|
|
Bekijk resultaten poll: geef aan wat je zou/gaat doen | |||
Ik heb stemrecht en ik stem voor de Europese Grondwet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 25.74% |
Ik heb stemrecht en ik stem tegen de Europese Grondwet |
100 | 42.19% |
Ik heb stemrecht en ik zal een blanco stem uitbrengen. |
5 | 2.11% |
Ik heb stemrecht en ik zal een ongeldige stem uitbrengen. |
1 | 0.42% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou voor de Europese Grondwet stemmen |
16 | 6.75% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou tegen de Europese Grondwet stemmen |
50 | 21.10% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een blanco stem uitbrengen. |
2 | 0.84% |
Ik heb geen stemrecht maar ik zou een ongeldige stem uitbrengen. |
2 | 0.84% |
Aantal stemmers: 237. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Want als je verder kijkt, zie je dat het wel wat kan betekenen voor elk EU burger. Als het bijv. om terrorisme gaat. Straks, als het aangenomen wordt, wordt het voor de veiligheidsdiensten makkelijker om met elkaar te communiceren en om samen te werken. Er gelden zelfde regeltjes en zo worden problemen dus efficienter aangepakt. Immers er bestaan geen belemmeringen meer. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 16:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Anders voorbeeldje. Ook waar de tekst luidt 'De Unie eerbiedigt de verscheidenheid van cultuur, godsdienst en taal' (art. II-82) wordt daarmee niet bedoeld dat de Unie nooit mag ingrijpen in culturele uitingen of, a contrario redenerend, dat de Unie die culturele uitingen te allen tijde volledig in stand zal laten en dat zij niet door de burgers kan worden aangetast, maar wordt slechts een uitgangspunt geformuleerd. Onze eigen Grondwet begint ook met de formulering van het nondiscriminatiebeginsel, maar daarop worden vele uitzonderingen gemaakt. Het is niet voor niets een beginsel, geen regel. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarmee wordt uitgedrukt dat godsdienstige tradities, culturele tradities en regionaal erfgoed worden geëerbiedigd bij het vaststellen en uitvoeren van beleid op die gebieden. Er staat niet dat de unie stieren- en hondengevechten beschermt. Wel lezen. En, op een zijspoor, als je het mij vraagt is de formulering 'ten volle rekening houden met het welzijn van dieren als wezens met gevoel' al een enorme verbetering ten opzichte van de huidige structuur van ons burgerlijk wetboek, waarin een dier gewoon een 'zaak' is (d.i. een voor de menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object). |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ten tweede, de vraag of stierenvechten c.a. onder het bereik van de definitie 'culturele uiting' valt, is nog niet beantwoord. Daarover zal het Hof van Justitie voor de Europese Gemeenschap (HvJEG) zich moeten uitlaten. Dat is nu immers bevoegd ten aanzien van alle in deze Grondwet geregelde onderwerpen (met uitzondering van mensenrechten t.a.v. waarvan 'Straatsburg', dwz. het EHRM, bevoegd blijft). Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Al dit gedoe over de dierenrechten is alleen maar arrogant. Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 16:18. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder merk ik dat vrijwel iedereen hier veel teveel betekenis hecht aan betrekkelijk insignificante passages uit die Grondwet. Omdat gelijkheid van man en vrouw een beginsel is, gaan de Italianen toch ook niet gillen dat ze bang zijn dat het homohuwelijk hen door de strot wordt gedrukt? Omdat eerbied voor het leven een beginsel is, gaan wij toch ook niet gillen dat we bang zijn dat onze Embryowet onverbindend wordt verklaard? Kom nu. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Waar staat die passage over de bio-industrie? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Neemt niet weg dat ik een grote dierenvriend ben. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@ L&P: blanco stemmen is voorstemmen. Immers, onze regering heeft in feite carte blanche om het Verdrag te ratificeren: bij ons heeft het volk geen bindende stem (anders dan in Frankrijk, zie art. 3 Franse Constitution). Democratie omvat ook 'negatieve stemvrijheid', dat wil zeggen de vrijheid niet te stemmen, waarmee je impliciet de dan gekozen bestuurders je vertrouwen geeft. Dat geldt hier ook. Als je niet stemt, verklaar je dus impliciet het standpunt van de regering te accepteren. En het standpunt van de regering is vóór. |
![]() |
||
Citaat:
![]() De regering heeft gezegd dat ze bij een opkomst van 30% de uitslag van het refendum te zullen accepteren. Het merendeel van het volk is tegen (60% geloof ik). Dus als er wordt gestemd, is de uitslag negatief. De enige kans voor de regering om een ja te kunnen doorvoeren is dat de opkomst lager dan 30% is. En als EggeD dan blanco stemt, verhoogt hij daarmee de opkomst. Vandaar dat het op een tegen-stem uitkomd. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() 2. Ik heb zo mijn twijfels bij de oprechtheid van de bedoelingen van deze regering, wanneer zij zegt de uitkomst van het referendum te zullen 'respecteren'. Dat is een nogal vage formulering, wat wordt ermee bedoeld? Dat ze het in overweging nemen? Dat ze zich eraan gaan houden, of hebben ze voor zichzelf nog een 'escape' bedacht? Ik weet het niet, dat is de pest met zulke raadgevende referenda. Wat blanco stemmen betreft geloof ik niet dat je die kunt uitbrengen, nu stemmen gebeurt op een stemcomputer die alleen ja en nee als optie heeft. Maar daarover hou ik graag een slag om de arm. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een samenleving met op het stemrecht een multiplier op basis van kennis. Een soort van democratie, maar dan 1 waarin mensen mogen stemmen op basis van een test. Vraag me niet wie die test moet ontwikkelen maar het principe is dat op basis van algemene ontwikkeling een waarde aan een stem wordt toegebracht.
En ik zei niet dat het 'in' zou zijn, maar een democratie waarin mensen die nergens iets vanaf weten ook hun stemrecht mogen gebruiken verknalt de politiek en leefomgeving voor de anderen en uiteindelijk ook voor hunzelf. Denk aan alle gekke Amerikaanse kandidaten en recentelijk enkele partijen in de Nederlandse politiek. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, het probleem is alleen dat die test natuurlijk de mening weerspiegelt van de mensen die er juist baat bij hebben dat het 'grote domme volk' zijn stem niet of op een andere manier uitbrengt - en dat is meestal de zittende elite.
Dus, wanneer je zegt 'geclausuleerd stemrecht is een prima manier om alleen linkse intellectuelen aan de macht te houden' - helemaal mee eens. 'Geclausuleerd stemrecht is een goed of rechtvaardig systeem' - nee. |
![]() |
|
Als ik voor zou stemmen zal dat alleen maar zijn omdat Nederland de andere landen nodig heeft aangezien we toch van de handel moeten leven, vanuit dat oogpunt moeten we mee omdat we anders enorme inkomsten mislopen. Maar ik zal tegen stemmen omdat een groot deel van de europese grondwet mijn toekomst zou tegenwerken en ik niet denk dat het zodanig goed is voor nederland. Daarnaast zijn ze in nederland te laat begonnen met informeren hierover, nu is er een grote groep die niet weet wat het allemaal precies inhoudt (er is voor het volk ook geen duidelijke uitleg wat de voor- en nadelen zijn), zo gaan de zwevende kiezers vaak een ongegronde stem uitbrengen, dat zou zonde zijn.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iemand die wil stemmen, heeft informatie nodig, anders kan hij zijn standpunt niet bepalen. Daarom is dit referendum stom: negen van de tien ministers en kamerleden hebben ook werkelijk geen flauw idee wat er allemaal in die Grondwet staat en, belangrijker, wat er nu precies gaat veranderen. Dat komt omdat de materie te complex is. En voorts, dat gezeik met 'echte' of 'onechte' argumenten is ook onzinnig. Immers, wie iets in stemming brengt, weet dat alle overwegingen daarbij mee zullen spelen. Je kunt niet iets in stemming brengen en daarbij een lijst voegen op welke gronden de ander tegen mag stemmen. Da's natuurlijk onzin. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarnaast is de Europese grondwet wetenschappelijk onverantwoord. Langs wetenschappelijke weg kan worden aangetoond dat om elke elke stem van elke burger uit de EU gelijke macht te geven de macht van de ministerraad in de EU evenredig moet zijn aan de wortel het electoraat van een natie (Penrose). Nu is/wordt de macht van de ministerraad evenredig aan het electoraat, waardoor een natie met veel inwoners onevenredig veel macht krijgt ten opzichte van een natie met minder inwoners. En als het fundament van de grondwet, de democratie (One Person, One Vote. Verdrag van Nice), niet juist geïmplementeerd blijkt te zijn, wat blijft er dan nog over van de grondwet? Bronnen: http://www.uvt.nl/univers/nieuws/0405/31/grondwet.html http://staff.science.uva.nl/~thk/art/EUstemmen.pdf "All votes are equal, but some votes are more equal than others" ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 24-05-2005 om 11:13. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik heb geen stemrecht maar zou tegenstemmen, zie onderstaande ingezonden brief aan de regionale krant waarom:
Omdat een meerderheid voor de Europese grondwet ineens erg onzeker is geworden, mogen de Nederlanders nu wel weten waarom een grondwet zo belangrijk is. Eerst gebruikten de “ja-stemmers” nog het argument: als je tegenstemt verandert er niets. Is het niet beter dat mensen die pleiten voor de grondwet, ons uitleggen wat er dat verbeterd? En niet in vage termen als “Europa wordt meer van ons allemaal” en “Europa komt dichterbij” (Informatiefolder Europese grondwet). Er komt meer openheid in Brussel: vergaderingen en documenten kunnen soms worden ingezien. De besluitvorming in Europa wordt vereenvoudigd en toch komt er een grotere rol voor de nationale parlementen. De regering heeft nu 3,5 miljoen euro uitgetrokken om al die dreigende “nee-stemmers” over te halen toch vooral voor de grondwet te stemmen. Allemaal belastinggeld voor een zaak waarin mensen objectief moeten kunnen beslissen. De campagnes van politieke partijen worden toch ook niet in het geheel betaald uit de staatskas? Om de mensen over te halen wordt het schrikbeeld geschetst dat, als we tegenstemmen, we “achteraan zullen lopen in Europa” en “economisch minder zullen groeien.” We zouden niet meer voor vol worden aangezien. Precies dezelfde argumenten die in Frankrijk worden gebruikt, met een gelijke situatie. Waarom zouden we met de nek worden aangekeken, we hebben toch het recht een eigen mening te hebben? Politieke leiders hebben een nieuw speeltje gevonden. Iets waar een heleboel mensen een heleboel geld aan gaan verdienen. Helaas moest, onder druk, het volk om haar mening worden gevraagd, maar ach, dat zou slechts een formaliteit zijn. Maar nu het er om gaat spannen worden mogen mensen ineens wel weten waarvoor ze ‘ja’zeggen. Een mensen die zich laten beinvloeden door andere zaken dan puur de Europese Grondwet kunnen volgens de minister van Buitenlandse Zaken beter thuisblijven. Met dit speeltje komen de leiders van Europa te vroeg, het volk is nog niet zover.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Betoog: Europese Grondwet Man16 | 10 | 23-05-2005 21:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Europese Grondwet Verwijderd | 491 | 16-05-2005 16:17 | |
Europese grondwet voor Nederlander groot vraagteken. Hydrogen | 8 | 05-02-2005 13:33 | |
De Europese grondwet; Voor of Tegen? (Update: EP stemt voor/er komt een referendum) Verwijderd | 255 | 31-01-2005 21:15 | |
europese grondwet Sasz | 9 | 26-04-2004 22:22 | |
Ben jij voor of tegen een Europese Grondwet (zoals ze die nu plannen)? Gatara | 75 | 25-01-2004 21:33 |