Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 10:05
Kreator
Avatar van Kreator
Kreator is offline
Bij de Islam en het Christendom hoor ik wel vaker 2 dingen:

-ongelovigen zullen branden in de hel
-god is barmhartig etc

Kan iemand me dan even uitleggen hoe je die 2 dingen combineert als je nagaat dat Indianen die in Amerika leven en dus onmogelijk van een Jezus of Mohammed hebben kunnen horen voor 1492 en in elk geval tot die tijd fijn in natuurgodsdiensten geloofden?
__________________
Sterf, kuthoer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 10:31
Verwijderd
In de Bijbel staat ergens dat indien je er niet van gehoord hebt er niks aan de hand is.

Heb je er wel van gehoord, is het jou taak om het verder te verspreiden.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 10:32
Kreator
Avatar van Kreator
Kreator is offline
versnr?
__________________
Sterf, kuthoer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 10:35
Verwijderd
ik had verwacht dat je uit dat ergens wel op kon maken dat ik dat niet weet
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 10:35
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Kreator schreef op 08-06-2005 @ 11:32 :
versnr?
haha.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 10:46
Verwijderd
In de bijbel staat tevens dat je alleen maar jezus hoeft te accepteren als je verlosser om in de hemel te komen. Hitler zit nu dus volgens de christenen in de hemel, terwijl een willekeurige atheïstische filantroop eeuwig zal branden.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:18
see it
Avatar van see it
see it is offline
Waar het volgens de bijbel uiteindelijk op aankomt is een waar geloof in God en berouw van je zonden. Wanneer er op die punten niets verandert in het leven zal het idd. niet goed zijn.
De scheiding zit dus tussen ongeloof en geloof. Ongeloof wordt als een grote zonde gezien omdat het opstand tegen God is.

Ik zal verder geen uitspraken doen over mensen (Hitler/filantroop) omdat ik niet wil oordelen. Maar ik vind je uitspraak nogal kort door de bocht Meph!

Verder kan ieder mens God leren kennen uit de natuur, omdat die veel openbaart van de Schepper. Als ze dan bidden tot die God zal Hij een weg openen, daar ben ik van overtuigd.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:18
Verwijderd
logica > jou
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:23
Kreator
Avatar van Kreator
Kreator is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2005 @ 12:18 :
logica > jou
geef maar meteen even het goede voorbeel, forumprutser
__________________
Sterf, kuthoer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:24
Kreator
Avatar van Kreator
Kreator is offline
Citaat:
see it schreef op 08-06-2005 @ 12:18 :
Ik zal verder geen uitspraken doen over mensen (Hitler/filantroop) omdat ik niet wil oordelen. Maar ik vind je uitspraak nogal kort door de bocht Meph!
Toch valt dat te concluderen uit de tekst van de bijbel/koran.

Als god de mens naar zn evenbeeld heeft geschapen, waarom verschillen de ideeën van rechtvaardigheid klaarblijkelijk zo ontzettend?
__________________
Sterf, kuthoer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Kreator schreef op 08-06-2005 @ 12:23 :
geef maar meteen even het goede voorbeel, forumprutser
Ja, dit topic gaat vast ergens heen knul.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:29
Kreator
Avatar van Kreator
Kreator is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-06-2005 @ 12:26 :
Ja, dit topic gaat vast ergens heen knul.
Dan heb jij nog de verantwoordelijkheid om je fatsoenlijk te gedragen als forumbaas, maar kennelijk ben je te debiel om te begrijpen dat dat bij je functie hoort.
__________________
Sterf, kuthoer.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:46
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 11:55
Verwijderd
Graag weer ontopic allemaal en gewoon serieus reageren, want zo raar was de vraag niet.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 12:19
KMBA
KMBA is offline
Wat is dit voor een domme naam. Alsof God tegen logica is!

Jezus wordt ter heden dage ook misbruikt als rechtvaardiging voor dat het Christendom in de wereld verspreid moet worden, en dat het door de mensen hun strot gedauwd moeten worden, dit is natuurlijk verkeerd.

Jezus kreeg steun van mensen niet d.m.v radbraken, wurgen, pijnigen, verbranden en onderdrukken van "ongelovigen", maar hij sprak met de Mens, hij sprak met mensen, hij maakte contact.

Als Jezus, boeddha, Ghandi, Fransicus van Assani, Morihei Eushiba, Albert Einstein enz. zou tegenkomen dan zou hij hun niet hebben gedwongen om zijn geloof te belijden, maar hij zou het dialoog aangaan. Spreken, samen bidden/denken/mediteren enz.

In de bijbel zegt Jezus.. niemand komt tot Hem dan door mij, de meesten denken dan meteen dat het Christendom is (wat toen nog amper bestond), maar zou het niet kunnen dat Jezus bedoelde dat je eerst Verlicht[vervuld van Gods geest] moet zijn voordat je God echt kan zien en handelen in het beste belang van iedereen enz enz.

KMBA
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:35
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Geloven zoals het Christendom/Islam/Jodendom zijn allemaal krankzinnig en onlogisch.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:58
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-06-2005 @ 17:35 :
Geloven zoals het Christendom/Islam/Jodendom zijn allemaal krankzinnig en onlogisch.
ja, en je argumentatie..

__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:07
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 08-06-2005 @ 17:58 :
ja, en je argumentatie..

Oh mijn niet-bestaande God. Moet ik voor de 2374562956295629579119119264592659512956125e keer de klassieke argumenten boven water halen? Goed jij je zin.

Alwetendheid, God, Adam, Eva, Zondeval.

Zoek maar op die termen naar topics hier.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-06-2005, 17:33
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
RanC schreef op 08-06-2005 @ 18:07 :
Oh mijn niet-bestaande God. Moet ik voor de 2374562956295629579119119264592659512956125e keer de klassieke argumenten boven water halen? Goed jij je zin.

Alwetendheid, God, Adam, Eva, Zondeval.

Zoek maar op die termen naar topics hier.
Als ze zo klassiek zijn, waarom moet je dan iedere keer weer opnieuw je mening verkondigen? Volgens mij heb jij de grootste bekeringsdrang van alle forummers
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:37
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
De scheiding zit inderdaad tussen geloven/niet geloven. Dat wil zeggen: oprecht berouw en vergeving van zonden (allemaal gewerkt door de drieënige God) Dus een willekeurig christelijk mens, die de vergeving niet heeft ontvangen, gaat ook verloren.
Dat is dus wel iets anders als Mephostophilis zei.
Ik zou zo niet goed een antwoord kunnen geven op je vraag, Kreator. Dat vind ik zelf ook moeilijk. Misschien later...
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:41
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-06-2005 @ 18:33 :
Als ze zo klassiek zijn, waarom moet je dan iedere keer weer opnieuw je mening verkondigen? Volgens mij heb jij de grootste bekeringsdrang van alle forummers
like
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:06
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-06-2005 @ 18:37 :
De scheiding zit inderdaad tussen geloven/niet geloven. Dat wil zeggen: oprecht berouw en vergeving van zonden (allemaal gewerkt door de drieënige God) Dus een willekeurig christelijk mens, die de vergeving niet heeft ontvangen, gaat ook verloren.
Dat is dus wel iets anders als Mephostophilis zei.
Ik zou zo niet goed een antwoord kunnen geven op je vraag, Kreator. Dat vind ik zelf ook moeilijk. Misschien later...
Dus iemand die oprecht berouw heeft en vergeving wil (van wat of wie doet er even niet toe), maar geen christen is, die kan dus in de hemel komen dan?
Of moet je daar per se christen voor zijn? Als dat het geval is, is het dus wel zo dat mensen die goed geleefd hebben maar niet christelijk zijn in de hel komen, alleen omdat ze niet geloven.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:25
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
eerlijk gezegd vind ik de discussie over "wie komt er in de hemel" een beetje infantiel. In de eerste plaats omdat het uiteindelijk de Schepper is die dat bepaalt, en niet wij. In de tweede plaats omdat het komen in de hemel geen doel an sich zou moeten zijn, maar meer een soort, prettige bijkomstigheid.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:32
Syzygy
Avatar van Syzygy
Syzygy is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 08-06-2005 @ 19:25 :
eerlijk gezegd vind ik de discussie over "wie komt er in de hemel" een beetje infantiel. In de eerste plaats omdat het uiteindelijk de Schepper is die dat bepaalt, en niet wij. In de tweede plaats omdat het komen in de hemel geen doel an sich zou moeten zijn, maar meer een soort, prettige bijkomstigheid.
Het is geen infantiele discussie, aangezien de redenen waarom God iemand wel of niet "toelaat" in de hemel in strijd zijn met zijn zogenaamde barmhartigheid/rechtvaardigheid.
__________________
Ha ! I laugh at danger and drop ice cubes down the vest of fear.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:33
Leshy
Avatar van Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 08-06-2005 @ 19:25 :
In de tweede plaats omdat het komen in de hemel geen doel an sich zou moeten zijn, maar meer een soort, prettige bijkomstigheid.
Mwoah, als het leven uitmondt in óf een eeuwigheid werken en gefolterd worden in de hel, óf in de hele dag door een paar engelen met zoetgevooisde stemmen door de wolken gedragen worden, is het wel iets meer dan "een leuke bijkomstigheid".

Tenzij je in de hemel uiteraard keihard moet werken omdat al die wolken wel schoongehouden moeten worden, alle engelen halfnaakte Brad Pitt lookalikes zijn, en je in de hel de hele dag bier drinkt terwijl Satan onbetamelijke moppen zit te tappen en een paar schaarsgeklede succubi je proberen te verleiden met een zweep.

Keuzes, keuzes, keuzes.
__________________
Vrees mijn signature en vrees http://www.leshy.net
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 18:38
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Leshy schreef op 08-06-2005 @ 19:33 :
Mwoah, als het leven uitmondt in óf een eeuwigheid werken en gefolterd worden in de hel, óf in de hele dag door een paar engelen met zoetgevooisde stemmen door de wolken gedragen worden, is het wel iets meer dan "een leuke bijkomstigheid".

Tenzij je in de hemel uiteraard keihard moet werken omdat al die wolken wel schoongehouden moeten worden, alle engelen halfnaakte Brad Pitt lookalikes zijn, en je in de hel de hele dag bier drinkt terwijl Satan onbetamelijke moppen zit te tappen en een paar schaarsgeklede succubi je proberen te verleiden met een zweep.

Keuzes, keuzes, keuzes.
Steeds opnieuw wordt het argument aangehaald dat neerkomt op: Stel dat iemand niet gelovig is maar wel goed leeft, wat dan?

Ik bedoelde te zeggen dat een mens sowieso goed moet leven, omdat we nu leven. Wat later komt, komt later, je hebt alleen het nu. Een mens zou ongeacht zijn overtuigingen goed moeten leven. Met goed bedoel ik dan vooral dat anderen niet zouden mogen lijden door jouw handelen (en misschien zelfs wel het lijden van anderen verlichten).
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:43
Silver_Rose
Avatar van Silver_Rose
Silver_Rose is offline
wat een gelul we komen het tog nooi te weten


jah als we dood zijn
__________________
i'm really gettin pissed off right now,
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:44
Leshy
Avatar van Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 08-06-2005 @ 19:38 :
Een mens zou ongeacht zijn overtuigingen goed moeten leven. Met goed bedoel ik dan vooral dat anderen niet zouden mogen lijden door jouw handelen (en misschien zelfs wel het lijden van anderen verlichten).
Hear hear

Daar kan ik niets dan volledig mee instemmen
__________________
Vrees mijn signature en vrees http://www.leshy.net
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:22
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 08-06-2005 @ 19:38 :
Met goed bedoel ik dan vooral dat anderen niet zouden mogen lijden door jouw handelen (en misschien zelfs wel het lijden van anderen verlichten).
Ik snap je punt wel, maar ik vind het nog iets te kort door de bocht. Stel dat jij zielsveel van een jongen/meisje houdt en andersom die ook van jou, maar je weet dat zijn/haar ex er vreselijk onder lijdt op het moment dat je iets krijgt?
Dan moet je jezelf weg gaan cijferen als je anderen niet wilt laten lijden, wat ten koste gaat van jezelf (waarschijnlijk), waardoor je alleen uiteindelijk alleen maar minder steun kunt bieden aan zij die echt belangrijk voor je zijn.
Dat je anderen zo min mogelijk moet kwetsen lijkt me duidelijk, maar ik geloof niet in puur altruistische mensen.

Ontopic; De bijbel is waarschijnlijk door meerdere mensen geschreven en later vaak vertaald, dus dan is het niet zo vreemd dat er tegenstrijdigheden in staan. Tis vaak ook maar net hoe je het uitlegt en hoe letterlijk je de bijbel neemt.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 19:42
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 08-06-2005 @ 18:33 :
Als ze zo klassiek zijn, waarom moet je dan iedere keer weer opnieuw je mening verkondigen? Volgens mij heb jij de grootste bekeringsdrang van alle forummers
Omdat het nogal saai is als alleen Christenen hier zouden posten. En nee hoor, ik heb geen bekeringsdrang. Ik ga niet langs de deuren om mensen te "bekeren" tot het atheisme. Ik maak geen sites aan over hoe geweldig mijn leven wel niet is sinds ik atheist ben, etc. Ik geef mijn mening over een onderwerp, dat ik die mening vaak moet herhalen ligt eerder aan de vraag/stelling dan aan "bekeringsdrang".
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 20:12
naamloozzz
naamloozzz is offline
Ehmm... Allah heeft zoveel profeten gestuurd, de indianen zijn niet de enige geweest die in zoveel goden geloofden, jaren terug tot nu zijn er nog steeds mensen die heelveel goden aanbidden...

Het is een keus die men kiest... tuurlijk weten ze er heus wel van af, maar jah dit is hun cultuur eenmaal, wat ze niet willen veranderen (althans zo zie ik het dan)...

P.S: er zijn tog wel andere mensen (christenen, dus mensen van een andere cultuur) bij hun op bezoek geweest om te zien hoe zei leven in de natuur??? ja tog
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 11:40
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
VeGs schreef op 08-06-2005 @ 20:22 :
Ik snap je punt wel, maar ik vind het nog iets te kort door de bocht. Stel dat jij zielsveel van een jongen/meisje houdt en andersom die ook van jou, maar je weet dat zijn/haar ex er vreselijk onder lijdt op het moment dat je iets krijgt?
Dan moet je jezelf weg gaan cijferen als je anderen niet wilt laten lijden, wat ten koste gaat van jezelf (waarschijnlijk), waardoor je alleen uiteindelijk alleen maar minder steun kunt bieden aan zij die echt belangrijk voor je zijn.
Dat je anderen zo min mogelijk moet kwetsen lijkt me duidelijk, maar ik geloof niet in puur altruistische mensen.

Ontopic; De bijbel is waarschijnlijk door meerdere mensen geschreven en later vaak vertaald, dus dan is het niet zo vreemd dat er tegenstrijdigheden in staan. Tis vaak ook maar net hoe je het uitlegt en hoe letterlijk je de bijbel neemt.
Over het eerste punt. Het lijden van anderen, zeker als ze je aan het hart gaan, zorgt dat ook jij lijdt, of in ieder geval niet ten volste kan genieten. Maar ook mensen die ons niet aan het hart gaan. Ik betrap mezelf er soms op dat ik documantaires over de schrijnende malaise in 3e wereldlanden liever wegzap dan laat staan. Maar misschien ben ik wel te ideologisch. Ik ben inderdaad overtuigd van puur altruïsme.

Voor de bijbel zie ik vertalingen inderdaad als een kwalijk iets, maar ook noodzakelijk. Maar ik denk niet dat er fouten zijn gemaakt in de overlevering zelf.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall

Laatst gewijzigd op 09-06-2005 om 11:46.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 22:19
see it
Avatar van see it
see it is offline
God heeft een hele gemakkelijke weg opengesteld. Door Zijn Zoon bewijst Hij ons barmhartigheid. Als we die barmhartigheid de rug toekeren is er ongeloof en het gaat uiteindelijk om het geloof of ongeloof in het christelijk geloof.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 22:35
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 09-06-2005 @ 12:40 :
Over het eerste punt. Het lijden van anderen, zeker als ze je aan het hart gaan, zorgt dat ook jij lijdt, of in ieder geval niet ten volste kan genieten. Maar ook mensen die ons niet aan het hart gaan. Ik betrap mezelf er soms op dat ik documantaires over de schrijnende malaise in 3e wereldlanden liever wegzap dan laat staan. Maar misschien ben ik wel te ideologisch. Ik ben inderdaad overtuigd van puur altruïsme.

Voor de bijbel zie ik vertalingen inderdaad als een kwalijk iets, maar ook noodzakelijk. Maar ik denk niet dat er fouten zijn gemaakt in de overlevering zelf.
Dat het lijden van anderen het er voor jezelf er niet beter op maakt, is wel zo. Maar ik vind niet dat je je eigen geluk op zulke belangrijke dingen af kunt laten hangen van anderen. Als je in mijn voorbeeld niets zou doen, zou je geliefde weer lijden. Er zijn genoeg situaties waarin je alleen kunt kiezen tussen twee kwaden. Ik zou dan voor mezelf kiezen. Maar ieder zijn manier van leven natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 17:13
Dark Dawn
Avatar van Dark Dawn
Dark Dawn is offline
Citaat:
christiiiejna schreef op 08-06-2005 @ 19:43 :
wat een gelul we komen het tog nooi te weten


jah als we dood zijn
Als je er zo over denkt, post hier dan niet, het interesserd je niet dus hou je .. euhm mond.

Ik zie de logica en het verband tussen de barmhartigheid en het branden in de hel zoiezo niet. Het verhaal in de bijbel over de barmhartige Sameritaan gaat toch over vergeving, en hij helpt de man die hem en zijn volk vernederd toch?
Kan God de mens die zo ´dom´ is niet te geloven toch in de hemel laten in al zijn barmhartigheid..? of is hij toch niet zó barmhartig als iedereen verkondigd?
__________________
'O Lord,bless this Thy hand grenade that, with it,Thou mayest blow Thine enemies to tiny bits in Thy mercy' - Monty Python and The Holy Grail
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Niet geloven ook geloven...?!
WärteR
181 08-10-2006 22:13
Levensbeschouwing & Filosofie Falsificatie toegepast op bestaan god
Verwijderd
161 01-06-2006 12:22
Levensbeschouwing & Filosofie Wat voor bewijs heb jij dat God bestaat (welke God dan ook)?
Cherry Springs
441 27-01-2006 13:32
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Religie beperkt Wetenschap..
one.
51 08-02-2005 16:04
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloven sommige mensen niet in God?
IGRA
146 09-08-2004 14:25
Levensbeschouwing & Filosofie Jezus... wel zoon van God of niet?
JediJoel
119 18-09-2003 10:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.