Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2005, 12:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-05-2005 @ 13:30 :
De samenwerking tussen Turkije en Israel is alleen maar op economisch gebied.
Hahahahahha

Nee

Wat dacht je van militair?
Oud 04-05-2005, 12:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-05-2005 @ 12:02 :
t zit je echt hoog he?

maar blijkbaar niet zo hoog als de samenwerking Turkije - Israel.
Ja, het zit me hoog. Ik ben één van het uitstervende soort mensen dat zich nog wél drukmaakt om onrecht.

De informatie over die samenwerking (ik las het hierboven) was nieuw voor me. In ieder geval levert Turkije gelukkig geen (kern)wapens aan Israël en is het land niet machtig genoeg om Israël de hand boven het hoofd te houden, zoals de VS.

Maar nog steeds snap ik niet wat dat van doen heeft met het feit dat de VS Israël (kern)wapens toeschuift en ondertussen van Iran verlangt dat het haar nucleaire programma stillegt. Je probeert je er - zoals gewoonlijk- weer onderuit te kletsen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 12:46
dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 04-05-2005 @ 13:36 :
Ik wou alleen maar aangeven dat de relatie die Israel met Amerika heeft in de verste verte niet valt te vergelijken met die tussen Turkije.
Nee, dat klopt. Geen enkel land heeft een relatie met Amerika zoals Israel dat inderdaad heeft. Met de onvoorwaardige vetosteun bijv.
Oud 04-05-2005, 13:00
Gatara
Gatara is offline
Het liefst heb ik kernwapens de wereld uit, maar dat is een grote utopie. En dan zie ik toch echt liever Israel met kernwapens dan Iran
Oud 04-05-2005, 15:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 04-05-2005 @ 14:00 :
Het liefst heb ik kernwapens de wereld uit, maar dat is een grote utopie. En dan zie ik toch echt liever Israel met kernwapens dan Iran
Want in Israël wonen de joden.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 15:19
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-05-2005 @ 16:14 :
Want in Israël wonen de joden.
Nee, in Israël is er enige vorm van democratische controle op die kernwapens. Verder wordt het regime in Israël niet gedreven door haat naar een andere religie toe. Althans, niet in de mate van het regime van Iran.
Oud 04-05-2005, 15:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 04-05-2005 @ 16:19 :
Nee, in Israël is er enige vorm van democratische controle op die kernwapens. Verder wordt het regime in Israël niet gedreven door haat naar een andere religie toe. Althans, niet in de mate van het regime van Iran.
Ja, Sharon. Nu ben ik gerust.

Niet naar een andere religie. Maar wel naar de Palestijnen en iedereen die terecht tegen Israël ageert.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2005, 15:25
naam onbekend
naam onbekend is offline
Toch ben ik het met Gatara eens, omdat ik denk dat Israël beter in staat zal zijn zich te beheersen, en naar alle waarschijnlijkheid niet zal aanvallen met kernwapens. Iets waarvan ik bij de ayatollah's in Iran helemaal niet zeker ben.
Oud 04-05-2005, 15:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 04-05-2005 @ 16:25 :
Toch ben ik het met Gatara eens, omdat ik denk dat Israël beter in staat zal zijn zich te beheersen, en naar alle waarschijnlijkheid niet zal aanvallen met kernwapens. Iets waarvan ik bij de ayatollah's in Iran helemaal niet zeker ben.
Ik wel. Natuurlijk gaat Iran niet aanvallen. Ze weten immers dat ze dan de integrale troepenmacht van de VS over zich heen krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 18:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Vandaag om 21.00, NL 3 in 'Tegenlicht': een kijkje in de Israëlische gevangenissen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-05-2005 @ 19:57 :
Vandaag om 21.00, NL 3 in 'Tegenlicht': een kijkje in de Israëlische gevangenissen.
Jammer dat het geen interessant onderwerp is.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:15
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-05-2005 @ 20:12 :
Jammer dat het geen interessant onderwerp is.
Jammer dat dat geen interessante post van je was.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 08:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-05-2005 @ 19:57 :
ik heb t helaas niet helemaal gezien (begin gemist). Wanneer komt de herhaling?
Oud 09-05-2005, 09:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 09-05-2005 @ 09:49 :
ik heb t helaas niet helemaal gezien (begin gemist). Wanneer komt de herhaling?
Zaterdagmiddag altijd, op ned3
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 09:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-05-2005 @ 10:42 :
Zaterdagmiddag altijd, op ned3
k thanks
Oud 13-05-2005, 12:56
Gatara
Gatara is offline
13 mei 2005

Vragen van het lid De Nerée tot Babberich (CDA) over uitspraken van de minister van Buitenlandse Zaken inzake de houding van de Europese Unie ten opzichte van Hamas.

Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid De Nerée tot Babberich (CDA) over mijn uitspraken inzake de houding van de Europese Unie ten opzichte van Hamas. Deze vragen werden ingezonden op 28 april 2005, met kenmerk 2040513920.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot

Antwoord van de heer Bot, minister van Buitenlandse Zaken, op vragen van het lid De Nerée tot Babberich (CDA) over zijn uitspraken inzake de houding van de Europese Unie ten opzichte van Hamas

Vraag 1
In hoeverre verhouden uw uitspraken dat de Europese Unie zich snel moet beraden over haar houding tegenover de Palestijnse militante beweging Hamas 1), zich tot uw antwoorden op mijn schriftelijke vragen van 30 november 2004? 2)

Vraag 2
Bent u op de hoogte van de recente uitspraak van Hamas-leider Ghazel dat deelname aan de verkiezingen niet het einde inhoudt van de gewapende strijd tegen Israël? Deelt u de mening dat, wanneer een terroristische organisatie met een dergelijke opvatting haar aanhang bij verkiezingen weet uit te breiden, dit juist eerder aanleiding zou moeten geven tot heroverweging van de contacten met de Palestijnse Autoriteit?

Vraag 3
Hoe groot acht u het gevaar dat u door uw uitspraken geen gesprekspartner meer bent voor de Israëlische autoriteiten?

Vraag 4
Hoe verhouden uw uitspraken zich tot de rol die de EU wil spelen in het vredesproces in het Midden-Oosten?

Antwoord
Nederland en de Europese Unie zijn een belangrijke gesprekspartner voor alle betrokken partijen in het vredesproces in het Midden-Oosten en zullen dat ook blijven, mede gelet op de belangrijke rol die de Europese Unie in het Kwartet en bij het economische herstel van de Palestijnse Gebieden te spelen heeft.

Hamas zal in juli voor de eerste maal deelnemen aan democratische verkiezingen voor het Palestijnse parlement. Het is niet uitgesloten dat Hamas een aanzienlijk deel van de zetels zal behalen. Voorts dient rekening te worden gehouden met mogelijke deelname van Hamas, naast andere partijen, aan de Palestijnse Autoriteit. Met het oog op een dergelijk scenario dient de Europese Unie zich te beraden hoe om te gaan met de alsdan ontstane situatie.

Echter, zolang Hamas het terroristisch geweld niet in woord en daad afzweert, dient deze organisatie vermeld te blijven op de Europese lijst van organisaties wier tegoeden dienen te worden bevroren ter bestrijding van terrorisme en kan er wat Nederland betreft in principe geen contact zijn tussen vertegenwoordigers van Nederland of de Europese Unie en het leiderschap van Hamas. Zoals ik in mijn antwoorden van 16 december 2004 op de schriftelijke vragen van de leden De Nerée tot Babberich (TK, vergaderjaar 2005-2005, nr. 1307) en Van Baalen (TK, vergaderjaar 2004-2005, nr. 1311) reeds aangaf, kan daarop slechts in uiterste gevallen een uitzondering worden gemaakt, bijvoorbeeld wanneer op die manier een bijdrage geleverd kan worden aan het bestrijden van terreur.

Vraag 5
Wat is de zin van de Europese lijst van terroristische organisaties als individuele lidstaten op eigen initiatief toch contacten aangaan met deze organisaties?

Antwoord
Ter uitvoering van VN-veiligheidsraadresolutie 1373 beschikt de Europese Unie over een lijst van personen en organisaties wier tegoeden dienen te worden bevroren ter bestrijding van terrorisme (Gemeenschappelijk Standpunt 931/2001 en Verordening 2580/2001 betreffende de toepassing van specifieke maatregelen ter bestrijding van het terrorisme). Directe of indirecte beschikbaarstelling van financiële of economische tegoeden aan deze organisaties en personen dient door de lidstaten van de Europese Unie strafbaar te worden gesteld. Deze Europese maatregelen zijn naar de mening van de regering niet alleen zinvol, maar bovendien –mede tegen de achtergrond van VN-veiligheidsraadresolutie 1373- internationaal-rechtelijk noodzakelijk. Er is evenwel geen internationale rechtsbasis (noch in de VN noch in de EU) die contacten met op de bevriezingslijst geplaatste individuen of organisaties verbiedt, zolang maar geen sprake is van bovengenoemde directe of indirecte steunverlening. De Nederlandse regering kiest voor de lijn dat dit soort contacten in principe onwenselijk zijn en draagt deze lijn in Europees verband uit.

1) NRC Handelsblad, 26 april jl.
2) Aanhangsel-Handelingen nr. 622, vergaderjaar 2004-2005
Oud 14-05-2005, 09:07
Gatara
Gatara is offline
UN, US express concern over Israel-Lebanon border flare-up

May 14, 2005, 09:34 gmt

UNITED NATIONS (AFP) - The United Nations and the United States have expressed concern over the flare-up of violence on the border between Israel and Lebanon, with Washington calling for Lebanon's powerful Hezbollah militia to be disarmed.

The United Nations and the United States have expressed concern over the flare-up of violence on the border between Israel and Lebanon, with Washington calling for Lebanon's powerful Hezbollah militia to be disarmed.

Violence broke out on the border Friday for the first time in four months as preparations quickened for Lebanese parliamentary elections in two weeks' time.

The flare-up underlined the dangers of a power vacuum in Lebanon after Syria ended its 29-year troop deployment last month.

An Israeli military spokeswoman reported no fewer than nine explosions near Israeli positions in the disputed Shebaa Farms district.

Israeli tanks, artillery and warplanes retaliated, destroying four Hezbollah positions across the border, she added.

Israel denied the Kfarshouba shooting.

Hezbollah said it retaliated by firing two shells on Rweissat al-Alam, an Israeli position in the Shebaa Farms.

Israeli jetfighters launched two successive retaliatory raids while helicopter gunships, tanks and artillery pounded nearby border areas, police said.

There were no immediate reports of casualties.

UN Secretary General Kofi Annan called on "all parties to exercise the utmost restraint in a situation that continues to be fragile, not just in Lebanon but also in the wider region," his spokesman said.

"The secretary general once again urges all parties to fully respect the Blue Line (border), which was unanimously determined by the Security Council, and reminds them that one violation cannot justify another," he said.

"We call on all parties to immediately cease all attacks and to exercise calm and restraint.

"This is an especially sensitive and critical time for the Lebanese people, who will be voting in parliamentary elections beginning on May 29," Boucher said.

"This opportunity for reaffirming democracy in Lebanon must not be undermined by militias pursuing their own agendas.

"All militias in Lebanon, including Hezbollah, must disarm and disband, and the Lebanese government must extend and exercise its sole and exclusive control over all of Lebanese territory," Boucher said.

Resolution 1559, passed by the UN Security Council last September, demanded the disarming of all militia groups in Lebanon.

The retaliatory raids were the first since air attacks on January 17 wounded two Lebanese civilians, reviving the lingering tension that has prevailed in the region since Israel ended its 22-year occupation of southern Lebanon in 2000.

Foreign Minister Mahmud Hammud blamed Israel for the rising tension and urged the "international community and the United Nations to act to secure regional stability."

Prime Minister Nagib Miqati contacted the UN peacekeeping force in south Lebanon in a bid to "ease tensions", the official ANI news agency said.

Tension had been rising for several days, exacerbated by two blasts in 24 hours on the Israeli side that prompted stern warnings from Israel that it held the Lebanese government responsible for maintaining peace in the area.

"Israel holds Lebanon responsible for what happens on its border," said Defence Minister Shaul Mofaz.

"We are following events in Lebanon closely. The Syrians continue to play a certain role despite announcing their troops have withdrawn.""

Syrian troops and intelligence agents pulled out less than three weeks ago in a withdrawal that is being verified by the United Nations.

The Syrian-backed Shiite militant group Hezbollah, which had 12 MPs in Lebanon's outgoing parliament, controls virtually all the area along the border and has vowed to liberate the Shebaa Farms.

Seized from Syria in the 1967 Arab-Israeli war along with the rest of the Golan Heights, the territory is now claimed by Lebanon with Syrian blessing although Israel rejects the arrangement.
http://www.bakutoday.net/afps/englis....97bzb03n.html

------------

Oud 16-05-2005, 02:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-05-2005 @ 13:56 :
(...)
Waarom zou men Hamas niet als een gesprekpartner moeten zien? Israel heeft minimaal net zoveel bloed vergoten.
kunnen we beide partijen wel laten stikken.

Als de burgers voor Hamas kiezen, zie ik geen rede om niet met hun aan de tafel te gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:32
Gatara
Gatara is offline
Israël werkt samen met staatsvijand Hamas

Uitgegeven op 17 mei 2005 om 15:40 uur, bijgewerkt om 16:13

(Novum/AP) - Israël en de Hamas, de islamitische organisatie die uit is op de vernietiging van de staat Israël, hebben dinsdag laten weten dat ze zonder problemen kunnen samenwerken bij het bestuur van een aantal steden. De samenwerking is uit nood geboren. De Hamas won eerder deze maand bij plaatselijke verkiezingen de meerderheid in meer dan twintig gemeenten op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook.

De Israëlische autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor deze gebieden werken samen met Hamas-leden die niet deelnemen aan terreuractiviteiten en die geen bedreiging vormen, verklaarde woordvoerder Shlomo Dror. Veel Palestijnse steden zijn aangesloten op het Israëlische elektriciteitsnet en de Israëlische riolering, waardoor samenwerking onvermijdelijk is.

Hamas-burgemeester Wajih Kawas bestuurt de stad Qalqiliya op de Westelijke Jordaanoever vanuit een Israëlische gevangenis. Ook zijn adjunct in Qalqiliya, Mohammed al-Masri, liet weten dat er niets verandert in de samenwerking met Israël, nu de Hamas de scepter in het stadhuis zwaait. "We zijn gekozen om te helpen de stad te doen opbloeien en we hebben er geen probleem mee te praten met wie dan ook die ons kan helpen of die een probleem voor ons kan oplossen."

De Hamas heeft honderden Israëliërs gedood sinds zijn oprichting in 1987. Israël noemt de Hamas een terreurorganisatie en heeft diverse Hamas-leiders gedood met gerichte raketaanvallen.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/58019
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 15:35
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Gatara schreef op 17-05-2005 @ 16:32 :
Israël werkt samen met staatsvijand Hamas

Uitgegeven op 17 mei 2005 om 15:40 uur, bijgewerkt om 16:13

(Novum/AP) - Israël en de Hamas, de islamitische organisatie die uit is op de vernietiging van de staat Israël, hebben dinsdag laten weten dat ze zonder problemen kunnen samenwerken bij het bestuur van een aantal steden. De samenwerking is uit nood geboren. De Hamas won eerder deze maand bij plaatselijke verkiezingen de meerderheid in meer dan twintig gemeenten op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook.

De Israëlische autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor deze gebieden werken samen met Hamas-leden die niet deelnemen aan terreuractiviteiten en die geen bedreiging vormen, verklaarde woordvoerder Shlomo Dror. Veel Palestijnse steden zijn aangesloten op het Israëlische elektriciteitsnet en de Israëlische riolering, waardoor samenwerking onvermijdelijk is.

Hamas-burgemeester Wajih Kawas bestuurt de stad Qalqiliya op de Westelijke Jordaanoever vanuit een Israëlische gevangenis. Ook zijn adjunct in Qalqiliya, Mohammed al-Masri, liet weten dat er niets verandert in de samenwerking met Israël, nu de Hamas de scepter in het stadhuis zwaait. "We zijn gekozen om te helpen de stad te doen opbloeien en we hebben er geen probleem mee te praten met wie dan ook die ons kan helpen of die een probleem voor ons kan oplossen."

De Hamas heeft honderden Israëliërs gedood sinds zijn oprichting in 1987. Israël noemt de Hamas een terreurorganisatie en heeft diverse Hamas-leiders gedood met gerichte raketaanvallen.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/58019
Wat je noemt een 'uneasy alliance'. Ben benieuwd hoe lang dat standhoudt.
Oud 17-05-2005, 15:41
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 17-05-2005 @ 16:35 :
Wat je noemt een 'uneasy alliance'. Ben benieuwd hoe lang dat standhoudt.
Nouja, er is al dagenlang gezeik in Jeruzalem op dit moment rondom settlers die protesteren en israelische politie die hiertegen optreedt. Maar zolang het een "handjevol" betreft, zal de rust behouden blijven.

Nu dan nog van Pal. zijde (*optimistisch is met Abbas*).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten