Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2008, 15:16
Verwijderd
Is fruit2day eigenlijk wel zo gezond? Veel mensen geloven niet dat er 2 stuks fruit in zitten, waarom staat dat dan wel op de verpakking? *nieuwsgierig*
Oud 06-10-2008, 15:30
Hulk
Hulk is offline
Omdat er misschien wèl 2 stuks fruit inzitten ondanks dat veel mensen dat niet geloven ?
Oud 06-10-2008, 15:52
Verwijderd
Citaat:
Omdat er misschien wèl 2 stuks fruit inzitten ondanks dat veel mensen dat niet geloven ?
Ja, dat kan. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de mensen die denken waarom dat niet zo is.
Oud 06-10-2008, 20:11
Hulk
Hulk is offline
Er zijn gewoon veel mensen met een bekrompen gedachtengang haha.. Als ik 2 sinaasappels uitpers past dat gemakkelijk in zo'n flesje, ik zie dan ook niet in waarom hun claim niet waar zou zijn...
Oud 06-10-2008, 22:00
Mara
Mara is offline
Citaat:
Dat is toch gewoon universitaire Cios? Lekker sporten hele dagen??

Spoiler
Zó bedoelde ik 't nou ook weer niet
Er wordt gewoon erg gefocust op dat je 'onderzoeker' wordt. En dat moet je naar net liggen.
Oud 07-10-2008, 14:51
Lyne
Lyne is offline
Even een vraagje. Ik heb best een normaal figuur, beetje mollig misschien maar geen overgewicht. Toch als ik mijn BMI berekenen zit ik standaard op de grens van gezond/te zwaar. Nou zullen jullie zeggen dat ik misschien toch overgewicht heb, maar mijn buik is gewoon (bijna) plat, ik heb geen dikke benen/armen. Dus ik snap eigenlijk niet zo goed waar mijn gewicht vandaan komt.

Onzin zoals zware botten enzo zal het wel niet zijn, maar is er misschien iets anders voor? Ik ben wel aangekomen in spiermassa omdat ik ben gaan sporten sinds een paar maanden, maar daardoor kom ik dus nu in een hoger bmi.. lijkt me niet echt gezond.
Oud 07-10-2008, 14:55
Verwijderd
Bodybuilders hebben een bmi van overgewicht Heb je je buikomtrek wel eens opgemeten?
Oud 07-10-2008, 15:12
Lyne
Lyne is offline
Ehm echt mijn buik of bedoel je taille/heupen?
Oud 07-10-2008, 15:13
Verwijderd
Echt je buik(omtrek). Dit is een soort van alternatief voor/aanvulling op het BMI. Zie bv. http://www.mijnbuikomtrek.be/NL/
Oud 07-10-2008, 15:16
Verwijderd
Buik geloof ik. Buikomtrek wordt volgens mij gezien als 1 van de belangrijkste graadmeters van je figuur, omdat buikvet een stuk gevaarlijker is dan heupvet. Hoewel je de richtlijnen wel met een korreltje zout moet nemen, want volgens mij is tussen de 80 en 88 cm al 'te groot', terwijl ze daarbij geen rekening houden met lengte e.d.
Google anders even op buikomtrek
Oud 07-10-2008, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Met normale voeding zit je al aan de 30% (80gram vet)... Zoek anders ook is wat op in plaats van dingen roepen die je 'denkt'.

Boter op je brood? Plakje kaas? Stukje vlees bij het avondeten? En je bent er al...

Als je dan ook nog wat chips/koekjes eet zit je eroverheen.
Volgens mij bedoel jij een andere 30% dan ik Ik dacht dat je bedoelde dat 30% van je voeding puur vet zou zijn en dat zou iig voor mijn eetgewoonten onmogelijk zijn, maar nu begrijp ik eruit dat je 30% van je dagelijkse calorieën bedoelt. Da's natuurlijk heel wat anders.
Oud 07-10-2008, 15:36
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Hoewel je de richtlijnen wel met een korreltje zout moet nemen, want volgens mij is tussen de 80 en 88 cm al 'te groot', terwijl ze daarbij geen rekening houden met lengte e.d.
Inderdaad, mijn buikomtrek komt relatief hoog uit maar het meet ook een beetje raar. Bij mij iig, precies tussen mijn taille (dunste deel onder je ribben is dat toch? Dat zit bij mij dus nét onder mijn ribben) en bekken (dat zit heel hoog ofzo? ) dus het meetlint op de goede plek goed krijgen gaat al bijna niet.

Nouja, ik zit iig nog net goed volgens dat ding
Oud 07-10-2008, 16:21
Lyne
Lyne is offline
Oh okee, ik zal dat wel even meten dan. Bedankt!
Oud 07-10-2008, 16:24
Calyx
Calyx is offline
Hoe meet u uw buikomtrek ?
* 80- 88cm bij de vrouw.
* 94-102cm bij de man.
(aangezien alle sites wat anders zeggen)

1 Zoek met de vinger uw onderste rib.

2 Schuif de vingers horizontaal naar het midden
van uw buik. U komt ± 2 cm boven uw navel uit.

3 Ter hoogte van dat punt legt u het meetlint horizontaal om uw buik.

4 Meet uw buikomtrek op het einde van een normale uitademing.

Edit: oh ff bron vermelden http://www.liguecardiologique.be/nl/...007_profil.cfm
- Haha nu zie ik jullie al met dat meetlint voor de pc staan -
Oud 07-10-2008, 19:24
xxChange
xxChange is offline
Wat een coole plaatjes!
Oud 07-10-2008, 21:09
$moky
$moky is offline
doe gewoon het southbeach dieet nog beter blijf je op gewicht en als je wilt afvalen is het ook goed
Oud 07-10-2008, 21:22
Balance
Balance is offline
Oh ik meet m'n buik altijd bij het dikste en dat is net onder m'n navel.
Oud 07-10-2008, 22:15
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
doe gewoon het southbeach dieet nog beter blijf je op gewicht en als je wilt afvalen is het ook goed
En moet je eeuwig rekening houden met een minimum aan khdr, zo handig, zo makkelijk, zo afgestemd op een gemiddeld Hollands eetpatroon
Oud 08-10-2008, 00:58
Verwijderd
Citaat:
En moet je eeuwig rekening houden met een minimum aan khdr, zo handig, zo makkelijk, zo afgestemd op een gemiddeld Hollands eetpatroon
+ gratis je hele leven jojo'en cadeau
Oud 08-10-2008, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Hoe meet u uw buikomtrek ?
* 80- 88cm bij de vrouw.
* 94-102cm bij de man.
(aangezien alle sites wat anders zeggen)

1 Zoek met de vinger uw onderste rib.
[afbeelding]

2 Schuif de vingers horizontaal naar het midden
van uw buik. U komt ± 2 cm boven uw navel uit.
[afbeelding]

3 Ter hoogte van dat punt legt u het meetlint horizontaal om uw buik.
[afbeelding]

4 Meet uw buikomtrek op het einde van een normale uitademing.
[afbeelding]

Edit: oh ff bron vermelden http://www.liguecardiologique.be/nl/...007_profil.cfm
- Haha nu zie ik jullie al met dat meetlint voor de pc staan -
Hahahaha die plaatjes ook, maar meteen de buik van iemand die überhaupt geen taille heeft
Oud 08-10-2008, 15:45
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Hahahaha die plaatjes ook, maar meteen de buik van iemand die überhaupt geen taille heeft
Inderdaad, maar hij zit in het rode gebied dus dat klopt wel .
Oud 09-10-2008, 00:36
Lyne
Lyne is offline
Nou maar zo zie ik er niet uit heur. Ik heb wel een taille en heupen en heus niet zo'n buik. xD Maar volgens het meetlint zit ik wel aan de grens dus blijkbaar ben ik of heel breed of moet ik toch nog even doorsporten.
Oud 10-10-2008, 10:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ikzelf blijf nu steeds schommelen tussen -3 en -4 kilo. Begint irritant te worden.
Citaat:
@ Balance: dan denk ik dat het bij jou op geduld aankomt. Succes.

Je had gelijk, want ik zit nu op -4,9
Oud 15-10-2008, 08:59
Nebel
Nebel is offline
Het lukt me tegenwoordig enorm slecht genoeg te eten. Ik wil ook niet afvallen dus dat is het probleem niet.
Ik ben ontzettend snel misselijk en snel vol gevoel. Als ik dan wel trek heb en eten maak staat het me na 1 hap niet meer aan. Vast voedsel eten is helemaal moeilijk daarom eet ik s ochtends maar Brinta maar dat vind eigenlijk niet te eten... En om nou 3 keer per dag Brinta te eten is ook niets. Verder maak ik veel smoothies en vruchtensapjes, iemand verder nog tips?
Oud 15-10-2008, 09:42
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Het lukt me tegenwoordig enorm slecht genoeg te eten. Ik wil ook niet afvallen dus dat is het probleem niet.
Ik ben ontzettend snel misselijk en snel vol gevoel. Als ik dan wel trek heb en eten maak staat het me na 1 hap niet meer aan. Vast voedsel eten is helemaal moeilijk daarom eet ik s ochtends maar Brinta maar dat vind eigenlijk niet te eten... En om nou 3 keer per dag Brinta te eten is ook niets. Verder maak ik veel smoothies en vruchtensapjes, iemand verder nog tips?
Het beste voeding eten die snel verteerd (met snelle koolhydraten/eiwitten). Simpel voorbeeld: je brood roosteren in plaats van zo eten.

Er zijn ook wel een paar stofjes die zorgen voor een hogere eetlust, bijvoorbeeld vitamine b12 en fenegriek.

Ook belangrijk: in ieder geval wát vast voedsel eten s ochtends, al is het maar een boterham of een cracker. Je lichaam moet er ook een beetje aan wennen.
Oud 15-10-2008, 10:06
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Het beste voeding eten die snel verteerd (met snelle koolhydraten/eiwitten). Simpel voorbeeld: je brood roosteren in plaats van zo eten.

Er zijn ook wel een paar stofjes die zorgen voor een hogere eetlust, bijvoorbeeld vitamine b12 en fenegriek.

Ook belangrijk: in ieder geval wát vast voedsel eten s ochtends, al is het maar een boterham of een cracker. Je lichaam moet er ook een beetje aan wennen.
Ik heb op dit moment een behoorlijk vit b12 tekort, misschien heeft dat er dan wat mee te maken?

Ik probeer meestal een uur nadat ik wakker ben een beetje ontbijtkoek te eten. Ik heb wel een maagledigingsprobleem maar verder ist de ha het ook niet.

Gelukkig val ik niet echt af..
Oud 15-10-2008, 12:55
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Simpel voorbeeld: je brood roosteren in plaats van zo eten.
Oud 15-10-2008, 14:37
Hulk
Hulk is offline
Dan wordt het sneller opgenomen
Oud 15-10-2008, 19:19
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Dan wordt het sneller opgenomen
doordat..?
Oud 16-10-2008, 07:56
ogendicht
ogendicht is offline
3. Dextrines (kleinere eenheden van complexe koolhydraten ontstaan tijdens het roosteren, beter verteerbaar dan zetmeel zelf)

Vb. in geroosterd brood, bier

http://www.geocities.com/lucasvo/koolhydraten.html
Oud 16-10-2008, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Ik heb op dit moment een behoorlijk vit b12 tekort, misschien heeft dat er dan wat mee te maken?

Ik probeer meestal een uur nadat ik wakker ben een beetje ontbijtkoek te eten. Ik heb wel een maagledigingsprobleem maar verder ist de ha het ook niet.

Gelukkig val ik niet echt af..
Las ergens anders dat je een beetje een kutperiode hebt (dat klopt toch?), hangt het daar niet mee samen? Want toen ik heftig liefdesverdriet had, kon ik echt níks eten, heel snel misselijk of vol inderdaad.
Oud 17-10-2008, 21:04
Nebel
Nebel is offline
Citaat:
Las ergens anders dat je een beetje een kutperiode hebt (dat klopt toch?), hangt het daar niet mee samen? Want toen ik heftig liefdesverdriet had, kon ik echt níks eten, heel snel misselijk of vol inderdaad.

Dat heeft er wel mee te maken ja. Maar ik ga me nu lichamelijk rot voelen omdat ik zou weinig eet en ik wil niet afvallen (heb al een eetstoornis gehad en ben bang voor een terugval) vandaar dat ik dingetjes vroeg wat wel calorien/energie levert maar niet moeilijk eetbaar is
Oud 23-10-2008, 13:53
CoolJessy
CoolJessy is offline
Ik vroeg me af of iemand me kon helpen... Ik weet niet zo heel veel van calorieën enzovoorts, heb altijd maar gewoon gevarieerd gegeten in de veronderstelling dat je dan alles wel binnen krijgt. Alleen... nu ben ik tijdelijk werkeloos; zit dus veel thuis en hoewel ik nog wel sport kom ik toch aan. Daarnaast maak ik me zorgen over mijn vriend, voor wie ik meestal kook. Hij heeft namelijk allerlei erfelijke hartziektes in zijn familie zitten en zijn vet slaat zich op in zijn buik. Hoewel hij niet echt te dik is vind ik wel dat hij het in de gaten moet houden en het gezonder voor hem is als hij een paar kilo afvalt.

Nou ja, omdat ik het niet echt nodig vind om een echt dieet te volgen en actief op alle verpakkingen te letten (waar ik overigens toch niet veel wijzer van wordt) maar wel graag wat meer op de voeding wil letten, vroeg ik me af welke producten nou gezond en mager(der) zijn. Zo weet ik bijvoorbeeld dat kip vrij mager vlees is, maar elke dag kip lijkt me ook niet heel gezond. Welke groentes kun je nou beter eten dan andere en kun je beter aardappels, pasta of rijst eten?
Oud 23-10-2008, 16:47
Martine1986
Martine1986 is offline
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEn...+producten.htm
Oud 23-10-2008, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Ik vroeg me af of iemand me kon helpen... Ik weet niet zo heel veel van calorieën enzovoorts, heb altijd maar gewoon gevarieerd gegeten in de veronderstelling dat je dan alles wel binnen krijgt. Alleen... nu ben ik tijdelijk werkeloos; zit dus veel thuis en hoewel ik nog wel sport kom ik toch aan. Daarnaast maak ik me zorgen over mijn vriend, voor wie ik meestal kook. Hij heeft namelijk allerlei erfelijke hartziektes in zijn familie zitten en zijn vet slaat zich op in zijn buik. Hoewel hij niet echt te dik is vind ik wel dat hij het in de gaten moet houden en het gezonder voor hem is als hij een paar kilo afvalt.

Nou ja, omdat ik het niet echt nodig vind om een echt dieet te volgen en actief op alle verpakkingen te letten (waar ik overigens toch niet veel wijzer van wordt) maar wel graag wat meer op de voeding wil letten, vroeg ik me af welke producten nou gezond en mager(der) zijn. Zo weet ik bijvoorbeeld dat kip vrij mager vlees is, maar elke dag kip lijkt me ook niet heel gezond. Welke groentes kun je nou beter eten dan andere en kun je beter aardappels, pasta of rijst eten?

Om te voorkomen dat je een etikettenfreak wordt hier een aantal tips.

* volkorenbrood is gezonder dan bruin brood en dat is weer gezonder dan wit brood
* zilvervliesrijst en volkoren pasta zijn gezonder dan witte rijst en pasta
* rund en kip zijn over het algemeen gezonder dan varkensvlees. Ik denk over het algemeen hoe minder toevoegingen aan een stukje vlees hoe gezonder (een rundvleeskroket bevat bijvoorbeeld veel meer verzadigd vet dan een lapje varkensfilet maar een stukje kipfilet bevat veel minder vet dan een stukje rookworst ).
Idem voor vis: een stukje zalmfilet is gezonder dan kibbeling vanwege het deeg wat om de kibbeling zit en dat het gefrituurd wordt
* kant en klaar dingen (sausjes bijvoorbeeld) bevatten vaak meer calorieen dan als je het zelf klaar maakt
* probeer zoveel mogelijk met vloeibare vetten te koken ipv boter
* rode sauzen (ketchup) zijn vaak gezonder dan witte sauzen (mayonaise)
* ik weet niet of het voor jou en of je vriend geldt maar niet ontbijten maakt dikker
* Lekkere dingen: waterijs is gezonder dan roomijs, een cafe noir is gezonder dan een gevulde koek, wokkels bevatten minder vet dan gewone chips
* zover ik weet zijn er niet echt groenten die gezonder of ongezonder zijn (de sausjes maken ze vaak ongezond)

Tot slot wees niet te streng voor jezelf (af en toe zondigen mag best), afwisseling is het gezondst, vetten heb je elke dag nodig dus deze niet gaan vermijden en vergeet niet te bewegen

succes

Kijk ook even in het eten&drinken topic, staan vaak wel nuttige tips. Vermijd het 'wat heb je vandaag allemaal gegeten topic' want een aantal mensen daar hebben een verkeerde blik op wat gezond eten is vanwege bijv een eetstoornis
Oud 24-10-2008, 13:45
CoolJessy
CoolJessy is offline
Dank je Daar kan ik vast wel wat mee!
Oud 24-10-2008, 18:35
blablatje
blablatje is offline
Wat groenten betreft: de groenten die je zo lekker vind dat je er wel vier opscheplepels van lust, zijn het gezondst.
Oud 29-10-2008, 11:14
Lyne
Lyne is offline
Er zijn toch geen 'slechte' groenten?
Oud 29-10-2008, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Er zijn toch geen 'slechte' groenten?
Oud 29-10-2008, 22:08
Hulk
Hulk is offline
Dat zegt ze toch ook niet?
Oud 30-10-2008, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Dat zegt ze toch ook niet?
De volgende keer zal ik er neer zetten 'op mij komt het neer dat je met deze stelling wil zeggen dat er slechte groenten zijn'

Zo interpreteerde ik het namelijk wel en Lyne ook
Oud 30-10-2008, 15:59
Verwijderd
Ik denk dat ze bedoelde (zo interpreteerde ik het iig): "je moet voldoende groente eten, om die reden kun je beter groent eten die je zo lekker vindt dat je er voldoende van eet".
Oud 30-10-2008, 16:18
Iris.12345
Iris.12345 is offline
misschien beetje vreemde vraagjes, maargoed, ik stel ze toch maar hier, volgens mij lezen hier wel mensen die verstand hebben van dit soort dingen.. Heb een 'eetlijstje' (want moet beetje aankomen) maar heb beetje gevarieerd, en nu twijfel ik of ik wel 'goed' gegeten heb.
met hoeveel boterhammen is een pistolet (van de broodzaak op t station, om precies te zijn ) ongeveer te vergelijken? 2, 3, zoiets?
En scones (van die engelse broodcake dingetjes, die vaak bij de high tea worden geserveerd), waar zijn die ongeveer mee te vergelijken? een pakje sultana, een plak cake, een krentenbol, een muffin? (dus, met andere woorden, is het een normaal tussendoortje, een groot tussendoortje of iets uit de categorie 'candybar, stuk taart, etc')
Oud 30-10-2008, 16:37
Calyx
Calyx is offline
In klinieken tellen ze volgens mij, 1 pistoletje met aan beide kanten beleg+boter als 2 boterhammen beleg+boter..
En een scone kun je wel vergelijken met een kleine muffin, maar in welke categorie dat valt, ik denk b maar ik weet het niet zeker.
Oud 30-10-2008, 18:03
xxChange
xxChange is offline
pistoletje reken ik altijd als 1.5, want beleg ze nooit dubbel...sultana, cake, krentenbol, scones zijn allemaal in het zelfde 'hokje' te stappen wat calorieën betreft. muffin volgens mij ook wel... Neem vooral wat je lekker vindt. De ene dag neem je misschien iets minder calorierijks en dan weer wat calorierijkers, dus compenseert wel.
Oud 30-10-2008, 18:14
Iris.12345
Iris.12345 is offline
Hmm.. muffin was volgens mij een C, sultana e.d. B.. maar mss dat dat iets met de hoeveelheid vet in een muffin te maken heeft ofzo ? maar dankjewel!

(B is toch een normaal tussendoortje, dus 1 a 2 keer per dag, en C een 'bij uitzondering'?)
Oud 30-10-2008, 19:21
Verwijderd
Een scone bevat, denk ik, minder vet dan een muffin...een scone is meer een soort broodje.
Oud 30-10-2008, 19:25
Verwijderd
Citaat:
(B is toch een normaal tussendoortje, dus 1 a 2 keer per dag, en C een 'bij uitzondering'?)
De namen die ze er aan geven zullen overal verschillend zijn en voor de meeste mensen bestaan dergelijke categorieën/namen voor categorieën niet, maar als B bijvoorbeeld een sultana is, dan zou ik zeggen dat je zo iets inderdaad 1 a 2 keer per dag kunt nemen en als je trek hebt in bv. een muffin kan dat ook prima eens als tussendoortje.
Oud 31-10-2008, 22:17
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik weet niet of het hier hoort, maar: Hoelang kun je nu precies zonder eten en hoelang zonder drinken? En hoeveel kwaad kan het als je een dagje heel weinig drinkt of een dagje heel weinig eet? Maar vooral dat drinken. Wat gebeurt er dan?
Oud 31-10-2008, 22:30
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Ja, dat kan. Maar ik ben ook wel benieuwd naar de mensen die denken waarom dat niet zo is.
Volgensmij bedoelen ze dat er wel twee stuks fruit voor gebruikt zijn ofzo, maar er zitten natuurlijk niet zoveel vitamines meer in als in echt fruit dus je moet het niet zien als vervanging van je fruit. Al is het beter om dat te drinken dan helemaal niks aan fruit te nemen.
Topic gesloten

Regels voor berichten