37 :
Ik kan je de namen van een heleboel theologen geven die geloven dat God de aarde heeft geschapen.
Ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar religie is iets van de mensen zelf.
Oud 02-11-2004, 10:39
Blenderhead
Blenderhead is offline
Erg jammer, het was zoals eerder gezegd wel een etter. Maar hij nam nooit een blad voor de mond en dat kon ik wel waarderen.
Oud 02-11-2004, 10:39
TopDrop
TopDrop is offline
Oud 02-11-2004, 10:40
onderkoffer
onderkoffer is offline
ik vind de reactie van sommige mensen in mijn omgeing een beetje beangstigend

aan de ene kant zal wel weer een moslim zijn geweest enz

aan de andere kant t was och een racist mooi dood hij dood is

beetje dejavu na moord op pim foruyn
Oud 02-11-2004, 10:40
meisje
meisje is offline
Minister-president Balkenende heeft met grote afschuw kennis genomen van de moord op filmmaker Theo van Gogh. Balkenende wil een beroep doen op iedereen om niet direct vergaande conclusies te trekken.

De volledige verklaring van minister-president Balkenende:

'Met grote afschuw heb ik kennisgenomen van het neerschieten van Theo van Gogh.

Onze gedachten en ons medeleven zijn bij zijn familie, vrienden en collega's.

Er is bij de schietpartij ook een politieman getroffen. Gelukkig zijn zijn verwondingen niet ernstig.

Over de toedracht en motieven is nog niets bekend. Wel is een vermoedelijke dader aangehouden. Ik wil een beroep doen op iedereen om niet direct vergaande conclusies te trekken. De feiten moeten zorgvuldig op een rij gezet worden; laten wij de opsporingsdiensten hun werk laten doen.

Van Gogh was iemand die zich met uitgesproken standpunten mengde in het publieke debat. Een voorvechter van het vrije woord.

Het is onaanvaardbaar wanneer het uiten van een vrije mening de oorzaak van deze brute moord zou zijn. Als Nederlandse regering zijn we dan ook intensief betrokken bij de voortgang van het onderzoek.

Nederland is een land waarin mensen voor hun mening kunnen uitkomen. Daar moeten we met elkaar voor staan.'

Bron:
Persbericht ministerie van Algemene Zaken
Oud 02-11-2004, 10:41
Nijpjes
Nijpjes is offline
Ik wacht eigenlijk met smart op een reactie van NERD op mijn laatste post...of zijn we al uitge"discussieerd"?
Oud 02-11-2004, 10:42
Verwijderd
Ook de Belgische media regeerd geschokt & verrast..

Nederlands regisseur Theo Van Gogh is vermoord

di 02/11/04 - In Amsterdam is vanmorgen de Nederlandse filmregisseur Theo Van Gogh vermoord. Zijn productiemaatschappij zegt dat hij is neergeschoten.

Theo van Gogh werd beschoten terwijl hij met de fiets door de Linaeusstraat reed. De dader legde daarna een briefje op zijn borst en vluchtte het Oosterpark in.

Aan de Mauritskade kwam het tot een treffen met de politie. Die schoot de moordenaar in het been. Ook een agent zou gewond zijn geraakt.

Filmmaker en presentator Theo Van Gogh was 47 jaar oud. Hij is in het verleden al enkele keren bedreigd geweest voor zijn uitgesproken mening over de islam.

Hij kwam nogal onder vuur te liggen nadat hij met de Somalisch-Nederlandse politica Ayaan Hirsi Ali de kortfilm "Submission" maakte. Die gaat over vrouwonvriendelijke koranteksten.

Een ironisch toeval wil dat de man er net een film over Pim Fortuyn heeft opzitten, "065", die nog moet uitkomen in de zalen. De kale, rechtse politicus werd ook op straat doodgeschoten.
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 02-11-2004 @ 11:40 :

Het meest beangtigend vind ik eigelijk nog de reactie van een collega van mij:

"Hij is de laatste tijd natuurlijk wel een beetje stom bezig geweest. Hij heeft een boel mensen tegen de schenen geschopt"
Jabotinsky
Jabotinsky is offline
Citaat:
onderkoffer schreef op 02-11-2004 @ 11:40 :

word up!

vreselijk dit, geen woorden voor
Oud 02-11-2004, 10:43
Carn
Carn is offline
Dit is erg triest.

Blijkbaar word "vrijheid van meningsuiting" beantwoord met "vrijheid tot liquideren omdat ik het niet eens ben met iemands meningsuiting, vanwege redenen die naar mijn mening gerechtvaardigd zijn volgens mijn geloof", want natuurlijk nergens op slaat.

Erg Goede column trouwens. Ik snap niet waarom sommigen van die lui al hun islamitische wetten en normen en waarden zo proberen op te dringen in een maatschappij die daar absoluut niks mee kan. Zien ze dat niet in? Schijnbaar niet. Voor dat soort mensen draag ik graag wat extra belasting af om ze een enkeltje vaderland te bekostigen. Maar dat is n beetje offtopic ;P
Oud 02-11-2004, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 02-11-2004 @ 11:29 :
De Paus is tegen seks voor het huwelijk en als ze zich daaraan zouden houden zou het probleem verminderen.
Maar dat doen ze niet, dus nu neuken ze lekker hiv door.

Seks ligt in de aard van een mens, het verbieden is te stom voor woorden, aangezien het grootste deel van de mensheid zich daar toch niet aan zou houden. Het gaat gewoon tegen de natuurlijke lusten van de mens in.

Dus of de paus het nou goed doet volgens de bijbel boeit niet, je moet kijken naar de resultaten, en die zijn op zijn zachts gezegd bedroevend.
Oud 02-11-2004, 10:44
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik vind/vond Theo een enorme puberale eikel. Maar hem neerschieten/steken is niet alleen stom, maar tevens dom en achterlijk
Oud 02-11-2004, 10:45
meisje
meisje is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 02-11-2004 @ 11:42 :

"Hij is de laatste tijd natuurlijk wel een beetje stom bezig geweest. Hij heeft een boel mensen tegen de schenen geschopt"
Of de mensen die in condoleanceberichten hem lekker natrappen en dat ondertekenen met 'moslima'.
Oud 02-11-2004, 10:46
Verwijderd
Pfff. Heb zo'n beetje dit topic doorgelezen en wat een algemeen gezeik op 'de moslim' meteen zeg. Wij hebben hier misschien problemen met moslims en de extremistische groeperingen die ook de islam aanhangen zijn inderdaad geen lieverdjes, maar dat maakt niet meteen iedere moslim slecht.

Die secularisering is ook binnen de islam al bezig, alleen nog niet overal. Maar als je kijkt naar landen als Indonesië, Egypte, Marroko.. Daar is dat allemaal lang niet zo moeilijk meer. Toen ik in Egypte was huppelde de helft van de meisjes gewoon zonder hoofddoekje over straat en wanneer we het hadden over de problemen die er hier zijn met moslims, snapten die egyptenaren daar helemaal niets van. Ze kenden allemaal wel een christen ook, die zijn er daar in de minderheid, en hadden daar geen enkel probleem mee. Iedereen heeft zijn eigen geloof en daar moet je respect voor hebben, zij onze gids nog.

En mijn tante, uit Indonesië, die wordt nu ook weer met de nek aangekeken als Theo van Gogh is vermoord door een moslim. Alleen omdat ze dat geloof aanhangt, terwijl ze zelf toch echt tolerant is en geen vlieg kwaad doet.

Ja, er zijn groepen die klote dingen uithalen, maar dat 'zie je wel' en 'roei de islam uit' gezeik is echt onzin. Alsof de actie van Volkert van der G. ook betekent dat iedereen die extreem links is naar Mars verbannen moet worden.
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Hoe crue het ook is, er zit wel een kern van waarheid in. Niet dat het daarmee goed is, het is nog steeds idioot.
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
Citaat:

dus dan schiet je iemand maar neer? Nog even gaan we mensen ontvoeren en vervolgens onthoofden.
Oud 02-11-2004, 10:48
Jabotinsky
Jabotinsky is offline
Citaat:
meisje schreef op 02-11-2004 @ 11:45 :
Of de mensen die in condoleanceberichten hem lekker natrappen en dat ondertekenen met 'moslima'.
waar kan ik dat register vinden?
NERD
NERD is offline
Ik moest ineens hier aan denken, en dan vooral de laatste alinea.
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Plusmarktboy schreef op 02-11-2004 @ 11:46 :
dus dan schiet je iemand maar neer? Nog even gaan we mensen ontvoeren en vervolgens onthoofden.
idd hij vroeg er toch niet om om neergeschoten te worden? wat is dat nou weer voor een onzin zeg! is dit geen land waar vrijheid van meningsuiting geldt?????
Oud 02-11-2004, 10:49
Outlaw
Outlaw is offline
register
Oud 02-11-2004, 10:50
NERD
NERD is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 02-11-2004 @ 11:46 :
Hoe crue het ook is, er zit wel een kern van waarheid in.
Ik vind het eerder een perverse omkering van de schuldvraag die helaas maar al te typerend is voor het gebrekkige denkvermogen van de gemiddelde Nederlander.
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
NERD schreef op 02-11-2004 @ 11:37 :
Inderdaad, het kan nog altijd. Maar in tegenstelling tot "vroeger" wordt je nu van alle kanten bedreigd. Bij Fortuyn werd daar in eerste instantie nogal lacherig over gedaan en gesteld dat zoiets alleen bij woorden blijft, aangezien Nederland een land was (!) waar de premier nog gewoon op de fiets naar z'n werk gaat en in zijn vakantie met een tourcaravan op stap gaat. Hoe dat is uitgepakt hebben we allemaal kunnen zien. Sindsdien hebben we een hellend vlak bereikt waarbij iedereen met een uitgesproken mening die zich rechts van het politieke midden bevind doodsbedreigingen ontvangt en persoonlijke beveiling nodig heeft. Ik noem hierbij onder meer Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders. Dus de sfeer in Nederland is mijns inziens wel degelijk sterk veranderd in slechts een paar jaar tijd, en het getuigt dan ook van struisvogelpolitiek om deze gebeurtenissen af te doen als "incidenten".
Begin jaren tachtig ontving Janmaat al bedreigingen bij de vleet, en zijn secretaresse en latere vrouw Wil Schuurman verloor haar been bij protesten van antifascisten. En waarschijnlijk gebeurde het daarvoor ook al. Mensen hebben een slecht geheugen, elke generatie denkt dat de samenleving er slechter aan toe is dan daarvoor.
Misschien worden er tegenwoordig wel meer mensen bedreigd dan vroeger, maar dat zou ik graag gestaafd zien met cijfers. Wat zeker is, is dat het en mediahype is op dit moment. Elke scheet komt tegenwoordig in het nieuws.
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 02-11-2004 @ 11:46 :
Hoe crue het ook is, er zit wel een kern van waarheid in. Niet dat het daarmee goed is, het is nog steeds idioot.
Die opmerking geeft aan dat hetgeen wat de moordenaar waarschijnlijk voor ogen had met de moord, namelijk mensen met dit soort meningen het zwijgen opleggen, bijna bereikt is.

En dat vind ik eng, heel erg eng.

Hoe puberaal hij zich ook gedroeg, hij provoceerde met een reden. En de reden was mensen uit de tent lokken zodat ze hun ware aard laten zien. En dit blijkt die ware aard te zijn. Moeten we nu in onze schelp kruipen en mensen maar niet meer prikken? Dat vind ik een beetje hetzelfde als de hele big issue van een flinke tijd gelden toen gesuggereerd werd dat vrouwen met uitdagende kleding erom vroegen verkracht te worden.
Oud 02-11-2004, 10:51
Wammus
Wammus is offline
Je kon het met hem eens zijn of niet maar hij zei wel waar het op stond. Zo zouden meer mensen het moeten doen in Nl in plaats van al dat hypocriete gelul! Het is natuurlijk gewoon te erg voor woorden dat iemand neergeschoten word om (waarschijnlijk) z'n mening. Wat nou vrijheid van meningsuiting!!!
Oud 02-11-2004, 10:53
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
NERD schreef op 02-11-2004 @ 11:50 :
Ik vind het eerder een perverse omkering van de schuldvraag die helaas maar al te typerend is voor het gebrekkige denkvermogen van de gemiddelde Nederlander.
Heb jij misschien een ondraaglijk hoog iq?
Oud 02-11-2004, 10:54
naam onbekend
naam onbekend is offline
Wat zouden Job Cohen en Marcel van Dam hiervan vinden? Die kregen er nogal vaak van langs in de columns van Theo van Gogh.
Oud 02-11-2004, 10:55
Verwijderd
Luister allemaal naar Rollo Tomasi
Oud 02-11-2004, 10:55
Carn
Carn is offline
Als de dader inderdaad een (extreme) moslim is dan zou ik als moslim zijnde me kapot schamen dat er idioten die uit naam van de Islam mensen doden vanwege dit soort onbegrip.
Oud 02-11-2004, 10:56
Jabotinsky
Jabotinsky is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 02-11-2004 @ 11:54 :
Wat zouden Job Cohen en Marcel van Dam hiervan vinden? Die kregen er nogal vaak van langs in de columns van Theo van Gogh.
ik denk dat ze het vreselijk vinden.. net zoals leon de winter waar die ook vaak ruzie mee had. Ieder normaal denkend mens vind dit vreselijk
meisje
meisje is offline
Citaat:
Carn schreef op 02-11-2004 @ 11:55 :
Als de dader inderdaad een (extreme) moslim is dan zou ik als moslim zijnde me kapot schamen dat er idioten die uit naam van de Islam mensen doden vanwege dit soort onbegrip.
en met jou de rest van de moslimgemeenschap.
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Carn schreef op 02-11-2004 @ 11:55 :
Ik denk dat de meeste moslims al heel druk bezig zijn met zich kapot schamen.
Oud 02-11-2004, 10:57
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 02-11-2004 @ 11:50 :
Die opmerking geeft aan dat hetgeen wat de moordenaar waarschijnlijk voor ogen had met de moord, namelijk mensen met dit soort meningen het zwijgen opleggen, bijna bereikt is.

En dat vind ik eng, heel erg eng.

Hoe puberaal hij zich ook gedroeg, hij provoceerde met een reden. En de reden was mensen uit de tent lokken zodat ze hun ware aard laten zien. En dit blijkt die ware aard te zijn. Moeten we nu in onze schelp kruipen en mensen maar niet meer prikken? Dat vind ik een beetje hetzelfde als de hele big issue van een flinke tijd gelden toen gesuggereerd werd dat vrouwen met uitdagende kleding erom vroegen verkracht te worden.
Ook aan NERD:

Natuurlijk is dat eng. En ik ben het er helemaal mee eens dat het nergens op slaat om iemand te vermoorden. Ik zeg alleen dat er een kern van waarheid in zit dat de moord aan z'n gedrag te danken is. Niet dat hij zelf schuldig is, slechts dat áls hij zich anders had opgesteld, de kans groot was dat hij niet vermoord was (waarmee ik nogmaals NIET wil zeggen dat hij het zelf gedaan heeft of iets in die richting).
Oud 02-11-2004, 10:58
NERD
NERD is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 02-11-2004 @ 11:53 :
Heb jij misschien een ondraaglijk hoog iq?
[afbeelding]
Laat ik het er op houden dat dat een van m'n favoriete Gummbah's ooit is
Oud 02-11-2004, 10:59
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Sasz schreef op 02-11-2004 @ 11:48 :
idd hij vroeg er toch niet om om neergeschoten te worden? wat is dat nou weer voor een onzin zeg! is dit geen land waar vrijheid van meningsuiting geldt?????
Nou, als je het letterlijk bekijkt meen ik me te herrineren dat hij in enkele columns wel degelijk erom gevraagd heeft om vermoord te worden. :/

Dat iemand dan ook nog zo stom is om het te doen (buiten het feit dat het natuurlijk sowieso belachelijk is bereik je er alleen een averechts effect mee....).
Oud 02-11-2004, 11:00
Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
NERD schreef op 02-11-2004 @ 11:58 :
Laat ik het er op houden dat dat een van m'n favoriete Gummbah's ooit is
Hey! Dan zijn we het eens!
Oud 02-11-2004, 11:00
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 02-11-2004 @ 11:57 :
Ook aan NERD:

Natuurlijk is dat eng. En ik ben het er helemaal mee eens dat het nergens op slaat om iemand te vermoorden. Ik zeg alleen dat er een kern van waarheid in zit dat de moord aan z'n gedrag te danken is. Niet dat hij zelf schuldig is, slechts dat áls hij zich anders had opgesteld, de kans groot was dat hij niet vermoord was (waarmee ik nogmaals NIET wil zeggen dat hij het zelf gedaan heeft of iets in die richting).
Natuurlijk, maar dat is met alles en iedereen zo. Dat vind ik een beetje een onzinnige constatering.

Als hij een islamitisch meisje in een of ander arabisch land was geweest was hij wel gestenigd geweest toen ie 10 was en hadden we er nooit iets van gehoord. Maar daarmee wil ik niet suggereren dat het zijn eigen schuld was
Oud 02-11-2004, 11:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 02-11-2004 @ 12:00 :
Natuurlijk, maar dat is met alles en iedereen zo. Dat vind ik een beetje een onzinnige constatering.

Als hij een islamitisch meisje in een of ander arabisch land was geweest was hij wel gestenigd geweest toen ie 10 was en hadden we er nooit iets van gehoord. Maar daarmee wil ik niet suggereren dat het zijn eigen schuld was
Als je dat met me eens bent, zal je het er ook mee eens kunnen zijn dat hij af en toe "bewust" té ver ging. Dat hij risico's nam, en daar zelf bewust van was.
Oud 02-11-2004, 11:02
masterdj
masterdj is offline
In 1 woord: ZIEKELIJK!

Ben benieuwd wat voor reacties we nu gaan krijgen van de Extreem rechts georienteerden..
Oud 02-11-2004, 11:03
Verwijderd
Citaat:
An Outlaw schreef op 02-11-2004 @ 11:49 :
register
hij wordt daar nog net niet heilig verklaard......

en uiteraard kreeg de linkse kerk weer een veeg uit de pan
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten