|
|
Bekijk resultaten poll: Belgie moet.... | |||
Belgie blijven zoals het is |
![]() ![]() ![]() ![]() |
44 | 35.48% |
zich opsplitsen in twee onafhankelijke staten, Vlaanderen en Wallonie |
18 | 14.52% |
Wallonie moet volledig bij Frankrijk. Vlaanderen onafhankelijk. |
5 | 4.03% |
Vlaanderen moet volledig bij Nederland. Wallonie onafhankelijk. |
7 | 5.65% |
Vlaanderen moet volledig bij Nederland, Wallonie volledig bij Frankrijk. |
26 | 20.97% |
Er moet een federatie komen tussen NL en Vlaanderen en een federatie tussen Wallonie en Frankrijk |
24 | 19.35% |
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik sluit me toch aan bij (nina), hoewel ik dat deel over solidariteit toch betwijfel. Maar België heeft al het potentieel om een stevige confederale staat te worden, maar dat gaat niet zomaar vanzelf. Het verzuurd politiek klimaat en de onkunde van de huidige generatie politici zorgen ervoor dat mensen over splitsen beginnen, maar geen enkele partij (op het Vlaams Belang na) heeft ooit over een splitsing gepraat, laat staan een fusie met Nederland.
De redenen dat er geen eenheid is in België is terug te vinden enerzijds in de Vlaamse stappen richting federatie tijdens de jaren 60-90 en anderzijds in crisismomenten zoals de koningskwestie en natuurlijk de economische noord-zuid verschillen. Een historische band met Nederland heeft daar weinig mee te maken. Punt is, deze situatie wordt steeds moeilijker te interpreteren, bv. de houding van de koning. Het weigeren van een ontslag kan je immers ook zien als een toegeving van de Franstalige elite om confederale besprekingen te beginnen, wat geen extra crisis oplevert maar juist een stap zou zijn in de logische richting, meer autonomie voor de deelstaten.
|
tuurlijk, een splitsing en/of fusie is ook puur hypothetisch, er is iets meer nodig dan incompetente politiek om een modern westers land uiteen te doen vallen, ik bedoel in nederland staan we de laatste jaren niet echt bekend om onze vloeiend lopende politiek.
ik snap niet wat de weigering van de koning te maken heeft met welke toegeving van de franstaligen, ik kan er niet bij waarom een koning zoiets kan en mag bepalen, en waarom albert eerder bij belangrijke zaken buiten spel werd gezet en nu niet. ik vind het wel erg kort van je dat je meent dat de geschiedenis niets te maken heeft met de culturele verschillen tussen noord en zuid, daar het slechts 200 jaar terug was dat belgië (d.w.z. vlaanderen mostly) als bufferstaat diende tegen een mogelijke franse invasie. maargoed, politiek is nauwelijks overheersend, ik neem aan dat mensen in belgië nog gewoon gaan werken en naar school gaan, het is alleen een beetje jammer dat zowel daar als hier de politiek allerhande belangrijke beslissingen weer vooruit schuiven. meer autonomie voor de deelstaten zal m.i. alleen maar voor een grotere kloof zorgen.
|
Bij welke belangrijke zaken werd de koning buitenspel gezet? De koning heeft in België nu eenmaal niks te zeggen. Leterme stelde een deadline voor en zijn entourage (CD&V coryfeeën) suggereerde daarbij dat indien die deadline niet kon worden gehaald men terug een stap achteruit kon zetten door een soort sociaal-economische noodregering kon oprichten. In feite voert de koning gewoon dat plan uit, dit houdt de CD&V en het kartel in het gareel én minimaliseert alle verwijten die Franstaligen zouden kunnen krijgen.
Verder betekent meer autonomie niet noodzakelijk een grotere kloof, zoals hier eerder al stond: grotere kieskringen over de gewesten heen zouden al heel wat oplossen.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
echter normalitair als je het hebt over 1 persoon (18+) 1 stem, kom je uit op een situatie waarin een aantal partijen de regering op zich nemen, echter men zal in de politiek dan wel er met elkaar moeten uitkomen, beetje jammer dat politieke compromissen kennelijk een beetje uit de mode zijn geraakt en het er nu om gaat wie er het hardst roept.
|||
Citaat:
Citaat:
Verder snap ik niet wat coalitiegesprekken te maken hebben met grotere kieskringen die ik aanhaalde. België is altijd een schoolvoorbeeld geweest van hoe je compromissen moet sluiten (wafelijzerpolitiek) alleen werkt dat systeem niet meer bij communautaire onderhandelingen die een andere staatsvorm impliceren, namelijk de overstap van federatie naar confederatie. Bij coalitiegesprekken valt echter steeds op dat de Vlaamse en Waalse partijen niet noodzakelijk slecht overeenkomen (uiteraard, de kleine Sp.a steunt federaal op de grote Waalse PS, en de Vlaamse liberalen kunnen samen met een sterke MR weerwerk bieden aan een grote Christelijke politieke familie). België is wat ingewikkelder dan 'cultuurverschillen' hoor.
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Persoonlijk sta ik achter het idee van een nationale overheid met een aparte functie voor de overheden van gewesten dan wel provincies die fungeren onder die nationale overheid, omdat zoals ik eerder aangaf een confederatie op basis van een verdrag tussen soevereine deelstaten uiteindelijk tot meer en meer autonomie en waarschijnlijk tot een uiteindelijke afsplitsing zullen leiden, de nationale overheid dient om de samenhang tussen de deelstaten vast te houden. Citaat:
gelukkig schat ik de belgen hoog genoeg in om van mening te zijn dat ze deze politieke crisis zullen overleven en uiteindelijk weer een stabiele politiek te vormen, en dat is al meer dan wat ik durf te zeggen over de nederlandse politiek. opmerkingen over fusies, splitsingen e.d. van mijn hand zijn dan ook geschiedkundige grapjes omdat ik nu eenmaal weinig zinnigers kan zeggen dan; politiek is een noodzakelijk spelletje. hopelijk komt er ooit een dag dat de politiek een serieuze arbeidsvorm is.
||
Citaat:
Hoewel ik nog steeds niet bij ben gekomen van het lachen over het bericht dat er ergens ten zuiden van Brussel in een dorpje een enorme politieke rel is omdat Franstaligen het niet konden hebben dat er in een corridor tussen Walistan en Brussel verkeersborden in het Nederlands stonden. En dan dacht ik dat Nederland in de Verzuiling pathetische hokjesmentaliteit kende...
||
Citaat:
![]() Trouwens, Belgie is gewoon het latijns woord voor Nederland ![]()
||
Citaat:
"Tijdens de Renaissance hanteerde men de naam Belgica voor de Zeventien Provinciën, ruwweg gebaseerd op de historische ligging van Belgica, als latinisatie. Belgica werd zo een synoniem voor de Nederlanden en Nederlands. Met de opstand in 1568 en het ontstaan van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in 1581 neemt deze de naam Belgica ook over in zijn Latijnse benaming: Belgica Confoederata, hoewel men in het Nederlands steeds de naam Nederlanden bleef gebruiken. Gaandeweg werd de naam ook in het Frans gebruikt om de Nederlanden aan te duiden en dan meer bepaald de Zuidelijke die van de Noordelijke gescheiden waren, omdat er in de Noordelijke geen Franstalige gebieden bestonden. Aldus ontstond de moderne naam België."
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
In feite boksen de partijen hier ook niet tegen mekaar op, nationale verkiezingen in België zijn niet echt 'nationaal'. Voor de senaat wordt het land ingedeeld in 3 kieskringen, voor de kamer in 11 kieskringen. De enige regio waar alle partijen het tegen mekaar opnemen is Brussel. Dat heeft enkele ondemocratische gevolgen: Vlamingen kunnen dus niet stemmen op Waalse kopstukken, en Walen kunnen niet kiezen wie hun premier wordt, want dat is altijd een Vlaming.
Daarom ijveren sommigen voor één grote nationale kieskring, waardoor Waalse kopstukken rekening moeten houden met Vlaamse stemmen en omgekeerd, wat democratischer zou kunnen zijn en de relaties zou kunnen verbeteren. Zoiets zou in de buurt komen van jouw 'één landelijk parlement'.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
mja dat zei ik dus al, het is nogal 'raar' in een democratie dat je als vlaming c.q. waal niet kan stemmen op een vertegenwoordiger van jouw keuze. volgens mij ben je dan continu het wij-zij gevoel aan het versterken ipv. falende parlementaire politiek als natie op de broek geven.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Fantastisch verwoord. Zo denkt de meerderheid er (gelukkig) hier over. Een federale kieskring is ook wat er nodig is nu: wat is een federaal land als je niet op elke Belg kunt stemmen... Voor de NL'ers: België zal enkele aanpassingen uitvoeren als staatshervoming, des changements mineurs , maar zelfs confederalisme lijkt uitgesloten. Dus niets te vrezen. PS: Blijkbaar is het overal zo, met die flamin's wordt altijd gelachen.. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ach ja, ik herinner me ook dat een bepaalde vrouw onze ministers 'kleinburgerlijk' noemde. Iedereen behalve de ministers haalden hun schouders erover op, dus ik vraag me eigenlijk af welk land kleinburgerlijker nu is... Natuurlijk is een situatie als deze (of incapabele ministers als de onze) een onderwerp van spot.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
overigens was die uitspraak van die 'vrouw' evenzo belachelijk en werd in nederland net zo hard om gehoond
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|