Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2012, 21:02
Verwijderd
Volgens taaladvies.net heb ik gelijk hoor Vowell! Klik.
Advertentie
Oud 02-02-2012, 21:02
Vowel
Vowel is offline
Je kunt wel jezelf irriteren, maar dan ben je zelf het lijdend voorwerp.
Oud 02-02-2012, 21:03
Verwijderd
Citaat:
Je kunt wel jezelf irriteren, maar dan ben je zelf het lijdend voorwerp.
Tja, laten we dat maar niet doen
Oud 02-02-2012, 21:04
Verwijderd
Je kan ook gewoon het hele probleem ontwijken door Fins te praten.
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Volgens taaladvies.net heb ik gelijk hoor Vowell! Klik.
Yes, maar die regel is lastiger te begrijpen omdat je dan zelf het lijdend voorwerp bent.

Er zit een verschil tussen een wederkerend voornaamwoord en een lijdend voorwerp. Voor mensen die het verschil niet snappen is het makkelijker om "ergeren" en "irriteren" op die manier uit te leggen.
Verwijderd
Citaat:
Alleen zou ik er dan wat andere problemen bij krijgen.
Oud 02-02-2012, 21:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Kyllä!
Oud 02-02-2012, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Yes, maar die regel is lastiger te begrijpen omdat je dan zelf het lijdend voorwerp bent.

Er zit een verschil tussen een wederkerend voornaamwoord en een lijdend voorwerp. Voor mensen die het verschil niet snappen is het makkelijker om "ergeren" en "irriteren" op die manier uit te leggen.
Nee.
Oud 02-02-2012, 21:06
Verwijderd
Citaat:
Kyllä!
Kon je eigenlijk al Fins voordat je naar Helsinki ging? Of kun je eigenlijk nog steeds niet echt Fins?
Oud 02-02-2012, 21:07
Pierrot
Pierrot is offline
Ik krijg net een essay doorgestuurd, met de vraag of ik die wil nakijken. Natuurlijk doe ik dat, lieve jongen die ik ben, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik een versie krijg die door de persoon zelf nog niet eens een keertje is doorgekeken, .
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Nee.
Ja.

Je kunt beter iemand leren hoe je "ik erger me" en "het irriteert mij" moet gebruiken, zodat ze dat in ieder geval goed doen. - en daarna eventueel de uitzonderingen (zoals "het ergert me").
Verwijderd
Citaat:
Omdat ze hem al de hele dag geërgerd hadden, besloot Piet enkele leerlingen straf te geven.
Dat is toch precies wat ik zei?
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Kon je eigenlijk al Fins voordat je naar Helsinki ging? Of kun je eigenlijk nog steeds niet echt Fins?
Hij spreekt vloeiend Fins!
Verwijderd
Citaat:
Ja.

Je kunt beter iemand leren hoe je "ik erger me" en "het irriteert mij" moet gebruiken, zodat ze dat in ieder geval goed doen. - en daarna eventueel de uitzonderingen (zoals "het ergert me").
Maar wat is 'het ergert me' dan voor uitzondering? Nu wil ik het ook precies weten.
Oud 02-02-2012, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Ja.

Het is belachelijk om iemand te leren dat goede dingen fout zijn omdat je ze te dom inschat.
Em.
Em. is offline
Irriteren en ergeren ergeren mij! Ik gooi het ook altijd door elkaar, met irriteer me enzo. Misschien omdat ik het ongeveer even vaak hoor als er 'hun' als onderwerp wordt gebruikt, alleen heb ik van dat laatste geleerd dat het 'zij' moet zijn, en van ergeren/irriteren nooit zo.

En ik schreef net zelfs 'imiteer me' in plaats van 'irriteer'. Rare vingers van me die verkeerde woorden typen ook!
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik spreek nauwelijks Fins. Ik ken een paar honderd woordjes, maar kan niet echt een gesprek voeren of zo.
Oud 02-02-2012, 21:09
Verwijderd
Maar hun als onderwerp is zo ontzettend lelijk, dat kun je toch bijna niet meer fout doen? Net als 'groter als'.
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Het is belachelijk om iemand te leren dat goede dingen fout zijn omdat je ze te dom inschat.
Nee. Zo bedoel ik het niet, lieve schat. Het grote verschil tussen "ergeren" en "irriteren" is dat "ergeren" ook wederkerend gebruikt kan worden. Bij "irriteren" kan dat niet. Dus moet je ze toch echt eerst uitleggen wat het verschil tussen die twee dingen is, zodat ze niet "ik irriteer me" gaan zeggen (want dat is wederkerend en dat is fout bij het werkwoord "irriteren"). Snap je?

Zodra ze dát snappen is de rest ook niet moeilijk.
Verwijderd
Citaat:
Ik spreek nauwelijks Fins. Ik ken een paar honderd woordjes, maar kan niet echt een gesprek voeren of zo.
Maar goed dat we op het forum Nederlands praten dan.
Oud 02-02-2012, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Nee. Zo bedoel ik het niet, lieve schat. Het grote verschil tussen "ergeren" en "irriteren" is dat "ergeren" ook wederkerend gebruikt kan worden. Bij "irriteren" kan dat niet. Dus moet je ze toch echt eerst uitleggen wat het verschil tussen die twee dingen is, zodat ze niet "ik irriteer me" gaan zeggen (want dat is wederkerend en dat is fout bij het werkwoord "irriteren"). Snap je?

Zodra ze dát snappen is de rest ook niet moeilijk.
Maar ze zei het ergens goed, en toen streepte je 'het ergerde me' als optie door?
Oud 02-02-2012, 21:10
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Joo.
Oud 02-02-2012, 21:11
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Maar ze zei het ergens goed, en toen streepte je 'het ergerde me' als optie door?
O, dan heb ik het verkeerde doorgestreept. Excuses.

Dan waren we gewoon langs elkaar aan het praten, want ik bedoelde er verder helemaal niet mee dat ze dom was of zo.
Oud 02-02-2012, 21:12
Verwijderd
Citaat:

Dan waren we gewoon langs elkaar aan het praten, want ik bedoelde er verder helemaal niet mee dat ze dom was of zo.
Dat is dan weer even fijn
Uice
Uice is offline
Dit vind ik zo schitterend:

Was iedereen maar zo eerlijk.
Verwijderd
Citaat:
А мне кажется что в этом ничего хорошего НЕТ!

Citaat:
O, dan heb ik het verkeerde doorgestreept. Excuses.

Ja, dat zal dan zo zijn ja.
Oud 02-02-2012, 21:13
Vowel
Vowel is offline
Nou, ik moest het mijn nichtje ooit uitleggen, en als je het net aan iemand moet leren is het makkelijker om "ergeren" in het begin uitsluitend wederkerend te gebruiken, zodat het verschil héél duidelijk is.

Daarna kun je natuurlijk sowieso nog uitleggen dat het ook niet-wederkerend gebruikt kan worden, maar dan is het verschil tenminste duidelijk.
Oud 02-02-2012, 21:14
Uice
Uice is offline
Citaat:
Uice, wat vind jij van Stewart Lee?
Net een paar filmpjes opgezocht, ziet er goed uit. Lekker zichzelf, microfoontje in de poot.
Oud 02-02-2012, 21:15
Pierrot
Pierrot is offline
Jongens en meisjes, waarom staat er elke keer dat ik iets knip en plak een icoontje van de plakopties in mijn tekst, en waarom gaat het niet weg?
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Dit vind ik zo schitterend:

[filmpje]

Was iedereen maar zo eerlijk.
Holy crap, is dit serieus?
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Jongens en meisjes, waarom staat er elke keer dat ik iets knip en plak een icoontje van de plakopties in mijn tekst, en waarom gaat het niet weg?
Huh?
Oud 02-02-2012, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik moest het mijn nichtje ooit uitleggen, en als je het net aan iemand moet leren is het makkelijker om "ergeren" in het begin uitsluitend wederkerend te gebruiken, zodat het verschil héél duidelijk is.

Daarna kun je natuurlijk sowieso nog uitleggen dat het ook niet-wederkerend gebruikt kan worden, maar dan is het verschil tenminste duidelijk.
Maar 'Jouw schoenen die op de trap liggen ergeren mij.' kan dan wel, toch?
Oud 02-02-2012, 21:17
Verwijderd
Ik heb het geloof ik pas op dit forum geleerd. En toen vertelde ik het daarna aan mijn ouders en die zeiden 'dat is niet waar!' en ze geloofden me pas toen ik het uitgebreid had opgezocht en aan leraren Nederlands gevraagd. Ik was heel boos dat ze me niet geloofden want mijn Nederlands is veel beter dan dat van hun.
Oud 02-02-2012, 21:17
Verwijderd
Citaat:
А мне кажется что в этом ничего хорошего НЕТ!
Nu weet ik niet wat je zegt, hoor.
Oud 02-02-2012, 21:19
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik heb het geloof ik pas op dit forum geleerd. En toen vertelde ik het daarna aan mijn ouders en die zeiden 'dat is niet waar!' en ze geloofden me pas toen ik het uitgebreid had opgezocht en aan leraren Nederlands gevraagd. Ik was heel boos dat ze me niet geloofden want mijn Nederlands is veel beter dan dat van hun.
hen
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Maar 'Jouw schoenen die op de trap liggen ergeren mij.' kan dan wel, toch?
Ja.

In dat geval wordt "ergeren" dus niet wederkerend gebruikt (en in dit geval zou je in plaats van "ergeren" ook "irriteren" kunnen gebruiken - andersom kan dat niet).
Uice
Uice is offline
Citaat:
Holy crap, is dit serieus?
Ja.
Oud 02-02-2012, 21:20
Verwijderd
Citaat:
hen
Dat dacht ik ook, maar toen ging ik zo erg twijfelen aan mezelf dat ik mijn post maar weer verwijderde
Oud 02-02-2012, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Ja.

In dat geval wordt "ergeren" dus niet wederkerend gebruikt (en in dit geval zou je in plaats van "ergeren" ook "irriteren" kunnen gebruiken - andersom kan dat niet).
Oké, bedankt voor de uitleg.
Oud 02-02-2012, 21:21
Vowel
Vowel is offline
Geen probleem.
Oud 02-02-2012, 21:21
Verwijderd
Citaat:
hen
Dat weet ik NOOIT. Verder weet ik geloof ik de meeste regels wel ongeveer, maar als ik niet oplet breek ik ze gewoon heel makkelijk.
Oud 02-02-2012, 21:22
Vowel
Vowel is offline
Zelfs ik weet niet wanneer je hen of hun mag óf moet gebruiken. In sommige gevallen is beiden goed, en in andere gevallen weer niet. Ik heb het al meerdere malen opgezocht, maar ik vergeet het steeds.
Oud 02-02-2012, 21:23
Verwijderd
Ik ook. En ik zeg ook regelmatig dingen als 'hun doen nog even hun schoenen aantrekken' ofzo.
Oud 02-02-2012, 21:23
Verwijderd
Volgens mij is het iets met een voorzetsel ervoor of niet. Een voorzetsel is altijd + hen, maar als je geen voorzetsel hebt, maar er wel een voorzetsel voor zou kunnen zetten is het 'hun'. Of zoiets doe ik meestal.
Oud 02-02-2012, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Ik ook. En ik zeg ook regelmatig dingen als 'hun doen nog even hun schoenen aantrekken' ofzo.
Nee! Dat is echt, echt, echt heel lelijk.
Vowel
Vowel is offline
Oh, ik heb nog nooit "hun" als onderwerp gebruikt; dat is ook zo ontiegelijk lelijk dat je dat niet fout kunt doen (of mag doen ), maar of het "voor hun" of "voor hen" is..? En "aan hen" of "aan hun"? Ik heb echt geen idee.
Verwijderd
Ohja, voorzetsels, daar heb ik ook een beetje een blinde vlek.
Oud 02-02-2012, 21:25
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Volgens mij is het iets met een voorzetsel ervoor of niet. Een voorzetsel is altijd + hen, maar als je geen voorzetsel hebt, maar er wel een voorzetsel voor zou kunnen zetten is het 'hun'. Of zoiets doe ik meestal.
O, dat zou best eens kunnen eigenlijk..
Oud 02-02-2012, 21:25
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Dat dacht ik ook, maar toen ging ik zo erg twijfelen aan mezelf dat ik mijn post maar weer verwijderde
Ik ook bijna

Citaat:
Dat weet ik NOOIT. Verder weet ik geloof ik de meeste regels wel ongeveer, maar als ik niet oplet breek ik ze gewoon heel makkelijk.
Hun is bezittelijk. Hun schoenen. En je kan ook zeggen, we geven het hun, omdat je er 'aan' voor kan zetten. Geloof ik Dit doe ik altijd op gevoel.
Oud 02-02-2012, 21:26
Vowel
Vowel is offline
Gebruik hen in de volgende gevallen:

Na een voorzetsel. Bijvoorbeeld: 'Ik geef het boek aan hen'; 'Ik deed het voor hen'; 'Zijn houding jegens hen'; 'Hoe gaat het met hen?'; 'Hij blijft altijd bij hen'; 'De mensen stonden om hen heen.'
Als lijdend voorwerp. Bijvoorbeeld: 'Ik bekijk hen'; 'Hij ontslaat hen'; 'Zij mijdt hen.'
Gebruik hun in de volgende gevallen:

Als bezittelijk voornaamwoord: 'Hun auto is stuk.'
Als hun vervangbaar is door een voorzetsel + hen
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten