|
|
Bekijk resultaten poll: geef aan wat je zou/gaat doen | |||
Ik heb stemrecht en ik stem voor de Europese Grondwet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 25.74% |
Ik heb stemrecht en ik stem tegen de Europese Grondwet |
100 | 42.19% |
Ik heb stemrecht en ik zal een blanco stem uitbrengen. |
5 | 2.11% |
Ik heb stemrecht en ik zal een ongeldige stem uitbrengen. |
1 | 0.42% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou voor de Europese Grondwet stemmen |
16 | 6.75% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou tegen de Europese Grondwet stemmen |
50 | 21.10% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een blanco stem uitbrengen. |
2 | 0.84% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een ongeldige stem uitbrengen. |
2 | 0.84% |
Aantal stemmers: 237. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Fabel 10: Europa wordt militaristisch: er komt een kostbaar Europees leger
Nee, er komt geen Europees leger. De nationale legers gaan alleen beter samenwerken. De Nederlandse krijgsmacht blijft gewoon van Nederland. De nationale defensiebegrotingen gaan dus ook niet omhoog als gevolg van de Europese grondwet. Op de website van de SP stond tot voor kort dat de Europese grondwet leidt tot een verhoging van de defensie-uitgaven met 50 miljard euro. Dat staat nergens in de grondwet. Het is dan ook niet waar. Inmiddels heeft de SP haar site bijgesteld en spreekt nu nog van "miljarden" extra uitgaven. Maar ook dit staat niet in de grondwet. De defensie-uitgaven zijn trouwens de afgelopen vijftien jaar met een kwart gedaald in Nederland. De grondwet zal er voor zorgen dat er meer wordt samengewerkt om militaire capaciteiten en bijvoorbeeld politiecapaciteiten te verbeteren. Nederland vindt het belangrijk dat de Europese landen samenwerken op defensiegebied. Door beter samen te werken kunnen de Europese landen een grotere rol spelen in de wereld en maken ze efficiënter gebruik van hun militaire middelen. Op dit moment gebeurt het bijvoorbeeld dat vliegtuigen die troepen van het ene Europese land vervoeren weer leeg terugvliegen, terwijl er troepen van een ander land staan te wachten op hun vliegtuig dat precies dezelfde kant op gaat. De Europese landen gaan dit nu beter coördineren, waardoor ze veel efficiënter gebruik zullen maken van de transportcapaciteit die ze hebben en dus de kosten voor vredesoperaties terugdringen. Over de inzet van eigen militairen in het buitenland blijven lidstaten het laatste woord houden. De Nederlandse regering en het Nederlandse parlement beslissen over de uitzending van Nederlandse militairen. Niemand anders. Bron: http://www.grondweteu.nl/mythes#antwoord523
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Natuurlijk, er zijn gegronde redenen tegen te stemmen, het punt is alleen dat, in het algemeen genomen, de mensen die zeggen tegen te stemmen op grond van (in MIJN ogen) totaal ongeldige redenen stemmen. |
![]() |
||
Citaat:
Have fun. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 19:30. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En de verwijzingen naar de geschiedenis zijn op zich legitiem aangezien de EEG is opgericht om te voorkomen dat er ooit nog zoiets zou gebeuren als een WOII. Waarom zou je het er dan niet bij mogen betrekken? Ze hadden het inderdaad beter niet kunnen doen, maar om nou te zeggen dat het ongehoord is dat vind ik veel te ver gaan.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() Een preventieve oorlog wordt ook nog eens gelegitimeert met behulp vd grondwet terwijl het parlement niets over militaire zaken te zeggen krijgt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat we in het recente verleden niet in oorlog zijn geweest zegt niets, het gaat om de toekomst van Europa niet om het verleden |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Ja, ik zou graag voor een goede grondwet stemmen. Misschien stem ik zelfs wel blanco. Deze grondwet is slecht. Maar beter wordt ons schijnbaar niet gegunt door de heren politici. Het is dit of niets. Citaat:
Ik zeg niet dat de EU nu overal ruzie mee gaat zoeken, dat doet de VS ook niet, die kiest ook relatief voorzichtig. Maar het is toch de bedoeling dat we harder gaan schreeuwen en harder met de fuist op tafel gaan slaan? Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-05-2005 om 22:03. |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||||
Citaat:
En een dergelijke passage over het militaire apparaat dient gewoon in een grondwet te staan, volgens mij is er wereldwijd geen grondwet waarin het leger niet vermeld word. Citaat:
Goeie zaak toch? Maar noem me gerust naief omdat ik 'ons' als de "Good guys" zie hoor. Tot een full-blown conflict tot een andere supermacht zal het toch echt niet komen, Godzijdank, maar Europa moet zelf ook in staat zijn om vredesmissies uit te kunnen voeren zonder de hulp van de VS. Europa moet op militair gebied zelfstandig zijn, en dat zijn we op het moment écht niet. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Er komt niet eens zoiets als een Europees leger, de samenwerking wordt slechts verbeterd, wat niks anders dan een goed punt is. Een aantal jaar geleden brak in de achtertuin van Europa de pleuris uit, Joegoeslavie, Servie en hoe heet het allemaal wel niet. Europa kon het klaarblijkelijk niet alleen aan en moest het oppermachtige Amerika erbij roepen. Ik vind dat dit soort dingen voortaan zonder Amerika geregeld moeten kunnen worden door Europa alleen. Dat bevestigd veel meer zelfstandigheid naar mijn idee, en geeft ook een signaal richting de rest van de wereld, dat niet alleen Amerika overal de dienst uitmaakt. Just my 2 cents dat ik dit een pluspunt vind, kortom... voor!
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is echt in ieder geopolitiek opzicht beter als we niet voortdurend van de Amerikanen afhankelijk zijn. Sterker nog, dat vinden de Amerikanen ook.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben het overigens voor het grootste deel eens met de grondwet. Vooral op het gebied van milieuwetgeving en landbouw ben ik het eens, en denk ik zelfs dat hier meer over vastgelegd dient te worden. In hoeverre de scheiding tussen kerk en staat behouden blijft is voor mij echter onduidelijk; ik krijg er verschillende berichten over. De samenwerking op het gebied van defensie zie ik als iets positiefs; Nederland kan niets worden opgelegd, omdat elke lidstaat zijn VETO behoud. (Nederland houdt zijn veto op de financiën van de EU, buitenlandse zaken en defensie, aldus de VVD) Het feit blijft dat de grondwet vooral een centralisatie is van alle regelgevingen die er al zijn; op het gebied van autonomie zie ik niet in waarom Nederland zou moeten inboeten. Ik weet echter nog niet wat ik precies ga stemmen, omdat ik me nog niet genoeg heb ingelezen. Ik hoopte van dit topic iets wijzer te worden, maar gezien het feit dat het grootste deel van de tegenstemmers puur tegenstemt op grond van anti-Europese sentimenten en ontzettend populistische Wilders-uitspraken, trek ik dat laatste wel in twijfel. Overigens is het kabinet vóór de grondwet, en het is niet meer dan logisch dat het campagne voert hiervoor. De partijen die tegen het referendum zijn -SP, Wilders, LPF, ChristenUnie en SGP- voeren immers ook een tegen-campagne. Als je vindt dat er niet genoeg argumenten worden gebruikt in het debat, ga dan zélf op zoek naar argumenten en doe daar wat aan, lamme zak. www.grondweteuropa.nl www.referendumwijzer.nl (ps: De SP heeft weer iets om tegen aan te schoppen merk ik: Als je 'JA' stemt, dan stem je 'ja' voor dierenmishandeling, aldus de SP. En dat terwijl in de grondwet juist meer wordt gedaan voor dieren, zo zegt ook de Groenlinks. Wat dierenwelzijn betreft is de laatste partij ongeveer 100 keer geloofwaardiger dan de SP dat boven alles het 'tegen'-imago wilt behouden.)
Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 07:47. |
![]() |
||
Citaat:
Het zou inderdaad zeer relaxed zijn als Vinkenslag met een mannetje of 50 een wetsvoorstel voor legaal aftappen van stroom indient bij de EU, in het kader van bureaucratie.
||
![]() |
Citaat:
Dit houdt in dat zaken zoals stierenvechten, onverdoofd slachten, drijfjacht, hondengevechten, dwangvoedering etc zelfs beschermt gaan worden door de grondwet ![]() Ook wordt er niets ondernomen tegen de bio-industrie ![]() Het is wel de tweede grondwet in de geschiedenis (na Duitsland) die dieren als 'wezens met gevoel' ziet en vastlegt... |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Artikel III-121: Welzijn van dieren Bij de bepaling en de uitvoering van het beleid van de Unie op het gebied van landbouw, visserij, vervoer, de interne markt, onderzoek en technologische ontwikkeling en de ruimte houden de Unie en de lidstaten ten volle rekening met de eisen inzake het welzijn van dieren als wezens met gevoel, onder eerbiediging van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en de gebruiken van de lidstaten, met name met betrekking tot godsdienstige riten, culturele tradities en regionaal erfgoed. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Met de grondwet gaat er helemaal niets veranderen t.o.v. dierenwelzijn, dus het wordt ook niet slechter voor dieren. Ik vind het juist een goed iets dat zulke nationale tradities als stierenvechten (ook al ben ik daar tegen) niet op Europees niveau worden vastgelegd, zou dat wel zo zijn dan zou er nog veel meer tegenstand tegen de grondwet komen dan dat er nu al is. Je kunt gewoon niet alles in een keer regelen met zo een grondwet.
Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 12:21. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En dat burgerinitiatief klinkt wel heel leuk, maar de Commissie kan dat verzoek zo naast zich neerleggen en in die zin heeft het dus niet erg veel betekenis. Plus dat het niet duidelijk is wat ´een significant aantal´ lidstaten nou precies inhoudt. (art 1-47).
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog: Europese Grondwet Man16 | 10 | 23-05-2005 21:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Europese Grondwet Verwijderd | 491 | 16-05-2005 16:17 | |
Europese grondwet voor Nederlander groot vraagteken. Hydrogen | 8 | 05-02-2005 13:33 | |
De Europese grondwet; Voor of Tegen? (Update: EP stemt voor/er komt een referendum) Verwijderd | 255 | 31-01-2005 21:15 | |
europese grondwet Sasz | 9 | 26-04-2004 22:22 | |
Ben jij voor of tegen een Europese Grondwet (zoals ze die nu plannen)? Gatara | 75 | 25-01-2004 21:33 |