Advertentie | |
|
![]() |
|
Het is ook wat kort door de bocht, ben ik wel met je eens. En er zijn ook heus wel mensen en er zijn heus we situaties waarbij zo'n bord nuttig is. Alleen van alle bochten die ik tot nu toe tegen ben gekomen was de aanbevolen snelheid IMO érg laag. En ik heb echt geen fantastische auto met geweldig weggedrag en super onderstel waardoor ik full speed die bochten kan nemen.
En wanneer dan de halve wegbevolking daarop vol in de ankers gaat (en dat doen ze) dan creeert dat ook nog weer een potentieel gevaarlijke situatie. Maar nou erger ik me aan bijna al het weggedrag, hell ik zou me aan mezelf ergeren als ik me tegen kwam. Jullie hebben gelijk, ik ben aan het zeuren. Maar genoeg over adviessnelheden!
|
Wederom níet geslaagd:
Ik was met een Volvo 850 2.5L-20V (ongeblazen 170PK/220NM @ 1347KG) aan het rondtoeren tot ik een Volkswagen Corrado G60 (ongeblazen 160PK/225NM @ 1118KG). Gezien de route die hij na, wist ik dat hij daar was vanwege het bochtenwerk. Ja hoor, de VW gaf vol gas en zette zichzelf klaar voor het bochten, ik was hier op voorbereid en gaf dus gelijk gas om achter op z'n bumper te plakken. Helaasch was de VW iets sneller en lag-ie iets beter in de bochten dan de Volvo, maar doordat de persoon in de VW - blijkbaar - niet tot het uiterste durfde te gaan [en geen schakelwonder was] - kon ik al hem goed volgen met een pieksnelheid van 160km/h. Even later weer rustig de N57 op en ri Zeeland, via een omweg via Ouddorp. Al vrij snel zat het gas erop en haalden we beide 2 auto's in om daarna een snelheid van 170km/h te behalen, ook in deze weg werd de benodigde bochtenwerk uitgevoerd. Daarna stonden we beide bij een kruispunt, om vervolgens vol gas weg te rijden. Hier was goed merkbaar dat de VW iets sneller was dan de Volvo. Even later reden we over een parralel weg naast de N57 naar Zeeland. Dit is een plek waar héél veel ruimte is, en daar maakte die VW goed gebruik van. We reden namelijk achter vier auto's die 60km/h reden. De persoon in de VW was dit blijkbaar zat en ging vol gas via de rechterkant ervoorbij, ik nam 'netjes' de linkerkant en voegde mij na die vier auto's achter de VW. Helaasch ging de VW hierna weer op een gevaarlijke toer, en haalde in op een zéér onoverzichtelijk stuk. Hier heb ik het opgegeven en ben ik maar snel een pompstation gaan opzoeken. ![]() Op de terugweg richting huis kwam ik nog twee Volkswagen Polo's tegen, bij één wist ik dat die niet race-waardig was, maar die andere was een GTI (geblazen 150PK/220NM @ 1139KG). Zij gingen richting de kant op waar ik vandaan kwam, maar aangezien ik ze op een rotonde tegenkwam, ging ik erachteraan! Na dit stukje wordt het namelijk een flink stuk twee baans, eerst wilde die slome Polo de GTI inhalen, maar die gaf al vrij snel op toen ik in zijn spiegels tevoorschijn kwam, en hij ging netjes naar rechts zodat ik de Volvo tussen hem en de GTI kon plaatsen om vervolgens de weg te vervolgen met ongeveer 170km/h [durven die gasten niet boven de 200km/h uit te komen?]. Na dit stukje N215 kwam er wederom een rotonde en wederom een inhaalstuk, ik dacht: even inhalen. Niet dus, de GTI bleek tot mijn grote verbazing een stuk sneller te zijn dan verwacht en het enige dat ik kon ding was plakken. Hierna nam ik de N57 richting Hellevoetsluis om wederom mijn weg terug naar huis te vervolgen. Mijn acties hebben overigens geen mensen in gevaar gebracht, maar een instructeur zou het waarschijnlijk niet goedkeuren - 7000 toeren past sowieso niet echt bij het 'nieuw rijden'. |
![]() |
|
Ik zou zeker niet geslaagd zijn toen ik een Opel GT op de autobaan in Duitsland kon lostrekken. De rij instructeur had het vast niet zo top gevonden toen ik met 240 over de A31 reed.
Gister was ook niet echt een goeie dag in de Astra 1.9 cdti van m'n pa. Dat ding trekt voor een diesel behoorlijk lekker dus voor ik het doorhad zat ik binnen de bebouwde kom op 90.
|
Zowaar, onderweg naar mijn werk rij ik wel netjes meestal. Al heb ik wel een achterlijke doos in een achterlijke doos (daihatsu curore) ingehaald, beetje lomp maar wel volgens de regels. Ik moet soms mijn ongenoegen wel laten blijken
![]()
|
Uhm nee, achterafweggetjes in duitsland met leuke bochtjes. Hoeken ftw. En oh, oh, oh wat ligt die Focus 100000x beter op de weg dan de Lantra (big shocker _O- nót, damn dat maakt creatief autorijden nog leuker)
|
^Waarom zoek je niet gewoon een circuit op?
Ontopic: nee, ik gooide de auto nogal lomp voor iemand anders auto, maakte een nogal suffe inschattingsfout. Gelukkig reageerde persoon achter mij daar goed op.
||
Citaat:
En enig idee wat het circuit kost? Om maar te zwijgen over al die gastjes in uber goedkope auto's die niet zo nauw kijken om een deuk meer. En mocht ik naar het circuit willen, dan wil ik naar de nurburgring in een geprepareerde circuitauto en niet in een luxe directeursauto... |
![]() |
||
Citaat:
En omdat JIJ misschien wel veilig rijdt (ik heb de neiging dat in twijfel te trekken met zulke snelheden en een verhaal over wedstrijdje spelen met een volkswagen, maar vooruit ik geef je het voordeel van de twijfel), maar niet elke weggebruiker is ingespeeld op iemand die zulke snelheden gebruikt. En in het geval dat een ander dan een fout maakt, kunnen er door deze snelheden wel enorme gevolgen zijn, zowel voor jou als voor de ander.
||
Citaat:
Ik zal niet met hoge snelheden langs meerdere auto's rijden, enkel langs auto's die alleen rijden (die hoeven niet naar links, en gaan niet naar links) - vaak staat het knipperlicht dan even aan naar links (wat je overigens ziet als iemand wil inhalen is dat ze vaak al direct terug naar rechts gaan als ze de neus van een Audi A8 in hun spiegels zien, om een één of andere reden denken ze vaak dat je dan hard rijdt). Over dat Volkswagen verhaaltje, iedereen misdraagt zich weleens in het verkeer maar tijdens zo'n 'wedstrijdtje' zal ik niemand in gevaar brengen - als het gevaarlijk wordt, haak ik af. En over m'n rijbewijs. Op 'onbekende' wegen (flitspalen, trajectcronoles enzo) rijd ik vaak niet heel hard (140 á 150km/h). Tenzij het nacht is, dan wel. De kans dat je gepakt wordt is héél klein, zeker in de nacht (dan flitsen ze niet) en moet een VROS auto je tegenkomen. Die ben ik tweemaal tegengekomen en tweemaal heb ik ze 'gespot' waardoor ze niets konden doen dan enkel jaloers toekijken. Ik word echter wel een beetje simpel om mezelf telkens te moeten verdedigen, daar ik zelf wel kan bepalen of ik veilig rijd of niet. (Overigens is zo'n Audi A8 bij hoge snelheden net zo veilig als een één of andere ingedeukte mini-japanner bij 120km/h - waarschijnlijk zelfs veiliger) |
![]() |
|
Tja, als je alles op zo'n manier op een forum post, dan moet je niet simpel worden als je jezelf zo vaak moet verdedigen. Het komt gewoon zo opschepperig over allemaal, alsof je een jochie van 18 bent die net z'n rijbewijs heeft en het reuze stoer van zichzelf vindt. En die natuuuuurlijk volkomen veilig rijdt, maar een jaar later wel in de krant staat. Als slachtoffer of veroorzaker, dat maakt niet uit.
Het kan best dat jij niet zo bent, dat jij wel weet hoe het werkt, maar dan nog is dit nou eenmaal het gevolg van je manier van posten. Overigens geloof ik ook best wel dat jij je voertuig goed onder controle hebt en dat je juiste momenten en plaatsen uit kiest voor deze manoeuvres, maar zelfs bij inhaalmanoeuvres van slechts één auto, ben ik al wel eens tegen gekomen dat iemand toch plots naar links schiet. Bijv. een invoeger de ruimte geven, te laat een snelwegsplitsing opmerken en een andere richting moeten hebben, uitwijken voor een dier, etc. En jouw auto is dan wel veiliger dan een ingedeukte mini-japanner, maar ik denk vooral aan degene op wie je dan knalt met jouw snelheid.
|
Idd, ik wordt opeens heel bang met mijn ingedeukte mini-Japanner
![]() En niemand is ervan onder de indruk dat je een zelf-geproclameerde veilige bestuurder bent. Dat is bijna iedereen al. Maar het meeste is wat Balance al heeft gezegd. Ik maak me meer zorgen om de zaken die jij dénkt onder controle te hebben, maar in wezen niet hebt. En dat dan in combinatie met je snelle rijstijl. En de reden waarom mensen aan de kant gaan voor Audi's is vrij simpel: tegenwoordig zitten er vrij vaak wat minder sociale mensen achter het stuur, vooral bij de A6 - en een A8 is van een A6 of A4 voor leken vrij slecht te onderschijden ![]()
||
Citaat:
Daarbij komt wéér dat de situatie zich leent voor die inhaalmanouvre, met invoegstroken houd ik ook rekening, net als snelwegsplitsingen e.d. Zoals ik ook zei: ik rijd voornamelijk op bekende wegen met dergelijke snelheden... ![]() Overigens is een overstekend dier weer zo'n heerlijke dooddoener, stel je eens voor dat er een UFO zou landen recht voor mijn auto... ![]() Over dat aan andere denken, het zou ook fijn zijn als die persoon gewoon adequaat zou reageren en niet plotseling naar links zou gaan - het zou z'n eigen schuld zijn, had-ie maar volgens de normen moeten overgaan op een andere rijrichting - hij verricht een bijzondere verrichting en ik heb dus voorrang. ![]() Eh, ik weet niet hoor. Maar een A8 kun je heel goed van een A4 onderscheiden - van een A6 wel iets minder, maar goed. Ik vind het niet erg dat de mensen aan de kant gaan. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() (..) Citaat:
Ja tuurlijk is het prettig als de hele wereld perfect rijdt, maar dat is niet zo. En met die weggebruikers heb jij toch ook te maken. En sowieso; als ik koplampen in mijn achteruitkijkspiegel zie, dan ga ik uit van een normale snelheid en schat ik zo mijn achterligger in. Ik ga er nooit vanuit dat die persoon met 200 km/u twee keer zo snel bij mij zal zijn als normaliter gebeurt. Dan kan ik zo misschien niet heel adequaat hebben gereageerd, maar helemaal alleen mijn schuld is het niet. Je kan het mij niet kwalijk nemen dat ik uit ga van een normale snelheid. En al is het wel alleen mijn schuld, minder dood word ik er niet van en jouw schuldgevoel word er ook niet minder van.
||
Citaat:
En dit stukje geeft precies aan wat ik bedoel. Er hoeft geen logische reden te zijn dat iemand naar links gaat. Zelfs als het zijn schuld is, dan nog maakt het niet uit. Als jij met een twee keer zo hoge snelheid op in komt rijden is het kwaad al geschied. Mensen kunnen schrikken van iets, uitwijken en niet beseffen dat jij daar met 200 km/u - of kennelijk soms sneller - rijdt. Daar ga ik ook niet van uit, en in het donker is dat ook onmogelijk om in te schatten. En overstekende dieren zijn geen dooddoener; dat kan in bepaalde delen van het land gebeuren en wordt voor gewaarschuwd. Of wat dacht je van uitwijken voor de overblijfselen van een klapband? Dat moest ik vannacht ook. Normen zijn er voor normale situaties, niet voor dit soort. Mocht jij mij vannacht geraakt hebben met jouw snelheden terwijl ik onverwachts uit moest wijken voor een groot stuk rubber, klop jezelf dan nog maar eens op de schouder dat jij tenminste voorrang had terwijl mijn wagentje weet-ik-veel-waar eindigt door die klap in snelheidsverschil. ![]() Edit:/ Verdeuri, wil men nou eens even ophouden met het posten van bijna dezelfde inhoud terwijl ik nog aan het typen ben? ![]()
|||
Citaat:
![]() Je moet níet ergens vanuit gaan, je moet anticiperen en dus adequaat reageren op de huidige situaties. Snelheden inschatten hoort daarbij. Kun je dat niet, dan kun je beter van de linker rijbaan blijven. Citaat:
|
![]() |
|
jezus aansteller
![]() De regels zijn er niet voor niets. Hardrijden opzich is niet gevaarlijk, maar het kan een potentieel gevaarlijke situatie verergeren (niet eens door een fout van jou, maar door de fout van een ander, bij voorbeeld die UFO) Maar goed, leef je uit, hoop dat ik je eens zie bij wegmisbruikers ![]() oh ja, ik zou vandaag niet geslaagd zijn, want bij wegwerkzaamheden waar niemand wegwerkt vind ik ook niet dat ik 30 hoef.
|
@Dysmorphofobist: dat mag je vinden hoor, dat ze 'mensen zoals ik' (het was een voorbeeld, maar je mag van mij best denken dat het mij betreft, want ik maak ook regelmatig fouten) het rijbewijs af zouden moeten pakken. Andersom denk ik dat overigens ook, dus denken staat je vrij. Alleen... mensen zoals ik hebben toch echt nog steeds een rijbewijs en daar heb jij mee te dealen, of je nou wil of niet. Dus die gevaarlijke situaties ontstaan, tenzij 1 van ons beiden ons rijgedrag verbetert.
En aangezien ik mijn fouten niet expres maak, kan ik er een stuk minder aan veranderen dan jij, die er bewust voor kiest een snelheid aan te nemen waar een groot deel van de weggebruikers niet op is ingesteld. En daarom de suggestie dat je wellicht beter naar een circuit kan, daar heb je niet te maken met mensen zoals ik en hoef je ook je gedrag niet aan te passen. Maar op de weg dus wel, want mensen zoals ik blijven altijd aanwezig.
||
Citaat:
Daarbij kun jij een artikel 5 aan je broek krijgen als je je medeweggebruikers in gevaar brengt, naar links gaan zonder een inschatting te maken kan daar onder vallen - het kapstopartikel (= weg rijbewijs). |
![]() |
|||
Citaat:
Ik heb het over naar links gaan en een foutieve inschatting maken, omdat ik er niet van uit ga dat die koplampen achter me met een snelheid van ruim 200 km/u dichterbij kunnen komen. En godzijdank is de wetgever ook zo slim om dat niet onder artikel 5 te laten vallen. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Beste vrind, zo werkt het allemaal niet. Remmen of ontwijken is in zo'n geval het enige wat je automatisch kan en zal doen. Remmen zal je alleen doen als je nog denkt kans te maken om op tijd te stoppen. Ontwijken zal je doen naar de kant wég van het object. Zo werkt de mens. En meer tijd ís er dan ook niet. Jij zal precies hetzelfde doen, omdat het een gevoelsmatige en geen rationele beslissing is. En ik zal je nog wat vertellen. Veel mensen rijden auto's die niet van het A8 kaliber zijn. Leuk dat jij er eentje mag rijden, maar onthoud gewoon dat bijna al het andere wegverkeer in 'inferieure' auto's rondrijdt en veel meer hun beperkingen hebben tov van jou. Een andere reden waaom er verkeersregels zijn, om de auto's een beetje gelijk te houden. Ook is het zo dat met moderne veiligheidsmiddelen mensen meer op de auto gaan vertrouwen en dus gevaarlijker gaan rijden - wat jij kennelijk nu doet. ABS en ESP e.d. is leuk, maar de chauffeur doet er net zo hard toe. Daarom heb ik een cursus gedaan om te weten hoe mijn/een auto in bepaalde situaties zal reageren en hoe dat tegen te gaan. Het probleem is niet dat niet weet hoe die A8 zal reageren; zo'n moderne auto zal zich vast wel redelijk goed redden. Het probleem lijkt meer dat jij niet weet hoe minder geavanceerde auto - waar je niet zo denigrerend over hoeft te doen - zal reageren. Overigens heb ik een heel fraai digitaal klokje van Mazda in de auto zitten, dus ik heb wel degelijk hippe elektronica aan boord ![]()
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke. Laatst gewijzigd op 09-09-2008 om 03:26. |
![]() |
||
Citaat:
Daar komt bij dat je met een onbeperkte maximale snelheid in Duitsland als verkeersdeelnemer rekening houdt met veel hogere snelheden dan in Nederland. Het verraseffect wat je in Nederland hebt, is daar dus veel minder aanwezig, hoewel ik nog steeds denk dat niemand is voorbereid op iemand die met 200 km/u langs raast. Ik vind 200 km/u nog steeds een bizarre snelheid en vind ik dat het je erg siert om op het moment dat er ook maar één andere verkeersdeelnemer in de buurt is, een (veel) lagere snelheid te hanteren. Overigens hebben ze in Duitsland op een hoop snelwegen inmiddels ook een maximale snelheid van 130 km/u, dus zelf zijn ze er ook achter dat lang niet alle stukken Duitse snelweg zich lenen voor onbeperkte snelheid.
||
Citaat:
![]()
||||||||||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Mocht het eenzijdig zijn, hoef je geen medelijden te hebben want dan heb ik er zelf voor gezorgd. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Dat is waar, je moet nooit zomaar ergens vanuit gaan, maar vergissingen maken op basis van je referentiekader zal zich altijd blijven voordoen. Ook dat heb ik al meerdere keren duidelijk proberen te maken. En in het referentiekader van vrijwel alle weggebruikers zit geen passerende auto met 200 km/u.
|||||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Mocht er overigens een situatie zijn waarbij ik wel met hoge snelheid één auto passeer met de juiste omstandigheden dan heb ik het gaspedaal niet op de grond, maar de voet op de rem - kleine details kunnen het doen. Gelukkig nooit hoeven te gebruiken. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Als ik een inschatting maak en ik denk wel naar links te kunnen, omdat er nog een bepaalde afstand zit tussen mij en mijn achterligger, dan hou ik er wél rekening mee dat die persoon wellicht 30 km/u harder rijdt dan ik. Ik ga er niet van uit dat diegene ook wel 80 km/u harder zou kunnen rijden dan ik. Zie je, dat is het verschil. We hebben het hier dus niet over hoge snelheden, we hebben het hier over bizarre snelheden.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mijn oom is verongelukt toen hij 's avonds een 50km-weg overstak en er vanuit ging dat de auto die aan kwam rijden gewoon netjes 50 reed. Jammer alleen dat die vent 120 reed en daarmee mijn oom doodreed. Maar goed, dat is uiteraard allemaal de schuld van mijn oom ![]() Ben er maar trots op dat je anderen in gevaar brengt.
||
Citaat:
Zeker als ik de reactie van Dysmorphofobist lees, damn, hoe kun je nou zo over hulpverleners en ooggetuigen spreken? Waar is je respect? ![]() Overigens heeft iedereen familie en zij vragen er niet om een kind/kleinkind/broer zo kwijt te raken, dus ook bij een eenzijdig ongeluk zou ik het ontzettend sneu vinden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In principe is de gehele Duitse Autobahn ontworpen voor hogere snelheden dan het Nederlandse snelwegnet. |
![]() |
|
@ Dysmorphofobist. Ik ga er ook niet meer verder over in discussie, er valt gewoon niet met jou zinvol over te discussiëren. Ik laat je in de waan dat je veilig rijdt, en controle hebt over het hele verkeer. Je overschat jezelf en onderschat de rest van het verkeer. Ik hoop alleen dat als je daar in de praktijk ook eens achterkomt, daar geen onschuldige slachtoffers bij vallen.
Dittrich, het is overigens wel zo dat als er wél een reden is tot langzamer rijden op de Autobahn (vooral de 100 stukken) onze Duitse vrienden zich daar beter aan de snelheid lijken te houden dan wij Nederlanders ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Leren, voor je plezier? Se7enUp | 12 | 21-06-2012 16:28 | |
Verkeer & Vervoer |
Zou je vandaag geslaagd zijn? #3 Verwijderd | 500 | 21-05-2009 12:15 | |
Verkeer & Vervoer |
Zou je vandaag geslaagd zijn? #2 Daboman | 500 | 04-02-2009 18:37 | |
Verkeer & Vervoer |