Citaat:
extinction schreef op 10-11-2003 @ 11:49:
haha, jij bent echt geweldig!
Wat is je intentie hiermee trouwens? Meer inzicht krijgen? Interesse?
|
Ik heb een aantal verschillende intenties. Ten eerste interesseer ik me voor andere culturen. Ik ben zelf joods en ben traditioneel opgevoed. Ik houd me nog steeds aan de regels, maar vind het interessant om te filosoferen over alle mogelijke zaken, alsook mijn religie en het verband met andere godsdiensten.
Het vasten zelf doe ik dus voor een deel om op te kunnen vangen hoe de moslims het vasten zelf beleven, hoe ze zich fysiek en voor een deel mentaal voelen. Ook de geestelijke en fysieke reiniging speelt een rol. Het jodendom heeft wel vastendagen en die duren allemaal langer, maar zijn slechts 1 dag. Een Christen schijnt trouwens ook elke week een dag te moeten vasten, maar er zijn er maar erg weinig die dit nog doen. Toevallig kwam ik er laatst in tegen in de trein.
Verder heeft het te maken met solidariteit van de armen. Dit is ook een reden van de moslims zelf. Ik heb uiteraard ook contact met hen. Er zijn bepaalde stromingen die de nadruk leggen op iets anders. Daarom eten sommige families erg veel zodra ze mogen eten en anderen juist weinig. Het verschil zit em in het feit dat de ene groep zich juist ontzettend blij wil voelen dat ze mogen eten elke dag, de andere groep wil zich een hele maand hongerig en slap voelen, zoals de armen dat hun hele leven hebben. Deze families verdelen vaak een stuk of 15 dadels per avond. Iedereen gebruikt deze periode wel om extra geld en eten te geven aan armen en ze uit te nodigen voor maaltijden.
edit: ff ontopic, heb net een glas melk gedronken.