![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hier heb je een punt, maar... dat gebeurde in die tijd (HELAAS!). Wat is er wel niet gebeurd in Middeleeuws Europa. HELAAS! Maar goed, joden mogen van mij terug. Tuurlijk! Alleen: waarom dan de joden wel, en al die andere volken niet. En toch ook: waarom nemen we 'toen het land van de joden was' als nul-meting. En niet daarvoor of daarna ? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Toch? Waarom zou men dat doen? |
![]() |
||
Citaat:
Ik geef je erin gelijk dat je niet in het verleden vast moet blijven zitten (want zo kun je niet werken aan de toekomst), maar enige verantwoordelijkheid, waarschuwing en lesleren is toch wel zo fijn. Maar wat heeft dat te maken met het bestaan en voortbestaan van de staat Israel? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar goed, leg me nou eens uit, nogmaals, waarom is 'de joodse tijd' van het land de nulmeting? Woonden er volkeren voor de joden er woonden? En ga eens in op mijn STEL STEL STEL hierboven... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar waarom dus wel Kroatie (met minderheden! wat een ellende was dat; maar goed die zijn verdreven!!! opgelost ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mogen die zwarten ook niet terugmogen naar West-Afrika. Of he, beter, moet de VS niet stukje afstaan voor een zwarte staat. VN resolutie dan maar? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar inplaats daarvan worden ze gediscrimineerd, komen ze niet uit de ghetto en spreekt men er niemand over. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Mooie boel wordt het dan. Geloof me dan krijg je heel veel discussies/ruzies wie welk stuk land krijgt. Israel is daar het voorbeeld van, immers verliep de oprichting van de staat Israel niet zonder problemen. Arabieren verzette zich, zij voelden zich kennelijk wel achtergesteld. Je kunt je wel voorstellen dat als we jou theorie op wereldniveau gaan nastreven, er heel wat conflicten zullen ontstaan. Citaat:
Ff voor de duidelijkheid er woonden idd al joden maar die waren significant kleiner in aantal. Er woonden zo rond 1880 ongeveer 450.000 mensen in Palestina, waarvan slechts 25.000 joden. Echter door de immigratiestroom steeg dit in korte tijd naar ongeveer 80.000, 100.000, omdat joden over heel de wereld een eigen staat wilden, het ottomaanse zorgde wel voor beperkingen, maar joden lieten zich niet weerhouden en bleven komen. Ofwel joden waren voor 1900 echt niet zoveel vertegenwoordigd dat ze recht hadden op een eigen staat (volgens jou theorie). Zelfs tussen 1882 en 1914 vormden ze nog niet eens een kwart van de gehele bevolking. Verder klopt het helemaal wat je zegt arabieren accepteerden geen joodse staat, door die overweldigende immigratiestroom van joden en de hoeveelheid land die aan hen werd verkocht -> wat later vooral door Engeland mogelijk werd gemaakt. Nu kan je het met die arabieren eens zijn of niet, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Maar ze hadden wel degelijk enig aanleiding om het niet te accepteren, jij brengt het alsof die arabieren zich zomaar geweldadig gingen verzetten. Je kan wel beweren dat arabische palestijnen evenmin recht hadden op Palestina. Maar de naam zegt het al, zij woonden daar wel al enige tijd als grote meerderheid. Maar ik begrijp het probleem, er bestond namelijk geen palestijns bestuur, immers was het voorheen van de Ottomanen die ze evengoed niet luchte en daarna van de Engelsen. Dus toen duidelijk werd dat arabsiche palestijnen zich verzette tegen de joodse immigratie en stukken landen die ze tot hun beschikking kregen, heeft de VN uiteindelijk de beslissing genomen om het in 2en te delen. Opzich ergens best logisch. Maar goed ik wil niet in herhaling vervallen. Er bestaat nu een staat Israel en die dient men te erkennen, ik begrijp best dat joden een eigen staat wouden, het is jammer dat de zaken zo zijn gelopen zowel joden als arabieren hebben daar schuld in. Waarom ik zo uitgebreid reageer? Je brengt dingen echt heel erg in het voordeel van Israel. Je komt erg partijdig over en dat is jammer. Elk conflict ken twee verhalen, maar jij kiest er bewust voor om maar naar 1 verhaal te kijken (tenminste zo lijkt het). |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
|
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil niet gaan roepen dat alle Palestijnen toen antisemieten waren, dat is afgezaagd en niet noodzakelijk waar, maar als onteigeningen geen rol speelden en ze toch al een eigen staat zouden krijgen, wat voor motieven voor het geweld behalve rassenhaat blijven er dan nog over? Weet jij er misschien nog een paar? Citaat:
![]() Citaat:
Ga je daar hard tegenin dan krijg je altijd direct het bordje jodenknuffelaar/moordenaar/nazi van ze opgeplakt, terwijl ze door blijven gaan met te beweren dat er geen Amerikanen in Bagdad zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de kaart die Gatara postte: tig gebouwen en forten van de Hezbollah, toch blijft de bewering dat de aanvallen op Beirut helemaal niet op de Hezbollah gericht zijn omdat de Hezbollah daar niet zou maar komen. Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wat me gelijk brengt tot het volgende. Ik denk dat arabieren vooral schrokken over die massale immigratiestroom van joden. Hoewel het natuurlijk iets moois zou zijn dat twee volkeren een land delen, is het niet echt een realistisch ideaal. Vooral niet omdat het zo snel is gegaan, echt een massale golf van joden kwam Israel binnen. Men voelde zich dus enigzins bedreigd. Overigens stond in die tijd het arabisch nationalisme in hoog vaandel. Aan de ene kant kan je de arabieren verwijten dat ze te geweldadig reageerde naar joden toe, dat was zekers ook puur uit arabisch nationalisme. Aan de andere kant is het ergens begrijpelijk. Ze stonden machteloos en zagen wat in hun ogen hun land was enigzins overgenomen worden door een ander volk. Wat resulteerde tot verzet. Ik zou er dus niet van uitgaan dat het puur joden haat was, ik denk dat hun reactie ergens wel begrijpelijk was. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Israël trekt zich terug uit Bint Jbeil
(Novum/AP) - Israëlische militairen hebben zich zaterdag na felle gevechten met Hezbollah-strijders teruggetrokken uit de omgeving van het Zuid-Libanese dorp Bint Jbeil, naar eigen zeggen omdat de huidige operatie daar is afgerond. Israël tracht het dorp, een strategisch gelegen Hezbollah-bolwerk, al sinds 23 juli in handen te krijgen, maar stuitte op hevige weerstand. Woensdag vielen in de strijd om Bint Jbeil negen Israëlische doden. Om het aantal eigen slachtoffers beperkt te houden, maakte Israël veel gebruik van zijn luchtmacht. Vrijdag zou het leger twintig Hezbollah-strijders gedood hebben en volgens Israëlische veiligheidsfunctionarissen hielden zich eerder zaterdag nog zo'n vijftig guerrilla's schuil in Bint Jbeil. Ondertussen blijft de Hezbollah op de achttiende dag van openlijke strijd met Israël raketten afschieten. Daarbij zouden in Israël zaterdag vijf lichtgewonden zijn gevallen. De Israëlische luchtmacht heeft zaterdag bruggen over rivieren in de Bekaa-vallei en in het zuiden van het land vernietigd. bron De Hezbollah-strijders maken korte metten met het geavanceerde Israelische leger. Dit is een van de bewijzen. Het moraal van de Hezbollah is hoog en dat frustreert Israel. Israel kan zich alleen maar beperken tot luchtaanvallen op burgers en burgerdoelen. |
![]() |
||
Citaat:
Dit conflict om dat stadje is namelijk heel representatief voor de rest van het conflict. Zeker als Hezbollah zélf verklaart flink een veeg uit de pan te krijgen ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Dat, plus de nationalisten die predikten dat elk volk een eigen land moest hebben, het zal de oorzaak zijn geweest. Ik verbind echter wel conclusies aan die agressie, want ondanks dat het een reden is is het geen rechtvaardiging. Daarom zul je me ook nooit zien betogen dat men terug moet keren naar de grenzen van de originele VN resolutie. Nu zijn de Joodse migranten tijdens en na de oorlog ook doorgeschoten op sommige dingen, dus wat dat betreft bestaan er geen echt onschuldigen meer in het conflict. Daarom ben ik ook zo'n voorstander van uitgaan van de huidige situatie; beide zijden willen matten, okay, dat mag, maar dan wel de uitkomst daarvan accepteren. Daarna trekken we het natuurlijk recht tot iets dat rechtvaardig is, maar rechtvaardig in de historische context, niet rechtvaardig vanuit een zelf ontwikkelt (vaak incompleet) beeld. Dat is ook waar die harde conflicten op het forum vandaan komen in deze thread, mijn positie botst daarin zo erg met het "Israel ausradieren" kamp als Pruttelpot en Sherpao e.d. dat het bijna onvermijdelijk is dat er harde termen vallen.
||
Citaat:
Totaal vier doden en zeven gewonden. Daarvan zijn de vier doden en twee gewonden aan Israël toe te schrijven, verder wist ik nog van een artikel van de BBC dat drie van de VN gewonden door acties van de Hezbollah komen. Dat zet de 'grootschalige agressie tegen de VN' toch echt op losse schroeven. Maar ja, het beste om niet kwaad te worden om eenzijdige verhalen maar ze gewoon met feiten onderuit te halen. En om in te gaan op je opmerking over die berichtgeving; ik zag daar vandaag een heel sterk artikel over in de krant staan. Tik het wel even over.
||
@T_ID, elders heb ik t.a.v. de VN dit geschreven op de vraag waarom Annan niet de Hezbollah-tactieken gericht tegen de VN aanhaalt:
Citaat:
Hezbollah declares victory after Israel announces troop withdrawal Warren P. Strobel and Shashank Bengali July 29, 2006 2:18 PM McClatchy Newspapers (MCT) JERUSALEM - Hezbollah leader Hassan Nasrallah declared victory on Saturday after Israel announced it was withdrawing its forces from the southern Lebanese town of Bint Jbail where Israeli troops found unexpected difficulty in dislodging the guerrilla group from its strongholds. Israeli Foreign Ministry spokesman Mark Regev defended the decision to pull troops from Bint Jbeil, saying Israel had never intended to occupy the town, but Nasrallah's quick declaration of victory underscored the propaganda gains Hezbollah is reaping across the Muslim world as it battles Israel to a stalemate. ''The Israelis are ready to halt the aggression because they are afraid of the unknown,'' Nasrallah said in a speech in which he also expressed measured support for the Lebanese government's efforts to reach a peace agreement. (...) http://www.newspress.com/Top/Article...78256844587129 Het IDF gebeurt gewoon eenzelfde tactiek als momenteel in Gaza: binnengaan, zaakje afhandelen, terugtrekken; en weer opnieuw als het moet. Dat heeft niks met verliezen te maken, maar met militaire strategie. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Laatste ontwikkelingen in het Midden-Oosten
De oorlog die Israël op twee fronten tegelijk voert, met aan de ene kant Palestijnen, en aan de andere kant Hezbollah, is zijn 17e dag ingegaan. The Independent meldt dat er in deze periode minstens 459 Libanezen zijn gestorven, van wie de meesten burgers waren. Omdat de camera's vooral gericht zijn op de strijd in Libanon, zijn er weinig gegevens bekend over het aantal slachtoffers in de Palestijnse gebieden. Naar schatting hebben daar meer dan 100 Palestijnen de dood gevonden. Aan Israëlische zijde zijn er 51 doden gevallen, onder wie 18 burgers. Weer VN-medewerkers getroffen Het geweld blijft VN-medewerkers niet ongespaard. Waar vorige week vier waarnemers de dood vonden, zijn zojuist twee medewerkers gewond geraakt, toen een Israëlische raket nabij een waarnemerspost insloeg. Het gaat om Indiase leden van de UNIFIL-vredesmacht. Israël trekt zich terug uit Bint Jbeil Na felle gevechten met Hezbollah-strijders hebben Israëlische strijdkrachten zich teruggetrokken uit de omgeving van het Zuid-Libanese dorp Bint Jbeil. Dit dorp heeft een strategisch gunstige ligging, waardoor daar veel Hezbollah-strijders zijn. De afgelopen week heeft Israël tevergeefs geprobeerd om dit dorp in handen te krijgen. Daarbij zijn negen Israelische soldaten gedood door Hezbollah-strijders. Om het aantal eigen slachtoffers beperkt te houden, maakte Israël veel gebruik van zijn luchtmacht. Als verklaring voor de terugtrekking, zegt Israël dat de operatie in Bint Jbeil is afgerond. Israëlische soldaten geven echter een andere verklaring. De Israëli's zouden zich hebben laten verrassen door de kracht van hun tegenstander. De Hezbollah-strijders zouden veel beter getraind zijn dan de vorige keer dat Israëlische soldaten in Libanon waren. 'Géén humanitaire pauze' De noodhulpcoördinator van de Verenigde Naties, Jan Egeland, deed een oproep aan Israël en Hezbollah om de wapens voor 3 dagen te laten rusten. Zodoende kunnen ouderen, kinderen, gewonden en gehandicapten worden geëvacueerd uit Zuid-Libanon, en kunnen noodhulpgoederen naar deze regio worden vervoerd. Israël is niet ingegaan op het verzoek, omdat het land al "een humanitaire corridor van en naar Libanon heeft opengesteld", aldus een Israëlische woordvoerder. Bron, met daarin allerlei verschillende bronnen |
![]() |
||
Citaat:
Misschien snap je dan ook waarom ik niet rouwig ben als Israël nu de Hezbollah met de grond gelijk maakt: de VN en de Arabische landen doen het niet.
||
Citaat:
Ik weet dat er een vn-resolutie ligt, maar waarom die er ligt, is mij een raadsel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zie meer waarheid in de beredenering die jij belachelijk vindt. |
![]() |
|||
Citaat:
Zowel terreurorganisatie als onwettige bezetters zijn gezworen vijanden van het VN-idee. (voordat ik de uiterst voorspelbare tegenwerping krijg dat Israël dat ook is: Israël heeft zich voor deze actie al jaren uit Libanon terug getrokken, meer dan genoeg voor de VN om de Hezbollah te ontwapenen) Daarom kan de VN zich niet zonder hypocrisie vertonen met Israël te veroordelen voor geweld, terwijl ze de veroorzakers niet aanpakken, terwijl resolutie 1559 dat gebied. Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Als dat issue niet wordt opgelost, zal er geen vrede zijn daar! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij is de Hezbollah vertegenwoordigd in het Libaneze parlement. Kan je een bron aanhalen, waarin wordt duidelijk gemaakt dat ze Libanon bezetten? |
![]() |
||
Citaat:
FYI: er zijn daar twee bezetters waarvan een zich pas in 2005 terugtrok en er is een burgeroorlog geweest.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij zit het totaal aantal doden aan israelische zijde niet op negen, maar 51, van wie 33 soldaten. Met mijn vorige post, dat 9 doden niet niks zijn, doelde ik alleen op de strijd in dat dorpje. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Wie zijn die onafhankelijke bronnen? Ik hoor voornamelijk over cijfers gegeven door de Libanese regering. Citaat:
we hadden het over die ene slag, toch? Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Met de steun die joodse land uit het westen krijgt, zijn zulke verhoudingen logisch. Maar op een gegeven moment zal die steun moeten stoppen. Netzoals tijdens de kruistochten eigenlijk, toen Jeruzalem na 88 jaar werd bevrijd. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Enne, gek he dat de balans in voordeel van Israel is. Wat wil je met zo'n leger. Wat zou Israels leger zijn zonder tientallen jaren Amerikaanse steun? |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
We weten allebei dat dat in de gevallen van zowel de Hamas als Hezbollah heel lang kan duren, aangezien ze beiden belang hebben bij het voortzetten en zo bloedig mogelijk maken van het conflict. Tevens zijn beide terreurorganisaties geen mogelijke partners in het onderhandelen over nemen van maatregelen die de zaak stabiliseren en de vrede brengen waar de westerse publieke opinie van houdt, dus reken erop dat de steun aan Israël in meer of mindere mate nog een zaak zal zijn die lang duurt. Citaat:
Laatst gewijzigd op 29-07-2006 om 23:17. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|