![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
U wilt in Nederland gaan studeren, voor langer dan 3 maanden. Dan moet u aan de volgende voorwaarden voldoen en de genoemde documenten hebben: * een geldig paspoort * een ziektekostenverzekering met dekking in Nederland * een (voorlopig) bewijs van inschrijving aan een onderwijsinstelling die is erkend door het Nederlandse Ministerie van Onderwijs * u moet een bewustverklaring ondertekenen * u vormt geen gevaar voor de openbare orde * u bent bereid om een tuberculoseonderzoek te ondergaan * u heeft voldoende geld Extra voorwaarden voor hoger beroepsonderwijs of studie aan een universiteit Als u gaat studeren aan een universiteit of een hogeschool gelden als extra voorwaarden dat: * het een voltijd dagopleiding is (geen schriftelijke of avondopleiding); * het een onderwijsinstelling is dat door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen wordt bekostigd of aangewezen. Welke documenten heeft u nodig? U wilt voor een studie naar Nederland komen en wilt langer dan 3 maanden blijven. U heeft dan een aantal documenten nodig. Sommige moet u al laten zien als u een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) aanvraagt. Andere documenten heeft u pas nodig als u in Nederland bent. Om in Nederland te kunnen gaan studeren, heeft u nodig: * een geldig paspoort * een bewijs van uw ziektekostenverzekering * een bewijs van voldoende geld * een getekende antecedentenverklaring * een ondertekende bewustverklaring * een (voorlopig) inschrijvingsbewijs aan een erkende Nederlandse onderwijsinstelling (door het Nederlandse Ministerie van Onderwijs) * twee kleurenpasfoto’s Kosten MVV: 433 Euro verlenging: 52 euro Krijg ik studiefinanciering als ik in Nederland kom studeren? Informatie over studiefinanciering vindt u bij de Informatie Beheer Groep. www.ib-groep.nl Kan ik mijn verblijfsvergunning verlengen? Ja, als u aantoont: * dat u nog als student bent ingeschreven en * dat u nog steeds over geld beschikt voor studie en levensonderhoud en * dat u nog niet uw maximale verblijfsduur heeft verbruikt Hoe lang mag ik in Nederland blijven? Hoe lang u in Nederland mag blijven, hangt af van de studie. U mag maximaal het aantal jaren in Nederland blijven dat geldt als studielast voor uw studie, plus 2 extra jaren. Daaraan vooraf gaat eventueel nog een voorbereidend jaar als u in het hoger onderwijs gaat studeren. In ieder geval eindigt met het einde van uw studie ook uw verblijfsvergunning. Wisselt u van opleiding? Dan wordt het aantal jaren dat u al in Nederland gestudeerd heeft, afgetrokken van de maximale looptijd van uw nieuwe studie. Voorbeeld I De vastgestelde studielast voor uw studie is 4 jaar. U mag dan maximaal 6 jaar in Nederland blijven (plus eventueel 1 voorbereidingsjaar). Voorbeeld II U heeft 1 jaar gestudeerd, maar maakt de opleiding niet af. U stapt over naar een andere studie met een studielast van 4 jaar. Voor die nieuwe studie zou u maximaal 6 jaar hebben als u niet eerder in Nederland had gestudeerd. Het ene jaar dat u al in Nederland studeerde, wordt van die 6 jaar afgetrokken. Voor uw nieuwe studie heeft u dus maximaal 5 jaar de tijd. Hoeveel geld moet een student tot zijn beschikking hebben om in Nederland te mogen studeren? De student moet aan kunnen tonen dat hij/zij voldoende geld heeft om de studiekosten te betalen en om in zijn/haar eigen onderhoud te kunnen voorzien. De student moet per maand een bedrag tot zijn/haar beschikking hebben dat minimaal gelijk is aan de desbetreffende norm zoals is vastgelegd in de Wet Studiefinanciering 2000. Het normbedrag is een nettobedrag en is afhankelijk van het soort onderwijs dat de student gaat volgen. Als hij/zij niet zelf over voldoende geld beschikt, dan kan er iemand in Nederland garant staan. Deze persoon moet eerst aantonen dat hij/zij voldoende geld heeft voor de eigen gezinssituatie en daarnaast ook over de desbetreffende studiefinancieringnorm beschikt. In de volgende tabel staan de bedragen weergegeven. Mag ik werken naast mijn studie? U mag werken, maar niet meer dan 10 uur per week. In plaats van deze 10 uur per week mag u ook seizoensarbeid doen in juni, juli en augustus of stage lopen die niet meer dan 50 % van de studie uitmaakt. Uw werkgever moet voor u een tewerkstellingsvergunning hebben. Bron: IND Taida komt uit Kosovo, maar gaat bij haar ouders wonen in Sarajevo. Heb geen idee hoe het zit met het verkrijgen van paspoorten en weet niet of het voor haar mogelijk is om (nog) een geldig paspoort te verkrijgen. Als dat niet het geval is, dan gaat dit verhaaltje niet door. Het gaat ook niet door als ze onvoldoende financiele middelen heeft. |
![]() |
||
Citaat:
Wetgeving > Gevoel
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Iets dat al jaren gebeurd, maar anyway.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
Ter info: IOM = international organisation for migration IND = immigratie en naturalisatie dienst 1F = asielzoekers die verdacht worden van het hebben begaan van ernstige mensenrechtenschendingen / oorlogsmisdaden |
![]() |
||
Citaat:
Juist ja. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Deze quote kwam ff bij me op. Weet niet meer welke film het was....
Laatst gewijzigd op 29-04-2006 om 10:38. |
![]() |
|
![]() |
Taïda: Ik kom na de zomer terug
SCHIPHOL - Taïda Pasic vertrok vrijdagmorgen per vliegtuig naar de Bosnische hoofdstad Sarajevo, maar ze hoopt in augustus terug te keren bij haar pleegouders in Winterswijk. De 18-jarige Kosovaarse wil in Nederland een universitaire opleiding gaan volgen. ,,Ik kom terug, zeker weten.’’ Taïda doet volgende maand op de Nederlandse ambassade in Sarajevo haar vwo-eindexamen. Slaagt de scholiere, dan zal ze bij dezelfde instantie onmiddellijk een aanvraag indienen voor een machtiging voorlopig verblijf (mvv). ,,Met een vwo-diploma op zak, is de kans groot dat het verzoek ingewilligd wordt,’’ zegt haar pleegmoeder Hennie Meulenkamp. ,,De bedoeling is dat ze dan in augustus terug komt naar Nederland, om aan een universitaire opleiding te beginnen.’’ De kennelijke wetenschap van een snel weerzien maakte het afscheid op Schiphol gistermorgen draaglijk. Na een paar traantjes te hebben weggepinkt, vertrok Taïda om 11.16 uur per vliegtuig naar Sarajevo. Daar kwam ze, na een overstap in de Sloveense hoofdstad Ljubljana, in de namiddag aan. ,,De vlucht is goed verlopen,’’ aldus Meulenkamp. ,,Ze is van het vliegveld opgehaald door haar ouders, bij wie ze voorlopig gaat wonen. De komende weken gaat ze zich voorbereiden op het examen, dat op 17 mei – parallel aan het examen in Nederland - begint.’’ Taïda Pasic verbleef al eerder bij haar ouders in Sarajevo, maar ze keerde vorig jaar in haar eentje terug naar Nederland, met een bij de Franse ambassade verkregen reisdocument. In navolging van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) bepaalde de Amsterdamse rechter O. Korte vorige week dat de Kosovaarse op onrechtmatige wijze was teruggekeerd en het land moest verlaten. Hij voegde eraan toe dat ze de normale procedure had moeten volgen, door een aanvraag tot machtiging voorlopig verblijf te doen. Die weg gaat de Kosovaarse straks alsnog volgen. ,,Hoewel de omstandigheden in Sarajevo verre van optimaal zijn, hoop ik me nu in alle rust te kunnen voorbereiden op het halen van mijn vwo-diploma,’’ zei Taïda vlak voor vertrek. ,,Als dat is gelukt, wil ik zo snel mogelijk terugkeren in Nederland, om me op mijn toekomst te kunnen richten.’’ De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) bevestigt dat Taïda met een schone lei kan beginnen, door het indienen van een aanvraag voor een mvv. Bron: ----------------------------- Zal verdonk leuk vinden. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Hoeveel buitenlandse studenten lopen er wel rond op onze universiteiten. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |