![]() |
||
Citaat:
dat beweer je namelijk. dat ervaring er iets toe doet.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
In dit geval is het nog maar te bezien of de vrouw kunsthars maakte van haar overvaller om zijn vlucht tegen te houden.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
de vrouw had de intentie de scooter aan te rijden, ja, niet om de dief dood te rijden. klein verschil, maar essentieel voor de strafmaat.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
niet dat dit op welke manier dan ook tot een veroordeling voor dood door schuld zal leiden overigens. echt niet. dat kun je leuk vinden of niet, maar bij een eventuele uitspraak zul je zien dat t niet zo werkt zoals sommige lui hier willen. goddank trouwens.
||
![]() |
Citaat:
Ik denk dood door schuld en dan de minimum straf die erop staat wegens de omstandigheden. |
![]() |
|
Ali had gewoon lekker een baan moeten zoeken om de benzine van zn scooter te kunnen betalen. Uiterst triest voor zijn familie dat ze Ali nu moeten missen met verjaardagen, maar zodra je de keuze maakt om mensen te gaan beroven moet je ook het risico incalculeren dat je een kogel krijgt/aangereden wordt/gemolesteerd word..
|
![]() |
|
Helaas helaas...heben wij een samenleving die ervoor gekozen heeft de bestrijding van criminaliteit aan de speciaal daartoe opgerichte instanties over te laten. We hoeven het niet meer zelf te doen, en we mogen het ook niet meer zelf te doen. Op zich is dat een stuk efficienter en eerlijker, en minder schadelijk voor de samenleving als geheel, want die wordt niet beter van een opeenstapeling van wraakoefeningen, maar jammer genoeg betekent het ook dat we de inherente tekortkomingen van een dergelijk systeem ook moeten accepteren. Zo kan het bijvoorbeeld alleen achteraf handelen, en ook niet alle criminele voorvallen komen aan bod. Ze hebben ook een capaciteitstekort.
Maar ja, het is of het een of het ander. Of we leven in een maatschappij die geregeerd wordt door wraak, eigenrichting, willekeur en waar het recht van de sterkste heerst, of we leven in een rechtsstaat. Tweede optie lijkt me altijd nog minder erg. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Naar jouw logica moet het OM dus onpopulaire zaken maar niet gaan vervolgen? Hoort het OM dan maar steeds te luisteren naar de publieke opinie omtrent zulke zaken? Nee.
|
De publieke opinie is natuurlijk flexibel. Als er meer feiten naar boven komen met betrekking tot de schuldvraag en deze pakken nadelig uit voor mevrouw, dan zul je zien dat de sympathie voor haar in rap tempo verdwijnt.
Trouwens, het "signaal" dat in deze zaak afgegeven gaat worden is volgens mij sowieso een lose-lose kwestie.
Laatst gewijzigd op 02-01-2007 om 17:48. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik kan goed begrijpen wat ze gedaan heeft. Maar de grensen zullen steeds verder opgezocht worden. En je zal anders steeds meer zaken krijgen dat mensen andere aanvallen. Nu is het voor een tas straks is het omdat ze uitgescholden worden ofzo. |
![]() |
||
Citaat:
lijkt me een win-win situatie, dus...
||||
Citaat:
Net als dat afschrikking beperkt effect heeft is ook het effect van ontbreken van vervolging op de algehele publieke opinie klein. Citaat:
Citaat:
Moet ik echt betogen dat de maatschappelijke opinie effect heeft op het OM en zijn strafeisen als zelfs de rechter het een rol laat spelen? Recht is weinig anders dan de uitvoerende macht van de normen en waarden van de samenleving. Het zou wereldvreemd zijn te verwachten dat die normen en waarden slechts via de besluitvorming en in het verlengde daarvan, de wetgeving effect uitoefenen.
|
De rechter en het OM vallen niet te verwarren. Het is de taak van het OM om een misdaad al dan niet te vervolgen, waar de rechter vervolgens die misdaad apprecieert.
Wat het OM vindt doet er dus enkel toe in de aanloop van de zaak, de rechter beslist nog altijd autonoom en kan bepaalde tendensen in overweging nemen, of juist niet. Laatst gewijzigd op 02-01-2007 om 21:48. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Als tasjesdief neem je dan het risico niet dat je slachtoffer terugslaat, die schakel je liever van te voren uit.
Your money AND your life. Een dief blijft stelen, die zal echt niet denken: laat ik het nou maar niet doen. Het enige wat afschrikwekkend genoeg is, is dat alle burgers bewapend zijn, want dan wordt het risico wat al te groot, of een hele grote pakkans, of echt zeer drakonische straffen. Nu hebben wij onbewapende weerloze slachtoffers, een kleine pakkans en flutstrafjes. Hmmm. Al typend vraag ik mijnu echt af waarom ik nu nog ga werken. |
![]() |
|
In Amerika zijn er een aantal staten waar iedereen een wapen bij zich mag dragen en dit ook mag gebruiken wanneer er een dergelijke situatie voor komt.
Laatst nog een documentaire over gezien waarbij een bankovervaller alleen maar kon zeggen: "dit is een ovë...." en onmiddelijk daarop van alle kanten doorzeefd werd met kogels. De criminaliteit in deze staten is ook het laagste in de hele VS. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik weet niet hoe het aan te pakken, ik heb wel zicht op hoe het niet moet. |
![]() |
|
Ik weet wel dat je in landen met sharia wetgeving je auto open met sleuteltjes erin aan de kant van de weg kunt zetten: gestolen zal-ie niet worden.
Dat is de afdeling draconische straffen. Die werken. Ik zou ook het risico niet nemen. Ik ben daar echter absoluut geen voorstander van. Grotere pakkans...is dat al uitgeprobeerd in Nederland dan? ![]() Ik persoonlijk zie meer in een weerbaar slachtoffer. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Jij hebt het op John Lott?
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Natuurlijk, het werd daar veel te crimineel met al die wapens.
![]() Maar even zonder dollen: In Groot-Brittanie zijn is de wapenwetgeving tegenwoordig ook zeer streng, in tegenstelling tot vroeger. Toen de nieuwe wet ingevoerd werd, hebben alle brave burgers hun wapens netjes ingeleverd, dit in tegenstelling tot crimineel Engeland, waarvan de wapens immers niet geregistreerd stonden. Die lopen nog allemaal met blaffers rond. Nou zou je toch een afname van de criminaliteit verwachten, want er zijn toch geen wapens meer? Nja, dus niet. Kijk, een samenleving waar toch al geen wapens zijn, vooral zo houden. Maar als er al zoveel in omloop zijn, zul de je criminaliteit echt niet doen verlagen door alle potentiele slachtoffers eenzijdig te ontwapenen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|