Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De doodstraf invoeren wordt mijns inziens bemoeilijkt door een aantal door Nederland internationale verdragen. Ik weet niet zeker welke dat zijn, maar als iemand ernaar vraagt zou ik dat kunnen opzoeken. Bovendien is het herinvoeren van de doodstraf ook grondwettelijk een hele moeilijke zaak. Het verbod op de doodstraf is namelijk vastgelegd in de grondwet. Voor een wijziging daarvan is een 2/3 meerderheid vereist. Welke er hoogstwaarschijnlijk nooit gaat komen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
maar wat doet het ertoe voor de discussie of het ingevoerd zou moeten worden of niet of het haalbaar is??
||
![]() |
Citaat:
'btw het klopt toch niet dat je het aan de ene kant veroordeeld dat mensen andere gevangen houden maar dat je het dan zelf ook doet' Alles hangt natuurlijk van de omstandigheden af! Soms is er een beter excuus om te doden, soms is het zelfs noodzakelijk om te doden. Soldaten in de oorlog of politieagenten die belaagd worden door een bende dolgedraaide hooligans, klopt het dan ook niet dat ze iemand uit zelfverdediging neerschieten, puur en alleen omdat ze 'mensen veroordelen die anderen doodmaken en zelf niet zo willen zijn'? Massamoorden plegen op onschuldige slachtoffers of het uit te weg helpen van zo iemand, die door vrijwel het hele volk veroordeeld is, moet je dat over één kam scheren? Soms zijn dingen waar we liever zo weinig mogelijk mee te maken hebben noodzakelijk, maar dat betekent toch niet meteen dat we deze meteen maar ten alle tijde moeten goedkeuren? Voor de duidelijkheid: over de vraag of het uit de weg ruimen van een massamoordenaar nou zo noodzakelijk is kun je nog heel lang discussieren, maar liever zonder dit argument. Laatst gewijzigd op 25-09-2003 om 10:44. |
![]() |
|
Verwijderd
|
hmm ik ben humanistisch/pacifistisch en ik heb een wat naar holisme wijkende visie op dit soort dingen.
Ik ben absoluut tegen, voornamelijk omdat je in het soort zaken waarin je de doodstraf zou geven bijna nooit onomstotelijk kan bewijzen dat de dader schuldig is. In een oorlog of uit zelfverdediging is natuurljik anders en staat hier los van. De doodstraf is uberhaupt niet praktisch btw, en kost meer geld dan levenslang. Ik geloof in heropvoeden, of in ieder geval pogen her op te voeden. P.S.: Assasin, ben jij er zo een die Pim gemist hebben/nog steeds missen? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat er van de juridische argumentatie ook zij, is de doodstraf naar mijn mening barbaars. In mijn optiek heeft de overheid het recht niet om zijn onderdanen van het leven te beroven en mag zij dat recht ook nooit hebben. Ook al zou zij als het ware subrogeren in de rechten van het slachtoffer, dan nog zou daaruit niet het recht voortvloeien de leedtoebrenger zelf om te brengen. Dat recht heeft het slachtoffer, ware hij nog in leven, immers ook niet, naar positief recht noch naar natuurrecht.
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ten eerste klopt de vergelijking met de in oorlog zijnde soldaat niet; dat is een noodsituatie waarin iemand moet kiezen tussen zijn leven of die van een andere en dat is bij de doodstraf duidelijk niet het geval daarnaast zeg je dat dit bij opsluiten precies hetzelfde is; je mag een ander niet opsluiten en toch doet de staat hetzelfde. wederom lijkt het op het eerste gezicht een logische redenering, alleen de vergelijking gaat niet op. het is in een rechtsstaat namelijk normaal dat menselijke vrijheden als nodig ingeperkt worden; dit moet dan natuurlijk wel proportioneel ed zijn, maar er zijn legio gevallen waarin de vrijheid van mensen beperkt mag worden, zowel door de staat als door andere mensen. iemand doodmaken is echter van een hele andere categorie; daar rust voor mensen een absoluut verbod op, dus dat heeft de staat (want wat is een staat meer dan een verzameling mensen??) dan ook maar te respecteren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een goed voorbeeld is de casus van de Duitse muurschutters. Gedurende de Duitse tweedeling werd aan wachters op de Muur opgedragen 'Republikflüchtigen' neer te schieten. Dat was naar de toenmalige situatie geldend recht: niet gehoorzamen ervan was strafbaar. Die muurschutters werden dus gedwongen te schieten door de kracht van het positieve (=geldende) recht. Vraag was, of die schutters gestraft moesten worden, nu ze immers zich konden beroepen op een strafuitsluitingsgrond (een wettelijk voorschrift verplichtte ze tot hun daad). De rechtspositivisten (waarvan ondergetekende overigens een aanhanger is) waren van mening dat zij niet gestraft behoorden te worden vanwege het op dat moment geldende recht. De natuurrechtdenkers waren van mening dat wél gestraft behoorde te worden, nu de muurschutters op grond van het natuurrecht geen beroep konden doen op een uitsluitingsgrond. Zij doodden iemand, en het doden van iemand levert in het natuurrecht áltijd een strafbaar feit op, of het nu door de toenmalige wet verplicht werd of niet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Of sla ik nu de plank mis? |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
dus wat dan nog? waarom is voor zijn dan ineens niet absurd? daarnaast zijn er omstandigheden waarin je moet kiezen tussen je eigen leven en die van een ander. alleen dan mag je een ander dusdanig verwonden dat overlijden niet uitgesloten is. dit is met de doodstraf niet zo, vandaar dat je vergelijking niet opgaat. je zegt dat er 'situaties' zijn waarin het doden van mensen tegen hun wil mag. er is er hier echter maar 1 van. kortom: voor de doodstraf zijn is misschien niet absurd maar wel erg kortzichtig
|
Het gaat er helemaal niet om wat voor moord of andere criminele daad iemand heeft gepleegd! Ik vind dat je daar nooit een doodstraf voor mag geven.
Het principe is fout, dat je iemand die iets fout doet, straft door zelf iets fout te doen. (doodmaken) En je ziet hoe het in Amerika gaat: daar zijn al veel mensen na jaren 'deathrow' toch vrijgesproken. En ookal is er tussen die honderden ter dood veroordeelden EENTJE die onschuldig is, dat is er nog EEN teveel. Als iemand een aantal jaar onschuldig in de gevangenis zit is niet prettig, maar als je een onschuldige man veroordeelt tot de doodstraf! *shivers* Dat is echt walgelijk.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Stel: De doodstraf wordt ingevoerd (waar ik in sommig gevallen voor ben, zoals bij mensen die eerst iemand urenlang verkrachten, martelen en al dat soort dingen meer om daarna die persoon te vermoorden. Deze personen mogen zeker niet meer op vrije voeten komen en als ze meerdere keren op deze manier de fout in gaan, mogen ze van mij afgemaakt worden)
Maargoed. Iemand is dus ter dood veroordeeld. Jij bent blij, weer een lastpost minder. Nou geven ze jou een pistool en ben je DE man/vrouw als je hem dood schiet. Dan krijg je het toch wel ff warm/koud. Dus afgezien van voor of tegen, ik denk dat het op praktische bezwaren stuit.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik weet het niet.
Ik vind de doodstraf erg onmenselijk, het is net een stap te ver vind ik. Maar sommige mensen hebben zulke verschrikkelijke dingen gedaan dat ze het gewoonweg niet meer verdienen om te leven. Maar aan de andere kant zijn ze er ook erg makkelijk vanaf....je wordt doodgemaakt en het is over, nergens meer last van. Die minuten daarvoor zullen verschrikkelijk zijn, maar toch. De doodstraf heeft gewoon veel voor en nadelen....maar ook bijvoorbeeld het afschrikken, dat mensen [tenzij ze gewoon echt ziek zijn] nadenken voor ze iets doen en daarmee veel dingen worden voorkomen. Pfff moeilijk.......denk niet dat ik hier ooit uitkom..
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Sigmund Freud zou jaloers op je zijn ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|