Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2005, 14:22
Strever
Strever is offline
Citaat:
Twanos schreef op 23-09-2005 @ 10:57 :
wat een geweldige onderbouwing
haha dat zei mn geschiedenis leraar in de klas
Oud 23-09-2005, 14:35
Twanos
Twanos is offline
dan moet je maar eens tegen die leraar zeggen dat hij objectief moet zijn in zijn functie..
Oud 23-09-2005, 15:31
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 21-09-2005 @ 19:53 :
En waar staat dat precies?
Dat vraag ik ook iedere keer, maar heb er nog nooit antwoord op gekregen. Ook niet op de vraag waarom de tien geboden wel nog geldig zijn en de andere wetten uit hetzelfde boek niet.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 19:30
Verwijderd
De 10 geboden zijn nog wel geldig om de volgende reden: Christenen moeten liefhebben.
Als je liefhebt, moord je niet, lieg je niet, steel je niet enz. Lees maar hieronder bij Romeinen 13:8-10

Handelingen 15:5
[5] Maar enkele gelovigen afkomstig uit de farizeese partij kwamen naar voren en stelden: ‘Ze moeten hen besnijden en van hen eisen dat ze zich aan de wet van Mozes houden.’

Handleingen 15:19-21
19] Daarom ben ik van oordeel dat we de heidenen die zich tot God bekeren, geen onnodige last moeten opleggen, [20] maar hun moeten schrijven dat ze zich onthouden van verontreiniging door afgoden, ontucht, verstikt vlees, en bloed. [21] Want* van oudsher heeft Mozes in elke stad zijn verkondigers, omdat hij iedere sabbat in de synagoge wordt voorgelezen.’

Romeinen gaat voor een vrij groot deel over de wet van toen en de situatie nu.

Hier een paar verzen:

Romeinen 6:1-4
Volgt hieruit dat wij moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? [2] Natuurlijk niet! Hoe zouden wij nog in zonde leven, wij die dood zijn voor de zonde? [3] Weet u niet dat wij door de doop, die ons één heeft gemaakt met Christus Jezus, delen in zijn dood?

Romeinen: 6: 14
De zonde mag niet over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar onder de genade.

Romeinen 7:6
Nu echter zijn wij dood voor de wet en ontslagen van haar boeien, zodat wij niet langer onderworpen zijn aan een verouderd wetboek, maar God dienen in het nieuwe leven van de Geest.

Romeinen 13:8-10
Zorg dat u niemand iets schuldig bent. Laat uw enige schuld de onderlinge liefde blijven. Wie anderen liefheeft, heeft de wet vervuld. [9] Want de geboden: Geen echtbreuk plegen, niet doden, niet stelen, niet begeren, en alle andere kan men samenvatten in dit ene woord: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. [10] De liefde berokkent de naaste geen enkel kwaad. Liefde vervult de gehele wet.

Hier een hele duidelijke tekst uit Galaten:

Galaten 5:1-6

[1] Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. [2] Luister naar wat ik, Paulus, tegen u zeg: als u zich laat besnijden, zal Christus u niets baten. [3] Ik verzeker u dat iedereen die zich laat besnijden verplicht is om de wet volledig na te leven. [4] Als u probeert door God als een rechtvaardige te worden aangenomen door de wet na te leven, bent u van Christus losgemaakt en hebt u Gods genade verspeeld . [5] Want door de Geest hopen en verwachten wij dat we op grond van geloof als rechtvaardigen worden aangenomen. [6] In Christus Jezus is het volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is. Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 07:50
Joey22
Joey22 is offline
Tjah, veel christelijk gezaag hier.
Kga met iets nieuw beginnnen.
Volgens een postje hier moet je OA god toezingen in de hemel. 1 Probleempje wel... Je bent je stembanden hier in je kist vergeten...
Hoe wil jij voelen in de hemel? Zonder je zenuwen onder je huid... Die ben je ook vergeten... Hoe wil je zien, zonder ogen. Hoe wil je horen, zonder oren (dat rijmt ). Hoe wil je ruiken, zonder neus?
Hoe wil je spreken, zonder stem.
Hoe wil je bewegen, zonder hersenstam? Hoe wil je bewegen, zonder energie. Hoe wil je bewegen, zonder een hart die je energie door het bloed pompt?
Hoe wil je kunnen lezen, schrijven? Hoe wil je aanleg hebben voor iets? Terwijl het allemaal in je Grote hersenen zit. En die laat je tenslotte ook achter. Hoe wil je het verschil weten tussen een zogenaamde hemel en een hel (die hel die bovendien in de eerste bijbelgeschriften niet stond, net zoals de soort hemel, de egiseeise velden, bij de romeinen eerst niet bestond) als je niets kan voelen? Als je niets kan waarnemen?

Dit is mijn setje vragen tegen het geloof in een ziel. Maar dit zegt al genoeg van jullie hemel en hel nee?
Wat jullie nu gaan zeggen... Dat je het meemaakt met je ziel. Net zoals ze zeggen van dromen. Dus, jullie hebben gelijk. Jullie staan allemaal te dromen.

Als je naar de geschiedenis kijkt, hoe dwaas mag je niet zijn om nog te geloven? Hoe de kerk MET JULLIE VOETEN SPEELT! Aflatie, BETALEN AAN DE KERK OM NAAR DE HEMEL TE MOGEN!!! Elke zondag naar wat gezaag gaan luisteren en vervolgens geld te geven. Waarom heeft God dat geld nodig? Kan hij ZIJN instelling niet zelf verbeteren? Een macht geven dat alle mensen doet geloven? Wat kunnen we zeggen? God is Lui? Maar luiheid is een menselijk aspect, het besparen van energie, om beter te kunnen overleven in tijden van gevaar. God is toch alle energie? WAAROM IS HIJ DAN LUI? Omdat hij er niet is misschien?
En tis te vroeg om verder te gaan

Laatst gewijzigd op 25-09-2005 om 08:06.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 10:53
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Twanos schreef op 21-09-2005 @ 23:42 :
het was een reactie op wat jij zei over heksenvervolging etc... het staat dus wel in de bijbel, waarop jij reageerde dat het wel ging over een levenswijze van 4000 jaar geleden en dat jij dat dus niet hoeft te doen.

kijk ook eens voor de grap wat ik quote, en zeg niet dat ik rare conclusies trek..
Mijn fout
Oud 25-09-2005, 11:02
CaptainCaveman
Citaat:
Joey22 schreef op 25-09-2005 @ 08:50 :
Tjah, veel christelijk gezaag hier.
Kga met iets nieuw beginnnen.
Volgens een postje hier moet je OA god toezingen in de hemel. 1 Probleempje wel... Je bent je stembanden hier in je kist vergeten...
Hoe wil jij voelen in de hemel? Zonder je zenuwen onder je huid... Die ben je ook vergeten... Hoe wil je zien, zonder ogen. Hoe wil je horen, zonder oren (dat rijmt ). Hoe wil je ruiken, zonder neus?
Hoe wil je spreken, zonder stem.
Hoe wil je bewegen, zonder hersenstam? Hoe wil je bewegen, zonder energie. Hoe wil je bewegen, zonder een hart die je energie door het bloed pompt?
Hoe wil je kunnen lezen, schrijven? Hoe wil je aanleg hebben voor iets? Terwijl het allemaal in je Grote hersenen zit. En die laat je tenslotte ook achter. Hoe wil je het verschil weten tussen een zogenaamde hemel en een hel (die hel die bovendien in de eerste bijbelgeschriften niet stond, net zoals de soort hemel, de egiseeise velden, bij de romeinen eerst niet bestond) als je niets kan voelen? Als je niets kan waarnemen?

Dit is mijn setje vragen tegen het geloof in een ziel. Maar dit zegt al genoeg van jullie hemel en hel nee?
Wat jullie nu gaan zeggen... Dat je het meemaakt met je ziel. Net zoals ze zeggen van dromen. Dus, jullie hebben gelijk. Jullie staan allemaal te dromen.

Als je naar de geschiedenis kijkt, hoe dwaas mag je niet zijn om nog te geloven? Hoe de kerk MET JULLIE VOETEN SPEELT! Aflatie, BETALEN AAN DE KERK OM NAAR DE HEMEL TE MOGEN!!! Elke zondag naar wat gezaag gaan luisteren en vervolgens geld te geven. Waarom heeft God dat geld nodig? Kan hij ZIJN instelling niet zelf verbeteren? Een macht geven dat alle mensen doet geloven? Wat kunnen we zeggen? God is Lui? Maar luiheid is een menselijk aspect, het besparen van energie, om beter te kunnen overleven in tijden van gevaar. God is toch alle energie? WAAROM IS HIJ DAN LUI? Omdat hij er niet is misschien?
En tis te vroeg om verder te gaan
Moet ik hier nog op reageren?
Oud 25-09-2005, 11:27
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 25-09-2005 @ 12:02 :
nee.
Oud 25-09-2005, 12:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 25-09-2005 @ 12:02 :
Bewijzen dat we een ziel hebben is onmogelijk (bij gebrek aan een) en de misdaden van de kerk recht proberen te praten is erg dun ijs. inhoudelijk reageren is niet slim, ik zou offtopic reacties aanraden.
Oud 25-09-2005, 13:26
Tintia*
Tintia* is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 09-09-2005 @ 18:55 :
Voor mij aanbidden alle monotheistische godsdiensten dezelfde god maar dan gewoon op een andere manier. Polytheistische godsdiensten aanbidden in elke god/-in een aspect van de grotere God (vb.: Afrodite: liefde) dus zijn zij evenwaardig.

Je maakt meer dt-fouten dan een tweejarig kind!
er is maar 1 god
en hoe kunnen wij dezelfde god aanbidden als ieder andere regels heeft? want god maakt de regels en niet wij.
en ik weet me taal is mischien niet helemaal 100% maar daar gaat het nu niet om dus waarom mij daarop afkraken?
Oud 25-09-2005, 14:39
kaasklontje
kaasklontje is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 23-08-2005 @ 23:37 :
niet helemaal maar cirkelredeneringen zijn GEEN geldige argumenten en de bijbel is een GROTE cirkelredenering ("alles wat hier in staat is waar" hoe weet je dat? "het is het woord van god" hoe weet je dat "dat staat geschreven" TUURLIJK...)
Dus nee dankje, neem dat sprookjesboek maar weer mee.
noujah advies ga dan bidden dat je het goede pad wil kiezen en dat je daarmee hulp zou willen, als je denkt dat er niks is kan bidden ook geen kwaad dus ik zie ook geen reden om het niet te doen, en wat ik ook nog heb gedaan is veel lezen over verschillende godsdiensten en praat er met mensen over, ik heb bijvoorbeeld me zelfs in wicca enzo verdiept maar uiteidelijk kwam ik bij het christendom uit en k ben dus nu christelijk

jij had het erover dat je bijbel niet wil lezen maar je kan het ook symbolisch proberen op te vatten en dan zie je allemaal levenslessen staan. En het kan toch geen kwaad?

succes
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:40
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
ChristianPower! schreef op 25-09-2005 @ 14:26 :
er is maar 1 god
en hoe kunnen wij dezelfde god aanbidden als ieder andere regels heeft? want god maakt de regels en niet wij.
en ik weet me taal is mischien niet helemaal 100% maar daar gaat het nu niet om dus waarom mij daarop afkraken?
Hoe kunnen er nu verschillende regels zijn als god die maakt?

Enne, afkraken en opmerken zijn twee heel verschillende dingen.
Oud 25-09-2005, 16:13
haplo
haplo is offline
Citaat:
kaasklontje schreef op 25-09-2005 @ 15:39 :
...als je denkt dat er niks is kan bidden ook geen kwaad dus ik zie ook geen reden om het niet te doen...
Nee, maar waarom zou je iets doen wat je compleet nutteloos acht?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 22:01
kaasklontje
kaasklontje is offline
Citaat:
haplo schreef op 25-09-2005 @ 17:13 :
Nee, maar waarom zou je iets doen wat je compleet nutteloos acht?
je wil toch weten of god bestaat of niet? dan is het toch niet compleet nutteloos?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 22:53
Verwijderd
Citaat:
kaasklontje schreef op 26-09-2005 @ 23:01 :
je wil toch weten of god bestaat of niet? dan is het toch niet compleet nutteloos?
De meeste agnosten of atheïsten zijn helemaal niet geïnteresseerd in de vraag of er een god bestaat en zelfs dan is er nog geen enkel logisch verband tussen een eventuele god en bidden.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 11:46
CaptainCaveman
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-09-2005 @ 23:53 :
De meeste agnosten of atheïsten zijn helemaal niet geïnteresseerd in de vraag of er een god bestaat
Wat me overigens wel verbaast.

Citaat:
en zelfs dan is er nog geen enkel logisch verband tussen een eventuele god en bidden.
Verklaar je nader.
Oud 27-09-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 27-09-2005 @ 12:46 :
Verklaar je nader.
Indien je er vanuit gaat dat er zoiets bestaat als een god, is er geen enkele reden om aan te nemen dat je die god kunt bekoren d.m.v. bidden. Een god die je beloont voor bidden is niet logischer dan een god die je straft voor bidden of een god die het alleen geen reet kan schelen. Slechts het feit dat mensen in veel religies wel bidden verandert daar niets aan.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 14:58
haplo
haplo is offline
Citaat:
kaasklontje schreef op 26-09-2005 @ 23:01 :
Daar gaat het niet om. Jij zei dat iemand die niet gelooft ook zou moeten bidden omdat het geen kwaad kan. Ik zie echter niet in waarom ik mijn tijd zou verspillen aan iets wat totaal nutteloos is. Overigens zou het als er een god bestaat wel kwaad kunnen doen, zoals Meph al illustreerde in bovenstaande post.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 11:37
kaasklontje
kaasklontje is offline
ik heb het gedaan en voor mij hielp het, ik geloofde eerst ook niet, ik geloofde alleen dat er iets was maar ik kon nou niet zeggen van dat is god, sterker nog ik was me gewoon ook in wicca aan het verdiepen enzo en toen opeens werd het zo duidelijk dat het christendom het goed heeft, ik snap het nog neit helemaal hoe ik zo om kon slaan amar ik denk dat god m'n gebeden heeft gehoord en het me duidelijk heeft gemaakt, maarja ik weet neit of jij voel dat er iets is? als dat zo is dan kan je daar toch naar bidden? en ik geloof dat datgene (god dus) alles heeft gemaakt en dus niet slecht kan zijn. En dat heb ik altijd dus al gegelooft en in iets wat je wil weten mag je best wel wat tijd steken dus dan kan je toch wel ff bidden lijk me? ik ga het je niet verplichten hoor zo klinkt het misschien maarja ik vind wel dat je het kan doen, ik heb het ook gedaan en heb gevonden wat ik zocht.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 14:32
T_ID
T_ID is offline
Maar ja, over het algemeen betekent 'voor mij hielp het' een scala aan onbewijsbare claims waar men opgeteld en afgerond nul profijt van heeft. Die kunnen vervolgens ook nog eens stuk voor stuk worden afgestreept als een placebo-effect dat tussen de oren zit, dus of dat uberhaupt als argument kan dienen.. nah, ik denk het niet.
Oud 28-09-2005, 15:31
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-09-2005 @ 15:32 :
Maar ja, over het algemeen betekent 'voor mij hielp het' een scala aan onbewijsbare claims waar men opgeteld en afgerond nul profijt van heeft. Die kunnen vervolgens ook nog eens stuk voor stuk worden afgestreept als een placebo-effect dat tussen de oren zit, dus of dat uberhaupt als argument kan dienen.. nah, ik denk het niet.
Hmm. Hoezeer ik het ook met je eens wil zijn, een placebo effect is echt. en het werkt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 16:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
deadlock schreef op 28-09-2005 @ 16:31 :
Hmm. Hoezeer ik het ook met je eens wil zijn, een placebo effect is echt. en het werkt.
Waarna ik op mijn beurt terug kom dat er veel efficientere en minder 'gevaarlijke' manieren zijn om aan dat effect te komen, en de huidige religies dus op z'n minst overbodig zijn.
Oud 28-09-2005, 16:54
haplo
haplo is offline
Citaat:
kaasklontje schreef op 28-09-2005 @ 12:37 :
ik heb het gedaan en voor mij hielp het, ik geloofde eerst ook niet, ik geloofde alleen dat er iets was maar ik kon nou niet zeggen van dat is god, sterker nog ik was me gewoon ook in wicca aan het verdiepen enzo en toen opeens werd het zo duidelijk dat het christendom het goed heeft, ik snap het nog neit helemaal hoe ik zo om kon slaan amar ik denk dat god m'n gebeden heeft gehoord en het me duidelijk heeft gemaakt, maarja ik weet neit of jij voel dat er iets is? als dat zo is dan kan je daar toch naar bidden? en ik geloof dat datgene (god dus) alles heeft gemaakt en dus niet slecht kan zijn. En dat heb ik altijd dus al gegelooft en in iets wat je wil weten mag je best wel wat tijd steken dus dan kan je toch wel ff bidden lijk me? ik ga het je niet verplichten hoor zo klinkt het misschien maarja ik vind wel dat je het kan doen, ik heb het ook gedaan en heb gevonden wat ik zocht.
Leuk en aardig allemaal, maar dan heeft het voor mij nog steeds geen zin om te bidden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 18:09
Eresh'kigål
Eresh'kigål is offline
Ik geloof in Odin omdat Hij mij het eeuwige leven schenkt en de onreine figuren uit mijn leven verbant naar een donker en onheilspellend oord

En dat heeft ie laatst bewezen
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 00:55
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Eresh'kigål schreef op 28-09-2005 @ 19:09 :
Ik geloof in Odin omdat Hij mij het eeuwige leven schenkt en de onreine figuren uit mijn leven verbant naar een donker en onheilspellend oord

En dat heeft ie laatst bewezen
Moet je wel eerst sterven in het gevecht jongen, veel plezier daarmee in Nederland.
Oud 29-09-2005, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 29-09-2005 @ 01:55 :
Moet je wel eerst sterven in het gevecht jongen, veel plezier daarmee in Nederland.
Nee, dat is Valhalla. Als je niet sterft in het gevecht geloofden de oude Germanen dat je naar een soort hemel ging (een saaie plek).
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 09:59
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-09-2005 @ 17:22 :
Waarna ik op mijn beurt terug kom dat er veel efficientere en minder 'gevaarlijke' manieren zijn om aan dat effect te komen, en de huidige religies dus op z'n minst overbodig zijn.
Oh maar daar ben ik het wel volledig mee eens hoor. Ik ging alleen in op je bid/placebo-gedeelte .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten