Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2009, 13:06
Werkelijkwaar
Hee allemaal,

Ik heb een vraag. Ik ben sinds 6 januari begonnen met de pil, hij heet Ethinylestriadol/Levonorgestrel (0,02/0,1mg). Ben daar toen mee begonnen op de 5e dag van de menstruatie. Heb tot nu toe nergens last van gehad, in de zin van bijwerkingen. Maar nu heb ik, als ik het me goed herinner, sinds donderdag (dus de 14e dag van de strip) last van veel donkderbruine/zwarte afscheiding. Het is niet de hele dag door evenveel, het is zelfs wel af en toe ongeveer een halve dag weggeweest. Dus had ook gehoopt dat het gewoon weg zou gaan na een paar dagen. Maar goed, het is nu al 4 dagen later.. Ik heb nog geen seks gehad dus daar kan het niks mee te maken hebben.

Weet iemand waar dit van komt? Het zijn toch geen doorbraakbloedingen neem ik aan, want die zullen wel gewoon rood en meer bloed geven?
Ik had al even gegoogled, en toen las ik dingen over de ovulatie of iets dergelijks..?
Vind het echt heel vervelend, ook omdat ik het niet fijn vind om hiermee straks seks te hebben. Dan wil ik wel eerst dat het over is.

En dan nog een vraag: kan ik meteen al de pil doorslikken? Of is dat uberhaupt direct na de eerste strip niet goed om te doen? En als het wel gewoon kan, is er dan niet extra kans op die zwarte afscheiding of op doorbraakbloedingen?
Ik dacht misschien is het nu niet slim om meteen door te slikken omdat ik dus van die afscheiding heb en het straks misschien extra ontregeld raakt allemaal.. Maar ik heb ook geen zin om te menstrueren over een paar dagen omdat ik (voor het eerst) zit met een vriendje.. en wil gewoon kunnen doen en laten wat ik wil, zeg maar.

Oja, en ik heb sinds donderdag ook soms last van lichte pijn/branderigheid bij m'n vagina lijkt het, en soms bij het plassen. Heb nog nooit een blaasontsteking gehad, dus geen idee hoe dat voelt.

Nou, alvast ontzettend bedankt voor de reacties!

Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 13:46.
Oud 27-01-2009, 09:08
Pluis
Pluis is offline
Dat is wel een doorbraakbloeding. doorbraakbloedingen zijn niet net zoals gewoon ongesteld zijn, maar inderdaad met alleen maar donkere afscheiding vaak.

Je mag je pil gelijk al doorslikken, maar omdat je nu een doorbraakbloeding hebt loop je het risico dat die doorbraakbloeding dan ook nog een maandje aanhoudt. Ik zou dus persoonlijk zelf wel een stopweek houden, ook om je lichaam te laten wennen aan die schommelingen in hormonen. Maar je mag het zelf weten. Qua betrouwbaarheid maakt het iig niks uit. (oh en een echte schipper bevaart ook de rode zee )

pijn/branderigheid is een veel voorkomende klacht bij de vagina, en kan van alles zijn. Blaasontsteking presenteert zich meestal met vaak (als in tig keer per uur) kleine beetjes plassen, en dat plassen voelt dan heel onprettig. Eigenlijk moet je zodra je dan geplast hebt alwéér plassen.
Is er toevallig een verband tussen de branderigheid en het hebben van seks? Dat komt namelijk wel vaker voor, en bij mij helpt het om na die tijd gelijk naar het toilet te gaan om te plassen. Het kan natuurlijk ook een schimmelinfectie zijn (meestal candida), dat kan ook jeuk en een veranderde afscheiding (klonteriger, niet zo fris ruikend) geven en dan moet je even naar de dokter om een zalfje te halen.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt.
Oud 27-01-2009, 10:11
Werkelijkwaar
Hè wat balen dan.. want de huisarts had gezegd dat als je op de 5e dag van de menstruatie begint met de pil, je minder kans hebt op doorbraakbloedingen dan wanneer je op de 1e dag begint.. Maar ik kwam via Google op sites waar verschillende vrouwen constant op de 14e dag van de strip zo'n doorbraakbloeding krijgen, wat dan te maken heeft met de ovulatie rond die tijd, en dat die dan overgaat in de menstruatie in de stopweek. Dus dan ben je in totaal 2 weken aan het bloeden, en 2 weken ben je daar vrij van. Ik zou het wel mooi balen vinden als dat bij mij ook zo zou zijn. Weet iemand hier toevallig iets over..?

Maar het is toch zo dat je meer kans hebt op die doorbraakbloedingen in de eerste 3 maanden van je pilgebruik? Dus misschien dat ik het nu heb omdat het m'n eerste strip is zeg maar?

Oja, en ik zal wel geen blaasontsteking hebben, die branderigheid heeft voor mijn gevoel meer te maken met die doorbraakbloeding; omdat er dus iets ontregeld is. En een schimmelinfectie ken ik helaas wel, maar ik zou nu dus niet weten of ik dat heb, óf een doorbaakbloeding. Hoop niet allebei. Maar jeuk heb ik niet, en dat is wel echt een kenmerk van een infectie, dus dat scheelt. Ik heb wel steeds lopen scheren met douchecreme enzo, en dat is ook niet echt goed voor de vagina natuurlijk..

Ik dacht inderdaad al dat het beter is ivm de doorbraakbloeding dat ik een stopweek hou. Maar goed, ik ga denk ik nog even de huisarts bellen voor alle zekerheid. Want heb ook een beetje last van buikpijn en m'n borsten zijn sinds een paar dagen gevoelig. En sinds vandaag is het bloeden erger geworden en het voelt steeds meer alsof ik gewoon ongesteld ga worden. Normaal wordt je toch pas ongesteld als je ongeveer 2-3 dagen met je strip bent gestopt, en niet al tijdens je strip?
Echt vervelend allemaal, was net zo blij dat ik nergens last van had de eerste 2 weken.

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie!

Oja, en over menstrueren en seks: ik heb nog nooit seks gehad, zoals ik al in m'n vorige post zei, en vind het niet zo geslaagd om de eerste keer te menstrueren.

Laatst gewijzigd op 27-01-2009 om 10:24.
Oud 27-01-2009, 11:07
Pluis
Pluis is offline
Tja sommige vrouwen krijgen doorbraakbloedingen, sommigen niet. Ik bijvoorbeeld nooit, en ik ben ooit gewoon op de 1e dag van mijn menstruatie met de pil begonnen. De pil stopt juist je ovulatie, dus de relatie tussen je ovulatie en een doorbraakbloeding is onzin. Ieder lichaam reageert anders op de pil, en misschien is dit ook wel gewoon niet de goede pil voor jou. Ik zou deze strip afmaken, en dan word je inderdaad als het goed is op de 2e of 3e pilloze dag echt ongesteld en dan gewoon zoals het hoort na de stopweek met je nieuwe strip beginnen en kijken of je volgende maand geen doorbraakbloeding krijgt. Krijg je hem dan weer, dan moet je terug naar de dokter want dan kan het zijn dat deze hormooncombinatie niet geschikt is voor jou, en dan krijg je een andere pil . Gevoelige borsten en onderbuikspijn zijn ook bijwerkingen die regelmatig bij de pil voorkomen, en het kan heel goed dat je daar de volgende strip helemaal geen last meer van hebt.

En tja, seks is leuk, maar dan zal je toch maar nog een weekje moeten wachten
Oud 27-01-2009, 16:26
indigo
indigo is offline
@Werkelijkwaar: zeker als je nog maar net met de pil begonnen bent kan je last hebben van doorbraakbloedingen. Ik neem aan dat de huisarts je nu deze pil voor 3 maanden heeft meegegeven? Je lichaam heeft even tijd nodig om te wennen. Meestal trekken de doorbraakbloedingen na verloop van tijd weg. Dus als je na de 3e strip nog steeds last daarvan hebt, dan is het misschien tijd om naar de huisarts te stappen. Overigens houdt (zoals Pluis al zegt) de pil je ovulatie tegen, dus die doorbaakbloeding heeft daar niets mee te maken.
Oud 28-01-2009, 11:25
Verwijderd
Ik wilde even laten weten dat ik naar een dokter geweest ben (hier moet je meteen naar de gynaecoloog met dit soort klachten ) en dat die helemaal niks kon vinden. Het blijft vreemd dat ik nog steeds veel pijn heb, maar als het ''niks'' is dan is het ook vast niet erg.
Oud 28-01-2009, 13:31
Werkelijkwaar
@ Pluis en indigo: heel erg bedankt voor de reacties!

Ik heb inderdaad voor drie maanden meegekregen, dus zal even geduldig de volgende twee strippen afwachten ja. Ga die stopweek maar wel even braaf houden, lijkt me inderdaad beter. Voelde me gister alleen totaal niet lekker, erge buikkrampen en heel slap en licht duizelig. Vandaag ook beetje slap, vooral toen ik wakker werd vanochtend was ik echt misselijk. Maar goed, zal me niet te veel zorgen maken, en hopen dat het niks met de pil te maken heeft.

Oja, dom van die ovulatie..

Maar thanks!
Oud 29-01-2009, 13:07
Tigratjuh
Tigratjuh is offline
Hallo allemaal,

ik slik al sinds een paar jaar de minerva pil, maar omdat ik de laatste tijd veel last heb van 'apart' bloedverlies heeft de dokter me nu stediril-30 voorgeschreven. Ik vraag me alleen af of dit een lichtere pil is dan de minerva of juist een zwaardere? want de stediril wordt ook beschreven als een lichte pil, het was juist de bedoeling dat ik een zwaardere kreeg.

Mijn grote vraag is nu eigenlijk wanneer ik moet beginnen met die stediril-30 zodat hij meteen vanaf dat moment veilig is? Ik lees overal andere dingen, namelijk eerst een stopweek en dan beginnen, of meteen aansluitend aan de laatste pil van de oude beginnen, dus zonder stopweek. Maar ik heb ook ergens gelezen dat een lichtere (nieuwe) pil eerst moet 'wennen' en daarom nooit meteen vanaf dag 1 veilig is? Ik ben zelf hiervan niet zo op de hoogte dus ik hoop dat iemand me kan helpen! Of misschien ervaringen heeft met stediril-30 want ik heb er nog nooit eerder van gehoord..

Groetjes!
Oud 29-01-2009, 13:52
Pluis
Pluis is offline
Ik heb de stediril 30 zelf een hele tijd gehad (de hormonen zijn hetzelfde als die van de microgynon 30 en de merkloze Ethinylestradiol/levonorgestrel, deze pillen hebben alleen andere vulstoffen en een ander prijskaartje)
Over overstappen zegt het farmacotherapeutisch kompas (het boek dat alle artsen ook gebruiken): Bij overschakeling van een ander OAC (Oraal AntiConceptivum): bij voorkeur beginnen op de dag na inname van de laatste actieve tablet, uiterlijk op de dag na de gebruikelijke stopweek van het voorafgaande OAC.
Het mag dus allebei, maar ik denk dat het ivm bijwerkingen gunstiger is om gelijk door te gaan (qua betrouwbaarheid niet, want anders was dat er wel duidelijk bij vermeld)

Omdat dit een andere hormooncombinatie is dan je eerst slikte heeft dit een ander effect op je lijf, en kan daarmee het "aparte" bloedverlies wellicht worden opgelost. Qua lichte of zware pil is deze ongeveer net zo als de minerva.

Mijn ervaring was dat ik de stediril 30 minder prettig vond dan de microgynon 30 omdat ik meer moodswings had van de stediril 30. Waarschijnlijk reageerde ik anders op het vulstofje en de manier en sterkte van afgifte ofzo, ik weet het niet. Het probleem met ervaringen van anderen is alleen dat iedereen weer anders reageert op een pil, en mijn ervaring hoeft absoluut niet de jouwe te worden. Kwestie van uitproberen dus.
Oud 29-01-2009, 14:04
Tigratjuh
Tigratjuh is offline
Heel erg bedankt voor je antwoord!
Dan lijkt mij het ook beter ook meteen vandaag te beginnen met die nieuwe (heb gister mn laatste van de minerva genomen). Uit jouw antwoord kan ik dus ook afleiden dat ik geen condooms oid hoef te gebruiken in de eerste week (of maand) van deze nieuwe pil?
Ben altijd een beetje (te) voorzichtig als het aankomt op de pil, vind het moeilijk te geloven dat zo'n klein dingetje voor zoveel dingen zorgt.. Ben benieuwd naar de bijwerkingen als ik jouw verhaal zo hoor. Maar dat verschilt denk ik wel per persoon ja.
Oud 29-01-2009, 21:25
Pluis
Pluis is offline
Je hoeft inderdaad geen condooms te gebruiken als je je laatste strip helemaal netjes hebt ingenomen qua zwangerschapsrisico, zeker niet als je nu je stopweek overslaat. Maar als je je prettiger voelt door toch een condoom te gebruiken is daar natuurlijk niets op tegen (vriendjes hebben toch meestal geen verstand van de pil dus die kan je best iets wijsmaken )
De bijwerkingen zijn eigenlijk van alle pillen wel een beetje hetzelfde, alleen bij de ene heb je er meer last van dan bij de andere. Afwachten dus.
Oud 03-02-2009, 11:38
vosje16
vosje16 is offline
Hey, ik neem al een jaar dezelfde pil en heb hiermee nog nooit last gehad van spotting.
Vandaag had ik plots wel wat spotting. Ik ben net aan mijn derde week begonnen.
Ik ben echter ook wat ziekjes (gisteren wat koorts gehad, enkele erg gezwollen en pijnlijke lymfeklieren; volgens de dokter een keelontsteking, maar 'k heb eigenlijk niet echt keelpijn), zou het daardoor kunnen komen? Hebben nog meer mensen last van spotting wanneer ze ziek zijn?
Oud 15-02-2009, 22:46
bellie
bellie is offline
Hallo,
ik heb een vraagje:
ik neem meliane en heb 1 pilstrip volledig doorgenomen, geen stopweek gehouden, en begonnen met een 2de pilstrip en van die pilstrip heb ik 10 pillen genomen, kan ik nu een stopweek houden? of is het beter om de tweede pilstrip volledig uit te nemen?
Oud 16-02-2009, 18:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Hallo,
ik heb een vraagje:
ik neem meliane en heb 1 pilstrip volledig doorgenomen, geen stopweek gehouden, en begonnen met een 2de pilstrip en van die pilstrip heb ik 10 pillen genomen, kan ik nu een stopweek houden? of is het beter om de tweede pilstrip volledig uit te nemen?
Ja, dat kan. Als je maar minstens één pilstrip volledig achter elkaar geslikt hebt (21 pillen) maakt het niet uit of je de tweede strip erna (zonder stopweek) volledig slikt of maar een paar pillen daaruit. Let wel op dat je stopweek maximaal zeven dagen mag duren en je daarna weer moet beginnen met slikken.
Oud 17-02-2009, 10:02
blablatje
blablatje is offline
Zowel tegen Pluis als Vosje16: de kans op spotting of doorbraakbloedingen wordt groter als je langer dezelfde pil gebruikt, dat is een reactie van je lichaam op het constante niveau van oestrogenen. Het kan eenmalig zijn of een paar keer voorkomen. Als het vaker voorkomt en je vindt het lastig kun je een andere pil gaan gebruiken en dan maakt het niet uit of dat een lichtere of een zwaardere is, zolang het maar een andere hoeveelheid oestrogenen bevat dan die daarvoor.
Oud 23-02-2009, 19:39
anoniem5588
anoniem5588 is offline
Kun je de pil anoniem krijgen?.
als je naar de dokter gaat, en je moet de pil ophalen bij een apotheek terwijl je moeder daar werkt.

help me please.? ;$
Oud 23-02-2009, 19:46
duivelaartje
duivelaartje is offline
Nee, dat kan niet denk ik. Je zou aan je huisarts kunnen vragen of je het bij een andere apotheek op kan halen, maar waarschijnlijk werken jouw huisarts en de apotheek waar je moeder werkt samen en kan de apotheek jouw medicijn-dossier zo opvragen. Als je moeder eens naar jouw dossier kijkt ziet ze het dus gewoon staan.

Waarom wil je de pil anoniem krijgen? Als je seks wilt met je vriendje kun je het beste eerst sowieso een condoom gebruiken. Daarnaast zou je het er gewoon eens met je moeder over kunnen hebben, dat je misschien veel pijn hebt in je buik als je ongesteld bent of dat je heel onregelmatig bent. Als je moeder bij een apotheek werkt weet ze zelf ook dat de pil daar inderdaad voor werkt.

Ik ga deze topic straks samenvoegen met het piltopic op lichaam&gezondheid, omdat de pil verder niet zoveel met seksualiteit te maken heeft.
Oud 23-02-2009, 19:47
anoniem5588
anoniem5588 is offline
Bedankt voor je reactie, maar de pil voor ongesteldheid is toch anders dan de pil voor seks?.
Oud 23-02-2009, 19:50
anoniem5588
anoniem5588 is offline
ik zet die daar zelf wel op.
Oud 23-02-2009, 19:51
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
ik zet die daar zelf wel op.
Hm, anders wordt de vraag dubbel gesteld, dat is niet handig.
Oud 23-02-2009, 19:53
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie, maar de pil voor ongesteldheid is toch anders dan de pil voor seks?.
Nee hoor, dat is gewoon dezelfde. De pil is in eerste instantie voor 'seks', dat je niet zomaar zwanger kunt worden bij seks zonder condoom, maar het heeft wat prettige bijwerkingen doordat je menstruatie niet meer echt plaatsvindt.
Oud 23-02-2009, 19:53
anoniem5588
anoniem5588 is offline
waar kun je de pleisterpil halen dan?..
Oud 23-02-2009, 19:56
anoniem5588
anoniem5588 is offline
oh bedankt dat helpt me, omdat ik erg onregelmatig ongesteld ben.. Moet ik van mijn moeder sowieso al aan de pil, maar ik dacht altijd dat er een verschil was tussen pillen.
Oud 23-02-2009, 19:56
anoniem5588
anoniem5588 is offline
Oké, zet maar over anders ;$ Bedankt
Oud 23-02-2009, 19:57
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
waar kun je de pleisterpil halen dan?..
Bij je huisarts en dan dus apotheek.
Net zoals andere anticonceptie"pillen".
Oud 03-03-2009, 09:11
PV
PV is offline
godver dat gezeik bij die apotheek elke keer. heb vorige week een nieuwe voorraad microgynon30 besteld, haalde mijn ma het gister op - want ik zit op kamers en kon zelf niet langs gaan - krijgt ze stediril oid mee. gaat ze vanmorgen terug om de goeie mee te krijgen, zeggen ze dat ze die niet meer kunnen leveren je kunt toch verdomme niet zomaar andere medicijnen meegeven aan je patient zonder dat te laten weten als ik op internet al die verhalen lees over bijwerkingen waar mensen last van hebben...
kun je hier een klacht over indienen ergens? ik ga iig zodra ik de gelegenheid heb - dat zal pas over een week of 3 zijn - weer terug naar die apotheek om mijn beklag te doen. stelletje eikels daar.
Oud 04-03-2009, 12:58
Pluis
Pluis is offline
in stediril en microgynon 30 zitten exact dezelfde hormonen in exact dezelfde dosering. alleen het vulstofje en de naam is anders. Waarschijnlijk is de nieuwe prijslijst weer binnen en is daaruit gebleken dat stediril goedkoper is dan microgynon, en de verzekering wil dat apotheken de goedkoopste verstrekken aan patiënten.
Ik had overigens op stediril meer moodswings dan op microgynon, dus ik heb na een half jaar microgynon weer opgeëist, en die kreeg ik toen ook gewoon. De release en opname van de hormonen zal door het vulstofje wel net iets anders zijn geweest ofzo.
Je moet jezelf niet gaan vergelijkingen met de bijwerkingen van anderen, want daar kan je niks mee. Iedereen krijgt andere bijwerkingen van de pil, sommigen zelfs helemaal niet. En op internet lees je over het algemeen alleen over extremen.
Ik zou gewoon stediril proberen, en als je er toch last van krijgt alsnog weer microgynon ophalen.
Oud 04-03-2009, 18:58
Mara
Mara is offline
Citaat:
in stediril en microgynon 30 zitten exact dezelfde hormonen in exact dezelfde dosering. alleen het vulstofje en de naam is anders. Waarschijnlijk is de nieuwe prijslijst weer binnen en is daaruit gebleken dat stediril goedkoper is dan microgynon, en de verzekering wil dat apotheken de goedkoopste verstrekken aan patiënten.
Ik had overigens op stediril meer moodswings dan op microgynon, dus ik heb na een half jaar microgynon weer opgeëist, en die kreeg ik toen ook gewoon. De release en opname van de hormonen zal door het vulstofje wel net iets anders zijn geweest ofzo.
Je moet jezelf niet gaan vergelijkingen met de bijwerkingen van anderen, want daar kan je niks mee. Iedereen krijgt andere bijwerkingen van de pil, sommigen zelfs helemaal niet. En op internet lees je over het algemeen alleen over extremen.
Ik zou gewoon stediril proberen, en als je er toch last van krijgt alsnog weer microgynon ophalen.
Dat. Voor 't zelfde geld heb je minder bijwerkingen bij stediril, voel je je er beter onder dan bij microgynon.
Oud 05-03-2009, 10:07
PV
PV is offline
ik voel er weinig voor om dat een half jaar uit te gaan proberen. een jaar geleden had ik ook al gezeik, toen wilden ze me dat rigevideon oid meegeven, toen heb ik ook microgynon geeist (en daarvoor betaald want ja dat was dan niet gratis dat zal mij een zorg zijn, ik betaal wel) en die smoesjes dat ze het niet kunnen leveren terwijl het ze gewoon om de centen gaat bah.
Oud 07-03-2009, 12:59
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
godver dat gezeik bij die apotheek elke keer. heb vorige week een nieuwe voorraad microgynon30 besteld, haalde mijn ma het gister op - want ik zit op kamers en kon zelf niet langs gaan - krijgt ze stediril oid mee. gaat ze vanmorgen terug om de goeie mee te krijgen, zeggen ze dat ze die niet meer kunnen leveren je kunt toch verdomme niet zomaar andere medicijnen meegeven aan je patient zonder dat te laten weten als ik op internet al die verhalen lees over bijwerkingen waar mensen last van hebben...
kun je hier een klacht over indienen ergens? ik ga iig zodra ik de gelegenheid heb - dat zal pas over een week of 3 zijn - weer terug naar die apotheek om mijn beklag te doen. stelletje eikels daar.
Dat had ik een half jaar geleden ook. Toen ik een maand geleden weer m'n nieuwe zet op ging halen heb ik microgynon geëist, ik durf stediril nog niet aan. M'n moeder is sinds nu ook weer aan de pil, en die kreeg ook stediril mee, want de apotheek en huisarts zeiden dat ze geen microgynon-30 willen leveren. Vond ze vet raar natuurlijk, want ik krijg dat wel gewoon mee. Stomme apotheken.
Oud 11-03-2009, 21:01
Nalah
Nalah is offline
Ik vroeg me af waarom het de bedoeling is om met de pil te beginnen op de eerste dag van je menstruatie? Is dit zodat je cyclus niet teveel ontregeld wordt wanneer je begint met de pil, of wat is de reden hierachter? Ik wil namelijk beginnen met de pil, maar ben net ongesteld geweest. Moet ik nu een maand wachten, of kan het geen kwaad om nu te beginnen?
Oud 11-03-2009, 21:48
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ik vroeg me af waarom het de bedoeling is om met de pil te beginnen op de eerste dag van je menstruatie? Is dit zodat je cyclus niet teveel ontregeld wordt wanneer je begint met de pil, of wat is de reden hierachter? Ik wil namelijk beginnen met de pil, maar ben net ongesteld geweest. Moet ik nu een maand wachten, of kan het geen kwaad om nu te beginnen?
Volgens mij kan je wel nu beginnen maar dan ben je niet direct veilig.
Oud 12-03-2009, 10:11
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
het begin van je menstruatie is eigenlijk het begin van een nieuwe cyclus. Zodra je ongesteld wordt beginnen er in je eierstokken nieuwe eicellen te rijpen, waarvan er uiteindelijk eentje in je eileiders terecht komt. als je met de pil op dag 1 van je menstruatie begint zorg je ervoor dat die eicellen niet gaan rijpen, zodat er geen eisprong komt en je dus niet zwanger kunt worden. Als je láter begint met de pil dan kan het zijn dat die eicellen al te ver rijp zijn en een eisprong dus niet voorkomen kan worden, waardoor hij dus nog niet beschermt tegen zwangerschap.
Je kan dus wel al beginnen met de pil nu, maar dan is hij deze strip nog niet veilig en moet je dus een condoom erbij gebruiken om niet zwanger te worden.
Oud 12-03-2009, 13:12
Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Ik moest mijn strip tot gisteren afmaken.
Zondag heb ik de pil nog gewoon genomen (daarvoor ook).
Maandag en dinsdag ben ik hem helemaal vergeten
Gisteren ochtend heb ik die van maandag genomen, gisteren avond die van dinsdag.
Die van woensdag heb ik dan maar vandaag genomen en nu is mijn strip op.
Ik heb al 2 weken geen seks gehad en moet zondag ongesteld worden.
Vanaf wanneer is de pil weer betrouwbaar?
Oud 12-03-2009, 15:18
Birte1991
Birte1991 is offline
Hallo, ik heb een vraagje!
Ik maag me vast veel en veel te snel zorgen maar ik moet even antwoord! Ik slik de pil (Diane-35) en ik ben afgelopen week (begon maandag 2 maart) ongesteld geweest. Normaal duurt het van maandag tot zaterdagmiddag maar nu duurde het van maandag tot donderdagochtend! Ik ben super bang dat er iets mis is. Ik heb die maand ervoor seks gehad met mijn vriend. Ik heb de pil gewoon keurig op tijd genomen dus eigenlijk kan ik helemaal niet zwanger zijn maar toch. Ik wil niet wachten tot volgende maand want daar ben ik te ongeduldig voor. Ohja, ik moet er wel bijzeggen dat ik donerdagochtend begonnen ben met antibiotica want ik had voorhoofdsholteontsteking. Dus ja.. mijn vraag is eigenlijk: ben ik zwanger als ik maar 3 dagen ongesteld ben geweest? Alvast bedankt.
Oud 12-03-2009, 15:21
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
Ik moest mijn strip tot gisteren afmaken.
Zondag heb ik de pil nog gewoon genomen (daarvoor ook).
Maandag en dinsdag ben ik hem helemaal vergeten
Gisteren ochtend heb ik die van maandag genomen, gisteren avond die van dinsdag.
Die van woensdag heb ik dan maar vandaag genomen en nu is mijn strip op.
Ik heb al 2 weken geen seks gehad en moet zondag ongesteld worden.
Vanaf wanneer is de pil weer betrouwbaar?
Als ik zo vrij mag zijn: wat een rommeltje.
Dus gedurende 18 dagen 1, dan maandag 0, zondag 0, woensdag 2 en vandaag 1?
Als je morgen meteen begint met de nieuwe strip ben je gewoon meteen veilig, de twee dagen waarop je geen pil hebt gehad zijn dan je 'stopweek' geweest. Die was dan eigenlijk te vroeg, maar omdat je daarvoor >14 dagen netjes de pil hebt genomen is dat niet erg.
Oud 12-03-2009, 16:25
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
Hallo, ik heb een vraagje!
Ik maag me vast veel en veel te snel zorgen maar ik moet even antwoord! Ik slik de pil (Diane-35) en ik ben afgelopen week (begon maandag 2 maart) ongesteld geweest. Normaal duurt het van maandag tot zaterdagmiddag maar nu duurde het van maandag tot donderdagochtend! Ik ben super bang dat er iets mis is. Ik heb die maand ervoor seks gehad met mijn vriend. Ik heb de pil gewoon keurig op tijd genomen dus eigenlijk kan ik helemaal niet zwanger zijn maar toch. Ik wil niet wachten tot volgende maand want daar ben ik te ongeduldig voor. Ohja, ik moet er wel bijzeggen dat ik donerdagochtend begonnen ben met antibiotica want ik had voorhoofdsholteontsteking. Dus ja.. mijn vraag is eigenlijk: ben ik zwanger als ik maar 3 dagen ongesteld ben geweest? Alvast bedankt.
Als je met de antibiotica bent begonnen in de stopweek kunnen die niet met terugwerkende kracht de opname van de pil verstoren, dus dat maakt niets uit (ze kunnen wel als je met de nieuwe strip begint zorgen dat de pil niet goed wordt opgenomen, dus dan is extra bescherming nodig).
De duur van de onttrekkingsbloeding verschilt heel erg per vrouw en kan ook per persoon verschillen, maar 3 dagen in plaats van 5 scheelt wel veel. Dat zou kunnen komen doordat je ziek bent geweest.
In theorie is het mogelijk dat je ondanks trouw pilgebruik zwanger raakt en dan een andere onttrekkingsbloeding hebt dan normaal, maar die kans is echt heel erg klein. Ik kan echter niet via internet kijken of je zwanger bent, dus als je blijft twijfelen kun je voor je gemoedsrust altijd een zwangerschapstest doen. Die is betrouwbaar vanaf 2 weken na het mogelijke begin van de zwangerschap.
Oud 12-03-2009, 16:56
Nalah
Nalah is offline
Citaat:
het begin van je menstruatie is eigenlijk het begin van een nieuwe cyclus. Zodra je ongesteld wordt beginnen er in je eierstokken nieuwe eicellen te rijpen, waarvan er uiteindelijk eentje in je eileiders terecht komt. als je met de pil op dag 1 van je menstruatie begint zorg je ervoor dat die eicellen niet gaan rijpen, zodat er geen eisprong komt en je dus niet zwanger kunt worden. Als je láter begint met de pil dan kan het zijn dat die eicellen al te ver rijp zijn en een eisprong dus niet voorkomen kan worden, waardoor hij dus nog niet beschermt tegen zwangerschap.
Je kan dus wel al beginnen met de pil nu, maar dan is hij deze strip nog niet veilig en moet je dus een condoom erbij gebruiken om niet zwanger te worden.
Super, bedankt voor je duidelijke antwoord!
Oud 12-03-2009, 18:18
Birte1991
Birte1991 is offline
Citaat:
Als je met de antibiotica bent begonnen in de stopweek kunnen die niet met terugwerkende kracht de opname van de pil verstoren, dus dat maakt niets uit (ze kunnen wel als je met de nieuwe strip begint zorgen dat de pil niet goed wordt opgenomen, dus dan is extra bescherming nodig).
De duur van de onttrekkingsbloeding verschilt heel erg per vrouw en kan ook per persoon verschillen, maar 3 dagen in plaats van 5 scheelt wel veel. Dat zou kunnen komen doordat je ziek bent geweest.
In theorie is het mogelijk dat je ondanks trouw pilgebruik zwanger raakt en dan een andere onttrekkingsbloeding hebt dan normaal, maar die kans is echt heel erg klein. Ik kan echter niet via internet kijken of je zwanger bent, dus als je blijft twijfelen kun je voor je gemoedsrust altijd een zwangerschapstest doen. Die is betrouwbaar vanaf 2 weken na het mogelijke begin van de zwangerschap.

Heel erg bedankt voor je antwoord! Ik heb er heel erg veel aan. Ik zal met mijn vriend overleggen of we een test gaan kopen ja of nee.
Oud 12-03-2009, 20:38
Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Citaat:
Als ik zo vrij mag zijn: wat een rommeltje.
Dus gedurende 18 dagen 1, dan maandag 0, zondag 0, woensdag 2 en vandaag 1?
Als je morgen meteen begint met de nieuwe strip ben je gewoon meteen veilig, de twee dagen waarop je geen pil hebt gehad zijn dan je 'stopweek' geweest. Die was dan eigenlijk te vroeg, maar omdat je daarvoor >14 dagen netjes de pil hebt genomen is dat niet erg.
Bedankt.
Ik heb inderdaad die 2 van maandag en dinsdag gisteren genomen.
Die 2 van woensdag en vandaag heb ik allebei vandaag genomen.
Ik heb dus 2 dagen niks genomen, dan 2 dagen 2x per dag.
Dan ga ik nu gewoon door met de volgende strip.
En ik neem aan dat 2x per dag geen bijverschijnselen heeft?

P.S. kan ik nu wel seks hebben?

En ja het is een rommeltje, ik neem hem al bijna 4 jaar zeer regelmatig!
Dit is eigenlijk de eerste keer dat het misgaat.
Ik was een paar dagen op vakantie en stond er gewoon echt niet bij stil

Laatst gewijzigd op 12-03-2009 om 20:43.
Oud 14-03-2009, 08:53
blablatje
blablatje is offline
Twee pillen op een dag is niet erg, soms kun je er wat misselijk van worden. En ja, je kunt nu dus wel seks hebben.
Oud 25-03-2009, 11:03
Fede90
Fede90 is offline
Ik heb een vraag:

2 weken geleden ben ik van de laatste strip de op 2 na laatste pil vergeten in te nemen. Ik ben toen met de stopweek begonnen. Nu zit ik in het begin van de eerste strip. Ik ben met mijn vriend naar bed geweest en het condoom is afgegleden en in mijn vagina blijven hangen. Ik ben de pil toen weer vergeten (sliep onverwachts bij hem) en heb hem 9 uur later ingenomen.

Is er kans op zwangerschap? Is het verstandig om een morning after pil te nemen? Ik hoop op snel antwoord!
Oud 25-03-2009, 18:45
Verwijderd
even een stomme vraag, ik ben nou aan mn laatste week vd pil bezig en aan de antibiotica, dat duurt 5 dagen en t stond deze keer niet in de bijsluiter, hoe lang moet ik nou condooms gebruiken? tot t eind van deze strip + stopweek of nog een strip extra?
Oud 25-03-2009, 18:47
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
even een stomme vraag, ik ben nou aan mn laatste week vd pil bezig en aan de antibiotica, dat duurt 5 dagen en t stond deze keer niet in de bijsluiter, hoe lang moet ik nou condooms gebruiken? tot t eind van deze strip + stopweek of nog een strip extra?
Volgens mij wisselt dat per antibiotica. Ik denk dat je het beste de apotheek kunt bellen om dit na te vragen.
Oud 25-03-2009, 18:47
Verwijderd
gah! okay, doe ik dat morgen even
Oud 26-03-2009, 12:50
Verwijderd
gebeld; tijdens de kuur en nog 2 weken daarna... maar kan ik dan niet beter nog 2 weken doorslikken en dan stopweek en dan weer ok of moet ik daar dan ook weer voor bellen
Oud 27-03-2009, 19:22
Angeltears_
Angeltears_ is offline
Kijk ik heb de 1e week mijn pil vergeten,
die 10 u later genomen heb en heb 's avonds seks gehad,
ik heb die test gedaan van pilvergeten.nl daar zegge ze dat ik beschermt zou moeten zijn,
maar ik heb nu,2 weken later,last van buikpijn zoals tijdens mijn regels,
alleen moet ik mijn regels pas over een weekje krijgen,
ik ben deze maand wel met een andere pil begonne,
omdat mijn eerste pil te zwaar was en migraine kreeg,
maar zou er nu toch kans zijn dat ik zwanger ben of ligt dat aan die verandering van pil?
sorry,maar ik ben nogal in de war
Oud 27-03-2009, 21:26
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Kijk ik heb de 1e week mijn pil vergeten,
die 10 u later genomen heb en heb 's avonds seks gehad,
ik heb die test gedaan van pilvergeten.nl daar zegge ze dat ik beschermt zou moeten zijn,
maar ik heb nu,2 weken later,last van buikpijn zoals tijdens mijn regels,
alleen moet ik mijn regels pas over een weekje krijgen,
ik ben deze maand wel met een andere pil begonne,
omdat mijn eerste pil te zwaar was en migraine kreeg,
maar zou er nu toch kans zijn dat ik zwanger ben of ligt dat aan die verandering van pil?
sorry,maar ik ben nogal in de war
Als je een pil bent vergeten, maar deze daarna binnen 12 uur inneemt is er niks aan de hand en ben je gewoon beschermd tegen zwangerschap.
Ik denk daarom dat de buikpijn inderdaad veroorzaakt wordt door je nieuwe pil, je lichaam moet wennen aan de andere stoffen die je binnenkrijgt.
Maar als je je toch ongerust maakt is er natuurlijk nooit iets op tegen om alsnog even een zwangerschapstest te doen (al verwacht ik echt niet dat je zwanger bent)
Oud 27-03-2009, 21:30
Angeltears_
Angeltears_ is offline
Citaat:
Als je een pil bent vergeten, maar deze daarna binnen 12 uur inneemt is er niks aan de hand en ben je gewoon beschermd tegen zwangerschap.
Ik denk daarom dat de buikpijn inderdaad veroorzaakt wordt door je nieuwe pil, je lichaam moet wennen aan de andere stoffen die je binnenkrijgt.
Maar als je je toch ongerust maakt is er natuurlijk nooit iets op tegen om alsnog even een zwangerschapstest te doen (al verwacht ik echt niet dat je zwanger bent)
Oke,dankje,ik zal eerst nog eve wachten tot ik normaal gezien mijn regels moet krijgen,
en dan zien we wel verder ;p
Oud 30-03-2009, 19:09
Birte1991
Birte1991 is offline
Heee hee!

een vraagje! hoelang duurt het bij jullie voordat jullie ongesteld zijn na de laatste pil? bij mij duurt dit 5 dagen. Is dit niet een beetje lang?
xxx

Regels voor berichten