Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2011, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Eens. Zo vind ik het nog steeds bizar dat ik wel allerlei details wist over het Oude India, maar in de Brugklas voor het eerst de ins en outs van WO2 hoorde.
Nooooo
Dat is best een kwalijke zaak ja.

Citaat:
Oh, ik meende juist begrepen te hebben dát het regulier onderwijs en het (Dalton/Jenaplan/Vrije) speciaalonderwijs naar elkaar toegroeien.
*gaat even opzoeken wat dalton en jenaplan ook alweer is*
Advertentie
Oud 24-04-2011, 12:03
Verwijderd
Citaat:
Eens. Zo vind ik het nog steeds bizar dat ik wel allerlei details wist over het Oude India, maar in de Brugklas voor het eerst de ins en outs van WO2 hoorde. Maar op zich zat het wat betreft taal- en rekenvaardigheden op mijn school (toen nog) wel goed, we hadden ook gewoon boekjes en zo, dus ik kon doorwerken.

Oh, ik meende juist begrepen te hebben dát het regulier onderwijs en het (Dalton/Jenaplan/Vrije) speciaalonderwijs naar elkaar toegroeien.
Je bedoelt het bijzonder onderwijs. Speciaal onderwijs is voor kinderen met gedrags/leerproblemen.
Oud 24-04-2011, 12:03
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Je bedoelt het bijzonder onderwijs. Speciaal onderwijs is voor kinderen met gedrags/leerproblemen.
Ehh, ja. (al vertroebelde dat op mijn school in de laatste jaren, er kwamen steeds meer kinderen die van alle andere scholen afgetrapt waren )
Oud 24-04-2011, 12:05
Verwijderd
Hm, en het feit dat speciaal onderwijs en regulier onderwijs naar elkaar 'toegroeien' is niet per se positief. Speciaal onderwijs krimpen ze gewoon langzaam aan in, en dat terwijl er genoeg kinderen zijn die het toch écht nodig hebben. En verder gaan de leraren eraan onderdoor (mijn vader bijvoorbeeld), omdat de klassen - met bijzondere kindjes dus - steeds groter worden (en het aantal klassen steeds kleiner).
Oud 24-04-2011, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Nee nog niet, eerst met Emma en haar moeder zo met Kronos op de Veluwe gaan lopen. Doc is open om 16:00
Nice, geef je iedereen een kusje van me?
Oud 24-04-2011, 12:11
Verwijderd
Citaat:
Ach, je kunt van het geloof vinden wat je wil, maar op zich is er niet zoveel mis met een groot deel van de 'normen en waarden' die daarbij horen. En dat merk je volgens mij wel. *snip*
Daar ben ik het niet mee eens. Tenzij je gaat marchanderen met de leer of selectief de "juiste" "normen en waarden" kiest uit het ehhhm kleurrijke palet. Normen en waarden hebben dan ook bitter weinig met religie te maken; zonder religie doen goede mensen goed en slechte mensen kwaad. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen; that's where religion comes into play. Natuurlijk is het niet zo dat iedereen die religieus is slecht is, in de zin van "normen en waarden", maar de rechtvaardiging voor wanstaltige meningen, acties en wat dies meer zij is vrij snel gevonden "want het staat geschreven".

Mijn kids later gaan dan ook zéker niet naar een Christelijke school.
Oud 24-04-2011, 12:13
Lorelei
Lorelei is offline
@ Melite:

Bij ons was het taal-/rekenonderwijs echt heel slecht. En vaak komt dat toch ook uit de rapporten van de inspectie.. dat de vrije scholen zwak scoren. Ook omdat ze volgens andere methoden en toetsen werken, waardoor het niet duidelijk is wat kinderen wel en niet weten en in welke volgorde ze het leren. Toen ik in groep 6 op het montessori-onderwijs kwam, had ik echt een enorme achterstand (heerlijk was dat, eindelijk moest ik wat harder werken ).

Oh? Dat had ik niet verwacht. Maar prima ontwikkeling dan
Verwijderd
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. Tenzij je gaat marchanderen met de leer of selectief de "juiste" "normen en waarden" kiest uit het ehhhm kleurrijke palet. Normen en waarden hebben dan ook bitter weinig met religie te maken; zonder religie doen goede mensen goed en slechte mensen kwaad. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen; that's where religion comes into play. Natuurlijk is het niet zo dat iedereen die religieus is slecht is, in de zin van "normen en waarden", maar de rechtvaardiging voor wanstaltige meningen, acties en wat dies meer zij is vrij snel gevonden "want het staat geschreven".

Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben ja.
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Hm, en het feit dat speciaal onderwijs en regulier onderwijs naar elkaar 'toegroeien' is niet per se positief. Speciaal onderwijs krimpen ze gewoon langzaam aan in, en dat terwijl er genoeg kinderen zijn die het toch écht nodig hebben. En verder gaan de leraren eraan onderdoor (mijn vader bijvoorbeeld), omdat de klassen - met bijzondere kindjes dus - steeds groter worden (en het aantal klassen steeds kleiner).
Ik bedoelde dan ook bijzonder onderwijs.
Verwijderd
Ik wilde iets zeggen over mijn kids maar toen realiseerde ik me dat ik ze helemaal niet wil. Daar heb ik de laatste tijd wel vaker last van Misschien komen mijn moedergevoelens eindelijk naar boven!
Oud 24-04-2011, 12:14
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Ik wilde iets zeggen over mijn kids maar toen realiseerde ik me dat ik ze helemaal niet wil. Daar heb ik de laatste tijd wel vaker last van Misschien komen mijn moedergevoelens eindelijk naar boven!
We zullen nog zien wie er eerder is!
Oud 24-04-2011, 12:15
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:

Volgens mij ken je me goed genoeg om te weten dat ik het niet heb over dingen als "Je mag homo's stenigen want dat staat in de bijbel"..
Oud 24-04-2011, 12:15
Verwijderd
Citaat:
We zullen nog zien wie er eerder is!
Bij het idee dat ik een buggy met kids aan het duwen ben moet ik een beetje overgeven, dus ik denk nog steeds dat ze er niet komen en jij dus duidelijk de eerste bent. Don't worry.

Nou ja, Lorelei is waarschijnlijk nog eerder, maar zij speelt vals.
Oud 24-04-2011, 12:16
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Bij het idee dat ik een buggy met kids aan het duwen ben moet ik een beetje overgeven, dus ik denk nog steeds dat ze er niet komen en jij dus duidelijk de eerste bent. Don't worry.

Waarom speel ik nou weer vals? Ik ben het minst ver met m'n studie.. Ik moet nog 3 jaar minimaal
Oud 24-04-2011, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoelde dan ook bijzonder onderwijs.
Oh, ik dacht dat deadlock daar speciaal onderwijs van maakte. Maar ik zie nu dat het andersom is.
Ja, dat bijzonder onderwijs en regulier onderwijs naar elkaar toe groeien vind ik wel een goede ontwikkeling. Het zou een hoop schelen als de eindtermen op de basisschool gewoon overal (ongeveer) hetzelfde zijn. Zodat je inderdaad niet met een leerachterstand begint als je naar een andere school gaat of naar de middelbare doorstroomt. En de manier waarop die eindtermen behaald worden, is dan nog steeds heel vrij.
Oud 24-04-2011, 12:17
Verwijderd
Maar wat ik dus wilde zeggen: ik ben heel blij dat mijn ouders me naar een christelijke basisschool hebben gestuurd en dat ik weet waarom feestdagen worden gevierd en waarom zondag een vrije dag is. Ik hoef mijn kinderen (al komen die er waarschijnlijk niet ) niet perse naar een christelijke basisschool te hebben, maar als dat de beste optie is (dichts in de buurt/best aangeschreven) dan gaan ze daar zeker heen.
Verwijderd
Citaat:
Waarom speel ik nou weer vals? Ik ben het minst ver met m'n studie.. Ik moet nog 3 jaar minimaal
Met je vriendje, bah.
Verwijderd
Citaat:

Ik wilde net zeggen dat ik mijn geld inzet op Lorelei, maar hoezo speelt ze vals dan?
Oud 24-04-2011, 12:18
Verwijderd
Bijzonder onderwijs bij wet verbieden blijft een van mijn natte dromen
Verwijderd
Citaat:
Maar wat ik dus wilde zeggen: ik ben heel blij dat mijn ouders me naar een christelijke basisschool hebben gestuurd en dat ik weet waarom feestdagen worden gevierd. Ik hoef mijn kinderen (al komen die er waarschijnlijk niet ) niet perse naar een christelijke basisschool te hebben, maar als dat de beste optie is (dichts in de buurt/best aangeschreven) dan gaan ze daar zeker heen.
Oh, maar de betekenis leerden wij ook wel hoor Of trouwens, niet echt van alles, maar wel van veel.
Verwijderd
Citaat:
Maar wat ik dus wilde zeggen: ik ben heel blij dat mijn ouders me naar een christelijke basisschool hebben gestuurd en dat ik weet waarom feestdagen worden gevierd en waarom zondag een vrije dag is. Ik hoef mijn kinderen (al komen die er waarschijnlijk niet ) niet perse naar een christelijke basisschool te hebben, maar als dat de beste optie is (dichts in de buurt/best aangeschreven) dan gaan ze daar zeker heen.
Mja, dat heb ik gewoon geleerd van mijn ouders en we hebben het er op de openbare basisschool waar ik zat ook over gehad dus dat is niet echt een argument.
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Oh, ik dacht dat deadlock daar speciaal onderwijs van maakte. Maar ik zie nu dat het andersom is.
Ja, dat bijzonder onderwijs en regulier onderwijs naar elkaar toe groeien vind ik wel een goede ontwikkeling. Het zou een hoop schelen als de eindtermen op de basisschool gewoon overal (ongeveer) hetzelfde zijn. Zodat je inderdaad niet met een leerachterstand begint als je naar een andere school gaat of naar de middelbare doorstroomt. En de manier waarop die eindtermen behaald worden, is dan nog steeds heel vrij.
Maar dat onderscheid is er niet alleen tussen bijzonder onderwijs en regulier onderwijs. Hoewel. Montessori valt zeker ook onder bijzonder onderwijs? Toen ik naar de middelbare school ging, kon ik bijvoorbeeld ontleden. De helft van de brugklas had daar echt nog nooit van gehoord. Best wel kut als je Latijn hebt en je kent zelfs de Nederlandse grammatica slecht.
Oud 24-04-2011, 12:19
Verwijderd
Wwwww in tha house, btw.
Verwijderd
Zo de badkamer is weer schoon, nu nog een week afwas
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Met je vriendje, bah.
Dan nog moet ik nog sowieso 3-4 jaar wachten. Absinthe kan meteen beginnen en die heeft ook een vriendje
Oud 24-04-2011, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Oh, maar de betekenis leerden wij ook wel hoor Of trouwens, niet echt van alles, maar wel van veel.
Oh dat weet ik wel hoor. Maar ik vind christelijk onderwijs niet iets slechts, zeker niet als je je bedenkt dat bijna elk Nederlands gebruik grondslag heeft in het Christendom, net als de wet etc. Dan vind ik het geen enkel probleem dat mijn kinderen daar wat graantjes van meepikken.

Thuis zal ik ze natuurlijk wel vertellen wat mijn overtuiging is, en ik zou ze niet naar een school sturen die de evolutietheorie ontkent enzo.
Verwijderd
Citaat:
Maar dat onderscheid is er niet alleen tussen bijzonder onderwijs en regulier onderwijs. Hoewel. Montessori valt zeker ook onder bijzonder onderwijs? Toen ik naar de middelbare school ging, kon ik bijvoorbeeld ontleden. De helft van de brugklas had daar echt nog nooit van gehoord. Best wel kut als je Latijn hebt en je kent zelfs de Nederlandse grammatica slecht.
Ik weet niet wat allemaal precies onder bijzonder onderwijs valt, misschien viel mijn EGO-onderwijs ook wel onder bijzonder onderwijs, maar als voor álle scholen dezelfde eindtermen zouden gelden, ben je volgens mij al een stuk verder. En dan bedoel ik dus niet alleen eindtermen voor eind groep 8 (of groep 9, voor de vrije school ), maar eindtermen per schooljaar.
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Bijzonder onderwijs bij wet verbieden blijft een van mijn natte dromen
Voordat ik het daarmee eens ben, moeten er eerst enorme ontwikkelingen in het openbaar onderwijs komen. De kwaliteit daar is ook heel erg wisselend en een aantal aspecten komen wat mij betreft echt veel te weinig aan bod.
Oud 24-04-2011, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Wij konden na groep 8 ook ontleden. Ik denk dat het meer aan de school ligt. Persoonsvorm, blahblahblah. Woordsoorten konden we zelfs al een beetje.

En staartdelingen. Altijd en eeuwig die staartdelingen
Oud 24-04-2011, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Wwwww in tha house, btw.

Citaat:
Dan nog moet ik nog sowieso 3-4 jaar wachten. Absinthe kan meteen beginnen en die heeft ook een vriendje
Welnee, over 2 jaar kun je gaan oefenen en dan poep je je eerste kind eruit de dag nadat je je bul binnen hebt.
Oud 24-04-2011, 12:22
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik weet niet wat allemaal precies onder bijzonder onderwijs valt, misschien viel mijn EGO-onderwijs ook wel onder bijzonder onderwijs, maar als voor álle scholen dezelfde eindtermen zouden gelden, ben je volgens mij al een stuk verder. En dan bedoel ik dus niet alleen eindtermen voor eind groep 8 (of groep 9, voor de vrije school ), maar eindtermen per schooljaar.
Mja, ik zou dat prima vinden. Ik denk dat er al wel richtlijnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. (de onderwijsinspectie moet hun kwaliteitsrapporten toch ergens op baseren?)
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
Ik had overigens alles behalve een leerachterstand toen ik naar de reguliere brugklas ging, alleen sommige ''kennisdingen'' waren vervangen door andere ''kennisdingen.''

Citaat:
Dat had ik ook ja! Voor mij was dat allemaal herhaling, terwijl veel klasgenoten nog moeite hadden met het vinden van het onderwerp van een zin.
Verwijderd
Citaat:
Voordat ik het daarmee eens ben, moeten er eerst enorme ontwikkelingen in het openbaar onderwijs komen. De kwaliteit daar is ook heel erg wisselend en een aantal aspecten komen wat mij betreft echt veel te weinig aan bod.
Dat klopt. Er zou van overheidswege een methode opgelegd moeten worden. Voor alle vakken. Dan heeft iedereen hetzelfde curriculum aan het einde van de basisschool én je kan makkelijk toetsen en vergelijken. Het bespaart ook enorm in de kosten.
Verwijderd
Citaat:
Oh dat weet ik wel hoor. Maar ik vind christelijk onderwijs niet iets slechts, zeker niet als je je bedenkt dat bijna elk Nederlands gebruik grondslag heeft in het Christendom, net als de wet etc. Dan vind ik het geen enkel probleem dat mijn kinderen daar wat graantjes van meepikken.

Thuis zal ik ze natuurlijk wel vertellen wat mijn overtuiging is, en ik zou ze niet naar een school sturen die de evolutietheorie ontkent enzo.
Oh zo. Nee, ik vind het ook niet iets slechts. Niet per definitie in elk geval, maar als er teksten door een school worden gehangen met 'Jezus leeft' vind ik dat dan wel weer een beetje eng. Verder geef ik ook les op genoeg christelijke basisscholen waar je misschien een kinderbijbel in de kast ziet staan, waar ze dan af en toe uit voorlezen, en waar ze af en toe een bijbels liedje moeten zingen... Maar waar ook genoeg ruimte is voor andere opvattingen en die ook gewoon besproken worden. (dus inderdaad, de evolutietheorie)
Oud 24-04-2011, 12:23
Verwijderd
Citaat:
Mja, dat heb ik gewoon geleerd van mijn ouders en we hebben het er op de openbare basisschool waar ik zat ook over gehad dus dat is niet echt een argument.
Ik ken er genoeg die dat niet weten Het is ook niet echt als argument bedoeld, maar ik zie niet in waarom kinderen weg moeten worden gehouden van een christelijke basisschool. Ze krijgen wat normen mee, leren verschillende zienswijzen, ik vind het wel best. Ik ben toch ook geen gelovige idioot geworden, ondanks het onderwijs? Ik heb juist het idee dat ik er kritischer naar kan kijken doordat ik er wat van mee heb gekregen.
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Wij konden na groep 8 ook ontleden. Ik denk dat het meer aan de school ligt. Persoonsvorm, blahblahblah. Woordsoorten konden we zelfs al een beetje.

En staartdelingen. Altijd en eeuwig die staartdelingen
Mja, inderdaad. Maar niet alle scholen doen dat. Dat is een raar en slecht ding.

Citaat:

Welnee, over 2 jaar kun je gaan oefenen en dan poep je je eerste kind eruit de dag nadat je je bul binnen hebt.
Over 2 jaar pas? Wij oefenen nu al
Verwijderd
Citaat:
Huhuhuhu. Zeg niet van die enge dingen
Oud 24-04-2011, 12:24
Quis.
Quis. is offline
Citaat:
groep 9, voor de vrije school ), maar eindtermen per schooljaar.
Die is al jaren afgeschaft. (een van de ontwikkelingen waardoor het meer gaat lijken op regulier onderwijs met een sausje)

Citaat:

Oud 24-04-2011, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Oh zo. Nee, ik vind het ook niet iets slechts. Niet per definitie in elk geval, maar als er teksten door een school worden gehangen met 'Jezus leeft' vind ik dat dan wel weer een beetje eng. Verder geef ik ook les op genoeg christelijke basisscholen waar je misschien een kinderbijbel in de kast ziet staan, waar ze dan af en toe uit voorlezen, en waar ze af en toe een bijbels liedje moeten zingen... Maar waar ook genoeg ruimte is voor andere opvattingen en die ook gewoon besproken worden. (dus inderdaad, de evolutietheorie)
Dat zeg ik, naar zo'n school zou ik m'n kind niet willen sturen, maar naar zo'n school als ik geweest ben, graag
Oud 24-04-2011, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Mja, inderdaad. Maar niet alle scholen doen dat. Dat is een raar en slecht ding.

Over 2 jaar pas? Wij oefenen nu al
Maar nu oefen je veilig
Verwijderd
Citaat:

Dat had ik ook ja! Voor mij was dat allemaal herhaling, terwijl veel klasgenoten nog moeite hadden met het vinden van het onderwerp van een zin.
Ik had grammatica op de basisschool en ik had er altijd een 9 voor, maar in de eerste kon ik er opeens niets meer van
Verwijderd
Citaat:
Mja, ik zou dat prima vinden. Ik denk dat er al wel richtlijnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. (de onderwijsinspectie moet hun kwaliteitsrapporten toch ergens op baseren?)
Ja, maar waarschijnlijk niet (goed) genoeg. Ik heb me er totaal niet in verdiept hoor, dus misschien roep ik allemaal dingen die er inderdaad alláng zijn, maar ik denk persoonlijk dus dat er of meer eindtermen moeten zijn, of dat er strenger moet worden opgetreden als eindtermen niet behaald worden.
Tink*
Tink* is offline
Ik vind de term bijzonder onderwijs ook echt stom. Ik dacht eerder altijd dat er speciaal onderwijs werd bedoeld.
Oud 24-04-2011, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Ik vind de term bijzonder onderwijs ook echt stom. Ik dacht eerder altijd dat er speciaal onderwijs werd bedoeld.
wut, dat is niet hetzelfde
Oud 24-04-2011, 12:26
Lorelei
Lorelei is offline
Ik zou ook niet per definitie tegen een christelijke school (of vrije school of montessorischool of wat voor school dan ook) zijn. Hun manier van onderwijzen en hun ideologie moet enigszins aansluiten op de mijne en ze moeten goed zijn voor mijn kind. Ik zou mijn kind uiteraard niet naar een school sturen waar de evolutietheorie verboden wordt. Maar een beetje christelijke inslag vind ik niet per definitie slecht (of goed).
Oud 24-04-2011, 12:27
Verwijderd
Citaat:
Ik had overigens alles behalve een leerachterstand toen ik naar de reguliere brugklas ging, alleen sommige ''kennisdingen'' waren vervangen door andere ''kennisdingen.''

Hm, ja, het verschilt óók nog eens heel erg per school. Blijft mijn standpunt staan wat betreft eindtermen.

En ik had dat ook inderdaad, ik liep voor op anderen met ontleden.
Oud 24-04-2011, 12:27
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Maar nu oefen je veilig
Eh schat.. ik ga niet 2 jaar onveilig "oefenen" hoor.. met een beetje eh.. pech/geluk (beetje van beide) haal ik mn bul dan niet meer
Oud 24-04-2011, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Die is al jaren afgeschaft. (een van de ontwikkelingen waardoor het meer gaat lijken op regulier onderwijs met een sausje)
Oh, dat wist ik niet
Oud 24-04-2011, 12:28
Verwijderd
Citaat:
Eh schat.. ik ga niet 2 jaar onveilig "oefenen" hoor.. met een beetje eh.. pech/geluk (beetje van beide) haal ik mn bul dan niet meer
Nou ja over 3 jaar heb je je bul, dan kun je over 2 jaar en 4 maanden wel onveilig gaan oefenen
Oud 24-04-2011, 12:29
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Oh, dat wist ik niet
In Drieb. is dat afgeschaft toen ik die leeftijd had. Mijn klasgenoten hebben 'm dus niet meer meegekregen en de klas voor ons wel. Dus dat is inderdaad al wel 10 jaar

Regels voor berichten