Advertentie | |
|
![]() |
|
Er reed een auto voor me, waarvan de bestuurder bij ieder stoplicht in de auto ging zitten rommelen en dan steeds nét te laat zag dat het groen werd. En bij het vierde stoplicht zag hij het helemaal niet, dus ik knipperde met groot licht, en toen dat hem niet activeerde, toeterde ik. Meneer schrikt, schakelt, gaat rijden en rijdt zo door (inmiddels net) rood licht het kruispunt op. Hij paste nog net voor de stroom auto's die vanaf de andere kant het kruispunt over kwamen steken.
En ik mocht dus weer stoppen voor rood licht. |
![]() |
||
Citaat:
Gister reed er iemand voor mij die een film zat te kijken op zijn navigatiesysteem ![]() En twee andere mensen haalden het bloed onder mijn nagels door op de snelweg voortdurend om niks te remmen. Ik hield gewoon gepaste afstand, dus daar kan het niet voor bedoeld zijn. Een van hen reed met 100 bij 120 ook uiterst links, terwijl er 2 banen rechts vrij waren.
|
Ik reed gisteren door het dorp naar mijn ouders, kwam mij een vrachtwagen tegemoet die zich redelijk fanatiek door de straat heen werkte. En het is er niet altijd zo heel erg breed. Rijdt hij circa 50 meter achter mij, hoor toch ineens een kabaal...
Kom ik een uur later vanaf de andere kant weer langs dat punt, blijkt die man zijn achterbalk in het zijpaneel rechtsachter van een BMW 5-serie te hebben geboord: lange, diepe scheur (dus echt erin), tankdop er helemaal van afgerukt, je kon zo ín de carrosserie kijken ![]()
||
Citaat:
![]() OT: Vandaag niet echt een wegpiraat tegengekomen. Wel iemand die ik eerst inhaalde (met zo'n 5 km/h verschil) en die mij even daarna dan weer heel hard inhaalde. Rijd dan ook constant! Ik reed op de snelheidsbegrenzer, dus aan mij kan het niet gelegen hebben ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Haha, genieten dat soort dingen
![]() De wegpiraat die ik tegen ben gekomen was de vrouw voor me. Niet zozeer omdat ze zat te kleven enzo, maar gewoon omdat ze écht niet kon rijden. Ze stond bij het remmen veel te vroeg keihard op de rem om dan vervolgens nog 10m te gaan rollen, bochten werden genomen met een snelheid waarbij zelfs een blinde schildpad je zou inhalen en schakelen ging zo te zien ook niet al te soepel... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ach, dan valt het onder uitlokking en is je boete alsnog ongeldig
![]() Verdere wegmisbruikers heb ik niet echt gezien, nou ja, een Belg die zijn rijbewijs nog niet had maar wel in pa en ma's auto aan het rijden was met de rode L achterop. Volgens mij had hij niet door dat hij zo in Nederland niet mag rijden, maar gezien het aantal politieauto's dat daar in de buurt rondreed (bij het politiebureau richting Waalre) zal hem dat wel zijn uitgelegd ![]() |
![]() |
|
Mensen, vooral met zo'n auto, zien graag wat ze zelf willen zien, uitlokking is een misbruikt argument van mensen die de politie stigmatiseren. De politie gaat echt niet haasje over met je spelen enkel om je te kunnen pakken op een sneldheidsovertreding. Als er niets bijzonders is gaan ze je gewoon voorbij, hun uiteindelijke doel is om gewoon zoveel mogelijk van het verkeer te zien en dus zoveel mogelijk feitelijke overtreders te betrappen. Uitlokken is contra-productief voor het doel van veiligheids- en wethandhaving.
|
Verwijderd
|
Het zou je sieren wanneer je iets genuanceerder zou reageren. Nu weet ik ook wel dat jij niet bepaald in een potente auto rijdt of hebt gereden, maar die verhalen doen niet voor niets de ronde. In mijn directe kennissenkring weet ik van 2 personen onafhankelijk van elkaar dat ze zoiets al eens is overkomen en dat hebben ze tot aan de rechter moeten uitvechten om het ongedaan te krijgen.
Dus ja, het hoofddoel is wellicht veiligheids- en wethandhaving, maar dat neemt niet weg dat er best ook rotte appels tussen zitten die dat misbruiken, al dan niet bewust. Kijk anders voor de gein ook eens naar Wegmisbruikers en Blik op de Weg. Het verschil in optreden tussen die twee programma's is al levensgroot en dat is iets dat in het leven van alle dag ook gewoon naar buiten komt. Het zijn soms net mensen ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
KIET, ik rij in een Mercedes coupé, met meestal de muziek luid aan + ik ben een jonge bestuurder, ik heb gewoon schrik dat ze daar net wat meer achter zitten en aandacht aan besteden. Ik heb ook al eens zo'n programma van de Belgische politie gezien waarbij ze gewoon alleen achter gele auto's aangingen 'omdat daar meestal mensen inzitten die fouten zullen begaan'. Dus dan probeer ik me maar gewoon te verbijten en vol te houden dat ik niks verkeerd doe
![]() |
![]() |
|
Dat is jammer voor die mensen die een bekeuring hebben gekregen, maar uitlokking vind ik gewoon een non-argument voor mensen die zelf geen verantwoording kunnen nemen en vinden dat de verkeerspolitie maar iets anders moet doen. Er zal ongetwijfeld wel een heel enkele keer een agent tussen zitten die zijn macht misbruikt en de regels oprekt, of zijn eigen schuld niet wil toegeven, maar ze ervan verdenken (laat staan beschuldigen) herhaaldelijk haasje over te spelen om iemand een bekeuring te geven gaat wel erg ver. Misschien ben ik één van de weinigen die nog in werkwijze van de verkeerspolitie durft te vertrouwen omdat ik mij niet genoodzaakt voel om om welke reden dan ook op ze af te geven: ik ga niet vertrouwen op het oordeel van willekeurige mensen over de politie, want dan wordt de verkeerspolitie over het algemeen afgeschilderd als een soort moderne Gestapo.
Als je in een bepaalde type auto rijdt (FYI, jij weet niet waar ik allemaal wel en niet in gereden heb) zal je meer aandacht krijgen, en bepaalde auto's/bestuurders scheppen bepaalde verwachtingen - die vaker wel dan niet kloppen. Dat is logisch dat die wat scherper in de gaten worden gehouden. Dus het is ook logischer dat iemand als Mutant daar wat alerter op is - maar als jij je gewoon aan de regels blijft houden is daar dus ook niets mee aan de hand. De mensen die argwanend zijn en daarop feller/vlotter gaan rijden gooien het dan al snel op uitlokking, terwijl zij toch echt degenen zijn de auto besturen. Zo kan je elke boete wel beargumenteren met 'de situatie lokte uit'.
|
Verwijderd
|
Het had niks met haasje over spelen te maken Kiet, maar met het uitlokken van een stoplichtsprint en ze vervolgens staandehouden om een artikel 5 uit te delen. Dat is toch wel wat jammer. Daarnaast weet ik zelf ook hoe compleet willekeurig de verkeerspolitie optreedt, dus nee, echt veel vertrouwen in hun handelen heb ik niet. Dat wil overigens niet meteen zeggen dat ik ze zie als een moderne variant van de Gestapo. Enige realiteitszin zou wel fijn zijn wat dat betreft, want de verkeerspolitie op gelijke voet zetten met de Gestapo ...
![]() ![]() Nou zeg jij dat je het kwalijk vindt dat anderen de verkeerspolitie en hun gedrag generaliseren, maar dat doe jij hierboven in je betoog net zo hard over de andere partij. Als je dat soort dingen zo kwalijk vindt, doe het dan zelf ook niet. Laatst gewijzigd op 08-02-2010 om 20:28. |
![]() |
|
Je vergeet alleen dat de ene partij gewoon zijn werk uitvoert, en de andere partij dat werk negatief neerzet als zij daar eens door getroffen worden. Ik generaliseer die 'tegenpartij' niet, want wat is die? Mensen die een negatieve ervaring met de verkeerspolitie hebben? Dat heb je over het algemeen aan je zelf te danken. Het is heel simpel: er zijn een stel regels. Houdt je je daaraan, zijn er geen problemen. Houdt je je er niet aan, dan kan je een bon verwachten. Natuurlijk zijn er mensen die hier wel eens de dupe van worden door onopzettelijk iets verkeerd te doen of een agent die een foutje maakt (en die laatste categorie heeft dan het volste recht van spreken), maar als iemand het uitlokkerij noemt wil dat alleen zeggen dat hij/zij met opzet besloten heeft de regels te negeren. Als je je daar zo makkelijk door laat verleiden is het wat mij betreft eigen schuld, dikke bult. Ik vind het dan ook een te eenvoudig excuus om te zeggen dat je werd uitgelokt of om het op een tu quoque argument te gooien. Behalve dat ik er daarom niet in geloof dat de verkeerspolitie actief zo'n manier van handhaven hanteert, is dat een verweer wat bijna standaard wordt gehoord en afhankelijk is van wat de beboete mensen zelf als uitlokking of gevaarzetting beschouwen. Terwijl ze daar over het algemeen minder inzicht in hebben. Ook daarom heb ik meer vertrouwen in de verkeerspolitie dan in het woord van mensen zoals bijv. jouw kennissen die zo slim zijn zich door wie dan ook te laten 'uitlokken' voor een stoplichtsprintje.
|
Sorry hoor, maar wat een kinderachtige opmerking en dito manier om een discussie af te breken. Ik ben beter van je gewend.
|
Maar Dittrich, kom jij wel eens op de openbare weg? Er zijn altijd wegmisbruikers.
![]() In andere woorden: ik denk dat de verkeerspolitie wel wat beters te doen heeft dan te proberen hogere snelheden uit te lokken. Ook al hebben ze even niets te doen, ga naar de juiste plekken en ze hebben binnen tien minuten iemand te pakken die ze wel degelijk met het volste recht van de weg af kunnen halen. Ja, er zullen agenten tussen zitten die gewoon een iets te klein pikkie hebben en niet eerlijk naar de verkeerssituatie kijken. Die zijn echter zwaar in de minderheid. En als ik naar die programma's op tv kijk zie ik toch echt dat veel mensen het maar zoeken bij het gedrag van een ander terwijl ze zelf de auto besturen. Natuurlijk hangen die mensen hetzelfde verhaal op tegenover kennissen, en die kennissen geloven dat verhaal dan uiteraard. Maar dat maakt het nog geen waarheid. En daarnaast vind ik dat mensen die zich niet verantwoordelijk voelen voor hun eigen gedrag bij voorbaat in quarantaine gezet moeten worden. ![]()
|
Verwijderd
|
Geen wegpiraat, maar wel iets waar ik me aan erger: van die jongetjes die hun auto extreem verlaagd hebben. En dan komen ze aanscheuren, moeten vol in de remmen voor een drempel, daar zijn ze 5 minuten mee bezig om maar vooral niks kapot te rijden, dan scheuren ze weer verder tot de volgende drempel... *zucht* Nou ja, eigenlijk erger ik me er niet aan, ik lach ze vooral uit
![]() |
![]() |
|
Ik heb geen verlaagde auto, maar ik rem wel altijd voor drempels (geen gevalletje "vol gas - vol in de remmen", hoor). Dat schijnen mijn medeweggebruikers sowieso al vreemd en vervelend te vinden.
Afgelopen week genoeg wegpiraten gezien, trouwens: - een jongetje van een jaar of 10, fietst hard op de stoep, evenwijdig aan de weg waarop ik rijd, knotst ineens het stoeprandje af, slingert daarbij over mijn weghelft om daarna weer netjes op de fietsstrook te belanden. Maar intussen moest ik dus vol in de remmen. - mensen die veel te hard of juist gevaarlijk langzaam op de snelweg rijden als het gesneeuwd heeft en net gestrooid is. - iemand had aan het eind van de uitvoegstrook z'n auto (op de rijbaan) gestopt om iemand anders die in de berm gegleden was, te helpen met duwen. Daar moesten we dus vanaf de rechterbaan met z'n allen omheen slingeren. Maar sommige mensen van de linkerbaan vonden het niet nodig om mensen van de rechterbaan erbij te laten. Niet direct wegpiraat, wel niet netjes, als je al een paar minuten aangeeft dat je als het groen wordt er graag ergens tussen gaat om ook door te kunnen rijden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind dat remmen ook niet erg, dat doe ik vaak ook (tenzij ik de drempel in kwestie goed ken en hij goed te nemen is op snelheid), maar ik kom sowieso niet aangescheurd als ik in een drempelzone zit. En het gaat mij om het 5 minuten voorzichtig manoeuvreren dat ze nodig hebben en dat ze dan weer wegscheuren alsof ze de verloren tijd moeten inhalen.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Nou ja, wanneer het tot een rechtszaak moet komen (die gewonnen werd, want getuigen) geloof ik 't wel hoor ![]() Oh, eergisteren zou ik de wegmisbruiker zijn geweest denk ik zo. Stoplichtsprintje gewonnen van een petje in een Mercedes-Benz C220 CDI. Hij stond op een gegeven moment vooruit te rollen en daardoor in z'n geheel voorbij de stopstreep. Toen het groen werd gaf ik dus maar even vol gas, net als hij overigens, en kwam langszij. Bij 110km/u (waar je 70 mag, op een 4-baans rijstrook zonder fietsers of voetgangers in de buurt, dus het valt allemaal reuze mee) vond ik het wel genoeg geweest en heb ik de auto uit laten rollen naar 74km/u op de cc. Bij het volgende stoplicht was hij heel erg bezig om te kijken hoe het in godesnaam kon dat hij met z'n MB van een Laguna had verloren ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ben de tel al kwijtgeraakt hoevaak ik inmiddels aan de kant ben gezet, maar voor zover ik me kan herinneren waren slechts 3 of 4 van de agenten fatsoenlijk aanspreekbaar. De rest zou ik best durven omschrijven als labiele, machtsgeile klootzakken. Die overigens voor geen enkele reden vatbaar zijn. ![]() Het zal misschien met vooroordelen te maken hebben (als jongere op de brommer/scooter, als jongere in een golf, als jongere in een calibra). Maar zolang zij die vooroordelen laten bepalen hoe ze mij behandelen, moeten ze ook niet gaan zeuren dat ik vooroordelen over de (verkeers)politie ontwikkel. En als ik echt een overtreding heb begaan, dan ben ik ook weer niet zo dat ik ga zeuren over de bekeuring of de agent in kwestie dat kwalijk neem. Die verdien ik dan gewoon, dat heeft hier verder ook niets mee te maken.
||
Citaat:
![]()
|
dit is WishfulDreaming:
Dr ging er vrijdagavond eentje bij Antwerpen op het verdrijvingsvlak achteruit rijden op een splitsing van afslagen, hij had blijkbaar de verkeerde afslag genomen. Die mensen moet echt hun rijbewijs afgenomen worden. Aan beide kanten gaat het 80-100 km/u.
|
Kwam van de week weer eens een mongool tegen.
Sirenes + zwaailichten komen van links, ik stond achter iemand voor rechtdoor (het kruispunt over). Die lul zit te zoeken waar de herrie vandaan komt, rijdt vervolgens door rood het kruispunt op en blokkeert daarmee de aanstormende ambulance. Gaat vervolgens stil staan, laat z'n motor uitvallen en heeft vervolgens nog het lef om naar de ambulancebestuurder te gebaren dat hij rustig moet doen. Ik zeg: NEKSCHOT. ![]() Ik zat echt met volle verbazing te kijken hoe fucking dom iemand kan doen.
|
Verwijderd
|
Ja, dan ben je echt niet goed bezig
![]() Wat je zegt over het beeld van de politiemensen en hoe ze te werk gaan herken ik wel. Het maakt heel veel verschil in hun benadering of ik mijn petje wel of niet draag, dus die doe ik nu standaard af. Ook maakt het blijkbaar voor hun verschil of ik in een klein autootje rijdt (de Fiesta) of een dikke bak. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze onfatsoenlijk waren tegen me wanneer ik in de Laguna zit. In wijlen mijn eigen auto (de oude Micra) én de Fiesta heb ik dat vaak zat meegemaakt en dat terwijl ik daar zelf echt geen aanleiding toe geef ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat uiteraard een averechts effect heeft. Ik kan voor de lol wel even 2 voorbeelden geven van wat ik onder andere heb meegemaakt (ik verveel me toch ![]() Vorig jaar juni was dit geloof ik (ik had toen de calibra nog). Ik was onderweg naar Amersfoort, maar ik was verkeerd gereden. Op dat moment kwam er een opvallende politieauto de snelweg oprijden. Instinctief check ik dan altijd even m'n snelheid e.d. ![]() Keurig 125 op de navigatie, prima dus. Ik pak de eerst volgende afslag om daar te kunnen draaien. Politie auto komt achter me aan, dan weet je al hoe laat het is... Enfin, ik rij gewoon door met nog steeds 125 op de navigatie. Haalt hij me na enkele km's in met allerlij handgebaren waar ik niks van kon maken. Het bordje met 'Politie, volgen AUB' gaat aan, dus ik blijf netjes achter hem rijden (ondertussen nog even de snelheid gecheckt, nog steeds 125). Eenmaal aan de kant stap ik uit om maar even de benen te strekken, meteen paniek alom: 'WILT U ZICH TERUG NAAR HET VOERTUIG BEGEVEN?!'. Ondertussen kwam er een tweede politie auto aanrijden (ook opvallend) en die bleef achter mij stilstaan, zonder uit te stappen. De agent die me aan de kant had gezet kwam naar me toelopen met de vraag: 'Vind je dat nou normaal?' 'Als je zo doorgaat kan je binnenkort je rijbewijs wel inleveren!'. Ik reageer heel verbaasd: 'Oh, ik weet niet? Wat heb ik verkeerd gedaan dan?'. Agent: 'Die snelheid van je is niet normaal!' Ik: 'Oh, dat heb ik dan niet gezien, volgens de navigatie reed ik de hele tijd 125' Agent: 'Nou, we hebben je gemeten, en die meting kwam uit op 145km/h!' Vervolgens een kleine discussie, want ik was het daar duidelijk niet mee eens. Maar ik heb het er verder maar bij gelaten, ik dacht ik teken wel bezwaar aan als ik hem binnen krijg. Toen moest uiteraard m'n auto nog even aan het scherpe oog van deze agent onderworpen worden. Ik had volgens meneer te gladde banden, gelukkig had ik een simpel stukje gereedschap bij waarmee ik dat kon meten en dat kwam uit op 3,4mm (1,6 is verplicht voor APK, DIK in orde dus). Toen nog wat meer bullshit over wat er niet goed was aan m'n auto, gelukkig alles kunnen weerleggen. Heb als verklaring maar opgegeven dat ik die snelheid nooit heb gereden, dat ik constant op 125km/h zat op de gps. Bekeuring nog steeds niet binnen gehad, misschien dat hij er op aangesproken was door een collega. Dit ging echt helemaal nergens over ![]() Dit was een maand of 3 geleden (met de huidige golf). Ik was onderweg naar huis (snelweg) en was bijna bij mijn afslag, kwam er uit het niets een wagen van het KLPD achter me rijden (echt niet gezien) en meteen ging het bordje 'Stop, Politie' omhoog. Dus ik rij door naar de eerstvolgende afslag (die moest ik hebben) en ga daar aan de kant staan, ruim van de weg af want het was vrij onoverzichtelijk daar. Stap uit de auto, tegelijk met de agent. Vervolgens dit.. ik: 'Goedemiddag!' agent: 'Goedemiddag heer!' ik: 'Wat is het probleem, reed ik te hard?' agent: 'Nee hoor, helemaal niet, we dachten alleen dat je zijramen wat te donker waren.' ik: 'Oh, dat zou ik eigenlijk niet weten, ik heb hem zo gekocht en heb dat nooit nagevraagd of nagemeten' agent: 'Ja, maar als je met zo'n auto rijdt dan ben je er zelf verantwoordelijk voor dat hij goed is.' ik: 'Daar heeft u gelijk in' agent: 'Mijn collega pakt even een apparaatje uit de auto, de zogenaamde tint-man, daarmee kunnen we dat meten.' ik: 'Ok, prima' Vervolgens legde hij uit hoe het precies zit met de waardes van getinte ramen, wat wel mag en wat niet. Hoe de meting gedaan wordt, wat de correctie is die op de meting toegepast moet worden etc. Na de meting bleek alles prima te zijn, we hebben elkaar toen nog een prettige dag gewenst en dat was het. Zo kan het dus ook, was een prima gozer. Zie ze alleen niet zo vaak, helaas zijn de meeste die me aan de kant zetten zoals in voorbeeld 1 ![]() ![]() [edit] Sorry, langer dan ik dacht ![]()
|
Verwijderd
|
De enige keer dat ik van de weg werd gehaald, was met een alcoholfuik. Uiteraard had ik niks gedronken, ik was al blij dat ik die Berlingo op de weg kon houden zonder brokken te maken. ( Was de eerste dag dat ik het apparaat had).
Dit ook aangegeven, maar ik moest uiteraard toch blazen. Dus ik zei voor de grap tegen oom agent: Ik ben trompettist, weet je zeker dat dat apparaat dat aankan? Hahaha, ja geen probleem hoor, blaast u maar. Dus ik volgas doorblazen in dat ding. PIEIEEEEEEEEEPspluttersput. Kapot.... Nou wil ik niet zeggen dat je met je adem dat ding stuk krijgt, maar leuk was het wel.... ![]() |
![]() |
|
Ik ben eigenlijk nog nooit aangehouden voor niets (1x: gelaserd; 1x: omdat ik aan het driften was, en weg reed voor de politie - overigens geen bekeuring of dergelijks gehad), en ik rijd toch zeker in auto's die niet helemaal bij de leeftijd horen.
Dus het zal jullie uitstraling wel zijn... Laatst gewijzigd op 15-02-2010 om 13:14. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nog nooit aangehouden, behalve wat blaascontrole's en wat standaardcontrole's (of ik mijn mistlichten even kon uitzetten ^^).
Wel het volgende meegemaakt: Mijn auto was stuk, dus mijn grootouders komen me halen om even medicijnen te gaan ophalen in het ziekenhuis. Geen gordel aan, geen identiteitskaart bij, bompa geen gordel aan. Opeens achter ons een gewone donkere wagen die begint te flitsen met zijn licht. Bompa rijdt door. Blauw licht in de wagen achter ons: ik zeg dat is politie! Bompa zegt: ach nee, gewoon een gek die voorbij wil en rijdt door. Komt ie naast ons rijden en begint te gebaren dat we aan de kant moeten. Bomma zegt: niet op letten, gewoon doorrijden! Ik: Maar dat is echt politie! Ga nou aan de kant!!! Uiteindelijk toch aan de kant. Komt meneer agent er even op wijzen dat het al schemerig is en dat we toch beter de lichten kunnen aanzetten. Geen woord over gordels... Man, ik heb nog nooit zoveel schrik gehad dat we ertegen zaten, vooral omdat Bompa gewoon doorreed ^^. |
![]() |
||
Citaat:
Dat verhaal over je bompa is trouwens wel om te brullen ![]() Ik werd vroeger om de haveklap aangehouden, kennelijk omdat ik te langzaam reed ofzoiets. Papieren en blazen, de hele reut, maar niks aan de hand hoor. Bij de Keileweg in Rotterdam (toen daar nog die hoeren liepen) ook nog een keer of wat aangehouden. En op de Rotterdamsedijk in Schiedam stonden ze vaak te controleren. Uiteraard rij ik gewoon via de snelweg als ik teveel gezopen heb ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
|