Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2011, 18:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Mijn ouders willen een spiegelreflex camera kopen en nu aan mij de taak uit te zoeken welke. Maar: ik heb er helemaal geen verstand van, heb alleen een paar keer met de camera van m'n vriendin gespeeld (Canon).

Nu mijn vraag, waar moet ik op letten, welke moet ik kopen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2011, 19:58
Jan005
Avatar van Jan005
Jan005 is offline
het is te zien voor wat die spiegelreflex camera voor gaat gebruikt worden? Is het voor de gebruiklijke familie foto's en reisfoto's en dan ook niet meer?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 20:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja klopt. Vooral reis- en portretfoto's. Om eerlijk te zijn zullen de plaatjes die zij gaan schieten helemaal niet SRL-waardig zijn. Maar ik krijg ze maar niet van het idee af dat zij geen SRL nodig hebben, dus dan maar zorgen dat ze dan tenminste een fatsoenlijke kopen. Mijn vader gaat wel een foto-cursus volgen om te snappen dat er meer is dan de automatische functie, maar aangezien hij meer van het gemak is verwacht ik niet dat dit heel veel uit zal maken bij hem..

Ik zal het ding regelmatig lenen () maar zal dan ook vooral wat leuke plaatjes schieten van omgeving, van m'n kat en wat portretfoto's maken. Ik verwacht dus dat de macrofunctie niet al te veel in gebruik is en heb daar liever iets meer zoom (op afstand) voor terug.

Wat ik mijn vader niet zie doen is wisselen met lenzen en externe flits e.d. Dus graag ook benoemen welke lens dan bijvoorbeeld interessant zou zijn om gelijk bij het begin al te kopen. Ik heb namelijk gehoord dat je bij winkels toch wel vrij makkelijk van het standaardpakket af kan stappen om direct al voor een betere lens (met beter bereik bedoel ik dan) te gaan ipv de standaardlens die niet al te ver reikt.

Ik neig het meest naar een Canon, maar dat komt omdat dat het enige apparaat is waar ik ooit mee heb gewerkt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 21:15
Jan005
Avatar van Jan005
Jan005 is offline
Ok dan de tweede belangrijke vraag hoeveel mag het kosten of wat wil hij (jij) er voor betalen?
Met een Canon zit je hoe bij mij toch ik heb ook een Canon en ben er nog altijd zeer tevreden over.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2011, 21:35
Bert95
Avatar van Bert95
Bert95 is offline
Ik heb zelf al ongeveer 2 jaar de Canon 500D en een aantal lenzen. Je geeft aan dat je ouder de camera vooral voor reis en portretfotografie willen gebruiken. Canon heeft eigenlijk 3 soorten camera's: instap, amateur, semipro en pro. Ze lopen van een xxxxD-serie naar een xD-serie. Voor een eerste camera zou ik dan de 1000/1100D aanraden of de 500/550/600D.
Bij een DSRL zijn eigenlijk vooral de lezen van belang. De body is minder van belang, tenzij je echt specifieke doelen wil bereiken zoals snelbewegende beelden of je wil richten op een bepaalde tak.
De doelen die je ouders voor ogen hebben bereik je vooral met een groothoek-normale lens. Op de amateurtoestellen zit vaak al een kitlens van 18-55mm, die is ideaal voor de doelen die je beschrijft. Voor echte portretfotografie kan je nog overwegen om de 50 f/1.8 te kopen. Deze lens is erg goedkoop (100 euro) en is uitermate geschikt voor portretfotografie door de hoge lichtsterkte en kleine scherptediepte.
Voor reisfotografie is de kitlens prima. Je wil namelijk vooral overzicht foto's maken en die vallen in het 18-55 domein. Bovendien zal je vooral alles schep willen hebben, waardoor de enigszins gelimiteerde scherptediepte absoluut geen probleem is.
Een dergelijke camera kan je dus kopen voor rond de 400-500 euro.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2011, 00:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ok dan de tweede belangrijke vraag hoeveel mag het kosten of wat wil hij (jij) er voor betalen?
Met een Canon zit je hoe bij mij toch ik heb ook een Canon en ben er nog altijd zeer tevreden over.
Er is niet echt een limiet ofzo.

Citaat:
Ik heb zelf al ongeveer 2 jaar de Canon 500D en een aantal lenzen. Je geeft aan dat je ouder de camera vooral voor reis en portretfotografie willen gebruiken. Canon heeft eigenlijk 3 soorten camera's: instap, amateur, semipro en pro. Ze lopen van een xxxxD-serie naar een xD-serie. Voor een eerste camera zou ik dan de 1000/1100D aanraden of de 500/550/600D.
Bij een DSRL zijn eigenlijk vooral de lezen van belang. De body is minder van belang, tenzij je echt specifieke doelen wil bereiken zoals snelbewegende beelden of je wil richten op een bepaalde tak.
De doelen die je ouders voor ogen hebben bereik je vooral met een groothoek-normale lens. Op de amateurtoestellen zit vaak al een kitlens van 18-55mm, die is ideaal voor de doelen die je beschrijft. Voor echte portretfotografie kan je nog overwegen om de 50 f/1.8 te kopen. Deze lens is erg goedkoop (100 euro) en is uitermate geschikt voor portretfotografie door de hoge lichtsterkte en kleine scherptediepte.
Voor reisfotografie is de kitlens prima. Je wil namelijk vooral overzicht foto's maken en die vallen in het 18-55 domein. Bovendien zal je vooral alles schep willen hebben, waardoor de enigszins gelimiteerde scherptediepte absoluut geen probleem is.
Een dergelijke camera kan je dus kopen voor rond de 400-500 euro.
Ik zie ook lenzen met een hoger getal dan 55 als maximum. Wanneer gaan die lenzen een meerwaarde geven, aan wat voor foto's moet ik dan denken?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2011, 16:54
Bert95
Avatar van Bert95
Bert95 is offline
Citaat:
Er is niet echt een limiet ofzo.


Ik zie ook lenzen met een hoger getal dan 55 als maximum. Wanneer gaan die lenzen een meerwaarde geven, aan wat voor foto's moet ik dan denken?
Het getal is de brandpuntsafstand, het zegt eigenlijk hoever je bent ingezoomd. De brandpuntafstand heeft eigenlijk 2 effecten op de foto die je neemt. Het beïnvloed de resolutie (de mate van detail die je kan zien) en de beeldhoek. Als de brandpuntafstand toeneemt dan neemt de beeldhoek af en de resolutie toe. Er zal dan dus meer detail op de foto te zien zijn maar het beeld is kleiner. Op 18 mm kan je bijvoorbeeld de hele kerk fotograferen, maar op 80mm kan je bijvoorbeeld alleen het uurwerk erop krijgen (uiteraard als je op dezelfde plek blijft staan).
Vooralsnog worden telezoomlenzen (>130mm) vooral gebruikt voor foto's van dingen waar je niet dichtbij kan komen of waarbij het gewenst is dat de scherptediepte klein is, denk aan wildlifefotografie en sportfotografie.
Je zou kunnen overwegen om een 18-105 lens te kopen. Ik zou niet verder gaan dan een vergroting van 7x. Er bestaan zelfs lenzen met 18-250, maar daarbij gaat best wat kwaliteit verloren. Bovendien is de standaard 18-55 kitlens van Canon behoorlijk goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Goede camera gezocht.
BfmvFreakx3
5 07-12-2009 15:30
ARTistiek Camerakeuze
Verwijderd
21 07-01-2007 20:07
Software & Hardware Digitale cam met focus ring op de lens, en ook betaalbaar?
G.T.C.
5 30-05-2006 17:19
ARTistiek foto's
eye adore fotoz
8 04-08-2003 12:01
Software & Hardware Hoeveel kun je vragen voor een Minolta 500Si fotocamara?
Tiger_Wolf
2 03-07-2002 11:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.