Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2003, 22:29
Korsakoff
Korsakoff is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 23-04-2003 @ 20:37:

God heeft de 10 geboden gemaakt. Als iedereen zich daar aan houd zou het al stukken beter zijn.
die 10 geboden zijn gewoon normen en waarden die de mens allang verzonnen had voordat de mensen van het christendom gehoord hadden. zelfs in de steentijd vond men al dat je niet mocht stelen en moorden. hoe we dat weten? oa van tekeningen en sporen
Oud 23-04-2003, 23:57
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef op 23-04-2003 @ 17:07:
Waarom doet-ie dat dan niet?
Omdat dan de grap eraf is
Oud 24-04-2003, 00:00
Verwijderd
Citaat:
Grey Pilgrim schreef op 23-04-2003 @ 19:48:
De penis van jezus?

De penis van je zus?

Dit is natuurlijk minder netjes.
De pen is van je zus, natuurlijk.
Oud 24-04-2003, 00:05
Verwijderd
Citaat:
NoWorldOrder schreef op 23-04-2003 @ 18:44:
1 ding is zeker: ze zijn geschapen door god!!
Dat is niet zeker, dat vind jij. Er is een vrij groot verschil, vooral op gebied van geloof.
Oud 24-04-2003, 00:05
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef op 23-04-2003 @ 23:26:
Dat staat er niet. Er staat: "DEPENISVANJEZUS". En ja, ik weet heus dat je dat op 2 manieren kan lezen, maar als hij bedoelt wat jij zegt, waarom zet hij er dan niet gewoon spaties tussen? (en dan bedoel ik 4 spaties op de juiste plaats). Het feit dat die 4 spaties er niet tussen staan betekent dat die sig. enkel bedoelt is om aanstoot te geven.
God, wanneer ontwikkelen jullie gelovigen nou eens humor en relativeringsvermogen?
Oud 24-04-2003, 01:02
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef op 23-04-2003 @ 23:26:
Dat staat er niet. Er staat: "DEPENISVANJEZUS". En ja, ik weet heus dat je dat op 2 manieren kan lezen, maar als hij bedoelt wat jij zegt, waarom zet hij er dan niet gewoon spaties tussen? (en dan bedoel ik 4 spaties op de juiste plaats). Het feit dat die 4 spaties er niet tussen staan betekent dat die sig. enkel bedoelt is om aanstoot te geven.
Ik wilde wat zeggen maar toen las ik wat nare man zei dus zeg ik maar: LEES WAT NARE MAN ZEGT

Shit waarom moet alles zo zwart-wit bij jullie gasten zijn je kan toch ook wel 'n geintje over Jezus verdragen en nog steeds pro the Lord zijn?
Oud 24-04-2003, 06:47
Verwijderd
Citaat:
Hardcore schreef op 23-04-2003 @ 19:28:
Stel dat Jezus ooit heeft bestaan. Dan is het zeker dat Jezus scheten heeft gelaten. Ja Jezus heeft scheten gelaten. Maar hij is ook echt een boer he. Een beetje stoer lopen doen over God dat hij alles heeft gemaakt, en dan nog zeggen van: Ja das mijn vader he! Echt een patsertje. JA EN IK BEN DE ZOON VAN ALLAH!!! Maar goed, Jezus heeft dus ook boeren gelaten. Ja onder het eten met een stuk of 12 man aan de tafel en dan flink boeren en scheten laten!! Hahahahah!!!
ja hans teeuwen, leuk
Oud 24-04-2003, 07:16
Anne
Anne is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2003 @ 01:05:
God, wanneer ontwikkelen jullie gelovigen nou eens humor en relativeringsvermogen?
Gelukkig zijn niet alle gelovigen zo.
Oud 24-04-2003, 07:52
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Joël schreef op 23-04-2003 @ 23:22:
Ik geloof er niets van dat de reden zou zijn dat zo'n verhaal te ongeloofwaardig zou zijn. Als je de verhalen leest over de genezingen en wonderen (blinden genezen door een mix van speeksel en modder, lopen over water, om maar wat voorbeelden te noemen), kan zo'n verhaal er ook nog wel bij. Stel dat jij iemand dat soort wonderen ziet verrichten, en iemand vertelt je dat Hij ook nog als kind wat levende wezens bij elkaar gekleid heeft, ben je toch niet te beroerd om, als je je ogen überhaupt gelooft (er zijn altijd filosofische argumenten te bedenken om onder de betrouwbaarheid van je zintuigen uit te komen), dat ook te geloven?
Daar heb je wel een punt ja. Maar toch hebben ze bij het samenstellen van de bijbel voor altijd vastgelegd wat wel en wat niet waar is gebeurd; de vraag is dan op wat voor manier ze hebben kunnen bepalen wat wel en wat niet waar moet zijn geweest.
Oud 24-04-2003, 08:21
martooh
martooh is offline
ik geloof totaal niet in God of jezus. Ik geloof ook niet dat je naar de hemel gaat. maar ik geloof in reincarnatie. dussss....
Jezus sucks cocks in hell!!
Oud 24-04-2003, 09:46
Get pierced
Get pierced is offline
Citaat:
feessie schreef op 23-04-2003 @ 23:29:
die 10 geboden zijn gewoon normen en waarden die de mens allang verzonnen had voordat de mensen van het christendom gehoord hadden. zelfs in de steentijd vond men al dat je niet mocht stelen en moorden. hoe we dat weten? oa van tekeningen en sporen
Ja maar in de bijbel staat dat God ze heeft gemaakt voor ons, en het zou ook best wel kunnen dat mensen ze ook verzonnen hebben maar ik bedoel er alleen maar mee dat als iedereen zich er aan houdt alles beter zou zijn, maar mensen doen dit nou emaal niet, ik soms ook niet je doet dingen soms onbewust.
Oud 24-04-2003, 09:53
Get pierced
Get pierced is offline
Weet je wat ik stom vind? Dat veel ongelovigen (niet allemaal) vloeken. Waarom zeg je zo vaak het woord gvd terwijl je niet eens gelooft, ik zeg toch ook niet heel vaak sinterklaas! ( nee, ik wil God niet vergelijken met sinterklaas maar ik geloof niet in sinterklaas net zoals de meeste ook niet in God geloven)
Oud 24-04-2003, 10:38
Thomas
Thomas is offline
Ik geloof absoluut niet.
Oud 24-04-2003, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Get pierced schreef op 24-04-2003 @ 10:53:
Weet je wat ik stom vind? Dat veel ongelovigen (niet allemaal) vloeken. Waarom zeg je zo vaak het woord gvd terwijl je niet eens gelooft, ik zeg toch ook niet heel vaak sinterklaas! ( nee, ik wil God niet vergelijken met sinterklaas maar ik geloof niet in sinterklaas net zoals de meeste ook niet in God geloven)
Omdat vloeken een goede manier is om agressie kwijt te kunnen. Heeft een heel verhaal over gestaan in de kijk, moet je maar eens kijken. Ik persoonlijk zeg eigenlijk nooit gvd (of ik moet me echt gigantisch pijn hebben gedaan, als ik van m'n fiets pleur en m'n knie open ligt kan ik wel eens zulke dingen gaan mompelen), in tegenstelling tot veel christelijken die ik ken. Ik heb wel "Jezus!" als uitroep van verbazing, daar schijnen veel mensen moeite mee te hebben. Of 'wat moet je daar in godsnaam mee doen?' Daar kan mijn wiskundeleraar niet tegen...
Maar daar vind ik niets ergs aan. Je zegt toch wel iets om verbazing te uiten, wat moet dat anders zijn? 'Jeetje' is toch wel zo uitermate triest dat ik dat niet wil
Oud 24-04-2003, 12:13
Get pierced
Get pierced is offline
Citaat:
Morgan schreef op 24-04-2003 @ 13:01:
Omdat vloeken een goede manier is om agressie kwijt te kunnen. Heeft een heel verhaal over gestaan in de kijk, moet je maar eens kijken. Ik persoonlijk zeg eigenlijk nooit gvd (of ik moet me echt gigantisch pijn hebben gedaan, als ik van m'n fiets pleur en m'n knie open ligt kan ik wel eens zulke dingen gaan mompelen), in tegenstelling tot veel christelijken die ik ken. Ik heb wel "Jezus!" als uitroep van verbazing, daar schijnen veel mensen moeite mee te hebben. Of 'wat moet je daar in godsnaam mee doen?' Daar kan mijn wiskundeleraar niet tegen...
Maar daar vind ik niets ergs aan. Je zegt toch wel iets om verbazing te uiten, wat moet dat anders zijn? 'Jeetje' is toch wel zo uitermate triest dat ik dat niet wil
-----

Ben blij dat je niet zo veel vloekt, kijk ik snap mensen wel iedereen wil wel eens zijn aggresie kwijt maar waarom met die woorden? En dan heb ik het niet over kut enz maar over echt vloeken. Ik vloek nooit en kan wel mijn agrresie kwijt.

Ik vind accepteer het dat mensen niet geloven het is immers hun eigen keuze alleen door te vloeken kan je gelovige mensen ontzettend kwetsen. Ik zit op een katholieke school terwijl ik zelf protestands ben. Op die school wordt veel gevloekt. Maar vloeken is niet nodig je kan het ook met andere woorden die mensen die kwetsen. Net zo als je iemand ook kwetst als je bijvoorbeeld steeds kanker zegt.

Als je bijvoorbeeld kanker hebt en je bent ongeneesbaar, en je gaat op vakantie om ff te vergeten dat je ziek bent en je hoord steeds mensen zeggen van kanker dit en kanker dat kan dat heel veel pijn doen.
Oud 24-04-2003, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Get pierced schreef op 24-04-2003 @ 13:13:
-----

Ben blij dat je niet zo veel vloekt, kijk ik snap mensen wel iedereen wil wel eens zijn aggresie kwijt maar waarom met die woorden? En dan heb ik het niet over kut enz maar over echt vloeken. Ik vloek nooit en kan wel mijn agrresie kwijt.

Ik vind accepteer het dat mensen niet geloven het is immers hun eigen keuze alleen door te vloeken kan je gelovige mensen ontzettend kwetsen. Ik zit op een katholieke school terwijl ik zelf protestands ben. Op die school wordt veel gevloekt. Maar vloeken is niet nodig je kan het ook met andere woorden die mensen die kwetsen. Net zo als je iemand ook kwetst als je bijvoorbeeld steeds kanker zegt.

Als je bijvoorbeeld kanker hebt en je bent ongeneesbaar, en je gaat op vakantie om ff te vergeten dat je ziek bent en je hoord steeds mensen zeggen van kanker dit en kanker dat kan dat heel veel pijn doen.
Mja, dat vind ik onzin, dan kun je niks meer zeggen. Mensen moeten maar een beetje weerstand opbouwen tegen zulke dingen, ze zijn immers niet naar hen gericht? Als je nou echt om elk wissewasje vloekt, ok, dat is triest. Maar om agressie, kwaadheid af te reageren, dan . Het alternatief is meestal tegen dingen schoppen en slaan en dat lijkt me toch echt niet zo praktisch.
Maar ik zou persoonlijk ook eerder kut zeggen dan verdomme, is toch een stuk korter
Oud 24-04-2003, 13:05
Meartje
Meartje is offline
Citaat:
Morgan schreef op 24-04-2003 @ 14:02:
Mja, dat vind ik onzin, dan kun je niks meer zeggen. Mensen moeten maar een beetje weerstand opbouwen tegen zulke dingen, ze zijn immers niet naar hen gericht? Als je nou echt om elk wissewasje vloekt, ok, dat is triest. Maar om agressie, kwaadheid af te reageren, dan . Het alternatief is meestal tegen dingen schoppen en slaan en dat lijkt me toch echt niet zo praktisch.
Maar ik zou persoonlijk ook eerder kut zeggen dan verdomme, is toch een stuk korter
By the way, je doet het jezelf aan als je het zegt
Oud 24-04-2003, 13:18
Joël
Joël is offline
Citaat:
eXo schreef op 24-04-2003 @ 02:02:
Ik wilde wat zeggen maar toen las ik wat nare man zei dus zeg ik maar: LEES WAT NARE MAN ZEGT

Shit waarom moet alles zo zwart-wit bij jullie gasten zijn je kan toch ook wel 'n geintje over Jezus verdragen en nog steeds pro the Lord zijn?

Ik maak 1 opmerking ter verdediging van wat christenen, en ik wordt meteen (met stemverheffingen) bestempelt als een "gelovige" en een "zwart-wit denker". Blijkbaar hebben jullie het topic niet gelezen.

Laatst gewijzigd op 24-04-2003 om 13:29.
Oud 24-04-2003, 13:43
Joël
Joël is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-04-2003 @ 01:05:
Je kent me niet.
Oud 24-04-2003, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef op 23-04-2003 @ 19:42:
Een héél goed en héél begrijpelijk boek is "Kaas en de evolutietheorie" van Bas Haring. Hij loopt bij mij op school rond, vandaar dat ik op het idee kwam om eens te kijken wat het inhield, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de manier waarop hij het bracht. Er was eerst ook een mooie website met leuke informatie erop erbij, maar het lijkt erop dat die uit de lucht is momenteel.
Wil je aub de url posten voor als hij het weer doet?
Oud 24-04-2003, 14:57
Get pierced
Get pierced is offline

-------

Oud 24-04-2003, 15:16
Anne
Anne is offline
Citaat:
martooh schreef op 24-04-2003 @ 09:21:
Ik geloof ook niet dat je naar de hemel gaat. maar ik geloof in reincarnatie. dussss....
Ik ook. Een beetje. En ik geloof ook in God en in een hemel. Ik weet dus niet wát ik moet geloven. Kan het niet samen gaan?
Oud 24-04-2003, 15:38
Verwijderd
Citaat:
jesusfreak schreef op 24-04-2003 @ 14:05:
By the way, je doet het jezelf aan als je het zegt
Ik doe mezelf wát aan?
Oud 24-04-2003, 15:39
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 24-04-2003 @ 16:16:
Ik ook. Een beetje. En ik geloof ook in God en in een hemel. Ik weet dus niet wát ik moet geloven. Kan het niet samen gaan?
Nee... je gelooft of helemaal, of je weet het niet zeker. Je kunt geen echte christen zijn en geloven in reincarnatie, want onder het christendom valt ook dat je hier en nu zo goed mogelijk moet leven en geloven, anders kom je niet in de hemel. Reincarnatie zit niet in die theorie.
Je kan het best samengooien, maar dan ben je geen echte christen meer.
Oud 24-04-2003, 16:11
poesiefox
poesiefox is offline
Citaat:
Anneee schreef op 24-04-2003 @ 16:16:
Het mooie van deze tijd is nou juist dat je mag geloven wat je wilt zonder op de brandstapel terecht te komen. Voor mijn part geloof je in de paashaas.

Glauben ist nicht wissen wollen, dus bewijs en tegenbewijs zijn toch nooit leverbaar.Het Gelijk bestaat niet in deze kwesties, Ga je gang, maak je eigen new age levensovertuiging.

En wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Da's een goed begin naar een betere wereld, zou ik zo zeggen.
Oud 24-04-2003, 16:16
engeltje
engeltje is offline
Nou, morgan, ik geloof én in Jezus en god enzo, én in reincarnatie. Volgens mij kan het best samen.
ik ben alleen niet zo'n christen als 'de meesten' om het ff te generaliseren. ik geloof op mn eigen manier

en ik heb niet t hele topic gelezen, had ik geen zin in
Oud 24-04-2003, 16:27
Verwijderd
Citaat:
engeltje schreef op 24-04-2003 @ 17:16:
Nou, morgan, ik geloof én in Jezus en god enzo, én in reincarnatie. Volgens mij kan het best samen.
ik ben alleen niet zo'n christen als 'de meesten' om het ff te generaliseren. ik geloof op mn eigen manier

en ik heb niet t hele topic gelezen, had ik geen zin in
Dan ben je dus eigenlijk geen christen
Oud 24-04-2003, 16:35
Hardcore
Hardcore is offline
Als al da christengedoe zo goed was, waarom werden er in de middeleeuwen dan zoveel onschuldige vrouwen op de brandstapel gegooid? Terwijl het niet eens heksen waren!!! Als het zo goed is, is Amerika dan soms gek geworden van God?? GOD BLESS AMERICA? En de rest van de wereld dan??? Al die geloven hebben tot nu toe alleen maar gezorgd voor oorlog.
Oud 24-04-2003, 20:46
Anne
Anne is offline
Citaat:
Morgan schreef op 24-04-2003 @ 16:39:
Nee... je gelooft of helemaal, of je weet het niet zeker. Je kunt geen echte christen zijn en geloven in reincarnatie, want onder het christendom valt ook dat je hier en nu zo goed mogelijk moet leven en geloven, anders kom je niet in de hemel. Reincarnatie zit niet in die theorie.
Je kan het best samengooien, maar dan ben je geen echte christen meer.
Ik ben een zoekende en zéér kritische christen. Ik kan zo kwaad worden om mensen die klakkeloos geloven wat er in de Bijbel staat. God stopt mensen in hokjes. Ik haat hokjes.
En reïncarnatie én hemel... ik weet het ook niet. Vroeger dacht ik altijd (daar geloofde ik heilig in) dat je, als je dood ging, eerst in de hemel kwam en daar een tijdje verbleef en als je er dan klaar voor was, dat je dan weer opnieuw geboren wordt. Vond het wel een leuke theorie.
Oud 25-04-2003, 12:19
Get pierced
Get pierced is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 24-04-2003 @ 17:35:
Als al da christengedoe zo goed was, waarom werden er in de middeleeuwen dan zoveel onschuldige vrouwen op de brandstapel gegooid? Terwijl het niet eens heksen waren!!! Als het zo goed is, is Amerika dan soms gek geworden van God?? GOD BLESS AMERICA? En de rest van de wereld dan??? Al die geloven hebben tot nu toe alleen maar gezorgd voor oorlog.

Ja, maar wie zorgen er dan voor dat er oorlog komt? Volgens mij staat nergens in de bijbel sla elkaar dood als diegene een ander geloof heeft. De MENSEN doen dat. Ik geloof in God en Jezus, maar ik heb naast de bijbel wel mijn eigen meningen en gedachten. Ik geloof dat God bestaat en dat hoef en kan ik niet verdedigen ik denk dat gewoon, daar is niks slechts aan, niemand weet het ik vind mensen die niet geloven er niet minder om ik beschouw iedereen gewoon gelijk.

Bijna alle slechte dingen die gebeuren zijn veroorzaakt door de mensen zelf daar kan je God niet de schuld van geven. Je bijbel is al zo oud. Die kan je met sommige dingen niet meer hier toepassen omdat de tijden zijn veranderd. Maar bijna iedereen weet hopelijk wel dat God het beste met ons voor heeft.

Iemand zei ook van dat het onzin was dat je steeds naar de kerk gaat, maar ga is naar een kerk, en als je dat saai vind met oudere mensen ga is naar een kerk met een jonge gemeente. Mensen maken daar geen ruzie en de sfeer is gewoon goed.

Sommige mensen geloven wel heel sterk maar gaan niet naar de kerk. Je kan naar de kerk gaan als je dat zelf prettig vind. Mensen doen het voor God maar ook voor zichzelf omdat mensen gewoon goed met elkaar omgaan.
Oud 25-04-2003, 13:29
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 25-04-2003 @ 13:19:
Ja, maar wie zorgen er dan voor dat er oorlog komt? Volgens mij staat nergens in de bijbel sla elkaar dood als diegene een ander geloof heeft. De MENSEN doen dat. Ik geloof in God en Jezus, maar ik heb naast de bijbel wel mijn eigen meningen en gedachten. Ik geloof dat God bestaat en dat hoef en kan ik niet verdedigen ik denk dat gewoon, daar is niks slechts aan, niemand weet het ik vind mensen die niet geloven er niet minder om ik beschouw iedereen gewoon gelijk.

Bijna alle slechte dingen die gebeuren zijn veroorzaakt door de mensen zelf daar kan je God niet de schuld van geven. Je bijbel is al zo oud. Die kan je met sommige dingen niet meer hier toepassen omdat de tijden zijn veranderd. Maar bijna iedereen weet hopelijk wel dat God het beste met ons voor heeft.

Iemand zei ook van dat het onzin was dat je steeds naar de kerk gaat, maar ga is naar een kerk, en als je dat saai vind met oudere mensen ga is naar een kerk met een jonge gemeente. Mensen maken daar geen ruzie en de sfeer is gewoon goed.

Sommige mensen geloven wel heel sterk maar gaan niet naar de kerk. Je kan naar de kerk gaan als je dat zelf prettig vind. Mensen doen het voor God maar ook voor zichzelf omdat mensen gewoon goed met elkaar omgaan.
God is bedacht om gewoon de schuld aan te geven.
Oud 25-04-2003, 13:38
Get pierced
Get pierced is offline
Als jij dat denkt respecteer ik dat ikzelf denk er alleen anders over, ik vind het namelijk dom om iemand de schuld te geven die er niet eens aan begonnen is.

Om als voorbeeld te noemen.

Ik breek iemands zijn arm. Diegene heeft veel pijn. Het blijkt ernstiger te zijn enz, vervolgens kan die door dat gebroken arm niet meer werken. Dan gaat hij toch ook niet zeggen God heeft dit gedaan... dan was ik zelf toch de schuldige?
Oud 25-04-2003, 16:34
Hardcore
Hardcore is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 25-04-2003 @ 14:38:
Als jij dat denkt respecteer ik dat ikzelf denk er alleen anders over, ik vind het namelijk dom om iemand de schuld te geven die er niet eens aan begonnen is.

Om als voorbeeld te noemen.

Ik breek iemands zijn arm. Diegene heeft veel pijn. Het blijkt ernstiger te zijn enz, vervolgens kan die door dat gebroken arm niet meer werken. Dan gaat hij toch ook niet zeggen God heeft dit gedaan... dan was ik zelf toch de schuldige?
Ze geloven dat God je heeft gemaakt, dus als ie jou niet had gemaakt dan had je zijn arm ook niet gebroken.
Oud 25-04-2003, 18:14
Tio
Tio is offline
Citaat:
Get pierced schreef op 25-04-2003 @ 13:19:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je wel zeker op plekken in de bijbels passages vinden waarin wordt gemeld dat heidenen afgeslacht dienen te worden. Niet dat dat alleen zo in de bijbel is hoor, veel geloven maken zich daaraan schuldig.
Zeggen bijvoorbeeld de woorden "kruistocht", "heksenvervolging", "inquisitie" jou iets? Of de slachtingen onder "ketters" zoals de Katharen en protestanten?
En hoe gaan de christenen hier om met het bestaan van meerdere christelijke geloven? Vinden jullie dat ze allemaal wel gelijk hebben, of zijn jullie er heilig van overtuigd dat alleen "jouw" christelijke geloof goed is?

Een ander dilemma: Veel christenen op de fora hier (F&L bijv.) zijn van mening dat het geloven in Christus het enige is wat nodig is om in de hemel te komen. Nu is het bekend, dat in Amerika bisschoppen ontucht hebben gepleegd met kleine kindertjes. Volgens de bijbel mag dit (hopelijk) niet, maar aan de andere kant geloven deze mensen natuurlijk wel in Jezus. Wat gebeurt er dan?
Gaan ze onherroepelijk naar de hel, of gewoon naar de hemel?
Moeten ze eerst boete doen, of worden ze ergens in een vagevuur oid neergezet?
Oud 25-04-2003, 18:17
hellion
hellion is offline
Citaat:
Tio schreef op 25-04-2003 @ 19:14:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij kan je wel zeker op plekken in de bijbels passages vinden waarin wordt gemeld dat heidenen afgeslacht dienen te worden. Niet dat dat alleen zo in de bijbel is hoor, veel geloven maken zich daaraan schuldig.
Zeggen bijvoorbeeld de woorden "kruistocht", "heksenvervolging", "inquisitie" jou iets? Of de slachtingen onder "ketters" zoals de Katharen en protestanten?
En hoe gaan de christenen hier om met het bestaan van meerdere christelijke geloven? Vinden jullie dat ze allemaal wel gelijk hebben, of zijn jullie er heilig van overtuigd dat alleen "jouw" christelijke geloof goed is?

Een ander dilemma: Veel christenen op de fora hier (F&L bijv.) zijn van mening dat het geloven in Christus het enige is wat nodig is om in de hemel te komen. Nu is het bekend, dat in Amerika bisschoppen ontucht hebben gepleegd met kleine kindertjes. Volgens de bijbel mag dit (hopelijk) niet, maar aan de andere kant geloven deze mensen natuurlijk wel in Jezus. Wat gebeurt er dan?
Gaan ze onherroepelijk naar de hel, of gewoon naar de hemel?
Moeten ze eerst boete doen, of worden ze ergens in een vagevuur oid neergezet?
Is het je wel is opgevallen dat dit soort dingen zoals kettervervolging e.d. toch bijna alleen in christelijke geloven voorkomt???
Oud 25-04-2003, 18:40
Tio
Tio is offline
Nah, dat gedoe daar in Irak tussen die Sji'iten en Sunnieten was ook niet helemaal geweldloos opzich. Maar ik ben het inderdaad met je eens dat het christendom zich waarschijnlijk schuldig heeft gemaakt aan de meeste moorden uit naam van het geloof. Zowel intern (heksenvervolging, kettervervolging, inquisitie etc.) als extern (bekeren of afslachten van "heidenen", het rechtvaardigen van racisme, kruistochten etc.)

Maar natuurlijk is het ook zo dat we Eurocentrisch les krijgen op school. Als dit soort dingen al ergens anders voorkomen, dan hoor je daar hier in Europa niet zoveel over, omdat Europese geschiedenis natuurlijk voorrang heeft.
Oud 25-04-2003, 19:54
Get pierced
Get pierced is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 25-04-2003 @ 17:34:
Ze geloven dat God je heeft gemaakt, dus als ie jou niet had gemaakt dan had je zijn arm ook niet gebroken.

God maakt de mens. Hij geeft de mensen verantwoordelijkheid. Dus God heeft hier niks mee te maken ik nam de keus om zijn arm te breken.

voor Tio. Ik ben gelovig. Maar ik heb wel mijn eigen meningen en gedachten over alles. Veel geloven zijn tegen homo's. Ik vind homo's niet erg absoluut niet. Maar ik vind dat de bijbel vaak niet meer kan toepassen bij deze tijd omdat de tijden zijn veranderd. Snap je?

Over je dilemma. De mensen geloven in Jezus. In de bijbel staat van als je er spijt van hebt wat je ook gedaan mag hebben wil God het je vergeven. Maar je moet er wel echt spijt van hebben. Niet als je weet dat je binnen een week dood gaat en je hebt allemaal kinderen mishandeld en misbruikt van nu ga ik er even spijt van hebben, dan kom ik in de hemel.

Maar ik vind je bent paus, dan moet je toch wel weten wat het geloof inhoud en weten wat goed en fout is. Ik vind dat je jezelf dat eigenlijk geen paus mag noemen als je zulke afschuwelijke dingen doet.
Oud 26-04-2003, 07:59
Joël
Joël is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 25-04-2003 @ 17:34:
Dan kan ik ook m'n ouders van van alles en nogwat beschuldigen .
Oud 26-04-2003, 08:12
Hardcore
Hardcore is offline
God geeft verantwoordelijkheid aan de mens. HIJ MAAKT DUS VERANTWOORDELIJKHEID, en hij zorgt ervoor dat de mens er niet mee kan omgaan. Het is wel allemaal God's schuld. Want als hij niet wil dat er oorlog komt, dan maakte hij ons wel zo dat we elkaar geen pijn konden doen. Echt alle Christenen zijn gewoon zielige homo's. Ze geloven in iets wat niet bestaat, dat was gewoon een uit de hand gelopen grap die bijbel. Stel dat ik nu een boek ga schrijven met de 10 slechte geboden. Vinden een paar mensen dat over een paar 1000 jaar, schaffen ze gelijk het christendom af en beginnen ze allemaal slechte dingen te doen. Ja jullie moeten meer aan jezelf denken en je niet laten lijden door illusies.
Oud 26-04-2003, 08:28
Joël
Joël is offline
Citaat:
Hardcore schreef op 26-04-2003 @ 09:12:
God geeft verantwoordelijkheid aan de mens. HIJ MAAKT DUS VERANTWOORDELIJKHEID,
Precies. En als je daarom God van alles de schuld geeft, ontken je je eigen verantwoordelijkheid.

Citaat:
Want als hij niet wil dat er oorlog komt, dan maakte hij ons wel zo dat we elkaar geen pijn konden doen.
Ja, Hij had ons zo kunnen maken dat we precies volgens zijn wil zouden leven. Dat waren we met z'n allen een stelletje robots. Wil je dat?
Oud 26-04-2003, 09:57
Korsakoff
Korsakoff is offline
het geloof, welk geloof dan ook, is altijd een ontkenning geweest dat je na je dood tussen 6 plankies ligt weg te rotten. het is toch goed om te denken dat je na je dood wordt opgevangen in een fantastische plek van vreugde en geluk? en dat je buurjochie die je zo haat zal branden tot in de eeuwigheid.
Oud 26-04-2003, 10:45
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Christelijk geloof was me geïndoctrineerd door mijn ouders, dus tot ongeveer mijn 15de geloofde ik en wist ik niet beter.

Ik heb echter niets van 'God' vernomen.

Het gevolg is dat ik nu ernstig twijfel over God. Misschien was de bijbel wel een toneelstuk van die tijd waar iets van 100 auteurs een bijdrage aan hadden geleverd. Misschien heeft God de evolutie wel gecreëerd.

Kortom ik weet niks met zekerheid. Ik denk eigenlijk dat in iets geloven idioot is, omdat je het niet zeker weet (ja, dan is het geen geloven meer, dat weet ik). Ik wil iets zeker weten. En God geeft geen bewijzen van zijn bestaan, terwijl hij zich in de verhalen uit de bijbel wel liet zien .

Zoals al gezegd was zijn er geen argumenten voor of tegen een geloof. Ik hoop eigenlijk ook dat 'God' er is. We kunnen natuurlijk hier wel er over gaan discussiëren, maar dat lijkt me zinloos. We echt helemaal niets zeker!

Aan de andere kant staan er natuurlijk ook veel goede dingen in de bijbel. Ik vind het ook jammer dat mensen vloeken. Maar ik heb geleerd dat ik dat moet negeren.

De conclusie: (Ik/Wij) weten het niet.
Oud 26-04-2003, 13:09
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef op 26-04-2003 @ 09:28:
Ja, Hij had ons zo kunnen maken dat we precies volgens zijn wil zouden leven. Dat waren we met z'n allen een stelletje robots. Wil je dat?
Daar komt het toch al op neer in het calvinisme - voorbeschikking e.d. Eigenlijk kies je zelf nergens voor.
Oud 26-04-2003, 14:41
Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-04-2003 @ 14:09:
Daar komt het toch al op neer in het calvinisme - voorbeschikking e.d. Eigenlijk kies je zelf nergens voor.
Voorbeschikking, determinisme... Er zijn inderdaad Christenen die dat met hun geloof combineren. Alleen ik denk niet dat je dat als argument moet gebruiken om onder je eigen verantwoordelijkheid uit te komen. (Zoals determinisme ook geen reden zou zijn om op te houden met het straffen van wat wij 'misdadigers' noemen, zie topic daarover op F&L). Zelf al zou alles van tevoren vast staan, dan zou dat mijn gevoel van vrijheid, de illusie dat ik keuzes aan het maken ben, niet wegnemen.
Oud 26-04-2003, 14:46
Joël
Joël is offline
Citaat:
S@nder schreef op 26-04-2003 @ 11:45:
We echt helemaal niets zeker! [/B]
Dat is precies het belangrijkste filosofische inzicht dat er bestaat. Tenminste, volgens R.K. Popper .

Trouwens, in grote lijnen komt jou manier van denken over het geloof overeen met die van mij. Ik ben ook opgegroeid met het Christendom. Da's ook de reden dat ik soms de behoefte heb om pro-christelijke dingen te zeggen, en niet tegen bepaalde 'grappen' in signatures kan. Ik hoop dat mensen dat kunnen begrijpen.
Oud 26-04-2003, 15:24
Get pierced
Get pierced is offline
Citaat:
God geeft verantwoordelijkheid aan de mens. HIJ MAAKT DUS VERANTWOORDELIJKHEID, en hij zorgt ervoor dat de mens er niet mee kan omgaan. Het is wel allemaal God's schuld. Want als hij niet wil dat er oorlog komt, dan maakte hij ons wel zo dat we elkaar geen pijn konden doen. Echt alle Christenen zijn gewoon zielige homo's. Ze geloven in iets wat niet bestaat, dat was gewoon een uit de hand gelopen grap die bijbel. Stel dat ik nu een boek ga schrijven met de 10 slechte geboden. Vinden een paar mensen dat over een paar 1000 jaar, schaffen ze gelijk het christendom af en beginnen ze allemaal slechte dingen te doen. Ja jullie moeten meer aan jezelf denken en je niet laten lijden door illusies.
God geeft ons verantwoordelijkheid. Die mogen we zelf besteden. Ik koos om zijn arm te breken. Ik kon ook kiezen om dat niet te doen. God heeft niet die keuze gemaakt. Hij heeft die keuze aan mij gegeve. Ik zelf denk dat de aarde een kruising is tussen hemel en hel.

Ik dacht dat we gewoon een serieuze discussie gingen houden maar als jij iets nutteloos gaat zeggen als Echt alle Christenen zijn gewoon zielige homo's, kan je beter niet mee discuseren. Schelden is meestal een teken van zwakte. Niemand heeft gelijk in deze discusie omdat bijna niks op feiten berust. ik geloof klaar.
Oud 26-04-2003, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef op 26-04-2003 @ 15:46:
Dat is precies het belangrijkste filosofische inzicht dat er bestaat. Tenminste, volgens R.K. Popper .

Trouwens, in grote lijnen komt jou manier van denken over het geloof overeen met die van mij. Ik ben ook opgegroeid met het Christendom. Da's ook de reden dat ik soms de behoefte heb om pro-christelijke dingen te zeggen, en niet tegen bepaalde 'grappen' in signatures kan. Ik hoop dat mensen dat kunnen begrijpen.
Ik ben van mening dat alle komische uitspraken gewoonweg moeten kunnen. Een beetje (zelf)spot relativeert en lachen is altijd goed. Het valt me eigenlijk een beetje van je tegen dat je dat niet kunt waarderen (maar je bent nog steeds een favo forummer, hoor ).
Oud 26-04-2003, 16:02
Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef op 26-04-2003 @ 16:46:
Ik ben van mening dat alle komische uitspraken gewoonweg moeten kunnen. Een beetje (zelf)spot relativeert en lachen is altijd goed. Het valt me eigenlijk een beetje van je tegen dat je dat niet kunt waarderen
Weet je wat 't is? Ik kan best grappen waarderen over Jezus en God (zelfs al zou ik er echt heilig in geloven), maar ik heb gewoon een ander soort humor. Ik ben het stadium van de poep-piemel-plas 'grappen' een beetje voorbij. 't Gaat mij d'r niet eens echt om dat er een beetje gespot wordt met Jezus, maar in combinatie met dat soort humor houd ik er niet zo van.

Citaat:
Morgan schreef op 26-04-2003 @ 16:46:
maar je bent nog steeds een favo forummer, hoor
Hè, gelukkig .
Oud 26-04-2003, 17:13
Hardcore
Hardcore is offline
Als god er niet was, dan zou hij ook niet ons de keuze kunnen geven dat jij bijvoorbeeld iemands arm breekt. Dus conclusie: God weg, verantwoordelijkheid weg, jij weg.
Oud 26-04-2003, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef op 26-04-2003 @ 17:02:
Weet je wat 't is? Ik kan best grappen waarderen over Jezus en God (zelfs al zou ik er echt heilig in geloven), maar ik heb gewoon een ander soort humor. Ik ben het stadium van de poep-piemel-plas 'grappen' een beetje voorbij. 't Gaat mij d'r niet eens echt om dat er een beetje gespot wordt met Jezus, maar in combinatie met dat soort humor houd ik er niet zo van.

Hè, gelukkig .
*grijns*
Advertentie

Regels voor berichten