Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2003, 17:42
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Wat is naar jouw mening de meest revolutonaire ontwikkeling die sinds het begin van ons computertijdperk heeft plaatsgevonden op het gebied van software?

Ik denk dat Arpa-net toch wel de meest revolutionaire ontwikkeling is geweest. Door de ontwikkeling van ARPA kunnen wij nu allemaal met elkaar in contact komen door middel van het netwerk dat nu "Internet" heet, of het nu is met de buren of met die bergbeklimmer op de Mount Everest.

Maar wat is volgens jou de meest revolutionaire ontwikkelig geweest? En welke ontwikkeling zou jij nog graag willen zien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 17:46
Dr HenDre
Avatar van Dr HenDre
Dr HenDre is offline
er is volgens mij nix echt heel revolutionaire, alles ie geleidelijk aan gedaan.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:49
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 03-07-2003 @ 18:46:
er is volgens mij nix echt heel revolutionaire, alles ie geleidelijk aan gedaan.
Code:
re·vo·lu·ti·o·nair2 (bn.)
2 radicaal anders, vernieuwend
Het maakt niet uit of het langzaam is veranderd, maar het gaat erom dat iets dus radicaal veranders is of iets totaal vernieuwends is gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 17:51
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Maar wat is volgens jou de meest revolutionaire ontwikkelig geweest?
De scheiding tussen hardware en software; dus de uitvinding van software zelf. Vroeger werd een machine voor één bepaalde taak gemaakt. Tegenwoordig is de hardware voor algemene doeleinden en bepaalt de software de applicatie en functie van de machine. M.a.w. de computer in de parkeermeter zou ook als webserver kunnen dienen, dat principe.

Dat heeft de computer veel flexibeler gemaakt en daartoe voor een revolutie gezorgd.
Citaat:
En welke ontwikkeling zou jij nog graag willen zien?
Dynamische software; software die niet geprogrammeerd woord hóe iets te doen, maar enkel hoe het kan leren en verwerken. Dan leert de software hoe het iets moet doen en is veel flexibeler dan statisch geprogrammeerde software.

We are no longer particularly in the business of writing software
to perform specific tasks. We now teach the software how to learn,
and in the primary bonding process it molds itself around the task
to be performed. The feedback loop never really ends, so a tenth year
polysentience can be a priceless jewel or a psychotic wreck, but it
is the primary bonding--the childhood, if you will--that has the most
far-reaching repercussions.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:22
Verwijderd
Het meest revolutionaire vind ik anders toch wel de desktop

Dat arpa, ja modem etc was er al, verbindingen leggen ook, dus je bent al een eind
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:50
bam
Avatar van bam
bam is offline
multi tasking
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:57
-niels-
Avatar van -niels-
-niels- is offline
3D kaarten
__________________
If you dont like oral sex, keep your mouth shut... I'll spray my love all over your face.... ->PAS OP IK HIJACK JE NICK<- • Mr. Mysteria •
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:58
Martin
Avatar van Martin
Martin is offline
Citaat:
-niels- schreef op 03-07-2003 @ 19:57:
3D kaarten
We zitten nu op Software & Multimedia, niet op Hardware
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:01
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
De geboorte van meneer Gates
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:07
Orion16
Avatar van Orion16
Orion16 is offline
Het onmogelijke wat straks mogelijk is: Breedband internet in mijn woonplaats.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:19
dystopia
dystopia is offline
De oprichting en het ontstaan van de Free Software Foundation door Richard Michael Stallman en aanhangers van Free Software:
http://www.fsf.org/home.nl.html

Daarnaast denk ik dat de ontwikkeling van Linux aan het succes van FSF heeft bijgedragen. Dat hoort hier dus ook bij. Maar ook de *BSD's mogen hier niet aan ontbreken.

Een negatieve ontwikkeling die ik kan bedenken is DMCA en patent-recht (US) hetgeen mogelijk in de toekomst door het idiote vierde Rijk genaamd Europese Unie beiden ook in Europa mogelijk wordt. Dus ook patenten en EUCD in Europa. Hierbij wordt het aantal eerste wereldlanden waar je de vrijheden van o.a. innovatie, eerlijke concurrentie en reverse engineering hebt drastisch verminderd: Canada, Japan, enkele Europese landen en dan heb je het alweer gehad.

Bill Gates/Microsoft is volgens mij he-le-maal niet innovatief. Ik kan niks revolutionairs bedenken dat Microsoft heeft bedacht. Ik kan wel genoeg bedenken dat Microsoft heeft geripped.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens:
http://www.nimh.org/microsoft
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:36
Verwijderd
De magistrale marketing rondom de introductie van Windows 95. Bril-jant!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 19:56
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Citaat:
dystopia schreef op 03-07-2003 @ 20:19:


Bill Gates/Microsoft is volgens mij he-le-maal niet innovatief. Ik kan niks revolutionairs bedenken dat Microsoft heeft bedacht. Ik kan wel genoeg bedenken dat Microsoft heeft geripped.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens:
http://www.nimh.org/microsoft
Je hebt geljk, maar hij heeft wel de computermarkt veroverd en heeft met zijn softwarestrategie zo'n beetje iedereen voorzien van een pc en internet. Anders was de computer misschien nog steeds wel alleen bereikbaar voor grote bedrijven en mensen met geld. Er zijn zoveel mensen die mooie dingen bedenken, maar pas als 1 of meerdere personen de hele wereld meekrijgt, ontstaat een revolutie.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
iamcj schreef op 03-07-2003 @ 20:56:
Je hebt geljk, maar hij heeft wel de computermarkt veroverd en heeft met zijn softwarestrategie zo'n beetje iedereen voorzien van een pc en internet. Anders was de computer misschien nog steeds wel alleen bereikbaar voor grote bedrijven en mensen met geld.
Je nuanceert het zelf al: misschien. Misschien ook niet. Ik denk dat uiteindelijk hetzelfde was gebeurd aangezien Apple en IBM hier ook mee bezig waren. Sterker nog, toen Microsoft met IBM bezig was aan OS/2 hebben zij in het geheim aan Windows 95 gewerkt met als doel 'world domination' waarbij zij concurrentie als Netscape de nek om hebben gedraait.

Daarnaast heeft Microsoft mbt. bijvoorbeeld (!!!) het internet dat echt niet zelf gedaan. In Nederland was XS4ALL de eerste provider voor particulieren (hen zie ik dan ook als innovatief en revolutionair).

Citaat:
Er zijn zoveel mensen die mooie dingen bedenken, maar pas als 1 of meerdere personen de hele wereld meekrijgt, ontstaat een revolutie.
Niet mee eens omdat je in de 16/17/18 eeuw revoluties had op landelijk niveau. De industriele revolutie in Engels, de Franse revolutie met Napoleon, etcetera.

Daarnaast hoeft een revolutie niet positief te zijn. Stel er was een internationale revolutie ontstaan na WOII die de Duitsers hadden gewonnen.

Nou wil ik Microsoft niet met die situatie vergelijken, maar er zijn wel degelijk een boel nadelen aan de macht die Microsoft verkregen heeft verbonden.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:19
SuperS
SuperS is offline
Citaat:
hppa schreef op 03-07-2003 @ 20:36:
De magistrale marketing rondom de introductie van Windows 95. Bril-jant!
__________________
ik heb lekkere avatar :D :P
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:22
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Ik sluit mij volledig aan bij dystopia.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:37
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef op 03-07-2003 @ 20:19:
Ik kan niks revolutionairs bedenken dat Microsoft heeft bedacht.
Ik heb hetzelfde bij Linux
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 20:47
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 03-07-2003 @ 21:37:
Ik heb hetzelfde bij Linux
Daar heb je opzich wel gelijk in ja, Linux heeft heel veel overgenomen van de andere unix ed varianten.

Maar waar je ook naar kan kijken is de manier waarop dat gedaan word. Linux claimt ook niet elke keer dat ze iets volledig nieuws en moois bedacht hebben. Maar je hebt zeker gelijk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-07-2003, 21:07
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
dystopia schreef op 03-07-2003 @ 20:19:
De oprichting en het ontstaan van de Free Software Foundation door Richard Michael Stallman en aanhangers van Free Software:
Ja nou, revolutionair, we gaan dingen weggeven

Hate to burst your bubble, maar gratis software heeft nog steeds geen revolutie van welke aard dan ook veroorzaakt. De grote revolutie is dat de verwerkingskracht van de grote zware Eniacs tegenwoordig ruimschoots worden overtroffen door een zakhorloge, en dat we met de lichtsnelheid met iedereen op de wereld kunnen communiceren. DAT is een revolutie, en gratis software heeft daar bijzonder weinig aan bijgedragen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 21:27
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef op 03-07-2003 @ 22:07:
DAT is een revolutie, en gratis software heeft daar bijzonder weinig aan bijgedragen.
free software != gratis software
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 22:05
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Even een preventieve opmerking: gelieve niet teveel afdwalen; het moet geen Pro/Anti MS topic worden.

Open Source is idd iets heel anders van zomaar gratis software, het is een filosofie met daaraan een grote hechte cultuur.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 09:20
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 03-07-2003 @ 22:27:
free software != gratis software
No shit, maar dat doet niks af aan het feit dat Free Software/Open Source nog steeds weinig betekenis heeft.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 09:30
Verwijderd
het wiel
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 11:15
Spacey
Avatar van Spacey
Spacey is offline
Citaat:
niemand schreef op 03-07-2003 @ 21:22:
Ik sluit mij volledig aan bij dystopia.
ik ook
__________________
irc.lichtsnel.nl #linux
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 14:32
-niels-
Avatar van -niels-
-niels- is offline
mijnenveger dan
__________________
If you dont like oral sex, keep your mouth shut... I'll spray my love all over your face.... ->PAS OP IK HIJACK JE NICK<- • Mr. Mysteria •
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2003, 14:57
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
De muis.
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:59
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Chimera schreef op 04-07-2003 @ 10:20:
No shit, maar dat doet niks af aan het feit dat Free Software/Open Source nog steeds weinig betekenis heeft.
Als we alle open source software uitschakelen ga jij toch echt niet meer kunnen internetten
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 17:27
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 04-07-2003 @ 17:59:
Als we alle open source software uitschakelen ga jij toch echt niet meer kunnen internetten
Dat is niet echt een argument, dan zou die ruimte door commerciële programma's worden opgevuld.

Wel zou ik stellen dat je dan geen voor iedereen toegankelijk internet meer hebt. De hele IT valt dan in de handen van bedrijven met commerciële belangen. Wat als ze opeens royalties voor HTML willen vragen; ik noem maar wat. Het zal de innovatie hinderen en de toegankelijkheid verslechteren. Door het closes source model zullen bugs en beveiligingsrisico's toenemen en concurrentie verslechteren.

Offtopic:
Ik heb overigens niets tegen een gezonde mix van free (Open Source) en commerciële programma's. Ik verwacht b.v. niet dat Photoshop gratis moet zijn, wel dat consumenten het voor een redelijke prijs ( € 30 ) kunnen kopen, want met een prijs van €1000 vraag je, nee: smeek je, om WareZ natuurlijk. Voor bedrijven die het gebruiken om geld te verdienen ligt dit anders natuurlijk. "Voor hobbygebruik" een veel lagere prijs.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 17:16
drama
Avatar van drama
drama is offline
de chip
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 17:36
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
drama schreef op 06-07-2003 @ 18:16:
de chip
Een softwarematige chip dan?

Hint: Het ging over software, niet over hardware
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 17:38
AMD
AMD is offline
De eerste microprocessor, namelijk de Inte4004 De processor vind ik toch wel een heel belangrijke uitvinding

EDIT: sorry, k had niet gelezen dat t over software ging. Op het gebied van software vind ik het verschijnen van MS-DOS toch wel belangrijk

Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 17:40.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 19:38
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
AMD schreef op 06-07-2003 @ 18:38:
De eerste microprocessor, namelijk de Inte4004 De processor vind ik toch wel een heel belangrijke uitvinding

EDIT: sorry, k had niet gelezen dat t over software ging. Op het gebied van software vind ik het verschijnen van MS-DOS toch wel belangrijk
Ik vind het nou niet zo revolutionair dat bedrijf A het product van bedrijf B opkoopt/jat waarna A het verder gaat verkopen. Of was MS-DOS van hobbyisten overgenomen?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 21:57
Cryptic Winterstorm
Avatar van Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 03-07-2003 @ 22:27:
free software != gratis software
Explain?
Free is naar mijn weten nog steeds gratis...
__________________
I have a dream.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 22:01
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 06-07-2003 @ 22:57:
Explain?
Free is naar mijn weten nog steeds gratis...
Eigenlijk kan je dat wel zo vertalen. Maar free betekent in veel gevallen ook: vrij, dus je mag ermee doen wat je wil en je krijgt de source erbij.
Gratis is gewoon: je hoeft niet te betalen, free kan dus veel meer omvatten.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 22:24
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 06-07-2003 @ 22:57:
Explain?
Free is naar mijn weten nog steeds gratis...
Free as a bird. Free falling. Free kick.

wat is de wereld toch gratis.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 22:33
TIGEK
TIGEK is offline
Het internet en als dat te Hardware matig. Is het forum software. Anders kende we el kaar niet.
__________________
Laptops zijn net vrouwen. Je moet er voor zichtig mee omgaan als je iets fout doet is het heel gevaarlijk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-07-2003, 11:31
Verwijderd
Citaat:
niemand schreef op 06-07-2003 @ 23:01:
Eigenlijk kan je dat wel zo vertalen. Maar free betekent in veel gevallen ook: vrij, dus je mag ermee doen wat je wil en je krijgt de source erbij.
Gratis is gewoon: je hoeft niet te betalen, free kan dus veel meer omvatten.
Ohwja, Free is ook vrij

(die reply van CW was ik, verkeerde account )
Met citaat reageren
Oud 13-07-2003, 06:51
skins
Avatar van skins
skins is offline
Wat ik de meest revolutionaire ontwikkeling vindt is het TCP/IP protocol (hoort dus eigenlijk ook wel bij ARPA wat al genoemd is)

Wat ik heel graag nog wil zien:
(sorry geen software)
De quantumcomputer
__________________
I know, because I'm supposed to know
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Franse revolutie?
H@nk
22 17-11-2006 13:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap " De nachtmerrie van een links Kabinet "
Sanctus
296 06-04-2006 10:24
De Kantine Topique de ctrl-c et ctrl-v!
hasseltboy
500 31-12-2005 13:46
Games Nintendo Revolution
Verwijderd
50 21-05-2005 17:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plannen voor militaire inmenging op het eiland (Ogen VS gericht op Cuba)
niceman1984
24 04-12-2003 00:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Stelling: SGP moet verboden worden
Rabbi Daniel
63 19-05-2003 00:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.