![]() |
|
Mulan (1998)
Zoveelste viewing. Wat mij betreft de laatste goede Disney-film en tevens de laatste die de term ‘Classic’ echt verdient. Het verhaal mag bekend zijn: een Chinees meisje vermomt zich als man en neemt dienst in het leger, zodat haar oude zwakke vader niet hoeft te gaan, daarbij geholpen door het draakje Mushu. Mulan zelf is een sterk karakter, dat het heft in eigen handen neemt in een cultuur waarin dat voor vrouwen absoluut verboden is. Vrouwen moesten mooi zijn en een goede man trouwen, om de familie-eer hoog te houden. Mulan gaat daar tegenin, en niet alleen uit eigenbelang, maar vooral om haar vader te helpen. Daarin verschilt ze van bijvoorbeeld Ariël en Jasmine, die het uiteindelijk om henzelf te doen was. Mushu is de komische afleiding, maar ik snap dat hij sommige mensen op de zenuwen werkt. Of je vindt het grappig, of je vindt het drie keer niets. Ik vind ‘m wel grappig, vooral door wat Eddie Murphy ermee doet, al is daar ook veel kritiek op gekomen, omdat mensen hem als Amerikaanse komiek niet vonden passen in een traditioneel Chinees verhaal. Het hoort nu eenmaal bij een Disney-film. Met Shan-Yu hebben de animators een wel heel duistere vijand gecreëerd. Hij blijft heel erg op afstand voor het grootste gedeelte van de film en er is weinig gelegenheid om hem beter te leren kennen. Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant is het ook weer eens wat anders dan de Jafars en de Scars die we voorheen altijd zagen. Dit is gewoon een wrede, slechte man. Plunderaars als deze waren er in die dagen gewoon, dat maakt het reëel. De personages en de humor zijn dus wat mij betreft ruim oké en ook het verhaal wordt op de juiste manier vertelt. Op de juiste momenten wordt er even overgeschakeld van Mulan naar Shan-Yu, maar nooit te lang om de ander uit het oog te verliezen. Alles wat gebeurt staat in dienst van de vertelling, zodat je nooit onnodig afdwaalt. Enig minpuntje vind ik het laatste gedeelte van de film, waar tijdens de inhuldiging van het leger in de Keizerlijke stad, opeens alleen nog maar Kapitein Shang en Mulan’s drie vrienden overgebleven zijn. Waar is de rest van het leger? De animatie is verbluffend mooi. Aan veel details is veel zorg besteed, zo te zien. Alleen al de kleinste dingen zijn het waard nader te bekijken. Neem nu die scène waarin Mulan en haar vader onder de boom in hun achtertuin zitten (vlak voordat het leger komt). Zelfs de bloesem in de boom is het waard om even je dvd stop te zetten, vind ik. Of de reflectie in de stenen als Mulan teleurgesteld thuiskomt van de koppelaarster en zich afvraagt wie ze nu eigenlijk is. Of die scène waarin de soldaten al zingend langs die ‘waterval’ trekken, die zo mooi op de achtergrond zichtbaar is. Of… Nou ja, laat ik dan tenminste de beste nog noemen: de confrontatie tussen het Chinese leger en de Hunnen in de besneeuwde bergpas. Als de Hunnen aanvallen en de vogel van Shan-Yu je alles vanuit een ander perspectief te bekijken… Dit is mooi animatiewerk. Daar kan geen Tarzan, die veel meer geprezen is, tegenop. Met de liedjes houdt Disney de lijn vast van eerdere Classics. Als je ze hoort, denk je dat de compositie zoals gewoonlijk van Alan Menken is, maar het is werk van Matthew Wilder. De teksten van David Zippel lijken qua stijl op die van wijlen Howard Ashman. Mede daarom zijn ze perfect. Het eerste liedje, ‘Honor to us all’ legt in een paar minuten uit hoe de cultuur en leefomgeving van Mulan in elkaar zit en hoe zij daarin geplaatst moet worden. In enkele minuten zoiets gecompliceerds uiteen zetten en het verhaal verder helpen, vind ik net zo knap als Ashman’s lied ‘Bonjour’ uit Beauty and the Beast waarin hij hetzelfde doet. Al met al dus een geweldige film. Hij haalt het net niet bij andere favorieten, zoals The little mermaid, Beauty and the Beast en Aladdin, om redenen waar ik hier niet over uit ga weiden, anders komt er geen einde aan deze recensie. ![]() Score: 4,5/5 Laatst gewijzigd op 29-12-2006 om 20:40. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik geloof je niet, je bent gewoon sneller tevreden dan ik maja valt weinig te bewijzen aan beide kanten dus het komt neer op welles nietes
||
Citaat:
Dat die site vol staat met theorieën over de film die allemaal zouden kunnen kloppen, bewijst mijn punt: de film is zo multi-interpretabel, dat in feite iedere interpretatie juist is. Het maakt dus niet uit wat je van het verhaal maakt, discussies daarover zijn ook zinloos want het gaat helemaal niet om het verhaal.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() maakt het leven draaglijk enzo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ben benieuwd hoe lang jullie trouwens nog doorgaan over MD ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
OT: Simon. Geweldige film. In het begin vond ik Geel nog irritant, maar dit wende en de film werd almaar mooier. En het laatste shot: kippenvel. 4,5/5
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik vond hem best wel oké. maar hij sloeg wel echt nérgens op. maarja, dat is monty python
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Babel Met Iñárritu de wereld rond. Jammer dat 'ie op bijna alle fronten de plank volledig misslaat. Alleen het begin met de twee jongetjes en hun vader was wel aardig; het nam bijna Taviani achtige vormen aan. Voorderest vond ik het eigenlijk drie keer niets, behalve de uiterlijke kwaliteiten dan. 6je.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|