Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-09-2008, 19:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Denk je echt in die termen? Dan ben je toch nog stuk sneuer dan ik dacht
Aldus de man die oorlogsmisdaden toejuicht zolang ze niet door Amerikanen of hun bondgenoten gepleegd worden...
Citaat:
En waarom NAVO troepen?
Omdat wij het kunnen, en anderen het niet kunnen of willen.
Oud 12-09-2008, 00:00
baas
baas is offline
Citaat:
Uhm, waarom zouden die weerlegd zijn? Je hebt nog nergens argumenten gegeven. Slechts vage losse kreten over internationaal recht en zelfbeschikking, terwijl je links en rechts om de oren wordt geslagen met redenen waarom geen van beiden je standpunt steunen.
Internationaal recht heb ik niet in de mond genomen. Sterker nog, ik pleit er juist voor dat hier buiten beschouwing te laten.. Ik heb slechts het recht op zelfbeschikking genoemd om aan te geven dat je een dergelijk conflict niet kán beoordelen op vage historische gebiedsclaims van beide kanten. Daarom moet je kijken naar wat de bevolking aldaar wil. Mocht het zo zijn dat de Ossetische bevolking onafhankelijkheid danwel aansluiting met Noord-Ossetië of Rusland wil moet deze wens (i.v.m. recht op zelfbeschikking) gerespecteerd worden. Wat Saakasjvili heeft gedaan is geprobeerd de afvallige regio's met geweld binnenboord proberen te houden.

Citaat:
Er bestaat niet zoiets. Slechts Georgische provincie Zuid-Ossetië. Niet mee eens? Geef dan aan welke criteria voor staatsvorming er opeens veranderd zijn.

Aangezien Zuid-Ossetië al meer dan tien jaar de facto onafhankelijk van het centrale Georgische gezag functioneert (al dan niet als 'Russische kolonie') lijkt me hier sprake van autonomie.

plus een mooi rijtje factoren van staatsvorming dat elke vergelijking lek schiet
Zoals ik al een paar keer heb gezegd: de kwestie of hier op dit moment sprake is van een 'staat' in welke vorm dan ook doet er niet toe. Die ongefundeerde beweringen over beide landen hoef je van mij dan ook niet te onderbouwen, want ze zijn niet relevant. De situatie is namelijk dat de Georgische regering feitelijk gewoon geen controle over dat gebied heeft, en dat door een inval heeft geprobeerd terug te krijgen. Eigenlijk vergelijkbaar dus met wat Servië in Kosovo heeft gedaan toen de Albanese afscheidingsbeweging uit de klauwen liep.
Oud 12-09-2008, 00:06
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Internationaal recht heb ik niet in de mond genomen. Sterker nog, ik pleit er juist voor dat hier buiten beschouwing te laten.. Ik heb slechts het recht op zelfbeschikking genoemd om aan te geven dat je een dergelijk conflict niet kán beoordelen op vage historische gebiedsclaims van beide kanten. Daarom moet je kijken naar wat de bevolking aldaar wil. Mocht het zo zijn dat de Ossetische bevolking onafhankelijkheid danwel aansluiting met Noord-Ossetië of Rusland wil moet deze wens (i.v.m. recht op zelfbeschikking) gerespecteerd worden. Wat Saakasjvili heeft gedaan is geprobeerd de afvallige regio's met geweld binnenboord proberen te houden.

Zoals ik al een paar keer heb gezegd: de kwestie of hier op dit moment sprake is van een 'staat' in welke vorm dan ook doet er niet toe. Die ongefundeerde beweringen over beide landen hoef je van mij dan ook niet te onderbouwen, want ze zijn niet relevant. De situatie is namelijk dat de Georgische regering feitelijk gewoon geen controle over dat gebied heeft, en dat door een inval heeft geprobeerd terug te krijgen. Eigenlijk vergelijkbaar dus met wat Servië in Kosovo heeft gedaan toen de Albanese afscheidingsbeweging uit de klauwen liep.
Zou ik ook onafhankelijkheid moeten krijgen in het gebied waar ik woon, indien ik me bijvoorbeeld niet kan verenigen met het buitenlandse beleid van Nederland?

De levensduur van staten die afvalligheid toestaan zullen niet zo hoog zijn, ben ik bang.
Oud 12-09-2008, 00:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat Saakasjvili heeft gedaan is geprobeerd de afvallige regio's met geweld binnenboord proberen te houden.
Gek he? Praten heeft al tien jaar geen effect, en het gebied werd door een zetbaas van Rusland bezet gehouden. Dat terwijl een groot deel van het gebied toch al door Georgië bestuurd werd op aandringen van dorpsbewoners zelf.

Even die paar milities eraf schieten en orde brengen is zeer logisch, alleen buiten de bereidheid van het Kremlin om zijn kolonies te verdedigen gerekend.
Citaat:
Zoals ik al een paar keer heb gezegd: de kwestie of hier op dit moment sprake is van een 'staat' in welke vorm dan ook doet er niet toe.
Uh, jawel. Georgië mag namelijk ten allen tijden een eigen provincie ontdoen van bezetters, en wie daar iets tegen doet schend de soevereiniteit dan. Een ander land binnenvallen mag echter niet. De constatering is echter dat Zuid-Ossetië aan geen enkel criterium voor een staat voldoet, niet eens effectieve controle voordat Rusland het bezette, en Georgië dus alle recht had om de orde te herstellen in het gebied.

Dat is ook precies waar elke vergelijking met Kosovo steevast op lek gaat. Servië had dat gebied in alle opzichten al verspeeld voordat het vechten begon. Vandaar dat de Navo het zag als een invasie van een soevereine staat in wording met als gevolg waarschijnlijk wederom etnische zuiveringen, en dus ingreep.

Ruslands bezetting van Georgië echter is gewoon een ordinaire agressieoorlog, pure geopolitiek.
Oud 12-09-2008, 03:26
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Uh, jawel. Georgië mag namelijk ten allen tijden een eigen provincie ontdoen van bezetters, en wie daar iets tegen doet schend de soevereiniteit dan.
OK, dus nogmaals: Servie mag dan ook VN/NAVO/EU/... troepen uit haar provincie Kosovo verjagen?
Want, T_ID, of je nou wil of niet, de onafhankelijkheid van Kosovo is illegaal. Net als die van Zuid-Ossetie.

Je bent niet erg consequent in je inconsequent zijn
Zou om te lachen zijn, als niet zo erg was!

En over tien jaar praten gesproken:

Nu zegt Westen weer, al sinds 1999 was duidelijk dat Kosovo onafhankelijk moest worden? Waarom dan al die jaren zogenaamd onderhandeld? Met een Westen dat zegt: als jullie er niet uit komen, dan doen we wat Albanezen wilden?

Tja, met zo'n garantie wil ik ook wel met IBG praten over mijn studieschuld. Als we er niet uitkomen, dan krijg ik mijn zin Leuk!

En weer meer on-topic:

Rusland gaat bases openenen in deze twee nieuwe 'landen'. Benieuwd wat Westen daar tegen wil doen. Met NAVO basis in Servische provincie Kosovo.

Zou George Bush zich nou nooit eens schamen?!
Oud 12-09-2008, 03:28
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Als jij een fiets krijgt moet je buurman ook een fiets krijgen. Als jouw fiets gestolen wordt moet die van je buurman ook gestolen worden. Zelfs al heb jij je fiets niet op slot gezet, er nooit voorzichtig mee gedaan en ermee gesmeten, terwijl je buurman altijd 100% op zijn fiets heeft gepast.

Ja, Hendrikxxx, dat noem jij logica.
Tja, als je mijn visie zo krom weergeeft, dan... hou ik mijn mond maar keertje!
Zomaar een tip: leer eens lezen!
Oud 12-09-2008, 09:01
arPos
arPos is offline
Citaat:
Internationaal recht heb ik niet in de mond genomen. Sterker nog, ik pleit er juist voor dat hier buiten beschouwing te laten.. Ik heb slechts het recht op zelfbeschikking genoemd om aan te geven dat je een dergelijk conflict niet kán beoordelen op vage historische gebiedsclaims van beide kanten. Daarom moet je kijken naar wat de bevolking aldaar wil. Mocht het zo zijn dat de Ossetische bevolking onafhankelijkheid danwel aansluiting met Noord-Ossetië of Rusland wil moet deze wens (i.v.m. recht op zelfbeschikking) gerespecteerd worden. Wat Saakasjvili heeft gedaan is geprobeerd de afvallige regio's met geweld binnenboord proberen te houden
In het geval van de Russische claim over georgië is die alles behalve vaag, bovendien moet ik tot heden nog van de eerste Osseet (ossetiër?) of Georgiër uit ossetië horen dat ze bij rusland willen horen.

Citaat:
Ja met een verschil dat de albanese afscheidingsbeweging uit eigen initiatief uit de klauwen liep en de ossetische slechts door de russen, bovendien zetten ze zichzelf buitenspel met artikel 6 van datzelfde zelfbeschikkingsrecht, dus rusland weg daar en laat japan dan maar een interimregering vormen.

tenminste als ze echt onafhankelijkheid willen want volgens mij willen alleen de russen dat, om ze over een jaar of 5 bij rusland te voegen.

Citaat:
Even die paar milities eraf schieten en orde brengen is zeer logisch, alleen buiten de bereidheid van het Kremlin om zijn kolonies te verdedigen gerekend.
mja hij had eerst ff ons moeten bellen.

Feitelijk heeft Georgië 'recht' om oorlog te verklaren aan rusland, dat ze dat niet doen omdat het kremil ze naar hel en verder schiet is logisch.

Laatst gewijzigd op 12-09-2008 om 09:06.
Oud 12-09-2008, 09:20
arPos
arPos is offline
Citaat:
OK, dus nogmaals: Servie mag dan ook VN/NAVO/EU/... troepen uit haar provincie Kosovo verjagen?
Want, T_ID, of je nou wil of niet, de onafhankelijkheid van Kosovo is illegaal. Net als die van Zuid-Ossetie.
Jij bent illegaal.

Citaat:
Nu zegt Westen weer, al sinds 1999 was duidelijk dat Kosovo onafhankelijk moest worden? Waarom dan al die jaren zogenaamd onderhandeld? Met een Westen dat zegt: als jullie er niet uit komen, dan doen we wat Albanezen wilden?
dan had het albanië geworden en dat had ook niet gekund, dat zgn. 'onderhandelen' was omdat we dat a) afgesproken hadden in annex 2 van resolutie 1244 dat we 3 jaar zouden aankijken en daarna internationaal overleg zouden plegen voor de toekomst van het land waarbij er expliciet is afgesproken dat de wil van het volk een grote factor is.

Bovendien zaten toendertijd veel landen zoals o.a. nederland met een schuin oog te kijken naar wat rusland deed (deja vu), wat ook het verschil in tijd verklaart tussen de erkenning van kosovo door de vs en door nederland.

Naast Rusland en nog 1 ander (midden amerikaans) land is er daarom ook niemand die de claim van de osseten serieus kan nemen.

Citaat:
Rusland gaat bases openenen in deze twee nieuwe 'landen'. Benieuwd wat Westen daar tegen wil doen. Met NAVO basis in Servische provincie Kosovo.
helemaal niets maar wij openen wel hetzelfde in georgië.

Citaat:
Zou George Bush zich nou nooit eens schamen?!
Nadat rusland verklaard heeft 7800 troepen naar het gebied te sturen (wat ze dus volgens art. 6 van het zelfbeschikkingsrecht niet mogen) heeft Bush vrijwel direct verklaard 8000 troepen uit Iraq terug te trekken.

Z'n eerste goede beslissing.

Laatst gewijzigd op 12-09-2008 om 11:20.
Oud 12-09-2008, 10:22
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nadat rusland verklaard heeft 7800 troepen naar het gebied te sturen (wat ze dus volgens art. 6 van het zelfbeschikkingsrecht niet mogen) ...
Voor Rusland is Zuid-Ossetie onafhankelijk land. Dus Rusland mag toch afspraken maken met regering van erkend land. Wij doen toch zelfde bij Kosovo...
Dus laten we ons nou een keertje NIET van dubbele moraal bedienen.
Sorr, NAVO/EU, maar soms oogst je wat je zaait

Oplossing: direct erkenning Kosovo terugdraaien...
Oud 12-09-2008, 10:31
Verwijderd
Citaat:
Voor Rusland is Zuid-Ossetie onafhankelijk land. Dus Rusland mag toch afspraken maken met regering van erkend land. Wij doen toch zelfde bij Kosovo...
Dus laten we ons nou een keertje NIET van dubbele moraal bedienen.
Sorr, NAVO/EU, maar soms oogst je wat je zaait

Oplossing: direct erkenning Kosovo terugdraaien...
Waarom laat je dit account niet gewoon ook verwijderen en ga met je gezeik lekker op het Binnenhof staan protesteren. Of voor de Russische of Servische ambassades. Nietsnut.
Oud 12-09-2008, 10:56
T_ID
T_ID is offline
arPos, waarom ga je er eigenlijk nog op in? Hij blijft toch wel stug dat riedeltje herhalen, hoe vaak je het ook weerlegd.
Oud 12-09-2008, 10:57
arPos
arPos is offline
Citaat:
de onafhankelijkheid van Kosovo is illegaal. Net als die van Zuid-Ossetie.
...
Voor Rusland is Zuid-Ossetie onafhankelijk land.
Is het nou illegaal of wat...

Citaat:
arPos, waarom ga je er eigenlijk nog op in? Hij blijft toch wel stug dat riedeltje herhalen, hoe vaak je het ook weerlegd.
inderdaad, zucht.
Oud 12-09-2008, 12:31
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Beste T_ID,

Zolang jij, en het zogenaamde Westen, niet gewoon toegeven dat de onafhankelijkheid van Kosovo illegaal is, blijven er problemen.

Dus of die onafhankelijkheid terugdraaien (gaat Bush dat vertellen daar?). Of accepteren dat de regels nu veranderd zijn.
En ja, daar maakt Zuid-Ossetie nu gebruik van.

OF allebei. OF allebei niet.

En hou jezelf niet langer voor de gek joh. Soms brengt het leven niet wat je wil. Accepteer dat, maar ga jezelf niet voor de gek houden.
Oud 12-09-2008, 12:33
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Is het nou illegaal of wat...

Kosovo en Zuid-Ossetie: even illegaal!

Hoewel juridisch gezien Zuid-Ossetie veel sterker staat...
Maar ja, dat deel van de grondwet van de USSR willen we maar even niet lezen he...

Het Westen is weer eens heerlijk inconsequesnt als het hun uitkomt. Rusland nu ook, maar hopelijk geven wij als vrije Westen het goede voorbeeld
Oud 12-09-2008, 12:43
Verwijderd
De USSR bestaat niet meer maat. Al 18 jaar niet meer. Wat bazel je.
Oud 12-09-2008, 14:59
arPos
arPos is offline
bovendien was diezelfde USSR een gevolg van expansie, en is hun of de russische grondwet niet geldig in onafhankelijke staten OF andere landen.

volgend conflict.
Oud 12-09-2008, 15:47
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
Nadat rusland verklaard heeft 7800 troepen naar het gebied te sturen (wat ze dus volgens art. 6 van het zelfbeschikkingsrecht niet mogen) heeft Bush vrijwel direct verklaard 8000 troepen uit Iraq terug te trekken.
Ja daarmee gaat Bush vast de Georgiërs te hulp komen.
Oud 12-09-2008, 16:11
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja daarmee gaat Bush vast de Georgiërs te hulp komen.
Dat is aan hem en andere politiek leiders.

Laatst gewijzigd op 12-09-2008 om 16:22.
Oud 12-09-2008, 17:06
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
En hou jezelf niet langer voor de gek joh. Soms brengt het leven niet wat je wil. Accepteer dat, maar ga jezelf niet voor de gek houden.
Jij bent degene die zichzelf voor de gek houdt: De regels van Kosovo gaan niet op voor de Georgische provincies. De wereld is niet eerlijk en niet consequent. Deze wereld zal niet accepteren dat Rusland met stukken Georgische grond er van door gaan, en deze wereld zal uiteindelijk wel de onafhankelijke staat Kosovo accepteren.

Je kan zeggen wat je wil, maar het is eigenlijk wel gewoon wat er hoort te gebeuren, want de situatie is compleet anders. Je blijft herhalen dat de situatie hetzelfde is, maar zelfs mijn Jip en Janneke-vergelijkingen kunnen er bij jou niet in.

Helaas blijft het zo dat je geen gelijk hebt, hoe veel je het ook blijft zeggen dat je het wel hebt. Je beeld je dingen in, en denkt daarbij dat je ons wel eens kan gaan vertellen hoe het helemaal zit. Het enige waar je mij in het afgelopen jaar van overtuigd hebt is dat je niet slim bent, wereldvreemd en heel slecht in discussieren.
Oud 12-09-2008, 19:14
Verwijderd
Citaat:
bovendien was diezelfde USSR een gevolg van expansie, en is hun of de russische grondwet niet geldig in onafhankelijke staten OF andere landen.

volgend conflict.
Tibet-China!!!

Of nee! Taiwan China is interessanter. Dat betekent namelijk de volgende wereldoorlog
Oud 12-09-2008, 22:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Vraag voor T_ID en Kitten:

Waar staat in de VN regels dat de VN het recht heeft stuk van onafhankelijk land af te pakken en tot onafhankelijk land te maken?

Trouwens, die VN resolutie die dat dan zou moeten regelen is er ook nooit gekomen. Maar stel even dat die er wel was...

Er is wel 1244 (gelukkig!) : Kosovo is, als Servische provincie (!), deel van Federale Republiek Joegoslavie!

Tja, dat willen jullie niet, maar dat is echt zo. Zelfs het Nixon Center (niet bepaald politiek mijn vrienden) zegt: Kosovo onafhankelijkheid is illegaal!

Daarom: terugdraaien. Of toepassen op andere conflicten.

Door aan deze illegale onafhankelijkheid vast te houden, kiest het Westen voor het laatste. Prima (of eigenlijk niet prima). Maar ga dan niet lopen klagen.

Of mag Amerika meer dan Rusland?
Is leven Albanees meer waard dan leven Osseet?
Mag Amerika wel VN resoluties tegenhouden, maar Ruslandn niet?

En Kitten: nee leven is niet eerlijk. Maar probeer het dan zo eerlijk mogelijk te maken! Als je dat niet eens wilt proberen, tja, dan ben je arm mens!
Oud 12-09-2008, 22:13
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
kan zeggen wat je wil, maar het is eigenlijk wel gewoon wat er hoort te gebeuren, want de situatie is compleet anders. Je blijft herhalen dat de situatie hetzelfde is, maar zelfs mijn Jip en Janneke-vergelijkingen kunnen er bij jou niet in.
Wat mij verteld is door diplomaat: Kosovo kan niet meer terug naar Servie, want dat zullen Albanezen nooit accepteren. Kortom: je zwicht voor dreiging met geweld.
Maar waarom zou een Osseet dan wel hernieuwd Georgisch gezag aanvaarden? Hoe zie je dat praktisch voor je? Ossetie vol stoppen met soldaten. Om deze mensen zogenaamd te bevrijden?

Dus om ze te bevrijden, moet je ze bezetten?! Moet je dat als democratie willen?

(ja, en dat geldt idd allemaal ook voor Kosovo. Maar: no double standards! Het is bijna om te lachen hoe Westen zich in taalkundige bochten wringt om maar niet te hoeven zeggen: he, jullie mogen niet wat wij wel mogen. SNEU!!)
Oud 12-09-2008, 22:15
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
En over al dan niet accepteren van onafhankelijkheid Ossetie: Na Kosovo zal geen enkele onafhankelijkheidsbeweging meer genoegen nemen met minder dan totale onafhankelijkheid.

En Albanees uit Kosovo zei me ooit: why shouldn't we get it all, if Timor gets it!

Ehhh, kan Osseet niet het zelfde zeggen nu?

He, Noord-Cyprus!

Sterkte, EU/NAVO, met jezelf voor de gek houden!
Oud 13-09-2008, 00:10
arPos
arPos is offline
Mensen die beweren dat servië en de federale republiek joeglavië hetzelfde zijn moeten aan hun benen boven de betuwelijn gehangen worden.

FF een stukje hendrikxx logica:

Het derde rijk was de opvolgerstaat van Duitsland; Rusland en de VS hadden dan ook niet aan mogen vallen, de onafhankelijkheid van nederland is illegaal.

Laatst gewijzigd op 13-09-2008 om 09:40.
Oud 13-09-2008, 10:54
Kitten
Kitten is offline
Je kan een volk, of bevolkingsgroepen die niet onderdrukt worden ook niet bevrijden. Hoe graag je het ook wil, ze zijn al vrij, dus kunnen niet bevrijd worden. Een bevolkingsgroep wordt niet onderdruk puur en alleen omdat ze bij een bepaald land horen. Het maakt niet zo heel veel uit of wij nou in Nederland of the Benelux zouden leven, zolang onze vrijheden gewaarborgd blijven.

In Zuid-Ossetie bestond geen onderdrukking. Of in ieder geval: Niet vanuit de Georgische regering. Al was het maar omdat het gebied de facto onder bevel stond van een stel opstandelingen. De Georgische bevolking van Zuid-Ossetie wordt/werd wel onderdrukt, en had dus recht op bescherming. Hetzelfde gaat voor de Albaneze bevolking van Kosovo. Het was dus voor zowel Zuid-Ossetie als Kosovo inderdaad van belang dat ze bevrijd werden. Kosovo van de Serven en de Ossetiers van de Russen/Ossetische rebellen.

Hetzelfde doel zal dus een andere uitwerking hebben: In het geval van Kosovo is het onafhankelijkheid, in het geval van Zuid-Ossetie is het deel blijven van Georgie.

Om een andere klassieker er bij de betrekken: De Koerden. De Koerden van Irak worden op dit moment niet onderdrukt, hebben verregaande onafhankelijkheid van het Federale Irak en hebben daarom een verregaande vrijheid. Dit betekend eigenlijk gewoon dat er voor hen geen reden meer is echt soeverein onafhankelijk te worden van Irak. Ik weet niet of wetmatig de Koerden in Turkije worden onderdrukt, maar zolang dat volgens de wet niet gebeurd, hebben zij ook geen recht op een sovereine staat.

Er is dus wel op die manier 1 standaard: De vrijheid van de mensen. Stel die standaard in op die situatie die we nu hebben, en je hebt een compleet legale situatie in Kosovo en een illegale bezetting van Zuid-Ossetie door Rusland.

Je kan het leven zo eerlijk mogelijk maken door naar dat soort dingen te kijken. UIteindelijk zal een tevreden burger er geen drol om geven of hij nou in Nederland, Belgie, Frankrijk of Timboektoe woont. Of zijn land nou Turkije, Spanje of Catalonie heet. Je maakt het leven eerlijker door te accepteren dat situaties niet altijd zo simpel zijn als jij (Hendrik) ze voorstelt, maar dat er diepere bewegingen achter zitten. En of iets nou vastgelegd staat in Internationale of religieuze regels maakt geen flikker uit. De realiteit van de dag is wat telt.

En die realiteit is ook dat op dit moment een bevolkingsgroep in het noorden van Georgie wordt onderdrukt en verjaagd. Dit zijn de Georgiers die in dit gebied leven. Hun leven was al zwaar door onderdrukking, maar door de oorlog is het alleen nog maar erger geworden. De waarheid van de dag is dat door de onafhankelijkheid van Kosovo, geen van de burgers van dat land meer systematisch onderdrukt worden (dat geldt ook voor de Servische Kosovaren). Dat is niet eerlijk. Ik vind daarom ook dat Zuid-Ossetie al die soldaten naar Rusland moet meppen en deel moet blijven van Georgie. Dat is eerlijkheid.

Als je eerlijkheid wil, zul je altijd open staan voor de dialoog, maar er zijn grenzen. En die grenzen zijn zeker het geval waarbij redelijkheid wordt verdreven door misplaatste gevoelens van nationale eenheid. Dat is hoe grenzen gevormd worden. Dat is dus ook hoe diplomaten kijken naar dit soort situaties. Een resolutie is mooi, maar als deze de eerlijkheid van een proces verstoord, is het maar een dom stukje papier dat beter als aanmaak voor een vuur kan worden gebruikt.

Dat is waar deze discussie nu al 9 paginas om draait. Het gaat niet om internationale regels, maar het gaat om eerlijkheid. WEZELIJKE eerlijkheid, geen legale eerlijkheid. Politici kunnen wel doen alsof dat er daadwerkelijk wel toe doet, maar dat is maar spel. Ze weten allemaal dat het gaat om macht. Als wij een overweging maken voor dit soort situaties doen wij dat niet met het oogmerk om zo veel mogelijk macht te verzamelen. Wij hebben de luxe om te kunnen kijken zonder zo´n oogmerk en dat is fijn.
Oud 13-09-2008, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Het derde rijk was de opvolgerstaat van Duitsland; Rusland en de VS hadden dan ook niet aan mogen vallen, de onafhankelijkheid van nederland is illegaal.
Quod erat demonstrandum. Slotje kthxbye.
Oud 13-09-2008, 12:47
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
Je kan een volk, of bevolkingsgroepen die niet onderdrukt worden ook niet bevrijden. Hoe graag je het ook wil, ze zijn al vrij, dus kunnen niet bevrijd worden. Een bevolkingsgroep wordt niet onderdruk puur en alleen omdat ze bij een bepaald land horen. Het maakt niet zo heel veel uit of wij nou in Nederland of the Benelux zouden leven, zolang onze vrijheden gewaarborgd blijven.

In Zuid-Ossetie bestond geen onderdrukking. Of in ieder geval: Niet vanuit de Georgische regering. Al was het maar omdat het gebied de facto onder bevel stond van een stel opstandelingen. De Georgische bevolking van Zuid-Ossetie wordt/werd wel onderdrukt, en had dus recht op bescherming. Hetzelfde gaat voor de Albaneze bevolking van Kosovo. Het was dus voor zowel Zuid-Ossetie als Kosovo inderdaad van belang dat ze bevrijd werden. Kosovo van de Serven en de Ossetiers van de Russen/Ossetische rebellen.

Hetzelfde doel zal dus een andere uitwerking hebben: In het geval van Kosovo is het onafhankelijkheid, in het geval van Zuid-Ossetie is het deel blijven van Georgie.

Om een andere klassieker er bij de betrekken: De Koerden. De Koerden van Irak worden op dit moment niet onderdrukt, hebben verregaande onafhankelijkheid van het Federale Irak en hebben daarom een verregaande vrijheid. Dit betekend eigenlijk gewoon dat er voor hen geen reden meer is echt soeverein onafhankelijk te worden van Irak. Ik weet niet of wetmatig de Koerden in Turkije worden onderdrukt, maar zolang dat volgens de wet niet gebeurd, hebben zij ook geen recht op een sovereine staat.

Er is dus wel op die manier 1 standaard: De vrijheid van de mensen. Stel die standaard in op die situatie die we nu hebben, en je hebt een compleet legale situatie in Kosovo en een illegale bezetting van Zuid-Ossetie door Rusland.

Je kan het leven zo eerlijk mogelijk maken door naar dat soort dingen te kijken. UIteindelijk zal een tevreden burger er geen drol om geven of hij nou in Nederland, Belgie, Frankrijk of Timboektoe woont. Of zijn land nou Turkije, Spanje of Catalonie heet. Je maakt het leven eerlijker door te accepteren dat situaties niet altijd zo simpel zijn als jij (Hendrik) ze voorstelt, maar dat er diepere bewegingen achter zitten. En of iets nou vastgelegd staat in Internationale of religieuze regels maakt geen flikker uit. De realiteit van de dag is wat telt.

En die realiteit is ook dat op dit moment een bevolkingsgroep in het noorden van Georgie wordt onderdrukt en verjaagd. Dit zijn de Georgiers die in dit gebied leven. Hun leven was al zwaar door onderdrukking, maar door de oorlog is het alleen nog maar erger geworden. De waarheid van de dag is dat door de onafhankelijkheid van Kosovo, geen van de burgers van dat land meer systematisch onderdrukt worden (dat geldt ook voor de Servische Kosovaren). Dat is niet eerlijk. Ik vind daarom ook dat Zuid-Ossetie al die soldaten naar Rusland moet meppen en deel moet blijven van Georgie. Dat is eerlijkheid.

Als je eerlijkheid wil, zul je altijd open staan voor de dialoog, maar er zijn grenzen. En die grenzen zijn zeker het geval waarbij redelijkheid wordt verdreven door misplaatste gevoelens van nationale eenheid. Dat is hoe grenzen gevormd worden. Dat is dus ook hoe diplomaten kijken naar dit soort situaties. Een resolutie is mooi, maar als deze de eerlijkheid van een proces verstoord, is het maar een dom stukje papier dat beter als aanmaak voor een vuur kan worden gebruikt.

Dat is waar deze discussie nu al 9 paginas om draait. Het gaat niet om internationale regels, maar het gaat om eerlijkheid. WEZELIJKE eerlijkheid, geen legale eerlijkheid. Politici kunnen wel doen alsof dat er daadwerkelijk wel toe doet, maar dat is maar spel. Ze weten allemaal dat het gaat om macht. Als wij een overweging maken voor dit soort situaties doen wij dat niet met het oogmerk om zo veel mogelijk macht te verzamelen. Wij hebben de luxe om te kunnen kijken zonder zo´n oogmerk en dat is fijn.
De realiteit van de dag is wat telt. U zegt het zelf, maar even later praat u weer over eerlijkheid. U denkt toch niet dat veel inwoners van Zuid/ossetie erop zitten te wachten om weer geìncorpereerd te worden in georgiè? U vind dat eerlijker. Dat doet er niks toe. De realiteit van de dag is wat telt.
Oud 13-09-2008, 12:51
arPos
arPos is offline
maak het maar eerst aannemelijk dat de mensen die ossetië bevolkten wel onafhankelijk wilden zijn; dat kan je niet want de russische bezetting is nooit geëindigd.

De facto is het russisch gebied en die willen geen onafhankelijkheid, maar een andere afhankelijkheid dan die van Georgië dat zijn 2 verschillende dingen.

Autonoom my ass.

Ik hoef niks meer te zeggen; Medvedev maakt zichzelf al genoeg belachelijk;

Citaat:
Medvedev vergelijkt aanval Georgië met 9/11
Uitgegeven: 12 september 2008 16:03

MOSKOU - Dmitri Medvedev, de president van Rusland, heeft opnieuw laten merken dat hij de diplomatieke controverse niet schuwt.
ANP

In een gesprek met Westerse experts op het gebied van buitenlands beleid, vergeleek hij de aanval van Georgië vorige maand op de afvallige regio Zuid-Ossetië met de terroristische aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten.

lees meer:
Spoiler
Saak is vast en zeker de leider van een terroristenorganisatie die als enig doel heeft een heilige oorlog tegen rusland voeren

Citaat:
Ik weet niet of wetmatig de Koerden in Turkije worden onderdrukt, maar zolang dat volgens de wet niet gebeurd, hebben zij ook geen recht op een sovereine staat.
Mwa een klein beetje, probleem bij de koerden is dat ze een gebied bestrijken en claimen verdeeld over een aantal landen, overigens zijn de osseten een volk uit dezelfde tijdsperiode en beide afstammelingen van de perzische regio.

Citaat:
Dat is waar deze discussie nu al 9 paginas om draait.
9 maar?

Citaat:
Het gaat niet om internationale regels
Al ging het er om, wat betreft ossetië zijn er geen afspraken gemaakt.

Citaat:
Wij hebben de luxe om te kunnen kijken zonder zo´n oogmerk en dat is fijn.
Weinig aan toe te voegen verder.

Citaat:
Slotje kthxbye.

Laatst gewijzigd op 13-09-2008 om 13:06.
Oud 13-09-2008, 14:51
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
maak het maar eerst aannemelijk dat de mensen die ossetië bevolkten wel onafhankelijk wilden zijn; dat kan je niet want de russische bezetting is nooit geëindigd.

De facto is het russisch gebied en die willen geen onafhankelijkheid, maar een andere afhankelijkheid dan die van Georgië dat zijn 2 verschillende dingen.
Ik beargumenteer niet dat ze onafhankelijk wilden zijn, ik stel dat veel van de inwoners niet bij Georgië willen horen. Dit bleek onder meer uit het referendum, ook als je daarbij aantekend dat etnische georgiers niet mochten deelnemen.
Oud 13-09-2008, 15:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik beargumenteer niet dat ze onafhankelijk wilden zijn, ik stel dat veel van de inwoners niet bij Georgië willen horen. Dit bleek onder meer uit het referendum[...]
Lol, je bent je ervan bewust dat er bij dat referendum gefraudeerd is, en dat Georgische inwoners en Osseten die niet voor de regerende bende waren niet mochten stemmen?

Verdiep je eens in de zaak alvorens verder te argumenteren zou ik zeggen, want als je niet wist dat dat referendum nep was, dan zijn er veel meer dingen die je zonder twijfel niet bekend zijn.
Oud 13-09-2008, 16:14
Smokin'
Smokin' is offline
Jij bent er op gebrand om mensen aan te vallen op argumenten die je ze toedicht, en vergeet daarbij vaak te lezen. Nu breek je mijn zin in het midden af om te vragen of ik weet dat Georgiers niet mochten meestemmen, terwijl ik dat gewoon vermeld in diezelfde zin. Tuurlijk is dat referendum niet geldig naar Westese standaarden. Door zorgvuldig naar zon gebeurtenis te kijken kan je echter wel vaststellen in hoeverre dat referendum iets betekende. Het is daarom ook een van de gebeurtenissen waaruit de opvattingen van de bevolking naar voren komen, daarom schreef ik ook 'dit blijkt onder meer'. Hetgeen betekent dat verschillende gebeurtenissen een rol spelen en kunnen tonen dat een groot deel van de bevolking niet terug wil bij georgië. Je hebt het over verdiepen maar je komt steeds met de meest simpele schets van de situatie. De lui in Zuid-ossetie zijn criminelen, de Russen ook. Daarnaast maken ze zich voortdurend schuldig aan de meest monsterachtige wreedheden. De georgiërs moeten we, desnoods met de NAVO, helpen want het zijn brave lieden en ze hebben het recht aan hun kant. Als ik dat lees dan moet ik zeker begrijpen wat het inhoud om je in de zaak te 'verdiepen'.
Oud 13-09-2008, 16:54
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
De realiteit van de dag is wat telt. U zegt het zelf, maar even later praat u weer over eerlijkheid. U denkt toch niet dat veel inwoners van Zuid/ossetie erop zitten te wachten om weer geìncorpereerd te worden in georgiè? U vind dat eerlijker. Dat doet er niks toe. De realiteit van de dag is wat telt.
Ja en nee. De Ossetische bevolking niet, de Georgische bevolking wel. Natuurlijk is het zo dat op dit moment Zuid-Ossetie een Russische enclave is die door 1 land als onafhankelijk wordt beschouwd (en door de rest als een provincie). De realiteit van de dag is namelijk wel dat ze de facto onafhankelijk zijn van Georgie... maar heeft de provincie als land een toekomst? Zeker als je je bedenkt dat er een genociede van Georgiers aan zit te komen? Ik denk het niet.
Oud 13-09-2008, 17:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De lui in Zuid-ossetie zijn criminelen, de Russen ook. Daarnaast maken ze zich voortdurend schuldig aan de meest monsterachtige wreedheden. De georgiërs moeten we, desnoods met de NAVO, helpen want het zijn brave lieden en ze hebben het recht aan hun kant. Als ik dat lees dan moet ik zeker begrijpen wat het inhoud om je in de zaak te 'verdiepen'.
Je legt me woorden in de mond. Wat jij schrijft alsof het voor voltallige bevolkingen zou gelden, geldt echter wel voor de betreffende overheden cq organisaties.

En als het een nepreferendum was en je daar van op de hoogte was, dan bestaan er drie opties die je standpunt in die omstandigheden verklaren.
Je hebt je vergist in je steun van de Russen tegen Georgië.
Je gelooft niet in democratie of mensen hun zin geven.
Je bent xenofoob of racist tegenover Amerikanen dan wel vijanden van de Russen en steunt daarom Rusland tegen Georgië.

Over Hendrikxx heeft de laatste conclusie onderhand elke andere verklaring naar de achtergrond gedrongen. Wellicht wil jij directer zijn en toelichten wat de situatie in jouw geval is zonder dat we er door eliminatie achter moeten komen?

Maar goed, los van dit stukje ethische chantage zal ik aan je argument vanuit democratie toevoegen dat Zuid-Ossetië geen toekomst heeft, Rusland in dat bepaalde gebied ook niet, maar Georgië wel. Wie hecht aan het belang van de bewoners zal dus voorbij de beelden, ingegeven door Russische propaganda of onwetendheid, die ze uitdragen voorbij kijken.
Oud 14-09-2008, 00:35
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Laat mij nou eens die VN resolutie zien waarin staat dat de VN een gebied gaat en mag afpakken van een onafhankelijk land?
Oud 14-09-2008, 09:35
Verwijderd
Citaat:
Laat mij nou eens die VN resolutie zien waarin staat dat de VN een gebied gaat en mag afpakken van een onafhankelijk land?
Waarom negeer je de opmerking van ArPos over het Derde Rijk volledig?
Oud 14-09-2008, 12:09
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
Je legt me woorden in de mond. Wat jij schrijft alsof het voor voltallige bevolkingen zou gelden, geldt echter wel voor de betreffende overheden cq organisaties.

En als het een nepreferendum was en je daar van op de hoogte was, dan bestaan er drie opties die je standpunt in die omstandigheden verklaren.
Je hebt je vergist in je steun van de Russen tegen Georgië.
Je gelooft niet in democratie of mensen hun zin geven.
Je bent xenofoob of racist tegenover Amerikanen dan wel vijanden van de Russen en steunt daarom Rusland tegen Georgië.

Over Hendrikxx heeft de laatste conclusie onderhand elke andere verklaring naar de achtergrond gedrongen. Wellicht wil jij directer zijn en toelichten wat de situatie in jouw geval is zonder dat we er door eliminatie achter moeten komen?
Ik schreef niet dat het een 'nepreferendum' was, dat is wat jij schrijft. Er zijn drie 'opties' die mijn standpunt verklaren, apart maar vooruit. Ik heb geen hekel aan Amerikanen, en heb me ook niet vergist in de Russische politiek in de Kaukasus. Waarom geeft wat ik over Zuid-Ossetie en het referendum schreef aan dat ik niet geloof in democratie?

Of Zuid-ossetie toekomst heeft is natuurlijk de vraag. ik denk wel dat Zuid-Ossetië, onafhankelijk of bij Rusland, op dit moment veel verder van hereniging met Georgië verwijderd is dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Misschien zullen deze gebieden ooit weer bij Georgië horen, alhoewel dat voor Abchazië veel minder zeker is dan Zuid-Ossetie, maar dat gaat heel lang duren. Als het al gebeurt.
Oud 14-09-2008, 13:13
arPos
arPos is offline
Citaat:
Ik beargumenteer niet dat ze onafhankelijk wilden zijn, ik stel dat veel van de inwoners niet bij Georgië willen horen. Dit bleek onder meer uit het referendum, ook als je daarbij aantekend dat etnische georgiers niet mochten deelnemen.
Dat referendum word zelfs door rusland verworpen.
Bovendien hebben al die mensen het recht te verhuizen naar waar ze willen.

Ik kan ook wel met een paar 1000 mensen bij belgië willen horen, maar de staat nederland gaat me dan echt geen onafhankelijk gebied geven, en ik zal te horen krijgen dat ik met m'n vriendjes dan maar lekker naar belgië moet verhuizen.

de wens om ergens niet of wel bij te horen is niet het belangrijkste criterium om onafhankelijkheid te geven, die claim is wel de start van het proces (danwel bezetting dan wel interimregering) tenzij die claim genegeerd wordt omdat het belang niet het risico overtreft (tibet, kurdistan)

Citaat:
Als ik dat lees dan moet ik zeker begrijpen wat het inhoud om je in de zaak te 'verdiepen'.
Dan moet je het topic (en met name de laatste pagina's) nog maar doornemen, want ik betwijfel of ik iets van de uitdieping vergeten ben, daar ik 2 topics met argumenten compleet heb uitgefilterd.

Citaat:
Ik heb je al meerdere keren om de oren geslagen met de afspraken in 1244 annex 1&2, de helsinki final act, en de The Rambouillet Accords('99)

doe me een plezier en start een onafhankelijke staat op de noordpool ofzo

Citaat:
Of Zuid-ossetie toekomst heeft is natuurlijk de vraag. ik denk wel dat Zuid-Ossetië, onafhankelijk of bij Rusland, op dit moment veel verder van hereniging met Georgië verwijderd is dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Misschien zullen deze gebieden ooit weer bij Georgië horen, alhoewel dat voor Abchazië veel minder zeker is dan Zuid-Ossetie, maar dat gaat heel lang duren. Als het al gebeurt.
ik durf er mijn hoofd om te verwedden dat als de russen georgië echt onafhankelijk hadden laten worden dat er absoluut geen probleem had geweest, zuid-ossetie hoorde al bij georgië en in de tijden buiten de verschillende annexaties leverde dat nooit problemen op; uiteraard blijven de osseten bij hun claim dat er ooit een ossetië was (gevolg van de perzische annexatie) maar dat gaat over een volledig ossetië, d.w.z. noord en zuid.

Uiteraard zal dat in de praktijk nooit zo gaan omdat de russen zullen weigeren de door hun bezette gebieden af te staan.

De dubbele moraal is dan ook voornamelijk dat ze zogenaamd vinden dan de georgiërs wel hun ossetisch gebied moeten loslaten maar zij dat zelf niet hoeven.

Hierdoor kan je duidelijk zien dat ossetiè voor Rusland een primair belang vormt en Kosovo voor de VN ´slechts´ een secundair belang, bovendien vormde kosovo net als Serviè (c.q. het groot koninkrijk joegoslavie) OOK een secundair belang voor de russen, vandaar dat inmening van beide daar wel van betekenis was.

Het conflict komt voort uit het feit dat rusland nooit georgié heeft verlaten en hoe veel je ook de geschiedenis negeert je kan er niet omheen.

en zelfs al kijk je alleen naar nu dan nog zijn de russen wel de laatste partij die het conflict horen te bemiddelen, ik verwijs je nogmaals naar de door de sovjets aangevraagde artikel 6 van het zelfbeschikkingsrecht.

Laatst gewijzigd op 14-09-2008 om 13:37.
Oud 14-09-2008, 18:24
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Ik heb je al meerdere keren om de oren geslagen met de afspraken in 1244 annex 1&2, de helsinki final act, en de The Rambouillet Accords('99)
Vriend! 1244 zegt duidelijk dat Kosovo onderdeel is van Joegoslavie. Namelijk als provincie van Servie.

Helsinki Act? Waarom geeft Turkije dan Koerden geen onafhankelijk op grond van die akte?

Met alle respect, maar met jou valt niet te praten. Je wilt perse de daden van Amerika en het Westen goedpraten. Ook als dat niet kon.

Ik ben tenminste consequent: zowel Kosovo onafhankelijkheid als die van Ossetie en Abchazie is gewoon illegaal!

En nog even over Koerden en Tibet. Die hebben dan pech, want risico's te groot. O, nou dat zal die miljoenen mensen daar vast overtuigen...
Oud 14-09-2008, 18:28
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Met alle respect, maar met jou valt niet te praten. Je wilt perse de daden van Amerika en het Westen goedpraten. Ook als dat niet kon.
Met alle respect, maar met jou valt niet te praten. Je wilt perse de daden van alle tegenstanders van Amerika en het Westen goedpraten. Ook als dat niet kan.
Oud 14-09-2008, 18:34
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Met alle respect, maar met jou valt niet te praten. Je wilt perse de daden van alle tegenstanders van Amerika en het Westen goedpraten. Ook als dat niet kan.
Gek hoor... daarom was ik:

* voor ingrijpen in Kosovo (op grond van wat ik toen wist)
* voor ingrijpen in Irak

en ben ik:

* voor het verspreiden van democratie en Westerse waarden...

Maar goed, voor de rest ben ik idd heel erg de typische anti-Amerikaan!

Man, we hadden veel eerder moeten ingrijpen in Joegoslavie. Maar we waren daar om Albanezen te beschermen. Niet om hun een eigen staat te geven.
We maken Koerden in Irak toch ook niet onafhankelijk!

Lees eens goed wat ik zeg man. En reageer dan! En wordt beetje consequent. Ook en juist als het je niet uitkomt!

Gelijk hebben is belangrijker dan gelijk krijgen... als je dat ooit inziet zal je echt groeien als persoon
Oud 14-09-2008, 19:52
Verwijderd
Citaat:

Van dit soort zinnetjes moet ik altijd kotsen.

Welke waarden wil jij verspreiden?
Wat precies. Wat wil jij andere mensen opdringen??

Ga je geitewollensokken wassen.
Oud 14-09-2008, 21:20
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Van dit soort zinnetjes moet ik altijd kotsen.

Welke waarden wil jij verspreiden?
Wat precies. Wat wil jij andere mensen opdringen??
In wezen tracht jij hier jouw waarden te verspreiden, namelijk: gij zult geen waarden verspreiden.

Er is natuurlijk niets mis met het verspreiden/ aanwakkeren/ aanmoedigen van jouw ideeën, zolang je niet overgaat tot dwang. Hhendrikxx spreekt over het verspreiden van waarden, wat niet tot jouw interpretatie van opdringen hoeft te leiden.

Btw, wanneer politici bepaalde waarden in de mond nemen wil ik hen meestal ook wat aandoen, maar dat komt omdat ze die waarden als dekmantel gebruiken voor hun waardeloze, onethische plannen. Daarmee juist in strijd handelend met de gebezigde mooie woorden. Maar een idealist als hhendrikxx zou zoiets nooit doen.
Oud 14-09-2008, 21:28
Verwijderd
Ik sta bij hhendrikxx op ignore
Oud 14-09-2008, 21:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
Beschouw het als het gelijk van je stellingname.
Oud 14-09-2008, 21:55
arPos
arPos is offline
Citaat:
Vriend! 1244 zegt duidelijk dat Kosovo onderdeel is van Joegoslavie. Namelijk als provincie van Servie.
Nee niet dus; maar dat heb ik je al een keer of 5 onderstreept en/of dikgedrukt aangetoond.

Sterker nog 1244 spreekt specifiek over Serbia or federal state of yougoslavia, 1244 stelt dat Kosovo wetten mag maken die niet door Serbia or the federal state of yougoslavia aangepast mogen worden, daarnaast stelt 1244 dat de The Rambouillet Accords('99) een 3 jarige tussenoplossing is gevolgd door een internationaal overleg om de toekomstige status van kosovo te bepalen.

en dat is exact wat er is gebeurt, het heeft zelfs nog wel wat langer geduurd

Citaat:
Helsinki Act? Waarom geeft Turkije dan Koerden geen onafhankelijk op grond van die akte?
Als je nu nog niet weet wat er in de Helsinki final act staat dan moet je maar weer sesamstraat gaan kijken.

Turkije geeft de koerden geen onafhankelijk grondgebied op basis van 1244 omdat resolutie 1244 een resolutie is ontworpen voor Kosovo
Bovendien is het verdere probleem met de koerden dat zij een gebied claimen verdeelt over ten minste 3 landen, die 3 landen claimen dat gebied uiteraard ook, daarmee heb je 4 claims en 3 landen met primaire belangen, bovendien heb je nog de secundaire belangen van de VS (iraq, turkije) en Rusland (Iran o.a.)

Citaat:
Absoluut niet de VS voert ook smerige oorlogen, de inval in iraq noemde ik al eerder technisch illegaal.
Wat ik wel objectief kan zeggen is dat de VS en europa dankzij of ondanks navo verband (en de controle van landen onderling op elkaar) een grotere poging wagen de burgers te sparen; dat is puur uit eigenbelang omdat de VS en europa graag een bevolking hebben in andere landen die hun gezind is.

Dit in tegenstelling tot dictatoriale bewinden zoals de russische die simpelweg alle tegenstand onderdrukken in een voor hun zo groot mogelijk gebied.

Citaat:
Ik ben tenminste consequent: zowel Kosovo onafhankelijkheid als die van Ossetie en Abchazie is gewoon illegaal!
Nee hoor Kosovo is gebaseerd op jarenlang wachten gevolgd door onderhandelen en dozijnen afspraken, Ossetië is een kwestie van een inval van een week.

Bovendien kan een onafhankelijkheid niet illegaal zijn; het is een kwestie van acceptering, of militaire overmacht.

Ossetië is bovendien niet onafhankelijk maar bezet door rusland.
Bovendien is de enige "afspraak" over zuid ossetië een referendum dat door alle staten (dat is Rusland incluus) verworpen is, bovendien verwijs ik je weer naar art6 van het zelfbeschikkingsrecht (op verzoek van de sovjets) dat stelt dat een land slechts de onafhankelijkheid van een exclave mag erkennen.

Citaat:
En nog even over Koerden en Tibet. Die hebben dan pech, want risico's te groot.
Jup, misschien ooit, maar hoe is vrede in andere landen onze verantwoording, het gaat om belangen en het vooral verschil tussen primaire en secundaire belangen mien kind.

Citaat:
O, nou dat zal die miljoenen mensen daar vast overtuigen...
Vast niet daarom zijn ze vrij nutteloos door te vechten.

ok je gaat nog ff door:

Citaat:
Gek hoor... daarom was ik:

mooi ik ook

Citaat:
* voor ingrijpen in Irak
Raar ik heb tot op heden geen enkel aannemelijke reden gehoort waarom iraq binnengevallen moest worden, wil je dit even toelichten.

Citaat:
Oja joh? en wat zijn die waarden dan, volgens mij is het gewoon een andere vorm van social hierarchy.
De gemiddelde welvaartsstaat:
http://www.idrc.ca/openebooks/067-5/...ve_86_la_0.jpg
Monarchy (zonder de monarch en met kerkelijk leider religieus, zonder monarch met Tiran, dictatoriaal)
http://www.geocities.com/historymech...07piramida.gif

Citaat:
Maar goed, voor de rest ben ik idd heel erg de typische anti-Amerikaan!
Dat is duidelijk ja, gelukkig waren die amerikanen niet zo anti-nederlands na WOII.
Hoe zit dat trouwens met dat 3de rijk dat de opvolgerstaat van duitsland was en de illegaliteit van nederland?
Of beschouw je jezelf een duitser?

Citaat:
Man, we hadden veel eerder moeten ingrijpen in Joegoslavie.
Dat kon niet.

Citaat:
Maar we waren daar om Albanezen te beschermen. Niet om hun een eigen staat te geven.
Nee dat klopt, die eigen staat is een gevolg van dat beschermen en het uitblijven van een praktische oplossing.

Citaat:
We maken Koerden in Irak toch ook niet onafhankelijk!
Dankzij de inval in iraq is dat al de facto gebeurt vandaar dat de PPK de laatste tijd zo actief is vanuit dat gebied.

Citaat:
Lees eens goed wat ik zeg man. En reageer dan! En wordt beetje consequent. Ook en juist als het je niet uitkomt!
We doen niks anders, jij daarentegen bent een en al herhaling en het ontbreken van argumentatie.

Citaat:
Gelijk hebben is belangrijker dan gelijk krijgen... als je dat ooit inziet zal je echt groeien als persoon
Ok geef toe dat je niks dan onderbuikgevoelens en amerikanenhaat gebruikt om je redenering te staven en dat die bovendien faalt.

Laatst gewijzigd op 14-09-2008 om 22:29.
Oud 14-09-2008, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Beschouw het als het gelijk van je stellingname.
Oud 14-09-2008, 23:05
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit is één van je meest doorzichtige leugens tot nu toe. Je bent bekend geworden met je steun voor Servië tegen Kosovo, en de goedkeuring van genocide die daaruit voortvloeit.

En dan nu beweren dat je voorstander was van ingrijpen? Je mag van mening veranderen als je hebt ingezien dat je ongelijk hebt, maar dit klinkt gewoon te hilarisch.
Oud 15-09-2008, 01:01
arPos
arPos is offline
Citaat:
Dit is één van je meest doorzichtige leugens tot nu toe. Je bent bekend geworden met je steun voor Servië tegen Kosovo, en de goedkeuring van genocide die daaruit voortvloeit.

En dan nu beweren dat je voorstander was van ingrijpen? Je mag van mening veranderen als je hebt ingezien dat je ongelijk hebt, maar dit klinkt gewoon te hilarisch.
Hij vind dat ieder land dat bij machte is in te grijpen, mag ingrijpen maar dat daar geen onafhankelijkheid uit mag voortvloeien (of in een ander geval moet daar onafhankelijkheid uit voortvloeien, geen idee waar het idee vandaan komt) de interim-overheid mag bij voorkeur door de eerste bemoeial vertolkt worden (dus niet door een 3de partij zonder primair belang) en bij het uitblijven van een praktische oplossing moet dan de macht aan marsmannetjes (of rusland/aan rusland gelieerde natie) overgedragen worden.
Dat een bezetter geen goede interim-overheid vormt kan hem weinig schelen.

kortom de ene permanente bezetting vervangen voor de volgende niet geremd door enige vorm van praktische, historische of geo-politieke bezwaren.

Bovendien heb ik het idee dat hendrik denkt dat kosovo in bezit is van de VS, maar dat is slechts speculatie.

tenminste dat is wat ik er wijs uit word.

Laatst gewijzigd op 15-09-2008 om 01:08.
Oud 15-09-2008, 12:39
arPos
arPos is offline
EU hakt knoop door over waarnemersmissie in Georgië
Uitgegeven: 15 september 2008 13:20
Laatst gewijzigd: 15 september 2008 13:24

BRUSSEL - EU-ministers van Buitenlandse Zaken hebben maandag tijdens overleg in Brussel definitief besloten ongeveer tweehonderd waarnemers naar Georgië te sturen.
ANP

Vanaf 1 oktober zullen ze in beginsel gedurende een jaar toezien op vrede in de bufferzones rond Zuid-Ossetië en Abchazië. De EU wil de waarnemers ook in de twee afvallige regio's laten werken, maar daarover is nog meer overleg met Rusland nodig, dat de onafhankelijkheid van de twee gebieden heeft erkend.

Nederland is net als een tiental andere EU-landen bereid waarnemers te sturen. De Europese Commissie wil 500 miljoen euro geven aan Georgië voor de wederopbouw van het land. De Commissie hoopt dat de EU-lidstaten eenzelfde bedrag op tafel leggen.
Oud 18-09-2008, 21:38
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Miss Rice gaat lekker

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...ieuwsoverzicht

Tja, ....

Internationaal recht breken. En je eigen belofte (1244) breken. Nee, dat is fraai.

En dat speciale geval Kosovo wordt dan alleen erkent door je eigen bondgenoten. Wow, nee dat is indrukwekkend!

En over economische problemen gesproken: staatsschuld, Amerika, crisis... anyone??

Het wordt tijd voor een nieuwe regering in Washington!
En ja, misschien ook in Moskou!
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten