Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2011, 10:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
De SP vindt dat er een gedragscode moet komen voor Nederlandse bedrijven die zaken willen doen met landen waar dubieuze regimes aan de macht zijn. Volgens Tweede Kamerlid Harry van Bommel van die fractie wordt zo geregeld dat die bedrijven verantwoording moeten afleggen over hun activiteiten.

Ook kunnen consumenten dan zien hoe een bedrijf het in het buitenland doet, stelde Van Bommel zaterdag in een gesprek met de Wereldomroep. De gedragscode moet volgens hem onder meer voorkomen dat mensen producten gebruiken die afkomstig zijn van kinderarbeid of waarbij sprake is van milieuvervuilende activiteiten.

Het initiatief voor de code moet bij het bedrijfsleven liggen, aldus Van Bommel. Werknemers van bedrijven die in het buitenland actief zijn, zouden volgens hem hun ervaringen ter plaatse moeten delen met hun bazen in Nederland. (ANP)
bron

Goed plan of niet?
En is zoiets haalbaar of niet?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2011, 15:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zoiets lukt toch niet, want het is een fluitje van een cent om je zaken te regelen onder een andere vlag, het weg te moffelen onder een groepje subcontractors of een dochterfirma, en als dat allemaal niet bevalt, gewoon je Nederlandse tak te sluiten. Zodra een deal grotere belangen heeft dan het voordeel dat vestiging in Nederland biedt, is men weg.

Denken dat je als één land grip hebt op de zakenpraktijk in een ander land is ronduit een illusie. Zelfs China of de VS krijgt op dat gebied weinig gedaan in de negatieve zin.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 07-03-2011 om 07:58. Reden: offtopic verwijderd
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 16:02
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Een niet-bindende gedragscode is natuurlijk nutteloos. Beter zou het zijn om hier gevangenisstraffen op te leggen aan een ieder die zich schuldig maakt aan omkoping of meewerken aan kinderarbeid, mensenrechtenschendingen e.d. in het buitenland. Bij voorkeur zou zoiets in internationaal verband geregeld moeten worden, zodat concurrentieoverwegingen geen rol spelen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 19:39
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Het laatste wat we in de huidige economie nodig hebben zijn meer regels (= indirecte kosten door b.v. overhead) voor bedrijven.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 19:40
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het laatste wat we in de huidige economie nodig hebben zijn meer regels (= indirecte kosten door b.v. overhead) voor bedrijven.
Dus als je alle regels afschaft zou dat een flinke economische impuls geven?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 20:21
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Het is een goed idee. Waarschijnlijk niet meteen haalbaar, nee, maar je moet ergens beginnen. Als je wil dat over honderd jaar alle handel eerlijk verloopt, moet je nu zulke stappen zetten. En dan kun je hiernaartoe werken:

Citaat:
Beter zou het zijn om hier gevangenisstraffen op te leggen aan een ieder die zich schuldig maakt aan omkoping of meewerken aan kinderarbeid, mensenrechtenschendingen e.d. in het buitenland. Bij voorkeur zou zoiets in internationaal verband geregeld moeten worden, zodat concurrentieoverwegingen geen rol spelen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.

Laatst gewijzigd op 07-03-2011 om 07:59. Reden: offtopic verwijderd
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 21:32
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Dus als je alle regels afschaft zou dat een flinke economische impuls geven?
Absoluut niet; (en ook al zou het zo zijn dan zijn veel regels en wetten nog steeds nodig.) dat wil ik ook helemaal niet impliceren.
Ik vind de regel die in de OP genoemd wordt nutteloos, en daarom lijkt het me iets dat de economie alleen maar (geringe) schade doet met geen enkel of een verwaarloze invloed.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 22:20
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Mij lijkt dat elke instantie dat mensenrechtenschendingen faciliteert danwel aanmoedigt bestraft dient te worden. Misschien is het allemaal niet makkelijk te controleren, en gebeur er veel via dochterondernemingen, maar principieel lijkt het me wel juist.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2011, 23:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dus als je alle regels afschaft zou dat een flinke economische impuls geven?
Over het algemeen is het wel zo dat hoe makkelijker je zaken kunt doen, hoe beter het gaat.

Tenzij het gaat om regels die rechtszekerheid garanderen. Investeerders raken al gauw nerveus als je daar aan gaat rommelen.


Niet dat zoiets moet worden opgevat als een betoog dat regels per definitie slecht zijn, maar volstrekt overbodige en op voorhand mislukte regelgeving zoals de SP nu voorstelt zou een grote misstap zijn. Nu al worden westerse bedrijven regelmatig voorbij gestreefd door andere die het minder nauw nemen met de regels.

Chinezen die investeren in Afrika bijvoorbeeld stellen niet veel vragen, en beuren daardoor vrij veel omzet.

Je moet dat effect niet verder aanmoedigen met overbodige rompslomp.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 01:23
Verwijderd
Citaat:
Nu al worden westerse bedrijven regelmatig voorbij gestreefd door andere die het minder nauw nemen met de regels.
.....en.....

Citaat:
Je moet dat effect niet verder aanmoedigen met overbodige rompslomp.

WAT??????? Serieus vent. Het is wat mij betreft prima als het je niet kan boeien dat er miljoenen mensen sterven voor je schoenen maar zég dat dan gewoon ronduit en wees geen Harry van Bommel.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 07:45
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Absoluut niet; (en ook al zou het zo zijn dan zijn veel regels en wetten nog steeds nodig.) dat wil ik ook helemaal niet impliceren.
Ik vind de regel die in de OP genoemd wordt nutteloos, en daarom lijkt het me iets dat de economie alleen maar (geringe) schade doet met geen enkel of een verwaarloze invloed.
En waarom lijkt die regel dan nutteloos?
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 07:51
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Over het algemeen is het wel zo dat hoe makkelijker je zaken kunt doen, hoe beter het gaat.
Nee, sinds Reaganomics weten we toch wel dat het zo simpel niet werkt? Sommige regels zijn inderdaad nutteloos en leveren alleen maar rompslomp op - andere regels zijn essentieel voor het functioneren van de economie en samenleving in het algemeen (en heus niet alleen regels die rechtszekerheid garanderen).
Citaat:
Chinezen die investeren in Afrika bijvoorbeeld stellen niet veel vragen, en beuren daardoor vrij veel omzet.

Je moet dat effect niet verder aanmoedigen met overbodige rompslomp.
Daarom zeg ik dat zoiets ook bij voorkeur internationaal afgesproken moet worden. Natuurlijk geen sinecure, maar wel uiteindelijk het meest efficiënt. Als Westerse (en Aziatische) bedrijven geen zaken doen met corrupte lui in Afrika, zal dat de economieën van Afrika een impuls geven, wat op zijn beurt weer de wereldhandel aanwakkert, waar wij als Nederland profijt van hebben.

Luister eens naar dit praatje, dat aangeeft dat zo'n aanpak zeker werkt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2011, 08:01
ganralph
ganralph is offline
Ik heb het hele Harry van Bommel/Palestina-gebeuren verwijderd want dat is totaal niet relevant hier.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.