Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-06-2006, 19:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Dat is wel heel schematisch.. Doe je het op de computer, of op papier?

Ik beperk me nu tot papier omdat ik dat leuker vind, want ik heb op mijn eigen kamer geen computer. En ik onthoud gewoon welke woorden ik al heb gemaakt want dat kan ik dus verder niet echt handig opzoeken. Maar dat is tot nu toe niet zo'n probleem omdat ik dezelfde volgorde aanhoud als bij Volsertu, dus ja
Oud 09-06-2006, 19:18
Verwijderd
Ik doe veel op papier, voor 104 woorden gaat dat ook wel goed, want dat is gewoon een lijst waar niets meer bij komt. Ik moet nog even zien hoe ik de rest ga verwerken, want dat zijn wel veel woorden.

Ik ga denk ik een 'ng' introduceren, om woorden mee af te sluiten (en de functie van het woord mee aan te geven, zelfstandig naamwoord, werkwoord, adjectief, rest). Dat moet haast wel, omdat ik nu niet echt meer betekenisloze suffixen heb.
Oud 09-06-2006, 19:24
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik gebruik ng ook als beginklank
Oud 09-06-2006, 19:25
Verwijderd
Ik voer een eind ng, nk, ç en r in. De eind-r wordt retroflex en dus lelijk
Oud 09-06-2006, 20:32
FreeZzze
FreeZzze is offline

Sasuri klinkt zo "prettig" zo à la wat een lekkerding op de telefoonlijn

Ik heb geen ng als beginklank, dan zou m'n tala al helemaal nasaal worden... Heb echt teveel op teveel papier staan, ga 't ooit in de pc typen en uitprinten...

Owja ik heb nu dat ene zinnetje omgezet naar een Cyrillische spelling voor 't Luakanees... 't is wel überlelijk en lang maja de tonen wilde ik zonder accenten duidelijk maken! ben bezig met een versie voor 't oud griekse schrift Owja kheb ook de vertaling...

"Two roads diverged and I - I took the one less travelled by. And that has made all the difference."

"Twee wegen scheidden en ik - Ik koos de minst bewandelde. En dat heeft het verschil gemaakt."

Luákanesh/Луaъкaнeш

"Sū wěo pí krì ǐ nhāng jí séo - séo zhōu khǒ sí dòm bā. Jí rǐpao shá sūn nǐm."
"Суч вeoз пиъ киь из ньанг джиъ сeoъ - сeoъ жoyч кьoз cиъ дoьм бaч. Джиъ ричпao шaъ cyчн низм."
Oud 10-06-2006, 09:53
FreeZzze
FreeZzze is offline
Λυάκανεσρ

"Σὒ ψὠ πί κῤὶ ί νρἂνγ λρί σώ -Σώ δρὂυ χό σί δὸμ. Λρί ῤίπαο σρά σὒν νίμ."

Oud Grieks roels
Oud 10-06-2006, 10:41
Verwijderd

Ik ga zo verder met mijn taaltje, ik heb bedacht dat alle basiswoorden een soort stamvorm zijn. (Dit geldt alleen voor de werkwoorden, zelfstandigenaamwoorden en adjectieven.) Zonder achtervoegsel is het een noun, met achtervoegsel 'ng' een werkwoord, en met achtervoegsel 'ç' en adjectief.

Nu kloppen de zinnetjes dus niet helemaal meer..

Laatst gewijzigd op 10-06-2006 om 11:53.
Oud 10-06-2006, 12:55
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Cyrillisch Hoe kom je erop Ik vind het er wel stoer uitzien.

Stukje Delaasoe:

Seer maij math Marleen, liiraij an Niiderlant. Geeaij rau e skiv. Seer hen soetretaij. Hoevaij fi nooij po. Au hoevgi aus fi po? Viiaij, twiivè!

Mijn naam is Marleen, ik woon in Nederland. Ik houd van lezen en schrijven. Het is zaterdag. Ik moet nog veel doen. Moet jij ook veel doen? Ik ga, dag!

Ik zit alleen een beetje te rommelen met waar ik nu het hele werkwoord plaats in een zin als: Ik moet veel doen. Voorlopig doe ik daar maar wat mee
Oud 10-06-2006, 13:24
Verwijderd
Ni lâ lîng jiç. Da jiç lâ lîng jûç. Zho rong sû. No kâng shôç. Sû kâng zho roç. Zho tû ling. Sû gi zho lîng jiç vô.

Oud 10-06-2006, 13:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik moet zeggen, het heeft wel een geheel eigen karakter. En ik kan er absoluut niets van maken, dat kan bij Delaasoe nog wel een beetje
Oud 10-06-2006, 14:04
Verwijderd
Ja, áls het al op het nederlands lijkt, is het bij mij echt toeval. Hoewel ik een woord als 'magie' wel bewust 'nâgi' heb genoemd. Maar dat is het enige woord, eigenlijk Handig is dat 'nagi' dus magie is, of toverkunst, 'nâging' is toveren en 'nâgiç' is betoverend.
(Ik probeer Harry Potter (= Lâri Potâ ) te vertalen )

De grammatica heb ik maar makkelijk gehouden; precies zoals in het Nederlands. Alleen staan werkwoorden altijd bij elkaar.
'Ik heb vlees gegeten' wordt dus 'ik heb-ng eet-ng vlees'.
'De jongen zei dat hij een boek gestolen had' wordt 'de jongen zei-ng dat hij had-ng stolen-ng een boek'.

Laatst gewijzigd op 10-06-2006 om 14:07.
Oud 10-06-2006, 14:13
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ziet er erg leuk uit ja! Ik heb nog steeds problemen met m'n tijden... Ik wil met iets origineels komen maar wat niet te moeilijk of dubbelzinnig is Iemand voorbeelden, ideeën tips?
Oud 10-06-2006, 14:25
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
FreeZzze schreef op 10-06-2006 @ 15:13 :
Ziet er erg leuk uit ja! Ik heb nog steeds problemen met m'n tijden... Ik wil met iets origineels komen maar wat niet te moeilijk of dubbelzinnig is Iemand voorbeelden, ideeën tips?
Nge, eksoer...

Tijden zijn nu eenmaal lastig, zodra je het heel anders gaat doen dan het Nederlands, raak je in de knoop. Ikzelf heb dus dat de persoonsvorm het eerste zinsdeel is, je kan ook bepaalde uitgangen maken, bijv. voor of iets kan of moet enz. Zoiets had Sylph toch ook?
Oud 10-06-2006, 14:41
Verwijderd
Of je gebruikt een hulpwerwoord voor de verleden tijd.
Oud 11-06-2006, 13:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-06-2006 @ 15:41 :
Kan ook nog. Er zijn veel mogelijkheden.

Mijn voltooide tijd wordt alleen door een achtervoegsel gemaakt (dus zonder zijn of hebben als hulpwerkwoord), dat is wel even wennen, ik doe het telkens fout

Waar ik ook altijd mee in de knoei raak: aanwijzend voornaamwoorden. Ik heb er vier, wat me toch wel een overzichtelijk aantal lijkt, maar ik blijf het lastig vinden.
Oud 11-06-2006, 14:10
Verwijderd
Ik heb een stomme fout gemaakt gisteren Ik heb alle mogelijke twee-lettergreep-woorden uitgeprint (= als alles goed is meer dan 10 000 woorden), maar ik ben alle woorden die beginnen met xî en xô vergeten Ik kan alles dus opnieuw printen
(Twee op een pagina, dubbelzijdig = 23 bladzijden, gaat dus nog.)

Ik heb een stukje Harry Potter vertaald, dat is echt leuk om te doen

Maar ik moet er beter voor gaan zitten, en daar heb ik nu geen zin in; het is te warm en ik wil voetbal kijken
Oud 13-06-2006, 11:16
Verwijderd
Achterkant van de Harry Potter is vertaald en goed gelukt:

Larî Potâ lîng porûç gî tû-lâzhûng xô, ni pông talû da nu pîku sû-nô duroi va sû-nô duç shâjui zhû roli-kôji.

Zhî sû-nô sâja-lurû juzhang-guja ping rôç lusu nuxa sû ni jîsûng sû-nô likûç pô: sû gôking rônûngjuli shâjui-nô da nôvî na jiç tuzhû zhî dîç zozhû-rako gi sû sûkâng shi lînga sû-nô nuç duroi.

Va zhosuç zhôpû ni pîng pîku zhôpû-datu xivô gi xulo-nô-sokî sû ping-zhî Gûxô-kopa-nô shuç nâdi nuxa nagî, vî sû sôgong da likû lukû roli-xatii, nagî-kai gi jiç jii. Gi zhuxi Larî pung lâjâng sû-nô shuç gôrô Vorônu, sîguç nagî-vô.

Harry Potter = Larî Potâ
Hogwarts = Gûxô-kopa (= Varkensslot )
Voldemort = Vorônu (nu = dood)
Oud 13-06-2006, 23:14
FreeZzze
FreeZzze is offline
Larî Potâ whahah echt cool Hoe spreek je toruwen jouw x en ç uit?

Oh oh ik kan zelf niet de Engelde alveolar R uitspreken tussen twee klinkers in. Ik blijf oefenen hoor... mijn R huigt en zuigt
Oud 13-06-2006, 23:52
Verwijderd
x = sh (retroflex, zoals in het Mandarijn)
ç = tj
Oud 15-06-2006, 09:05
Verwijderd
Andijvie: Je hebt geen kopelwerkwoorden toch? Hoe zeg jij ik blijf mooi?

En ik snap de ^ eigenlijk niet. Hoe je het uitspreekt en hoe je het onderscheidt/herkent.

Ik kan beide r-en uitspreken. De punt-r heb ik gewoon uit het nederlands geleerd en de huig-r heb ik uit het kaapverdiaans geleerd.

FreeZzze: IK was ook van plan oud-grieks te gebruiken
Oud 15-06-2006, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 10-06-2006 @ 15:41 :
dat zit in het arolágo, en in mn nwe taal komt het ook. Ik wil geen vervoegingen om het simpel te houden, dus dan maar een hulpwerkwoord
Oud 15-06-2006, 09:14
Verwijderd
Ik heb gister een leuk grammaticaboek van het duits geleend die ga ik gebruiken voor de grammatica van mn taal, erg handig want ik ken niet alle benamingen en zinsdelen/woordsoorten
Oud 15-06-2006, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 15-06-2006 @ 10:05 :
Andijvie: Je hebt geen kopelwerkwoorden toch? Hoe zeg jij ik blijf mooi?

En ik snap de ^ eigenlijk niet. Hoe je het uitspreekt en hoe je het onderscheidt/herkent.

Ik kan beide r-en uitspreken. De punt-r heb ik gewoon uit het nederlands geleerd en de huig-r heb ik uit het kaapverdiaans geleerd.

FreeZzze: IK was ook van plan oud-grieks te gebruiken
Ik gebruik wel koppelwerkwoorden. Ik doe eigenlijk alles precies zoals in het Nederlands. Het enige verschil is dat de werkwoorden altijd samen staan. En vraagzinnen gaan anders, de volgorde van de woorden in de zin wordt niet omgedraaid ofzo; het vraagwoord komt op de plaats van het 'antwoord'. Dus 'Wie ben jij?' -> 'Jij bent wie?'

Ik blijf mooi =
Zho puding po

De uitspraak is vrij makkelijk; pa spreek je uit met een korte a. Dus als in 'pap' maar dan zonder de laatste p. Niet als in het Nederlandse 'pa'. Met het dakje; pâ, spreek je het eigenlijk uit als 'pa-a'. De eerste a daalt, de tweede stijgt. 't Lijkt dan meer op het Nederlandse 'pa', met nog een hoger 'a' er achter

Je kan dus vrij goed verschil horen
Oud 15-06-2006, 12:15
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
puding... Dat doet me net teveel aan pudding denken Maar je dakjesverhaal klinkt leuk en het ziet er ook mooi uit, vind ik.
Oud 15-06-2006, 12:19
Verwijderd
Ja, lijkt op pudding
Maar je spreekt het meer uit als 'poe-die-ng'

Stom woord

Laatst gewijzigd op 15-06-2006 om 12:27.
Oud 15-06-2006, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 09-06-2006 @ 12:19 :
Ik moet eten = zho punî
Zij is mooi = so po

(dat dakje geeft de dalend-stijgende toon aan, de 'zh' wordt uitgesproken zoals in het Chinees, dus met retroflex , ik gebruik geen koppelwerkwoord , dus 'zij is mooi' wordt 'so po'(= 'zij mooi'), 'zij is' wordt 'so lî' ).

't Is weer erg leuk
Dit had dus alleen betrekking op deze situatie
Oud 15-06-2006, 19:20
Verwijderd
Nou ja, ik wilde eerst geen koppelwerkwoord, maar uiteindelijk toch wel
Oud 16-06-2006, 00:59
Verwijderd

heb net 2 uur aan mn taal gewerkt, en nu ga ik slapen motgen resultaten
Oud 16-06-2006, 09:59
Verwijderd
Vanochtend verdergegaan

Ik heb al wat dingen, maar heb nu ff alleen zin om mn telwoorden te laten zien

Code:
*
1	Nur	10	Nar	100	Nir
2	Nutj	20	Natj	200	Nitj
3	Vur	30	Var	300	Vir
4	Vutj	40	Vatj	400	Vitj
5	Kur	50	Kar	500	Kir
6	Kutj	60	Katj	600	Kitj
7	Dur	70	Dar	700	Dir
8	Dutj	80	Datj	800	Ditj
9	Zur	90	Zar	900	Zir
  • Ik heb nog geen nul, maar waarschijnlijk wordt dat zutj/zatj/zitj
  • De u spreek je uit als oe, de a als aa en de i als ie.
  • De v spreek je uit als de Nederlandse w. Voor de tj zocht ik eigenlijk nog een letter, maar vind hem zo wel mooi staan, dus misschien laat ik hem zo. De tj geldt wel als één letter.
  • Ik gebruik 5 paren van medeklinkers als beginletter. Een even getal eindigt op een tj en een oneven getal op een r.
  • Tellen gaat als volgt: honderttalcijfer+tientalcijfer+'enkel'cijfer
Code:
Voorbeelden:				
11	Narnur	398	Virzardutj	
12	Narnutj	472	Vitjdarnutj	
26	Natjkutj	331	Virvarnur	
37	Vardur	216	Nitjnarkutj	
88	Datjdutj	718	Dirnardutj
  • Het vetgedrukte heeft de klemtoon.
  • Getallen tot en met 999 worden aanelkaar geschreven. Duizend, miljoen, miljard enz. worden los geschreven. Die getallen heb ik echter nog niet.

Laatst gewijzigd op 16-06-2006 om 10:37.
Oud 16-06-2006, 13:42
Verwijderd
IK weet nog steeds niet hoe ik de taal ga noemen. Iem suggesties?

De persoonlijke voornaamwoorden en gelijk mijn enige ww tot nu toe.
Code:
Mïk	Vonänj		Ik	Woon
Jïk	Vonänj		Jij (u)	Woont
Lïk, Жïk, Tïk	Vonänj		Hij, Zij, Het	Woont

Vïk	Vonänj		Wij	Wonen
Yïk	Vonänj		Jullie	Wonen
Xïk	Vonänj		Zij	Wonen

Mïk	Vonönj		Ik	Woonde
Jïk	Vonönj		Jij (u)	Woonde
Lïk, Жïk, Tïk	Vonönj		Hij, Zij, Het	Woonde

Vïk	Vonönj		Wij	Woonden
Yïk	Vonönj		Jullie	Woonden
Xïk	Vonönj		Zij	Woonden

Mïk	Vonønj		Ik	Zal wonen
Jïk	Vonønj		Jij (u)	zult/zal wonen
Lïk, Жïk, Tïk	Vonønj		Hij, Zij, Het	Zal wonen

Vïk	Vonønj		Wij	Zullen wonen
Yïk	Vonønj		Jullie	Zullen wonen
Xïk	Vonønj		Zij	Zullen wonen
Bij werkwoorden ligt de klemtoon op de laatste lettergreep klinker+nj
De nj is één letter, kan alleen die letter voor de ng-klank niet vinden. Iem die kan helpen?

ik experimenteer nog met werkwoordsvormen en tijden
Oud 16-06-2006, 13:53
Verwijderd
Vandaag een belangrijk tentamen achter de rug (dat ik lekker niet gehaald heb, dus geen P in één jaar ); nu heb ik dus tijd om verder te gaan met mijn taaltje Ik ga er zo goed voor zitten

Mr Soija, bedoel je de ñ? Die maak ik met Alt Gr - n,
of met Shift - ~ - n.
Oud 16-06-2006, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 16-06-2006 @ 14:53 :
Vandaag een belangrijk tentamen achter de rug (dat ik lekker niet gehaald heb, dus geen P in één jaar ); nu heb ik dus tijd om verder te gaan met mijn taaltje Ik ga er zo goed voor zitten

Mr Soija, bedoel je de ñ? Die maak ik met Alt Gr - n,
of met Shift - ~ - n.
Jammer. Je neemt het iig goed op

nee, de ñ kan ik maken heb ik ook in het arologaans, maar ik bedoel zo'n soort n, met een lange (rechter)staart, volgens mij gebruikt in oosters talen ofzo
Oud 16-06-2006, 14:10
Verwijderd
Oh ben de pers.vnw als object vergeten te posten

Mæk
Jæk
Læk, Жæk, Tæk

Væk
Yæk
Xæk

En de uitspraak
J = Dj
Y = J
Ж = Zj
X = Sj

æ = è
ö = ò
ä = à
ø = ù
ï = ì
Oud 16-06-2006, 14:11
Verwijderd
Aah, die... hmm, die kan ik ook niet typen, maar misschien kan je er ergens een soort sneltoets voor bepalen...

Ik ga woordjes leren Alle even goed doornemen, dan verder met vertalen van Larî Potâ

(En ik kan niet echt zitten met het feit dat ik het niet gehaald heb; de eerste keer heeft zeker 70% het tentamen niet gehaald, en vandaag hoorde ik alleen maar gezucht en gesteun, dus ik heb niet het idee dat veel mensen het nu nog zullen halen. 't Is een rotvak, of ja; het wordt echt slécht gegeven. Daarnaast is het niveau van het tentamen niet te vergelijken met de colleges.)
Oud 16-06-2006, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 16-06-2006 @ 15:11 :
Aah, die... hmm, die kan ik ook niet typen, maar misschien kan je er ergens een soort sneltoets voor bepalen...

Ik ga woordjes leren Alle even goed doornemen, dan verder met vertalen van Larî Potâ

(En ik kan niet echt zitten met het feit dat ik het niet gehaald heb; de eerste keer heeft zeker 70% het tentamen niet gehaald, en vandaag hoorde ik alleen maar gezucht en gesteun, dus ik heb niet het idee dat veel mensen het nu nog zullen halen. 't Is een rotvak, of ja; het wordt echt slécht gegeven. Daarnaast is het niveau van het tentamen niet te vergelijken met de colleges.)

watvoor "vak"?
Oud 16-06-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 16-06-2006 @ 15:18 :
watvoor "vak"?
psycholinguistiek, 't zou zo leuk moeten zijn, maar de methode van die man verpest alles
Oud 16-06-2006, 17:37
FreeZzze
FreeZzze is offline
*Aaaw knuffelt Andijvie*

Ik ben gelukkig wel geslaagd oef... Was echt op 't randje maja wat moet ik met 't profiel N&G terwijl taaltjes toch zoveel leuker zijn...

@ Soija: Wel cool dat teken wat jij voor "Zj" gebruikt.

Ik heb eindelijk een niet te moeilijk tijden systeem...

Ik de toekomende tijd en de niet-toekomende tijd (verleden en tegenwoordige). De verleden tijd moet dus uit de context worden opgemaakt.

De niet-toekomende tijd is lekker simpel en onvervoegd...
De toekomende tijd... tja weet ik nog niet maar wordt iig een apart woord soort van bijwoord of hulpwerkwoord.

Verder heb ik één simpele vervoeging voor een voortdurende handeling, vergelijkbaar met engelse "to be"+"ing" en dat is het voorvoegsel ás-.

Verder heb ik "aspects" zoals je dat in 't Engels noemt maar die weet ik ook nog niet whaha
Oud 16-06-2006, 18:08
Verwijderd
Ik krijg die woorden niet in m'n hoofd

Ik ga maar gewoon vertalen, misschien komen ze dan vanzelf...
Oud 16-06-2006, 18:13
Verwijderd
Ik heb het zinnetje 'ik blijf mooi' compleet verkeerd vertaald
Het moet zijn: Zho sovang poç.
Oud 16-06-2006, 19:17
Verwijderd
Ik ben een spammer op m'n eigen forumpje

Harry Potter heeft een titel :
Larî Potâ gi Zhôloç-vôi-nô Kânî

Ik ben nu met hoofdstuk 1 bezig, gaat prima
Oud 17-06-2006, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 16-06-2006 @ 20:17 :
Ik ben een spammer op m'n eigen forumpje

Harry Potter heeft een titel :
Larî Potâ gi Zhôloç-vôi-nô Kânî

Ik ben nu met hoofdstuk 1 bezig, gaat prima

ik ben nog niet eens aan znw toe gekomemn ik ga eerst lidwoorden doen dan bepaal ik een uitgang voor znw

alfabet post ik later, over de dertig letters

@FreeZzze, ik vind het ook ene gave letter
Oud 17-06-2006, 18:00
Verwijderd
Na veel nadenken, heb ik eindelijk mijn 2 lidwoorden.
  • Bepaald en onbepaald lidwoord
  • Lir = De/het
  • Lutj = Een

Lidwoordgebruik
  • Geen lidwoorden bij landen muv landen die bestaan uit een combinatie van een bijvoeglijk naamwoord + zelfstandig naamwoord. Zoals het Verenigd Koninkrijk; de Verenigde Staten; de Nederlanden/Lage Landen.
  • Geen lidwoorden bij: (eigen)namen; planeten; dagen; seizoenen; windrichtingen; religieuze en (inter)nationale feest- en herdenkingsdagen; rivieren, meren, gebergtes e.a. geografische benamingen.
Oud 17-06-2006, 18:04
Verwijderd
Ja ik probeer gelijk een grammaticaboekje door te werken, zodat ik een eigen geordend grammaticaboekje heb. Dan kan ik meteen alles opzoeken.

En ook makkelijk voor als ik iets wil veranderen in de grammatica, omdat het niet aansluit, lelijk is, of onhandig ofzo.
Oud 17-06-2006, 18:05
Verwijderd
Ik heb 'da' voor de/het, en voor 'een' gebruik ik niets.

Ik heb een boek -> Zho jûng go
Ik heb het boek -> Zho jûng da go
Ik heb boeken -> Zho jûng goi
Ik heb de boeken -> Zho jûng da goi

Easy

Verder werkt het net zoals in het Nederlands. Ik hou nu de basis dicht bij huis, als 'k meer overzicht heb, ga ik misschien nog schuiven met dingen.
Oud 17-06-2006, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 17-06-2006 @ 19:04 :
Ja ik probeer gelijk een grammaticaboekje door te werken, zodat ik een eigen geordend grammaticaboekje heb. Dan kan ik meteen alles opzoeken.

En ook makkelijk voor als ik iets wil veranderen in de grammatica, omdat het niet aansluit, lelijk is, of onhandig ofzo.
Dat wil ik ook doen, maar ik blijf maar met Larî Potâ bezig

*trapt zichzelf* Ik ga een klein grammaticaboekje doorwerken

Laatst gewijzigd op 17-06-2006 om 18:08.
Oud 17-06-2006, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2006 @ 19:05 :
Ik heb 'da' voor de/het, en voor 'een' gebruik ik niets.

Ik heb een boek -> Zho jûng go
Ik heb het boek -> Zho jûng da go
Ik heb boeken -> Zho jûng goi
Ik heb de boeken -> Zho jûng da goi

Easy

Verder werkt het net zoals in het Nederlands. Ik hou nu de basis dicht bij huis, als 'k meer overzicht heb, ga ik misschien nog schuiven met dingen.
da's handig ja, zonder onbep lidw. Nu pas merk ik op dat het raar is om een "een" te hebben bij ev, als je het ook niet bij 'mv' hebt. Waarom dan een ev, als het goed zonder kan? Sommige talen hebben wel een mv van onbep.lidw.

maar ik hou mn Lutj hoor
Oud 17-06-2006, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2006 @ 19:05 :
Dat wil ik ook doen, maar ik blijf maar met Larî Potâ bezig

*trapt zichzelf* Ik ga een klein grammaticaboekje doorwerken

ben nog steeds niet toegekomen aan znw, en ik ga eerst nog wat dingen langswerken bij lidwoorden en telwoorden. Werkwoorden heb ik nog geen zin om allemaal vormen te gaan bedenken, dus voorlopig deze drie met deze drie uitgangen.
Al had ik wel rare ww ideeën zoals een verleden onvoltooid deelwoord: liepend. De liepende man = de man die liep. De liepende = degene die liep. Mss ga ik dit invoeren. Maar heb echt allerlei wwvormen in mn hoofd, dus die doe ik ergens aan het eind pas.
Oud 17-06-2006, 18:25
Verwijderd
Ik heb hele saaie werkwoorden... daar wil ik wel echt nog iets mee doen
Oud 17-06-2006, 18:30
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2006 @ 19:25 :
Ik heb hele saaie werkwoorden... daar wil ik wel echt nog iets mee doen
aan het werk dan!

Oud 17-06-2006, 18:36
Verwijderd
Jaa, goed idee