Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2008, 17:34
BendeBen
BendeBen is offline
ja want die zijn in geval van vuur dus dood. maar je zou kunnen zeggen dat bactieren etc daar zijn waar ze zijn omdat ze daar of het minst "gestraft" worden of het meest "beloond" worden qua voedsel of temperatuur bijvoorbeeld

alleen belonen kan niet. "alsjeblieft een snoepje voor alle foute dingen die je kon doen maar niet gedaan hebt vandaag"

en gaap we zijn onszelf aan het herhalen.
Oud 22-11-2008, 08:20
WolterB
WolterB is offline
Een waarschuwende 'tik op de vingers' is prima, maar slaan moet je mee oppassen.
Oud 22-11-2008, 09:36
flyaway
flyaway is offline
Nee, kinderen weten dan vaak niet waarom ze dat krijgen, ze leggen het verband niet tussen iets wat ze gedaan hebben en de straf. Ik kan me namelijk wel herinneren ooit geslagen te zijn, maar waarvoor dat was, geen idee.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 10:08
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ja, maar zoals al gezegd reageren kleine kinderen niet op straffen, wel op beloning.
Dat klopt dan weer niet helemaal. De meeste kinderen die daadwerkelijk problemen vertonen zijn inderdaad vaak ongevoelig voor straf. Geen wonder dat het juist die kinderen zijn die zich problematisch gaan gedragen; iedere vorm van beloning die uit vervelend gedrag voorkomt wordt ingeprent, en straf wordt vergeten. Maar dit geldt dus niet voor alle kinderen. Er zijn behoorlijk wat kinderen die juist wel gevoelig zijn voor straf, en gedrag dat bestraft wordt ook gaan vermijden. En dat geldt dan niet alleen voor lichamelijke straffen, maar ook gewoon voor een time-out of het onthouden van privileges.
Eén van de (in mijn ogen) interessantste verklaringen die ik hiervoor gehoord heb had te maken met het dopaminergisch systeem waarbij receptoren gevoeliger of ongevoeliger waren op basis van hoeveelheden replicaties van dna-strengen (ik hoop dat ik het zo goed zeg). Kinderen die een zevenvoudige replicatie hadden zouden dopamine minder goed opnemen, waardoor ze meer dopamine moesten produceren om op een goed arousal-niveau te komen. Die kinderen zoeken dus heel veel stimulatie uit de omgeving en zijn relatief ongevoelig voor straf. Kinderen met dit profiel reageren overigens beter op een veilige en zorgzame omgeving dan kinderen zonder dit profiel, en reageren heftiger wanneer de omgeving niet ideaal is. In zekere zin zijn ze gewoon veel gevoeliger voor factoren uit de omgeving.
Oud 22-11-2008, 12:54
Volk
Volk is offline
Citaat:
Wat een onzin. Als het zover komt dat klappen geven de enige oplossing is, heb je waarschijnlijk eerder dingen verkeerd gedaan. Het valt mij ook op dat mensen die vroeger (veel) geslagen zijn vaak onsympathiek zijn.
Niet mee eens. Ik ken heeeeeeeel veel mensen die vroeger veel klappen hebben gevangen. En dat maakt ze niet onsympathiek. Maar grote kans dat ik een paar 1000 meer mensen ken dan jij die klappen hebben gevangen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2008, 12:57
Volk
Volk is offline
Citaat:
Nee, kinderen weten dan vaak niet waarom ze dat krijgen, ze leggen het verband niet tussen iets wat ze gedaan hebben en de straf. Ik kan me namelijk wel herinneren ooit geslagen te zijn, maar waarvoor dat was, geen idee.
Ik neem aan dat je ouders je wel vertellen waarom je straf krijgt? Ik heb nooit straf gekregen zonder dat ik wist waarom.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 21:54
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Dat vind ik altijd zo'n onzin. Je weet toch niet hoe je was geworden als je niet geslagen was. Bovendien wordt het argument vrijwel alleen maar gebruikt door mensen die een stuk minder zijn dan ze hadden kunnen worden, wat alleen al blijkt uit het feit dat ze denken dat het een logische opmerking is.
hm, je hebt mss wel gelijk, ik zou misschien een stukje meer geworden zijn als mijn ouders pedagogisch zo goed waren dat ze door praten en ander soort straffen hadden kunnen zorgen dat ik luisterde, maar zo goed waren ze niet, dus hadden ze "geweld" straffen blijkbaar nodig, en dat was beter dan niks denk ik.

Citaat:
In werkelijkheid is het omgekeerd. Kinderen reageren bijna alleen maar op beloning als het om de conditionering van gedrag gaat. Pubers en volwassenen reageren juist sterker op straf dan op beloning.
Ik reageerde zéker wel op straf. Als ik wist dat ik een pak slaag kreeg als ik een bepaald iets zou doen dan deed ik het dus echt niet. Ik was uiteindelijk pas gehoorzaam als mn ouders dreigden met straf en nu ben ik pas gehoorzaam als ze zeer overtuigd zeggen dat ik iets écht niet mag (meestal dus als ze flink boos worden). Het zou beter zijn als ik uit liefde voor mn ouders gehoorzaam was, maar goed, ik vraag me af hoeveel ouders dat voor elkaar krijgen (bij eigenwijze kinderen).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2008, 22:00
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Dus alleen bij (hele) kleine kinderen? Met een kind van 6 à 7 jaar kun je best praten, maar als het kind echt niet wil luisteren? De ouder heeft duidelijk gewaarschuwd, het kind weet wat er gaat gebeuren als het nog niet luistert, en is het vervolgens zo onredelijk om een pak op de bips te geven? Ik zie billenkoek dan ook niet slechts als een middel om de aandacht te krijgen van het kind (schrikreactie), maar ook als straf. Wie niet luisteren wil, moet maar voelen!

nee, ik bedoel echt vanaf de pubertijd. Als kind neem je over het algemeen de mening van je ouders over. Vanaf de pubertijd vorm je je eigen mening en je eigen identiteit. Ik vind wel dat ouders dan mogen dwingen tot gehoorzamen, maar niet door middel van slaan. En ik kan niet zo goed uitleggen waarom ik dat vind.

het is vanaf de pubertijd iig gewoon vernederend, en als ouder mag je je kind nooit vernederen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten