Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2007, 09:34
Verwijderd
Citaat:
TheCreator schreef op 12-06-2007 @ 01:33 :
Doen andere landen dit nou ook, dat zo erg vefijnd definieren van een "bepaalde type" allochtoon?
En wat houdt "westerse en niet westerse allochtonen" ook alweer in?
Het zijn eufemismen voor 'blank' en 'gekleurd'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2007, 09:41
Joostje
Joostje is offline
westerse en niet westerse allochtonen heb je, maarhet gaat uiteraard altijd om de niet-westerse (niet blanke, niet arische, etc). Ze vallen ook te herkennen aan de ster die ze op hun kleren dragen.
Oud 12-06-2007, 09:57
juno
juno is offline
Halve maan bedoel je.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:11
perfectme
perfectme is offline
Neenee, óók ster!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Doen andere landen dit nou ook, dat zo erg vefijnd definieren van een "bepaalde type" allochtoon?
Geen idee. Frankrijk slechts onder de toonbank, want 'iedereen is Frans'. De VS houden geen hoogwaardige statistiek erop na, maar maken onder migranten sowieso een herkomstgroepering. Engeland maakt sowieso wel het onderscheid op land, werelddeel en westers/niet-westers. Me dunkt dat alle landen met enige zelfrespecterende statistici dat wel doen.
Citaat:
En wat houdt "westerse en niet westerse allochtonen" ook alweer in?
Kort gezegd is dat een onderscheid tussen allochtonen op basis van afkomst, omdat, zoals niet gezegd mag worden, allochtonen uit niet-westerse landen degenen zijn waar bijna alle integratieproblemen optreden.

Of, volgens het CBS:

Niet-westers
Allochtoon met als herkomstgroepering een van de landen in de werelddelen
Afrika, Latijns-Amerika en Azië (excl. Indonesië en Japan) of Turkije.
Op grond van hun sociaal-economische en sociaal-culturele positie worden
allochtonen uit Indonesië en Japan tot de westerse allochtonen gerekend. [...]

Westers (exclusief autochtonen)
Allochtoon met als herkomstgroepering een van de landen in de werelddelen
Europa (excl. Turkije), Noord-Amerika en Oceanië of Indonesië of Japan. [...]
Oud 12-06-2007, 11:11
Joostje
Joostje is offline
Zijn indonesiers westerse allochtonen? wtf? Waar is de logica?
Oud 12-06-2007, 11:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 12-06-2007 @ 12:11 :
Zijn indonesiers westerse allochtonen? wtf? Waar is de logica?
Over het algemeen ging het al om half-Nederlandse mensen die bovendien geruisloos geďntegreerd zijn.
Wat er al in de definitie stond. Het gaat ook niet om geografische logica daarin, het is gewoon een puur pragmatische definitie om probleemgroepen te kunnen onderscheiden.
Oud 12-06-2007, 15:45
Oktay-Y
Oktay-Y is offline
Citaat:
stelling: allochtonen die zoiets flikken moeten een enkeltje naar de woestijn krijgen!!
Dus als een Nederlander dit doet, dan hoeft dat dan niet?
Oud 12-06-2007, 17:18
hookee
hookee is offline
Citaat:
Oktay-Y schreef op 12-06-2007 @ 16:45 :
Dus als een Nederlander dit doet, dan hoeft dat dan niet?
Je bedoelt waarschijnlijk autochtone Nederlanders, allochtonen zijn nl. óók Nederlanders.
Dit verschil kun je maken omdat de autochtone Nederlanders maar over één paspoort beschikken, de overheid heeft dus geen mogelijkheid ze het land uit te zetten (anders ook niet zo gauw overigens)
Neemt niet weg dat een autochtoon nčt zo zwaar gestraft dient te worden;
"húp naar Texel, schaapjes herden !"
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 18:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hookee schreef op 12-06-2007 @ 18:18 :
Ik weet dat het in overtreding is met alle verdragen tegen marteling, maar verbanning naar Staphorst lijkt me een beter alternatief.
Oud 15-06-2007, 15:36
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
hookee schreef op 12-06-2007 @ 18:18 :
Je bedoelt waarschijnlijk autochtone Nederlanders, allochtonen zijn nl. óók Nederlanders.
Dit verschil kun je maken omdat de autochtone Nederlanders maar over één paspoort beschikken, de overheid heeft dus geen mogelijkheid ze het land uit te zetten (anders ook niet zo gauw overigens)
deze snap ik niet helemaal. Ik heb ook maar 1 paspoort?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 21:20
hookee
hookee is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 15-06-2007 @ 16:36 :
deze snap ik niet helemaal. Ik heb ook maar 1 paspoort?
Ja, dat komt door de verwarrende term allochtoon, die soms ook aan autochtonen gegeven wordt. Maakt niet uit, niemand snapt het meer.
Voor de rest was ik wel duidelijk dacht ik; mensen met 2 paspoorten zou je het land uit kunnen zetten.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 21:41
Verwijderd
Citaat:
hookee schreef op 15-06-2007 @ 22:20 :
Ja, dat komt door de verwarrende term allochtoon, die soms ook aan autochtonen gegeven wordt. Maakt niet uit, niemand snapt het meer.
Voor de rest was ik wel duidelijk dacht ik; mensen met 2 paspoorten zou je het land uit kunnen zetten.
Mensen met één paspoort zou je het land ook uit kunnen zetten.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 15:18
carlos1983
carlos1983 is offline
Citaat:
Sherco schreef op 07-06-2007 @ 13:25 :
-> n&a
zeker een lerares weet zogenaamd hoe het gedrag van een kind in de pubertijd in elkaar steekt.

Ofwel ze weet dat ze geen topjes naar haar werk moet dragen, dresscode heet dat....
Een puber is ook nog eens erg gevoelig voor manipulatie.

Wat vertelt ze, tegen dat pubertje; dat het aan de opvoeding zou liggen....
Ze had daar boven moeten staan, ik sta er niet raar van te kijken, dat ze hierdoor wat klappen heeft gehad...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 15:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
carlos1983 schreef op 17-06-2007 @ 16:18 :
Ofwel ze weet dat ze geen topjes naar haar werk moet dragen, dresscode heet dat....

Ze had daar boven moeten staan, ik sta er niet raar van te kijken, dat ze hierdoor wat klappen heeft gehad...
Okay, dus racistisch geweld door patriarchale holbewoners is de schuld van de vrouw?

Heb je ook nog een bepaalde vorm van argumentatie om deze bizarre jaren 1200 visie te ondersteunen?
Oud 18-06-2007, 10:17
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
carlos1983 schreef op 17-06-2007 @ 16:18 :
zeker een lerares weet zogenaamd hoe het gedrag van een kind in de pubertijd in elkaar steekt.

....
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:29
juno
juno is offline
Carlos, laat dat middeleeuwse machismo even achter onder die steen waar je zojuist vandaan bent gekropen wil je? Of ga anders weer heel gauw onder die steen liggen.

Een dergelijke attitude, daar moet jij boven staan, niet zij. Het pubertje in kwestie heeft gewoon helemaal niks anders in te brengen dan lege briefjes. Hij is nog niks, hij weet nog niks, hij kan nog niks, behalve een grote bek opzetten en daar moet hij maar eens heel gauw mee stoppen totdat hij wel wat voorstelt.

Als het mijn zoon geweest was, had hij een klap gehad waar hij van stond te suizebollen, zo groot als ie was. Wat denkt hij wel, waar haalt hij de onbeleefdheid vandaan? Ik had het niet in mijn botte hersens gehaald om zo brutaal te zijn tegen een van mijn meerderen. Een lerares is een meerdere. Een oudere dame is een meerdere. Daar hoor je beleefd tegen te zijn.

Maar daar wringt de schoen. Voor een kutmarokkaantje is een vrouw geen meerdere. In zijn cultuur is een niet-moslim en ook nog eens een vrouw nooit een meerdere. Zelfs niet van een pukkelpubertje.

Ze sloeg de spijker op zijn kop: het ligt aan zijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:31
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-06-2007 @ 12:25 :
Over het algemeen ging het al om half-Nederlandse mensen die bovendien geruisloos geďntegreerd zijn.
Wat er al in de definitie stond. Het gaat ook niet om geografische logica daarin, het is gewoon een puur pragmatische definitie om probleemgroepen te kunnen onderscheiden.
hihi treinkapingen

daarnaast is het nogal stom om te zeggen dat allochtonen als definitie moet worden gebruikt als probleemgroep. Me dunkt dat ook statisctisch mensen van verschillende landen verschillende problemen hebben/ veroorzaken, als je het op allochtonen houdt wakker je alleen maar vreemdelingenhaat aan.

Laatst gewijzigd op 18-06-2007 om 11:34.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:33
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 18-06-2007 @ 12:31 :
hihi treinkapingen
Ja, maar dat waren westerse treinkapingen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2007, 11:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Joostje schreef op 18-06-2007 @ 12:31 :
hihi treinkapingen
Mits een kleine uitzondering natuurlijk. Wat ik wel interessant zou vinden is te weten hoe men molukkers beschouwd. Als westerse allochtonen als zijnde voormalige inwoners van Nederlands-Indië en tegenwoordig dus Indonesië, of als voormalig inwoners van de Molukken en dus als niet-westerse allochtonen.
Oud 18-06-2007, 11:35
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-06-2007 @ 12:33 :
Ja, maar dat waren westerse treinkapingen.
precies, als ze ze hdden opgeblazen, dan zou dat niet-westers zijn. Dat wil uiteraard ook zeggen dat e vliegtuigkapingen die tegelijkertijd plaatsvonen door palestijnen ook westers waren.
Oud 18-06-2007, 11:36
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-06-2007 @ 12:34 :
Mits een kleine uitzondering natuurlijk. Wat ik wel interessant zou vinden is te weten hoe men molukkers beschouwd. Als westerse allochtonen als zijnde voormalige inwoners van Nederlands-Indië en tegenwoordig dus Indonesië, of als voormalig inwoners van de Molukken en dus als niet-westerse allochtonen.
Nederland heeft in tegenstelling tot wat ze afgesproken hebben de Molukken nooit erkent of voor een Molukse staat gezorgd, dus ik neem aan dat ze bij Indonesie horen volgens de definitie.

oja, nog over die uitzondering:

Eerste generatie

De eerste jaren woonden zij in centrale woonoorden, zoals het voormalige concentratiekamp Westerbork. Doelbewust werden de Molukkers buiten de Nederlandse samenleving gehouden. Ze mochten ook niet werken, want ze gingen immers weer terug? Al snel werd toch het onvermijdelijke duidelijk, Nederland zou ze niet terug naar de Molukken brengen.

[bewerk] Tweede generatie

In de jaren zeventig zorgde de tweede generatie Molukkers in Nederland voor opschudding met gijzelingen, waarbij ook doden vielen. De bekendste is de Treinkaping bij De Punt. Ook de Treinkaping bij Wijster, Gijzeling provinciehuis Assen en de Gijzeling lagere school in Bovensmilde zijn bekende acties. De jonge Molukkers voelden zich miskend en eisten dat Nederland zich meer voor hun vrijheid in Indonesië zou inzetten.

[bewerk] Derde generatie

De huidige, derde generatie zet zich nog wel in voor het oude ideaal, maar beseft ook dat hun leven hier geworteld is. Ze neemt veel meer deel aan de Nederlandse samenleving en loopt een achterstand in. Toch blijft de onrust onder de Molukse gemeenschap aanwezig, zeker als de situatie op de Molukken slecht is. Het geweld daar in 1999 zorgde ook in de Nederlandse Molukse gemeenschap voor spanningen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...s_in_Nederland
Reageren

Regels voor berichten