Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Slarotimov schreef op 09-08-2006 @ 18:12 :
Yalla Ya Nasrallah. We will screw you inshallah. We will send you back to Allah. With all the Hezbollah. Yalla Ya Nasrallah. Go away ya garbage. It's allready been sentenced from above. That this is your end. You are pathetic. You are small, and resemble an orange-gutan. You have lice on your beard. And soon you'll be out of here. You are a dead cockroach, you are skunk. You are running out of breath. The IDF is asking just after you to burn you up in fire.
hoi
Advertentie
Oud 10-08-2006, 11:31
Verwijderd
Slapeloze nachten uit angst voor vernietiging

Het Israëlische leger staat machteloos tegen de raketten van Hezbollah. Het is zelfs niet uitgesloten dat de islamitische wereld Israël compleet wegvaagt.
Niet eerder had ik zo sterk het gevoel correspondent te zijn in een land dat is gedoemd om uiteindelijk te verdwijnen. Niet eerder werd ik bevangen door het besef dat de islamitische en Arabische wereld de overlevingscode hebben ontcijferd van de Israëlische samenleving, en het middel hebben ontdekt om de Joodse staat te vernietigen.

Niet eerder heb ik me zo sterk gerealiseerd dat het Joodse nationale experiment dat Israël heet, wellicht de 22ste eeuw niet zal halen. Wat heet, ook niet het midden van de 21ste eeuw. Tegen het fundamentalistisch islamitische elan dat als een tsunami grote delen van de wereld overspoelt, lijkt Israël niet te zijn opgewassen. De rakettenregen die Hezbolllah al bijna vier weken laat neerdalen op de Joodse staat, lijkt het begin van het einde te zijn van wat Teheran noemt de zionistische entiteit in het Midden-Oosten. De conservatieve religieuze krachten in de islamitische wereld zullen misschien slagen om de vreemde Joodse bijt in hun midden te verwijderen.

De Iraakse dictator Saddam Hoessein ontdekte in 1991 hoe effectief het afvuren van 39 scudraketten op Israël was. Het sterkste leger in het Midden-Oosten bleek machteloos, toen de scuds de Israëlische burgerbevolking terroriseerde. Patriot- installaties die Jeruzalem met spoed uit Nederland en de VS had ontvangen, waren waardeloos. Niet één inkomende scud werd geraakt. Slechts een enkeling werd gedood. Maar toch werd het grootste deel van de Israëlische bevolking zes weken lang met succes door Bagdad geterroriseerd.

Vijftien jaar later is weinig veranderd. Het oppermachtige Israëlische leger met zijn moderne oorlogsmachine staat nog steeds machteloos. Ogenschijnlijk amateuristische Palestijnse guerrillastrijders in de Gazastrook slagen er al maanden in, om vrijwel dagelijks zelfgemaakte kassam-raketten af te vuren op nabijgelegen Israëlische dorpen. Meestal vallen geen burgerslachtoffers. Wel wordt materiële schade aangericht, en waar het om gaat: tienduizenden Israëliers die op enkele kilometers afstand van de Gazastrook wonen, hebben geen normaal leven meer. De Israëlische tegenterreur en de collectieve strafmaatregelen waaronder meer dan een miljoen Palestijnen in Gaza lijden, hebben geen einde kunnen maken aan de kassam-beschietingen. Ronduit rampzalig wordt Israëls situatie, als ook de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever erin slagen om kassams te maken. Dat is een kwestie van tijd.

De kassam-projectielen zijn een uitvinding van de Palestijnse fundamentalisch-islamitische Hamas. De zwaardere versie, de professionele katusha’s, zijn van Russische makelij en Iran heeft ze aan de Libanese fundamentalisch-islamitische Hezbollah-broeders met duizenden tegelijk cadeau gegeven voor het gemeenschappelijke doel: de vernietiging van de Joodse enclave in het islamitische deel van de wereld.

De aanhoudende zware bombardementen van de Israëlische luchtmacht in Libanon blijken volkomen zinloos, en maken onnodig veel burgerslachtoffers. De dagelijkse regen van katusha’s gaat onverminderd door. De eerste weken vielen gemiddeld zo’n honderd raketten per dag in Noord-Israël; de laatste dagen is het aantal verdubbeld.

Bij alle kritiek die er klinkt tegen het keiharde, soms barbaarse Israëlische militaire tegenoffensief wordt veelal voorbijgegaan aan de kern van de zaak. Zo vreemd als het voor sommigen misschien klinkt: het keiharde Israëlische optreden is een blijk van zwakte en grote angst. De angst dat de wensdroom van de islamitische wereld in vervulling zal gaan, en Israël voor eens en voor altijd het onderspit zal delven.

De sjiitische Hezbollah-strijders zijn bewapend en getraind door het sjiitische regiem in Iran. Angstaanjagend zijn de uitlatingen van de Iraanse president Achmadinejad. De holocaust noemt hij een verzinsel, en Israël een historische vergissing die nodig gecorrigeerd moet worden. Het zijn geen uitlatingen van een gek. Het behoort tot het gedachtegoed van het Iraanse religieuze en politieke leiderschap. De Libanese Hezbollah en Palestijnse Hamas zijn verschillende bewegingen, maar hebben met velen in de islamitische wereld het gemeenschappelijk streven: weg met Israël.

Veel Israëliers zijn overlevenden, of nakomelingen van overlevenden van de holocaust. De holocaust is de geslaagde poging tot de uitroeiing van het grootste deel van het Europese Jodendom. Israël heeft zich tot de tanden bewapend, opdat het niet opnieuw zal gebeuren. Het landje slaat wild om zich heen, schendt dagelijks de mensenrechten in de Palestijnse gebieden, en bombardeert al wekenlang de hoofdstad van buurland Libanon. Het zijn tekenen van onderdrukte radeloosheid, en de stille angst dat de Joodse staat het onderspit zal delven als de fundamentalistisch-islamitische tsunami aan blijft zwellen.

Ik wou dat ik met overtuiging kon zeggen: zover komt het niet. Maar de vooruitzichten zijn somber. De laatste weken bezorgt mijn Jeruzalemse correspondentschap me dan ook slapeloze nachten.

Eddo Rosenthal is NOS-correspondent in Jeruzalem

Bron: http://www.trouw.nl/deverdieping/ove...icle410856.ece
Oud 10-08-2006, 11:40
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Goed stuk.
Oud 10-08-2006, 12:26
Verwijderd
Iemand gisteren het 'debat' tussen de joodse intellectuelen gezien op het NOS-journaal? Heel genant...
Oud 10-08-2006, 13:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Snees schreef op 10-08-2006 @ 13:26 :
Iemand gisteren het 'debat' tussen de joodse intellectuelen gezien op het NOS-journaal? Heel genant...
nee. Vertel?
Oud 10-08-2006, 13:27
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
hookee schreef op 10-08-2006 @ 08:01 :
Je vleit me
Maar, inderdaad, helaas geen echt antwoord op gehad
Oh waarom heeft iedereen dan massaal op Hamas gestemd? Arafat is al lang afgevoerd als volksheld hoor. Maar blijkbaar weet jij heel goed wat er in de huizen van de Palestijnen al dan niet aan de muur hangt? Zelfs de Iraanse regering begon hem te verketteren. Waarom doe je zo uit de hoogte, steeds weer, Hookee...als je niet weet waarover je het hebt? Werk willen ze, niks anders.

En Gatara, de hulpinstanties zelf zeiden al dat dit plan onmogelijk was en dan er geen enkele manier was om op zichzelf te opereren in de gebieden. Zoals AZG al zei:

Als staten beslissen om hun hulp op te schorten, is het niet de taak van humanitaire organisaties om de sociale gevolgen te verzachten van een vergeldingsmaatregel die een hele bevolking treft. Bovendien heeft de humanitaire hulpverlening noch de bevoegdheid, noch de middelen, noch de verantwoordelijkheid om zich in de plaats te stellen van de Palestijnse Autoriteit, de sociale dienstverlening te waarborgen, de ministeries en overheidsdiensten te besturen en de ambtenarenlonen uit te betalen. Het is niet aan haar om de basisbehoeften van de burgerbevolking in de bezette gebieden te lenigen, wel aan de bezettende macht: de Staat Israël. Dat is wat de Vierde Conventie van Genève voorschrijft.
Oud 10-08-2006, 13:37
Gatara
Gatara is offline
ah kom op
alsof er geen hulpinstanties zijn in die gebieden

Oud 10-08-2006, 13:45
Cartosa
Cartosa is offline
HWC, Intal, Internationale Kruis, Child Relief hebben allemaal moeten opschorten en/of verhuizen. Artsen zonder Grenzen, Unicef ea. rekenen zelfs al op backpackers om medicijnen binnen te brengen wegens het in/uitvoer verbod. Steden als Ramallah, traditioneel redelijk okay, beginnen no-go zones te krijgen.

Als je er meer over weet, mja zeg het dan Ik vind de toestand schrijnend.
Oud 10-08-2006, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 14:18 :
nee. Vertel?
Marga van Praag ging Hanneke Groenteman, Frits Barend en Harry de Winter (op Frits na linkso's dus) interviewen hoe het voelde om aan de kant van de 'agressor' te staan. Hele discussie liep op niks uit.
Oud 10-08-2006, 14:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 14:45 :
HWC, Intal, Internationale Kruis, Child Relief hebben allemaal moeten opschorten en/of verhuizen. Artsen zonder Grenzen, Unicef ea. rekenen zelfs al op backpackers om medicijnen binnen te brengen wegens het in/uitvoer verbod. Steden als Ramallah, traditioneel redelijk okay, beginnen no-go zones te krijgen.

Als je er meer over weet, mja zeg het dan Ik vind de toestand schrijnend.
De toestand is niet hiephoi, maar we weten ook allemaal waarom dit zo is. Die waardeloze situatie is niet iets van de 1 op de andere dag. Je kunt niet ontkennen dat er ontzettend veel geld naar toe is gegaan en dat dat geld echt niet gebruikt is om - waarvoor het diende - kassen op te zetten, grond te bewerken, ziekenhuizen te bevoorraden etcetera.

Nu er een organisatie aan de macht is die openlijk terreur heeft gepleegd (en mogelijk/naar zeggen pleegt) is het logisch dat je niet weer dat geld gaat wegsmijten.
Oud 10-08-2006, 14:16
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Snees schreef op 10-08-2006 @ 14:51 :
Marga van Praag ging Hanneke Groenteman, Frits Barend en Harry de Winter (op Frits na linkso's dus) interviewen hoe het voelde om aan de kant van de 'agressor' te staan. Hele discussie liep op niks uit.
Ik wist niet dat ze Hezbollah ondersteunden
Oud 10-08-2006, 14:20
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 15:16 :
Ik wist niet dat ze Hezbollah ondersteunden
Wat is dat nou weer voor een je-bent-met-ons-of-tegen-ons-mentaliteit?
Oud 10-08-2006, 14:58
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 10-08-2006 @ 15:20 :
Wat is dat nou weer voor een je-bent-met-ons-of-tegen-ons-mentaliteit?

volgens mij was het toch Hezbollah die als eerste toesloeg op Israelisch grondgebied en niet andersom (Israel op Libanees grondgebied). Vandaar.

Maar ik heb verder van jou nog weinig inhoudelijke berichten mogen bewonderen - of wil je je er niet meer aan wagen?
Oud 10-08-2006, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 15:58 :

volgens mij was het toch Hezbollah die als eerste toesloeg op Israelisch grondgebied en niet andersom (Israel op Libanees grondgebied). Vandaar.

Maar ik heb verder van jou nog weinig inhoudelijke berichten mogen bewonderen - of wil je je er niet meer aan wagen?
Meid, je draait erom heen. Snees meldde dat Marga van Praag enkelingen interviewden en hen vroeg waarom ze aan de kant van de agressor staan. De agressor is nog altijd Israel. Voor de oorlog tegen Libanon al, dat weet jij ook dondersgoed.

Volgens mij heeft Israel honderden, zoniet duizenden illegale arrestaties verricht op Libanees grondgebied? Actie vraagt/smeekt om reactie?

Nouja, ik zie ook weinig inhoudelijke berichten aangezien ik velen op de negeerlijst heb staan. En het verbaast mij nog steeds dat naar aanleiding van dit topicreeks iemand gebanned is. En verder ben ik het vaak eens met degenen die Israel als een schurkenstaat bestempelen. Daar kan ik heel kort in zijn.
Oud 10-08-2006, 15:14
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 10-08-2006 @ 16:08 :
Meid, je draait erom heen. Snees meldde dat Marga van Praag enkelingen interviewden en hen vroeg waarom ze aan de kant van de agressor staan. De agressor is nog altijd Israel. Voor de oorlog tegen Libanon al, dat weet jij ook dondersgoed.

over objectieve media gesproken

lol
Oud 10-08-2006, 15:15
Gatara
Gatara is offline
Over ambulances kan ik heel kort zijn:

die worden niet altijd alleen gebruikt voor gewonden, helaas.
Oud 10-08-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 16:14 :

over objectieve media gesproken

lol [/B]
Nederlandse media staan massaal pal achter Israel. Zoveel is me wel duidelijk geworden afgelopen weken.

;x
Oud 10-08-2006, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 16:15 :

Mevrouw stond erbij en keek ernaar. Ohnee, mevrouw slikt alle zoete Israelische koek in. Daar kom je echt ver mee, Gatara.

En mocht het voor andere doelen gebruikt worden, wat ik ten zeerste betwijfel: HET BLIJFT SCHANDALIG. >.<
Oud 10-08-2006, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 16:15 :

Oh please.
Oud 10-08-2006, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Firdaus schreef op 10-08-2006 @ 16:15 :
Nederlandse media staan massaal pal achter Israel. Zoveel is me wel duidelijk geworden afgelopen weken.

Tuurlijk

Een jonge man liep door de Parijse binnenstad toen hij plotseling zag hoe een klein meisje door een metershoge Rottweiler werd aangevallen.
Zonder na te denken sprong hij boven op de bloeddorstige hond en wurgde het wrede beest. Het kleine meisje kwam er met de schrik en enkele schrammen van af, zo ook de jongen.
Meteen kwamen van alle kanten journalisten aangerend. "Hoe heet je?" vroegen ze hem. "Heel Parijs zal van je horen, op de voorpagina zal in grote letters staan: Parijse jongen redt klein meisje uit de klauwen van wilde hond" . "Maar ik kom niet uit Parijs", antwoorde de jongen."Geeft niet, dan schrijven we : Franse jongen redt klein meisje uit de klauwen van wilde hond".
"Maar ik kom niet uit Frankrijk" zei de jongen. "OK,OK, dan schrijven we wel : Europese jongen redt meisje uit klauwen van wilde hond".
"Maar ik kom niet uit Europa" zei de jongen. "Maar waar kom je dan wel vandaan", vroegen de journalisten. "Uit Israel " ,antwoorde de jongen.
Goed, glimlachten de journalisten, dan schrijven we wel:
" Israelier vermoordt hond van klein meisje".......
Oud 10-08-2006, 15:42
Gatara
Gatara is offline
Israëlische koeien trekken naar Libanon

Tientallen Israëlische koeien zijn achter de strijdkrachten van hun land naar Libanon getrokken. Op de weilanden in het noorden van Israël hebben ze niets meer te eten, omdat die verbrand zijn door de raketaanvallen van de Hezbollah-milities. In het zuiden van Libanon is kennelijk nog voldoende gras voorhanden.

Bij hun invasie hebben de koeien gebruikgemaakt van openingen die de militairen bij hun offensief in allerlei hekken en andere afzettingen hebben gemaakt.

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...rukken_op.html
Oud 10-08-2006, 15:44
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-08-2006 @ 16:21 :
Oh please.
je wilt het ontkennen?
Oud 10-08-2006, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 16:44 :
je wilt het ontkennen?
Nee, met zon opmerking wek je de indruk, dat Israel terecht op ambulances zou mogen schieten .
Oud 10-08-2006, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 16:42 :
Israëlische koeien trekken naar Libanon

Tientallen Israëlische koeien zijn achter de strijdkrachten van hun land naar Libanon getrokken. Op de weilanden in het noorden van Israël hebben ze niets meer te eten, omdat die verbrand zijn door de raketaanvallen van de Hezbollah-milities. In het zuiden van Libanon is kennelijk nog voldoende gras voorhanden.

Bij hun invasie hebben de koeien gebruikgemaakt van openingen die de militairen bij hun offensief in allerlei hekken en andere afzettingen hebben gemaakt.

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...rukken_op.html
Omg, Israel moet de koeien wreken.
Oud 10-08-2006, 15:48
Verwijderd
Over hierboven: je kan niets zeggen over het standpunt van 'de' Nederlandse media. De Volkskrant staat er bv. bekend om heel kritisch t.o. Israël te staan.
Oud 10-08-2006, 15:49
Verwijderd
Ik begin het gevoel te krijgen dat het (weer) tijd wordt voor een algeheel Israël/PA/Libanon-verbod...
Oud 10-08-2006, 15:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-08-2006 @ 16:47 :
Nee, met zon opmerking wek je de indruk, dat Israel terecht op ambulances zou mogen schieten .
Oh sorry. Dat was niet de bedoeling
(serieus niet)
Oud 10-08-2006, 15:55
Sherpao
Sherpao is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-08-2006 @ 16:47 :
Omg, Israel moet de koeien wreken.
Dit is te grappig voor woorden, hahahaha
Oud 10-08-2006, 16:04
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 09-08-2006 @ 18:48 :
De landen in de Golf hebben hun voorraden waarop ze kunnen teren, maar democratisch zijn ze allerminst, bovendien hadden ze nooit hun rijkdom kunnen exploiteren zonder bedrijven zoals British Petroleum. Zeggen dat het in Egypte en Saudi Arabie goed gaat is raar hoor. Egypte is een dictatuur die in se niet veel van Syrie verschilt en het zuiden is een grote puinhoop, Saudi-Arabie is een tijdbom van moslimfundamentalisme. Afghanistan is helemaal niet arabisch, en ik zou niet weten hoe een land dat sinds het ontstaan ervan in oorlog verkeerd iets zou kunnen opbouwen

Geloven jullie echt in het romantisch verhaaltje van de Jood die in Israel aankwam, met ezel en kar en zichzelf opwerkte tot rijke man? Israel heeft een gigantische cashflow die van buitenaf komt.
En hoe komt dat dan? Juist! Omdat Israel wel mee doet met de rest van de wereld!
Oud 10-08-2006, 16:11
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 10-08-2006 @ 12:31 :
Slapeloze nachten uit angst voor vernietiging
-knip-
Ik denk dat als het echt lastig wordt voor Israel dat ze dan wel wat andere wapens in gaan zetten hoor. Wat ze nu doen is meer een chirurgische ingreep om de tumoren weg te snijden maar als de situatie echt vervelend gaat worden zullen ze wel gaan beginnen met "amputeren".
Oud 10-08-2006, 16:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 00:49 :
Oh god, dit had zo van Hookee kunnen komen. Vanaf het over Palestijnen gaat is het één pot nat.
Wat moeten we er dan van denken dat de corruptie van Arafat alleen al miljarden in het niets heeft laten verdwijnen? Verwacht je dan dat we in een debat over de efficientie van de overheid daar en in Israël hosanna staan te roepen om maar vooral te ontkennen dat de Palestijnse overheid de belangen van haar burgers de afgelopen halve eeuw meer geschaad dan gedient heeft?

Citaat:
Snees schreef op 10-08-2006 @ 13:26 :
Em-freaking-barrassing, idd.
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 14:27 :
Oh waarom heeft iedereen dan massaal op Hamas gestemd?
Recht op eigen domheid noem ik het zelf graag.

Ondertussen was de steun voor de Hamas onder Palestijnen gedaald tot onder de 40% vlak voor hun gijzelingsstunt, dus beroep je niet op draagvlak.
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 14:27 :
Het is niet aan haar om de basisbehoeften van de burgerbevolking in de bezette gebieden te lenigen, wel aan de bezettende macht: de Staat Israël. Dat is wat de Vierde Conventie van Genève voorschrijft.
Bezettende macht? Wat bazel je nou man? Dat geld voor delen die permanent onder Israël zijn gevallen. Dat de Palestijnse autoriteit in de gedaante van de hamas liever wapens smokkelt dan eten importeerd moet je Israël niet zomaar gaan verwijten.
Citaat:
Nederlandse media staan massaal pal achter Israel. Zoveel is me wel duidelijk geworden afgelopen weken.;x
Ik zie dag in dag uit niks anders dan puinhopen in Libanon. Ik zie geen Israëli's die door terreur al weken in schuilkelders leven. Ik zie geen IDF soldaten die tegen elke conventie van de oorlogvoering in gegijzeld en in huizen van burgers worden opgeblazen. Ik zie geen inslaande raketten.

Het enige dat ik zie is puinhopen in Libanon, zelfs geen klein fragmentje met de verklaring waarom die puinhoop er ligt.

Nee, je bent gewoon weer authentiek uit je nek aan het lullen.

Het feit dat je El Qalem citeerd zegt al veel. Maar ja, het zou ook wel veel zijn om van je te verwachten te zorgen dat je niet op den duur door dat soort haatsites gehersenspoelt was geraakt.

Laatst gewijzigd op 10-08-2006 om 16:54.
Oud 10-08-2006, 16:51
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-08-2006 @ 17:27 :
Ondertussen was de steun voor de Hamas onder Palestijnen gedaald tot onder de 40% vlak voor hun gijzelingsstunt, dus beroep je niet op draagvlak.
Lol hou het aub binnen de context waar ik precies quote, op een post van Hookee die over Arafat begint te lullen, zogezegd nog steeds heel populair onder de Palestijnen. (Hij heeft er vast een bron voor?) Waarop ik zei dat een van de redenen van het succes van Hamas, het palavar en de corruptheid bij de andere zijde was.

Voor de rest bazel ik niet over bezettende machten. Ik heb het over de NGO's en de humanitaire crisis in de gebieden en quote daarbij Artsen zonder Grenzen, maar lees daar gerust allemaal over.
Oud 10-08-2006, 16:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 17:51 :
Voor de rest bazel ik niet over bezettende machten. Ik heb het over de NGO's en de humanitaire crisis in de gebieden en quote daarbij Artsen zonder Grenzen, maar lees daar gerust allemaal over.
Wat is er dan precies bezetting? Heeft AzG opeens maar even de militaire conventies herschreven?
Oud 10-08-2006, 17:03
Cartosa
Cartosa is offline
Het is een terechte kritiek van de NGO's die hun werk niet meer kunnen doen. In Israel zelf ook trouwens. En nu ook in Libanon. Maar dat is allemaal de schuld van Hamas natuurlijk.
Oud 10-08-2006, 17:22
Cartosa
Cartosa is offline
Robert Fisk: Israel's promise of humanitarian corridors is exposed as a sham
Published: 09 August 2006

So much for Ehud Olmert's "humanitarian corridors". Two weeks after the Israeli Prime Minister's comforting assertion - which no one in Lebanon believed - the Israeli air force has blown up the last bridge across the Litani river, in effect ending all humanitarian convoys between Beirut and southern Lebanon. Requests from humanitarian organisations for clearance from the Israelis are now being refused. Even the Red Cross admits there is now, in effect, a blockade on a vast area along the Lebanese border where thousands of civilians are still cowering in their homes.

David Shearer, the UN's humanitarian co-ordinator in Lebanon, has pleaded with the Israelis to end their attacks against the country's infrastructure and end all activities which threaten the transport of humanitarian aid to the displaced. But convoys since have been cancelled or forced to make long detours across the country and along the edge of the Lebanese-Syrian border. Truck drivers are frightened to risk their lives under Israeli air attack. I myself was on a Red Cross field trip from Qlaya to Jezzine when, close to the village of Arab Selim, an Israeli jet dropped a bomb on the road 80 metres in front of us. On the Litani river, north of Tyre, the main road bridge had been blasted away but the Lebanese army had constructed a temporary bridge over the water to the west. Now that, too, has been ripped to pieces by Israeli bombs.

Mr Shearer warned of a "serious humanitarian crisis" if convoys were not allowed to move south. A Red Cross spokesman, Richard Huguenin, said his organisation had been denied permission by the Israelis to move humanitarian aid to the border. Without guarantees of safe passage, the organisation cannot leave Tyre for dozens of villages whose inhabitants are trapped. "At night, we ask for permission and in the morning we get either a red light or a green light, and for the past 48 hours it has been red," he said.

A Greek ship carrying Red Cross supplies was supposed to have docked in Tyre on Monday, but was refused permission to land and diverted to Sidon, north of the Litani. The French are still bringing boatloads of supplies into Beirut, accompanied - wisely, it has to be said - by a French warship equipped with anti-aircraft missiles.

So are Mr Olmert's non-existent "humanitarian corridors" to be created by force? Or will they have to wait until the civilians of southern Lebanon are starving?
Oud 10-08-2006, 17:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
[afbeelding]

;x
Sjongejongejongejonge.
Oud 10-08-2006, 18:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cartosa schreef op 10-08-2006 @ 18:03 :
Het is een terechte kritiek van de NGO's die hun werk niet meer kunnen doen. In Israel zelf ook trouwens. En nu ook in Libanon. Maar dat is allemaal de schuld van Hamas natuurlijk.
Er is daar een oorlog aan de gang, FYI.
Oud 10-08-2006, 19:36
Verwijderd
Israël is een racistische staat

"Het conflict tussen Israël en Hezbollah kan niet los worden gezien van de bredere context van het Palestijnse probleem. Pas als Israël bereid is zich om te vormen tot een multiraciale staat zal het geweld in de regio luwen", aldus Anders Strindberg.

Als deskundigen de gebeurtenissen in Libanon proberen te verklaren, komen ze vrijwel unaniem tot dezelfde conclusie: "Hezbollah veroorzaakte de crisis en Israël verdedigt zichzelf. Het onderliggende probleem is het Arabische extremisme."

Helaas is dit pure analytische nonsens. De ontvoering van twee Israelische soldaten door Hezbollah op 12 juli was een direct gevolg van Israëls stille maar onverminderde agressie jegens Libanon, die weer deel uitmaakt van het zestig jaar durende Arabisch-Israëlische conflict.

Sinds Israël zich in mei 2000 terugtrok uit zuid-Libanon heeft het land vrijwel dagelijks de door de VN bewaakte ’blauwe lijn’ geschonden. In de militaire doctrine van Hezbollah staat dat Katoesja’s op Israël worden afgevuurd in reactie op Israëlische aanvallen op Libanese burgers of op het Hezbollahleiderschap. En dat is precies wat telkens is gebeurd. Met de schendingen heeft Israël de lokale bevolking geterroriseerd en talloze burgers gedood. Israël ruimde vijanden uit de weg in de straten van Libanese steden en houdt nog steeds het gebied van de Sheba-boerderijen bezet. Het land weigert nog steeds landkaarten met mijnvelden te overhandigen waardoor zes jaar na het zogenaamde einde van de oorlog nog steeds mensen worden gedood of invalide raken.

Welke vrede werd door Hezbollah verbrijzeld?

De ontvoering van de soldaten vond plaats in de context van dit lopende conflict, dat op zijn beurt fundamenteel vorm heeft gekregen door de omstandigheden in de Palestijnse gebieden. Tot ergernis van Israël en haar bondgenoten staat Hezbollah - met afstand de meest populaire politieke beweging in het Midden-Oosten - pal achter de Palestijnen.

Sinds 25 juni, toen Palestijnse strijders een Israëlische soldaat ontvoerden en een gevangenenruil eisten, heeft Israël meer dan 140 Palestijnen vermoord. Net als in de Libanese kwestie werd de opleving van het geweld losgekoppeld van de bredere context. Het geweld zou zijn uitgelokt door Israëls vijanden. Nog meer nonsens om de aandacht af te leiden van de blijkbaar ondenkbare realiteit dat het de wijze is waarop Israël tot stand kwam en de ideologische waarborgen waarmee het al zestig jaar in stand wordt gehouden die de kern vormen van het Arabisch-Isralische conflict.

Toen de Arabieren het recht van de VN hadden verworpen om hun land weg te geven en de prijs te betalen voor Europese pogroms en de Holocaust, werd de stichting van de staat Israël alleen nog mogelijk door etnische zuivering en annexatie van land. Dat historische feit is goed gedocumenteerd door Israëlische historici als Benny Morris. Toch blijft Israël volhouden dat het niets te maken had met de Palestijnse exodus en dus ook geen morele plicht heeft iets goed te maken.

Al zestig jaar wordt de Palestijnen het recht ontzegd terug te keren naar hun huizen omdat ze van het verkeerde ras zijn. ’Israël moet een joodse staat blijven’ is een bijna sacrale mantra in het Westen. In praktijk komt dat er op neer dat Israël het recht krijgt een etnocratie te zijn, op kosten van de vluchtelingen en hun nakomelingen, in totaal nu bijna vijf miljoen.

Is het niet begrijpelijk dat Israëls etnische preoccupatie zowel de Palestijnen als hun Arabische broeders diep kwetst? Maar in plaats van Israël te dwingen die stichtingsfouten te erkennen als eerste stap naar verzoening en coexistentie, blijft het Westen er op hameren dat iedereen het bestaansrecht van Israël ten koste van de Palestijnen moet erkennen.

Het fundamentele obstakel dat begrip van het Arabisch-Israëlische conflict in de weg staat, is dat we zijn opgehouden te vragen wat ’goed’ en ’verkeerd’ is, maar het hebben over wat ’praktisch’ en ’realistisch’ is. Maar de realiteit is dat Israël ten diepste een racistische staat is, waarvan het bestaan wordt gestut door een eindeloze reeks ’strafmaatregelen’, aanslagenen oorlogen tegen haar slachtoffers en hun bondgenoten.

Voor een realistisch begrip van het conflict is het nodig te erkennen dat de kern niet ligt in dit of dat incident, maar in Israëls hardnekkige weigering de menselijkheid van haar Palestijnse slachtoffers te erkennen. Hezbollah noch Hamas wordt gedreven door een verlangen ’de joden uit te roeien’ zoals zo vaak wordt beweerd, maar door een fundamenteel gevoel van onrecht waarvan ze willen voorkomen dat het vergeten wordt.

Deze groeperingen zullen populair blijven omdat ze tegemoet komen aan het verlangen dat iemand moet opkomen voor de rechten van de Arabieren. Israël kan dat verlangen niet wegbombarderen. Pas als Israël zich richt naar democratische principes en mensenrechten en zich omvormt tot een multiraciale staat waarin joden en Arabieren vreedzaam naast elkaar leven, zal het fundament onder de haat en het verzet verdwijnen. Als Israël daartoe niet in staat is, zal het een draaikolk van geweld in de regio blijven.

Anders Strindberg is Midden-Oostendeskundige en werkt voor Jane’s Intelligence Review.
Bron | De Gelderlander
Oud 10-08-2006, 19:52
ijscoman
ijscoman is offline
Wat een gelul toch weer. Ga jij maar eens als Jood naar Iran emigreren dan kom je toch ook niet levend terug.
Oud 10-08-2006, 20:21
Verwijderd
Citaat:
ijscoman schreef op 10-08-2006 @ 20:52 :
Wat een gelul toch weer. Ga jij maar eens als Jood naar Iran emigreren dan kom je toch ook niet levend terug.
Ach, zolang je geld hebt... Nogal corrupt daar.
Oud 10-08-2006, 20:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-08-2006 @ 20:36 :
Israël is een racistische staat
*knip*
Anders Strindberg is Midden-Oostendeskundige en werkt voor Jane’s Intelligence Review.
Bron | De Gelderlander
Dat artikel is al eens gepost. Ik stelde al eerder dat deze 'expert' die titel misbruikt om enkele uitspraken te doen die hij met alle kennis van zaken ten spijt nog niet kan verdedigen als iets objectiefs.

Alleen al de 'onverminderde agressie' die de aanslagen van de Hezbollah goed zou praten...

Hij mag duizend keer gelden als een expert, dat soort uitspraken kan hij gewoon niet onderbouwen.

Ook de bewering dat Israël een racistische staat zou zijn is slecht tot helemaal niet te verdedigen. Het is lastig ontkennen dat er een onderscheid wordt gemaakt. Kwade tongen zouden zelfs kunnen beweren dat dat wettelijk is vastgelegd. Maar ja, dat zo ongeveer elke staat tot op die hoogte een groep voortrekt, bedoeld of niet, daar zwijgt men dan over..
Oud 10-08-2006, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Iran is toch niets voor niets een schurkenstaat
Oud 10-08-2006, 20:48
Gatara
Gatara is offline
Er werd niet met lijken gepareerd in Kana, toch? hmmm
Oud 10-08-2006, 20:50
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 10-08-2006 @ 17:55 :
Wat is er dan precies bezetting? Heeft AzG opeens maar even de militaire conventies herschreven?
je zou de boel ook kunnen omdraaien Dat de Arabieren (die daar dus oorspronkelijk helemaal niet vandaan komen) het land bezetten.

Filistijnen is wat anders. Maar die zaten alleen in Gaza-omgeving.
Oud 10-08-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 21:48 :
Oke dit is echt vreselijk
Oud 10-08-2006, 20:51
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 10-08-2006 @ 21:50 :
Oke dit is echt vreselijk
Ja, ik snap dat niet zo goed. Hoe zou jij (in algemene zin) het vinden als je zo open en bloot voor de persfotografen tentoon gesteld wordt als je dood bent?
Oud 10-08-2006, 21:04
Cartosa
Cartosa is offline
Citaat:
Er leven ongeveer 30.000 Joden in Iran.
Oud 10-08-2006, 21:07
Relief
Relief is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-08-2006 @ 21:48 :
wat een debiel zeg. Alles voor een stukje faam!
Voor welke zender of blad fotografeert die gek?
Oud 10-08-2006, 21:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Relief schreef op 10-08-2006 @ 22:07 :
wat een debiel zeg. Alles voor een stukje faam!
Voor welke zender of blad fotografeert die gek?
Alle zenders denk ik, want de Hezbollah regiseert de media. Als je deel 4 van deze discussie zou checken, ik had daar een krantenartikel waarin een functionaris van de Hezbollah een tv ploegde bedreigde omdat ze moesten stoppen met filmen. Ze filmden namelijk hoe de Hezbollah vanuit een woonwijk raketten afschoot. Israël keek ook tv bleek, want enkele minuten later werd de lanceerinrichting door Israëlische vliegtuigen bestookt.

Overigens zie ik die zogenaamde ambulancebroeder annex Hezbollah propagandaman vaker terug. Op Youtube stonden alleen al nog twee filmpjes waar hij op andere plekken met lijken liep te slepen.
http://www.youtube.com/watch?v=Drn9albwxl0

Laatst gewijzigd op 10-08-2006 om 21:17.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten