Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik gun iedere buitenlander een goede toekomst in Nederland, maar ze zouden meer INzet moeten tonen in plaats van VERzet. En wanneer je integreert, zal de Nederlandse cultuur waarschijnlijk van generatie op generatie doorgegeven worden. Het zou naar mijn idee dan ook uitmonden in een prachtig resultaat, namelijk dat er een evenwicht gevonden kan worden tussen een buitenlandse en Nederlandse cultuur. Laten we zeggen - om het even als een recept weer te geven - de Nederlandse cultuur met snufjes van buitenlandse cultuur. Want als we teveel buitenlandse cultuur elementen opnemen in de onze, is het eind natuurlijk zoek. We moeten 1 volk zijn met verschillende volken.
||
Citaat:
Beste Kenny Mccormick Ik ben zelf ook eens mishandeld door 2 jongens.Ze waren allebei 3 jaar ouder dan mij (ik was toen 13 ofzo) En ik ben soms ook wel bedreigd. (maar volgens mij blijf jij stiekem toch nog een haat gevoel dragen...am i right?) Waarom hun dat deden? weet ik niet.... Maar ik heb niet gelijk me vooroordelen klaar over zo'n hele groep die er helemaal niks mee te maken heeft. Want die zogenaamde Gabbers waren gewoon klootzakken.Maar ik ken genoeg gabbers die relax zijn. Zo is dat ook met Marokkaanse jongens. Je hebt overal goeie en slechte mensen. Maar om gelijk al een hele allochtone groep aansprakelijk te maken voor zulke daden vind ik DOM! Want zo vererger je het zaak alleen maar meer.En vind ik dat jij ook fout bezig bent! MJ
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Fortuynist schreef op 17-06-2003 @ 17:16:
Mee eens, maar waarom voelen die mensen zich achtergesteld? Dat zou best door hun cultuur kunnen komen en de daaruit voortvloeiende problemen. Misschien doordat ze het idee hebben door Nederlanders niet als volwaardig burger worden gezien, maar als dief of als profiteur. Daarnaast leven deze mensen natuurlijk niet in de vrolijkste wijken van Nederland. Ik gun iedere buitenlander een goede toekomst in Nederland, maar ze zouden meer INzet moeten tonen in plaats van VERzet. En wanneer je integreert, zal de Nederlandse cultuur waarschijnlijk van generatie op generatie doorgegeven worden. Het zou naar mijn idee dan ook uitmonden in een prachtig resultaat, namelijk dat er een evenwicht gevonden kan worden tussen een buitenlandse en Nederlandse cultuur. Laten we zeggen - om het even als een recept weer te geven - de Nederlandse cultuur met snufjes van buitenlandse cultuur. Want als we teveel buitenlandse cultuur elementen opnemen in de onze, is het eind natuurlijk zoek. We moeten 1 volk zijn met verschillende volken. Je definitie van integratie is me nog niet helemaal duidelijk. Naar mijn mening is het geen probleem als allochtonen hun cultuur behouden en daar niemand mee tot last zijn, waar je ook vrij weinig over hoort. |
![]() |
||
Citaat:
Zo dat wou ik gewoon ff kwijt
|
Zulke opmerkingen zijn toch ook niet zo gek met al die berichten in de media. Sla een krant open en je denkt meteen dat alle buitenlanders voor problemen zorgen. En zeg nou zelf, ze staan er massaal in
![]() Het zal ongetwijfeld niet de meerderheid zijn ( althans dat hoop ik niet, we are doomed ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laat mij eens wat zeggen. De allochtonen zijn niet de schuldigen maar de nederlandse regering. Toen wij kwamen mochten we vuile werk opknappen. Ali doe dit en Achmed doe dat. Niemand dacht toen aan intergratie. Dacht de nederlandse regering nou echt dat die allochtonen uiteindelijk weer weg zouden gaan? Naar hun dorp waar ze niks te vreten hadden? En nog iets de allochtoonse jongeren zijn al ingeburgerd. De meeste zijn hier geboren. Sommige jongeren zorgen gewoon voor overlast omdat mensen zoals Pim hun zwart maken |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Idd ja. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Voor de rest heb ik niet zoveel met 'buitenlanders' , wordt er nooit door lastig gevallen ofzo. Heb veel rechtse vrienden, sommige tegen het extreme aan. Zeg maar mensen als Baron op dit forum. Vrij extreem, maar ook wel weer funny ![]() ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Nou als iemand al zegt dat islam een achterlijke cultuur is zegt mij dat genoeg. Dan hoef ik geen boeken te lezen van die man. Kom op dat is toch niet normaal? Mensen zoals Pim belemmeren de intergratie. Je kan toch niet verwachten dat als je mensen eerst beledigd ze dan gaan samenwerken?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens ook beetje typisch: als 'n buitenlander een nederlander doodschopt is het moord en brand en kutbuitenlanders, maar als bij een caferuzie in rotterdam een man doodgeschopt word door 'n blanke nederlander hoor je daar niemand over.
||
![]() |
Citaat:
![]() Ja idd, dan is t meteen van 'ach ze waren vast crimineel enzo, laat ze maar, eigen schuld, moeten ze zich maar met normale dingen bezighouden' Dingen in die richting. |
![]() |
|
![]() |
Over het integratievraagstuk heb ik nog niet zo lang geleden (april) een beschouwend artikel geschreven, toegespitst op islamitische scholen, getiteld 'Achterlijkheid als basis?". Misschien is dat artikel voor de voortgang van deze discussie bruikbaar.
Achterlijkheid als basis? Achterlijkheid kan geen basis voor goed onderwijs zijn. Is islamitisch onderwijs dan wel geoorloofd? Als het aan Hafid Bouazza ligt komt er zelfs geen moskee meer bij in Nederland, laat staan dat hij een school zou aanvaarden waar de dag niet met de Bijbel, maar met de Koran wordt aangevangen. Voorstanders van islamitisch onderwijs zien in een islamitische school een belanghebbend instituut ter bevordering van de integratie. Maar volgens tegenstanders is dat slechts een naïef, multicultureel ideaal. Het debat over islamitisch onderwijs is een verhit debat dat veel vragen opwerpt — ook vragen die, nader beschouwd, minder ter zake doen dan werd verondersteld. Hoe ontwikkelt zich deze discussie, wat bepaalt haar gang en hoe zou ze vruchtbaar tot een slotsom kunnen komen? Verdedigers van het multiculturalisme, zoals Ahmed Aboutaleb, die tot voor kort directeur was van Forum, juichen islamitisch onderwijs toe als verrijking van de Nederlandse cultuur. Niet alleen moslims zijn gebaat bij onderwijs dat aandacht besteed aan de normen en waarden uit de islamitische belevingswereld, hoe ruim die formulering ook opgevat moge worden, maar ook Nederlanders kunnen lering trekken uit de voor hen nieuwe wereldbeschouwing. Door die kruisbestuiving worden wederzijds begrip en respect vergroot, hetgeen een fundament vormt voor een gedegen inte-gratie, al spreken multiculturalisten liever van samen—leven. Multiculturalisten erkennen geen causaal verband tussen de islam en de integratieproblematiek. Aboutaleb vindt het onterecht, dat de mishandeling van vrouwen in moslimkring door sommigen in verband wordt gebracht met de islam. Immers, als een Nederlandse man zijn vrouw slaat, wordt dat door de buren niet geweten aan zijn christelijke achtergrond, maar aan drank of drugs. Een vergelijkbaar pleidooi hield Mohammed Benzakour in de Volkskrant: waarom zoekt men een verband tussen ontsporende moslimjongeren en hun geloof, terwijl men Antilliaanse jongens, die bovendien vaker in aanraking komen met de politie dan bijvoorbeeld Marokkaanse jongens, niet aanspreekt op hun katholieke achtergrond? Het zoeken naar die verbanden riekt naar discriminatie. Als er voorts geen verband bestaat tussen islam en integratieproblematiek, dan is er ook geen grond om islamitisch onderwijs op basis hiervan van de hand te wijzen. Islamitisch onderwijs zou de basis kunnen vormen van een sterke, islamitische zuil, die de stem van de moslim verheft in de Nederlandse samenleving en (met steun van Jahjah’s AEL) ook in Den Haag. De Haagse integratiepolitiek zou niet langer een politiek zijn van lijk op ons of doe als wij, maar uitgroeien tot een op gelijkwaardigheid gebaseerde overlegpolitiek, iets als een poldermodel après la lettre. Kortom: een islamitische zuil, waarvan het onderwijs een belanghebbend onderdeel of zelfs de basis is, vergroot wederzijds begrip. "Remember, there’s a big difference between kneeling down and bending over." Zo citeert Bouazza in NRC Handelsblad Frank Zappa. Hij betoogt onder het veelzeggende motto Nederlanders slikken te veel onzin van moslims, dat dit ideaal van kruisbestuivingen, wederzijds begrip en respect, in de praktijk vooral neerkomt op éénrichtingsverkeer van de Nederlander naar de moslim: als Nederlanders maar met islamitische ogen kijken, dan zullen ze de islamitische cultuur vanzelf minder als bedrei-ging en meer als verrijking gaan zien. Volgens Bouazza heeft de islam Nederland tot nu toe nog niet meer gebracht dan hoofdpijn (als voorbeeld noemt hij onder andere de moord in Heilo op een islamitisch meisje, dat naar de smaak van haar broers te Westers zou zijn). Zelfs de moskeeën, die het Nederlandse straatbeeld met hun rijke architectuur zouden moeten verrijken, zijn van hun betovering ontdaan: de moskee kan volgens Bouazza beter helemaal uit het straatbeeld verdwijnen. Islamitisch onderwijs wordt vooral van de hand gewezen door hen die, zoals Bouazza, de integratieproblematiek niet los zien van de geloofsovertuiging van de migranten: de islam. Dit door Benzakour vol afkeer gedoopte islamiseren (afwentelen) wordt het vurigst bedreven door Ayaan Hrsi Ali. De islam, dat wil zeggen de interpretatie van de Koran en de Hadith, heeft geleid tot hiërarchische verhoudingen met de man aan de onbetwiste top, een patriarchale familiestructuur, waarbinnen de vrouw op de eerste plaats haar ouders, maar ook haar man en kinderen toebehoort, en een sterk groepsgebonden denken, dat diep is geworteld in een eer- en schaamtecultuur die vooral de vrouw geldt. Jongens, vanaf hun negende jaar eenmaal als man beschouwd, worden aan hun lot overgelaten, terwijl meisjes krampachtig worden voorbereid voor hun taak als echtgenoot en moeder. De machocultuur, de besnijdenissen (clitoridectomie), de onderdanigheid van de vrouw stroken niet met de verlichte ideeën van het Avondland: islamitisch onderwijs zal, in dit licht beschouwd, de integratie enkel bemoeilijken, zo niet onmogelijk maken. De rechten die de Nederlandse samenleving haar nieuwkomers met een royaal gebaar biedt, worden aangewend om zich van diezelfde samenleving af te scheiden op grond van etniciteit. De positie van de vrouw is in dit alles belangrijk. Op een islamitische school zal zij volgens denkers als Hrsi Ali in stilte worden voorbereid op haar ondergeschikte rol als moeder: van de kruisbestuiving die de multiculturalisten voorzien is in het geheel geen sprake. Een islamitische school zal geen onderdeel worden van de Nederlandse samenleving, maar een eilandje — voor de vrouw een verbanningsoord. Voorstanders van islamitisch onderwijs wijzen ook op de katholieke en gereformeerde scholen in Nederland en op gehuchten als Staphorst. Ze onderstrepen daarbij de gelijkwaardige rechten van moslims. Dit argument lijkt echter moeilijk te handhaven onder de hartstochtelijke protest-kreten van tegenstanders: katholiek en gereformeerd onderwijs is een onderdeel van de westerse, culturele traditie. Belangrijke ontwikkelingen hebben zich mede dáár voltrokken of hebben hun sporen nagelaten. Los van de vraag of de problemen die allochtone jongeren veroorzaken, kunnen worden herleid tot hun geloofsovertuiging, kan met recht de vraag worden opgeworpen of groepen die zich moeizaam tussen twee culturen handhaven, zich wel moeten terugtrekken in de eigen kring in plaats zich aan te passen naar of zogewenst op te gaan in de sociale, zo nodig culturele samenhang om hen heen. Een belangrijk aspect van integratie is, zoals ook door het Sociaal Cultureel Planbureau is aangegeven, het contact met de ontvangende samenleving. We kunnen ons afvragen of islamitisch onderwijs dit contact bevordert of eerder in de weg staat. Misschien is het beter om, net als in enkele Franse steden, moslimkinderen op school te ontvan-gen mét hun moeders, die kunnen meeleren en op de duur zelfs beurtelings kunnen assisteren. Is het verstandig om de ongrijpbare tweede en derde generatie, die zich volgens Bouazza beter van de islam kan losmaken, via islamitisch onderwijs onder te dompelen in de vaderlandse cultuur, mythes vormend, terwijl ze in een andere moeten leven? De existentiële leegte waarover Bouazza in zijn artikel spreekt, zou zo met een schijnwereld worden gevuld en de antagonistische profielvorming zou op kracht daarvan verhevigen. Echter, is het wel verstandig om in deze discussie de vermeende rol van de islam te benadrukken? Youssef Azghari meent van niet, want niemand heeft de enig juiste uitleg van de islam: de islam is van niemand (NRC Handelsblad). De antipathie van sommige moslims jegens de Nederlandse samenleving zou door dit vijandig gekrakeel over hun geloofsopvatting kunnen verhevigen. Kunnen we dit debat niet beter langs de weg van de tradities leiden, zoals Mimount Bousakla, wethouder in Antwerpen, dat voorstaat? Zijn snijdt weliswaar dezelfde onderwerpen aan als Hrsi Ali, maar werd nog nooit bedreigd. Maar als niemand nu de enig juiste uitleg van de islam heeft, wat is dan nog het doel van islamitisch onderwijs? Zijn er wellicht lieden die een strenge interpretatie voorstaan en die heimelijk op scholen willen uitdragen? Laten we ons ontdoen van die achterdocht. Cruciaal in het debat rond islamitisch onderwijs is het verband tussen de islam en de integratieproblematiek, dat door multiculturalisten wordt ontkend, maar door anderen, die pretenderen een realistischer beeld te schetsen, wordt onderschreven. Dit verband werpt vragen op, maar lang niet allemaal bevorderen ze het debat. Een oplossing schuilt misschien in de mogelijkheid om dit debat niet te concentreren rond het geloof, maar rond die tradities die ons tegen de borst stuiten, al dan niet in samenhang met enkele geloofspunten. Dit is vooral een kwestie van naamgeving en retoriek, maar zeker ook van insteek. Tegelijkertijd is het mijns inziens van belang om te onderkennen dat er een verschil bestaat tussen scholen op christelijke en scholen op islamitische grondslag. Dit onderscheid, of beter de analyse van dit onderscheid, mis ik tot op heden in het gevoerde debat. Het moet mogelijk zijn om als autochtoon binnen de westerse traditie een onderscheid te maken tussen wat wenselijk is en wat niet — met het oog op de vrijheidsstrijd die wij geleverd hebben en zonder de nieuwkomer te beschouwen als barbaar. (c) H. Lamers
||
Citaat:
ja idd, zouden ze otch echt nu een keer wat (goeds) aan moeten doen
||
Citaat:
ik zelf heb wel eens t gevoel dat ik achtergesteld wordt, ook op school, mij wordt gezegd ga jij maar havo doen en tegen anderen zeggen ze ja jij kunt t wel kom op bla bla bla, op zon moment voel ik me achtergesteld. laatst wilde ik ook een keer wat aan een leraar vragen en hij zette me gewoon voor lul, daar ben ik toen wel op ingegaan, maar ok, dit zijn dus gewoon momenten waarop ik (vind dat ik) achtergesteld word.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar het is natuurlijk wel een feit dat het maar al te vaak voorkomt dat het wel door zoiets dergelijks komt. Dat er geen respect is voor elkaars cultuur, is nog zacht uitgedrukt. 11 September 2001 heeft uitgewezen dat er zeer veel haat jegens andere culturen bestaat. Destructieve haat. Wederzijds respect zou volgens mij dan ook de oplossing zijn.
||
![]() |
Citaat:
![]() dat is echt een nep moslim, die uit 1vd strengste islamitische landen komt waar dingen gebeuren die keihard door de Islam verboden zijn. |
![]() |
|
Ik zeg niet dat alle marokanen herrieshoppers zijn , maar de groep die dat wel doet kom ik toevallig wel altijd tegen
![]() Verder, Tuurlijk moeten ze Nl spreken of ze boerenkool vreten moeten ze zelfs weten ik eet ook pizza en kebab... ![]()
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Odicanes Naso schreef op 18-06-2003 @ 14:33:
[B] Volgens Bouazza heeft de islam Nederland tot nu toe nog niet meer gebracht dan hoofdpijn (als voorbeeld noemt hij onder andere de moord in Heilo op een islamitisch meisje, dat naar de smaak van haar broers te Westers zou zijn). Dit zijn uitzonderingsgevallen, geen standaard voor de moslimgemeenschap volgens mij. Atje/thugz-angel correct me if I'm wrong? Islamitisch onderwijs wordt vooral van de hand gewezen door hen die, zoals Bouazza, de integratieproblematiek niet los zien van de geloofsovertuiging van de migranten: de islam. Dit door Benzakour vol afkeer gedoopte islamiseren (afwentelen) wordt het vurigst bedreven door Ayaan Hrsi Ali. De islam, dat wil zeggen de interpretatie van de Koran en de Hadith, heeft geleid tot hiërarchische verhoudingen met de man aan de onbetwiste top, een patriarchale familiestructuur, waarbinnen de vrouw op de eerste plaats haar ouders, maar ook haar man en kinderen toebehoort, en een sterk groepsgebonden denken, dat diep is geworteld in een eer- en schaamtecultuur die vooral de vrouw geldt. Jongens, vanaf hun negende jaar eenmaal als man beschouwd, worden aan hun lot overgelaten, terwijl meisjes krampachtig worden voorbereid voor hun taak als echtgenoot en moeder. De machocultuur, de besnijdenissen (clitoridectomie), de onderdanigheid van de vrouw stroken niet met de verlichte ideeën van het Avondland: islamitisch onderwijs zal, in dit licht beschouwd, de integratie enkel bemoeilijken, zo niet onmogelijk maken. De rechten die de Nederlandse samenleving haar nieuwkomers met een royaal gebaar biedt, worden aangewend om zich van diezelfde samenleving af te scheiden op grond van etniciteit. Dit is gebaseerd op de islam in streng islamitische landen. Als meisjes hier zich niet mochten ontwikkelen, waarom doen islamitische meisjes het dan zo goed op school en in hun studie? Er is volop aandacht voor de kut-Marokkaantjes, maar slechts met een klein artikeltje is 'onder de aandacht' gebracht dat het aantal allochtonen in het hoger onderwijs gestegen is, met name onder Turken en Marokkanen. De positie van de vrouw is in dit alles belangrijk. Op een islamitische school zal zij volgens denkers als Hrsi Ali in stilte worden voorbereid op haar ondergeschikte rol als moeder: van de kruisbestuiving die de multiculturalisten voorzien is in het geheel geen sprake. Een islamitische school zal geen onderdeel worden van de Nederlandse samenleving, maar een eilandje — voor de vrouw een verbanningsoord. Daar is geen sprake van, daar de Koran uitgaat van gelijkwaardigheid van man en vrouw. Bovendien, in de Bijbel speelt de vrouw ook een ondergeschikte rol, maar geen katholiek of protestant die daar zo over denkt, enkele uitzonderingen daargelaten. Ik heb zelf een paar jaar op een christelijke school gezeten, en daar werd echt niet gewezen op de zgn. ondergeschiktheid van de vrouw aan de man. Voorstanders van islamitisch onderwijs wijzen ook op de katholieke en gereformeerde scholen in Nederland en op gehuchten als Staphorst. Ze onderstrepen daarbij de gelijkwaardige rechten van moslims. Dit argument lijkt echter moeilijk te handhaven onder de hartstochtelijke protest-kreten van tegenstanders: katholiek en gereformeerd onderwijs is een onderdeel van de westerse, culturele traditie. Belangrijke ontwikkelingen hebben zich mede dáár voltrokken of hebben hun sporen nagelaten. Zoveel verschillen islamitische waarden niet van christelijke waarden, al wil men doen geloven dat dat wel zo is. Los van de vraag of de problemen die allochtone jongeren veroorzaken, kunnen worden herleid tot hun geloofsovertuiging, kan met recht de vraag worden opgeworpen of groepen die zich moeizaam tussen twee culturen handhaven, zich wel moeten terugtrekken in de eigen kring in plaats zich aan te passen naar of zogewenst op te gaan in de sociale, zo nodig culturele samenhang om hen heen. Een belangrijk aspect van integratie is, zoals ook door het Sociaal Cultureel Planbureau is aangegeven, het contact met de ontvangende samenleving. Dat is wel een punt dat aandacht verdient, maar het gaat in deze discussie niet zozeer om moslimscholen. Is het verstandig om de ongrijpbare tweede en derde generatie, die zich volgens Bouazza beter van de islam kan losmaken, via islamitisch onderwijs onder te dompelen in de vaderlandse cultuur, mythes vormend, terwijl ze in een andere moeten leven? Toch grappig dat de alcoholdrinkende losbol Bouazza hier zo vaak ten tonele wordt gevoerd, een discussie over protestants onderwijs moet je ook niet grotendeels laten bepalen door bijv. Theo van Gogh. Bovendien verlaat Bouazza hier al direct de mogelijkheid dat twee culturen kunnen samenleven, en sluit hij de Cruciaal in het debat rond islamitisch onderwijs is het verband tussen de islam en de integratieproblematiek, dat door multiculturalisten wordt ontkend, maar door anderen, die pretenderen een realistischer beeld te schetsen, wordt onderschreven. Dit verband werpt vragen op, maar lang niet allemaal bevorderen ze het debat. Een oplossing schuilt misschien in de mogelijkheid om dit debat niet te concentreren rond het geloof, maar rond die tradities die ons tegen de borst stuiten, al dan niet in samenhang met enkele geloofspunten. Zoals ik al aangaf, zijn de vervelende Marokkanen juist degenen die geen binding hebben met de islam, want volgens de islam mag je niet roken, niet drinken en geen drugs gebruiken. Bovendien moet je respect hebben voor ouderen en anderen. Dàt zijn de waarden van de islam, en die treden de rotjochies juist met hun voeten. |
![]() |
||
[QUOTE]Che Guevara schreef op 18-06-2003 @ 20:14:
[B] Citaat:
dat is zeker een uitzonderingsgeval ![]()
||
[QUOTE]Che Guevara schreef op 18-06-2003 @ 20:14:
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hans Janmaat. Goed politcus en vooruitziener of Zwart schaap en rascist? Verwijderd | 217 | 25-12-2008 02:48 | |
Ayaan Hirsi Ali Sjied No Clue | 69 | 30-12-2003 18:43 | |
integratie van de Marokkanen batisimon | 134 | 07-12-2002 16:34 | |
Kut-Marokkanen Miss_Maroc | 254 | 23-11-2002 00:57 | |
plannen minister Nawijn NN | 251 | 13-09-2002 14:15 | |
Pim Fortuyn -> verkiezingen met eigen lijst Verwijderd | 132 | 15-03-2002 22:40 |