![]() |
|
Verwijderd
|
Volgens taaladvies.net heb ik gelijk hoor Vowell! Klik.
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Er zit een verschil tussen een wederkerend voornaamwoord en een lijdend voorwerp. Voor mensen die het verschil niet snappen is het makkelijker om "ergeren" en "irriteren" op die manier uit te leggen. ![]() |
![]() |
|
Ik krijg net een essay doorgestuurd, met de vraag of ik die wil nakijken. Natuurlijk doe ik dat, lieve jongen die ik ben, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een versie krijg die door de persoon zelf nog niet eens een keertje is doorgekeken,
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Irriteren en ergeren ergeren mij! Ik gooi het ook altijd door elkaar, met irriteer me enzo.
![]() En ik schreef net zelfs 'imiteer me' in plaats van 'irriteer'. Rare vingers van me die verkeerde woorden typen ook!
||
Citaat:
Zodra ze dát snappen is de rest ook niet moeilijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Nou, ik moest het mijn nichtje ooit uitleggen, en als je het net aan iemand moet leren is het makkelijker om "ergeren" in het begin uitsluitend wederkerend te gebruiken, zodat het verschil héél duidelijk is.
Daarna kun je natuurlijk sowieso nog uitleggen dat het ook niet-wederkerend gebruikt kan worden, maar dan is het verschil tenminste duidelijk. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb het geloof ik pas op dit forum geleerd. En toen vertelde ik het daarna aan mijn ouders en die zeiden 'dat is niet waar!' en ze geloofden me pas toen ik het uitgebreid had opgezocht en aan leraren Nederlands gevraagd. Ik was heel boos dat ze me niet geloofden want mijn Nederlands is veel beter dan dat van hun.
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
Gebruik hen in de volgende gevallen:
Na een voorzetsel. Bijvoorbeeld: 'Ik geef het boek aan hen'; 'Ik deed het voor hen'; 'Zijn houding jegens hen'; 'Hoe gaat het met hen?'; 'Hij blijft altijd bij hen'; 'De mensen stonden om hen heen.' Als lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld: 'Ik bekijk hen'; 'Hij ontslaat hen'; 'Zij mijdt hen.' Gebruik hun in de volgende gevallen: Als bezittelijk voornaamwoord: 'Hun auto is stuk.' Als hun vervangbaar is door een voorzetsel + hen |
Advertentie |
|
![]() |
|
|