Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2009, 00:07
KIET
KIET is offline
Een fotoserietje van de nu gepensioneerde 121. Ik heb ze wel wat kleiner gemaakt omdat sommige foto's nogal wazig zijn - de camera is tamelijk oud/matig en ik mag al blij zijn als hij lang genoeg aanblijft om überhaupt een foto te kunnen nemen

Wielkast rechtsachter, waar al aan gewerkt was. Die plekken in de wielkasten zijn een roestgevoelige plek bij 121s, dus dat was niet echt een verrassing dat het ooit zou gaan roesten daar.

Dorpel rechtsachter, wat pas na enig werk een stuk rotter bleek dan gedacht, keurig verhult onder wat tectyl en de lak.

Bodem tussen de achterbank en voorstoelen, zelfde verhaal als bij de dorpel.

Regio draagbalken rechtsachter waar al een stuk was weggetikt. De remleiding was ook al aangetast.

Wielkast linksachter.

Nog meer linksachter.

Nog meer rottigheid linksachter, alleen van onder de auto zichtbaar.

Linksachter, andere kant van het wiel. Hier begon het net, maar over een jaar zou het net zo erg zijn als het stuk hierboven.

M'n twee gepensioneerde auto's. Ondanks dat de 121 een halve meter korter is kon die lang niet soepel achter het huis komen als de Saab Het was echt centimeter-werk, en het lukte alleen achteruit rijdend. Er is genoeg plek voor nog een aantal andere auto's, overigens...
Oud 27-07-2009, 08:37
Verwijderd
Jezus, dat ding is wel echt rot zeg. Wijlen mijn Micra roestte nog niet zo hard
Oud 27-07-2009, 12:34
KIET
KIET is offline
Ja, zelfs de lasser en de garage waren behoorlijk verbaasd over de omgang ervan. Er is waarschijnlijk nog meer, maar dat is nog uit het zicht onttrokken. De hele onderkant is één grote kraskaart, alleen de prijs is niet zo leuk

Ze vertelden er wel bij dat ze onlangs nog behoorlijk wat laswerk aan een Ford Ka uit 2002 hebben gehad: ding had jarenlang langs de kust gestaan en een groot deel van de onderkant was in amper 7 jaar al helemaal gaan rotten
Oud 27-07-2009, 12:43
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Vertel eens wat meer over de auto.
Wat is het verbruik,
Hoeveel is de belasting
Verbruikt hij olie
Onderhoud ed.

En wat is de vraagprijs?
Verbruik is 10,6l op 100km bij redelijk sportieve rijstijl. Als je alleen stadsverkeer mag je rekenen op ongeveer 12l per 100km en als je er van houdt om 240 over de Autobahn te jakkeren, slurpt-ie z'n 60 liter in 45 minuten leeg da's ongeveer 30l op 100km geloof ik.
Bij extreem nette rijstijl en veel lange 80km ritten krijg je em rond de 9 liter/100km.

Belasting is hier 378 euro per jaar, maar dat is NRW. Olieverbruik valt heel erg mee. Onderhoud ook wel. Het is, op benzine na, best een betaalbare auto.

Citaat:
Geïnteresseerd Louis?
Is diesel geen optie trouwens, EH?
Weet ik nog niet, ik wil heel graag een 6-cilinder houden en dan is ook bij diesel het verbruik volgens mij best hoog.

Citaat:
320 of 325?
325i. Dus hij wil wel hard (A)
Oud 27-07-2009, 15:39
Verwijderd
Mwa, dan vind ik BMW voor mij geen optie. Juist vanwege de benzinekosten...
Oud 27-07-2009, 18:47
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mwa, dan vind ik BMW voor mij geen optie. Juist vanwege de benzinekosten...
Je hoeft niet meteen een 6 cilinder te halen natuurlijk
Oud 27-07-2009, 19:32
Verwijderd
Verbruik van de BMW diesels valt volgens mij juist wel mee. Als ik zie dat de 335d 6.7l/100km zou moeten halen, dan vind ik dat toch knap. De 2.2dCi rijdt ook gemiddeld 6.7l/100km
Oud 27-07-2009, 23:19
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Je hoeft niet meteen een 6 cilinder te halen natuurlijk
wat is dan nog het punt van een BMW rijden
Oud 28-07-2009, 15:56
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
wat is dan nog het punt van een BMW rijden
318iS is ook wel geinig, dat is gewoon een 4 cilinder
En met een 316 valt nog genoeg plezier te beleven door de rwd
Oud 28-07-2009, 17:53
Verwijderd
Citaat:
318iS is ook wel geinig, dat is gewoon een 4 cilinder
En met een 316 valt nog genoeg plezier te beleven door de rwd
Mja, 90% van de BMWs in Nederland zijn instappertjes (318/320). Hoewel het op zich redelijk snelle auto's zijn, hebben die motoren me nog niet echt overtuigd. Zuinig zijn ze niet echt, maar snel ook niet echt.
Beter ga je dan idd voor de V6 modellen, die zuipen genoeg, maar zijn tenminste ook echt snel
Oud 28-07-2009, 22:34
Asmooh
Asmooh is offline
hm

Laatst gewijzigd op 07-06-2010 om 00:20.
Oud 29-07-2009, 17:31
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Mja, 90% van de BMWs in Nederland zijn instappertjes (318/320). Hoewel het op zich redelijk snelle auto's zijn, hebben die motoren me nog niet echt overtuigd. Zuinig zijn ze niet echt, maar snel ook niet echt.
Beter ga je dan idd voor de V6 modellen, die zuipen genoeg, maar zijn tenminste ook echt snel
V6? Voor zover ik weer heeft bmw nooit een V6 gebruikt in welk model dan ook (correct me if I'm wrong)
Oud 29-07-2009, 17:47
Verwijderd
Citaat:
V6? Voor zover ik weer heeft bmw nooit een V6 gebruikt in welk model dan ook (correct me if I'm wrong)
Je snapt wat ik bedoel. Dat BMW 6-in-lijn bouwt maakt niet uit
Oud 29-07-2009, 18:49
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Je snapt wat ik bedoel. Dat BMW 6-in-lijn bouwt maakt niet uit
Ik snap je
Maar 320 is ook al een 6 cilinder. En met achterwiel aandrijving zijn ze allemaal leuk (zeker in de winter )
Oud 29-07-2009, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Ik snap je
Maar 320 is ook al een 6 cilinder. En met achterwiel aandrijving zijn ze allemaal leuk (zeker in de winter )
Volgens mij gewoon een 4-potter hoor?
Oud 30-07-2009, 17:58
MTpower
MTpower is offline
320 is 6 cilinder
Oud 30-07-2009, 18:03
Verwijderd
Het huidige model heeft een 4 cilinder onder de kap (bron: BMW Prijslijst [PDF]).
De 325i is dan weer wel een 6 cilinder.
Oud 30-07-2009, 19:09
MTpower
MTpower is offline
Dat klopt, dacht dat het om de E36 ging
Oud 30-07-2009, 19:12
Verwijderd
Ja, het was niet zo duidelijk, daar heb je gelijk in
Oud 31-07-2009, 23:51
MTpower
MTpower is offline
Ach, back OT dan maar
Oud 06-08-2009, 07:56
Verwijderd
Om maar even het nut van een boot op wielen te laten zien. Dit was halverwege het uitladen...
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg DSC02024.jpg (692.2 KB, 17x gelezen)
Oud 25-08-2009, 21:29
KIET
KIET is offline
Ik ga vrijdagmiddag kijken naar een andere auto Maar omdat ik een beetje bang voor de auto ben ga ik nog maar niet zeggen wat het is
Oud 25-08-2009, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Om maar even het nut van een boot op wielen te laten zien. Dit was halverwege het uitladen...
Valt wel mee, dat past ook wel in een hedendaagse stationcar (met ruimte over)
Citaat:
Ik ga vrijdagmiddag kijken naar een andere auto Maar omdat ik een beetje bang voor de auto ben ga ik nog maar niet zeggen wat het is
Hoe kun je nou bang zijn voor de auto?
Oud 26-08-2009, 00:16
KIET
KIET is offline
Citaat:

Hoe kun je nou bang zijn voor de auto?
Hij heeft geen beste reputatie... Nou ja, je zal het waarschijnlijk vrijdag wel zien
Oud 26-08-2009, 00:22
Verwijderd
Citaat:
Hij heeft geen beste reputatie... Nou ja, je zal het waarschijnlijk vrijdag wel zien
Oeh, is het een Renault van 2002 - 2005?
Oud 26-08-2009, 00:51
KIET
KIET is offline
Citaat:
Oeh, is het een Renault van 2002 - 2005 Fransoos?
Oud 26-08-2009, 08:44
Verwijderd
Citaat:

Ik zei dus: halverwege het uitladen. En we hebben het geprobeert in een ford mondeo station, en alles wat erin moest, paste niét in de mondeo En dan is een mondeo best nog een fors apparaat...

Maar ik heb liefde opgevat voor een klassieke auto: de mercedes 280 coupe... Mooie auto's zijn dat. Op LPG rijden, geen belasting. Dat is nog eens goedkoop rijden. Alleen vraag ik me af of ik een auto uit '77 het moet aandoen om jaarlijks meer dan 30000 kilometer te rijden
Oud 26-08-2009, 09:26
Verwijderd
Ja, ik snap dat je zei halverwege het uitladen. Inladen is een kwestie van even nadenken. Alles wat je daar nog in had liggen had nog wel 2x in de Laguna gepast, maar dan moet je dat wel met beleid doen
Oud 26-08-2009, 09:37
Verwijderd
Als je iets met beleid wil doen, betekend dat dat je geduld moet hebben, en als ik iets niet heb...
Oud 26-08-2009, 09:41
Verwijderd

Ik zou trouwens geen oldtimer kopen als je primaire wagen. Het lijkt misschien goedkoop, maar onderhoud van een Mercedes is vrijwel nooit goedkoop. Tenzij je een 200d neemt uit de jaren '80 (W124). Die dingen zijn niet zo snel (maar dat is je boot nu ook niet ) maar wel echt onverwoestbaar.
Oud 26-08-2009, 09:46
Verwijderd
nee heh? Maar toch, die 280 is zooooo mooi. De 200d vind ik ook erg mooi trouwens. En dan liefst de station versie. Snel is voor mij geen primair vereiste. Ik vind comfort en betrouwbaarheid belangrijker. Meekomen in het verkeer is bij de Berlingo echt geen probleem. En 120 ( de max toegestane snelheid ) is voor mij goed genoeg. Zeker omdat ik meer en meer zie dat mensen op de meest rechter baan ( en vaak ook de linker !!!!! ) zelden echt 120 rijden. Meestal 110. Of daaromtrent.
En het geld dat ik overhou na LPG en zonder wegenbelasting, zou ik dus kunnen investeren in onderhoud voor de 280 coupe... Maar je zult wel gelijk hebben . Zal het er eens met mijn garage over hebben... Denk dat die hetzelfde zullen zeggen...
Oud 27-08-2009, 22:56
KIET
KIET is offline
Vandaag even bij andere 121 gekeken, maar daar had ik niet zoveel vertrouwen in. De auto waar ik morgen bij zou gaan kijken was een... eh, bijzondere Citroën BX Break Maar ik kreeg vandaag een mail dat er een defect aan was, niet heel groot, maar toch heb ik even besloten die auto links te laten liggen.

Als hij er volgende week nog staat ga ik nog bij een andere 121 in Purmerend kijken, als ik in de regio ben.
Oud 30-08-2009, 17:56
Ivo
Ivo is offline
Och.. ik rij ook oldtimer voor dagelijks gebruik (25.000 km/jaar). Tot nu toe met weinig problemen.

Wil je een oldtimer veel gebruiken dan moet je voor aanschaf even uitzoeken of onderdelen nog goed verkrijgbaar zijn (lees: vrijwel alle aan slijtage onderhevige onderdelen moeten binnen 1 a 2 dagen bij een garage klaar kunnen liggen).
Over het algemeen geldt daarbij: Hoe meer auto's er nog rondrijden van het model/type/motortype, des te makkelijker kan je nog aan onderdelen komen. Simpelweg omdat door een hogere vraag de meeste onderdelen nog wel seriematig geproduceerd worden. Is het niet origineel, dan is er meestal wel een kwalitatief goed 'imitatie'onderdeel verkrijgbaar.
Verder moet je bij aanschaf van de oldtimer de wagen 'even' technisch helemaal na (laten) lopen en waar nodig onderdelen vervangen, kleppen/ontsteking (niet bij diesel) en lucht/brandstofmengsel goed afstellen EN de auto een goede anti-roest behandeling geven (bijv. dinitrol), waar nodig eerst roest verwijderen.
En vervolgens uiteraard regelmatig (dus wat vaker dan bij een moderne auto) onderhoud uit (laten) voeren.
Als je maar goede voorzorgmaatregelen treft, dan zijn bepaalde oldtimers zeker geschikt als betrouwbare dagelijkse auto. De genoemde Benzen van rond 1980 zijn zeker bruikbaar als dagelijkse auto. Met een beetje zoeken kun je ze zelfs vinden met opties als airco en/of electrische ramen.
Reken wel op een aardig benodigd budget: grofweg minimaal €5000,- aanschaf + €2500 voor de onderhoudsbeurt bij aankoop+anti-roest behandeling.
Vervolgens kun je, uitgaande van diesel (W124D schijnt op diesel niet zo veel te drinken) of LPG zonder extreme autokosten best een paar jaar rondrijden. Goedkoop zal het echter niet zijn. Waar je met een Berlingo aan 1 beurt per jaar (30.000 km) genoeg hebt, zul je met een oldtimer toch echt wel aan 2 onderhoudsbeurten per jaar moeten denken. Dat kost je dan dus echt wel het wegenbelasting-voordeel.

Dus niet denken dat het goedkoop is, maar zoals al gezegd: het voordeel aan wegenbelasting investeren in onderhoud.
Oud 30-08-2009, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Och.. ik rij ook oldtimer voor dagelijks gebruik (25.000 km/jaar). Tot nu toe met weinig problemen.

Wil je een oldtimer veel gebruiken dan moet je voor aanschaf even uitzoeken of onderdelen nog goed verkrijgbaar zijn (lees: vrijwel alle aan slijtage onderhevige onderdelen moeten binnen 1 a 2 dagen bij een garage klaar kunnen liggen).
Over het algemeen geldt daarbij: Hoe meer auto's er nog rondrijden van het model/type/motortype, des te makkelijker kan je nog aan onderdelen komen. Simpelweg omdat door een hogere vraag de meeste onderdelen nog wel seriematig geproduceerd worden. Is het niet origineel, dan is er meestal wel een kwalitatief goed 'imitatie'onderdeel verkrijgbaar.
Verder moet je bij aanschaf van de oldtimer de wagen 'even' technisch helemaal na (laten) lopen en waar nodig onderdelen vervangen, kleppen/ontsteking (niet bij diesel) en lucht/brandstofmengsel goed afstellen EN de auto een goede anti-roest behandeling geven (bijv. dinitrol), waar nodig eerst roest verwijderen.
En vervolgens uiteraard regelmatig (dus wat vaker dan bij een moderne auto) onderhoud uit (laten) voeren.
Als je maar goede voorzorgmaatregelen treft, dan zijn bepaalde oldtimers zeker geschikt als betrouwbare dagelijkse auto. De genoemde Benzen van rond 1980 zijn zeker bruikbaar als dagelijkse auto. Met een beetje zoeken kun je ze zelfs vinden met opties als airco en/of electrische ramen.
Reken wel op een aardig benodigd budget: grofweg minimaal €5000,- aanschaf + €2500 voor de onderhoudsbeurt bij aankoop+anti-roest behandeling.
Vervolgens kun je, uitgaande van diesel (W124D schijnt op diesel niet zo veel te drinken) of LPG zonder extreme autokosten best een paar jaar rondrijden. Goedkoop zal het echter niet zijn. Waar je met een Berlingo aan 1 beurt per jaar (30.000 km) genoeg hebt, zul je met een oldtimer toch echt wel aan 2 onderhoudsbeurten per jaar moeten denken. Dat kost je dan dus echt wel het wegenbelasting-voordeel.

Dus niet denken dat het goedkoop is, maar zoals al gezegd: het voordeel aan wegenbelasting investeren in onderhoud.
Kijk dit is een nuttige post.
Helaas kreeg ik donderdag te horen dat mijn instrument op sterven na dood is, dus moet ik de erfenis toch eerst steken in een vervanging voor mijn instrument. Ach, de Berlingo doet het goed. Krijgt jaarlijks een kleine en een grote beurt. Dus die kan echt nog wel 1 of 2 tonnetjes mee. En dan ga ik dus inderdaad kijken voor een Benz
Oud 05-09-2009, 16:57
MTpower
MTpower is offline
Auto maar even gewassen, had verder niets te doen

Eerst lekker insoppen

Daarna afspoelen en drogen, vervolgens in de wax zetten en meteen de bandjes invetten

En als laatste natuurlijk de wax weer wegpoetsen

Oud 05-09-2009, 16:58
MTpower
MTpower is offline
Oja, ik heb weer een golf
Oud 05-09-2009, 17:35
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Wat is er met je Opel gebeurd?

Welke GTI-versie heb je? 115 of 150PK?
Oud 05-09-2009, 19:38
MTpower
MTpower is offline
Opel staat te koop
Change of plans in my life moest iets goedkoper gaan rijden, vandaar...

Het is een 8 kleppertje, 115pk dus. Stuk minder snel dan die calibra, maar ach, kan er mee leven
Oud 05-09-2009, 19:40
MTpower
MTpower is offline
Gezien dit toch een 'show' topic is, hier nog maar wat foto's dan

Er moest nieuwe verlichting op (zat vocht in) dus meteen maar wat leuks gedaan.. Deze waren zelfs goedkoper dan de originele lampen
En voor een auto uit '92 vind ik hem er helemaal niet slecht bij staan
Oud 05-09-2009, 20:03
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Ziet er wel leuk uit, hopelijk laat je hem zo en ga je er geen sjonnie-dingen mee doen.
Oud 05-09-2009, 20:07
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ziet er wel leuk uit, hopelijk laat je hem zo en ga je er geen sjonnie-dingen mee doen.
Bumpers/spoilers e.d. komen er sowieso niet op. Wat details vind ik wel leuk om te veranderen, maar het moet geen rijdend stuk tupperware worden
De A/B/C-stijlen wil ik bijvoorbeeld nog zwart hebben, omdat de rest van het interieur zwart is ziet dat er volgens mij wel mooi uit tegen een lichte hemel. Weet alleen niet of golf 3 ooit geleverd is met zwarte stijlen. Moet ik nog eens uitzoeken
Er zit wel een sportuitlaat onder, maar het geluid valt reuze mee, dus dat laat ik wel zo.
Het is wel ontzettend grappig dat bijna iedereen tegen me wilt sprinten nu bij het stoplicht. Jammer dat hij niet zo snel is als de naam GTI doet vermoeden, meestal begin ik er dan ook maar niet aan
Oud 07-09-2009, 12:39
Verwijderd
Voor zo'n "oude" auto ziet ie er idd best prima uit ja
Wel wat jammer dat ie 'maar' 115pk heeft, maar goed, dat is op zich ook genoeg om een hoop plezier mee te kunnen hebben toch?

Oh ja, tip voor de volgende keer:
Wassen moet je niet overdag in de felle zon doen. Is niet goed voor je laklaag
Oud 07-09-2009, 13:34
MTpower
MTpower is offline
Ik had hem expres in de schaduw gezet, maar af en toe kwam de zon er toch even doorheen

En 115pk is genoeg voor wat lol inderdaad, maar niet genoeg om wat uit te kunnen halen bij het stoplicht
Oud 07-09-2009, 13:52
Verwijderd
Mja, dan moet je 'm binnen wassen, anders heb je er nog steeds last van. Duurt natuurlijk wel ff en ik denk dus ook niet dat jij iets van de nadelige effecten gaat ondervinden van het 's middags wassen, gezien jouw doorlooptijd met auto's
Oud 07-09-2009, 14:14
MTpower
MTpower is offline
Ghehe, het is de bedoeling dat ik deze wat langer ga houden dan de rest
Oud 07-09-2009, 14:19
Verwijderd
Dat zei je ook van je Opel
Oud 07-09-2009, 14:52
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dat zei je ook van je Opel
Klopt Change of plans
Oud 07-09-2009, 15:20
KIET
KIET is offline
Ik ga woensdag of donderdag eindelijk een nieuw autootje ophalen
Oud 07-09-2009, 15:46
Verwijderd
Wat is het uiteindelijk geworden?
Oud 07-09-2009, 16:07
KIET
KIET is offline
Weer een 121 Omdat ik mij net had voorgenomen met de vorige nog een jaartje door te rijden, wat dus niet meer kan, wilde ik het nog maar even goedkoop houden En dan weet ik uit ervaring dat die 121tjes, mits goed onderhouden, hele goede autootjes zijn.

Maar het was wel lastig om een 121 te vinden die niet afgetrapt was (ik heb er een paar gezien die helemaal wit waren rondom, alsof ze elk muurtje geschuurd hebben dat ze zijn tegen gekomen) of die geen last had van roest. Er komt nog een nieuwe APK op en nieuwe remmen voor, maar hopelijk kan ik er dan weer even tegenaan. Wat mij betreft hoeft dit geen tussenauto te zijn, wat ik aanvankelijk van plan was te kopen.
Topic gesloten

Regels voor berichten