Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2005, 13:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 04-01-2005 @ 13:54 :
Het wordt ook wel Vaticaans roulette genoemd
dat was toch met misdieraren van bil gaan en dan kijken of het ontdekt wordt?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2005, 13:07
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-01-2005 @ 14:05 :
dat was toch met misdieraren van bil gaan en dan kijken of het ontdekt wordt?
O, ik ken het alleen van het voor de zingen de kerk uit. Jouw interpretatie is idd ook goed
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:21
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-01-2005 @ 13:48 :
je gelooft toch niet werkelijk dat dat anticonceptie is?
Het is anticonceptie. De betrouwbaarheid is om te huilen, maar dat maakt het niet minder een methode van contraceptie.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:15
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-01-2005 @ 10:04 :
Goh, kun jij mij de bijbeltekst geven waar staat dat je geen anticonceptiemiddelen mag gebruiken?

Tip: zo'n tekst bestaat niet, dus je mag ophouden met zoeken.

Zoelk maar eens in het oude Testament onder Onan.

De zonde van Onan, zijn zaad spillen op de vloer. Beter bekend en veel gebruikt om masturbatie te verketteren, maar de oorspronkelijke Onan deed het om zijn vrouw niet zwanger te laten worden toen hij bij haar lag, zoals dat heet.

En dat terwijl God hem had opgedragen om haar een erfgenaam te laten krijgen...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:17
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-01-2005 @ 18:15 :
Zoelk maar eens in het oude Testament onder Onan.

De zonde van Onan, zijn zaad spillen op de vloer. Beter bekend en veel gebruikt om masturbatie te verketteren, maar de oorspronkelijke Onan deed het om zijn vrouw niet zwanger te laten worden toen hij bij haar lag, zoals dat heet.

En dat terwijl God hem had opgedragen om haar een erfgenaam te laten krijgen...
Je zou ook kunnen zeggen dat dat gaat over voor het zingen de kerk uit als methode en het ongehoorzaam zijn aan god
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:19
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-01-2005 @ 18:15 :
Zoelk maar eens in het oude Testament onder Onan.

De zonde van Onan, zijn zaad spillen op de vloer. Beter bekend en veel gebruikt om masturbatie te verketteren, maar de oorspronkelijke Onan deed het om zijn vrouw niet zwanger te laten worden toen hij bij haar lag, zoals dat heet.

En dat terwijl God hem had opgedragen om haar een erfgenaam te laten krijgen...
Ik heb het bekeken, maar er staat alleen dat god het vervelend vond dat Onan dat deed, niet dat de gemiddelde boerenlul dat meer dan 2000 jaar later ook zou doen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:42
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-01-2005 @ 18:19 :
Ik heb het bekeken, maar er staat alleen dat god het vervelend vond dat Onan dat deed, niet dat de gemiddelde boerenlul dat meer dan 2000 jaar later ook zou doen.
Zo werkt dat helaas als je alles wat in de Bijbel of de Koran staat als heilig voorschrift met universele geldigheid voor overal en altijd en in alle min of meer gelijke gevallen gaat beschouwen.

(Onans echte zonde was niet dat letterlijke zaad verspillen of haar niet zwanger maken of zelfs maar haar uit haar erfenis besodemieteren, maar de ongeoorzaamheid aan God. Maar dat is maar mijn mening)

In het Oude Testament is God veel meer dan tegenwoordig een God der Wrake. Een Almachtig en Streng Heerser met wie niet te spotten viel, omdat hij anders wel eens een zondvloed of zeven plagen over Zijn Volk of de vijanden van Zijn Volk zou uitstorten.

Van de tien geboden zijn de eerste vier gewijd aan zijn unieke positie, en het belang van de sabbat om hem te eren. Pas daarna komen de klassieke geboden over echtbreken en doodslaan aan de orde.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:22
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-01-2005 @ 18:42 :
Zo werkt dat helaas als je alles wat in de Bijbel of de Koran staat als heilig voorschrift met universele geldigheid voor overal en altijd en in alle min of meer gelijke gevallen gaat beschouwen.

(Onans echte zonde was niet dat letterlijke zaad verspillen of haar niet zwanger maken of zelfs maar haar uit haar erfenis besodemieteren, maar de ongeoorzaamheid aan God. Maar dat is maar mijn mening)

In het Oude Testament is God veel meer dan tegenwoordig een God der Wrake. Een Almachtig en Streng Heerser met wie niet te spotten viel, omdat hij anders wel eens een zondvloed of zeven plagen over Zijn Volk of de vijanden van Zijn Volk zou uitstorten.

Van de tien geboden zijn de eerste vier gewijd aan zijn unieke positie, en het belang van de sabbat om hem te eren. Pas daarna komen de klassieke geboden over echtbreken en doodslaan aan de orde.
De meeste christenen die ik spreek (op dit forum) stellen juist dat de oude wetten uit het oude testament niet belangrijk zijn en vervangen zijn door de wetten uit het NT. Het zou wel erg hypocriet zijn als dit, zeer ruim geïnterpreteerde geval, daar opeens niet onder valt.

Maar goed, daar schijnen christenen nogal goed in te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:33
juno
Avatar van juno
juno is offline
Het OT gaat om God, in het NT staat het evangelie centraal. Voor christenen is het NT het belangrijkst, terwijl joden daar niet aan doen. Jezus is niet de joodse messias. Het evangelie is een aanvulling op het OT dat van joodse origine is, en wat zeker meespeelt in het christendom. Het christendom is een variatie en een aanvulling op het joodse geloof. Beschouw de drie grote monotheistische geloven maar als een geloof in een gelaagde structuur. De islam kwam na het christendom opzetten, en neemt dus stukken van het OT en het NT over, maar vulde dat aan met zijn eigen geschriften en wetten.

Ik het NT vind ik geen wetten. De tien geboden staan in Exodus.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:53
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-01-2005 @ 19:33 :
Het OT gaat om God, in het NT staat het evangelie centraal. Voor christenen is het NT het belangrijkst, terwijl joden daar niet aan doen. Jezus is niet de joodse messias. Het evangelie is een aanvulling op het OT dat van joodse origine is, en wat zeker meespeelt in het christendom. Het christendom is een variatie en een aanvulling op het joodse geloof. Beschouw de drie grote monotheistische geloven maar als een geloof in een gelaagde structuur. De islam kwam na het christendom opzetten, en neemt dus stukken van het OT en het NT over, maar vulde dat aan met zijn eigen geschriften en wetten.

Ik het NT vind ik geen wetten. De tien geboden staan in Exodus.
Ja, maar christenen zijn wel erg selectief met hun keuze wat wel of niet aan te nemen uit het OT.

Bijv. niet: heksen moeten dood, homo's moeten dood, iedereen die op zaterdag werkt moet dood, mannen die met ongestelde vrouwen seks hebben moeten dood, de vader die zijn zoon niet slaat haat zijn zoon, etc. etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:56
juno
Avatar van juno
juno is offline
Het waren juist de christenen die heksen vervolgden en ze op de brandstapel zetten.

Dus wat in jouw opsomming hebben ze nu wel, en wat hebben ze niet overgenomen? En welke ge en verboden komen er uit het NT?
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 19:00
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 04-01-2005 @ 19:56 :
Het waren juist de christenen die heksen vervolgden en ze op de brandstapel zetten.

Dus wat in jouw opsomming hebben ze nu wel, en wat hebben ze niet overgenomen?
Allemaal niet. Tenminste, tegenwoordig. Vroeger was dat natuurlijk wel anders, maar christenen maken er een sport van om dan de ontkennen cq. bagatelliseren.
Citaat:
En welke ge en verboden komen er uit het NT?
'k Zou het niet weten. Hiervoor verwijs ik je naar Religie, waar regelmatig dit soort discussies zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.