Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2005, 19:11
Verwijderd
O wee als deze vraag weer verplaatst wordt door een foumbaas, dan word ik gek.

Volgens christenen bestaat er een drie-eenheid van vader, zoon en heilige geest.

Als je een religie aanhangt kan ik het idee van god nog begrijpen. Jezus heeft bestaan, dat ie jullie messiah is, ok dan. Maar wat is dan jullie heilige geest?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 19:12
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
De vader van jezus, de boodschapper van god.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
en god zelf natuurlijk
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:15
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 20:12 :
De vader van jezus, de boodschapper van god.
Ok, now you've lost me. Jullie god was toch volgens jullie de vader van Jezus?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:37
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 16-03-2005 @ 20:15 :
Ok, now you've lost me. Jullie god was toch volgens jullie de vader van Jezus?
De Veroorzaker is voor zover ik weet niet christelijk

De drie-eenheid is erg lastig maar simpel gezegt is het dit:
God heeft 3 verschijnings vormen voor de mens.
God de vader, God de zoon, en God de heilige geest. Allemaal 1 God, maar het zijn 3 verschillende manieren waarop God zich aan ons openbaart.

Laatst gewijzigd op 16-03-2005 om 19:43.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:44
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 16-03-2005 @ 20:15 :
Ok, now you've lost me. Jullie god was toch volgens jullie de vader van Jezus?
Ik hoor niet bij 'ze' inderdaad, zoals cartman zei .

De vaders was een beetje fout, het is diegene wat jezus verwekt heeft maar niet de vader, dat is inderdaad god.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:56
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 20:44 :
Ik hoor niet bij 'ze' inderdaad, zoals cartman zei .

De vaders was een beetje fout, het is diegene wat jezus verwekt heeft maar niet de vader, dat is inderdaad god.
God de Vader heeft Jezus niet verwekt. Het zijn geesten! Geestelijke verschijningen. De Heilige Geest is een God. Misschien moet je het verhaal van Pinksteren lezen, daar spreekt de Heilige Geest door de monden van de discipelen.
__________________
I'm gonna eat the Word
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:16
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 20:56 :
God de Vader heeft Jezus niet verwekt. Het zijn geesten! Geestelijke verschijningen. De Heilige Geest is een God. Misschien moet je het verhaal van Pinksteren lezen, daar spreekt de Heilige Geest door de monden van de discipelen.
De heilige geest maakt deel uit van de drie eenheid en is dus hetzelfde als god. Gabriel, Raphaël e/d zijn de engelen.
Als ik me niet vergis heeft de heilige geest in de gedaante van een duif in het kutje de genitalien van maria geblazen en zo jezus verwekt.
Ik ben dan wel geen christen, maar mijn opa kon zo mooi vertellen

En ik zei ook niet dat god jezus verwekt had, maar de heilige geest, en dat is god dus tja...
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 16-03-2005 om 20:33.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:19
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:16 :
De heilige geest maakt deel uit van de drie eenheid en is dus hetzelfde als god. Gabriel, Raphaël e/d zijn de engelen.
Als ik me niet vergis heeft de heilige geest in de gedaante van een duif in het kutje van maria geblazen en zo jezus verwekt.
Ik ben dan wel geen christen, maar mijn opa kon zo mooi vertellen

En ik zei ook niet dat god jezus verwekt had, maar de heilige geest, en dat is god dus tja...
Heb je dan geen een klein stukje respect voor godsdienst. Waarom moet je alles verpesten met je opmerkingen? Zeg nou iets zinnigs waarop ik kan reageren!!
__________________
I'm gonna eat the Word
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:23
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:19 :
Heb je dan geen een klein stukje respect voor godsdienst. Waarom moet je alles verpesten met je opmerkingen? Zeg nou iets zinnigs waarop ik kan reageren!!
Hij stipt daar best een interessant theologisch vraagstuk aan. In welke verschijningsvorm heeft God maria de vrucht gegeven.

"God de Vader heeft Jezus niet verwekt. Het zijn geesten! Geestelijke verschijningen. De Heilige Geest is een God. "
wat bedoel je daar mee. de kreet 'het zijn geesten' verwondert mij, en 'de heilige geest is een God' doet mij afvragen hoeveel goden jij aanbid.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:31
Angeleyes16
Angeleyes16 is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:16 :
De heilige geest maakt deel uit van de drie eenheid en is dus hetzelfde als god. Gabriel, Raphaël e/d zijn de engelen.
Als ik me niet vergis heeft de heilige geest in de gedaante van een duif in het kutje van maria geblazen en zo jezus verwekt.
Ik ben dan wel geen christen, maar mijn opa kon zo mooi vertellen

En ik zei ook niet dat god jezus verwekt had, maar de heilige geest, en dat is god dus tja...
wat is jou geloof eigenlijk?
__________________
;)I'm tha girl in your dreams i'm benz wit tha 20's I'm tha thug in your life Got ya hooked coz I'm bringing everything you like
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Angeleyes16 schreef op 16-03-2005 @ 21:31 :
wat is jou geloof eigenlijk?
Ik geloof niet, ik weet dat god, allah, boedah, vishnuh, zeus, apollo, mars, venus, thor etc. etc. niet bestaan, maar ik vind het wel interessant allemaal.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:39
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 16-03-2005 @ 21:23 :
Hij stipt daar best een interessant theologisch vraagstuk aan. In welke verschijningsvorm heeft God maria de vrucht gegeven.

"God de Vader heeft Jezus niet verwekt. Het zijn geesten! Geestelijke verschijningen. De Heilige Geest is een God. "
wat bedoel je daar mee. de kreet 'het zijn geesten' verwondert mij, en 'de heilige geest is een God' doet mij afvragen hoeveel goden jij aanbid.
Ik bedoel met 'geesten' dat ze geen geslacht hebben. Lees maar in genesis 1. De geest Gods zweefde boven de wateren.

Als ik zeg 'de Heilige Geest is een God' bedoel ik dat hij een van de drie-eenheid is. Ik geloof alleen in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Als er in de Bijbel staat dat Maria zwanger was van Jezus, moet je niet gaan denken dat God seks met haar gehad had. Ze was nog maagd. Dat vergroot het wonder. Hoe Hij dat gedaan heeft weet ik niet, maar bij God is alles mogelijk!!
__________________
I'm gonna eat the Word
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:40
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dat zei ik toch ook niet? Geblazen.

Of jij doet gekke dingen als het licht uitgaat, of je leest niet goed.

Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:39 :
maar bij God is alles mogelijk!!
Nou, alles is wel een beetje overdreven. Ook god heeft zo zijn beperkingen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:44
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:40 :
Dat zei ik toch ook niet? Geblazen.

Of jij doet gekke dingen als het licht uitgaat, of je leest niet goed.



Nou, alles is wel een beetje overdreven. Ook god heeft zo zijn beperkingen.
God heeft geen beperkingen. Hij is almachtig
__________________
I'm gonna eat the Word
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:45
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 16-03-2005 @ 21:23 :
Hij stipt daar best een interessant theologisch vraagstuk aan. In welke verschijningsvorm heeft God maria de vrucht gegeven.
en wat als we het er gewoon op houden dat het een wonder is? of wilde jij als christen serieus beweren dat maria geen maagd meer was? of iets anders?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:50
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ontopic. de heilige geest verlicht, bekeerd. geeft de spirit in de mens, woont in hen, geeft geloof, maar ook gaven enz.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:50
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:44 :
God heeft geen beperkingen. Hij is almachtig
Ehm, dus god kan een steen maken die die niet kan optillen? En als hij em niet kan optillen, hoe kan hij al almachtig zijn?
Dat ik die uit de kast moet trekken, dacht dat iedere christen die nu wel kon.

1 beperking tot nu toe dus.

Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 21:45 :
en wat als we het er gewoon op houden dat het een wonder is? of wilde jij als christen serieus beweren dat maria geen maagd meer was? of iets anders?
Dat lijkt me erg verstandig, ik snap ook niet goed dat er zo wordt vastgehouden aan die drie-eenheid, want eerlijk gezegd vind ik het niet echt een steekhoudend verhaal.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2005, 20:52
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:50 :
Dat lijkt me erg verstandig, ik snap ook niet goed dat er zo wordt vastgehouden aan die drie-eenheid, want eerlijk gezegd vind ik het niet echt een steekhoudend verhaal.
houd dat lijkt me erg verstandig verband met ik snap ook niet goed dat er zo wordt vastgehouden aan die drie-eenheid, in de zin dat ik reden gaf tot aannemen dat de drie-eenheid niet volkomen was of wat dan ook?

blaat .
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:53
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:50 :
Ehm, dus god kan een steen maken die die niet kan optillen? En als hij em niet kan optillen, hoe kan hij al almachtig zijn?
Dat ik die uit de kast moet trekken, dacht dat iedere christen die nu wel kon.

1 beperking tot nu toe dus.



Dat lijkt me erg verstandig, ik snap ook niet goed dat er zo wordt vastgehouden aan die drie-eenheid, want eerlijk gezegd vind ik het niet echt een steekhoudend verhaal.
De drie-eenheid kun je met je verstand niet beredeneren. Hier komt geloof dus om de hoek kijken.

Dat voorbeeld van jou klopt niet. God kan toch niet iets doen wat hij niet kan doen!
__________________
I'm gonna eat the Word
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:56
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 21:52 :
houd dat lijkt me erg verstandig verband met ik snap ook niet goed dat er zo wordt vastgehouden aan die drie-eenheid, in de zin dat ik reden gaf tot aannemen dat de drie-eenheid niet volkomen was of wat dan ook?

blaat .
Nee, in de zin dat je niet mag twijfelen aan de maagdelijkheid van maria of aan de drie-eenheid. Als moderne christen kun je je wat mij betreft best wat flexibeler opstellen mbt je geloof.

T was meer een algemene opmerking, je gaf geen reden tot aannemen van wat dan ook, hoogstens dat je niet gelooft dat maria maagd was

Citaat:

Dat voorbeeld van jou klopt niet. God kan toch niet iets doen wat hij niet kan doen!
Kan god een steen maken die hij niet kan optillen?

1) Ja want god kan alles.

Kan god deze steen optillen.

2) Ja want god kan alles.

Of 1, of 2 is fout.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 20:58
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:

Kan god een steen maken die hij niet kan optillen?

1) Ja want god kan alles.

Kan god deze steen optillen.

2) Ja want god kan alles.

Of 1, of 2 is fout. [/B]
God kan alles dus dit ook
__________________
I'm gonna eat the Word
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:01
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:58 :
God kan alles dus dit ook
dat zal het dan wel zijn. Gelukkig zijn er ook rationele christenen. Cartman, bedankt dat je bestaat
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:01
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 21:45 :
en wat als we het er gewoon op houden dat het een wonder is? of wilde jij als christen serieus beweren dat maria geen maagd meer was? of iets anders?
ach ja, laten we dat maar doen, al was het alleen al om het off-topic gehalte te beperken.

Toch blijft het zo dat God 3 verschijningsvormen heeft aan de mens. Maar kwam God als Jezus naar maria? Was het de geest die haar aanraakte? of God die zelf in haar schiep als op de 6e dag?

Maargoed, ik heb mijn visie op de drieëenheid wel gegeven
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 21:09
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 22:01 :
dat zal het dan wel zijn. Gelukkig zijn er ook rationele christenen. Cartman, bedankt dat je bestaat
graag gedaan, het valt voor mij ook niet mee. Ik moet me voor christenen nu ook al verdedigen omdat alles wat nadenkt als potentiele aanvaller wordt gezien.

God kan zichzelf niet tegenspreken. Ook zo'n leuke. Het is de vraag of dat zijn almacht inperkt of enkel de menselijke ratio tart.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2005, 22:04
juno
Avatar van juno
juno is offline
Maria was geen maagd. Maria had tijdens de bevruchting met Jezus tijdelijk dispensatiegekregen van de erfzonde, zodat het kind wat uit haar geboren werd niet belast zou zijn met de erfzonde.

Er moet een Y chromosoom bijgekomen zijn, anders was het nooit een jongetje geworden. God heeft de erfelijkheid zelf zo geschapen, en in de stoffelijke wereld zijn dat nu eenmaal zijn beperkingen.

Jozef was Jezus biologische vader, maar het zieltje wat in die biologische vricht ging leven, was een verschijningsvorm van God zelf.

Maar dit laatste is niet bepaald heersend dogma....

Laatst gewijzigd op 16-03-2005 om 22:07.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 22:19
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Jaaaaaaa wat een geweldig topic! De Heilige Geest is voor mij degene die mij in contact brengt met God.
God bestaat inderdaad uit drie personen: Vader, Zoon en de Heilige Geest. Jezus beloofde ons de Trooster toen Hij naar de Hemel ging, dan zal Ik Hem tot U zenden (Joh. 16:7). In de tijd van het OT woonde de HG alleen in enkele mensen o.a. Koningen en profeten na de zalving ontvingen zij de HG. De HG kon je ook weer verlaten zoals bij koning Saul en David bad na zijn overspel met Batseba dat God de HG niet van hem af zou nemen.
Vanaf het NT belooft Jezus een betere Trooster, als Hij weggaat. Jezus kon niet overal tegelijk zijn, maar de HG komt in je wonen en is altijd bij je. Vanaf het NT ontvang je(tot in eeuwigheid Joh.14:16, ook in de hemel) als gelovige de HG als onderpand (aanbetaling, voorschot) op je eeuwige leven.
(2 Cor.1:22)

Leer Hem dus kennen!!!

Victor
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 22:28
juno
Avatar van juno
juno is offline
Garppig, de enige religieuze ervaring die ik in mijn hele atheistische leven heb gehad was het gevoel dat er IETS, Jezus of God wist ikveel, in mij kwam, en me vreselijk gelukkig en veilig liet voelen en heel erg vol liefde. Gewoon in de auto op weg naar huis, in mijn dooie piere eentje.

Maar ik vond het zo belachelijk dat ik erals rationalist niet aan wilde, hoewel een paar geloivge mensen mij juist een tijdje ervoor hadden verteld dat Jezus bij mij zou komen, en ik heb ze hartelijk uitgelachen, en dat gevoel was na een uurtje weer onderdrukt.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 00:02
Verwijderd
Een kunstgreep om de Bijbel nog énigszins sluitend te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:09
tybs
tybs is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 23:04 :
Er moet een Y chromosoom bijgekomen zijn, anders was het nooit een jongetje geworden. God heeft de erfelijkheid zelf zo geschapen, en in de stoffelijke wereld zijn dat nu eenmaal zijn beperkingen.
Dat God de wereld zo geschapen heeft betekent niet dat Hij niet even voor een enkele keer een ander systeem kan gebruiken... Hij heeft nog steeds invloed erop, en zal dat ook altijd blijven hebben. Het lijkt mij dat als Hij toendertijd de wereld kon maken, dat Hij ook de mogelijkheid heeft om daar weer even wat dingen aan te veranderen...
__________________
Winning isn't everything... it's the only thing.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 13:59
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 16-03-2005 @ 21:50 :
Ehm, dus god kan een steen maken die die niet kan optillen? En als hij em niet kan optillen, hoe kan hij al almachtig zijn?
Ik geloof dat Hij dat wel kan. Hij staat boven de 'wetten' die voor ons logisch zijn. Volgens mij kan voor hem 2 + 2 ook 3 zijn. Hij is almachtig.


En voor wie wil weten hoe wij (christenen) in de Heilige Geest geloven: lees de geloofsbelijdenis van Nicea (of een andere).
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Wild Wizard schreef op 16-03-2005 @ 20:15 :
Ok, now you've lost me. Jullie god was toch volgens jullie de vader van Jezus?
dat is hij ook de Heilige Geest is de boodschapper en helper van God
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 14:40
Verwijderd
Ik vermoed dat de heilige geest een product is van de samensmelting van het christendom met andere religies. Immers, het jodendom kent geen drie-eenheid en het christendom is uit het jodendom en andere religies ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 14:42
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
kwibus schreef op 17-03-2005 @ 14:59 :
Ik geloof dat Hij dat wel kan. Hij staat boven de 'wetten' die voor ons logisch zijn. Volgens mij kan voor hem 2 + 2 ook 3 zijn. Hij is almachtig.
Natuurlik geloof jij dat, anders was je geen Christen, of wat dan ook. Doet niks af aan het feit dat het onzin is.

voor de geinteresseerden:

Citaat:
Geloofsbelijdenis van Nicea

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.

En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.

Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.

En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.

En een heilige, algemene en apostolische kerk.

Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.

Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Amen, Brother
Edit: ik ben een beetje lomp vandaag
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 17-03-2005 om 14:47.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 14:45
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 15:40 :
Ik vermoed dat de heilige geest een product is van de samensmelting van het christendom met andere religies. Immers, het jodendom kent geen drie-eenheid en het christendom is uit het jodendom en andere religies ontstaan.
De hele figuur Jezus wordt geschrapt uit de ontstaansgeschiedenis van het christendom? Het was gewoon het jodendom met wat mysterie godsdiensten? Paulus heeft juist verwoede pogingen gedaan die rare religie's buiten te houden.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 14:46
Verwijderd
Citaat:
kwibus schreef op 17-03-2005 @ 14:59 :
Volgens mij kan voor hem 2 + 2 ook 3 zijn.
Nee. Getallen zijn door mensen ingevoerd en zijn dus ook geregeld door de wetten die gelden voor getallen zoals die door mensen zijn opgesteld. Om dezelfde reden is een fiets geen hondendrol, om de simpele reden dat wij een fiets een fiets noemen en geen hondendrol.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-03-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 17-03-2005 @ 15:45 :
De hele figuur Jezus wordt geschrapt uit de ontstaansgeschiedenis van het christendom? Het was gewoon het jodendom met wat mysterie godsdiensten? Paulus heeft juist verwoede pogingen gedaan die rare religie's buiten te houden.
Ik kan niet beoordelen hoe veel invloed jezus (als hij heeft bestaan) heeft gehad op het huidige christendom.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Stoere Meid schreef op 17-03-2005 @ 15:09 :
dat is hij ook de Heilige Geest is de boodschapper en helper van God
Als hij zowel god als de helper van god is...wtf??? Waarom zou je jezelf moeten helpen met een schizo wederhelft?

Als jullie god toch almachtig is, waarom heeft ze dan uberhaupt een helper nodig?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 16:54
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 15:40 :
Ik vermoed dat de heilige geest een product is van de samensmelting van het christendom met andere religies. Immers, het jodendom kent geen drie-eenheid en het christendom is uit het jodendom en andere religies ontstaan.

Het jodendom heeft geen drie-eenheid nee, omdat er in de 'oudtestamentische' tijd nog de verlossing door de wet was . Jezus was nog geen vlees geworden.... Hij is de Messias, Zijn volgelingen zijn christenen. Het christendom is mijns inziens de opvolger van het jodendom...
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 16:59
Verwijderd
Ik kwam net weer even iets tegen in een ander topic wat hier wel bij aansluit:

Christenen zeggen: god = jezus = heilige geest

correct?

Een van de tien geboden zegt: geen afbeeldingen maken van god

correct?

Bij veel christenen hangt er thuis wel een afbeelding van een kruis met Jezus eraan.

Conflict? Waarom mag dat dan wel? Zelfde geldt trouwens voor al die kruisen in kerken.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:34
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 17-03-2005 @ 17:59 :
Ik kwam net weer even iets tegen in een ander topic wat hier wel bij aansluit:

Christenen zeggen: god = jezus = heilige geest

correct?

Een van de tien geboden zegt: geen afbeeldingen maken van god

correct?

Bij veel christenen hangt er thuis wel een afbeelding van een kruis met Jezus eraan.

Conflict? Waarom mag dat dan wel? Zelfde geldt trouwens voor al die kruisen in kerken.
Als overtuigd protestant ben ik het daarin met je eens, bij mij zal je ook geen jezus-beelden aantreffen, maar als je dat gebod leest dan zie je ook dat er überhaubt geen afbeeldingen gemaakt mogen worden.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:35
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 17-03-2005 @ 17:59 :
Ik kwam net weer even iets tegen in een ander topic wat hier wel bij aansluit:

Christenen zeggen: god = jezus = heilige geest

correct?

Een van de tien geboden zegt: geen afbeeldingen maken van god

correct?

Bij veel christenen hangt er thuis wel een afbeelding van een kruis met Jezus eraan.

Conflict? Waarom mag dat dan wel? Zelfde geldt trouwens voor al die kruisen in kerken.
Het klopt inderdaad dat je God niet mag afbeelden. Bij ons thuis is geen afbeelding te vinden (wellicht op een sieraad ofzo, een erfstuk).
Dat geldt trouwens ook voor de kerken waar ik naartoe ga. Daar is wel een kruis maar zonder Jezus erop. Want Jezus is niet dood! Hij leeft!
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:36
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 17-03-2005 @ 17:51 :
Als hij zowel god als de helper van god is...wtf??? Waarom zou je jezelf moeten helpen met een schizo wederhelft?

Als jullie god toch almachtig is, waarom heeft ze dan uberhaupt een helper nodig?
God kan niet overal zijn, daarom heeft hij de Heilige Geest gestuurd die bij iedereen kan zijn.
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 17:38
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
vichog schreef op 17-03-2005 @ 18:36 :
God kan niet overal zijn, daarom heeft hij de Heilige Geest gestuurd die bij iedereen kan zijn.
de zinsnede: "god kan niet overal zijn" doet nogal af aan zijn almacht vind je niet?
God kan alles, maar is zo groot dat het voor een mens na de zondeval onmogelijk is hem te aanschouwen. Er zijn echter 3 vormen waarin God zich aan de mensen toont.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
vichog schreef op 17-03-2005 @ 18:36 :
God kan niet overal zijn, daarom heeft hij de Heilige Geest gestuurd die bij iedereen kan zijn.
Dat slaat nergens op, aan gelovige zijde wordt over het algemeen furieus beweerd dat god in alles is.

Verder klopt wat je zegt niet met de almacht en alwetendheid die in de bijbel wordt gesuggereerd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 19:02
one.
one. is offline
Citaat:
take me as I am schreef op 16-03-2005 @ 21:44 :
God heeft geen beperkingen. Hij is almachtig
Ook alwetend?
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:17
~Third Day~
Avatar van ~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 17-03-2005 @ 20:02 :
Ook alwetend?
Ja. God de Vader althans.
__________________
De slak bereikte de ark door volharding.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:34
Verwijderd
Citaat:
~Third Day~ schreef op 17-03-2005 @ 21:17 :
Ja. God de Vader althans.
Alwetendheid sluit almacht uit.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 20:35
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
~Third Day~ schreef op 17-03-2005 @ 21:17 :
Ja. God de Vader althans.
In hoeverre is het gerechtvaardigt om die scheiding te maken?
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 01:17
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 17-03-2005 @ 21:35 :
In hoeverre is het gerechtvaardigt om die scheiding te maken?
Het is lastig anders sommige uitspraken van Jezus te lezen. (over de eindtijd bijv.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie heilige geest?
0o-meijsje-o0
8 30-05-2004 02:07
Levensbeschouwing & Filosofie Zonde tegen de heilige geest?
Watisdit
20 14-05-2004 12:13
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel I]
Sweet_Hadar
1 14-03-2004 21:29
Levensbeschouwing & Filosofie Moet je in Jezus geloven om in de hemel te komen??
JJzD
179 02-07-2003 11:35
Levensbeschouwing & Filosofie In de naam van de Vader,de Zonn en de Heilige Geest. Wie is de heilige geest?
Isa
50 27-02-2002 18:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.