Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2008, 01:57
KIET
KIET is offline
Citaat:
Die borden staan er dus voor mensen die niet in kunnen schatten, die mensen horen IMO niet in het verkeer thuis.
Pardon the pun; dat is een beetje kort door de bocht
Vaak worden ze op wat onoverzichtelijke punten geplaats. Die grote bochten zijn niet allemaal gelijk, het kan zo gebeuren dat een bocht scherper wordt naarmate je erin zit wat je heel makkelijk verkeert kunt inschatten. Het is heel lastig om zo'n heel stuk wegdek in één keer op te nemen en vervolgens op meerdere punten moet beoordelen in korte tijd. Problemen komen vaak voor als iemand een inschattingsfout moet corrigeren. Dan heb ik liever iemand die de boel onderschat (wat de overheid/wegbeheerder doet) dan iemand die de boel overschat. Als je de situatie eenmaal kent kan je je eigen inschatting doen de volgende keer.

En ik zou ze in het buitenland wel vrij serieus nemen
Oud 17-08-2008, 11:46
Qimm
Qimm is offline
Het is ook wat kort door de bocht, ben ik wel met je eens. En er zijn ook heus wel mensen en er zijn heus we situaties waarbij zo'n bord nuttig is. Alleen van alle bochten die ik tot nu toe tegen ben gekomen was de aanbevolen snelheid IMO érg laag. En ik heb echt geen fantastische auto met geweldig weggedrag en super onderstel waardoor ik full speed die bochten kan nemen.
En wanneer dan de halve wegbevolking daarop vol in de ankers gaat (en dat doen ze) dan creeert dat ook nog weer een potentieel gevaarlijke situatie.
Maar nou erger ik me aan bijna al het weggedrag, hell ik zou me aan mezelf ergeren als ik me tegen kwam. Jullie hebben gelijk, ik ben aan het zeuren. Maar genoeg over adviessnelheden!
Oud 17-08-2008, 19:53
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Wederom níet geslaagd:
Ik was met een Volvo 850 2.5L-20V (ongeblazen 170PK/220NM @ 1347KG) aan het rondtoeren tot ik een Volkswagen Corrado G60 (ongeblazen 160PK/225NM @ 1118KG). Gezien de route die hij na, wist ik dat hij daar was vanwege het bochtenwerk. Ja hoor, de VW gaf vol gas en zette zichzelf klaar voor het bochten, ik was hier op voorbereid en gaf dus gelijk gas om achter op z'n bumper te plakken. Helaasch was de VW iets sneller en lag-ie iets beter in de bochten dan de Volvo, maar doordat de persoon in de VW - blijkbaar - niet tot het uiterste durfde te gaan [en geen schakelwonder was] - kon ik al hem goed volgen met een pieksnelheid van 160km/h.

Even later weer rustig de N57 op en ri Zeeland, via een omweg via Ouddorp. Al vrij snel zat het gas erop en haalden we beide 2 auto's in om daarna een snelheid van 170km/h te behalen, ook in deze weg werd de benodigde bochtenwerk uitgevoerd. Daarna stonden we beide bij een kruispunt, om vervolgens vol gas weg te rijden. Hier was goed merkbaar dat de VW iets sneller was dan de Volvo.

Even later reden we over een parralel weg naast de N57 naar Zeeland. Dit is een plek waar héél veel ruimte is, en daar maakte die VW goed gebruik van. We reden namelijk achter vier auto's die 60km/h reden. De persoon in de VW was dit blijkbaar zat en ging vol gas via de rechterkant ervoorbij, ik nam 'netjes' de linkerkant en voegde mij na die vier auto's achter de VW. Helaasch ging de VW hierna weer op een gevaarlijke toer, en haalde in op een zéér onoverzichtelijk stuk. Hier heb ik het opgegeven en ben ik maar snel een pompstation gaan opzoeken.

Op de terugweg richting huis kwam ik nog twee Volkswagen Polo's tegen, bij één wist ik dat die niet race-waardig was, maar die andere was een GTI (geblazen 150PK/220NM @ 1139KG). Zij gingen richting de kant op waar ik vandaan kwam, maar aangezien ik ze op een rotonde tegenkwam, ging ik erachteraan! Na dit stukje wordt het namelijk een flink stuk twee baans, eerst wilde die slome Polo de GTI inhalen, maar die gaf al vrij snel op toen ik in zijn spiegels tevoorschijn kwam, en hij ging netjes naar rechts zodat ik de Volvo tussen hem en de GTI kon plaatsen om vervolgens de weg te vervolgen met ongeveer 170km/h [durven die gasten niet boven de 200km/h uit te komen?]. Na dit stukje N215 kwam er wederom een rotonde en wederom een inhaalstuk, ik dacht: even inhalen. Niet dus, de GTI bleek tot mijn grote verbazing een stuk sneller te zijn dan verwacht en het enige dat ik kon ding was plakken. Hierna nam ik de N57 richting Hellevoetsluis om wederom mijn weg terug naar huis te vervolgen.

Mijn acties hebben overigens geen mensen in gevaar gebracht, maar een instructeur zou het waarschijnlijk niet goedkeuren - 7000 toeren past sowieso niet echt bij het 'nieuw rijden'.
Oud 17-08-2008, 20:24
MTpower
MTpower is offline
Ach, zo'n man kan zoiets best even door de vingers zien
Oud 18-08-2008, 21:32
Darko
Darko is offline
Ik zou zeker niet geslaagd zijn toen ik een Opel GT op de autobaan in Duitsland kon lostrekken. De rij instructeur had het vast niet zo top gevonden toen ik met 240 over de A31 reed.

Gister was ook niet echt een goeie dag in de Astra 1.9 cdti van m'n pa. Dat ding trekt voor een diesel behoorlijk lekker dus voor ik het doorhad zat ik binnen de bebouwde kom op 90.
Oud 19-08-2008, 15:37
Dysmorphofobist
Neen, met 240km/h door de Heinenoordtunnel gereden.

/edit: opnieuw over de A29, maar nu met 270km/h....:')

/editedit: opnieuw over de A29, maar ditmaal met 280km/h....:')

Laatst gewijzigd op 20-08-2008 om 10:25.
Oud 19-08-2008, 17:23
Qimm
Qimm is offline
Zowaar, onderweg naar mijn werk rij ik wel netjes meestal. Al heb ik wel een achterlijke doos in een achterlijke doos (daihatsu curore) ingehaald, beetje lomp maar wel volgens de regels. Ik moet soms mijn ongenoegen wel laten blijken
Oud 23-08-2008, 16:33
Dysmorphofobist
Neen, ik denk niet dat de instructeur het veilig acht om driftend een bocht door te gaan met 450PK en zonder ESP terwijl het nat is.
Oud 24-08-2008, 10:32
Qimm
Qimm is offline
Uhm nee, achterafweggetjes in duitsland met leuke bochtjes. Hoeken ftw. En oh, oh, oh wat ligt die Focus 100000x beter op de weg dan de Lantra (big shocker _O- nót, damn dat maakt creatief autorijden nog leuker)
Oud 05-09-2008, 23:27
Dysmorphofobist
Neen, continu minimaal 170km/h gereden met pieken tot en met 230km/h...
Oud 06-09-2008, 15:52
Balance
Balance is offline
^Waarom zoek je niet gewoon een circuit op?

Ontopic: nee, ik gooide de auto nogal lomp voor iemand anders auto, maakte een nogal suffe inschattingsfout. Gelukkig reageerde persoon achter mij daar goed op.
Oud 07-09-2008, 15:51
Dysmorphofobist
Citaat:
^Waarom zoek je niet gewoon een circuit op?

Ontopic: nee, ik gooide de auto nogal lomp voor iemand anders auto, maakte een nogal suffe inschattingsfout. Gelukkig reageerde persoon achter mij daar goed op.
Waarom wel? Die snelheden kunnen perfect op de Nederlandse snelwegen...

En enig idee wat het circuit kost? Om maar te zwijgen over al die gastjes in uber goedkope auto's die niet zo nauw kijken om een deuk meer. En mocht ik naar het circuit willen, dan wil ik naar de nurburgring in een geprepareerde circuitauto en niet in een luxe directeursauto...
Oud 07-09-2008, 17:24
Qimm
Qimm is offline
Citaat:

Dat het kan wil niet zeggen dat het ook een echt goed idee is he?
Oud 07-09-2008, 18:39
Dysmorphofobist
Citaat:
Dat het kan wil niet zeggen dat het ook een echt goed idee is he?
Waarom zou het geen goed idee zijn? Ik breng niemand in gevaar...
Oud 07-09-2008, 20:12
Qimm
Qimm is offline
Oud 07-09-2008, 21:22
MTpower
MTpower is offline
Nee, bijna een voetganger doodgereden, hoewel het niet mijn schuld geweest zou zijn
Oud 07-09-2008, 22:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ehh omdat je je rijbewijs kwijt bent als je gesnapt wordt.

En omdat JIJ misschien wel veilig rijdt (ik heb de neiging dat in twijfel te trekken met zulke snelheden en een verhaal over wedstrijdje spelen met een volkswagen, maar vooruit ik geef je het voordeel van de twijfel), maar niet elke weggebruiker is ingespeeld op iemand die zulke snelheden gebruikt.

En in het geval dat een ander dan een fout maakt, kunnen er door deze snelheden wel enorme gevolgen zijn, zowel voor jou als voor de ander.
Oud 07-09-2008, 22:17
Dysmorphofobist
Citaat:
Ehh omdat je je rijbewijs kwijt bent als je gesnapt wordt.

En omdat JIJ misschien wel veilig rijdt (ik heb de neiging dat in twijfel te trekken met zulke snelheden en een verhaal over wedstrijdje spelen met een volkswagen, maar vooruit ik geef je het voordeel van de twijfel), maar niet elke weggebruiker is ingespeeld op iemand die zulke snelheden gebruikt.

En in het geval dat een ander dan een fout maakt, kunnen er door deze snelheden wel enorme gevolgen zijn, zowel voor jou als voor de ander.
Ik zal wederom vertellen hoe ik ervoor zorg dat ik mezelf veilig door het verkeer manouvreer.

Ik zal niet met hoge snelheden langs meerdere auto's rijden, enkel langs auto's die alleen rijden (die hoeven niet naar links, en gaan niet naar links) - vaak staat het knipperlicht dan even aan naar links (wat je overigens ziet als iemand wil inhalen is dat ze vaak al direct terug naar rechts gaan als ze de neus van een Audi A8 in hun spiegels zien, om een één of andere reden denken ze vaak dat je dan hard rijdt).

Over dat Volkswagen verhaaltje, iedereen misdraagt zich weleens in het verkeer maar tijdens zo'n 'wedstrijdtje' zal ik niemand in gevaar brengen - als het gevaarlijk wordt, haak ik af.

En over m'n rijbewijs. Op 'onbekende' wegen (flitspalen, trajectcronoles enzo) rijd ik vaak niet heel hard (140 á 150km/h). Tenzij het nacht is, dan wel. De kans dat je gepakt wordt is héél klein, zeker in de nacht (dan flitsen ze niet) en moet een VROS auto je tegenkomen. Die ben ik tweemaal tegengekomen en tweemaal heb ik ze 'gespot' waardoor ze niets konden doen dan enkel jaloers toekijken.

Ik word echter wel een beetje simpel om mezelf telkens te moeten verdedigen, daar ik zelf wel kan bepalen of ik veilig rijd of niet.

(Overigens is zo'n Audi A8 bij hoge snelheden net zo veilig als een één of andere ingedeukte mini-japanner bij 120km/h - waarschijnlijk zelfs veiliger)
Oud 07-09-2008, 23:11
Balance
Balance is offline
Tja, als je alles op zo'n manier op een forum post, dan moet je niet simpel worden als je jezelf zo vaak moet verdedigen. Het komt gewoon zo opschepperig over allemaal, alsof je een jochie van 18 bent die net z'n rijbewijs heeft en het reuze stoer van zichzelf vindt. En die natuuuuurlijk volkomen veilig rijdt, maar een jaar later wel in de krant staat. Als slachtoffer of veroorzaker, dat maakt niet uit.

Het kan best dat jij niet zo bent, dat jij wel weet hoe het werkt, maar dan nog is dit nou eenmaal het gevolg van je manier van posten.

Overigens geloof ik ook best wel dat jij je voertuig goed onder controle hebt en dat je juiste momenten en plaatsen uit kiest voor deze manoeuvres, maar zelfs bij inhaalmanoeuvres van slechts één auto, ben ik al wel eens tegen gekomen dat iemand toch plots naar links schiet. Bijv. een invoeger de ruimte geven, te laat een snelwegsplitsing opmerken en een andere richting moeten hebben, uitwijken voor een dier, etc. En jouw auto is dan wel veiliger dan een ingedeukte mini-japanner, maar ik denk vooral aan degene op wie je dan knalt met jouw snelheid.
Oud 08-09-2008, 02:55
KIET
KIET is offline
Idd, ik wordt opeens heel bang met mijn ingedeukte mini-Japanner

En niemand is ervan onder de indruk dat je een zelf-geproclameerde veilige bestuurder bent. Dat is bijna iedereen al. Maar het meeste is wat Balance al heeft gezegd. Ik maak me meer zorgen om de zaken die jij dénkt onder controle te hebben, maar in wezen niet hebt. En dat dan in combinatie met je snelle rijstijl.

En de reden waarom mensen aan de kant gaan voor Audi's is vrij simpel: tegenwoordig zitten er vrij vaak wat minder sociale mensen achter het stuur, vooral bij de A6 - en een A8 is van een A6 of A4 voor leken vrij slecht te onderschijden
Oud 08-09-2008, 09:37
Dysmorphofobist
Citaat:
Tja, als je alles op zo'n manier op een forum post, dan moet je niet simpel worden als je jezelf zo vaak moet verdedigen. Het komt gewoon zo opschepperig over allemaal, alsof je een jochie van 18 bent die net z'n rijbewijs heeft en het reuze stoer van zichzelf vindt. En die natuuuuurlijk volkomen veilig rijdt, maar een jaar later wel in de krant staat. Als slachtoffer of veroorzaker, dat maakt niet uit.

Het kan best dat jij niet zo bent, dat jij wel weet hoe het werkt, maar dan nog is dit nou eenmaal het gevolg van je manier van posten.

Overigens geloof ik ook best wel dat jij je voertuig goed onder controle hebt en dat je juiste momenten en plaatsen uit kiest voor deze manoeuvres, maar zelfs bij inhaalmanoeuvres van slechts één auto, ben ik al wel eens tegen gekomen dat iemand toch plots naar links schiet. Bijv. een invoeger de ruimte geven, te laat een snelwegsplitsing opmerken en een andere richting moeten hebben, uitwijken voor een dier, etc. En jouw auto is dan wel veiliger dan een ingedeukte mini-japanner, maar ik denk vooral aan degene op wie je dan knalt met jouw snelheid.
Allereerst ben ik 19 en jaar met zo'n 75 á 80K km rijervaring (voor de geziene tijd niet weinig (17 maanden), en vanaf 100K ben je een 'ervaren' bestuurder). Overigens is het niet zozeer 'stoer', maar gewoon de waarheid, daar ik voor de rest niets heb waardoor ik niet geslaagd zou zijn, blijft het bij dit - daarbij komt ook nog eens dat ik niet tot het stereotype sjonnie behoor met hun pauperauto's.

Daarbij komt wéér dat de situatie zich leent voor die inhaalmanouvre, met invoegstroken houd ik ook rekening, net als snelwegsplitsingen e.d. Zoals ik ook zei: ik rijd voornamelijk op bekende wegen met dergelijke snelheden...
Overigens is een overstekend dier weer zo'n heerlijke dooddoener, stel je eens voor dat er een UFO zou landen recht voor mijn auto...

Over dat aan andere denken, het zou ook fijn zijn als die persoon gewoon adequaat zou reageren en niet plotseling naar links zou gaan - het zou z'n eigen schuld zijn, had-ie maar volgens de normen moeten overgaan op een andere rijrichting - hij verricht een bijzondere verrichting en ik heb dus voorrang.

Eh, ik weet niet hoor. Maar een A8 kun je heel goed van een A4 onderscheiden - van een A6 wel iets minder, maar goed. Ik vind het niet erg dat de mensen aan de kant gaan.
Oud 08-09-2008, 12:20
Balance
Balance is offline
Citaat:
Allereerst ben ik 19 en jaar met zo'n 75 á 80K km rijervaring (voor de geziene tijd niet weinig (17 maanden), en vanaf 100K ben je een 'ervaren' bestuurder).
Je bent dus 19 en nog geen ervaren bestuurder. Juist ja, dat verschilt inderdaad veel van het 18-jarige jochie dat ik noemde

(..)

Citaat:
Over dat aan andere denken, het zou ook fijn zijn als die persoon gewoon adequaat zou reageren en niet plotseling naar links zou gaan - het zou z'n eigen schuld zijn, had-ie maar volgens de normen moeten overgaan op een andere rijrichting - hij verricht een bijzondere verrichting en ik heb dus voorrang.
Oh kom op, ga jij het nou hebben over dat iemand zich aan de normen moet houden en dat jij volgens de regels voorrang hebt? Volgens de regels heb jij geen rijbewijs meer.
Ja tuurlijk is het prettig als de hele wereld perfect rijdt, maar dat is niet zo. En met die weggebruikers heb jij toch ook te maken.

En sowieso; als ik koplampen in mijn achteruitkijkspiegel zie, dan ga ik uit van een normale snelheid en schat ik zo mijn achterligger in. Ik ga er nooit vanuit dat die persoon met 200 km/u twee keer zo snel bij mij zal zijn als normaliter gebeurt. Dan kan ik zo misschien niet heel adequaat hebben gereageerd, maar helemaal alleen mijn schuld is het niet. Je kan het mij niet kwalijk nemen dat ik uit ga van een normale snelheid.
En al is het wel alleen mijn schuld, minder dood word ik er niet van en jouw schuldgevoel word er ook niet minder van.
Oud 08-09-2008, 12:23
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ten eerste beschouwen veel instructeurs iemand als een 'ervaren' bestuurder als je 200K hebt gereden. Kilometrage zegt overigens heus niet alles. Daarbij komt ook dat er vanaf een jaar of 2 na het halen van het rijbewijs de grootste kans op ongelukken zijn omdat mensen dan denken ervaring te hebben.

En dit stukje geeft precies aan wat ik bedoel. Er hoeft geen logische reden te zijn dat iemand naar links gaat. Zelfs als het zijn schuld is, dan nog maakt het niet uit. Als jij met een twee keer zo hoge snelheid op in komt rijden is het kwaad al geschied. Mensen kunnen schrikken van iets, uitwijken en niet beseffen dat jij daar met 200 km/u - of kennelijk soms sneller - rijdt. Daar ga ik ook niet van uit, en in het donker is dat ook onmogelijk om in te schatten. En overstekende dieren zijn geen dooddoener; dat kan in bepaalde delen van het land gebeuren en wordt voor gewaarschuwd. Of wat dacht je van uitwijken voor de overblijfselen van een klapband? Dat moest ik vannacht ook. Normen zijn er voor normale situaties, niet voor dit soort. Mocht jij mij vannacht geraakt hebben met jouw snelheden terwijl ik onverwachts uit moest wijken voor een groot stuk rubber, klop jezelf dan nog maar eens op de schouder dat jij tenminste voorrang had terwijl mijn wagentje weet-ik-veel-waar eindigt door die klap in snelheidsverschil.

Edit:/ Verdeuri, wil men nou eens even ophouden met het posten van bijna dezelfde inhoud terwijl ik nog aan het typen ben?
Oud 08-09-2008, 13:48
Dysmorphofobist
Citaat:
Je bent dus 19 en nog geen ervaren bestuurder. Juist ja, dat verschilt inderdaad veel van het 18-jarige jochie dat ik noemde

(..)

Oh kom op, ga jij het nou hebben over dat iemand zich aan de normen moet houden en dat jij volgens de regels voorrang hebt? Volgens de regels heb jij geen rijbewijs meer.
Ja tuurlijk is het prettig als de hele wereld perfect rijdt, maar dat is niet zo. En met die weggebruikers heb jij toch ook te maken.

En sowieso; als ik koplampen in mijn achteruitkijkspiegel zie, dan ga ik uit van een normale snelheid en schat ik zo mijn achterligger in. Ik ga er nooit vanuit dat die persoon met 200 km/u twee keer zo snel bij mij zal zijn als normaliter gebeurt. Dan kan ik zo misschien niet heel adequaat hebben gereageerd, maar helemaal alleen mijn schuld is het niet. Je kan het mij niet kwalijk nemen dat ik uit ga van een normale snelheid.
En al is het wel alleen mijn schuld, minder dood word ik er niet van en jouw schuldgevoel word er ook niet minder van.
Dit is waarom ze mensen zoals jij hun rijbewijs moeten afpakken. Jij gaat er namelijk vanuit dat iemand 120km/h rijdt (dat is veel gevaarlijker dan iemand die met 200km/h komt aanzetten) en dondert hem dus zo naar links? Dát is pas levensgevaarlijk, en dan nog zo hypocriet zijn dat ik niet te hard mag rijden.
Je moet níet ergens vanuit gaan, je moet anticiperen en dus adequaat reageren op de huidige situaties. Snelheden inschatten hoort daarbij. Kun je dat niet, dan kun je beter van de linker rijbaan blijven.

Citaat:
En dit stukje geeft precies aan wat ik bedoel. Er hoeft geen logische reden te zijn dat iemand naar links gaat. Zelfs als het zijn schuld is, dan nog maakt het niet uit. Als jij met een twee keer zo hoge snelheid op in komt rijden is het kwaad al geschied. Mensen kunnen schrikken van iets, uitwijken en niet beseffen dat jij daar met 200 km/u - of kennelijk soms sneller - rijdt. Daar ga ik ook niet van uit, en in het donker is dat ook onmogelijk om in te schatten. En overstekende dieren zijn geen dooddoener; dat kan in bepaalde delen van het land gebeuren en wordt voor gewaarschuwd. Of wat dacht je van uitwijken voor de overblijfselen van een klapband? Dat moest ik vannacht ook. Normen zijn er voor normale situaties, niet voor dit soort. Mocht jij mij vannacht geraakt hebben met jouw snelheden terwijl ik onverwachts uit moest wijken voor een groot stuk rubber, klop jezelf dan nog maar eens op de schouder dat jij tenminste voorrang had terwijl mijn wagentje weet-ik-veel-waar eindigt door die klap in snelheidsverschil.
Daarom moet je nooit uitwijken naar links, maar richting de vluchtstrook - mits je juist gespiegeld zou hebben en wéét dat er geen auto komt, dan kun je wel naar links uitwijken. Anticiperen noemt men dat. Jij zou dus ook voor onnodig gevaarlijke situaties zorgen, want waar wijk jij naar uit op een drukke snelwege als er iets op de weg ligt? Overigens kun je best over een stuk band heenrijden - al is de kans dat er een stuk band op de weg ligt héél klein. Je zou overigens nog verbaasd zijn over de ontwijkmogelijkheden van zo'n Audi A8L, maar zolang je niet met dergelijke auto's hebt gereden kun je daar natuurlijk nooit over oordelen vanuit je elektronica-loze-japanner.
Oud 08-09-2008, 16:39
Qimm
Qimm is offline
jezus aansteller

De regels zijn er niet voor niets. Hardrijden opzich is niet gevaarlijk, maar het kan een potentieel gevaarlijke situatie verergeren (niet eens door een fout van jou, maar door de fout van een ander, bij voorbeeld die UFO) Maar goed, leef je uit, hoop dat ik je eens zie bij wegmisbruikers

oh ja, ik zou vandaag niet geslaagd zijn, want bij wegwerkzaamheden waar niemand wegwerkt vind ik ook niet dat ik 30 hoef.
Oud 08-09-2008, 17:24
Balance
Balance is offline
@Dysmorphofobist: dat mag je vinden hoor, dat ze 'mensen zoals ik' (het was een voorbeeld, maar je mag van mij best denken dat het mij betreft, want ik maak ook regelmatig fouten) het rijbewijs af zouden moeten pakken. Andersom denk ik dat overigens ook, dus denken staat je vrij. Alleen... mensen zoals ik hebben toch echt nog steeds een rijbewijs en daar heb jij mee te dealen, of je nou wil of niet. Dus die gevaarlijke situaties ontstaan, tenzij 1 van ons beiden ons rijgedrag verbetert.

En aangezien ik mijn fouten niet expres maak, kan ik er een stuk minder aan veranderen dan jij, die er bewust voor kiest een snelheid aan te nemen waar een groot deel van de weggebruikers niet op is ingesteld.

En daarom de suggestie dat je wellicht beter naar een circuit kan, daar heb je niet te maken met mensen zoals ik en hoef je ook je gedrag niet aan te passen. Maar op de weg dus wel, want mensen zoals ik blijven altijd aanwezig.
Oud 08-09-2008, 18:09
Dysmorphofobist
Citaat:
@Dysmorphofobist: dat mag je vinden hoor, dat ze 'mensen zoals ik' (het was een voorbeeld, maar je mag van mij best denken dat het mij betreft, want ik maak ook regelmatig fouten) het rijbewijs af zouden moeten pakken. Andersom denk ik dat overigens ook, dus denken staat je vrij. Alleen... mensen zoals ik hebben toch echt nog steeds een rijbewijs en daar heb jij mee te dealen, of je nou wil of niet. Dus die gevaarlijke situaties ontstaan, tenzij 1 van ons beiden ons rijgedrag verbetert.

En aangezien ik mijn fouten niet expres maak, kan ik er een stuk minder aan veranderen dan jij, die er bewust voor kiest een snelheid aan te nemen waar een groot deel van de weggebruikers niet op is ingesteld.

En daarom de suggestie dat je wellicht beter naar een circuit kan, daar heb je niet te maken met mensen zoals ik en hoef je ook je gedrag niet aan te passen. Maar op de weg dus wel, want mensen zoals ik blijven altijd aanwezig.
Het gaat perfect op de openbare weg (breng niemand in gevaar), dus het circuit zal moeten wachten tot ik een circuitauto heb.

Daarbij kun jij een artikel 5 aan je broek krijgen als je je medeweggebruikers in gevaar brengt, naar links gaan zonder een inschatting te maken kan daar onder vallen - het kapstopartikel (= weg rijbewijs).
Oud 08-09-2008, 19:07
PV
PV is offline
zou met 200 per uur over de weg vliegen ook niet een artikel 5 opleveren?
Oud 08-09-2008, 20:42
Dysmorphofobist
Citaat:
Dat ligt aan de situatie, maar in mijn geval zal dat niet opgaan.
Oud 08-09-2008, 21:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
Daarbij kun jij een artikel 5 aan je broek krijgen als je je medeweggebruikers in gevaar brengt, naar links gaan zonder een inschatting te maken kan daar onder vallen - het kapstopartikel (= weg rijbewijs).
Wie zegt dat ik naar links ga zonder een inschatting te maken?
Ik heb het over naar links gaan en een foutieve inschatting maken, omdat ik er niet van uit ga dat die koplampen achter me met een snelheid van ruim 200 km/u dichterbij kunnen komen. En godzijdank is de wetgever ook zo slim om dat niet onder artikel 5 te laten vallen.

Citaat:
Dat ligt aan de situatie, maar in mijn geval zal dat niet opgaan.
Klopt, artikel 5 gaat niet op als andere artikelen het rijgedrag al af straffen.
Oud 08-09-2008, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Maakt niet uit, als je in Nederland geklokt wordt met 200 gecorrigeerd ben je met een beetje pech (100km/u stuk bijv.) zowel je rijbewijs als je voertuig kwijt (dubbele snelheid).
Oud 09-09-2008, 03:05
KIET
KIET is offline
Citaat:
Dit is waarom ze mensen zoals jij hun rijbewijs moeten afpakken. Jij gaat er namelijk vanuit dat iemand 120km/h rijdt (dat is veel gevaarlijker dan iemand die met 200km/h komt aanzetten) en dondert hem dus zo naar links? Dát is pas levensgevaarlijk, en dan nog zo hypocriet zijn dat ik niet te hard mag rijden.
Je moet níet ergens vanuit gaan, je moet anticiperen en dus adequaat reageren op de huidige situaties. Snelheden inschatten hoort daarbij. Kun je dat niet, dan kun je beter van de linker rijbaan blijven.
Prima. Je vergeet 1 klein ding: het is onmogelijk om 's nachts in je achteruitkijkspiegel grote snelheidsverschillen in te schatten. Je hebt niet of nauwelijks een horizon om het naderende voertuig tegen af te zetten. Als je dat al niet snapt kan jij beter je rijbewijs inleveren. Nu ga jij er simpelweg vanuit dat mensen precies weten wat jij aan het doen bent, ongeacht de situatie, en dat jij weet wat mensen zullen doen. Jij mag inmiddels die snelheden gewend zijn, anderen zijn dat niet en zullen dat ook nooit zijn omdat het abnormaal rijgedrag is. Jij bent dus degene die zich moet aanpassen. Over hypocrisie gesproken.

Citaat:
Daarom moet je nooit uitwijken naar links, maar richting de vluchtstrook - mits je juist gespiegeld zou hebben en wéét dat er geen auto komt, dan kun je wel naar links uitwijken. Anticiperen noemt men dat. Jij zou dus ook voor onnodig gevaarlijke situaties zorgen, want waar wijk jij naar uit op een drukke snelwege als er iets op de weg ligt? Overigens kun je best over een stuk band heenrijden - al is de kans dat er een stuk band op de weg ligt héél klein. Je zou overigens nog verbaasd zijn over de ontwijkmogelijkheden van zo'n Audi A8L, maar zolang je niet met dergelijke auto's hebt gereden kun je daar natuurlijk nooit over oordelen vanuit je elektronica-loze-japanner.
En nogmaals maak je de fout om vaste regels aan een situatie toe te schrijven - en dat er kennlijk bepaalde wetten van natuur en gedrag zijn die desnoods te overkomen zijn. Ik reed 120 km/u (zo'n 33 meter per seconde) en het is midden in de nacht dus donker. Opeens duikt half op de rijbaan niet meer dan 50 meter voor mijn neus een halve vrachtwagenband op. Binnen dat stuk kan ik niet tot stilstand komen omdat de reactiesnelheid tot remmen al minimaal een seconde is in het beste geval. Ik zou dan tussen de 0 en 17 meter over hebben om tot stilstand te komen - met nog even een leuk weetje over verkeerd inschatten: bijna alle mensen schatten hun totale stopafstand veel korter in dan hij in werkelijk is, vooral bij hogere snelheden. Hoe dan ook, de band ligt in het rechtergedeelte van de rijbaan. Wat jij dan wil wat ik doe is er of rechts omheen gaan (in wezen naar het voorwerp toesturen - wat ik al betwijfel of dat feitelijk nog mogelijk is maar bovenal intuïtief volstrekt onlogisch is) of éérst spiegelen en dan pas naar links gaan - waar simpelweg geen tijd voor is, of er overheen rijden wat eveneens intuïtief onlogisch is en waarvan ik erg betwijfel of dit gewoon kan omdat een auto met zo'n obstakel onvoorspelbaar zal reageren. Overigens was dit in de Picasso van mijn ouders met voldoende veiligheidsystemen en dergelijke.
Beste vrind, zo werkt het allemaal niet. Remmen of ontwijken is in zo'n geval het enige wat je automatisch kan en zal doen. Remmen zal je alleen doen als je nog denkt kans te maken om op tijd te stoppen. Ontwijken zal je doen naar de kant wég van het object. Zo werkt de mens. En meer tijd ís er dan ook niet. Jij zal precies hetzelfde doen, omdat het een gevoelsmatige en geen rationele beslissing is. En ik zal je nog wat vertellen. Veel mensen rijden auto's die niet van het A8 kaliber zijn. Leuk dat jij er eentje mag rijden, maar onthoud gewoon dat bijna al het andere wegverkeer in 'inferieure' auto's rondrijdt en veel meer hun beperkingen hebben tov van jou. Een andere reden waaom er verkeersregels zijn, om de auto's een beetje gelijk te houden. Ook is het zo dat met moderne veiligheidsmiddelen mensen meer op de auto gaan vertrouwen en dus gevaarlijker gaan rijden - wat jij kennelijk nu doet. ABS en ESP e.d. is leuk, maar de chauffeur doet er net zo hard toe. Daarom heb ik een cursus gedaan om te weten hoe mijn/een auto in bepaalde situaties zal reageren en hoe dat tegen te gaan. Het probleem is niet dat niet weet hoe die A8 zal reageren; zo'n moderne auto zal zich vast wel redelijk goed redden. Het probleem lijkt meer dat jij niet weet hoe minder geavanceerde auto - waar je niet zo denigrerend over hoeft te doen - zal reageren.

Overigens heb ik een heel fraai digitaal klokje van Mazda in de auto zitten, dus ik heb wel degelijk hippe elektronica aan boord

Laatst gewijzigd op 09-09-2008 om 03:26.
Oud 09-09-2008, 10:03
Verwijderd
Voor degenen die vinden dat je geen 200 mag rijden op de snelweg, vinden jullie dat dat in Duitsland ook niet moet mogen? Daar kunnen immers mensen ook verkeerde inschattingen maken, of halve vrachtwagenbanden op de weg liggen.
Oud 09-09-2008, 10:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Voor degenen die vinden dat je geen 200 mag rijden op de snelweg, vinden jullie dat dat in Duitsland ook niet moet mogen? Daar kunnen immers mensen ook verkeerde inschattingen maken, of halve vrachtwagenbanden op de weg liggen.
De Duitse snelwegen zijn wel heel anders dan de Nederlandse als je kijkt naar hoeveelheid verkeer in verhouding tot het aantal kilometers snelweg. Ook als je kijkt naar de afstand tussen op- en afritten. Ik kan me daarom wel goed voorstellen dat de snelheid er hoger mag liggen.
Daar komt bij dat je met een onbeperkte maximale snelheid in Duitsland als verkeersdeelnemer rekening houdt met veel hogere snelheden dan in Nederland. Het verraseffect wat je in Nederland hebt, is daar dus veel minder aanwezig, hoewel ik nog steeds denk dat niemand is voorbereid op iemand die met 200 km/u langs raast.

Ik vind 200 km/u nog steeds een bizarre snelheid en vind ik dat het je erg siert om op het moment dat er ook maar één andere verkeersdeelnemer in de buurt is, een (veel) lagere snelheid te hanteren. Overigens hebben ze in Duitsland op een hoop snelwegen inmiddels ook een maximale snelheid van 130 km/u, dus zelf zijn ze er ook achter dat lang niet alle stukken Duitse snelweg zich lenen voor onbeperkte snelheid.
Oud 09-09-2008, 11:49
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Het gaat perfect op de openbare weg (breng niemand in gevaar), dus het circuit zal moeten wachten tot ik een circuitauto heb.
Die grenzeloze zelfoverschatting van jou is behoorlijk vervelend. Maar goed, je komt jezelf heus nog wel een keer tegen; ik hoop alleen dat anderen er niet de dupe van zullen zijn wanneer dat gebeurt.
Oud 09-09-2008, 15:04
Dysmorphofobist
Citaat:
Wie zegt dat ik naar links ga zonder een inschatting te maken?
Ik heb het over naar links gaan en een foutieve inschatting maken, omdat ik er niet van uit ga dat die koplampen achter me met een snelheid van ruim 200 km/u dichterbij kunnen komen. En godzijdank is de wetgever ook zo slim om dat niet onder artikel 5 te laten vallen.

Klopt, artikel 5 gaat niet op als andere artikelen het rijgedrag al af straffen.
Zoals je wederom zegt, je gaat er níet vanuit. Ga er dus maar wel vanuit.

Citaat:
Prima. Je vergeet 1 klein ding: het is onmogelijk om 's nachts in je achteruitkijkspiegel grote snelheidsverschillen in te schatten. Je hebt niet of nauwelijks een horizon om het naderende voertuig tegen af te zetten. Als je dat al niet snapt kan jij beter je rijbewijs inleveren. Nu ga jij er simpelweg vanuit dat mensen precies weten wat jij aan het doen bent, ongeacht de situatie, en dat jij weet wat mensen zullen doen. Jij mag inmiddels die snelheden gewend zijn, anderen zijn dat niet en zullen dat ook nooit zijn omdat het abnormaal rijgedrag is. Jij bent dus degene die zich moet aanpassen. Over hypocrisie gesproken.
Mijn situatie was voornamelijk geschetst op het overdag-effect. 's Nachts is inderdaad een moeilijkere schatting te maken, daar moet je dus rekening mee houden - zeker aangezien je weet dat er 's nachts veel harder gereden kán worden. Dus even wachten tot het object voorbij is.

Citaat:
En nogmaals maak je de fout om vaste regels aan een situatie toe te schrijven - en dat er kennlijk bepaalde wetten van natuur en gedrag zijn die desnoods te overkomen zijn. Ik reed 120 km/u (zo'n 33 meter per seconde) en het is midden in de nacht dus donker.
Xenonlampen helpen ook enorm, nog meer zicht nog meer veiligheid!

Citaat:
Opeens duikt half op de rijbaan niet meer dan 50 meter voor mijn neus een halve vrachtwagenband op. Binnen dat stuk kan ik niet tot stilstand komen omdat de reactiesnelheid tot remmen al minimaal een seconde is in het beste geval. Ik zou dan tussen de 0 en 17 meter over hebben om tot stilstand te komen - met nog even een leuk weetje over verkeerd inschatten: bijna alle mensen schatten hun totale stopafstand veel korter in dan hij in werkelijk is, vooral bij hogere snelheden.
Dat verschilt natuurlijk per auto. Een Bugatti Veyron gaat van 400km/h naar 0 in 10s en 400meter. De A8 waar ik in rijd heeft ook Keramische schijven en doet van 280km/h naar 0 in ongeveer 300M.

Citaat:
Hoe dan ook, de band ligt in het rechtergedeelte van de rijbaan. Wat jij dan wil wat ik doe is er of rechts omheen gaan (in wezen naar het voorwerp toesturen - wat ik al betwijfel of dat feitelijk nog mogelijk is maar bovenal intuïtief volstrekt onlogisch is) of éérst spiegelen en dan pas naar links gaan - waar simpelweg geen tijd voor is, of er overheen rijden wat eveneens intuïtief onlogisch is en waarvan ik erg betwijfel of dit gewoon kan omdat een auto met zo'n obstakel onvoorspelbaar zal reageren.
Jij maakt er nu pas van dat de band aan de rechterkant van de baan ligt, dat zou betekenen dat je niet de hele linkerbaan hoeft te gebruiken - en snelwegen hebben aan de linkerkant ook een stuk uitwijkmogelijkheid dus dat zou betekeken dat een tegemoetkomende auto ook nog een uitwijkmogelijkheid heeft. Overigens hoor je officieel om de 8s te spiegelen, dus je hoeft niet nog een keer te spiegelen, je hoort gewoon te weten wat er achter je zoal gebeurt.

Citaat:
Veel mensen rijden auto's die niet van het A8 kaliber zijn. Leuk dat jij er eentje mag rijden, maar onthoud gewoon dat bijna al het andere wegverkeer in 'inferieure' auto's rondrijdt en veel meer hun beperkingen hebben tov van jou. Een andere reden waaom er verkeersregels zijn, om de auto's een beetje gelijk te houden.
Er zal dan ook geen situatie ontstaan waarbij een 'inferieure' auto in mijn 'superieure' auto zal knallen.

Citaat:
Ook is het zo dat met moderne veiligheidsmiddelen mensen meer op de auto gaan vertrouwen en dus gevaarlijker gaan rijden - wat jij kennelijk nu doet. ABS en ESP e.d. is leuk, maar de chauffeur doet er net zo hard toe.
Ik rijd ook vaak zonder ESP hoor, dan drift-ie beter.

Citaat:
Het probleem lijkt meer dat jij niet weet hoe minder geavanceerde auto - waar je niet zo denigrerend over hoeft te doen - zal reageren.
Ik rijd ook weleens minder 'minder geadvanceerde' auto's en ik weet hoe hier mee om te gaan. Wel even het knopje omschakelen.

Citaat:
De Duitse snelwegen zijn wel heel anders dan de Nederlandse als je kijkt naar hoeveelheid verkeer in verhouding tot het aantal kilometers snelweg. Ook als je kijkt naar de afstand tussen op- en afritten. Ik kan me daarom wel goed voorstellen dat de snelheid er hoger mag liggen.
Dus als je daar in Nederland rekening mee houdt, zoals ik? Mag het niet?

Citaat:
Daar komt bij dat je met een onbeperkte maximale snelheid in Duitsland als verkeersdeelnemer rekening houdt met veel hogere snelheden dan in Nederland. Het verraseffect wat je in Nederland hebt, is daar dus veel minder aanwezig, hoewel ik nog steeds denk dat niemand is voorbereid op iemand die met 200 km/u langs raast.
Nooit zomaar ergens vanuit gaan...

Citaat:
Die grenzeloze zelfoverschatting van jou is behoorlijk vervelend. Maar goed, je komt jezelf heus nog wel een keer tegen; ik hoop alleen dat anderen er niet de dupe van zullen zijn wanneer dat gebeurt.
Wees gerust, ik denk ook aan de veiligheid van and'ren.
Mocht het eenzijdig zijn, hoef je geen medelijden te hebben want dan heb ik er zelf voor gezorgd.
Oud 09-09-2008, 16:41
Balance
Balance is offline
Citaat:

Zoals al duidelijk mag zijn na al mijn vorige posts, vind ik dat jij er onvoldoende rekening mee houdt, dus jouw rijgedrag mag in mijn ogen niet nee. En in de ogen van de wetgever ook niet.

Dat is waar, je moet nooit zomaar ergens vanuit gaan, maar vergissingen maken op basis van je referentiekader zal zich altijd blijven voordoen. Ook dat heb ik al meerdere keren duidelijk proberen te maken. En in het referentiekader van vrijwel alle weggebruikers zit geen passerende auto met 200 km/u.
Oud 09-09-2008, 16:43
KIET
KIET is offline
Citaat:
Zoals je wederom zegt, je gaat er níet vanuit. Ga er dus maar wel vanuit.

Mijn situatie was voornamelijk geschetst op het overdag-effect. 's Nachts is inderdaad een moeilijkere schatting te maken, daar moet je dus rekening mee houden - zeker aangezien je weet dat er 's nachts veel harder gereden kán worden. Dus even wachten tot het object voorbij is.
Wat een verschrikkelijke onzin. Als het goed in te schatten valt á la, maar dat is hier niet meer het geval. Nu moet iedereen maar wijken omdat jij associaal harder rijdt dan de rest? Begin eens even snel normaal te doen met rijden.

Citaat:
Xenonlampen helpen ook enorm, nog meer zicht nog meer veiligheid!
Klopt, maar lang niet alle auto's zijn er mee uitgerust. Wederom leg je de maat bij jezelf, niet bij de gemiddelde auto. En xenon helpt wel, maar het is geen garantie dat je alles beter ziet.

Citaat:
Dat verschilt natuurlijk per auto. Een Bugatti Veyron gaat van 400km/h naar 0 in 10s en 400meter. De A8 waar ik in rijd heeft ook Keramische schijven en doet van 280km/h naar 0 in ongeveer 300M.
En hetzelfde verhaal hier. Ook sterk bovengemiddelde auto's kunnen dan nog niet binnen zo'n korte afstand tot stilstand komen.

Citaat:
Jij maakt er nu pas van dat de band aan de rechterkant van de baan ligt, dat zou betekenen dat je niet de hele linkerbaan hoeft te gebruiken - en snelwegen hebben aan de linkerkant ook een stuk uitwijkmogelijkheid dus dat zou betekeken dat een tegemoetkomende auto ook nog een uitwijkmogelijkheid heeft. Overigens hoor je officieel om de 8s te spiegelen, dus je hoeft niet nog een keer te spiegelen, je hoort gewoon te weten wat er achter je zoal gebeurt.
Klopt, ik maak nu pas bekend hoe de situatie echt was. Maar dat kan jij niet weten als jij op de linkerbaan loeihard aan komt rijden. In beide gevallen is de kans op een ongeluk even groot, maar het maakt dan wel uit of er onderling 10 of 80 km/u verschil is. Er zijn naar mijn weten geen vaste regels voor het spiegelen, alleen dat het regelmatig moet. Maar zelfs als ik 8 sec. voor het laatste in de achteruitkijkspiegel heb gekeken dan heb jij in die tussentijd al weer bijna 450 meter afgelegd. Dat is een verdomd grote afstand waar niet op in te spelen valt, zeker als het enkel ter controle is of er iemand achter je zit. Het enige wat je in zo'n moment ziet is twee lichten op een bepaalde afstand, en je doet pas wat met die info als je een geplande actie (zoals inhalen, dan weet je dat je alert moet zijn) of als het heel erg afwijkt (raar licht, rare plek op de weg). Bij zo'n uitwijkmanoeuvre heb je daar gewoon geen tijd meer voor, want je hebt amper genoeg tijd om te denken 'ontwijken'.

Citaat:
Er zal dan ook geen situatie ontstaan waarbij een 'inferieure' auto in mijn 'superieure' auto zal knallen.
Jouw A8 is niet gevrijwaard van ongelukken, al lijk je dat wel te denken. Het hele punt is dat jij het allemaal niet kán weten, maar wel doet alsof. Nogmaals, andere weggebruikers doen lang niet altijd wat jij verwacht dat ze doen of vindt dat ze moeten doen. Jij gaat enkel uit van optimale situaties en mensen die zich al goed gedragen in het verkeer. Dat is helaas niet altijd zo en meer het topje van de ijsberg.

Citaat:
Ik rijd ook vaak zonder ESP hoor, dan drift-ie beter.
Leuk. Maar doe het gewoon op een circuit. Kwestie van beschaafd gedrag.

Citaat:
Ik rijd ook weleens minder 'minder geadvanceerde' auto's en ik weet hoe hier mee om te gaan. Wel even het knopje omschakelen.
En laat dat knopje dan aan als je weer in je A8 stapt, en dan ook vanuit het oogpunt van die andere auto. Dat doe je niet, en dat zorgt voor gevaar.

Citaat:
Wederom, jij bent de enige die er rekening mee houdt, omdat jij de enige persoon bent die zo hard rijdt. De rest houdt zich aan de regels, die juist de bedoeling hebben om een referentiekader te behouden zodat iedereen daarmee rekening kan houden. Alles wat daarbuiten valt hoef je eigenlijk ook geen rekening mee te houden, omdat het zo'n zeldzaamheid is. Dat iemand 200 rijdt is niet veel minder zeldzaam dan een band midden op het wegdek tegenkomen.

Citaat:
Volg eerst zelf eens dat advies op. Het gaat al helemaal mis bij jouw basisprincipe van 'ik ga er van uit dat andere mensen niet zomaar ergens van uitgaan'.

Citaat:
Wees gerust, ik denk ook aan de veiligheid van and'ren.
Mocht het eenzijdig zijn, hoef je geen medelijden te hebben want dan heb ik er zelf voor gezorgd.
Dat laatste ben ik met je eens. Dat eerste niet, en dat blijkt wel uit de manier waarop jij het overige verkeer inschat.
Oud 09-09-2008, 17:09
Dysmorphofobist
Citaat:
Wat een verschrikkelijke onzin. Als het goed in te schatten valt á la, maar dat is hier niet meer het geval. Nu moet iedereen maar wijken omdat jij asociaal harder rijdt dan de rest? Begin eens even snel normaal te doen met rijden.
Het gaat hier nou om mij, ik houd er namelijk rekening mee. Maar het gaat over het algemeen, genoeg hardrijders in de latere uurtjes. Daar moet je gewoon rekening mee houden. Doe je dat niet, is het mede je eigen schuld dat er een auto in je kofferbak parkeert.

Citaat:
En hetzelfde verhaal hier. Ook sterk bovengemiddelde auto's kunnen dan nog niet binnen zo'n korte afstand tot stilstand komen.
Maar mijn auto wel, en aangezien we even van mijn situatie uitgaan...

Citaat:
Jouw A8 is niet gevrijwaard van ongelukken, al lijk je dat wel te denken. Het hele punt is dat jij het allemaal niet kán weten, maar wel doet alsof. Nogmaals, andere weggebruikers doen lang niet altijd wat jij verwacht dat ze doen of vindt dat ze moeten doen. Jij gaat enkel uit van optimale situaties en mensen die zich al goed gedragen in het verkeer. Dat is helaas niet altijd zo en meer het topje van de ijsberg.
Wat ik daar mee wilde zeggen is: dat ik de situatie niet zal creeëren waardoor de persoon een auto in zijn auto geparkeerd krijgt.

Citaat:
Leuk. Maar doe het gewoon op een circuit. Kwestie van beschaafd gedrag.
Mag eigen terrein ook? Of ga jij nu ook nog eens bepalen of ik mag driften of niet op eigen terrein? Daarbij genoeg polder wegen hier waar het perfect kan.

Citaat:
En laat dat knopje dan aan als je weer in je A8 stapt, en dan ook vanuit het oogpunt van die andere auto. Dat doe je niet, en dat zorgt voor gevaar.
Niet nodig, ik kan handelen naar de mogelijkheden van de auto. Ik zorg niet voor gevaar daar ik zelf wel kan bepalen of ik gevaarlijk rijd of niet, aangezien dat niet het geval is is er niets om over te klagen.

Citaat:
Volg eerst zelf eens dat advies op. Het gaat al helemaal mis bij jouw basisprincipe van 'ik ga er van uit dat andere mensen niet zomaar ergens van uitgaan'.
Er staat altijd een ontsnappingsroute klaar, genoeg afstand, et cetera, et cetera. Ik denk dat vele hier van mijn rijgedrag kunnen leren. Enige wat ik graag doe, is hard rijden en dat gebeurt op veilige wijze - iedereen die met mij meerijdt durft wel met hoge snelheden mee te rijden (zelfs vrouwen die bang worden als hun man te hard rijden). Dat zegt natuurlijk al genoeg over de wijze waarop ik hard rijd. Mijn remlichten zie je dan ook weinig branden, als ik bij een groep auto ben aangeland rijd ik allang weer volgens de normen (qua snelheid) zonder de rem te hoeven te gebruiken.

Mocht er overigens een situatie zijn waarbij ik wel met hoge snelheid één auto passeer met de juiste omstandigheden dan heb ik het gaspedaal niet op de grond, maar de voet op de rem - kleine details kunnen het doen. Gelukkig nooit hoeven te gebruiken.

Citaat:
Wederom, jij bent de enige die er rekening mee houdt, omdat jij de enige persoon bent die zo hard rijdt. De rest houdt zich aan de regels, die juist de bedoeling hebben om een referentiekader te behouden zodat iedereen daarmee rekening kan houden. Alles wat daarbuiten valt hoef je eigenlijk ook geen rekening mee te houden, omdat het zo'n zeldzaamheid is. Dat iemand 200 rijdt is niet veel minder zeldzaam dan een band midden op het wegdek tegenkomen.
Links gelul, ik ben níet de enige. Er zijn genoeg hardrijders in Nederland, en niemand houdt zich 100% aan de regels, wederom onzin dus. En zo zeldzaam is het niet hoor, genoeg mensen die aan 150 á 160km/h rijden - nog geen 200km/h, maar wel te hard.

Citaat:
Dat laatste ben ik met je eens. Dat eerste niet, en dat blijkt wel uit de manier waarop jij het overige verkeer inschat.
Het ligt niet aan mijn inschatting, het ligt aan jullie misvatting.
Oud 09-09-2008, 17:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
Links gelul, ik ben níet de enige. Er zijn genoeg hardrijders in Nederland, en niemand houdt zich 100% aan de regels, wederom onzin dus. En zo zeldzaam is het niet hoor, genoeg mensen die aan 150 á 160km/h rijden - nog geen 200km/h, maar wel te hard.
We hebben het hier niet over snelheden van 150 km/u
Oud 09-09-2008, 17:22
Dysmorphofobist
Citaat:
We hebben het hier niet over snelheden van 150 km/u
Over hoge snelheden, 150 á 160km/h valt daar ook onder (100/120km/h is nl. de regel dat zijn al snel verschillen van 50/60km/h en 30/40km/h). Dat klapt net zo goed in je kofferbak als je zelf 120km/h rijdt en zomaar naar links gaat.
Oud 09-09-2008, 17:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
Over hoge snelheden, 150 á 160km/h valt daar ook onder (100/120km/h is nl. de regel dat zijn al snel verschillen van 50/60km/h en 30/40km/h). Dat klapt net zo goed in je kofferbak als je zelf 120km/h rijdt en zomaar naar links gaat.
150 km/u zit toch weldegelijk in mijn referentiekader, omdat ik inderdaad vaker mensen die snelheid zie rijden. Van 200 km/kan ik dat (godzijdank) niet zeggen.
Als ik een inschatting maak en ik denk wel naar links te kunnen, omdat er nog een bepaalde afstand zit tussen mij en mijn achterligger, dan hou ik er wél rekening mee dat die persoon wellicht 30 km/u harder rijdt dan ik. Ik ga er niet van uit dat diegene ook wel 80 km/u harder zou kunnen rijden dan ik. Zie je, dat is het verschil.

We hebben het hier dus niet over hoge snelheden, we hebben het hier over bizarre snelheden.
Oud 09-09-2008, 17:44
PV
PV is offline
Ach, dit is verspilde moeite. Zolang je als het een keer mis gaat alleen jezelf te pletter rijdt en niet een ander, doe je maar wat je niet laten kan. Alleen wel zielig voor de eventuele hulpverleners en omstanders.
Oud 09-09-2008, 19:43
Dysmorphofobist
Citaat:
Ach, dit is verspilde moeite. Zolang je als het een keer mis gaat alleen jezelf te pletter rijdt en niet een ander, doe je maar wat je niet laten kan. Alleen wel zielig voor de eventuele hulpverleners en omstanders.
Hulpverleners zijn wel wat gewend, en omstanders kiezen er zelf voor om te kijken (op die enkele na die het als eerst ziet en 112 moet bellen). Maar goed, gelukkig kunnen we ervanuit gaan dat dit niet gaat gebeuren.
Oud 09-09-2008, 19:43
Dith
Dith is offline
Citaat:
Inderdaad.
Mijn oom is verongelukt toen hij 's avonds een 50km-weg overstak en er vanuit ging dat de auto die aan kwam rijden gewoon netjes 50 reed. Jammer alleen dat die vent 120 reed en daarmee mijn oom doodreed. Maar goed, dat is uiteraard allemaal de schuld van mijn oom.
Ben er maar trots op dat je anderen in gevaar brengt.
Oud 09-09-2008, 21:08
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ja dat gevoel heb ik ook ja, van de verspilde moeite.
Zeker als ik de reactie van Dysmorphofobist lees, damn, hoe kun je nou zo over hulpverleners en ooggetuigen spreken? Waar is je respect?

Overigens heeft iedereen familie en zij vragen er niet om een kind/kleinkind/broer zo kwijt te raken, dus ook bij een eenzijdig ongeluk zou ik het ontzettend sneu vinden.
Oud 09-09-2008, 21:51
Dysmorphofobist
Een 50km/h-weg is anders dan de snelweg, daar ik enkel op de snelwegen hogere snelheden behaal.

Lees nog eens een keer, maar nu beter, Balance.
Wat betreft het ongeluk, dat ging over mezelf.
Oud 09-09-2008, 22:32
Verwijderd
Citaat:

Ik vind 200 km/u nog steeds een bizarre snelheid en vind ik dat het je erg siert om op het moment dat er ook maar één andere verkeersdeelnemer in de buurt is, een (veel) lagere snelheid te hanteren. Overigens hebben ze in Duitsland op een hoop snelwegen inmiddels ook een maximale snelheid van 130 km/u, dus zelf zijn ze er ook achter dat lang niet alle stukken Duitse snelweg zich lenen voor onbeperkte snelheid.
Die 130km/u is ingesteld op aandringen van diverse milieu-organisaties en vaak ook ivm de luchtkwaliteit, die ook in Dld niet overal geweldig is
In principe is de gehele Duitse Autobahn ontworpen voor hogere snelheden dan het Nederlandse snelwegnet.
Oud 10-09-2008, 00:47
KIET
KIET is offline
@ Dysmorphofobist. Ik ga er ook niet meer verder over in discussie, er valt gewoon niet met jou zinvol over te discussiëren. Ik laat je in de waan dat je veilig rijdt, en controle hebt over het hele verkeer. Je overschat jezelf en onderschat de rest van het verkeer. Ik hoop alleen dat als je daar in de praktijk ook eens achterkomt, daar geen onschuldige slachtoffers bij vallen.

Dittrich, het is overigens wel zo dat als er wél een reden is tot langzamer rijden op de Autobahn (vooral de 100 stukken) onze Duitse vrienden zich daar beter aan de snelheid lijken te houden dan wij Nederlanders
Oud 10-09-2008, 09:15
Verwijderd
Net als dat onze vrolijke vrienden sowieso veel netter en vriendelijker rijden dan de gemiddelde Nederlander.
Bovendien kun je aannemen dat als er een snelheidslimiet in werking is, die er ook niet voor niets is (net als in Nederland overigens).
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten