Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-07-2005, 12:07
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Rammetjuh87 schreef op 18-07-2005 @ 01:39 :
iets heel doms,,

maar soms word ik wakker en dan is mijn arm soort van verlamd
en dan ligt ie echt raar haha
Dan heb je er op gelegen haha (moest ff )
Oud 20-07-2005, 12:44
Verwijderd
ja onder mijn hoofd helmaal dubbel
Oud 30-07-2005, 22:12
Mema
Mema is offline
Ik heb elke keer dat ik wakker word (als ik dus heb geslapen) dat ik een of 2 slapende pinken heb, meestal mijn rechter, maar vaak ook de linker. Eerst dacht ik dat het kwam door mijn houding ofzo, maar toen ik erop ging letten merkte ik dat ik steeds in een andere houding wakker werd zeg maar; ik ben ook nog expres in andere houdingen dan nromaal in slaap gevallen enzo, maar toch blijven mn pinken slapen als ik wakker word weet iemand wat dat is?
Oud 31-07-2005, 07:11
Roos
Roos is offline
Als je in diepe slaap bent, zijn je ledenmaten wat verlamd, dit is om jezelf te beschermen tegen stoten.
Het kan zijn dat je wakker wordt, en je lichaam dan nog deels verlamd is.

Ik kan bijvoorbeeld nooit goed schrijven als ik net wakker ben, omdat ik nog geen kracht in mn vingers heb.
Oud 09-08-2005, 21:51
kalinho
kalinho is offline
hoe kan het nou...dat als je bv ff veel pijn hebt: je stoot je teen ofzo, of je vinger komt tussen de deur o.i.d; Dat je eerst 5 minuten loopt te vloeken op alles en iedereen (ik wel tenmisnte ) dat je dan daarna een lekker rustgevend gevoel krijgt
Oud 10-08-2005, 10:04
dutch gamer
dutch gamer is offline
Wat ik net heb bedacht: zodra je je teen oid stoot schrik je en komt er adrenaline vrij. Dit zorgt ervoor dat je heel actief wordt. Na een tijdje is de adrenaline uitgewerkt en kom je (relatief gezien in ieder geval) weer tot rust.

Maarja of dit klopt weet ik niet .
Oud 10-08-2005, 17:07
Verwijderd
ja volgens mij wel
Oud 10-08-2005, 17:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn verstandskiezen zijn aan het doorkomen en dan heb ik altijd dat er 's ochtends nog maar een heel klein bultje is en 's avonds echt een enorme bult die ook veel pijn doet. Als ik dan wat gegeten heb ofzo dan is die bult ineens weg, hoe kan dat nou? Die kies kan tochn ite ineens terug in je kaak zijn gezakt ofzo?
Oud 10-08-2005, 20:17
Roos
Roos is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-08-2005 @ 18:42 :
Mijn verstandskiezen zijn aan het doorkomen en dan heb ik altijd dat er 's ochtends nog maar een heel klein bultje is en 's avonds echt een enorme bult die ook veel pijn doet. Als ik dan wat gegeten heb ofzo dan is die bult ineens weg, hoe kan dat nou? Die kies kan tochn ite ineens terug in je kaak zijn gezakt ofzo?
Het zal dan niet de kies zijn, die die bult veroorzaakt, maar misschien wat vocht onder je "huid" rondom die kies ofzoiets
Misschien is het een kleine ontsteking, dat kan ook de pijn verklaren.
Oud 11-08-2005, 11:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roos schreef op 10-08-2005 @ 21:17 :
Het zal dan niet de kies zijn, die die bult veroorzaakt, maar misschien wat vocht onder je "huid" rondom die kies ofzoiets
Misschien is het een kleine ontsteking, dat kan ook de pijn verklaren.
Dat zou kunnen. Het enige wat ik dan vreemd vind is dat die ontsteking ineens weg is als ik wat eet ofzo. Vocht zou misschien kunnen.
Oud 13-08-2005, 11:04
langejongen
langejongen is offline
Hoe komt het dat als je een slaappilletje inneemt maar door drukte/herrie enz toch niet de slaap kan komen,je wel uitrust en ontspant??
Oud 16-08-2005, 10:38
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
langejongen schreef op 13-08-2005 @ 12:04 :
Hoe komt het dat als je een slaappilletje inneemt maar door drukte/herrie enz toch niet de slaap kan komen,je wel uitrust en ontspant??
De dosering van zo'n slaappilletje zal niet zo hoog zijn dat je meteen als een blok in slaap valt. Als er dan toch veel herrie of drukte is zal het wat moeilijker om in slaap te komen, maar het pilletje zal toch zijn sederende werking uitoefenen.. vermoed ik.
Oud 27-08-2005, 20:33
Dato_16
Dato_16 is offline
stomme vraag misschien of misschien al eerder gesteld, maar wat ik blozen eigelijk?
stroomt er dan ineens meer bloed naar je hoofd ofzo? vroeg het me ineens af
Oud 27-08-2005, 20:54
Verwijderd
Is het zo dat bruine ogen meer pigment hebben dan blauwe ogen? of kan je daar niet van spreken bij ogen? En is het dan ook zo dat bruine ogen beter tegen zonlicht kunnen dan blauwe ogen?
Oud 03-09-2005, 12:29
CSN
CSN is offline
Wat ik me afvroeg:

- Hoe kan het dat ik, zonder lenzen in, toch een beetje scherp kan zien als ik ergens onderdoor kijk - bijvoorbeeld door een potlood voor mijn ogen te houden en op school zo naar het bord te kijken?

- Hoe kan het dat je aan de binnenkant van je ogen altijd een soort van gekleurde dingen ziet, ook in een donkere ruimte?
Oud 03-09-2005, 20:43
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
salieee schreef op 27-08-2005 @ 21:54 :
Is het zo dat bruine ogen meer pigment hebben dan blauwe ogen? of kan je daar niet van spreken bij ogen? En is het dan ook zo dat bruine ogen beter tegen zonlicht kunnen dan blauwe ogen?
Dat heeft geloof ik niet echt met pigment te maken. Je hebt gewoon een gen voor blauwe ogen en een gen voor bruine ogen en de combinatie die je van je ouders krijgt bepaald wat voor kleur ogen je krijgt.
Oud 04-09-2005, 10:40
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
CSN schreef op 03-09-2005 @ 13:29 :
Wat ik me afvroeg:

- Hoe kan het dat ik, zonder lenzen in, toch een beetje scherp kan zien als ik ergens onderdoor kijk - bijvoorbeeld door een potlood voor mijn ogen te houden en op school zo naar het bord te kijken?
Als je goede ogen hebt komen alle lichtstralen die uit hetzelfde punt komen op één punt in je netvlies samen. Dit wil dus zeggen dat zowel de lichtstralen die aan de bovenkant door je lens gaan, als de lichtstralen die door het midden gaan en de lichtstralen die door de onderkant van je lens gaan, weer in één punt samenkomen. Dit zorgt ervoor dat je scherp ziet.
Als je niet scherp ziet komen de lichtstralen ook wel in één punt samen, maar dan ligt dit punt voor of achter je netvlies. Als je hier een tekening van maakt waarbij je alle lichtstralen doortrekt, zul je zien dat er een heel gebied op het netvlies ontstaat tussen de bovenste en de onderste lichtstraal. Dit wil zeggen dat je niet scherp ziet. Houd je nu een potlood oid voor een deel van je oog, dan gaan er bijvoorbeeld geen lichtstralen meer door de bovenkant van je lens. Het gebied op het netvlies gaat nu nog maar van de middelste lichtstraal tot de onderste lichtstraal. Het gebied is dus kleiner geworden. En hoe kleiner het gebied is, hoe scherper je ziet. In theorie kan je zo dus zorgen dat er nog maar 1 lichtstraal over blijft en je zo dus weer scherp ziet (er is immers maar 1 punt op het netvlies). In de praktijk kan dit natuurlijk niet aangezien je nooit zo precies kan zijn en aangezien je een heleboel lichtstralen tegen houd, het beeld te donker wordt om waar te nemen.
Oud 04-09-2005, 11:22
CSN
CSN is offline
Heel erg bedankt !
Oud 04-09-2005, 12:00
Verwijderd
Hoe ontstaat kramp in je benen en in je kuiten?
Oud 05-09-2005, 13:37
LittleLucille
LittleLucille is offline
Kent iemand een site waar ik iets kan vinden over het werkingsmechanisme van orale antidiabetica.
Ik moet er een korte beschrijving van hebben voor in een werkstuk.
Als iemand me daar bij kan helpen ben ik HEEL blij
Oud 05-09-2005, 20:21
love-THE-world
love-THE-world is offline
wat zit er bij je knie,
zeg maar aan de binnenkant langs je knieschijf
een of andere heel moelijke naam
maar ik ben t kwijt
en ik moet het weten even
weet iemand het?
Oud 05-09-2005, 21:20
Mara
Mara is offline
Meniscus?
Oud 05-09-2005, 23:54
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
LittleLucille schreef op 05-09-2005 @ 14:37 :
Kent iemand een site waar ik iets kan vinden over het werkingsmechanisme van orale antidiabetica.
Ik moet er een korte beschrijving van hebben voor in een werkstuk.
Als iemand me daar bij kan helpen ben ik HEEL blij
www.bcfi.be

"Zoeken in het repertorium", gewoon diabetes intikken en je krijgt een hele hoop info. Je vindt er alle belangrijke klassen, en het staat er behoorlijk duidelijk uitgelegd. Hier is wat ik weet:

-Sulfonylureumderivaten: Verminderd in belang, stimuleren secretie van insuline, en is dus afhankelijk van de pancreas en niet aangewezen bij diabetes m. type 1.
-Biguaniden: Belangrijkste is metformine, verhoogt de gevoeligheid van de lever voor insuline, en heeft een gunstig effect op obesitas. Wordt zeer frequent gebruikt bij type 2.
-Glinides: vergelijkbare werking als de eerste groep, maar kortwerkend.
-Glitazones: verhogen weefselgevoeligheid voor insuline.

De laatste 2 groepen zijn relatief nieuw.
Er zijn nog een aantal andere groepen, maar die zijn kwantitatief minder belangrijk. Maar op de vernoemde site zul je wel alles vinden.
Oud 06-09-2005, 21:11
LittleLucille
LittleLucille is offline
dankjewel
Oud 13-09-2005, 12:13
Meg-chan
Meg-chan is offline
Soms kan ik mijn vingers niet bewegen. Dat is niet alleen raar maar ook nog eens hartstikke eng * * weet iemand misschien wat er aan de hand is met moi?
Oud 13-09-2005, 12:44
Verwijderd
is dat als je net wakker bent of als je het koud heb ofzo?
Oud 20-09-2005, 23:58
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
salieee schreef op 27-08-2005 @ 21:54 :
Iedereen heeft een 'blauwe onderlaag'. Bruine ogen betekent idd meer pigmentatie en bruine ogen zijn ook dominanter (net als met een blanke en een getinte huid), dus daarom krijg je eerder bruine ogen als je moeder blauw heeft en je vader bruin.
Ook kunnen bruine ogen beter tegen de zon omdat de bruine iris meer kleuren absorbeert dan een blauwe.
Oud 28-09-2005, 16:36
Gothic
Gothic is offline
hoe snel wordt je bloed 'aangemaakt'? Ik heb deze week 4 buisjes laten prikken, vroeg me af hoe snel dat weer terug is ...
Oud 28-09-2005, 19:43
FLuKee
FLuKee is offline
Het duurt voor rode bloedcellen 8 dagen om van stamcel tot rode bloedcel te rijpen. Na 7 dagen echter komen de cellen al in je bloed terecht. Vormingsperiode van bloedplaatjes is ongeveer 5 dagen...

Maar bloedcellen worden in principe doorlopend aangemaakt omdat er ook een constante afbraak is. En bij een bloedafname nemen ze nooit zoveel weg dat je een tekort heb hoor.
Oud 04-10-2005, 22:35
Dato_16
Dato_16 is offline
Is het theoretisch eigelijk mogelijk om precies de juiste hoeveelheid voedingsstoffen en andere zaken binnen te krijgen waardoor je nooit afvalstoffen produceert dus dat je nooit zou hoeven ontlasten?
Vroeg me dat gister ineens af toen ik op de wc zat
Oud 05-10-2005, 12:00
FLuKee
FLuKee is offline
Citaat:
Dato_16 schreef op 04-10-2005 @ 23:35 :
Is het theoretisch eigelijk mogelijk om precies de juiste hoeveelheid voedingsstoffen en andere zaken binnen te krijgen waardoor je nooit afvalstoffen produceert dus dat je nooit zou hoeven ontlasten?
Vroeg me dat gister ineens af toen ik op de wc zat
Interessante gedachte eigenlijk

Neen, zelfs theoretisch zou dat niet lukken denk ik, aangezien je steeds vocht en gesecreteerd materiaal zal verliezen, zoals bijvoorbeeld een kleine fractie galzuren (een groot deel wordt "gerecycleerd"). Het zou ook helemaal niet gezond zijn..

Je denkpiste is trouwens niet helemaal juist: afvalstoffen binnen je lichaam worden voor het grootste deel via de urine geklaard. Wat in je ontlasting zit is voornamelijk niet-geresorbeerde voeding. Dus afvalstoffen produceer je zoiezo via metabolisatie.
Oud 05-10-2005, 13:27
Dato_16
Dato_16 is offline
maar als je lichaam geen stoffen hoeft af te breken of te scheiden zou dat beteken dat alles gebruikt kant worden, als je dan precies genoeg van elke stof binnen zou krijgen zou dat beteken dat je lichaam alles gebruikt en geen afvalstoffen produceert toch?
Hmm ja misschien dat je dan met die kleine fractie galzuren zit maar dan zou je nog steeds maar 1 keer in de maand ofzo naar de wc hoeven
Oud 07-10-2005, 22:30
Verwijderd
mijn verstandskiezen komen altijd rond mijn tentamenweken door toch omdat ik veel nadenk ofzo?
Oud 07-10-2005, 22:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 07-10-2005 @ 23:30 :
mijn verstandskiezen komen altijd rond mijn tentamenweken door toch omdat ik veel nadenk ofzo?
Misschien door stress ofzo, dat er dan adrenaline vrijkomt waardoor processen in je lichaam (en misschien ook wel het doorkomen van je verstandskiezen) versnellen?

Ik weet het anders ook niet maar dit klinkt nog wel redelijk logisch.
Oud 07-10-2005, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-10-2005 @ 23:37 :
Misschien door stress ofzo, dat er dan adrenaline vrijkomt waardoor processen in je lichaam (en misschien ook wel het doorkomen van je verstandskiezen) versnellen?

Ik weet het anders ook niet maar dit klinkt nog wel redelijk logisch.
hmm ja dat zou idd best kunnen
Oud 10-10-2005, 20:00
Dauw
Dauw is offline
Citaat:
Dato_16 schreef op 05-10-2005 @ 14:27 :
maar als je lichaam geen stoffen hoeft af te breken of te scheiden zou dat beteken dat alles gebruikt kant worden, als je dan precies genoeg van elke stof binnen zou krijgen zou dat beteken dat je lichaam alles gebruikt en geen afvalstoffen produceert toch?
Hmm ja misschien dat je dan met die kleine fractie galzuren zit maar dan zou je nog steeds maar 1 keer in de maand ofzo naar de wc hoeven
Ik vrees dat je toch wel vaker dan 1x per maand zou moeten. Je ontlasting bestaat namelijk, heb ik ooit geleerd, voor zo'n 45% uit afgestorven darmflora... die er dan dus nog steeds uit zou moeten.
Oud 20-10-2005, 21:31
steefos
steefos is offline
vraagje:
als ik mijn benen 180 graden in de split spreid kost het geen moeite en doet het geen pijn om je bovenlichaam naar voren te kantelen en je buik op de grond te leggen, maar als je je benen maar 100 graden spreidt kost het veel meer moeite en voel je het echt in je rugspieren. Hoe zit dat?
Oud 22-10-2005, 21:04
langejongen
langejongen is offline
Waarom krijg je een droge strot als je griep hebt of verkouden bent??
Oud 24-10-2005, 22:59
pietjehhhhh
pietjehhhhh is offline
is het normaal als je ook puisten op je hoofdhuid hebt... dus tussen je haren? of is het een teken van kaal worden
Oud 25-10-2005, 23:16
Verwijderd
Citaat:
langejongen schreef op 22-10-2005 @ 22:04 :
Waarom krijg je een droge strot als je griep hebt of verkouden bent??
slapen met je mond open omdat je neus dicht zit, de lucht die je dan inademt maakt je strot droog.
Oud 25-10-2005, 23:17
Verwijderd
Citaat:
pietjehhhhh schreef op 24-10-2005 @ 23:59 :
is het normaal als je ook puisten op je hoofdhuid hebt... dus tussen je haren? of is het een teken van kaal worden
doodnormaal geloof ik
Oud 26-10-2005, 15:41
adon1s
adon1s is offline
Waarom hebben we staartbeen als we geen staart hebben? Die vraag houdt me nou altijd al bezig
Oud 28-10-2005, 13:23
charlotte87
charlotte87 is offline
kwestie van evolutie volgens mij... staart is weg ge-evolueerd, staartbeentje nog niet... zal over een paar 1000 jaar wel anders zijn
Oud 28-10-2005, 13:31
Verwijderd
Citaat:
charlotte87 schreef op 28-10-2005 @ 14:23 :
kwestie van evolutie volgens mij... staart is weg ge-evolueerd, staartbeentje nog niet... zal over een paar 1000 jaar wel anders zijn
dat denk ik niet, dat dat ooit anders zal zijn. Mensen met een normaal of flink staartbeentje hebben even veel kans om zich voort te planten als mensen met een bescheiden tot klein staartbeentje, dus er is geen enkel reden waarom dat in de loop van de evolutie nog kleiner zal worden en uiteindelijk zal verdwijnen.
Oud 28-10-2005, 16:42
FLuKee
FLuKee is offline
idd, de (westerse) mens evolueert niet echt meer omdat er weinig selectiecriteria zijn.
Oud 06-11-2005, 13:50
rare kwast
rare kwast is offline
volgens mij heeft je staartbeentje nog nut hoor...
Oud 08-11-2005, 20:59
moon
moon is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 06-11-2005 @ 14:50 :
volgens mij heeft je staartbeentje nog nut hoor...
ja, volgensmij heb je dat nodig om rechtop te kunnen staan. (zoiets meen ik me te herinneren van biologie)
Oud 08-11-2005, 21:21
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
moon schreef op 08-11-2005 @ 21:59 :
ja, volgensmij heb je dat nodig om rechtop te kunnen staan. (zoiets meen ik me te herinneren van biologie)
ja zoiets ja... ik heb t laatst nog gehad
Oud 10-11-2005, 14:08
paarden_girly
paarden_girly is offline
dat klopt, om jezelf in evenwicht te houden!
Oud 11-11-2005, 10:01
Mara
Mara is offline
Hoe werken laxeermiddelen en diarreeremmers eigenlijk?

Ik vond dat 't best hier kon, gaat over menselijk lichaam, en om hier nou een apart topic voor te openen...
Topic gesloten

Regels voor berichten