Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2007, 20:47
doesje
doesje is offline
Ik heb sinds vier maanden een relatie met een hele lieve jongen. Intussen zijn we al een keer met elkaar naar bed geweest, mijn ouders weten dit niet. Mijn moeder vind het veel te vroeg om na een paar maanden al met elkaar naar bed te gaan maar zij weet dus niet dat het al is gebeurd (en het lijkt me beter dat ze het voorlopig niet weet ook).

Ik zat al voor dat we met elkaar naar bed gingen te denken om aan de pil te gaan en omdat m'n moeder vond dat ik meer moest weten dan alleen de voordelen van de pil heeft ze me van alles laten lezen waarin mogelijke bijwerkingen worden beschreven, en dit heeft ervoor gezorgd dat ik voorlopig waarschijnlijk van de pil afzie. Zij vind dat ik niet alleen op een condoom moet vertrouwen en dat ik dus maar moet wachten met sex hebben tot er meer zekerheid over het verloop van onze relatie is (ze wil feitelijk dat we wachten tot na het huwelijk of totdat we zeker weten dat we met elkaar verder willen - maar dat weten we en bovendien is nooit te voorspellen wanneer een relatie stukloopt).

Zelf vind ik dat ik degene ben die hierover moet beslissen, want mijn leven en mijn relatie, maar m'n moeder begint dan op m'n geweten te praten met verhalen van 'als je zwanger bent los je het zelf maar op' en ' dan ben je 18 en zwanger...'. Ik weet nu niet meer wat ik nou moet doen, ik bedoel: ik wil niet wachten want ik ben er gewoon klaar voor en dan ga ik niet wachten omdat zij dat wil, dus moet ik dan gewoon mijn eigen gang gaan met een condoom en het risico dat het misgaat? hoe groot is die kans als je een condoom normaal gebruikt?

sorry voor de lange lap tekst.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 21:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Je moeder klinkt als een extremist. Je moet niet naar haar luisteren. Koop goede condooms of de pil.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 21:34
Verwijderd
ga eens langs bij de huisarts hij kan je beter voorlichten over anti-conceptiemiddelen dan je moeder, bovendien zijn er nog alternatieven naast de pil.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 23:34
Verwijderd
Uit je post begrijp ik dat je 18 bent. Oud genoeg om in dit geval niet meer naar je moeder te luisteren.
Bovendien heeft ze je bang proberen te maken voor de pil. Al die bijwerkingen komen lang niet bij iedereen voor. Ik zou gewoon aan de pil gaan, en gaan met die banaan.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 00:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Jij bent de enige die erover mag en moet beslissen. Uit je post klinkt een fundamentalistische moeder eigenlijk... Beslissingen over jouw relatie of jouw geluk gaan haar al jarenlang niets meer aan gezien de leeftijd die uit je post spreekt.

De zogenaamde nadelen van de pil worden soms gebruikt als demoniseringsmiddel om aan te zetten tot wachten met seks tot na het huwelijk.

Uiteraard is dit zwaar overdreven en soms zelf bewust gelogen. De kans dat je van de pil kanker krijgt (veelgehoord) is niet groter of kleiner dan de kans om van chips eten, of een rondje fietsen, kanker te krijgen. Geloof het dus niet. Ga op zoek naar de echte informatie, van objectieve bronnen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:07
doesje
doesje is offline
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben trouwens nog 17 (maar m'n moeder gaat er vanuit dat ik als ik nu zwanger zou raken 18 ben als ik dan een kind zou hebben - wat ik niet van plan was)

M'n moeder heeft me allerlei medische artikelen laten lezen over mogelijke bijwerkingen van de pil en er staan toch echt dingen tussen die van mij niet hoeven: versterking van depressiviteit, aankomen in gewicht, misselijkheid etc. En ik weet dat er verschillende pillen zijn die allemaal andere bijwerkingen kunnen hebben, maar ik vraag me af hoe groot de kans is dat je bijwerkingen krijgt. Ik denk niet dat m'n moeder tegen me wil liegen of me wil demoniseren door me dit te laten lezen, ze wil volgens mij dat ik niet alleen naar de voordelen kijk maar me ook bewust ben van eventuele nadelen. En het is natuurlijk een onnatuurlijk iets om je lichaam 'in de war' te sturen met hormonen, ik geloof dat dat haar grootste punt is.

Maar ze vind dat zij kan beslissen over wanneer ik met hem naar bed mag, en ze lijkt er gelijk vanuit te gaan dat als ik het nu doe ik gelijk zwanger ben. Ik denk dat als je een condoom netjes gebruikt zoals het hoort dat er weinig mis kan gaan, of zit ik er heel ver naast nu?

M'n moeder had ook iets over dat je een inwendig onderzoek moet ondergaan als je bij de dokter een recept voor de pil gaat halen, is dit waar? Dit lijkt me namelijk echt niets... Maar ja, als het moet...

Ik zit nu dus echt met een dilemma: als ik zeg dat ik de pil niet wil voorlopig dan vind mn moeder dat ik dan net zo goed ook kan wachten met sex en als ik de pil wel wil dan doet ze evengoed moeilijk. Ze vind het raar "dat je tegenwoordig zo vroeg met elkaar naar bed moet", maar als ik haar uitleg dat er niemand is die zegt dat het moet, roept ze des te harder dat ik dan ook best kan wachten. Ik vind het prima dat zíj de keuze heeft gemaakt om met sex te wachten tot na het huwelijk, maar zij wil niet dat ik na 3 of 4 maanden met mijn vriend naar bed ga terwijl ze zelf na krap anderhalf jaar getrouwd is

Ik denk dat ik sowieso mijn eigen gang wel ga, maar hoe groot is de kans eigenlijk dat het misgaat als je alleen een condoom (correct) gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:37
Verwijderd
Dat je een inwendig onderzoek zou moeten ondergaan is niet waar. Als je naar de huisarts gaat, en vraagt om de pil, schrijft hij je die - na een paar vragen over bijvoorbeeld trombose - gewoon voor. En het zou kunnen dat je in het begin wat last hebt van de pil, je moet er toch aan wennen. Misschien moet je zelfs van pil wisselen (ik werd bijvoorbeeld enorm misselijk van microgynon 30, maar van marvelon merk ik niets), maar er is vast een pil die bij je past ik zou als ik jou was toch je probleem aan de huisarts voorleggen. Ik weet niet of je nog op de middelbare school zit, maar je kunt ook naar je schoolarts gaan voor meer informatie.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat ik sowieso mijn eigen gang wel ga, maar hoe groot is de kans eigenlijk dat het misgaat als je alleen een condoom (correct) gebruikt?
Het is natuurlijk goed van je moeder dat ze je laat zien wat de mogelijke bijwerkingen zijn. Ik heb zelf nergens last van, maar hoor wel verhalen van mensen die wel last krijgen. Alleen een condoom zou ik bij regelmatige seks niet willen, daarvoor kan er te makkelijk wat mis gaan. Maar je kan wel kijken naar andere anti-conceptie middelen waar wat minder hormonen in zitten, of beginnen met een hele lichte pil.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 20:00
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Laat je niet bang maken door je moeder wat betreft de pil. Ga naar de huisarts, die kan je precies uitleggen hoe het zit met bijwerkingen, hormonen en veranderen van pil als je er te veel last van hebt. En een inwendig onderzoek is al jaren geleden afgeschaft, je krijgt het recept gewoon na een gesprekje mee (mits er geen problemen zijn natuurlijk).
En het is inderdaad jouw beslissing. Uit je posts blijkt dat je slim genoeg bent om het veilig te doen en te voorkomen dat je zwanger raakt. Dus als jij seks wilt hebben, aan de pil wilt of maagd wil blijven tot na je huwelijk (beetje laat nu ); doe het gewoon, het is jouw leven en relatie, niet die van je moeder.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 20:19
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Ik ben sinds mijn 16e aan de pil. Ik kan je garanderen dat ik nooit last van wat voor bijwerking dan ook heb gehad. Niet depressief, niet minder zin in seks, geen overdosis puitjes of kilo's extra zwabberend vet. Ik ben gewoon nog steeds dezelfde persoon, alleen kies ik nu zelf wanneer ik ongesteld wordt en daarmee ook wanneer ik eventueel zwanger zou willen worden. Ik ken verder ook niemand die last heeft van bijwerkingen van de pil, en vrijwel al mijn vriendinnen slikken hem (of gebruiken een Nuva-ring).

Als ik jou was zou ik zelf een afspraak met de dokter maken. Deze heeft ten eerste beroepsgeheim en kan je ten tweede wat objectiever inlichten over de voors en tegens van de pil. Toen ik de pil aanvroeg heeft de dokter me heel kort een paar algemene vragen gesteld en me toen de lichtste pil die er is voorgeschreven. Wanneer er geen redenen zijn om een zwaardere pil te nemen wordt die ook niet voorgeschreven. Op die paar vragen na is van een onderzoek geen sprake, al helemaal niet van een inwendig onderzoek. Dit was alleen zo toen de pil net op de markt gebracht was, inmiddels alweer tientallen jaren terug dus.

Het is natuurlijk niet leuk om je pilgebruik voor je moeder verborgen te houden. Ook is het niet leuk om niet met je vriendje naar bed te gaan terwijl je dit wel wilt en heel goed weet waarom je dat doet en waar je mee bezig bent. Als ik jou was zou ik het dan ook gewoon tegen mijn moeder zeggen, maar ik kan me voorstellen dat je hier tegenop ziet. Je moeder heeft immers niets met jouw seksleven te maken.
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 00:34
luchtballon
Avatar van luchtballon
luchtballon is offline
Vertel je moeder dat je hoe dan ook wel seks gaat hebben en dat je dat dan beter veilig kan doen met de pil dan alleen met condoom. Of zou ze dat eeeecht niet accepteren?

Kans dat het mis gaat met een condoom, hmmja, ik ken in mijn omgeving 3 mensen die een abortus hebben gehad, en 1 met een kind, ze zijn allemaal 18-20 jaar en waren niet aan de pil. Ze zeggen niet gemerkt te hebben dat het condoom stuk was. Ongeveer 2% van de condooms is niet goed geloof ik, maar de kans dat je dan zwanger wordt is natuurlijk niet 2% van de keren dat je seks hebt. Vaak genoeg doen, gaat het vanzelf fout Op zich is een condoom redelijk veilig, maar de pil vind ik toch beter.
__________________
Don't worry, be happy
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 00:46
Verwijderd
Met een condoom vrijen is zeker niet onverstandig, maar beter is het om, zolang je niet beide getest bent, het met beide te doen; zowel de pil als het condoom.

Maar over die mogelijke bijwerkingen: Lees de bijsluiter van een paracetamol maar eens. Daar wordt je ook niet bepaald vrolijk van, maar het gebruik ervan wil niet zeggen dat je het dan ook krijgt. Het zijn ook inderdaad mogelijke bijwerkingen.
Voor goede voorlichting kan je denk ik inderdaad beter naar je huisarts gaan. Die zal objectiever zijn dan je moeder.
Als je het dan doet, doe het dan in ieder geval veilig. En je komt over als een verstandige meid, dus dat komt vast wel goed.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 02:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En het is natuurlijk een onnatuurlijk iets om je lichaam 'in de war' te sturen met hormonen, ik geloof dat dat haar grootste punt is.
Wat natuurlijk is doet er niet zo veel toe. Hormonen zijn een middel tot een doel, en geen doel op zich. Als jij hormonen (uit de pil) gebruikt om niet ongewenst zwanger te worden is dat hartstikke normaal.

Het is ook 'niet natuurlijk' dat mensen kleren aantrekken, toch zie ik mensen daarom nog niet zo snel nudist worden..
Citaat:
Maar ze vind dat zij kan beslissen over wanneer ik met hem naar bed mag
Dat wordt het tijd om eens flink ruzie te maken over van wie jouw leven nu eigenlijk is. Ik heb het daar eigenlijk ook al verklapt: *jouw* leven.
Citaat:
M'n moeder had ook iets over dat je een inwendig onderzoek moet ondergaan als je bij de dokter een recept voor de pil gaat halen, is dit waar?
Nope, dat gebeurd niet.
Citaat:
Ik denk dat ik sowieso mijn eigen gang wel ga, maar hoe groot is de kans eigenlijk dat het misgaat als je alleen een condoom (correct) gebruikt?
Klein. Zeker als je volledig droog er flink ruig tegenaan gaat (en dat doe je niet, want dat doet pijn) zijn ze lastig kapot te krijgen.

Vind je zelfs die verzekering niet genoeg, dan kan je extra sterke condooms kopen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 04:11
Verwijderd
Ik en mijn vriend gebruiken al 5 jaar probleemloos condooms, waarvan ik er twee ook aan de pil was.

In die tijd is het mss twee keer fout gegaan,; 1 keer kapot, 1 keer afgegleden en niet gemerkt.

Het is natuurlijk niet leuk dat je moeder er zo tegen is, maar ik zou er ook niet te ver tegen in gaan. Seks zou ik wel hebben, maar als je het niet zeker weet van de pil.. doe het gewoon met condoom.

Zelf heb ik hele negatieve ervaring met de pil, dus dat zou ik je ook niet aanraden. Mijn doctor was eigenlijk ook blij toen ik haar vertelde dat ik de pil niet meer wou, ze zei zelf dat de minder hormonen en troep je in je lichaam doet, de beter. En op zich, baby's horen bij sex eigenlijk.... als je wilt sexen moet je toch ook de verantwoordelijkheid nemen dat die kans bestaat.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 08:47
Muchacha
Avatar van Muchacha
Muchacha is offline
Ik gebruik de Nuvaring, daarmee heb je nog minder hormonen in je lichaam en het werkt goed . Ik zou gewoon aan de pil, ring, pleister gaan en daarbuiten, als je echt veilig wilt zijn, nog een condoom gebruiken. Of je dit tegen je moeder vertelt, moet je zelf weten. Het zijn haar zaken niet en het is jouw leven, maar ik kan me voorstellen dat alles stiekem doen ook niet leuk zal zijn. Maar ik zou seks zeker en vast niet laten voor haar!
__________________
La vida es como la espuma, por eso hay que darse como el mar...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 09:22
Verwijderd
Ik zou zeker niet alleen op condooms vertrouwen. Bij mij ging ie kapot de eerste keer dat ik met iemand naar bed ging en ik kon mijn moeder dus op zondagochtend gaan vertellen wat er was gebeurd en dat ik een lift nodig had naar de weekend apotheek. Mijn moeder is een lieve en nuchtere vrouw maar ik hoop haar echt nooit, nooit, nooit mee zo verdrietig en teleurgesteld te zien. Als ik er aan terugdenk ga ik me bijna weer schamen dat ik toen zo stom ben geweest (en het is inmiddels al 7 jaar terug)

Daarnaast kun je ook eens nadenken over hoe zwaar en/of onregelmatig jouw menstruatie is. Die van mij was zo regelmatig als de klok, maar dusdanig zwaar dat ik toen met de pil ben gestart (en het kwam ook wel mooi uit dat ik ook aan de pil wilde vanwege een nieuw vriendje) Zo kun je toch aan de pil, zonder tegen je moeder te liegen en krijg je toch wat je hebben wil.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 10:16
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Ik zou zeker niet alleen op condooms vertrouwen. Bij mij ging ie kapot de eerste keer dat ik met iemand naar bed ging en ik kon mijn moeder dus op zondagochtend gaan vertellen wat er was gebeurd en dat ik een lift nodig had naar de weekend apotheek. Mijn moeder is een lieve en nuchtere vrouw maar ik hoop haar echt nooit, nooit, nooit mee zo verdrietig en teleurgesteld te zien. Als ik er aan terugdenk ga ik me bijna weer schamen dat ik toen zo stom ben geweest (en het is inmiddels al 7 jaar terug)
Lijkt me niets om me voor te schamen..? Met een condoom kan het nu eenmaal misgaan, zeker de eerste keer. Erna adequaat handelen en niet meer over lullen.

Ik snap af en toe niet wat dat toch is met sommige angstige moeders... en dan die rare smoezen waarmee ze vooral dochters van de seks af willen houden. Zwangerschap kun je op een fantastische manier voorkomen, seks is een zaak van de twee partners in kwestie (zeker als ze meerderjarig zijn), en wanneer één van de twee alsnog fout gaat kun je altijd herstellen.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 10:39
Verwijderd
Citaat:
Ik zou zeker niet alleen op condooms vertrouwen. Bij mij ging ie kapot de eerste keer dat ik met iemand naar bed ging en ik kon mijn moeder dus op zondagochtend gaan vertellen wat er was gebeurd en dat ik een lift nodig had naar de weekend apotheek. Mijn moeder is een lieve en nuchtere vrouw maar ik hoop haar echt nooit, nooit, nooit mee zo verdrietig en teleurgesteld te zien. Als ik er aan terugdenk ga ik me bijna weer schamen dat ik toen zo stom ben geweest (en het is inmiddels al 7 jaar terug)

Daarnaast kun je ook eens nadenken over hoe zwaar en/of onregelmatig jouw menstruatie is. Die van mij was zo regelmatig als de klok, maar dusdanig zwaar dat ik toen met de pil ben gestart (en het kwam ook wel mooi uit dat ik ook aan de pil wilde vanwege een nieuw vriendje) Zo kun je toch aan de pil, zonder tegen je moeder te liegen en krijg je toch wat je hebben wil.
Waarom zou ja daar nu verdrietig en teleurgesteld om zijn? Dat is alles behalve nuchter. "He, mijn dochter was zo verstandig om voorbehoedsmiddelen te gebruiken! Wel jammer dat het ding kapot ging, maar dat is niet haar schuld. Snik, snotter "
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 10:39
Verwijderd
Citaat:
En op zich, baby's horen bij sex eigenlijk.... als je wilt sexen moet je toch ook de verantwoordelijkheid nemen dat die kans bestaat.
En zolang je geen kinderwens hebt is het zaak om die kans zo klein mogelijk te houden.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 11:26
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
En op zich, baby's horen bij sex eigenlijk....


Nee.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 11:26
Verwijderd
Ik zou zeggen: Naar de huisarts gaan en aan de pil! Als jij dat wil, is het jouw zaak, niet die van je moeder.
Wat betreft de bijwerkingen; dat loopt denk ik wel los. In alle bijsluiters van alle medicijnen staan alle mogelijke bijwerkingen, en daar staan dingen bij waarvan je denkt: 'Juh, als ik dat allemaal krijg, laat dat pilletje dan oko maar zitten. Dan maar liever hoofdpijn.' Dat doe je toch ook niet? En natuurlijk, verhalen zijn er altijd. Een klasgenootje is 5 kilo aangekomen door de pil, een ander was drie weken aan een stuk door ongesteld. Maar het overgrote deel van de meiden in mijn omgeving, hebben geen last van alle bijverschijnselen, hoogstens minder puistjes en minder buikpijn. Net als ik, trouwens.
Als het over je moeder gaat; wat LittleStar3 zegt. Heb je veel buikpijn, word je erg onregelmatig ongesteld en/of krijg je veel puistjes rond je menstruatie? Gooi het daar op! Of maak je moeder wijs dat je vier maanden niet ongesteld bent geweest, ga na de dokter, onderga een inwendig onderzoek, laat bloed prikken en kom tot de conclusie dat daar niks mis mee is. Dan krijg je ook de pil voorgeschreven. Tenminste, dat was bij mij zo. Maar ik maakte mijn moeder niks wijs, ik was echt al vier maanden niet meer ongesteld geweest.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 12:06
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik zou gewoon naar de huisarts gaan voor informatie over de pil.
Ik moet zeggen dat ik zelf altijd erg veel last van hoofdpijn heb wanneer ik de pil gebruik, daarom gebruik ik 'm ook niet meer. Maar ik ben sowieso erg hoofdpijngevoelig, dus dat zegt niks. Mijn zusje slikt al jaren de pil en die heeft nergens last van.

En anders, tja, gewoon naar de drogist en een flinke voorraad comdooms halen!
Je moeder hoeft het toch ook allemaal niet te weten?
Ik heb haar ook nooit iets over mijn seksleven verteld.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 13:25
Verwijderd
Citaat:


Nee.
Trauma's?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 13:26
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik niet, maar die babies wel.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 13:28
Verwijderd
Citaat:
En zolang je geen kinderwens hebt is het zaak om die kans zo klein mogelijk te houden.
Yeh. Maar is het niet statistisch zo dat bij juist gebruik het condoom maar een ietsjepietsje minder veilig is dan de pil, want die percentages voor de pil tellen ook alleenmaar bij perfect gebruik. En er zijn vrij weinig meiden die er toch nooit een paar uur, of een halve dag naast zitten.... nouja ik in elk geval niet.

En voor de rest, ik vind het noggalflauw eigenlijk dat mensen de TS aanmoedigen om vooralte gaan bokken tegen haar moeder. Ieder heeft zijn mening, en de ts vind duidelijk iets anders dan haar moeder... met schreeuwen en ruzie trappen kom je daarniet uit.

Ik zou zelf gewoon sex hebben, zonder het er nog verder over te hebben, het is tenslotte je eigen keuze, en me d'r verder niet meer druk over maken. (Tenzij ze binnen komt wandelen, natuurlijk)
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Ik niet, maar die babies wel.
Ohjee
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 16:29
Verwijderd
[QUOTE=Arenda;26477674]Yeh. Maar is het niet statistisch zo dat bij juist gebruik het condoom maar een ietsjepietsje minder veilig is dan de pil, want die percentages voor de pil tellen ook alleenmaar bij perfect gebruik. En er zijn vrij weinig meiden die er toch nooit een paar uur, of een halve dag naast zitten.... nouja ik in elk geval niet.

[QUOTE]

Condoom 2% 12%
De pil (combinatiepil) 0,1% 3%

Waarbij het eerste cijfer de kans in theorie is en het tweede de kans in de praktijk.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 17:37
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ff over dat verhaal van wachten tot sex na het huwelijk he.....er zijn sommige die hechten daar veel waarde aan. Maar ik heb het idee dat je altijd eerst van de voren geexperimenteerd moet hebben voordat je trouwt.

Ik bedoel daarmee: als je pas sex hebt na je huwelijk ( en het dus wrrs je enige sexparter zal blijven je hele leven) heb je toch altijd de vraag:'' Hoe zou de sex met een ander zijn?''

ff ontopic: als jij de pil wil moet je dat zeker doen, vooral als jij je daar fijner bij voelt
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 18:24
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Op de manier waarop ik je verhaal lees zou ik amper kunnen opmaken dat je moeder fundamentalistisch is, of zo. Eigenlijk heeft ze op heel veel vlakken ook gelijk. De pil heeft niet alleen maar voordelen, maar ook nadelen. Het kan een invloed hebben op je mentale gesteldheid, je kan er zwaarder van worden, en je zal er op lange termijn echt niet vruchtbaarder van worden. Maar je moet dit niet direct zien als een manier om je eraf te houden, wel om je er een beter beeld van te geven. Niet enkel het positieve beeld dat je misschien zelf eerst had.

Wat ook klopt: de mentaliteit van jongeren is niet meer dezelfde als die van toen je moeder jouw leeftijd had. Tegenwoordig heet het "je kan (in sommige groepen moet) seks hebben als je er klaar voor bent. Vroeger was dat "je hebt seks met elkaar vanaf het moment dat je samen een heel stevige relatie hebt, en liefst ook als je al een hele tijd samen bent." Met die mening is niks fout. Maar ik denk niet dat je moeder je wil verplichten om op dezelfde manier tegen alle dingen aan te kijken als zij ertegen kijkt. Au fond zal je zelf de keuze moeten maken, en dat weet zij ook.

Iets als "Vertel je moeder dat je hoe dan ook wel seks gaat hebben en dat je dat dan beter veilig kan doen met de pil dan alleen met condoom." (sorry, vogelvrij, niet persoonlijk bedoeld) vind ik dan ook bullshit. Het is niet aan jou om je moeder van jouw standpunt te overtuigen, het is ook niet aan jou om absoluut je gelijk aan te geven. Het enige wat je moet doen (en volgens mij doe je dat ook wel) is duidelijk haar argumenten ook meenemen in je overweging. En ook al ben je het niet met haar eens, geef haar wel de kans om je te beschermen tegen jezelf.
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 18:52
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Gewoon aan de pil gaan.
Misschien moet je moeder er even aan wennen dat haar kleine meisjes groot is geworden. En over die bijwerkingen moet je niets van aantrekken. Lees de bijwerkingen van een paracetemolletje maar, daar schrik je ook van en die neem je waarschijnlijk wel regelmatig!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:55
trophus
Avatar van trophus
trophus is offline
Goh, je moeder is er best extreem in. Ik vind haar aanpak erg gemeen.

Als ik jouw was zal ik artikelen uitprinten over jonge meisjes (vaak in Amerika) die geen seks mogen van hun moeder. Het toch doen, zwanger raken omdat ze niet aan de pil zijn en zelfmoord plegen of hun kind doodgooien o.i.d. en in een kliniek terecht komen of op een andere manier psychisch helemaal doordraaien, omdat ze bang zijn om aburtus te plegen en dat aan de moeder uit te moeten leggen (of geen abortus kunnen plegen door wat voor vage wet dan ook).
Misschien begrijpt ze dan waar ze mee bezig is
__________________
Hello, 911? It's Quagmire. Yeah, it's caught in the window this time.
Hugs are drugs and I'm an addict.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:59
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
En voor de rest, ik vind het noggalflauw eigenlijk dat mensen de TS aanmoedigen om vooralte gaan bokken tegen haar moeder. Ieder heeft zijn mening, en de ts vind duidelijk iets anders dan haar moeder... met schreeuwen en ruzie trappen kom je daarniet uit.

Ik zou zelf gewoon sex hebben, zonder het er nog verder over te hebben, het is tenslotte je eigen keuze, en me d'r verder niet meer druk over maken. (Tenzij ze binnen komt wandelen, natuurlijk)
Idd. Wees volwassen, mensen, en ga geen ruzie schoppen. I've been there. Gewoon niks zeggen en braaf ja knikken. Doe ondertussen je eigen ding, mits goed beschermd natuurlijk. Dat werkt het beste.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 20:12
Sens.
Sens. is offline
Van al deze bijwerken die er kunnen optreden, hebben heel veel vrouwen geen last... Moest er bij jou wel een bijwerking zijn, denk ik dat dat eerder ligt aan een pil die niet bij jouw past....

Ikzelf neem de Diane-pil, deze is mij voorgeschreven toen ik 16 was door een gynecoloog... (Mijn regels waren heel erg pijnlijk en de pil nemen voorkomt dat) Deze pil is de lichtste variant die er is ( dat vertelde de gynecoloog mij toch voor zover ik me dat herriner) en is bovendien goed tegen puisten

Langs de ene kant is het wel goed dat je weet dat er neveneffecten kunnen zijn, maar ik heb nog nooit mensen uit mijn omgeving daarover horen klagen...
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 20:43
Muchacha
Avatar van Muchacha
Muchacha is offline
Citaat:
Ikzelf neem de Diane-pil, deze is mij voorgeschreven toen ik 16 was door een gynecoloog... (Mijn regels waren heel erg pijnlijk en de pil nemen voorkomt dat) Deze pil is de lichtste variant die er is ( dat vertelde de gynecoloog mij toch voor zover ik me dat herriner) en is bovendien goed tegen puisten
Bedoel je Diane-35?? Want da's de zwaarste! Die heb ik een tijdje genomen, tegen puistjes idd, maar ik ben er gauw mee gestopt. Ik werd er heel depri van en mijn seksdrive nam af . En hoofdpijn.
__________________
La vida es como la espuma, por eso hay que darse como el mar...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 03:29
Verwijderd
Citaat:
*knip*
Dat wou ik ongeveer zeggen, wat een top antwoord.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 07:58
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Van al deze bijwerken die er kunnen optreden, hebben heel veel vrouwen geen last... Moest er bij jou wel een bijwerking zijn, denk ik dat dat eerder ligt aan een pil die niet bij jouw past....

Ikzelf neem de Diane-pil, deze is mij voorgeschreven toen ik 16 was door een gynecoloog... (Mijn regels waren heel erg pijnlijk en de pil nemen voorkomt dat) Deze pil is de lichtste variant die er is ( dat vertelde de gynecoloog mij toch voor zover ik me dat herriner) en is bovendien goed tegen puisten

Langs de ene kant is het wel goed dat je weet dat er neveneffecten kunnen zijn, maar ik heb nog nooit mensen uit mijn omgeving daarover horen klagen...
Wat Muchacha ook al zegt: de Diane- pil is echt ontzettend zwaar!! Daar zitten zó tyfusveel hormonen in (tegen puistjes/zweten/ongewenste haargroei/...)

Maar zolang jij er geen last van hebt, is het natuurlijk prima, dan past die pil waarschijnlijk wel goed bij je. Ikzelf vind 'm te zwaar en kreeg ook al die bijwerkingen die Muchacha noemde.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 12:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En voor de rest, ik vind het noggalflauw eigenlijk dat mensen de TS aanmoedigen om vooralte gaan bokken tegen haar moeder.
Nee, je kan liever ja zeggen en nee doen, en als zijnde TS tegen je ouders liegen, terwijl het probleem blijft bestaan, wil je zeggen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 13:55
deoxyribose
deoxyribose is offline
Welk 'probleem'? Die moeder kan ze toch makkelijk omzeilen?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 14:27
doesje
doesje is offline
Ik heb mijn moeder al eens duidelijk gemaakt dat wanneer ik er klaar voor ben ik toch wel met hem naar bed ga en ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik heel goed mijn eigen grenzen kan stellen (voor het geval ze bang was dat ik geen macht over mezelf had/ik niet tegenover mijn vriend zou kunnen aangeven waar mijn grenzen lagen) en dat ik echt wel weet dat ik sowieso nooit zonder condoom sex zou hebben (zolang ik geen kinderwens heb, wat niet het geval is).

Ik vind het prima van haar dat ze me tegen mijn eigen naďviteit beschermt door me ook te confronteren met mogelijke bijwerkingen, dat doet ze namelijk niet om mij er vanaf te houden. Maar een pil met minder hormonen, werkt die ook automatisch minder goed tegen zwangerschap dan een zwaardere pil?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Maar een pil met minder hormonen, werkt die ook automatisch minder goed tegen zwangerschap dan een zwaardere pil?
Nope.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Ik heb mijn moeder al eens duidelijk gemaakt dat wanneer ik er klaar voor ben ik toch wel met hem naar bed ga en ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik heel goed mijn eigen grenzen kan stellen (voor het geval ze bang was dat ik geen macht over mezelf had/ik niet tegenover mijn vriend zou kunnen aangeven waar mijn grenzen lagen) en dat ik echt wel weet dat ik sowieso nooit zonder condoom sex zou hebben (zolang ik geen kinderwens heb, wat niet het geval is).

Ik vind het prima van haar dat ze me tegen mijn eigen naďviteit beschermt door me ook te confronteren met mogelijke bijwerkingen, dat doet ze namelijk niet om mij er vanaf te houden. Maar een pil met minder hormonen, werkt die ook automatisch minder goed tegen zwangerschap dan een zwaardere pil?
Nee hoor, maakt geen verschil, behalve de minipil - die moet je echt heel consequent elke dag op dezelfde tijd slikken, anders is het onveilig. Maar 'gewone' pillen zijn even veilig, of ze nu zwaar of licht zijn. Maar daarvoor moet je denk ik naar het grote piltopic op L&G.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 14:50
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Ik vind het prima van haar dat ze me tegen mijn eigen naďviteit beschermt door me ook te confronteren met mogelijke bijwerkingen, dat doet ze namelijk niet om mij er vanaf te houden. Maar een pil met minder hormonen, werkt die ook automatisch minder goed tegen zwangerschap dan een zwaardere pil?
Je moeder heeft gelijk door aan jou te laten zien dat de pil niet alleen maar voordelen heeft. Je kan het proberen, en kijken of het bevalt. Of neem de Nuva ring, die is makkelijker in gebruik en geeft minder bijwerkingen. Maar ook die kan natuurlijk soms bijwerkingen geven(zoals bij mij hihi).
Dan heb je nog spiraaltje, met of zonder hormonen. Echt waar er zijn zat mogelijkheden, ikzelf gebruik alleen condooms. Bij juist gebruik is er weinig kans op zwangerschap, en als het ding een keer scheurt heb je nog de morning after. Lees jezelf gewoon een keer goed in op een onafhankelijke site, over allesoorten anticonceptie en ga dannaar de huisarts.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 15:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar een pil met minder hormonen, werkt die ook automatisch minder goed tegen zwangerschap dan een zwaardere pil?
De huisarts verklaarde waar ik bij was dat lichter even goed werkt als zwaarder. Dan hebben we het over microgynon vs lovette overigens. Als er al een verschil in de effectiviteit is zal dat te verwaarlozen zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 18:01
doesje
doesje is offline
Ik heb net weer met mn moeder gesproken, haar verteld over wat ik op internet aan informatie had gevoden over de Nuvaring en het lijkt er bij haar echt niet in te willen dat het mijn leven en mijn relatie is en dat ik dus degene ben die daarover moet beslissen. Ze vind dat het te vroeg is voor iemand van net 17 om na 4 maanden al met elkaar naar bed te gaan, ze vind dat ik daar nog maar een paar maanden mee moet wachten tot we een zekerdere relatie hebben maar ik vind dat we dat nu al hebben. Aangezien zij van mening is dat ik moet wachten (en ze is nu zelfs op het idee gekomen dat ze het me ook kan verbieden omdat ik minderjarig ben (gelukkig ziet ze wel in dat het dan altijd nog stiekem kan)) vind ze ook dat ik nog niet aan de pil/nuvaring mag of whatever, "want je doet het voorlopig toch nog niet". Ik zei dat als ik het doe ik het sowieso met condoom zou doen maar juist om extra zekerheid te hebben aan de pil wil, maar nee...

Ik zie m'n vriend ongeveer 2 tot 3 weekenden per maand en ze vind dat we elkaar eerst maar beter moeten leren kennen (like wtf, ik ken m al ruim anderhalf jaar) en dan over een paar maanden pas met elkaar naar bed. Ik weet echt niet hoe ik haar er nu van kan overtuigen dat het toch echt míjn leven en relatie zijn en dat zij daar wat dit betreft niets over te zeggen hebben en ik weet al helemaal niet hoe ik haar om moet praten dat ik aan de pil mag, want "de pil zit vol hormonen die niet in je lichaam thuishoren dus het is nergens voor nodig om daar nu al mee te beginnen als je toch pas over een paar maanden sex gaat hebben". Ik moest me erg inhouden zodat ik er niet uiflapte "wie zegt dat?", want dan had ik het voorgoed verknald. Ik probeer het op een rustige manier met haar op te lossen want ik heb geen zin in ruzie, maar het wil er echt niet in dat er een generatieverschil is tussen toen zij jong was en mij nu. Bovendien zou ik het nooit doen als ik niet zeker was van de relatie die ik heb.

Wat moet ik nu in vredesnaam doen? Sowieso gewoon sex hebben, dat wel, maar ik ben bang dat ze erachter komt en dan zijn de poppen aan het dansen... En bovendien lijkt het me niet fijn om sex te hebben en hoort te genieten en maar in je achterhoofd bezig bent met "dit keurt ze niet goed en ik krijg geheid problemen als ze het ontdekt". Dan maar gewoon die paar maanden waar ze het over heeft gewoon sex hebben met alleen een condoom? Ik weet het niet meer...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Nee, je kan liever ja zeggen en nee doen, en als zijnde TS tegen je ouders liegen, terwijl het probleem blijft bestaan, wil je zeggen?
Nee. Wat ik wil zeggen, blijf rustig en meningen verschillen nu eenmaal. Nadat je een paar keer uitgelegd hebt dat je het toch echt wilt, heeft het toch geen zin meer die discussie aan te gaan? Ik zou het onderwerp daarna vermijden. Aangezien je toch weet waar je moeder staat, en zij waar haar moeder staat, en de een hoeft de ander niet te overtuigen van zijn gelijk.

Alsde TS denkt dat ze oud genoeg is, zin heeft, weet ik veel, moet ze gewoon sexen als ze dat wil en ja het probleem blijft bestaan maar er verder over ruzien heeft ook geen nut. Dus ja, als haar moeder het er verder nog over heeft zou ik wel eerlijk blijven en zeggen ja ik ga het toch doen, maar daarna ook de discussie beindigen, niet liegen dus, wel doen.

En ja het probleemblijft welbestaan, maar dat is onvermijdelijk.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Wat moet ik nu in vredesnaam doen?
Dat kun je alleen zelf uitzoeken. Kijk ik zat in een ongeveer soortgelijke situatie, een moeder die keihard tegen de pil was. (Ook vanwege borstkanker in de familie en de relatie met hormonen etc.)
Vriendje, ik was net zou oud als jij en nadat ik mijn vriend ongeveer een jaar kende, 3 maand verkering, ben ik toch met hem naar bed gegaan.

Ik ben ook aan de pil gegaan, en van beiden heb ik spijt. De pil omdat mijn lichaam helemaal niet lekker reageert op de hormonen, en de sex omdat ik hem toch nog niet goed genoeg kende. Maar goed, als jij met hem naar bed wilt, en je voelt je daar lekker bij dan moet het ook kunnen, en dan zou ik me er eigenlijk alleen nog maar druk over maken wanneer en hoe.

Je kunt ook aan de pil gaan zonder toestemming van je moeder, afspraakje maken bij de doc en zo klaar. (Dit heb ik gedaan en die gedachten in je achterhoofd vallen nog wel mee eigenlijk, het liegen helaas niet zo, dat is nooit lekker)
Of je kunt condooms vertrouwen en bv geen sex hebben in de week van je ovulatie, om aan de veilige kant te zijn. De pil is effectiever maar na een beetje oefenen met condooms willen die dingen ook heel goed hoor, en zoals eerder gezegd, er is altijd nog de morningafter mocht het toch een keertje fout gaan. Ik heb zoals eerder gezegd, in vijf jaar tijd maar twee keer een ongelukje gehad... (waarvan ik de eerste twee jaar ook aan de pil was)
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 18:47
doesje
doesje is offline
Citaat:
Dat kun je alleen zelf uitzoeken. Kijk ik zat in een ongeveer soortgelijke situatie, een moeder die keihard tegen de pil was. (Ook vanwege borstkanker in de familie en de relatie met hormonen etc.)
Vriendje, ik was net zou oud als jij en nadat ik mijn vriend ongeveer een jaar kende, 3 maand verkering, ben ik toch met hem naar bed gegaan.

Ik ben ook aan de pil gegaan, en van beiden heb ik spijt. De pil omdat mijn lichaam helemaal niet lekker reageert op de hormonen, en de sex omdat ik hem toch nog niet goed genoeg kende. Maar goed, als jij met hem naar bed wilt, en je voelt je daar lekker bij dan moet het ook kunnen, en dan zou ik me er eigenlijk alleen nog maar druk over maken wanneer en hoe.

Je kunt ook aan de pil gaan zonder toestemming van je moeder, afspraakje maken bij de doc en zo klaar. (Dit heb ik gedaan en die gedachten in je achterhoofd vallen nog wel mee eigenlijk, het liegen helaas niet zo, dat is nooit lekker)
Of je kunt condooms vertrouwen en bv geen sex hebben in de week van je ovulatie, om aan de veilige kant te zijn. De pil is effectiever maar na een beetje oefenen met condooms willen die dingen ook heel goed hoor, en zoals eerder gezegd, er is altijd nog de morningafter mocht het toch een keertje fout gaan. Ik heb zoals eerder gezegd, in vijf jaar tijd maar twee keer een ongelukje gehad... (waarvan ik de eerste twee jaar ook aan de pil was)
Als je zonder toestemming/medeweten van je ouders aan de pil gaat dan moet je het neem ik aan ook zelf betalen? Ik heb nog geen eigen verzekering waar ik het kan declareren... Wat zou de pil kosten? En ik ben bang dat ik toch veranderingen in mijn gedrag/stemming krijg van de pil die gewoon gaan opvallen. Ik wil het niet stiekem doen (sex wel, de pil niet). Maar ik wil gewoon aan de pil om een veiliger gevoel te hebben dan alleen met condoom. Ik ben al een keer met hem naar bed geweest en ik was toch wel bang of alles wel goed gegaan was en of ik wel ongesteld zou worden...
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 18:54
Verwijderd
Die veranderingen in stemming vallen heel erg mee hoor, ik had er toevallig meer last van maar over het algemeen is dat niet merkbaar voor anderen. je kunt ook gewoon uitproberen en kijken wat je vind, voor je eigen gemoedsrust.

Hoeveel het kost, geen id, ik woon niet in Nederland, moet je ff in het grote pil-topic kijken, maar ja dan moet je het idd zelf betalen...maar zo duur is het als het goed is niet hoor. Die van mij was 20 dollar per maand.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:00
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Als je zonder toestemming/medeweten van je ouders aan de pil gaat dan moet je het neem ik aan ook zelf betalen? Ik heb nog geen eigen verzekering waar ik het kan declareren... Wat zou de pil kosten? En ik ben bang dat ik toch veranderingen in mijn gedrag/stemming krijg van de pil die gewoon gaan opvallen. Ik wil het niet stiekem doen (sex wel, de pil niet). Maar ik wil gewoon aan de pil om een veiliger gevoel te hebben dan alleen met condoom. Ik ben al een keer met hem naar bed geweest en ik was toch wel bang of alles wel goed gegaan was en of ik wel ongesteld zou worden...
Je hoeft het niet zelf te betalen, je kunt het gewoon declareren bij je verzekering. Meestal doet de apotheek dat zelfs voor je. Volgens mij is mijn pil 17 Euro per half jaar, dus 34 Euro per jaar.
En ik zou gewoon aan de pil gaan. Je moeder moet ooit leren dat jij je eigen keuzes mag/kan/zal maken.
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Doorschrijven of niet?
l-i-e-n-n-e
7 30-06-2008 19:02
Liefde & Relatie Vervolg op: 'Vanavond gaan of niet?'
martina1991
54 05-09-2006 11:00
Liefde & Relatie vervolg... wachten
Roffachick
52 21-02-2006 17:05
Liefde & Relatie wachten of niet?
Roffachick
48 14-02-2006 16:34
Liefde & Relatie Te snel of niet?
Boris_Beer
48 03-02-2005 13:12
Liefde & Relatie wel of niet praten met hem
angel850
7 20-10-2004 16:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:42.