Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2006, 15:28
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 16:21 :
Ik ga wel verder in op je punt. Je beweert dat Arabieren het voor het zeggen hadden nadat de joden het land uitgeflikkerd waren. Ik vraag je dus: door wie werden joden het land uitgeflikkerd?
Ik begreep je verkeerd!

Hier heb je een punt, maar... dat gebeurde in die tijd (HELAAS!). Wat is er wel niet gebeurd in Middeleeuws Europa. HELAAS!

Maar goed, joden mogen van mij terug. Tuurlijk! Alleen: waarom dan de joden wel, en al die andere volken niet.

En toch ook: waarom nemen we 'toen het land van de joden was' als nul-meting. En niet daarvoor of daarna ?
Advertentie
Oud 29-07-2006, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 16:24 :
Europa voelde zich pas na de jaren 60 schuldig toen eindelijk het antisemitisme bespreekbaar werd.
Oke, maar ben je het met mij eens, dat zich schuldig voelen over de holocaust, nu toch wel een beetje uit de tijd is?
Oud 29-07-2006, 15:30
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 16:28 :

En toch ook: waarom nemen we 'toen het land van de joden was' als nul-meting. En niet daarvoor of daarna ?
Oude testament is ook voor het christelijke europa belangrijk geweest.
Oud 29-07-2006, 15:31
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 16:23 :
en over andere gebieden en hun onafhankelijkheid of afhankelijkheid moet je bij de VN zijn.

Maar de VN zijn toch een stelletje lapzwansen.
Maar waarom zet Israel zich dan niet in voor onafhankelijkheid van Koerdistan? Om maar wat te noemen! Nee, ze gaan juist samenwerken met de Turken (nu is dat laatste jaren aan het veranderen). Lekker principieel! Zelf profiteren van een regeling en je er dan verder niet mee bemoeien!
Oud 29-07-2006, 15:33
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 16:31 :
Maar waarom zet Israel zich dan niet in voor onafhankelijkheid van Koerdistan? Om maar wat te noemen! Nee, ze gaan juist samenwerken met de Turken (nu is dat laatste jaren aan het veranderen). Lekker principieel! Zelf profiteren van een regeling en je er dan verder niet mee bemoeien!
Koerden wonen overal in turkije. Waarom zou men een koerdistan maken en er dan een turkse (of arabische, perzische etc.) minderheid erop nahouden, die waarschijnlijk ook noodgedwongen is te vertrekken of anders gediscrimineerd te worden.
Oud 29-07-2006, 15:34
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
STEL STEL STEL....

Uit archeologische vondsten blijkt dat de Koerden eigenlijk nog voor de joden in het land woonden wat we nu Israel/Palestina noemen.

Koerden hebben geen eigen staat. Koerden hebben het altijd heel zwaar gehad.

Gatara (en anderen),

Moet er dan VN resolutie komen die zegt: Koerden krijgen in ieder geval deel van dat land? Want zij woonden er toch eerst!
Oud 29-07-2006, 15:35
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-07-2006 @ 16:33 :
Koerden wonen overal in turkije. Waarom zou men een koerdistan maken en er dan een turkse (of arabische, perzische etc.) minderheid erop nahouden, die waarschijnlijk ook noodgedwongen is te vertrekken of anders gediscrimineerd te worden.
Kroaten woonden gewoon in Joegoslavie. Waarom onafhankelijk Kroatie creeeren met minderheid van Serviers en Slovenen e.d.?

Toch? Waarom zou men dat doen?
Oud 29-07-2006, 15:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-07-2006 @ 16:29 :
Oke, maar ben je het met mij eens, dat zich schuldig voelen over de holocaust, nu toch wel een beetje uit de tijd is?
Waarom? Het heeft een eeuwigheid geduurd eer er eindelijk gejat geld weer terug gestort werd. Nog steeds zijn regeringen in oost-Europa niet koosjer. Het antisemitisme is niet weg; neemt in sommige delen zelfs toe (en nee, niet vanwege Israel, maar vanwege Hitler's ideeen) - racistische motieven dus.

Ik geef je erin gelijk dat je niet in het verleden vast moet blijven zitten (want zo kun je niet werken aan de toekomst), maar enige verantwoordelijkheid, waarschuwing en lesleren is toch wel zo fijn.

Maar wat heeft dat te maken met het bestaan en voortbestaan van de staat Israel?
Oud 29-07-2006, 15:38
Gatara
Gatara is offline
hendrix, please focus je op 1 gebied.
Oud 29-07-2006, 15:38
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 16:35 :
Kroaten woonden gewoon in Joegoslavie. Waarom onafhankelijk Kroatie creeeren met minderheid van Serviers en Slovenen e.d.?

Toch? Waarom zou men dat doen?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor een Koerdistan. Ik begrijp alleen wel waarom deze landen het niet doen. Ook het feit dat er 2 belangrijke rivieren door het gebied vloeien is risky. Het beginnend staatje is dan verantwoordelijk voor de watertoevoer in het midden oosten.
Oud 29-07-2006, 15:39
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 16:38 :
hendrix, please focus je op 1 gebied.
Nou, dat geldt voor meer mensen hier!

Maar goed, leg me nou eens uit, nogmaals, waarom is 'de joodse tijd' van het land de nulmeting?

Woonden er volkeren voor de joden er woonden?

En ga eens in op mijn STEL STEL STEL hierboven...
Oud 29-07-2006, 15:41
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-07-2006 @ 16:38 :
Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor een Koerdistan. Ik begrijp alleen wel waarom deze landen het niet doen. Ook het feit dat er 2 belangrijke rivieren door het gebied vloeien is risky. Het beginnend staatje is dan verantwoordelijk voor de watertoevoer in het midden oosten.
Tja, dat is dan jammer.... Nederland kan de Schelde afsluiten. Ja, jammer voor de Belgen. Maar we DOEN het niet Als iedereen zich beetje gedraagd is er niks aan de hand joh!

Maar waarom dus wel Kroatie (met minderheden! wat een ellende was dat; maar goed die zijn verdreven!!! opgelost ) en geen Koerdistan?
Oud 29-07-2006, 15:42
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 16:37 :
Waarom? Het heeft een eeuwigheid geduurd eer er eindelijk gejat geld weer terug gestort werd. Nog steeds zijn regeringen in oost-Europa niet koosjer. Het antisemitisme is niet weg; neemt in sommige delen zelfs toe (en nee, niet vanwege Israel, maar vanwege Hitler's ideeen) - racistische motieven dus.

Ik geef je erin gelijk dat je niet in het verleden vast moet blijven zitten (want zo kun je niet werken aan de toekomst), maar enige verantwoordelijkheid, waarschuwing en lesleren is toch wel zo fijn.

Maar wat heeft dat te maken met het bestaan en voortbestaan van de staat Israel?
Discriminatie van zwarten hebben we zelfs nog in Nederland, blijven we ons dan ook nog schuldig voelen over de slavernij?
Oud 29-07-2006, 15:43
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 16:41 :
Tja, dat is dan jammer.... Nederland kan de Schelde afsluiten. Ja, jammer voor de Belgen. Maar we DOEN het niet Als iedereen zich beetje gedraagd is er niks aan de hand joh!

Maar waarom dus wel Kroatie (met minderheden! wat een ellende was dat; maar goed die zijn verdreven!!! opgelost ) en geen Koerdistan?
Geen idee. Wat ik wel weet is, dat Tsjetsjenie ook onafhankelijk moet worden
Oud 29-07-2006, 15:45
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-07-2006 @ 16:42 :
Discriminatie van zwarten hebben we zelfs nog in Nederland, blijven we ons dan ook nog schuldig voelen over de slavernij?
Goed punt! In de zin van:

Mogen die zwarten ook niet terugmogen naar West-Afrika. Of he, beter, moet de VS niet stukje afstaan voor een zwarte staat. VN resolutie dan maar?
Oud 29-07-2006, 15:50
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 16:45 :
Goed punt! In de zin van:

Mogen die zwarten ook niet terugmogen naar West-Afrika. Of he, beter, moet de VS niet stukje afstaan voor een zwarte staat. VN resolutie dan maar?
Of laten we zwarten de salaris uit betalen, van al dat werk dat hun voorouders eeuwen hebben verricht!

Maar inplaats daarvan worden ze gediscrimineerd, komen ze niet uit de ghetto en spreekt men er niemand over.
Oud 29-07-2006, 16:05
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 13:07 :
De Surinamers beslissen dat toch ook? In ons theoretische scenario zijn alle Joodse Surinamers namelijk voorstander en wordt de rest niet achtergesteld doordat ze bij de opdeling ook een eigen staat krijgen.

Dat was de situatie bij de opdeling van Israël in het VN plan. De enige reden dat het fout is gegaan is omdat Arabieren geen Joodse staat konden accepteren en geweld gingen gebruiken.

(....)
Als we jou theorie daadwerkelijk toepassen mag dus elk "volk" als die in grote mate aanwezig is een eigen staat gaan oprichten in het desbetreffende land?
Mooie boel wordt het dan. Geloof me dan krijg je heel veel discussies/ruzies wie welk stuk land krijgt.
Israel is daar het voorbeeld van, immers verliep de oprichting van de staat Israel niet zonder problemen. Arabieren verzette zich, zij voelden zich kennelijk wel achtergesteld.
Je kunt je wel voorstellen dat als we jou theorie op wereldniveau gaan nastreven, er heel wat conflicten zullen ontstaan.

Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 13:07 :

Dat was de situatie bij de opdeling van Israël in het VN plan. De enige reden dat het fout is gegaan is omdat Arabieren geen Joodse staat konden accepteren en geweld gingen gebruiken.
(....)
Je brengt het wel heel slinks.

Ff voor de duidelijkheid er woonden idd al joden maar die waren significant kleiner in aantal. Er woonden zo rond 1880 ongeveer 450.000 mensen in Palestina, waarvan slechts 25.000 joden. Echter door de immigratiestroom steeg dit in korte tijd naar ongeveer 80.000, 100.000, omdat joden over heel de wereld een eigen staat wilden, het ottomaanse zorgde wel voor beperkingen, maar joden lieten zich niet weerhouden en bleven komen. Ofwel joden waren voor 1900 echt niet zoveel vertegenwoordigd dat ze recht hadden op een eigen staat (volgens jou theorie). Zelfs tussen 1882 en 1914 vormden ze nog niet eens een kwart van de gehele bevolking.
Verder klopt het helemaal wat je zegt arabieren accepteerden geen joodse staat, door die overweldigende immigratiestroom van joden en de hoeveelheid land die aan hen werd verkocht -> wat later vooral door Engeland mogelijk werd gemaakt.
Nu kan je het met die arabieren eens zijn of niet, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Maar ze hadden wel degelijk enig aanleiding om het niet te accepteren, jij brengt het alsof die arabieren zich zomaar geweldadig gingen verzetten.
Je kan wel beweren dat arabische palestijnen evenmin recht hadden op Palestina. Maar de naam zegt het al, zij woonden daar wel al enige tijd als grote meerderheid.
Maar ik begrijp het probleem, er bestond namelijk geen palestijns bestuur, immers was het voorheen van de Ottomanen die ze evengoed niet luchte en daarna van de Engelsen. Dus toen duidelijk werd dat arabsiche palestijnen zich verzette tegen de joodse immigratie en stukken landen die ze tot hun beschikking kregen, heeft de VN uiteindelijk de beslissing genomen om het in 2en te delen. Opzich ergens best logisch.

Maar goed ik wil niet in herhaling vervallen. Er bestaat nu een staat Israel en die dient men te erkennen, ik begrijp best dat joden een eigen staat wouden, het is jammer dat de zaken zo zijn gelopen zowel joden als arabieren hebben daar schuld in.

Waarom ik zo uitgebreid reageer? Je brengt dingen echt heel erg in het voordeel van Israel. Je komt erg partijdig over en dat is jammer. Elk conflict ken twee verhalen, maar jij kiest er bewust voor om maar naar 1 verhaal te kijken (tenminste zo lijkt het).
Oud 29-07-2006, 16:22
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 29-07-2006 @ 11:30 :
Bestaan er oorlogen waarbij geen slachtofferes vallen tegenwoordig. Voor zover ik weet is het Hezbollah die met de nutteloze raketten schiet die altijd op woonwijken vallen.
Je begrijpt me niet. Ik ben me ervan bewust dat er altijd burgerslachtoffers zullen vallen in een conflict dat is haast onvermijdelijk. Echter Israel kiest er bewust voor om liever libaneze burgerslachtoffers te doden, dan haar eigen soldaten meer in gevaar te brengen.

Citaat:

Amerika bombardeerde ook haar doelen in Japan. Dit deden ze bewust omdat ze niet hun soldaten wilden opofferen. Het blijven altijd de burgers die de klappen moeten opvangen van een oorlog.
Ah je begrijpt me dus wel, alleen zie je het als iets vanzelfsprekend . Het is immers oorlog, wat een vrijbrief is om volslagen inhumanitair te handelen...

Citaat:

Maarja, we zullen nooit weten of Israel daadwerkelijk voor ogen had om die burgers neer te knallen. Zelfde geldt voor die bommen in Japan.
Ik denk dat Israel het liefst geen burgers neerknalt. Maar zoals ik boven al aangaf blijkt wel dat ze liever libaneze burgers terroriseren dan dat ze hun soldaten meer in gevaar brengen. Israel wint ook in een Urban Warfare makkelijk van Hezbollah, maar goed ze bombarderen liever wegen, gebouwen en burgers dan dat ze meer manschappen verliezen. En dan nog beweren dat je het voor het libaneze volk doet? Erg zwak....
Oud 29-07-2006, 16:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 29-07-2006 @ 17:05 :
Mooie boel wordt het dan. Geloof me dan krijg je heel veel discussies/ruzies wie welk stuk land krijgt.
Niet noodzakelijk, maar er zullen wel wat natiestaten in volkenstaten opgesplitst worden.
Citaat:
Je kunt je wel voorstellen dat als we jou theorie op wereldniveau gaan nastreven, er heel wat conflicten zullen ontstaan.
Niet echt. Je kunt proberen een land bij elkaar te houden of je kan aparte landen vormen, of een confederatie als tussenoplossing. Kijk naar natiestaten met meerdere volken in Afrika, het brengt weinig goeds het geforceerd bij elkaar te houden tenzij de mensen elkaar echt uit kunnen staan.
Citaat:
Ofwel joden waren voor 1900 echt niet zoveel vertegenwoordigd dat ze recht hadden op een eigen staat (volgens jou theorie).
Dat weet ik zo net nog niet. Wat was het percentage zo rond 1940 dan? En 1947?
Citaat:
Nu kan je het met die arabieren eens zijn of niet, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Maar ze hadden wel degelijk enig aanleiding om het niet te accepteren, jij brengt het alsof die arabieren zich zomaar geweldadig gingen verzetten.
Aangezien het ging om kopen en niet om onteigenen vind ik het geweld van de Arabieren indertijd inderdaad raar en erg agressief.
Citaat:
Je kan wel beweren dat arabische palestijnen evenmin recht hadden op Palestina. Maar de naam zegt het al, zij woonden daar wel al enige tijd als grote meerderheid.
Er was een Arabische (Palestijnse) staat voorzien in de opdeling. Ook hier zie ik dus het probleem dat een aanval op de Joodse migranten nodig maakte niet echt.

Ik wil niet gaan roepen dat alle Palestijnen toen antisemieten waren, dat is afgezaagd en niet noodzakelijk waar, maar als onteigeningen geen rol speelden en ze toch al een eigen staat zouden krijgen, wat voor motieven voor het geweld behalve rassenhaat blijven er dan nog over? Weet jij er misschien nog een paar?
Citaat:
Er bestaat nu een staat Israel en die dient men te erkennen, ik begrijp best dat joden een eigen staat wouden, het is jammer dat de zaken zo zijn gelopen zowel joden als arabieren hebben daar schuld in.
Uiteraard, als dat het uitgangspunt is dan zijn al veel vraagstukken opgelost. De vraag is vanaf dat punt een oplossing te gaan zoeken en hoe die oplossing bereikt moet worden.
Citaat:
Waarom ik zo uitgebreid reageer? Je brengt dingen echt heel erg in het voordeel van Israel.
Dat lijkt slechts zo omdat de punten van pro-Palestijnen waar ik op reageer zo ontzettend eenzijdig en verdraait zijn. Kijk naar de bewering dat de kidnappings terecht waren maar de tegenacties daartegen niet. Dan nog het gelul dat Israël opzettelijk burgers en Vn waarnemers op de korrel zou nemen, etc etc. Gelul van het zuiverste water.

Ga je daar hard tegenin dan krijg je altijd direct het bordje jodenknuffelaar/moordenaar/nazi van ze opgeplakt, terwijl ze door blijven gaan met te beweren dat er geen Amerikanen in Bagdad zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de kaart die Gatara postte: tig gebouwen en forten van de Hezbollah, toch blijft de bewering dat de aanvallen op Beirut helemaal niet op de Hezbollah gericht zijn omdat de Hezbollah daar niet zou maar komen.
Citaat:
Je komt erg partijdig over en dat is jammer. Elk conflict ken twee verhalen, maar jij kiest er bewust voor om maar naar 1 verhaal te kijken (tenminste zo lijkt het).
Valt wel mee. Zo ben ik bijvoorbeeld tegen nederzettingen en voor onteigening van de illegale settlers (het is immers bouwen zonder bouwvergunning, zwart-wit gezien) en tegen de huidige plaatsing van de afscheidingsmuur op plaatsen waar die een loopje neemt met de grenzen. Maar ja, omdat ik zoveel tegengas moet geven tegen de pro-Palestijnen verdwijnt dat een beetje naar de achtergrond.
Oud 29-07-2006, 17:25
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 17:50 :
Wat was het percentage zo rond 1940 dan? En 1947?
Toen was het idd veel hoger (meer dan een derde was jood, 600.000 joden en 1 miljoen arabieren), maar dat werd niet in dank afgenomen door de arabische palestijnen. Zelfs Engeland wou de immigratiestroming op een gegeven moment indammen, ik vermeen dat ze zelfs joden terug naar europa hadden gestuurd.

Citaat:

Aangezien het ging om kopen en niet om onteigenen vind ik het geweld van de Arabieren indertijd inderdaad raar en erg agressief.
Er was een Arabische (Palestijnse) staat voorzien in de opdeling. Ook hier zie ik dus het probleem dat een aanval op de Joodse migranten nodig maakte niet echt.
Ik wil niet gaan roepen dat alle Palestijnen toen antisemieten waren, dat is afgezaagd en niet noodzakelijk waar, maar als onteigeningen geen rol speelden en ze toch al een eigen staat zouden krijgen, wat voor motieven voor het geweld behalve rassenhaat blijven er dan nog over? Weet jij er misschien nog een paar?
Idd werd het gekocht maar let wel vooral onder Engels bewind. Ofwel Engeland had toezicht op wat wel of niet mocht worden verkocht. Behalve arabieren denk ik dat ook zij land verkochten, zij hadden daar immers zeggenschap over. Toen Arabieren zich heviger begonnen te verzetten tegen Joden, wou Engeland ook een halt toeroepen aan de verkoop van land.
Wat me gelijk brengt tot het volgende. Ik denk dat arabieren vooral schrokken over die massale immigratiestroom van joden. Hoewel het natuurlijk iets moois zou zijn dat twee volkeren een land delen, is het niet echt een realistisch ideaal. Vooral niet omdat het zo snel is gegaan, echt een massale golf van joden kwam Israel binnen. Men voelde zich dus enigzins bedreigd. Overigens stond in die tijd het arabisch nationalisme in hoog vaandel.
Aan de ene kant kan je de arabieren verwijten dat ze te geweldadig reageerde naar joden toe, dat was zekers ook puur uit arabisch nationalisme. Aan de andere kant is het ergens begrijpelijk. Ze stonden machteloos en zagen wat in hun ogen hun land was enigzins overgenomen worden door een ander volk. Wat resulteerde tot verzet.
Ik zou er dus niet van uitgaan dat het puur joden haat was, ik denk dat hun reactie ergens wel begrijpelijk was.

Citaat:

Uiteraard, als dat het uitgangspunt is dan zijn al veel vraagstukken opgelost. De vraag is vanaf dat punt een oplossing te gaan zoeken en hoe die oplossing bereikt moet worden.
Mee eens.

Citaat:

Dat lijkt slechts zo omdat de punten van pro-Palestijnen waar ik op reageer zo ontzettend eenzijdig en verdraait zijn. Kijk naar de bewering dat de kidnappings terecht waren maar de tegenacties daartegen niet. Dan nog het gelul dat Israël opzettelijk burgers en Vn waarnemers op de korrel zou nemen, etc etc. Gelul van het zuiverste water.
Ok dat begrijp ik ergens wel. Ik kom soms misschien ook soms wat partijdig over als ik inga op bepaalde beweringen.
Oud 29-07-2006, 18:15
Sherpao
Sherpao is offline
Israël trekt zich terug uit Bint Jbeil

(Novum/AP) - Israëlische militairen hebben zich zaterdag na felle gevechten met Hezbollah-strijders teruggetrokken uit de omgeving van het Zuid-Libanese dorp Bint Jbeil, naar eigen zeggen omdat de huidige operatie daar is afgerond. Israël tracht het dorp, een strategisch gelegen Hezbollah-bolwerk, al sinds 23 juli in handen te krijgen, maar stuitte op hevige weerstand.

Woensdag vielen in de strijd om Bint Jbeil negen Israëlische doden. Om het aantal eigen slachtoffers beperkt te houden, maakte Israël veel gebruik van zijn luchtmacht. Vrijdag zou het leger twintig Hezbollah-strijders gedood hebben en volgens Israëlische veiligheidsfunctionarissen hielden zich eerder zaterdag nog zo'n vijftig guerrilla's schuil in Bint Jbeil.

Ondertussen blijft de Hezbollah op de achttiende dag van openlijke strijd met Israël raketten afschieten. Daarbij zouden in Israël zaterdag vijf lichtgewonden zijn gevallen. De Israëlische luchtmacht heeft zaterdag bruggen over rivieren in de Bekaa-vallei en in het zuiden van het land vernietigd.

bron

De Hezbollah-strijders maken korte metten met het geavanceerde Israelische leger. Dit is een van de bewijzen. Het moraal van de Hezbollah is hoog en dat frustreert Israel. Israel kan zich alleen maar beperken tot luchtaanvallen op burgers en burgerdoelen.
Oud 29-07-2006, 21:25
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 29-07-2006 @ 19:15 :
De Hezbollah-strijders maken korte metten met het geavanceerde Israelische leger. Dit is een van de bewijzen. Het moraal van de Hezbollah is hoog en dat frustreert Israel. Israel kan zich alleen maar beperken tot luchtaanvallen op burgers en burgerdoelen.
Volgens mij hebben ze nog wel een baantje voor je bij Al-Jazeera.
Dit conflict om dat stadje is namelijk heel representatief voor de rest van het conflict. Zeker als Hezbollah zélf verklaart flink een veeg uit de pan te krijgen
Oud 29-07-2006, 21:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sherpao schreef op 29-07-2006 @ 19:15 :
De Hezbollah-strijders maken korte metten met het geavanceerde Israelische leger
minstens 200 doden, een verwoest bolwerk, tig opgeblazen wapendepots en honderden dode landgenoten tegenover 9 dode Israëli's, inderdaad pure pwnage van de Hezbollah.
Citaat:
Boebsie schreef op 29-07-2006 @ 18:25 :
Wat me gelijk brengt tot het volgende. Ik denk dat arabieren vooral schrokken over die massale immigratiestroom van joden. Hoewel het natuurlijk iets moois zou zijn dat twee volkeren een land delen, is het niet echt een realistisch ideaal. Vooral niet omdat het zo snel is gegaan, echt een massale golf van joden kwam Israel binnen. Men voelde zich dus enigzins bedreigd. Overigens stond in die tijd het arabisch nationalisme in hoog vaandel.
Het is inderdaad een mix van ingebakken xenofobie die geactiveerd wordt door een massale toestroom van vreemdelingen. Dat verschijnsel komt vaker voor, zo was er ook wantrouwen tegen de eerste golf gastarbeiders in Nederland, echter geen noemenswaardige agressie, dat is dan weer het verschil.
Dat, plus de nationalisten die predikten dat elk volk een eigen land moest hebben, het zal de oorzaak zijn geweest.
Ik verbind echter wel conclusies aan die agressie, want ondanks dat het een reden is is het geen rechtvaardiging. Daarom zul je me ook nooit zien betogen dat men terug moet keren naar de grenzen van de originele VN resolutie. Nu zijn de Joodse migranten tijdens en na de oorlog ook doorgeschoten op sommige dingen, dus wat dat betreft bestaan er geen echt onschuldigen meer in het conflict.

Daarom ben ik ook zo'n voorstander van uitgaan van de huidige situatie; beide zijden willen matten, okay, dat mag, maar dan wel de uitkomst daarvan accepteren.
Daarna trekken we het natuurlijk recht tot iets dat rechtvaardig is, maar rechtvaardig in de historische context, niet rechtvaardig vanuit een zelf ontwikkelt (vaak incompleet) beeld.

Dat is ook waar die harde conflicten op het forum vandaan komen in deze thread, mijn positie botst daarin zo erg met het "Israel ausradieren" kamp als Pruttelpot en Sherpao e.d. dat het bijna onvermijdelijk is dat er harde termen vallen.
Oud 29-07-2006, 22:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 15:12 :
Achja, laat ik het nog maar eens niet hebben over de persberichten van UNIFIL die door - notabene - Annan zelf en de media en de anti-Israel lui genegeerd worden waarin niet alleen staat dat er bombardementen vallen ook in de buurt van VN posten, maar ook dat er in de buurt van VN posten door Hezbollah geschoten wordt, dat een konvooi van de VN door Hezbollah beschoten is en dat een gewonde VN medewerker door het Israelische leger meegenomen is naar Israel naar een ziekenhuis in Haifa, nadat hij door Hezbollah lui neergeschoten was.
I know. Hoe valt bijvoorbeeld dit artikel te rijmen met de hysterische preek van Pruttelpot over de 'agressie tegen VN troepen'?

Totaal vier doden en zeven gewonden.

Daarvan zijn de vier doden en twee gewonden aan Israël toe te schrijven, verder wist ik nog van een artikel van de BBC dat drie van de VN gewonden door acties van de Hezbollah komen.

Dat zet de 'grootschalige agressie tegen de VN' toch echt op losse schroeven. Maar ja, het beste om niet kwaad te worden om eenzijdige verhalen maar ze gewoon met feiten onderuit te halen.

En om in te gaan op je opmerking over die berichtgeving; ik zag daar vandaag een heel sterk artikel over in de krant staan. Tik het wel even over.
Oud 29-07-2006, 22:26
T_ID
T_ID is offline
Libanon aan winnende hand in propaganda-oorlog

Ad Bloemendaal, Gooi en Eemlander, plusbijlage, 29-7-2006

Televisiebeelden zijn belangrijk in elke moderne oorlog, en zeker in het conflict tussen Israël en de Hezbollah. De partijen gebruiken ze in de propaganda-oorlog, die deze week aarzelend begonnen het diplomatieke proces te beïnvloeden.

Een van de Britse Nieuwszenders vertoonde deze week directe beelden van een beschieting van de stad Haifa. Niet van de ontvangende kant, maar aan die van de afzender. Je zag hoe in een woonwijk van het Zuidlibanese Tyrus een barrage 220mm. Katjoesja's als vuurpijlen het luchtruim koos. Kort daarop stegen er in de wijk rookpluimen op, een teken de Israëlische luchtmacht de lanceerpaatsen had aangevallen.
Dezelfde dag nog benaderde een vertegenwoordiger van Hezbollah de televisieploeg met de dringende raad de lanceringen niet meer in beeld te brengen "want de Israëliërs kijken mee". Zo'n advies sla je niet in de wind.

persvrijheid
De media boffen. Israël en Libanon zijn de enige twee landen in het Midden-Oosten met een bijna westerse vorm van persvrijheid. Bijna overal in het oorlogsgebied kunnen journalisten en cameraploegen ongehinderd hun werk doen.
Na de ontvoering van twee soldaten door Hezbollah, en de dood van acht anderen, dacht Israël de propaganda-oorlog al gewonnen te hebben. Het woord Zelfverdediging stond met grote letters geschreven op de militaire actie die het onmiddelijk begon. Bovendien regende er raketten neer op het noorden van het land.

Pas na zes dagen, toen de bombardement [..] steeds meer beelden opleverden van gewonde kinderen, vrouwen en bejaarden vond de Israëlische overheid het tijd om een eigen propagandafront te openen. Het Nof Hotel op de Carmelberg in Haifa, met een wijds uitzicht over de stad, werd ingericht als perscentrum. [...]
De presentatoren hoeven maar een pas opzij te doen en de kijkers zien hoe beneden in de stad de raketten inslaan.
De belangstelling van de media is aanzienlijk, maar toch minder groot dan Daniel Seaman had verwacht. Hij zoekt de oorzaak in begrotingsproblemen bij de media. Niettemin: "Als je nu niet in Haifa bent sta je journalistiek niet op de kaart."

Seaman is directeur van de persdienst van de Israëlische regering en als zodanig en van de verkopers van Israël, een taak die hij niet lichtvaardig opvat. Toch is naar zijn zeggen het Israëlische optreden van dit moment makkelijker uit te leggen dan enige andere Israëlische actie sinds de oktoberoorlog van 1973.

"De kwestie draait nu niet om bezetting, maar om agressie tegen onze staat" verduidelijkt hij "Israël verdedigt zich en de internationale gemeenschap en de journalisten begrijpen dat. Dat maakte het ons voor de eerste paar dagen erg makkelijk."
"Daarna zijn de media meer nadruk gaan leggen op de dramatische aspecten. Dat is heel belangrijk, maar het is niet het echte verhaal. Ik zeg niet dat ze liegen of dingen verzinnen, maar de humanitaire crisis in Libanon zorgt nu eenmaal voor het soort beelden dat ze willen hebben. Dat ondermijnt een beetje de positie die we in het begin hadden, maar de internationale gemeenschap is ons blijven steunen."

Als het gaat om drama verliest Israël het van Libanon, geeft Seaman toe. Hij legt uit waarom: "De media zien graag bloed, zweet en tranen. Wij zijn een georganiseerd land. Wij nemen verantwoordelijkheid voor onze burgers. We bouwen schuilkelders en versterkte kamers in appartementen, we hebben evacuatieplannen [...] en er gaan sirenes af bij luchtaanvallen."
"Bovendien is het Israëlische publiek bereid offers te brengen. Zo'n 250.000 Israëliërs zijn de afgelopen weken vluchtelingen in eigen land geworden, misschien wel 500.000. Die mensen zorgen voor zichzelf, dus dat levert hier geen dramatische beelden op."
"In Libanon houdt de Hezbollah de eigen bevolking gegijzeld en stuurt raketten naar Israël. Als we ons verdedigen vallen er slachtoffers onder gewone Libanezen. Hezbollah heeft meer geïnvesteerd in bunkers waarin ze raketten opslaan dan in schuilplaatsen waarin burgers een veilig heenkomen kunnen zoeken."

Iedere buitenlandse journalist die bij Seaman's dienst een perskaart aanvraagt verklaart zich te onderwerpen aan de militaire censuur. De censor kan media die de censuurvoorschriften overtreden het zwijgen opleggen em jourmalisten gevangen laten nemen of in het geval van buitenlanders het land uit laten zetten.

Conny Mus, correspondent van RTL, kwalificeert de censuur als 'een rommeltje' en al lang achterhaald door de techniek. "Ze hebben ons trouwens nooit iets verteld, dus we weten van niets", zegt hij laconiek. Als enige Nederlandse station heeft RTL een ENG-wagen gehuurt - een auto met een schotel voor satelietverbinding - waarmee het van iedere plaats in Isaël kan uitzenden.

Geen censor heeft daar vat op. Naar schatting van Mus rijden er zo'n dertig ENG-wagens rond in het noorden van het land, het gebied waar de raketten vallen.

populaire Al-Jazira
Alleen de journalisten van het populaire Arabische satellietstation Al-Jazira, dat in Israël met een flink bureau is vertegenwoordigt, hebben het af en toe moeilijk.
In de eerste week van de oorlog heeft de censor drie keer ingegrepen door de bureauchef of journalisten te laten oppaken. Al-Jazira zou in live uitzendingen informatie hebben verstrekt en beelden hebben uitgezonden van plaatsen waar raketten waren geland. In alle gevallen zijn de journalisten na een kort verhoor weer vrijgelaten (Daar gaat het gemekker van bepaalde forummers over echte censuur - T_ID)
Al-Jazira zegt dat het zich strikt houdt aan de censuur [...]. De censor was het daar kennelijk mee eens.

Het steekt Israëlische journalisten dat zij in de meeste Arabische landen niet actief mogen zijn, terwijl stations als Al-Jazira en Al-Arabiyeh wel bureaus in Israël mogen opzetten.

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 22:54.
Oud 29-07-2006, 22:29
Gatara
Gatara is offline
@T_ID, elders heb ik t.a.v. de VN dit geschreven op de vraag waarom Annan niet de Hezbollah-tactieken gericht tegen de VN aanhaalt:

Citaat:
Assuming the UN is not anti-Israel, I can only think of one reason why the UN is not addressing Hezbollah for their actions: simply because it would illustrate their own (UNIFIL’s) failure.
With a mandate ending the 31st that’s a bad image you will be giving the world. So why not send the bad image only to “agressor” Israel instead of blaming yourself for not following your mandate which included among others securing the place, bringing peace into the place and assist the Lebanese government regaining control in the south?
Verder,... het was te verwachten, maar lol @

Hezbollah declares victory after Israel announces troop withdrawal

Warren P. Strobel and Shashank Bengali

July 29, 2006 2:18 PM

McClatchy Newspapers

(MCT)

JERUSALEM - Hezbollah leader Hassan Nasrallah declared victory on Saturday after Israel announced it was withdrawing its forces from the southern Lebanese town of Bint Jbail where Israeli troops found unexpected difficulty in dislodging the guerrilla group from its strongholds.

Israeli Foreign Ministry spokesman Mark Regev defended the decision to pull troops from Bint Jbeil, saying Israel had never intended to occupy the town, but Nasrallah's quick declaration of victory underscored the propaganda gains Hezbollah is reaping across the Muslim world as it battles Israel to a stalemate.

''The Israelis are ready to halt the aggression because they are afraid of the unknown,'' Nasrallah said in a speech in which he also expressed measured support for the Lebanese government's efforts to reach a peace agreement. (...)
http://www.newspress.com/Top/Article...78256844587129

Het IDF gebeurt gewoon eenzelfde tactiek als momenteel in Gaza: binnengaan, zaakje afhandelen, terugtrekken; en weer opnieuw als het moet. Dat heeft niks met verliezen te maken, maar met militaire strategie.
Oud 29-07-2006, 22:37
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Waarom wordt Libanon niet onder VN bestuur geplaatst? Net als Cambodja. En dan gewoon deze staat opnieuw opbouwen. Heel Libanon. Niet maar een deel!
Oud 29-07-2006, 22:38
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 23:37 :
Waarom wordt Libanon niet onder VN bestuur geplaatst? Net als Cambodja. En dan gewoon deze staat opnieuw opbouwen. Heel Libanon. Niet maar een deel!
Omdat Kofi Anan dan inderdaad met de billen bloot moet waarom de machtige en rechtvaardige VN niet eens de moeite deed de Hezbollah te ontwappenen.
Oud 29-07-2006, 22:40
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 23:38 :
Omdat Kofi Anan dan inderdaad met de billen bloot moet waarom de machtige en rechtvaardige VN niet eens de moeite deed de Hezbollah te ontwappenen.
Nou, dat moet dan maar. In Cambodja is het ook - redelijk - gelukt. En volgende stap is dat Gaza en WestBank onder VN bestuur. Het kan! Echt!
Oud 29-07-2006, 22:40
Love & Peace
Love & Peace is offline
Laatste ontwikkelingen in het Midden-Oosten

De oorlog die Israël op twee fronten tegelijk voert, met aan de ene kant Palestijnen, en aan de andere kant Hezbollah, is zijn 17e dag ingegaan. The Independent meldt dat er in deze periode minstens 459 Libanezen zijn gestorven, van wie de meesten burgers waren. Omdat de camera's vooral gericht zijn op de strijd in Libanon, zijn er weinig gegevens bekend over het aantal slachtoffers in de Palestijnse gebieden. Naar schatting hebben daar meer dan 100 Palestijnen de dood gevonden. Aan Israëlische zijde zijn er 51 doden gevallen, onder wie 18 burgers.

Weer VN-medewerkers getroffen
Het geweld blijft VN-medewerkers niet ongespaard. Waar vorige week vier waarnemers de dood vonden, zijn zojuist twee medewerkers gewond geraakt, toen een Israëlische raket nabij een waarnemerspost insloeg. Het gaat om Indiase leden van de UNIFIL-vredesmacht.

Israël trekt zich terug uit Bint Jbeil
Na felle gevechten met Hezbollah-strijders hebben Israëlische strijdkrachten zich teruggetrokken uit de omgeving van het Zuid-Libanese dorp Bint Jbeil. Dit dorp heeft een strategisch gunstige ligging, waardoor daar veel Hezbollah-strijders zijn. De afgelopen week heeft Israël tevergeefs geprobeerd om dit dorp in handen te krijgen. Daarbij zijn negen Israelische soldaten gedood door Hezbollah-strijders. Om het aantal eigen slachtoffers beperkt te houden, maakte Israël veel gebruik van zijn luchtmacht.

Als verklaring voor de terugtrekking, zegt Israël dat de operatie in Bint Jbeil is afgerond. Israëlische soldaten geven echter een andere verklaring. De Israëli's zouden zich hebben laten verrassen door de kracht van hun tegenstander. De Hezbollah-strijders zouden veel beter getraind zijn dan de vorige keer dat Israëlische soldaten in Libanon waren.

'Géén humanitaire pauze'
De noodhulpcoördinator van de Verenigde Naties, Jan Egeland, deed een oproep aan Israël en Hezbollah om de wapens voor 3 dagen te laten rusten. Zodoende kunnen ouderen, kinderen, gewonden en gehandicapten worden geëvacueerd uit Zuid-Libanon, en kunnen noodhulpgoederen naar deze regio worden vervoerd. Israël is niet ingegaan op het verzoek, omdat het land al "een humanitaire corridor van en naar Libanon heeft opengesteld", aldus een Israëlische woordvoerder.
Bron, met daarin allerlei verschillende bronnen
Oud 29-07-2006, 22:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 23:40 :
Nou, dat moet dan maar. In Cambodja is het ook - redelijk - gelukt. En volgende stap is dat Gaza en WestBank onder VN bestuur. Het kan! Echt!
Niet met een VN die ervoor kiest om de waan van de dag en eigenbelang te laten regeren boven de wens om vrede.

Misschien snap je dan ook waarom ik niet rouwig ben als Israël nu de Hezbollah met de grond gelijk maakt: de VN en de Arabische landen doen het niet.
Oud 29-07-2006, 22:44
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 23:38 :
waarom wel?

Ik weet dat er een vn-resolutie ligt, maar waarom die er ligt, is mij een raadsel.
Oud 29-07-2006, 22:46
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 23:44 :
Niet met een VN die ervoor kiest om de waan van de dag en eigenbelang te laten regeren boven de wens om vrede.

Misschien snap je dan ook waarom ik niet rouwig ben als Israël nu de Hezbollah met de grond gelijk maakt: de VN en de Arabische landen doen het niet.
Maar zorgen de VN dan ook dat er Palestijnse staat komt?
Oud 29-07-2006, 22:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 23:29 :
Het IDF gebeurt gewoon eenzelfde tactiek als momenteel in Gaza: binnengaan, zaakje afhandelen, terugtrekken; en weer opnieuw als het moet. Dat heeft niks met verliezen te maken, maar met militaire strategie.
The independent geeft toch een andere verklaring voor de terugtrekking. Negen Israelische soldaten zijn daar gedood, dat is niet niks.

Ik zie meer waarheid in de beredenering die jij belachelijk vindt.
Oud 29-07-2006, 22:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 29-07-2006 @ 23:44 :
Ik weet dat er een vn-resolutie ligt, maar waarom die er ligt, is mij een raadsel.
Omdat de Hezbollah een terreurorganisatie en een onwettige bezetters van Libanon is, gelieerd aan een tweede onwettige bezetter, Syrië?

Zowel terreurorganisatie als onwettige bezetters zijn gezworen vijanden van het VN-idee. (voordat ik de uiterst voorspelbare tegenwerping krijg dat Israël dat ook is: Israël heeft zich voor deze actie al jaren uit Libanon terug getrokken, meer dan genoeg voor de VN om de Hezbollah te ontwapenen) Daarom kan de VN zich niet zonder hypocrisie vertonen met Israël te veroordelen voor geweld, terwijl ze de veroorzakers niet aanpakken, terwijl resolutie 1559 dat gebied.
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 23:46 :
Maar zorgen de VN dan ook dat er Palestijnse staat komt?
Nee. Het zou ze teveel moeite kosten om ook de Hamas uit te roeien, dus daar begint de Vn niet aan.
Oud 29-07-2006, 22:55
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 23:50 :
Nee. Het zou ze teveel moeite kosten om ook de Hamas uit te roeien, dus daar begint de Vn niet aan.
O, dat is weer dubbel. Dus VN moet wel voor stabiel Libanon zorgen (beter voor Israel). Maar Palestijnse staat... nee dat niet!

Als dat issue niet wordt opgelost, zal er geen vrede zijn daar!
Oud 29-07-2006, 22:55
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 23:50 :
Zowel terreurorganisatie als onwettige bezetters zijn gezworen vijanden van het VN-idee.
In dat geval had Israel allaaaang ontwapend moeten worden.

Daarbij is de Hezbollah vertegenwoordigd in het Libaneze parlement. Kan je een bron aanhalen, waarin wordt duidelijk gemaakt dat ze Libanon bezetten?
Oud 29-07-2006, 22:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-07-2006 @ 23:55 :
O, dat is weer dubbel. Dus VN moet wel voor stabiel Libanon zorgen (beter voor Israel). Maar Palestijnse staat... nee dat niet!

Als dat issue niet wordt opgelost, zal er geen vrede zijn daar!
Het lijkt me dat ze eerder voor de Libanezen voor een stabiel Libanon kunnen zorgen.

FYI: er zijn daar twee bezetters waarvan een zich pas in 2005 terugtrok en er is een burgeroorlog geweest.
Oud 29-07-2006, 22:59
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 29-07-2006 @ 23:47 :
The independent geeft toch een andere verklaring voor de terugtrekking. Negen Israelische soldaten zijn daar gedood, dat is niet niks.

Ik zie meer waarheid in de beredenering die jij belachelijk vindt.
9 tegen meer dan 200.
Oud 29-07-2006, 23:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 29-07-2006 @ 23:59 :
9 tegen meer dan 200.
Volgens israel meer dan 200. Volgens Hezbollah zelf 36. Onafhankelijke bronnen erkennen ook dat de 459 doden aan Libaneze zijde voornamelijk uit burgers bestaat.

Daarbij zit het totaal aantal doden aan israelische zijde niet op negen, maar 51, van wie 33 soldaten.

Met mijn vorige post, dat 9 doden niet niks zijn, doelde ik alleen op de strijd in dat dorpje.
Oud 29-07-2006, 23:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
9 tegen meer dan 200.
de Hezbollah kan het vast wel opbrengen om 200.000 strijders op te offeren om 9000 Israëlische soldaten te doden.
Oud 29-07-2006, 23:05
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-07-2006 @ 23:26 :

Het steekt Israëlische journalisten dat zij in de meeste Arabische landen niet actief mogen zijn, terwijl stations als Al-Jazira en Al-Arabiyeh wel bureaus in Israël mogen opzetten.
Ook een gast uit Iran. Het schijnt dat op dat land qua censuur wel een uitzondering gemaakt wordt: je mag niet naar het land dingen over Israel uitzenden. Maar die Iranier zei dat ie het naar de sateliet stuurde en niet naar Iran. Kwestie voor Iran om de juiste frequentie te achterhalen; maar dat is een kleine moeite. Het omzeilt de wet en helaas voor Israel.
Oud 29-07-2006, 23:06
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-07-2006 @ 00:03 :
Volgens israel meer dan 200. Volgens Hezbollah zelf 36. Onafhankelijke bronnen erkennen ook dat de 459 doden aan Libaneze zijde voornamelijk uit burgers bestaat.

Wie zijn die onafhankelijke bronnen? Ik hoor voornamelijk over cijfers gegeven door de Libanese regering.

Citaat:

Daarbij zit het totaal aantal doden aan israelische zijde niet op negen, maar 51, van wie 33 soldaten.

we hadden het over die ene slag, toch?

Citaat:

Met mijn vorige post, dat 9 doden niet niks zijn, doelde ik alleen op de strijd in dat dorpje.
Ja ik ook
Oud 29-07-2006, 23:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gatara schreef op 30-07-2006 @ 00:06 :
Wie zijn die onafhankelijke bronnen? Ik hoor voornamelijk over cijfers gegeven door de Libanese regering.
Idd. En dan is mijn vraag aan L&P direct: hoe kan de Libanese regering dat weten? De Hezbollah controleert het hele zuiden van Libanon, de regering is daar in het geheel niet.
Oud 29-07-2006, 23:09
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-07-2006 @ 00:04 :
de Hezbollah kan het vast wel opbrengen om 200.000 strijders op te offeren om 9000 Israëlische soldaten te doden.
Humoristisch.

Met de steun die joodse land uit het westen krijgt, zijn zulke verhoudingen logisch. Maar op een gegeven moment zal die steun moeten stoppen. Netzoals tijdens de kruistochten eigenlijk, toen Jeruzalem na 88 jaar werd bevrijd.
Oud 29-07-2006, 23:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gatara schreef op 30-07-2006 @ 00:06 :

[/B]
http://news.independent.co.uk/world/middle_east/article1202850.ece
Citaat:
we hadden het over die ene slag, toch?
Ow sorry, ik dacht dat je het totaal aantal Hezbollah leden bedoelde. Israel zegt namelijk dat er tot nu toe 200 hezbollah strijders zijn gedood, en niet alleen in dat dorpje. Novum maakt melding van 20 doden aan libaneze zijde...
Oud 29-07-2006, 23:12
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
9 tegen meer dan 200.
Waarom zet je daar nou een smiley bij! 200 mensen dood! 9 mensen dood! Dat is toch erg!!
Oud 29-07-2006, 23:13
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 30-07-2006 @ 00:12 :
Waarom zet je daar nou een smiley bij! 200 mensen dood! 9 mensen dood! Dat is toch erg!!
Dat is toch logisch, zij is zelf joods. Haar kant is aan het winnen.
Oud 29-07-2006, 23:14
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-07-2006 @ 00:13 :
Dat is toch logisch, zij is zelf joods. Haar kant is aan het winnen.
Haar kant, onze kant, hun kant... van die begrippen moeten we eens af!

Enne, gek he dat de balans in voordeel van Israel is. Wat wil je met zo'n leger. Wat zou Israels leger zijn zonder tientallen jaren Amerikaanse steun?
Oud 29-07-2006, 23:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 30-07-2006 @ 00:09 :
Met de steun die joodse land uit het westen krijgt, zijn zulke verhoudingen logisch.
De enige steun is tot nu toe de munitie die Amerika leverde. In 1973 werden Europese eenheden naar havens gereden om in geval van nood Israël te helpen, anno 2006 gebeurt dat niet meer. Kun je me daarom misschien uitleggen hoe dat een noemenswaardig effect heeft op de krachtmeting tussen het IDF en de Hezbollah?

Citaat:
Love & Peace schreef op 30-07-2006 @ 00:09 :
Maar op een gegeven moment zal die steun moeten stoppen.
Dat gegeven moment zal ergens achter het moment dat Israël niet meer wordt bestookt met bommen en raketten liggen.

We weten allebei dat dat in de gevallen van zowel de Hamas als Hezbollah heel lang kan duren, aangezien ze beiden belang hebben bij het voortzetten en zo bloedig mogelijk maken van het conflict.

Tevens zijn beide terreurorganisaties geen mogelijke partners in het onderhandelen over nemen van maatregelen die de zaak stabiliseren en de vrede brengen waar de westerse publieke opinie van houdt, dus reken erop dat de steun aan Israël in meer of mindere mate nog een zaak zal zijn die lang duurt.
Citaat:
hhendrikxx schreef op 30-07-2006 @ 00:12 :
Mens, dat is leedvermaak omdat de cijfers de stelling dat Israël verliest logenstraffen, dat is geen vermaak om de doden op zich. Dat begrijp je toch wel?

Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 23:17.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten