Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2013, 21:47
Martiño
Martiño is offline
Nouja, je hebt twee aanhechtingen, dus twee hoofden
Oud 28-02-2013, 21:50
Qimm
Qimm is offline
dat bedoel ik dan ook, maar ik wist niet precies hoe de inserties van de gastrocnemius waren, maar de mediale heeft inderdaad 2 inserties. en als het hoofd dan het deel tussen de buik en de spier/pees overgang is dan heb jer natuurlijk 2, een lateraal gelegen en een mediaal gelegen insertie
Oud 28-02-2013, 22:08
Verwijderd
De triceps heeft een lateraal hoofd, een mediaal hoofd, en een lang hoofd.

Maar dat spieren kunnen splitsen in meerdere delen wist ik uiteraard. Dat met lateraal en mediaal is ook allemaal vrij logisch. Mijn vraag begon eigenlijk met het Googlen naar die spierhoofden en dan dit plaatje tegenkomen (gespoilerd voor de niet-medici, het is een ontleed babybeen):

NSFW

Die pijltjes wijzen toch gewoon naar de buik van de spier :confuus:

Citaat:
En de pees loopt eigenlijk ver door in de spier! Dat is niet allleen het laatste stukje.
Wat, in de spier zelf, dus voorbij het 'witte' gedeelte?
Oud 28-02-2013, 22:09
Verwijderd
Even opzoeken hoe het met die inserties zit.

Voor de meelezers die dit een saai gesprek vinden: hier is een anatomiespelletje, dan kunnen jullie ook meedoen.
Oud 28-02-2013, 22:18
Verwijderd

iiiehhh
Oud 28-02-2013, 22:23
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
De triceps heeft een lateraal hoofd, een mediaal hoofd, en een lang hoofd.
ik moest me er even doorheen faken , kom de triceps weinig tegen in mijn dagelijks werk, dat die er 3 had wist ik, en dat er een laterale en mediale insertie (en dus hoofd) was wist ik, maar wist niet meer waar de laatste heen ging
Oud 28-02-2013, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Dat hij het uberhaupt aanbiedt of wat?
Dat ook. Maar überhaupt, anno nu nog CD's/DVD's branden
Oud 28-02-2013, 22:39
Verwijderd
Oh, de was niet bedoeld richting jou, Qimmeke! Maar richting het lange hoofd, omdat 'lang' zo willekeurig staat.

Ik heb er een ander boek bij gepakt en daarin staat de gastrocnemius en de bijkomende hoofdenverwarring heel goed uitgelegd:

Spoiler

Dus één pees, één insertie, twee aanhechtpunten, twee koppen die samen de spierbuik vormen. Tevens hebben spieren blijkbaar ook kolommen, maar laten we die maar laten voor wat het is.
Oud 28-02-2013, 22:40
Verwijderd
Poehee, wat een mysterie.

Oud 28-02-2013, 22:43
Qimm
Qimm is offline
ik kan het niet meer aan, bedtijd
Oud 28-02-2013, 22:51
Verwijderd
Welterusten Dank voor de hulp. Ik moet eigenlijk ook naar bed, temeer omdat ik alwéér koorts heb :') Maar ik ga nog een uurtje leren want het wordt net interessant.
Oud 28-02-2013, 23:16
Verwijderd
Citaat:
Welterusten Dank voor de hulp. Ik moet eigenlijk ook naar bed, temeer omdat ik alwéér koorts heb :') Maar ik ga nog een uurtje leren want het wordt net interessant.
ahw zo zielig!
Oud 28-02-2013, 23:20
Verwijderd
er was laatst een demente vrouw aan het gillen op werk. Ik vroeg haar wat er was, snikkend vertelde ze dat er zo'n enge vent op haar kamer zat en wees naar de hoek. Daar zat uiteraard niemand maar op boze toon zei ik 'ben je nou helemaal gek geworden om deze mevrouw zo lastig te vallen? Hup hup hup opdonderen, ga weg hier' Ik heb de deur open gedaan en nog allerlei dingen geroepen, gezegd tegen de mevrouw dat ik hem buiten had gezet en de deur op slot had gedaan. Ze was meteen rustig en vertelde me dat ze nu eindelijk kon gaan slapen, waarna ze de hele nacht heerlijk heeft liggen pitten
Oud 28-02-2013, 23:31
Verwijderd
Citaat:
er was laatst een demente vrouw aan het gillen op werk. Ik vroeg haar wat er was, snikkend vertelde ze dat er zo'n enge vent op haar kamer zat en wees naar de hoek. Daar zat uiteraard niemand maar op boze toon zei ik 'ben je nou helemaal gek geworden om deze mevrouw zo lastig te vallen? Hup hup hup opdonderen, ga weg hier' Ik heb de deur open gedaan en nog allerlei dingen geroepen, gezegd tegen de mevrouw dat ik hem buiten had gezet en de deur op slot had gedaan. Ze was meteen rustig en vertelde me dat ze nu eindelijk kon gaan slapen, waarna ze de hele nacht heerlijk heeft liggen pitten
Oud 28-02-2013, 23:33
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Muut en ik vinden je gaaf
Oud 28-02-2013, 23:35
Verwijderd
Citaat:
ahw zo zielig!
Nah, het is niet zo'n heel hoge koorts. 38,2.

Citaat:
Terry Pratchett (de schrijver wiens boekenreeks je een keer voor me moest Googlen terwijl ik in de winkel stond) benoemt die aanpak als hoofdologie. Hoofdologie lijkt op psychologie, maar als je bang bent voor monsters dan zal een psycholoog je uitleggen waarom er geen monsters bestaan, terwijl een hoofdoloog je een knuppel geeft en een stoel om op te staan.
Oud 28-02-2013, 23:51
Verwijderd
Citaat:
Nah, het is niet zo'n heel hoge koorts. 38,2.

Terry Pratchett (de schrijver wiens boekenreeks je een keer voor me moest Googlen terwijl ik in de winkel stond) benoemt die aanpak als hoofdologie. Hoofdologie lijkt op psychologie, maar als je bang bent voor monsters dan zal een psycholoog je uitleggen waarom er geen monsters bestaan, terwijl een hoofdoloog je een knuppel geeft en een stoel om op te staan.
Nou ja met 38,2 voel je je toch niet helemaal frisjes. Die aids van jou is wel hardnekkig trouwens.

Ah cool er is een woord voor. Toen ik net begon pakte ik alles op de pscychologen manier aan, maar bij dementen is dus 'hoofdologie' veel beter.
waardoor komt dat? Omdat men zich dan serieus genomen voelt?
Oud 01-03-2013, 00:01
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Bij psychoses moet je eigenlijk geen van beiden doen. Niet ontkrachten en niet bevestigen. Maar dan gaat het meer om wanen dan om hallucinaties. Bovendien denk ik dat het wel anders ligt bij dementie, omdat dat een progressieve ziekte is en je uit een psychose wel kunt herstellen.
Oud 01-03-2013, 00:03
Verwijderd
niet ontkrachten en niet bevestigen is negeren? Of hoe doe je dat?
Oud 01-03-2013, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Nou ja met 38,2 voel je je toch niet helemaal frisjes. Die aids van jou is wel hardnekkig trouwens.
Ja, beter is 'ie overmorgen weg want dan wil ik een dagje naar Duitsland.

Citaat:
Ah cool er is een woord voor. Toen ik net begon pakte ik alles op de pscychologen manier aan, maar bij dementen is dus 'hoofdologie' veel beter.
waardoor komt dat? Omdat men zich dan serieus genomen voelt?
Nouja, het is wel een fictief woord. Maar goed, dat maakt 'm niet minder woordig.

Waarom het bij de dementen goed werkt is omdat 't makkelijker is om ze in hun eigen wereld aan te spreken, denk ik. Conclusies die getrokken zijn met hun eigen logica nemen ze sneller aan. Nadeel is wel dat je iemand kan versterken in hun wanen, zoals Snebbel terecht opmerkt. En sowieso is het een beetje psychologie van de koude grond, maar ja, wat moet je anders met zo'n demente mevrouw die aan het gillen is. Dan is het gewoon een makkelijke, humane oplossing.

Bij mensen in een bad trip werken zulke dingen ook wel goed
Oud 01-03-2013, 00:13
Verwijderd
Het lijkt me echt intens kut om vast te zitten in zo'n bejaardentehuis en dan continu nare dingen te hallucineren Ik wil graag dat ze deze bouwen zodat ik erin kan zodra ik mentaal begin af te takelen.
Oud 01-03-2013, 00:15
Verwijderd

Zo gaaf
Oud 01-03-2013, 00:19
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ja, maar wat als je nou doodsbang bent voor achtbanen? Dan sterf je ook niet fijn. Geef mij maar een pilletje zodat ik lekker in slaap val ofzo.
Oud 01-03-2013, 00:23
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Btw, ik ben net thuis van het Kaizers concert en het was weer zo tof. Ik weet wel weer waarom ze m'n favoriete band zijn. Lekker meegezongen, het publiek deed leuk mee, de band had er zin in, ze hadden wat nieuwe moves bij de nieuwe nummers (duo tapdans instrumental!) en ik heb vriendjes gemaakt met een ouwe Noorse rockabilly gast die ze kende van thuis. Puik!
Oud 01-03-2013, 00:23
Verwijderd
Een pilletje mag ook wel een optie zijn Het een sluit 't ander niet uit.
Oud 01-03-2013, 00:25
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
niet ontkrachten en niet bevestigen is negeren? Of hoe doe je dat?
Bijvoorbeeld als iemand denkt dat de CIA achter hem aanzit zeggen dat je kunt begrijpen dat diegene dat denkt, maar zeggen dat jij vermoedt dat het anders in elkaar steekt. Als je zegt 'ach nee, dat kan toch helemaal niet! Wat moet de CIA nou met jou?!' dan in het minst erge geval voelt diegene zich niet serieus genomen en in het ergste geval gaat hij jouw ook wantrouwen. Als je zegt 'daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben'.. Nou ja, dat lijkt me duidelijk dat iemand daar nog angstiger van wordt.
Oud 01-03-2013, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Ja, beter is 'ie overmorgen weg want dan wil ik een dagje naar Duitsland.

Nouja, het is wel een fictief woord. Maar goed, dat maakt 'm niet minder woordig.

Waarom het bij de dementen goed werkt is omdat 't makkelijker is om ze in hun eigen wereld aan te spreken, denk ik. Conclusies die getrokken zijn met hun eigen logica nemen ze sneller aan. Nadeel is wel dat je iemand kan versterken in hun wanen, zoals Snebbel terecht opmerkt. En sowieso is het een beetje psychologie van de koude grond, maar ja, wat moet je anders met zo'n demente mevrouw die aan het gillen is. Dan is het gewoon een makkelijke, humane oplossing.

Bij mensen in een bad trip werken zulke dingen ook wel goed
naar je opa en oma?

Hmm dus het gaat erom om hun logica jouw logica te maken.
Overigens zou ik zoiets nooit bevestigen bij iemand die niet dement is. Dan zeg ik dat IK het niet zie, ipv DAT het niet zo is. Bedoel je dat snebbel?
Oud 01-03-2013, 00:30
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
naar je opa en oma?

Hmm dus het gaat erom om hun logica jouw logica te maken.
Overigens zou ik zoiets nooit bevestigen bij iemand die niet dement is. Dan zeg ik dat IK het niet zie, ipv DAT het niet zo is. Bedoel je dat snebbel?
Ja! Zonder een oordeel te vellen over wat de ander ervan denkt.
Oud 01-03-2013, 00:33
Verwijderd
Citaat:
Het lijkt me echt intens kut om vast te zitten in zo'n bejaardentehuis en dan continu nare dingen te hallucineren Ik wil graag dat ze deze bouwen zodat ik erin kan zodra ik mentaal begin af te takelen.
wow wat goed bedacht ik zou daar ook graag een ticket voor hebben ja mocht de dementie intreden.
Citaat:
Bijvoorbeeld als iemand denkt dat de CIA achter hem aanzit zeggen dat je kunt begrijpen dat diegene dat denkt, maar zeggen dat jij vermoedt dat het anders in elkaar steekt. Als je zegt 'ach nee, dat kan toch helemaal niet! Wat moet de CIA nou met jou?!' dan in het minst erge geval voelt diegene zich niet serieus genomen en in het ergste geval gaat hij jouw ook wantrouwen. Als je zegt 'daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben'.. Nou ja, dat lijkt me duidelijk dat iemand daar nog angstiger van wordt.
aha dus als je het houdt op vermoedens (wat lekker vaag is) en bij je eigen gevoel en met voorzichtigheid zegt dat jij DENKT dat het anders is.
Oud 01-03-2013, 00:34
Verwijderd
Blijkt er toch nog wat empathie in me te zitten
Oud 01-03-2013, 00:36
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Mijn vader reageerde in eerste instantie met 'dat kan toch helemaal niet Snebbel' op mijn waanideeën. Dat vond ik toen een bewijs dat hij bij 'de vijand' hoorde, om het zo maar te noemen. (daar voel ik me nog steeds best wel schuldig over, ook al weet ik dat ik er niet veel aan kon doen en hij overigens ook niet. Gelukkig is dat later anders gegaan omdat hij had geleerd dat dat niet de beste reactie was)
Oud 01-03-2013, 00:41
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:

aha dus als je het houdt op vermoedens (wat lekker vaag is) en bij je eigen gevoel en met voorzichtigheid zegt dat jij DENKT dat het anders is.
Juh, de ander in zijn waarde laten, ook al heeft hij onlogische ideeën (die sommigen misschien zelfs lachwekkend vinden). Geen discussie aangaan, gewoon concluderen dat jullie erover verschillen van mening.
Oud 01-03-2013, 00:45
Verwijderd
Citaat:
Mijn vader reageerde in eerste instantie met 'dat kan toch helemaal niet Snebbel' op mijn waanideeën. Dat vond ik toen een bewijs dat hij bij 'de vijand' hoorde, om het zo maar te noemen. (daar voel ik me nog steeds best wel schuldig over, ook al weet ik dat ik er niet veel aan kon doen en hij overigens ook niet. Gelukkig is dat later anders gegaan omdat hij had geleerd dat dat niet de beste reactie was)
Kan jij je je psychose gedachtes allemaal nog herinneren? Kan me voorstellen dat het kut is, voor zowel jou en je vader als je van zoiets beschuldigd wordt!
Citaat:
Juh, de ander in zijn waarde laten, ook al heeft hij onlogische ideeën (die sommigen misschien zelfs lachwekkend vinden). Geen discussie aangaan, gewoon concluderen dat jullie erover verschillen van mening.
hmm de ander in zijn waarde laten. Goeie, ik zet hem erbij in mijn gedachte-rijtje
Oud 01-03-2013, 00:47
Verwijderd
een gedachte rijtje is een rijtje met woorden die bij elkaar horen (zoals in het rijtje 'complimenten' staat 'wat zit je haar leuk' etc etc) zonder die koppeling kan ik dingen niet/erg moeilijk plaatsen, laat staan onder woorden brengen. Ik ben wel blij dat ik dát inmiddels onder woorden kan brengen trouwens
Oud 01-03-2013, 00:59
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
Kan jij je je psychose gedachtes allemaal nog herinneren? Kan me voorstellen dat het kut is, voor zowel jou en je vader als je van zoiets beschuldigd wordt!
Nee ik kan het me niet allemaal meer herinneren, maar de grote lijnen wel en ik heb ook wel veel teruggekregen van mensen in mijn omgeving en ik vind nog wel eens schrijfsels en dergelijke uit die periodes. Ik weet overigens niet meer of ik hem daar daadwerkelijk van beschuldigd heb, maar ik weet wel nog dat ik bang voor hem ben geweest Ik vermoed dat hij dat wel gemerkt heeft, maar ik heb het nooit meer over dat soort dingen met mijn ouders.
Oud 01-03-2013, 01:00
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
een gedachte rijtje is een rijtje met woorden die bij elkaar horen (zoals in het rijtje 'complimenten' staat 'wat zit je haar leuk' etc etc) zonder die koppeling kan ik dingen niet/erg moeilijk plaatsen, laat staan onder woorden brengen. Ik ben wel blij dat ik dát inmiddels onder woorden kan brengen trouwens
Wat staat er dan verder in dat gedachte rijtje? En hoe stel je die gedacterijtjes op?
Oud 01-03-2013, 01:01
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik ga zo maar eens naar bed, denk ik.
Oud 01-03-2013, 01:05
Verwijderd
Citaat:
Huh hoezo doe je dat? Klinkt alsof je autisme of iets van dien aard hebt en anders niet met emoties en sociale interacties overweg kunt?
Oud 01-03-2013, 01:13
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Weltrusten allemaal!
Oud 01-03-2013, 01:13
Verwijderd
Citaat:
Nee ik kan het me niet allemaal meer herinneren, maar de grote lijnen wel en ik heb ook wel veel teruggekregen van mensen in mijn omgeving en ik vind nog wel eens schrijfsels en dergelijke uit die periodes. Ik weet overigens niet meer of ik hem daar daadwerkelijk van beschuldigd heb, maar ik weet wel nog dat ik bang voor hem ben geweest Ik vermoed dat hij dat wel gemerkt heeft, maar ik heb het nooit meer over dat soort dingen met mijn ouders.
hmm wat bizar, alleen de grote lijnen. Lijkt me behoorlijk kut om dan allemaal vreemde dingen van jezelf terug te lezen
Citaat:
Wat staat er dan verder in dat gedachte rijtje? En hoe stel je die gedacterijtjes op?
Citaat:
Huh hoezo doe je dat? Klinkt alsof je autisme of iets van dien aard hebt en anders niet met emoties en sociale interacties overweg kunt?
Dat heeft niets met autisme, emoties of sociale interactie te maken maar puur met taal. Ik vind het moeilijk om dingen onder woorden te brengen. Mijn voorbeeld met het compliment is natuurlijk idioot simpel, maar stel dat niemand mij ooit had gezegd dat 'wat zit je haar leuk' onder de noemer 'complimenten' valt, had ik zelf die link niet kunnen leggen en waren dat twee aparte dingen voor me. Daarom kan ik ook zo slecht discussieren, ik weet soms dat ik gelijk heb, maar soms kan ik mijn argumenten niet verwoorden of zelf begrijpen bij gebrek aan rijtjes. Zo heb ik van alles rijtjes. Daarom snap ik ook geen flikker van wiskunde, dat is te abstract om in rijtjes te plaatsen.
Oud 01-03-2013, 01:16
Verwijderd
Hm. Noem nog eens wat voorbeelden dan, want ik vind het nu alsnog klinken alsof je bij 'wat zit je haar leuk' niet kan aanvoelen of begrijpen dat dat een compliment is, in plaats van dat het puur taal is.
Oud 01-03-2013, 01:17
Verwijderd
En in welk rijtje staat 'iemand uitkafferen om zijn/haar persoonlijkheid?'
Oud 01-03-2013, 01:22
Verwijderd
ja, ik zei ook al dat dat een idioot simpel voorbeeld was Nou het voorbeeld van daarnet dus, wat snebbel zegt over pscychotenpraatjes van niet ontkrachten\bevestigen hoort bij iemand in zijn waarde laten.
Het is niet zo dat het helemaal blanco is. Als ik 'iemand in zijn waarde laten' hoor, dan staan er al dingen in zo'n rijtje. Bijvoorbeeld iemands wensen respecteren, of iemand niet beoordelen als ie met eh, rare hoedjes ofzo wil lopen. Maar nu staat daar dus ook snebbel d'r voorbeeld bij.
Oud 01-03-2013, 01:24
Verwijderd
Citaat:
En in welk rijtje staat 'iemand uitkafferen om zijn/haar persoonlijkheid?'
Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Dan zou ik zeggen 'bitchen'.
Oud 01-03-2013, 01:25
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
hmm wat bizar, alleen de grote lijnen. Lijkt me behoorlijk kut om dan allemaal vreemde dingen van jezelf terug te lezen
Dat is het ook. Soms word ik plotseling geconfronteerd met een raar bestand op mijn computer, of met een uitgescheurd krantenartikel met aantekeningen. Dat verdwijnt dan direct in de prullenbak. Het vervelendst is als ik iets op internet tegenkom wat ik daar in een verwarde toestand heb geplaatst. Soms moet ik ook wel om dingen lachen. Dat ik dacht dat ik wel even bij de koningin op bezoek kon, of dat ik me schijnbaar heb voorgesteld aan een arts die ik een uur daarvoor ook al gesproken had. Soms denk ik wel eens dat ik de rapportages uit die tijd eens terug zou willen lezen, maar ik durf niet zo goed Er zijn ook genoeg dingen die ik liever niet onthouden of teruggelezen/teruggehoord had. Sommige dingen staan zo haaks op hoe ik in mijn ogen normaal gesproken ben, dat het naar is te weten dat dat ook in je zit.

Maar goed. Het is wel ongeveer slaaptijd!
Oud 01-03-2013, 01:25
Verwijderd
Misschien dat mensen dit onbewust allemaal wel doen? Maar dat jij het onder woorden gebracht hebt voor jezelf, of dat proces van 'dingen categoriseren' wat bewuster en langzamer doet.

Als ik hoor 'iemand in zijn waarde laten', heb ik daar onbewust en in een fractie van een seconde misschien ook wel associaties bij.
Weet het eigenlijk niet.
Oud 01-03-2013, 01:27
Verwijderd
Het zijn wel dingen die met gevoel te maken hebben bedenk ik nu. Dat is gewoon makkelijker onder woorden te brengen als het een hoofdnoemer heeft. Het is lastig uitleggen.
Daarom pleit ik al jaren voor een 'andersom woordenboek'. Ik weet van heel veel dingen wel hoe het voelt, maar niet het concrete woord, de overkoepelende noemer.
En nu ga ik popcorn maken en gtst kijken. Dat valt onder 'chillen'.
Oud 01-03-2013, 01:29
Verwijderd
Haha nee, toch vind ik het apart
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
En nu ga ik popcorn maken en gtst kijken. Dat valt onder 'chillen'.
Verwijderd
Citaat:
Dat valt onder 'chillen'.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten