Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het ironieteken is een leesteken dat aangeeft dat een zin ironisch opgevat moet worden.
In de loop der tijden zijn diverse tekens hiervoor voorgesteld, waaronder een "terugkijkend" vraagteken. De Franse dichter Alcanter de Brahm stelde aan het eind van de 19e eeuw diverse leestekens voor, waaronder een ironieteken. De wiskundige en schrijver Raymond Queneau volgde in de 20e eeuw met een vergelijkbare oproep. In Nederland hebben Justus van Effen, Willem Frederik Hermans, Nico Scheepmaker, NRC redacteur K.L. Poll, Harry Mulisch en Henk Hofland voor de invoering van een ironieteken gepleit. In hun uitgegeven werk is een dergelijk leesteken desondanks niet toegepast. De opmars van de elektronische media zoals weblogs, sms en internet maakten leestekenachtige emoticons populair waardoor het gebrek aan ironische en andere leestekens in de gedrukte literatuur sterker gevoeld werd. De CPNB introduceerde in maart 2007 een eigen ontwerp. ![]() ![]() Ironieteken voorgesteld door de CPNB. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik zag laatst een film waarin een vrouw heel emotioneel de naam van haar man zei; 'Danny...' in de ondertiteling verscheen: 'Ik weet het niet...' WTF?! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik weet niet hoe die zin wel zou kunnen kloppen, maar in dit zinsverband klopte het in ieder geval niet.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat ik heel vaak op dit forum (en trouwens ook daarbuiten) zie, is: "wat is het hier een zooitje", of iets in die trant. Het is toch echt "zootje". Oh wacht... Ik checkte mijn uitspraak even voordat ik het postte en het blijkt allebei te kunnen ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |