Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2004, 12:03
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
J.R.R. Tolkien ~De Hobbit
Huub Oosterhuis ~Liedje dat ik niet kan laten

Beiden aan het lezen op het moment.
Oud 10-10-2004, 12:14
11568
11568 is offline
Ik, Jan Cremer 1. Voor de zoveelste keer
Oud 10-10-2004, 12:52
Marit
Marit is offline
Tess of the d'Ubervilles
Oud 10-10-2004, 13:40
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
Type schreef op 09-10-2004 @ 15:45 :
Vind mijn vriendin ook.

Ik heb Juniper in 1 middagje uitgelezen, en krijg morgen als het goed is Heksenkind te leen van mijn vriendin.
En dan weet ik het ongetwijfeld ook wel weer.

ik vond Juniper in ieder geval wel weer prachtig om te lezen...
Laatst de Gebroeders Leeuwenhart gelezen, was ook weer heerlijk...
Laatstgenoemde is inderdaad geweldig! Ik heb vorig jaar als laatst gelezen.
Trouwens, gister zag ik in de boekhandel dat er een vervolg is op Heksenkind! Net uit! Die ga ik binnenkort maar eens halen. Ik ben heel erg benieuwd of dat boek net zo leuk is als zijn voorgangers.
Oud 10-10-2004, 14:20
Verwijderd
Ik zit met smart te wachten op het geld en de tijd om een nieuwe biebkaart aan te schaffen.
Catcher in the Rye net uit, ben nu maar begonnen aan Walk two moons (S. Creech).
Oud 10-10-2004, 17:19
woezel
woezel is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 10-10-2004 @ 14:40 :
Trouwens, gister zag ik in de boekhandel dat er een vervolg is op Heksenkind! Net uit! Die ga ik binnenkort maar eens halen. Ik ben heel erg benieuwd of dat boek net zo leuk is als zijn voorgangers.

dat las ik in het 5de-6de leerjaar ( 11-12 jaar)
naja, geen kritiek hoor

nu lees ik de kleine blonde dood van bouwdewijn büch en heb net ' de ondraaglijke lichtheid van het bestaan' van milan kundera uit
Oud 10-10-2004, 17:25
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
woezel schreef op 10-10-2004 @ 18:19 :
naja, geen kritiek hoor

Ik zeg ook niet dat ik hem daarvoor nooit gelezen heb. Ik houd ervan boeken te herlezen.

En wat maakt het uit op welke leeftijd je een bepaald boek leest...
Oud 10-10-2004, 20:24
woezel
woezel is offline
Citaat:
Masquerade schreef op 10-10-2004 @ 18:25 :
Ik zeg ook niet dat ik hem daarvoor nooit gelezen heb. Ik houd ervan boeken te herlezen.

En wat maakt het uit op welke leeftijd je een bepaald boek leest...

nja voor mij persoonlijk maakt het wel uit, ik lees namelijk niet graag makkelijke boeken , maar uiteindelijke boeit het me niet, ik bedacht het alleen maar
Oud 10-10-2004, 22:18
Jude
Jude is offline
Ik herlees het Griffel der Griffelsboek Brief voor de Koning van Tonke Dragt.

En toch vind ik dat Kruistocht in Spijkerbroek had moeten winnen.
Oud 10-10-2004, 22:49
Briseïs
Briseïs is offline
Na, ik vind persoonlijk Kruistocht in spijkerbroek een van de mindere van Thea Beckman

En Brief voor de koning is wel heel geweldig. Ik heb m besteld, komt als het goed is dinsdag binnen

Ontopic:
Hasse Simonsdochter dus, ik denk dat dat het boek is dat ik het vaakst heb gelezen.
Oud 11-10-2004, 16:50
Type
Type is offline
Citaat:
Jude schreef op 10-10-2004 @ 23:18 :
En toch vind ik dat Kruistocht in Spijkerbroek had moeten winnen.
Verschrikkelijk boek. Nog nooit doorheen kunnen komen, en vergeleken bij andere Beckman's niet echt je-van-het imo.
Citaat:
Briseïs schreef op 09-10-2004 @ 17:16 :
Hasse Simonsdochter
Kijk, dat is dan al een stuk betere Beckman
Ik heb een gesigneerd exemplaar van Hasse Simonsdochter hier liggen trouwens...

Staat heel mooi in geschreven
"Voor Jorn,

Mijn eigen favoriet, veel plezier ermee!

Thea Beckman"
Citaat:
Masquerade schreef op 10-10-2004 @ 14:40 :
Cool, ga ik ook even opzoeken dan

Ik vind trouwens (ben bijna aan het eind van Heksenkind, gister even zitten lezen) dat Juniper leuker is, niet omdat er leukere dingen gebeuren (want over het algemeen gebeurt er zelfs minder dan in Heksenkind), maar omdat de toon en de sfeer wat mooier is, wat... zieliger, soms, heldhaftiger op andere tijden. Mooier, in ieder geval. Vind ik.
Citaat:
woezel schreef op 10-10-2004 @ 18:19 :
naja, geen kritiek hoor
Toen pas?

als we zo gaan beginnen... Ik mocht altijd een klas hoger boeken gaan halen om te lezen, en daarna 2 klassen, omdat ik de boeken van 1 klas hoger allemaal al uit had
Was leuk...

Maar even zonder ego: Ik heb die toen ook al gelezen, en nu lees ik ze weer, omdat ik die heerlijk ongecompliceerde dingetjes soms toch veel leuker vind dan verdrinken in een lange stroom saaie woorden uitgespuugd door een of ander elitair mannetje met een fetish voor mythen en vage metaforen... (Sorry Harry, niets persoonlijks hoor )
Citaat:
woezel schreef op 10-10-2004 @ 21:24 :
nja voor mij persoonlijk maakt het wel uit, ik lees namelijk niet graag makkelijke boeken
Mag ik vragen waarom niet?

Dat een boek makkelijker verwoord is hoeft toch niets af te doen aan de sfeer, het gevoel dat je er bij krijgt?
En is dat niet waar het om gaat bij fictie?
(die opvatting is trouwens ook de reden dat ik ruzie heb met mijn Nederlands-leraar, omdat ik achterliggende gedachte subjectief vind aan verhaal en sfeer, ook bij literatuur, bij alle fictie, terwijl hij natuurlijk vindt dat de achterliggende gedachte de drijfveer voor schrijven was, en ook de drijfveer voor lezen zou moeten zijn. Ik heb nu al weer zin in mijn eindexamen literatuur )

Type - Oh nee, dat laatste stuk tussen haakjes had ik natuurlijk hier moeten zetten...
Oud 12-10-2004, 16:54
Masquerade
Masquerade is offline
Kruistocht in spijkerbroek vond ik zelf echt heel erg leuk. Grappig dat er mensen zijn die er anders over denken.

En ik vind het altijd erg jammer als mensen denigrerend doen over kinder- en jeugdliteratuur. Ik vind kinder- en jeugdliteratuur vaak veel fantasievoller dan 'volwassen'-literatuur.
Verder hoeft jeugdliteratuur helemaal niet zo makkelijk te zijn. Veel jeugdboeken zijn in dezelfde stijl geschreven als literatuur voor volwassen. Het gaat denk ik meer om de onderwerpen waar geschreven over wordt.
Daarnaast zijn er gewoon heel veel leuke jeugdboeken en voor mijn studie vind ik het belangrijk op de hoogte te blijven. En ik vind jeugdboeken nu eenmaal leuk, net zoals ik literatuur leuk vind.

Wanneer je een bepaald boek leest, op welke leeftijd, doet er niet toe. Dat hoeft helemaal niks te zeggen over je intelligentie, namelijk. Ik vind het jammer dat dat voor sommige mensen schijnbaar wel belangrijk is. Ik houd niet zo van die wedstrijdjes, 'oh dat boek las ik toen ik 5 was'. Ja? Big deal. Er zijn ook mensen die pas op latere leeftijd hun weg naar de bibliotheek vinden, er zijn ook mensen die gewoonweg van kinderboeken houden. Dat is echt geen schande.
Oud 12-10-2004, 16:56
Masquerade
Masquerade is offline
Ik lees Spiegeldromen van Catherine Webb, een meisje van 14-jaar. En het boek is niet eens zo slecht geschreven!
Oud 12-10-2004, 17:25
11568
11568 is offline
Ik Jan Cremer 2

Heerlijk
Oud 12-10-2004, 19:48
Ndimension
Ndimension is offline
Er zijn genoeg auteurs die zich richten op het volwassen publiek, maar toch op hetzelfde niveau zitten als de kinderboeken schrijvers.
Oud 12-10-2004, 22:41
Drez
Drez is offline
Ik lees Huis der Stommen van John Burnside.
Net Bridget Jones, The edge of reason gelezen (:
Oud 13-10-2004, 08:06
Type
Type is offline
Citaat:
dReZ schreef op 12-10-2004 @ 23:41 :
Net Bridget Jones, The edge of reason gelezen (:
Wat vond je ervan? (ook in vergelijking met deel 1 enzo)

Ik heb'm bijna uit namelijk, maar vind het van tijd tot tijd wel weer moeilijk om verder te lezen... Wat ik niet bij deel 1 had.
Oud 13-10-2004, 11:45
niña
niña is offline
Krassen van Stelly stoehr.
Oud 13-10-2004, 16:42
11568
11568 is offline
Citaat:
Ndimension schreef op 12-10-2004 @ 20:48 :
Er zijn genoeg auteurs die zich richten op het volwassen publiek, maar toch op hetzelfde niveau zitten als de kinderboeken schrijvers.
Alsnog kunnen die prachtige boeken schrijven, er vanuitgaand dat jij op Jan Cremer doelt.
Oud 13-10-2004, 17:17
woezel
woezel is offline
Citaat:
Type schreef op 11-10-2004 @ 17:50 :
Verschrikkelijk boek. Nog nooit doorheen kunnen komen, en vergeleken bij andere Beckman's niet echt je-van-het imo.
Kijk, dat is dan al een stuk betere Beckman
Ik heb een gesigneerd exemplaar van Hasse Simonsdochter hier liggen trouwens...

Staat heel mooi in geschreven
"Voor Jorn,

Mijn eigen favoriet, veel plezier ermee!

Thea Beckman"
Cool, ga ik ook even opzoeken dan

Ik vind trouwens (ben bijna aan het eind van Heksenkind, gister even zitten lezen) dat Juniper leuker is, niet omdat er leukere dingen gebeuren (want over het algemeen gebeurt er zelfs minder dan in Heksenkind), maar omdat de toon en de sfeer wat mooier is, wat... zieliger, soms, heldhaftiger op andere tijden. Mooier, in ieder geval. Vind ik.
Toen pas?

als we zo gaan beginnen... Ik mocht altijd een klas hoger boeken gaan halen om te lezen, en daarna 2 klassen, omdat ik de boeken van 1 klas hoger allemaal al uit had
Was leuk...

Maar even zonder ego: Ik heb die toen ook al gelezen, en nu lees ik ze weer, omdat ik die heerlijk ongecompliceerde dingetjes soms toch veel leuker vind dan verdrinken in een lange stroom saaie woorden uitgespuugd door een of ander elitair mannetje met een fetish voor mythen en vage metaforen... (Sorry Harry, niets persoonlijks hoor )
Mag ik vragen waarom niet?

Dat een boek makkelijker verwoord is hoeft toch niets af te doen aan de sfeer, het gevoel dat je er bij krijgt?
En is dat niet waar het om gaat bij fictie?
(die opvatting is trouwens ook de reden dat ik ruzie heb met mijn Nederlands-leraar, omdat ik achterliggende gedachte subjectief vind aan verhaal en sfeer, ook bij literatuur, bij alle fictie, terwijl hij natuurlijk vindt dat de achterliggende gedachte de drijfveer voor schrijven was, en ook de drijfveer voor lezen zou moeten zijn. Ik heb nu al weer zin in mijn eindexamen literatuur )

Type - Oh nee, dat laatste stuk tussen haakjes had ik natuurlijk hier moeten zetten...

ik vind het gwoon leuker als het niet zomaar op me afkomt, als ik moet denken enzo, en ik had het trouwens niet over verwoording, maar ook over thema's en vooral de manier waarop die gebracht worden
Oud 13-10-2004, 20:04
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
"Klinische Anatomie en Embryologie" van Lohman. Taaie shit.

Nee serieus. Als ik weer eens tijd heb voor een boek denk ik dat ik 'De kinderen van moeder Aarde' maar weer eens ga lezen. De vorige keer (jaren geleden) liep ik stuk op het tweede boek en sindsdien zijn ze in het verdomhoekje beland.
Oud 14-10-2004, 13:14
Drez
Drez is offline
Citaat:
Type schreef op 13-10-2004 @ 09:06 :
Wat vond je ervan? (ook in vergelijking met deel 1 enzo)

Ik heb'm bijna uit namelijk, maar vind het van tijd tot tijd wel weer moeilijk om verder te lezen... Wat ik niet bij deel 1 had.
Ik heb 1 in het nederlands gelezen en deze in het engels, dus het ging iig al een stuk langzamer maar ik vond 1 toch leuker, die was gewoon origineel en nieuw enzo. Het verhaal in 2 vind ik soms te langzaam gaan en dan weer te snel (zoals in Thailand, ik weet niet of je daar al bent?) Maargoed, ik ben benieuwd wat ze er in de film van maken...
(sorry ik heb niet echt tijd om het helemaal te gaan onderbouwen)
Oud 15-10-2004, 10:18
Briseïs
Briseïs is offline
tonke dragt - brief voor de koning
ik heb m maar aangeschaft

en nog steeds hasse simonsdochter maar ik wil niet verder lezen want dan gaat ie dood en dat is zielig
Oud 15-10-2004, 12:59
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
*gaapt* schreef op 19-07-2004 @ 16:44 :
ik ga nu beginnen in Dochter van het keizerrijk, van Raymond E. Feist
Is cool.

Ben nu Taiko van Joshikawa aan het lezen. Maar niemand kent het, anders hadden jullie wel gereageerd op mijn 'Joshikawa' thread.
Oud 15-10-2004, 13:40
oeski
oeski is offline
Aan de andere kant van de deur - Tonke Dragt
<3
Oud 15-10-2004, 13:47
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
oeski schreef op 15-10-2004 @ 14:40 :
<3
op een of andere manier vond ik die te eng toen ik ermee begon en toen heb ik m verder nooit gelezen
Oud 15-10-2004, 13:56
oeski
oeski is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 15-10-2004 @ 14:47 :
op een of andere manier vond ik die te eng toen ik ermee begon en toen heb ik m verder nooit gelezen
O, ik vind hem zo geweldig.
Ik houd van boeken waar alledaagse zekerheden in vervallen.
Oud 15-10-2004, 15:13
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
oeski schreef op 15-10-2004 @ 14:40 :
<3
Die is zo geweldig!
Oud 15-10-2004, 15:39
11568
11568 is offline
Stephen King - the Shining
Oud 15-10-2004, 16:09
Ndimension
Ndimension is offline
Jose Saramago - De stad der blinden

Ik zag 'm toevallig vanmiddag in de plaatselijke boekhandel liggen, tussen de nobelprijsbibliotheek boeken ofzo.
Lijkt me wel 'n leuk boek.
Oud 15-10-2004, 16:21
J-roen
J-roen is offline
Bluh, te weinig tijd allemaal.
Nog steeds oblomow en miss wyoming, maar toch maar begonnen in 'de peetvader' van mario puzo (van die ene film), me dunkt dat de film beter is.
Oud 15-10-2004, 18:11
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Schaduw Kind van Thomese.. super mooi boek!! echt een aanrader!
Oud 15-10-2004, 21:53
Aurora
Aurora is offline
Spiegels en Rook, van Neil Gaiman.

6,50 bij De Slegte
Oud 18-10-2004, 13:26
Str0nk
Str0nk is offline
De ontdekking van de hemel van Mulsich, in één woord : geweldig; welke boeken van hem zijn nog meer de moeite waard ?
Oud 18-10-2004, 13:29
hmhm
hmhm is offline
karate voor beginners
Oud 18-10-2004, 14:15
Type
Type is offline
Citaat:
dReZ schreef op 14-10-2004 @ 14:14 :
Ik heb 1 in het nederlands gelezen en deze in het engels, dus het ging iig al een stuk langzamer maar ik vond 1 toch leuker, die was gewoon origineel en nieuw enzo. Het verhaal in 2 vind ik soms te langzaam gaan en dan weer te snel (zoals in Thailand, ik weet niet of je daar al bent?) Maargoed, ik ben benieuwd wat ze er in de film van maken...
(sorry ik heb niet echt tijd om het helemaal te gaan onderbouwen)
ik snap je. Ik heb deel 1 dan ook wel in het engels gelezen, maar voor mij maakt dat niet uit, ik kan beide talen even goed.

Ik vond 1 ook leuker, inderdaad omdat hij wat origineler was, en dit wat meer 'doorborduurde op het succes van...'
Ben het dus volkomen met je eens.
En ja, ik ben al voorbij Thailand zelfs
Oud 18-10-2004, 16:37
Verwijderd
Willem Brakman - Ansichten uit Amerika.

Brakman wordt volgens mij niet veel gelezen, terwijl hij een aanzienlijk oeuvre heeft en ook gewoon een goede schrijver is. Ik heb hem leren kennen omdat [namedropping] de hoogleraar Literatuurwetenschap in Leiden [/namedropping] er fan van is. Hij gebruikt hem soms om theoriën op los te laten. Het leuke is dat hij Brakman ook persoonlijk kent en dat diens reactie op de artikelen van de hoogleraar is dat hij ze interessant vindt, maar het er zelf nooit in gezocht had. Dus.

LUH-3417 - Enz.
Oud 18-10-2004, 16:51
Verwijderd
Leni Saris - Een oase van groen.

Ik heb ontdekt dat Saris de losbandige jeugd van de jaren zestig op wilde voeden.

Zo'n meisje was ze niet. Ze hield niet van dat vriendje-vriendinnetje gedoe. Een verbintenis ga je pas aan als je je leven met elkaar wilt delen, vond ze.

<3333
Oud 18-10-2004, 19:38
Verwijderd
Our Man in Havana - Graham Greene
binnenkort Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch
JUst finishing: Het theater, de brief en de waarheid - Harry Mulisch
Oud 18-10-2004, 19:47
goddesofdarknes
goddesofdarknes is offline
- Harry Mulish, de ontdekking van de hemel
- Frans Kafka, het slot
- Anne Eice, witchinhour
- Gerda van Erkel, de hemel is geen huis
- Stephan King, Song of suzanah
Oud 19-10-2004, 10:04
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Asimov - Foundation en Aarde
Oud 19-10-2004, 14:25
niña
niña is offline
Wit als sneeuw, rood als bloed - Tanith lee
hip
Oud 19-10-2004, 17:57
Masquerade
Masquerade is offline
Net uit: Geluksvogel van Alice Sebold.
Heel zielig. Maar toch ook mooi en vol kracht.
Oud 19-10-2004, 19:58
Briseïs
Briseïs is offline
ik begin zo aan het tweede deel van otherland van tad williams, ben de naam even kwijt
Oud 19-10-2004, 20:33
Quiana
Quiana is offline
Maya - Jostein Gaarder en New Cardiff - Charles Webb.
Oud 19-10-2004, 20:44
Ndimension
Ndimension is offline
Op het moment lees ik van alles en nog wat. Maar aangezien Reve me nogal in z'n greep heeft, ga ik denk verder met zijn oeuvre: ik zal vandaag (opniieuw) starten in 'De avonden'.
Oud 20-10-2004, 15:10
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 19-10-2004 @ 20:58 :
ik begin zo aan het tweede deel van otherland van tad williams, ben de naam even kwijt
De tweede heet Zee van Zilveren Licht volgens mij. Of dat was de derde
Oud 20-10-2004, 15:11
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef op 20-10-2004 @ 16:10 :
De tweede heet Zee van Zilveren Licht volgens mij. Of dat was de derde
River of blue fire
Oud 20-10-2004, 17:30
Melanie Wilkes
Melanie Wilkes is offline
Reis naar het einde van de nacht - Louis-Ferdinand Céline