![]() |
|
Hallo allemaal, normaal gesproken is dit topic voor vrouwen, maar ik wou toch even iets vragen.
Mijn vriendin zelf heeft niet echt vertrouwen in dit soort forums, maar ik wel. Maargoed hier komt het? Vorige week zaterdag hebben we seks gehad, die dag heeft ze haar pil gewoon genomen, maar zondag was ze hem vergeten, maar ze heeft hem toch nog binnen 12 u erna in genomen (11uur erna om precies tezyn), maandag heeft E hem ook nog ingenomen, en toen kwam de stop periode. Nu vraag k me af, kan ze zwanger zyn? |
![]() |
|
Nee, als ze de pil gewoon heeft geslikt binnen die 12 uur kan ze niet zwanger zijn. En als je de pil 1 keer vergeet betekend het niet dat je opeens niet meer veilig bent. De werking van de pil duurt 2 maanden voordat die helemaal is uitgewerkt dus 1 dag vergeten of te laat ingenomen heeft niet veel effect op zwanger worden.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vraag me eigenlijk wat af, en ik kan het de huisarts ook wel vragen, maar daar ben ik nu eindelijk even niet dus misschien weten jullie het. Ik ben de laatste maanden gemiddeld 1 à 2x per week misselijk en moet dan overgeven. Ik weet dat als je hebt overgegeven binnen drie à vier uur na het innemen van je pil, je nog een pil (eventueel uit reservestrip) kunt nemen. Maar in hoeverre is dit schadelijk of erg? Ook omdat ik soms niet weet of ik nou wel of niet nog een pil moet nemen, omdat ik mss anders wel 2 pillen per dag per ongeluk slik.
|
Verwijderd
|
Ik ben gisteren (vrijdag) mijn pil vergeten, en die heb ik vandaag alsnog samen met mijn pil van vandaag ingenomen. Aangezien er nu nog drie pillen in mijn strip zitten, zit ik dus in mijn derde week. Op internet vind ik vooral het advies dat ik gewoon mijn stopweek moet overslaan, maar kan dat als ik dat vorige maand ook al heb gedaan, en moet dat ook als ik geen (onbeschermde) seks heb?
|
![]() |
||
Citaat:
Je hoeft je dus geen zorgen te maken
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Het is overigens niet erg om meerdere strips achter elkaar te slikken, je mag er gerust 3 achter elkaar door slikken. Als je geen seks hebt, is het anticonceptie doel van de pil niet zo belangrijk en dan zou je eventueel nu alsnog kunnen stoppen met de strip en je stopweek kunnen houden. Maar dat betekent dan wel dat je dan minder goed beschermd bent tegen zwangerschap, totdat je weer 7 dagen onderweg bent met je nieuwe strip
|
Ik ben gister mijn pil vergeten in week 1, en ik heb hem net ingenomen. Maar het probleem is dat ik niet zeker weet of ik hem 12 uur te laat heb genomen of ongeveer 13. ik weet namelijk wel hoe laat ik de dag daarvoor was gaan slapen, maar niet of ik pas vlak voor het slapen de pil heb ingenomen.
Kan ik ervan uitgaan dat de bijsluiter ruim is, en dat een uur of 13 te laat uur waarschijnlijk ook nog wel veilig is? Ik was wel van plan seks te gaan hebben ![]()
||
Citaat:
![]() Maar ik heb gevonden dat in het nieuwe advies van huisartsen staat dat er sowieso geen extra maatregelen nodig zijn als je maar 1 pil vergeet.
|
Hey,
ik heb een vraagje over het doornemen van de pil. Dus je hebt een hele strip (3 weken) genomen en begint dan meteen aan een volgende strip. Volgens een vriendin moet je dan weer 3 weken de pil nemen, anders ben je niet beschermd zegt zij. Ik dacht altijd dat je de pil minstens 3 weken moest nemen, en als je dan doorneemt, dat het niet uitmaakt hoe lang. Dus al neem je de pil maar 2 dagen door en las je dan een stopweek in, dan ben je nog beschermd. Wie heeft er gelijk?
|
Jij hebt zelf gelijk
![]()
|
Verwijderd
|
Je stopweek mag toch ook bijvoorbeeld 3 dagen zijn? Dan ben je toch nog gewoon beschermd tegen zwangerschap?
Ik heb de laatste tijd erg last van hevige en erg pijnlijke menstruatie en wilde daarom eerder weer beginnen met de pil omdat het dan minder lang duurt. Ik wilde alleen even zeker weten dat ik dan nog gewoon veilig ben. |
![]() |
|
![]() |
Als uitleg bij de vragen en antwoorden hierboven:
Het voornaamste doel van de pil, is de eisprong tegenhouden. Dat doet hij eigenlijk door je lichaam 'schijnzwanger' te maken. Hiervoor moet in het bloed een bepaald niveau van de werkzame stoffen uit de pil op peil blijven. In de 1e paar weken na een stopweek moet dan niveau nog omhoog, maar als het erop zit is het goed en moet het gewoon zo blijven, tijdens de 3e week handhaaf je het niveau. Tijdens de stopweek daalt het niveau weer, maar niet tot onder de grens. Als je minder lang stopt, is het enige effect dat je verder van de grens afzit, dus dat kan de pil niet minder veilig maken. Als je langer doorgaat met slikken, is het enige effect dat het niveau verder stijgt (al gaat dat niet lineair), en als je dan op welk moment dan ook stopt, duurt het nog steeds minstens 7 dagen voor je onder die grens raakt. De stopweek is voor de werking van de pil dan ook niet noodzakelijk maar is meer historisch-emotioneel zo gegroeid (in de jaren '70 vonden vrouwen het eng om niet ongesteld te worden). De reden dat de stopweek 7 dagen is en de pilstrip 21 dagen, is dat je dan een vast patroon kunt aanhouden waardoor de kans op vergeten van een pil kleiner wordt; de dosis van de pil is zo bepaald dat je met 7 of 21 dagen bijna altijd goed zit. Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben in mijn derde week een pil vergeten. Ik heb toen besloten om door te gaan met slikken en dus de stopweek over te slaan. Ik ben nu nog met de derde week bezig, maar heb het gevoel alsof ik ongesteld ben. Ik weet dat je doorbraakbloedingen kan krijgen als je de stopweek overslaat, maar dat doe ik nu nog niet (de stopweek zou pas volgende week zijn) en bij doorbraakbloedingen heb je meestal geen buikpijn toch? Ik heb vandaag ook seks gehad, ben ik nu nog veilig?
|
![]() |
|
![]() |
Bij doorbraakbloedingen kun je net zo goed buikpijn hebben als bij gewone onttrekkingsbloedingen. Het zou kunnen dat je een doorbraakbloeding krijgt doordat je lichaam wat van slag is door het afwijkende pilritme. Het zou ook kunnen dat je door dat afwijkende ritme even wat baarmoederkramp hebt zonder bloeding. Je bent in elk geval nog veilig, want doorbraakbloedingen zeggen niets over de veiligheid van de pil.
|
![]() |
||
Citaat:
Wat wel zo is, is dat de meeste vrouwen vanaf hun 20e ongeveer tot een paar jaar voor de overgang over het algemeen heel regelmatig ongesteld zijn. Over de hevigheid kan ik weinig zeggen. Als je voor je de pil begon met de pil hevig ongesteld was is de kans aanwezig dat je dat na het stoppen met de pil weer wordt. Ik zou zeggen, probeer het gewoon, als het na een paar maand niet bevalt kan je altijd weer gewoon beginnen met de pil (maar geef je lijf wel even 3 maanden de tijd om te wennen)
|
Verwijderd
|
Hoi!
Vraagje. Ik ben 2 maanden geleden van Diane 35 over gestapt naar micrognon 35 (zoiets). De eerste maand ging goed, maar nu blij om de de paar dagen bloedingen hebben. Soms in de mate van ongesteldheid en soms maar een paar drupjes. Ik denk dat het aan de overgang van de ene naar de andere pil ligt, maar wil het even zeker weten. En zoja, hoe komt dat dan? Thnx! |
![]() |
|
Doorbraakbloedingen willen nog wel eens voorkomen bij het overstappen van de ene naar de andere pil. Geef je lichaam even 3 maanden de tijd om eraan te wennen, en als je dan nog steeds last hebt van doorbraakbloedingen kan het zijn dat deze pil te licht is (dus te weinig hormonen bevat).
Even afwachten dus, en als het niet ophoudt terug naar de dokter voor een andere pil.
|
Verwijderd
|
ik snap pilvergeten.nl niet, ik heb mn pil van gister (2e week) vergeten en net naar binnen gegooit na die van vandaag alleen staat er dat ik gewoon door moet gaan en er niks aan de hand is maar daarna staat "als je er meer vergeten bent blabla" en das niet t geval maar daaronder staat condooms gebruiken en evt dokter raadplegen
nou is die 12 uur nogal subjectief, is dat na de maandag (zegmaar voor 12u 's middags) of gewoon in t algemeen 12 u nadat je m normaal slikt en maakt t uit of t 12 of 14 uur is en ga ik nou dood of maakt t geen reet uit ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik heb besloten om de Mirenaspiraal te gebruiken. Nu moest ik de huisarts bellen als ik ongesteld werd, want 't wordt dan de 4e dag ofzo geplaatst. Nu ben ik van m'n 13e tot een half jaar geleden altijd aan de anticonceptiva geweest, en is m'n menstruatie nu superonregelmatig. Er zitten echt maanden tussen.
Maargoed, nu ben ik vandaag ongesteld geworden. Probleem is alleen dat ik woensdag net met een 2-weekse stage begin en dan niet naar de huisarts kan (ben de hele dag weg). Weer maanden wachten op de vólgende keer dat ik weer 's ongesteld ben is geen optie aangezien ik geen seks wil met alleen condoom, teveel gestress als 't dan misgaat. En even aan de pil in de tussentijd kan natuurlijk ook niet. Morgen heb ik eventueel wel tijd, dan zit ik niet op die 4e dag, maar is dat een probleem? Iemand ervaringen? |
![]() |
|
Ik zou gewoon de huisarts even bellen en hem/de assistente dit voorleggen. Ik denk dat het niet zo'n probleem is. Wellicht dat het wat minder makkelijk gaat maar ik heb ook wel eens gehoord dat het gewoon kan als je ongesteld bent en niet perse de vierde dag ofzo.
|
Verwijderd
|
Sinds ongeveer 4/5 maanden ben ik weer aan de pil..
Eerst de merkloze Microgynon 30, daarna Lovette en nu heb ik de merkloze diane 35. De laatste bevalt me heel erg, alleen vraag ik me iets af... De eerste 7 dagen toen ik de pil ging slikken, ging ik van 70B naar 70C. Een maand later was dat weer wat bijgetrokken, maar nog steeds waren ze groter dan aan het begin. Maar nu ben ik met mijn 5e strip bezig en krijg ik weer zo'n spurt, denk ik... Binnenkort mag ik aan de 70D als het zo door blijft gaan. Zijn er meerdere mensen die dit (gehad) hebben? En wanneer stopte dat bij jou?? |
![]() |
|
Ah dus als ik het goed begrijp, moet ik dus de hele strip slikken als ik nu begin. Ik moet echter over 2 weken ongesteld worden. Dus mijn stopweek begint dus gewoon later dan over 2 weken. Is het dan wel slim om nu al te starten, dat mijn hele cyclus in de war is?
|
Als je begint met een strip, moet je hem altijd afmaken. (tenzij je meerdere strippen achter elkaar slikt en dus al meer dan 21 pillen hebt geslikt)
Je mág midden in je cyclus beginnen, maar dan ben je nog niet beschermd tegen zwangerschap die maand. Verder heeft het niet zo veel invloed op je cyclus (je wordt hoogstens de eerste keer wat heftiger ongesteld omdat je je baarmoederslijmvlies wat langer de gelegenheid hebt gegeven om op te bouwen). Als je gelijk beschermd wilt zijn tegen zwangerschap kan je dus beter over 2 weken pas beginnen op de eerste dag van je ongesteldheid.
|
[vraag] Ik ben ongeveer 5 maand gestopt met de pil, niet seksueel actief en geen zin in extra hormonen enzo.
Nu wil ik weer beginnen met de pil maar. Kan dat gewoon a la minute? of moet dat de eerste dag van de menstruatie of de 5e dag of..? en moet ik dan een maand wachten tot de seks veilig is? Of maar een weekje? Wie kan me helpen? ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat sarah zegt, behalve dat ik dacht dat het om de tweede week ging en niet de tweede strip. Maar het staat ook op je pil en anders weten de apothekers mensen het altijd!
Ik ga over twee weken stoppen met de pil, ik heb net de nuvaring, gehaald. Heeft iemand er ervaring mee want mijn schoonzusje zei dat ze hem er elke keer uit haalde als ze seks had, omdat het vervelend voelt. Maar dat zie ik echt niet zitten. Ik ga het sowieso wel eerst proberen, maar kan iemand me vast geruststellen? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
hee allemaal..
Ik ben net nieuw hier, omdat ik een probleem heb waar jullie misschien antwoord op hebben.. Ik slik al.. 3 tot 4 maanden de pil: yasmin. Ik had geen 1 doorbraakbloeding gehad tot vandaag, tenminste ik denk dat het er 1 was, vanwege de bruinkleurige afscheiding, die ik ook krijg aan het einde van een menstruatie. Nou heb ik het probleem dat ik volgende week vrijdag met mijn vriend op vakantie ga (3 juli). En deze doorbraakbloeding heb ik midden in mijn strip gekregen (moet nog 9 dagen slikken). Precies tot de dag dat ik op vakantie ga. Wat is nou het slimste om te doen? Om te stoppen met de pil, of de pil door te slikken.. want ik moet nog 9 dagen, en dat is wel nog lang.. Alleen heb ik dan de kans dat ik meer doorbaakbloedingen krijg? groetjes, Eef alvast bedankt voor jullie hulp |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Morning After Pil AnTiLiCiOuS | 3 | 14-08-2007 19:52 | |
Lichaam & Gezondheid |
kunnen jullie mij helpen heb een probleem... dientjeinlove | 7 | 17-10-2005 08:28 | |
Lichaam & Gezondheid |
hoeveel kans op zwanger worden??belangrijk!! cin85 | 13 | 23-02-2004 13:25 | |
Lichaam & Gezondheid |
De Pil uit 't Ziekenfonds Verwijderd | 90 | 01-10-2003 09:56 | |
Lichaam & Gezondheid |
niet stunten met de pil! poesiefox | 12 | 20-07-2003 14:40 | |
Lichaam & Gezondheid |
wie kan mij helpen..? Summer_Girl | 2 | 20-04-2003 18:39 |