![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Slapeloze nachten uit angst voor vernietiging
Het Israëlische leger staat machteloos tegen de raketten van Hezbollah. Het is zelfs niet uitgesloten dat de islamitische wereld Israël compleet wegvaagt. Niet eerder had ik zo sterk het gevoel correspondent te zijn in een land dat is gedoemd om uiteindelijk te verdwijnen. Niet eerder werd ik bevangen door het besef dat de islamitische en Arabische wereld de overlevingscode hebben ontcijferd van de Israëlische samenleving, en het middel hebben ontdekt om de Joodse staat te vernietigen. Niet eerder heb ik me zo sterk gerealiseerd dat het Joodse nationale experiment dat Israël heet, wellicht de 22ste eeuw niet zal halen. Wat heet, ook niet het midden van de 21ste eeuw. Tegen het fundamentalistisch islamitische elan dat als een tsunami grote delen van de wereld overspoelt, lijkt Israël niet te zijn opgewassen. De rakettenregen die Hezbolllah al bijna vier weken laat neerdalen op de Joodse staat, lijkt het begin van het einde te zijn van wat Teheran noemt de zionistische entiteit in het Midden-Oosten. De conservatieve religieuze krachten in de islamitische wereld zullen misschien slagen om de vreemde Joodse bijt in hun midden te verwijderen. De Iraakse dictator Saddam Hoessein ontdekte in 1991 hoe effectief het afvuren van 39 scudraketten op Israël was. Het sterkste leger in het Midden-Oosten bleek machteloos, toen de scuds de Israëlische burgerbevolking terroriseerde. Patriot- installaties die Jeruzalem met spoed uit Nederland en de VS had ontvangen, waren waardeloos. Niet één inkomende scud werd geraakt. Slechts een enkeling werd gedood. Maar toch werd het grootste deel van de Israëlische bevolking zes weken lang met succes door Bagdad geterroriseerd. Vijftien jaar later is weinig veranderd. Het oppermachtige Israëlische leger met zijn moderne oorlogsmachine staat nog steeds machteloos. Ogenschijnlijk amateuristische Palestijnse guerrillastrijders in de Gazastrook slagen er al maanden in, om vrijwel dagelijks zelfgemaakte kassam-raketten af te vuren op nabijgelegen Israëlische dorpen. Meestal vallen geen burgerslachtoffers. Wel wordt materiële schade aangericht, en waar het om gaat: tienduizenden Israëliers die op enkele kilometers afstand van de Gazastrook wonen, hebben geen normaal leven meer. De Israëlische tegenterreur en de collectieve strafmaatregelen waaronder meer dan een miljoen Palestijnen in Gaza lijden, hebben geen einde kunnen maken aan de kassam-beschietingen. Ronduit rampzalig wordt Israëls situatie, als ook de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever erin slagen om kassams te maken. Dat is een kwestie van tijd. De kassam-projectielen zijn een uitvinding van de Palestijnse fundamentalisch-islamitische Hamas. De zwaardere versie, de professionele katusha’s, zijn van Russische makelij en Iran heeft ze aan de Libanese fundamentalisch-islamitische Hezbollah-broeders met duizenden tegelijk cadeau gegeven voor het gemeenschappelijke doel: de vernietiging van de Joodse enclave in het islamitische deel van de wereld. De aanhoudende zware bombardementen van de Israëlische luchtmacht in Libanon blijken volkomen zinloos, en maken onnodig veel burgerslachtoffers. De dagelijkse regen van katusha’s gaat onverminderd door. De eerste weken vielen gemiddeld zo’n honderd raketten per dag in Noord-Israël; de laatste dagen is het aantal verdubbeld. Bij alle kritiek die er klinkt tegen het keiharde, soms barbaarse Israëlische militaire tegenoffensief wordt veelal voorbijgegaan aan de kern van de zaak. Zo vreemd als het voor sommigen misschien klinkt: het keiharde Israëlische optreden is een blijk van zwakte en grote angst. De angst dat de wensdroom van de islamitische wereld in vervulling zal gaan, en Israël voor eens en voor altijd het onderspit zal delven. De sjiitische Hezbollah-strijders zijn bewapend en getraind door het sjiitische regiem in Iran. Angstaanjagend zijn de uitlatingen van de Iraanse president Achmadinejad. De holocaust noemt hij een verzinsel, en Israël een historische vergissing die nodig gecorrigeerd moet worden. Het zijn geen uitlatingen van een gek. Het behoort tot het gedachtegoed van het Iraanse religieuze en politieke leiderschap. De Libanese Hezbollah en Palestijnse Hamas zijn verschillende bewegingen, maar hebben met velen in de islamitische wereld het gemeenschappelijk streven: weg met Israël. Veel Israëliers zijn overlevenden, of nakomelingen van overlevenden van de holocaust. De holocaust is de geslaagde poging tot de uitroeiing van het grootste deel van het Europese Jodendom. Israël heeft zich tot de tanden bewapend, opdat het niet opnieuw zal gebeuren. Het landje slaat wild om zich heen, schendt dagelijks de mensenrechten in de Palestijnse gebieden, en bombardeert al wekenlang de hoofdstad van buurland Libanon. Het zijn tekenen van onderdrukte radeloosheid, en de stille angst dat de Joodse staat het onderspit zal delven als de fundamentalistisch-islamitische tsunami aan blijft zwellen. Ik wou dat ik met overtuiging kon zeggen: zover komt het niet. Maar de vooruitzichten zijn somber. De laatste weken bezorgt mijn Jeruzalemse correspondentschap me dan ook slapeloze nachten. Eddo Rosenthal is NOS-correspondent in Jeruzalem Bron: http://www.trouw.nl/deverdieping/ove...icle410856.ece |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En Gatara, de hulpinstanties zelf zeiden al dat dit plan onmogelijk was en dan er geen enkele manier was om op zichzelf te opereren in de gebieden. Zoals AZG al zei: Als staten beslissen om hun hulp op te schorten, is het niet de taak van humanitaire organisaties om de sociale gevolgen te verzachten van een vergeldingsmaatregel die een hele bevolking treft. Bovendien heeft de humanitaire hulpverlening noch de bevoegdheid, noch de middelen, noch de verantwoordelijkheid om zich in de plaats te stellen van de Palestijnse Autoriteit, de sociale dienstverlening te waarborgen, de ministeries en overheidsdiensten te besturen en de ambtenarenlonen uit te betalen. Het is niet aan haar om de basisbehoeften van de burgerbevolking in de bezette gebieden te lenigen, wel aan de bezettende macht: de Staat Israël. Dat is wat de Vierde Conventie van Genève voorschrijft.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nu er een organisatie aan de macht is die openlijk terreur heeft gepleegd (en mogelijk/naar zeggen pleegt) is het logisch dat je niet weer dat geld gaat wegsmijten.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() volgens mij was het toch Hezbollah die als eerste toesloeg op Israelisch grondgebied en niet andersom (Israel op Libanees grondgebied). Vandaar. Maar ik heb verder van jou nog weinig inhoudelijke berichten mogen bewonderen - of wil je je er niet meer aan wagen? ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volgens mij heeft Israel honderden, zoniet duizenden illegale arrestaties verricht op Libanees grondgebied? Actie vraagt/smeekt om reactie? Nouja, ik zie ook weinig inhoudelijke berichten aangezien ik velen op de negeerlijst heb staan. En het verbaast mij nog steeds dat naar aanleiding van dit topicreeks iemand gebanned is. En verder ben ik het vaak eens met degenen die Israel als een schurkenstaat bestempelen. Daar kan ik heel kort in zijn. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
over objectieve media gesproken lol
||
Verwijderd
|
Citaat:
;x |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En mocht het voor andere doelen gebruikt worden, wat ik ten zeerste betwijfel: HET BLIJFT SCHANDALIG. >.< |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Een jonge man liep door de Parijse binnenstad toen hij plotseling zag hoe een klein meisje door een metershoge Rottweiler werd aangevallen. Zonder na te denken sprong hij boven op de bloeddorstige hond en wurgde het wrede beest. Het kleine meisje kwam er met de schrik en enkele schrammen van af, zo ook de jongen. Meteen kwamen van alle kanten journalisten aangerend. "Hoe heet je?" vroegen ze hem. "Heel Parijs zal van je horen, op de voorpagina zal in grote letters staan: Parijse jongen redt klein meisje uit de klauwen van wilde hond" . "Maar ik kom niet uit Parijs", antwoorde de jongen."Geeft niet, dan schrijven we : Franse jongen redt klein meisje uit de klauwen van wilde hond". "Maar ik kom niet uit Frankrijk" zei de jongen. "OK,OK, dan schrijven we wel : Europese jongen redt meisje uit klauwen van wilde hond". "Maar ik kom niet uit Europa" zei de jongen. "Maar waar kom je dan wel vandaan", vroegen de journalisten. "Uit Israel " ,antwoorde de jongen. Goed, glimlachten de journalisten, dan schrijven we wel: " Israelier vermoordt hond van klein meisje"....... |
![]() |
|
Israëlische koeien trekken naar Libanon
Tientallen Israëlische koeien zijn achter de strijdkrachten van hun land naar Libanon getrokken. Op de weilanden in het noorden van Israël hebben ze niets meer te eten, omdat die verbrand zijn door de raketaanvallen van de Hezbollah-milities. In het zuiden van Libanon is kennelijk nog voldoende gras voorhanden. Bij hun invasie hebben de koeien gebruikgemaakt van openingen die de militairen bij hun offensief in allerlei hekken en andere afzettingen hebben gemaakt. http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2...rukken_op.html
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() (serieus niet)
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ondertussen was de steun voor de Hamas onder Palestijnen gedaald tot onder de 40% vlak voor hun gijzelingsstunt, dus beroep je niet op draagvlak. Citaat:
Citaat:
Het enige dat ik zie is puinhopen in Libanon, zelfs geen klein fragmentje met de verklaring waarom die puinhoop er ligt. Nee, je bent gewoon weer authentiek uit je nek aan het lullen. ![]() Het feit dat je El Qalem citeerd zegt al veel. Maar ja, het zou ook wel veel zijn om van je te verwachten te zorgen dat je niet op den duur door dat soort haatsites gehersenspoelt was geraakt.
Laatst gewijzigd op 10-08-2006 om 16:54. |
![]() |
||
Citaat:
Voor de rest bazel ik niet over bezettende machten. Ik heb het over de NGO's en de humanitaire crisis in de gebieden en quote daarbij Artsen zonder Grenzen, maar lees daar gerust allemaal over.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Alleen al de 'onverminderde agressie' die de aanslagen van de Hezbollah goed zou praten... Hij mag duizend keer gelden als een expert, dat soort uitspraken kan hij gewoon niet onderbouwen. Ook de bewering dat Israël een racistische staat zou zijn is slecht tot helemaal niet te verdedigen. Het is lastig ontkennen dat er een onderscheid wordt gemaakt. Kwade tongen zouden zelfs kunnen beweren dat dat wettelijk is vastgelegd. Maar ja, dat zo ongeveer elke staat tot op die hoogte een groep voortrekt, bedoeld of niet, daar zwijgt men dan over..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Er werd niet met lijken gepareerd in Kana, toch? hmmm
||
Citaat:
![]() ![]() Filistijnen is wat anders. Maar die zaten alleen in Gaza-omgeving.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Voor welke zender of blad fotografeert die gek?
||
Citaat:
Overigens zie ik die zogenaamde ambulancebroeder annex Hezbollah propagandaman vaker terug. Op Youtube stonden alleen al nog twee filmpjes waar hij op andere plekken met lijken liep te slepen. http://www.youtube.com/watch?v=Drn9albwxl0
Laatst gewijzigd op 10-08-2006 om 21:17. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Israël vs. Palestina Italiano0570 | 39 | 19-12-2011 12:48 | |
Tijd om de biezen te pakken! [afghanistan, andere moslimlanden, .dk & .nl topic] Verwijderd | 134 | 19-03-2008 11:37 | |
Israel vs Hezbollah; Libanon wordt aangevallen Gatara | 500 | 21-07-2006 21:54 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bericht van Ben Laden, jaa echt deen | 41 | 08-08-2004 01:56 | |
Israël/PA met poll Sweet_Hadar | 91 | 08-02-2004 20:37 | |
Kleine Mohammed kwam niet om door Israëlische kogels Vincent Vega | 72 | 16-05-2002 18:44 |