Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Verkiezingen 2010

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2010, 07:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Iemand die zijn paspoort van origine opgeeft, geeft aan dat hij liever als nederlander door het leven gaat dan als iemand uit het land van herkomst. Die kiest bewust voor nederland. Die wil het hier maken. Dat zal hij ook wel moeten, want hier ligt zijn enige kans. Er is geen weg terug.
Dat willen de meeste allochtonen. Het (r)emigratiecijfer is namelijk laag, vooral onder de werkende bevolking. Ik snap ook niet waarom we zo een symbool van allochtonen verwachten, maar niet bijvoorbeeld van autochtonen. Moeten we ook mensen die een Friese vlag ophangen naar gaan aankijken omdat ze zich niet als Nederlander zien?
Zo een paspoort (als je er al vanaf kunt komen!) is niet alleen een symbool, maar heeft ook practische consequenties. Als je je familie op wilt zoeken bijvoorbeeld, hoef je dan geen visum aan te vragen. Als je je oude dag door wilt brengen in Marokko (net als veel Nederlanders die hun oude dag doorbrengen in Spanje, of een huisje kopen in Frankrijk of Italie), hoef je niet door de ambtelijke molen te gaan (een ambtelijke molen, die vaak frustrerend traag en corrupt is).

Laatst gewijzigd op 13-04-2010 om 23:55.
Advertentie
Oud 13-04-2010, 17:17
juno
juno is offline
Tja. Ieder voordeel hep ze nadeel. Ik heb maar een paspoort, voor mij valt er niks te kiezen. Wat zielig voor mij. Is toch een onhoudbare situatie eigenlijk. Een enkele nationaliteit. Damn, als ik het hier verkloot kan ik nergens naartoe.

NB. Het friese nationaliteitsgevoel is folklore, meer niet. Dat is niet te vergelijken met een dubbele nationaliteit. Er is geen fries leger, geen friese cultuur, (in ieder geval niet een die uitstijgt boven het NK schaatsen allround, het Skutsjesylen en de Elfstedentocht, en dat slechts eens per jaar respectievelijk eens in de 25 jaar.) geen friese godsdienst, geen fries koninklijk huis, geen taalprobleem want elke fries ook spreekt vlekkeloos nederlands. Er is kortgezegd geen friezenprobleem, er zijn geen kutfriezen, er is geen friese criminaliteit en geen friese achterstandssituatie en geen friese importbruiden.

Kortom, dat argument telt niet in de dubbele paspoortdiscussie. .
Oud 13-04-2010, 17:23
juno
juno is offline
Citaat:
Dat willen de meeste allochtonen. Het (r)emigratiecijfer is namelijk laag, vooral onder de werkende bevolking.
Een remigratieuitkering krijg je namelijk ook alleen maar als je in een Bijstands of WAO situatie zit. Dan mag je fijn met behoud van een levenslange uitkering (die niet gekort wordt als je daar ook inkomsten hebt, hoe mooi wil je het hebben?!) en een reiskosten-plus verhuissubsidie terug naar waar je vandaan kwam. En je mag met behoud van AOW ook terug. Dat gebeurt wel regelmatig.

En besides, waarom zou je wegwillen als je hier een baan hebt? Waarom zou iemand anders willen dat je wegging als je hier een baan hebt? Hadden ze allemaal maar een baan, dan was er geen probleem!

Laatst gewijzigd op 13-04-2010 om 17:54.
Oud 14-04-2010, 00:14
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Er is geen fries leger, geen friese cultuur, geen friese godsdienst, geen fries koninklijk huis, geen taalprobleem want elke fries ook spreekt vlekkeloos nederlands. Er is kortgezegd geen friezenprobleem, er zijn geen kutfriezen, er is geen friese criminaliteit en geen friese achterstandssituatie en geen friese importbruiden.

Kortom, dat argument telt niet in de dubbele paspoortdiscussie. .
Waarom is het erg dat er wel bijvoorbeeld een marokkaanse (en een berber-) cultuur is, een marokkaanse religie (wat is er precies marokkaans aan, en zijn de marokkaanse christenen en joden minder marokkaans?), een marokkaans koninklijk huis is (maar bijvoorbeeld niet een turks koninklijk huis is), een marokkaans dialect is?
Waarom denk je dat er geen Friezenfrage is, geen kutfriezen, geen friese criminaliteit, geen friese achterstandsituatie?
Oud 14-04-2010, 00:17
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
1 Een remigratieuitkering krijg je namelijk ook alleen maar als je in een Bijstands of WAO situatie zit. Dan mag je fijn met behoud van een levenslange uitkering (die niet gekort wordt als je daar ook inkomsten hebt, hoe mooi wil je het hebben?!) en een reiskosten-plus verhuissubsidie terug naar waar je vandaan kwam. En je mag met behoud van AOW ook terug. Dat gebeurt wel regelmatig.

2 En besides, waarom zou je wegwillen als je hier een baan hebt? Waarom zou iemand anders willen dat je wegging als je hier een baan hebt? Hadden ze allemaal maar een baan, dan was er geen probleem!
1 Dat doet niks af aan mijn punt dat er een laag remigratiecijfer is
2. Waarom zou je uberhaubt aannemen dat ze wegwillen, ook als ze geen baan hebben? Welk percentage van langdurig werkelozen keert terug?.
Oud 14-04-2010, 19:04
juno
juno is offline
Pensionado's keren bijna allemaal terug zodra ze gaan kwakkelen met hun gezondheid, omdat de gezondheidszorg in nederland nu eenmaal beter en goedkoper is.

De meerderheid van de remigranten keert ook binnen een jaar terug. Meestal omdat de kinderen het er vreselijk vinden en omdat ze daar geen goed onderwijs kunnen krijgen.
Oud 14-04-2010, 19:07
juno
juno is offline
Het boeit mij trouwens niet of iemand het paspoort van het geboorteland houdt. Ik vind dat geen issue. Het is zelfs wel handig. Iemand met twee paspoorten kun je het nederlandse paspoort tenminste weer afpakken als hij zich misdraagt.
Oud 14-04-2010, 19:15
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Pensionado's keren bijna allemaal terug zodra ze gaan kwakkelen met hun gezondheid, omdat de gezondheidszorg in nederland nu eenmaal beter en goedkoper is.

De meerderheid van de remigranten keert ook binnen een jaar terug. Meestal omdat de kinderen het er vreselijk vinden en omdat ze daar geen goed onderwijs kunnen krijgen.
Heb je ook ondersteunende bronnen? En wat is er mis met remnigranten die terugkeren (re-remigranten, denk ik dat ze dan heten)?
Oud 27-04-2010, 12:48
juno
juno is offline
Om in aanmerking te komen voor een Remigratieuitkering, moet je in nederland in de Bijstand zitten.

Bijstandstrekkers zijn we natuurlijk liever kwijt dan rijk. Want als die terugkomen, gaan ze heus niet ineens een baan vinden als dat daarvoor ook al niet lukte.
Advertentie

Regels voor berichten