Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Is er nog een kans dat ze over die intoleranties heen groeit of is dit echt iets voor het leven? |
![]() |
||
Citaat:
Helaas hebben we gister slecht nieuws gekregen, we gingen met mn dochtertje naar de dokter omdat dr ene pupil steeds groter is dan de andere. Ik ging eigenlijk voor de zekerheid had niet echt het idee dat er iets aan de hand zou zijn, twas meer omdat mn moeder zo aandrong dat ik moest gaan. De dokter heeft gekeken en ging met een lampje in dr oogjes schijnen. Toen zag ik het al..het ene oogje kneep dicht en de andere reageerde helemaal niet. De dokter is bang dat ze aan dat oogje blind is..En we zijn direct doorverwezen naar een oogarts daar moeten we vanmiddag heen. Het voelde echt alsof ik een gigantische klap in mn gezicht kreeg. Je wilt het beste voor je kind en aan 1 oog blind zijn is niet het beste. En hoe zal ze zich gaan ontwikkelen? Hoe zit het met dr andere oogje, gaat die ook achteruit? Wat is de oorzaak..? Allemaal enge vragen die me blijven achtervolgen. De werkelijkheid hangt als een donkere wolk boven me en het is wachten tot hij valt.. Als ik dr mooie blauwe ogen zie snap ik niet dat zo'n perfect oogje niet werkt zoals hij bedoeld is. Nooit gedacht dat zoiets zoveel pijn zou doen, het zit zo diep. Ik wou dat ik kon zeggen geef het maar aan mij..laat mij dan maar aan 1 oog blind zijn maar niet mijn kleine meisje. En natuurlijk zijn er nog veel ergere dingen, er zijn kinderen die ernstige ziektes hebben, of meervoudig gehandicapt zijn. Maar iedereen gunt zijn kind het beste en ik dus ook. Het is net alsof ik in een grote jampot zit..ik zie alles en ik hoor alles vaag..maar het dringt niet tot me door. Hopelijk krijgen we vanmiddag een beetje goed bericht..
||
Citaat:
Al neem je een heel voetbal team schatje, zolang we het kunnen behappen samen sta ik dubbel en dwars achter je ![]() Daarnaast moet ik toegeven dat ik kinderen zelf ook heel erg leuk vindt. Lekker genieten van die verrijkingen die een kind doet, en natuuuuurlijk de ideale manier om je energie kwijt te kunnen ( en je geld ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
De zus van een klasgenootje is zwanger. Ze is 21, zwanger van een ONS, zit helemaal niet lekker in haar vel, heeft geen opleiding, geen werk, geen diploma's, geen geld en wil het kindje houden. De jongen is ervan op de hoogte, en wil graag een relatie met haar, maar gaat binnenkort naar Dubai, waar zijn moeder en broers wonen. Dus daar heeft ze ook niet veel aan. Ze wil het kindje alleen opvoeden, maar heeft helemaal niks. Best heftig. Ik schrok toch wel toen ik dat hoorde...
@Aapje: Sterkte ermee, ik hoop dat het allemaal wel meevalt en dat haar andere oogje goed blijft. ![]() Laatst gewijzigd op 05-12-2007 om 12:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Zelf zie ik ook maar met 1 oog en dat gaat prima hoor, natuurlijk is het fijner wanneer je kindje met beide ogen goed kan zien, maar zolang 1 oog het nog doet, kan ze heel normaal leven. Ik hoop op goed nieuws voor jullie!) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Nou, inmiddels ben ik ongesteld gelukkig
![]() @Aapje: Ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent, maar je meisje heeft nog steeds jou als moeder en wordt vast hartstikke gelukkig, ook met één oog! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoe testen ze zoiets eigenlijk? Ik weet hoe ze het gehoor testen, maar hoe ze oogjes van baby's testen vraag ik me altijd al af... |
![]() |
||
Citaat:
De oogarts heeft het eerst ook met lampjes gedaan..maar die trok eerst dr aandacht..en hield dr hoofdje vast en ze zat op schoot bij mij (bij de huisarts lag ze op een tafel). Verder keek ze er met allemaal aparaten in.. En daarna kreeg ze druppeltjes in dr ogen zodat dr pupillen groter werden en ze dr oogzenuw konden zien! Die druppeltjes in dr ogen waren een ramp natuurlijk!Ze heeft alles bij elkaar gekrijst! We moesten ff wachten tot de druppeltjes ingewerkt waren en toen viel ze in slaap moesten we dr weer wakker maken zodat de arts kon kijken! Gelukkig bleek toen echt alles goed te zijn! Ze was natuurlijk doodmoe toen we naar huis gingen..en wij waren echt zo ontzettend opgelucht!!
||
Citaat:
Maar iig bedankt!
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat was met dr inentingen wel het geval. Maandag krijgt ze ze voor de 2de x! kben benieuwd!
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() @aapje: fijn dat het toch allemaal goed bleek te zijn! Hoewel ze natuurlijk prima gelukkig kan worden met maar één goed oog is dit toch wel even een stuk beter. Mijn vriend bekende laatst (na enigzins doorvragen) dat hij het toch ook wel zag zitten om samen een kindje te krijgen. Niet dat het nu kan, en dat hoeft ook absoluut niet, maar het is fijn om te weten dat we in de toekomst een kind kunnen overwegen (mits de omstandigheden ernaar zijn) en dat het niet gaat om "geen kinderen willen". ![]()
|
Yeah dus je mag wel eerlijk zijn hier.
Vanuit logisch oogpunt is de mensheid zelf slechts een virus, zonder enig nut. Het voortzetten van de overlevingscyclus van de soort middels baren is vergelijkbaar met een schadelijk virus dat zichzelf voortplant in een menselijke gastheer. Discutabel is wel de mate van schade die we nu nog aanrichten of uberhaupt kunnen aanrichten aan deze wereld. Het dierenrijk is al een fractie van wat het ooit was.. de lucht is al ernstig vervuild.. zeeen zitten al vol met door mensenhanden geproduceerde stoffen (olie.. chemisch afval etcetera).. en uitheemse dieren zijn al dankzij mensen rond zo'n beetje heel de wereld verspreid, waar ze het natuurlijke habitat aantasten en andere soorten helpen uitsterven. Dat is wat wij mensen zijn, it's what we do, yeah! Maarja de rest van de wereld is niet minder onnozel dan wij. Het punt dat opdoemt heeft meer te maken met de slimheid van mensen. Het schrift bijvoorbeeld bestaat al tientallen eeuwen. Toch lijkt al die verzamelde informatie weinig te hebben veranderd aan het natuurlijke gedrag van mensen. Ze blijven zich voortplanten.. maar waarom? Waarom zou je deze soort willen laten voortleven? Waarom? En denk nou eens terug aan tijden waarin er maar een fractie van de hoeveelheid mensen nu over de aarde liep. Gewoon een kleine groep mensen op een grote wereld. Nu kun je het beter beschrijven als: een wereld van mensen.
||
Citaat:
betekent dat, dat er dankzij overbevolking juist geen geboortes of weinig geboortes moeten komen dan past de soort het voortplantingsgedrag daarop aan. en waar nodig moorden verschillende groepen elkaar uit, zodat de overlevende groep meer ruimte en overlevingskansen heeft. dat zie je wel veel in africa. en vroeger de kolonisten, bijv uitmoorden van indianenstammen etc. maarja ondanks dat zovelen zich toch houden aan dat natuurlijke proces heb je er die ervoor kiezen voor zichzelf te leven en het natuurlijke proces te doorbreken. verschillende boeddhistische ordes streven naar het einde van de cyclus des levens, het einde van geboorte, het einde van voortplanting en daarmee uiteindelijk het einde van hun bloedlijn. daar heb ik waardering voor.. alleen snap ik niet dat ze niet wat meer gek doen in t leven en proberen te genieten van alle welvaartsmiddelen die beschikbaar zijn. * zucht.. misschien is dat wel nodig om je ervan te weerhouden lustgevoelens te krijgen die mogelijk leiden tot voortplanting..
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 07-12-2007 om 12:28. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() (Oh, en dat hele verhaal van 'er zijn al genoeg mensen op de aarde, we moeten er niet nog meer op zetten' is al eerder verteld, geloof ik. Ik begrijp dat overbevolking een groot probleem is/kan zijn, maar tegelijkertijd verandert dat niets aan m'n kinderwens.) |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
het gaat mij puur om het waarom van voortplanten? wat is voor ons het voordeel en wat is het voordeel van toekomstige generaties om voort te planten en zo de soort in stand te houden? een interessante vraag om over na te denken. hoewel ik me bewust ben en ook wel begrijp dat sommige mensen dat een te zwaar onderwerp vinden en zich er liever helemaal niet mee bezig houden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
kon ik maar een moment in een vrouwelijk lichaam treden, wellicht dat ik het dan echt zou snappen.
k moet btw zeggen dat ik het zoontje van mijn beste vriend ook als een verrijking zie, zo'n puur, onschuldig mensje.. niet bevooroordeeld en totaal afhankelijk (alleen daarbij weer niet verantwoordelijk) ik voel het haast als een missie om ervoor te zorgen dat hij opgroeit tot een optimistisch slim ventje met een sterk succesvol karakter. haast alsof k graag in hem zou zien wat ik zelf niet goed heb weten te bereiken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
t enige wat ik hier probeer is jullie wat wijzer te maken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ALLES wat jij zegt, is al besproken in het topic danwel offtopic. Ik denk dat je bepaalde dingen die mensen hier zeggen te serieus neemt. Als iedereen in dit topic echt zo door een roze bril keek, liepen we allemaal al met een dikke buik. De kinderwens is aanwezig, maar juist door realistisch te zijn geeft men er nog geen gehoor aan.. maar het gevoel zit er wel. Door hier met elkaar over te praten en dit naar elkaar toe te uiten, krijgt dat gevoel een plekje en een uitlaatklep waardoor het juist mogelijk is in de werkelijkheid realistisch te blijven. Voor mij persoonlijk werken jouw betogen alleen maar averechts. Ik word er geen sikkepit wijzer van, want het zijn dingen die al duizenden malen door mijn hoofd zijn gegaan.. maar dat is het nu juist. Altijd en overal moet ik verantwoordelijk zijn, verantwoordelijk denken en het hele kinderwens gevoel onderdrukken. Voor mij is dit een plek om gewoon eens los te kunnen gaan, lekker te dromen en te keutelen en dergelijke.. De enige plek waar ik niet meteen negatieve reacties krijg en waar ik herkenning vind en dat is prettig en dat helpt me bij mezelf en bij de realiteit te blijven. Een realiteit waarbij het voorlopig niet aan de orde is kinderen te krijgen.. Dat weet ik maar al te goed en juist daarom wil ik fantaseren over al die leuke dingetjes. Wellicht kan ik wel helemaal geen kinderen krijgen. Wellicht gebeurt het wel helemaal nooit. Wellicht haalt de relatie met mijn vriend het kinderstadium niet. Juist omdat ik niet in de toekomst kan kijken, is het fijn om over alle leuke dingen na te denken. Ik heb dan tenminste de gedachte gehad, de fantasie en het bijbehorende prettige gevoel. De realiteit zal uitwijzen hoe het daadwerkelijk allemaal gaat, die heb ik niet in de hand. Mijn fantasie wel.. Laat die fantasie er lekker zijn, bij mij en bij alle anderen hier. Neem hem niet te serieus en onderschat de meiden in dit topic niet.. Struikel niet over iedere positieve opmerking t.a.v. kinderen, alleen maar de negatieve dingen benoemen is namelijk ook niet realistisch. Laatst gewijzigd op 08-12-2007 om 16:36. |
![]() |
||
Citaat:
meer over het filosofische aspect van het mens zijn en de mensheid. en veel van mijn gedachtes erover zijn aardig onbekend gebied (nauwelijks geexploreerd) bij de meeste mensen die k gesproken heb in persoon dan wel op fora e.d..
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 08-12-2007 om 17:02. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Blijkbaar vind je het wel belangrijk, anders kwam je niet keer op keer hetzelfde verhaaltje vertellen.
||
Citaat:
hoewel als optimisme een grotere rol zou gaan spelen dat ook een aardig alternatief is.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
maarja leuk dat je moe van me wordt, zal ik nu maar braafjes weggaan uit dit topic ofso? als mensen als ik niet bestonden zou iedereen er op los fokken als konijnen. wat een wereld dat zou zijn.. maarja anyways, k zal proberen me te distantieren van deze discussie. als k echt aan mijn eigen principes wil voldoen zal k toch een zekere neutrale positie moeten innemen. dusja je krijgt miss je zin.
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 08-12-2007 om 20:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb al oneindig veel filosofische discussies (en ben toevallig Sofie's Wereld aan het lezen) gehad in mijn leven, ik ben me al aan het verdiepen in de Psychologie en heb zelfs stille plannen het te gaan studeren. Zoals ik al zei, je onderschat mensen. Het is niet dat mensen er niet over nadenken, het is alleen dat mensen daarvoor niet naar dit topic komen (op jou na dan) omdat het filosofische en pscyhologische datgene is waar altijd al over gepraat kan worden en het juist het gekeutel is wat, in ieder geval in mijn geval, zelden kan. Dat is nu net wat ik je geprobeerd heb uit te leggen.
En op Filosofie zou ik best met je in discussie willen gaan over filosofische onderwerpen, maar hier niet.. Oh en jezelf zoveel credit geven is echt nergens voor nodig. Je bent er echt niet verantwoordelijk voor dat de mensen in dit topic niet fokken als konijnen. Zoals ik al zei (dat zinnetje wordt vermoeiend joh!), je onderschat mensen (en overschat jezelf). Dat ik moe van je ben is overigens mijn probleem, niet het jouwe ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben absoluut voor anticonceptie, want veel mensen willen wel seks maar (nog) geen kinderen, maar ik ben echt gigantisch tegen 1-kind-politiek of geboortebeperkingen van bovenaf. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik denk dat de meesten in dit topic rijkelijk over beiden beschikken, wijsheid vanuit verstand en vanuit gevoel (en jij hen dus onderschat). |
![]() |
|||
Citaat:
maar k wil alleen zeggen dat je t mis hebt. k was vroeger veel gevoeliger.. en dat zit er nog steeds wel in. maar gevoel, dat deel ik wel met mijn naasten. buiten hun om sta ik heel serieus ten opzichte van het leven. tis geen rozengeur en manenschijn, dat kun je er alleen van maken bij onderlinge relaties. Citaat:
eigenlijk wel een interessant onderwerp voor bij filosofie. soms zijn geboortebeperkingen van bovenaf sowieso een noodzakelijk kwaad, bij mensen die totaal ongeschikt zijn voor ouderschap door mentale tekortkomingen maar toch koppig zonder voorbehoedsmiddelen seks hebben en om de paar jaar een kind krijgen. maar k snap dat je t niet eens bent met de éénkindspolitiek.. hoewel k persoonlijk vind dat het nemen van één kind als je een ouder wilt worden het beste is. één kind om aandacht aan te besteden en te verwennen. één kind om je zorgen over te maken en te knuffelen. you get the idea, denk k.
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 08-12-2007 om 20:43. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zou zes jaar geleden hetzelfde betoog gehouden hebben als jij, inmiddels denk ik echter anders over dingen. Gevoel loskoppelen in een topic dat "zwanger worden" heet, vind ik onmogelijk. Een kinderwens is iets dusdanig gevoelsmatigs, dat het ervan begrijpen een gevoelig inzicht nodig heeft m.i. De rationele kant is precies de reden dat er nog niemand zwanger is die wel dat gevoel heeft. Maar wat ik dus uiteindelijk denk is dat iemand die een levenlang dat gevoel onderdrukt de wereld veel minder te bieden heeft, dan iemand die het hart volgt en daarmee kiest voor het eigen geluk. Het gevoel kan ik nooit wegnemen, snap je? Dat zit er, hoe dan ook.. Ik kan daar dan voor altijd tegenin gaan in het belang van de wereld, maar ik denk dat ik het daar dusdanig moeilijk mee zou hebben dat ik amper nog wat te geven had. Wat ik wel kan doen, is zorgen dat ik iets met dat gevoel doe pas op het moment dat ik een kind een zo mooi mogelijk leven kan bieden.. Op die manier heb ik de grootste kans dat zowel ik als mijn eventuele kind gelukkig word. En hoe gelukkiger ik ben, hoe meer ik te geven heb.. en hoe meer ik kan bijdragen aan een "betere wereld". Ik wil werken in de hulpverlening, uit geluk put ik de energie om dat te doen.. De optie een eigen kind op de wereld te zetten + het leven van mensen om mij heen beter te kunnen maken lijkt me nog altijd beter dan 1 kind minder op de wereld en niemands leven beter kunnen maken. Nou ja, driedubbelop uitgelegd maar ik hoop dat je me een beetje snapt? En ook snapt wat mijn bezwaar is tegen een puur rationele en/of een puur filosofische benadering van het hele gebeuren "kinderen krijgen"? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het puur rationeel benaderen voor veel mensen ook heel moeilijk zou worden. Als mens zijnde hebben we tot op bepaalde toch een keuze (afgezien van de mensen die helaas geen kinderen kunnen krijgen) Iets wat dieren niet hebben. Die paren omdat het in hun natuur zit, daar komt vrij weinig gevoel bij kijken.
|
![]() |
||
ik zal je een persoonlijk voorbeeld geven.
mijn ouders zijn ergens diep van binnen doodongelukkig geworden ivb met hun keuze om kinderen te nemen. k heb best een jeugd vol depressies en pesten achter de rug, k heb hen in jongere jaren zo vaak gezegd dat ik liever nooit geboren was (en ik meende het) en dat ik er een einde aan wilde maken. en dat uiteindelijk van mezelf afscheepte omdat ik mijn ma moest beloven dat ik dat niet zou doen. het heeft hen van binnen echt zo ongelukkig gemaakt. ook dankzij t feit dat ik nu nog steeds niet echt positiever denk over t leven en mijn ma ook verteld heb dat dat nooit zomaar veranderen zal ook al zou ik t wel willen. zij is zelf overigens ook nooit een optimist geweest, en haar moederzijn vergeleek ze heel erg met hoe haar ouders haar hadden opgevoed (aardig kut) maarja daarmee wil k gewoon zeggen dat het ouderschap echt in lang niet alle gevallen leidt tot een gelukkiger of rijker leven. misschien voor tien procent van de ouders ofso.. en true, toch weten mijn ouders zeker dat ze mij en mijn zus nooit hadden willen missen. toch als zij nooit kinderen hadden genomen, zouden ze dat niet kunnen zeggen, omdat ze het nooit ervaren zouden hebben. Citaat:
apen sowieso.. maar denk ook aan andere minder intelligente soorten waarbij een paartje voor een leven lang bij elkaar blijft zoals verschillende katachtigen en wolven. en een voorbeeldje in mijn eigen omgeving, k heb een poes die sinds kort helemaal blind is.. totaal onverwachts. maarja vroeger kwam ze altijd naar boven om op mijn kamer (liefst op bed) te slapen.. sinds ze blind is kan ze alleen niet meer goed de trap naar zolder op.. (wat ook gevaarlijk is) houten treden met openingen ertussen waar ze kan vallen. toch heeft ze het de laatste paar dagen gepresteerd om toch de trap te beklimmen en miauwend voor mijn kamer deur te gaan zitten. als k dan de deur open doe word ik onthaald met kopjes en gelikt op mijn gezicht. en dan wil ze op bed komen liggen, t liefst op t tweede kussen vlak naast me.
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 08-12-2007 om 21:05. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap je punt Inanis, maar ook dat het voor jou dan misschien lastig is het te bekijken vanuit iemand die wel heel gelukkig is met het leven en het wel heel erg waardeert.
Kijk, voor mij is die kinderwens ook een belangrijke factor, aangezien het mij motiveert om de beste persoon te zijn die ik kan zijn. Door deze toekomstwens, kan ik de zaken waar ik nu mee bezig ben heel veel geven. Dat probeerde ik te zeggen met dat zo een fantasie heel waardevol kan zijn, zonder dat hij per definitie ook uitgevoerd hoeft te worden. Die wens drijft mij om extra mijn best te doen voor mijn opleiding, het verduidelijkt mij hoeveel mijn familie voor mij gedaan heeft waardoor ik hen nu zoveel mogelijk terug geef. Het motiveert mij om naar verbetering in mijzelf te streven en maakt me succesvoller in wat ik doe. Voor al die positieve uitwerkingen, hoeft de wens niet uitgevoerd te worden. Ik ben nu razend gelukkig en wellicht blijf ik dat altijd zonder ooit die stap daadwerkelijk te zetten. Heel erg nadenken over negatieve of filosofische kanten kan mij pessimistisch stemmen en daarmee een diepere uitwerking hebben op mijn dagelijks leven. Hier kies ik niet voor. Dat is niet de wereld zien door een roze bril, maar wel kiezen voor mijn eigen geluk. De fantasie over die stap en het daadwerkelijk zetten zijn verschillende dingen, bij het tweede is het een situatie waarin die filosofische discussie m.i. wel van belang is (zoals ik eerder aangaf hem nu niet van belang te vinden). Voor de fantasie heb ik die echter niet nodig en dus ga ik hem niet aan. Edit: Overigens is mijn leven tot nu toe absoluut geen rozengeur en manenschijn geweest, dus daar ligt het niet aan. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik begrijp heel goed dat jouw ervaring met het leven en jouw kijk op het leven je op het punt brengt waar jij bent, alsin; jij wil geen kinderen want je hebt zelf periodes gekend waarin je niet geboren had willen worden en je staat nog steeds niet positief in het leven. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daarom geen kinderen wil. Zelf heb ik ook periodes gehad waarin ik niet geboren had willen worden, ik heb dingen meegemaakt die ik niet mee had willen maken, maar nu ben ik wel op een punt waarin ik eigenlijk heel positief ben (of eigenlijk is het meer realistisch, ik ben in ieder geval niet meer negatief/pessimistisch), ik wíl graag leven, ik ben blij dat ik geboren ben, ik geniet van de mensen om me heen. En dat wil ik heel graag overbrengen op een kind, ik wil heel graag een mens op deze wereld zetten die gelukkig is en realistisch om zich heen kijkt.
Je zegt dat misschien 10% een gelukkiger of rijker leven heeft met kinderen, mja, ik vind dat wel heel moeilijk; je moet kinderen niet zien als iets wat je leven 'af' maakt, je moet ook gelukkig kunnen zijn zónder kinderen. (Net zoals je alleen ook gelukkig moet zijn, een partner moet jouw leven niet 'af' maken, want dan is jouw geluk zo afhankelijk van het hebben van een partner, dat werkt altijd verkeerd op den duur.) Maar een rijker leven lijkt het me toch zeker wel altijd, ik kan me ook niet voorstellen dat 90% er óngelukkiger van wordt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Zwanger worden #7 snoopy | 1 | 06-05-2009 20:38 | |
Liefde & Relatie |
Zwanger worden #3 Verwijderd | 500 | 15-07-2008 18:51 | |