Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Beter ga je dan idd voor de V6 modellen, die zuipen genoeg, maar zijn tenminste ook echt snel ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Het huidige model heeft een 4 cilinder onder de kap
![]() De 325i is dan weer wel een 6 cilinder. |
![]() |
|
Ik ga vrijdagmiddag kijken naar een andere auto
![]() ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik heb liefde opgevat voor een klassieke auto: de mercedes 280 coupe... Mooie auto's zijn dat. Op LPG rijden, geen belasting. Dat is nog eens goedkoop rijden. Alleen vraag ik me af of ik een auto uit '77 het moet aandoen om jaarlijks meer dan 30000 kilometer te rijden ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
![]() Ik zou trouwens geen oldtimer kopen als je primaire wagen. Het lijkt misschien goedkoop, maar onderhoud van een Mercedes is vrijwel nooit goedkoop. Tenzij je een 200d neemt uit de jaren '80 (W124). Die dingen zijn niet zo snel (maar dat is je boot nu ook niet ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
nee heh? Maar toch, die 280 is zooooo mooi. De 200d vind ik ook erg mooi trouwens. En dan liefst de station versie. Snel is voor mij geen primair vereiste. Ik vind comfort en betrouwbaarheid belangrijker. Meekomen in het verkeer is bij de Berlingo echt geen probleem. En 120 ( de max toegestane snelheid ) is voor mij goed genoeg. Zeker omdat ik meer en meer zie dat mensen op de meest rechter baan ( en vaak ook de linker !!!!! ) zelden echt 120 rijden. Meestal 110. Of daaromtrent.
En het geld dat ik overhou na LPG en zonder wegenbelasting, zou ik dus kunnen investeren in onderhoud voor de 280 coupe... Maar je zult wel gelijk hebben ![]() |
![]() |
|
Vandaag even bij andere 121 gekeken, maar daar had ik niet zoveel vertrouwen in. De auto waar ik morgen bij zou gaan kijken was een... eh, bijzondere Citroën BX Break
![]() Als hij er volgende week nog staat ga ik nog bij een andere 121 in Purmerend kijken, als ik in de regio ben.
|
![]() |
Och.. ik rij ook oldtimer voor dagelijks gebruik (25.000 km/jaar). Tot nu toe met weinig problemen.
Wil je een oldtimer veel gebruiken dan moet je voor aanschaf even uitzoeken of onderdelen nog goed verkrijgbaar zijn (lees: vrijwel alle aan slijtage onderhevige onderdelen moeten binnen 1 a 2 dagen bij een garage klaar kunnen liggen). Over het algemeen geldt daarbij: Hoe meer auto's er nog rondrijden van het model/type/motortype, des te makkelijker kan je nog aan onderdelen komen. Simpelweg omdat door een hogere vraag de meeste onderdelen nog wel seriematig geproduceerd worden. Is het niet origineel, dan is er meestal wel een kwalitatief goed 'imitatie'onderdeel verkrijgbaar. Verder moet je bij aanschaf van de oldtimer de wagen 'even' technisch helemaal na (laten) lopen en waar nodig onderdelen vervangen, kleppen/ontsteking (niet bij diesel) en lucht/brandstofmengsel goed afstellen EN de auto een goede anti-roest behandeling geven (bijv. dinitrol), waar nodig eerst roest verwijderen. En vervolgens uiteraard regelmatig (dus wat vaker dan bij een moderne auto) onderhoud uit (laten) voeren. Als je maar goede voorzorgmaatregelen treft, dan zijn bepaalde oldtimers zeker geschikt als betrouwbare dagelijkse auto. De genoemde Benzen van rond 1980 zijn zeker bruikbaar als dagelijkse auto. Met een beetje zoeken kun je ze zelfs vinden met opties als airco en/of electrische ramen. Reken wel op een aardig benodigd budget: grofweg minimaal €5000,- aanschaf + €2500 voor de onderhoudsbeurt bij aankoop+anti-roest behandeling. Vervolgens kun je, uitgaande van diesel (W124D schijnt op diesel niet zo veel te drinken) of LPG zonder extreme autokosten best een paar jaar rondrijden. Goedkoop zal het echter niet zijn. Waar je met een Berlingo aan 1 beurt per jaar (30.000 km) genoeg hebt, zul je met een oldtimer toch echt wel aan 2 onderhoudsbeurten per jaar moeten denken. Dat kost je dan dus echt wel het wegenbelasting-voordeel. Dus niet denken dat het goedkoop is, maar zoals al gezegd: het voordeel aan wegenbelasting investeren in onderhoud. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Helaas kreeg ik donderdag te horen dat mijn instrument op sterven na dood is, dus moet ik de erfenis toch eerst steken in een vervanging voor mijn instrument. Ach, de Berlingo doet het goed. Krijgt jaarlijks een kleine en een grote beurt. Dus die kan echt nog wel 1 of 2 tonnetjes mee. En dan ga ik dus inderdaad kijken voor een Benz ![]() |
![]() |
|
Gezien dit toch een 'show' topic is, hier nog maar wat foto's dan
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Er moest nieuwe verlichting op (zat vocht in) dus meteen maar wat leuks gedaan.. Deze waren zelfs goedkoper dan de originele lampen ![]() En voor een auto uit '92 vind ik hem er helemaal niet slecht bij staan ![]()
||
Citaat:
![]() De A/B/C-stijlen wil ik bijvoorbeeld nog zwart hebben, omdat de rest van het interieur zwart is ziet dat er volgens mij wel mooi uit tegen een lichte hemel. Weet alleen niet of golf 3 ooit geleverd is met zwarte stijlen. Moet ik nog eens uitzoeken ![]() Er zit wel een sportuitlaat onder, maar het geluid valt reuze mee, dus dat laat ik wel zo. ![]() Het is wel ontzettend grappig dat bijna iedereen tegen me wilt sprinten nu bij het stoplicht. Jammer dat hij niet zo snel is als de naam GTI doet vermoeden, meestal begin ik er dan ook maar niet aan ![]()
|
Verwijderd
|
Voor zo'n "oude" auto ziet ie er idd best prima uit ja
![]() Wel wat jammer dat ie 'maar' 115pk heeft, maar goed, dat is op zich ook genoeg om een hoop plezier mee te kunnen hebben toch? ![]() Oh ja, tip voor de volgende keer: Wassen moet je niet overdag in de felle zon doen. Is niet goed voor je laklaag ![]() |
![]() |
|
Weer een 121
![]() ![]() Maar het was wel lastig om een 121 te vinden die niet afgetrapt was (ik heb er een paar gezien die helemaal wit waren rondom, alsof ze elk muurtje geschuurd hebben dat ze zijn tegen gekomen) of die geen last had van roest. Er komt nog een nieuwe APK op en nieuwe remmen voor, maar hopelijk kan ik er dan weer even tegenaan. Wat mij betreft hoeft dit geen tussenauto te zijn, wat ik aanvankelijk van plan was te kopen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Centraal pulp-topic [Try-out]. KleineTomaat | 29 | 05-08-2004 03:50 |