Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Om 't ook maar gelijk uit te leggen in plaats van enkel te lachen: Miekje, Newton meet kracht. Bijvoorbeeld zwaartekracht. 1 Newton is gedefinieerd als de hoeveelheid kracht die 1 kg een bepaalde versnelling geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan iets wat je gooit (dan versnelt het door de kracht die jij erin stopt), of aan iets wat je laat vallen (dan versnelt het rap richting de grond door de invloed van de zwaartekracht). (Disclaimer: in het eerste voorbeeld is natuurlijk ook zwaartekracht aanwezig, maar dat noem ik niet expliciet want dat maakt het verwarrender.)
Massa is wat wij met z'n allen vaak foutief verstaan onder gewicht. De eenheid van massa is de kilogram. Het verschil tussen massa en gewicht is dat je massa altijd constant is, bijvoorbeeld 60 kg, maar je gewicht verschilt van plaats tot plaats. Op de maan weeg je minder dan op de aarde, want er is minder zwaartekracht die invloed op je gewicht heeft. Je massa is echter ook op de maan nog steeds gewoon 60 kilo. (Als ik 't wel heb, hoor. Maar zo niet dan zal ik zo ook wel uitgelachen worden door Kazet en blijkt dat snel genoeg ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat: