Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2003, 16:47
Verwijderd
Er is een deel in de hersenen waarvan bekend is dat het religieuze ervaringen op kan roepen. Dit deel wordt ook wel de god module genoemd. Wat denken mensen hier dat de reden is achter dit deeltje hersenen? Is het een truucje van de natuur om ons niet al te veel bezig te laten houden met de zin van het bestaan en ons rustig te houden? Is het dan werkelijk voorgeprogrammeerd door een of andere god? Hier nog 2 sites met wat verschillende meningen, of zoek zelf op "god module brains" of "neural basis religious experience" of iets dergelijks.

http://cas.bellarmine.edu/tietjen/Hu...hed_by_god.htm

http://skepticusnederland.fol.nl/id32.htm

Overigens, mijn overtuiging is strictly atheïstisch. Toch vind ik het wel interessant om zoiets te zien in de hersenen en vind het vrij apart van de natuur. Maar net als met alles zullen sommige mensen dit zien als bewijs dat er GEEN god is en anderen als bewijs dat er WEL een god is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-12-2003, 16:56
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Ik zie het meer als een stukje hersenen wat ons bewust maakt van het idee 'dat er meer is dan we zien'. Dat hoeft niet per definitie een God te zijn. Bij de mensen waarin dit te ver doorslaat of dit te letterlijk willen nemen ontstaat er een error in het stukje hersenen waarin mensen denken dat ze letterlijk de aanwezigheid van een hogere macht voelen.
Het idee dat er meer is dan dat we zien wijst er denk ik vooral op dat ons waarnemen niet de enige kentheorie vertegenwoordigd. Met rede, logica komen we tot hele andere en nieuwe inzichten.

interessant wel!
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:20
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 15-12-2003 @ 17:56:
Ik zie het meer als een stukje hersenen wat ons bewust maakt van het idee 'dat er meer is dan we zien'.
Misschien zorgt dit er wel voor dat we als mens constant dingen onderzoeken dan, dat we uberhaupt geïnteresseert zijn in het waarom van dingen. Hoewel ik hier geen dingen over heb gelezen dus ik kan ook gewoon onzin lullen nu.
Overigens geloof ik zelf niet dat er iets is dat absoluut onverklaarbaar is, maar misschien is het wel zo dat we met ons huidige brein niet alles kunnen snappen. Ik denk wel dat eventuele 'bovennatuurlijke' ervaringen uiteindelijk gewoon verklaard kunnen worden met behulp van de wetenschap (zoals bliksem ook ooit verklaard is, evenals de tunnel met op het einde licht bij een zuurstoftekort in de hersenen)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:46
Verwijderd
bijzonder interessant stukje trasher, wel veel lezen maar het is het wel waard.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 17:53
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Onze geest word gereflecteerd in de hersenen, dus ook dat deel dat zich met godgevoelens en religie bezighoud.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 15-12-2003 @ 18:53:
Onze geest word gereflecteerd in de hersenen, dus ook dat deel dat zich met godgevoelens en religie bezighoud.
Het is natuurlijk makkelijk om het op iets te gooien dat nooit bewezen noch ontkracht zal kunnen worden. Ik vind het jammer dat je je er zo vanaf maakt. Want hoeveel natuurkundige 'wetten' er ook ontdekt worden, hoeveel informatie over de hersenen we ook vergaren, er zal nooit kunnen worden bewezen dat er iets niet is, alleen dat het binnen onze wetenschap niet bekend is. Wat we hopelijk wel voor de volledige 100% kunnen gaan verklaren is het religieuze gevoel en misschien dat mensen er dan objectiever over gaan denken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:16
INViCTuS
Avatar van INViCTuS
INViCTuS is offline
Volgens mij gebruik ik dat deel niet!
__________________
PRIMA!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:17
trasher
trasher is offline
**********, je overreageert. Gun het topic toch even de tijd.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:17
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
INViCTuS schreef op 15-12-2003 @ 19:16:
Volgens mij gebruik ik dat deel niet!
En volgens mij is dat niet het enige deel dat jij niet gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:22
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
********** schreef op 15-12-2003 @ 19:12:
Het is natuurlijk makkelijk om het op iets te gooien dat nooit bewezen noch ontkracht zal kunnen worden. Ik vind het jammer dat je je er zo vanaf maakt. Want hoeveel natuurkundige 'wetten' er ook ontdekt worden, hoeveel informatie over de hersenen we ook vergaren, er zal nooit kunnen worden bewezen dat er iets niet is, alleen dat het binnen onze wetenschap niet bekend is. Wat we hopelijk wel voor de volledige 100% kunnen gaan verklaren is het religieuze gevoel en misschien dat mensen er dan objectiever over gaan denken.
jaja en voorzover jij weet zitten we in de matrix en zijn al die werkelijke dingen ook onwaar
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:28
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 15-12-2003 @ 19:22:
jaja en voorzover jij weet zitten we in de matrix en zijn al die werkelijke dingen ook onwaar
Je weet maar nooit he. Maar ik denk niet dat als er zoiets zou zijn, dat ze dan zouden toelaten dat er een film over werd gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:29
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 15-12-2003 @ 19:12:
Het is natuurlijk makkelijk om het op iets te gooien dat nooit bewezen noch ontkracht zal kunnen worden. Ik vind het jammer dat je je er zo vanaf maakt. Want hoeveel natuurkundige 'wetten' er ook ontdekt worden, hoeveel informatie over de hersenen we ook vergaren, er zal nooit kunnen worden bewezen dat er iets niet is, alleen dat het binnen onze wetenschap niet bekend is. Wat we hopelijk wel voor de volledige 100% kunnen gaan verklaren is het religieuze gevoel en misschien dat mensen er dan objectiever over gaan denken.
Met name dat laatste zou heel veel tot de wereld vrede bij dragen
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 18:30
trasher
trasher is offline
Offtopic:
Citaat:
********** schreef op 15-12-2003 @ 19:28:
Je weet maar nooit he. Maar ik denk niet dat als er zoiets zou zijn, dat ze dan zouden toelaten dat er een film over werd gemaakt.
Alsof dat ook maar iets uit zou maken
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
trasher schreef op 15-12-2003 @ 19:17:
**********, je overreageert. Gun het topic toch even de tijd.
Je hebt wel gelijk, als gelovige zijnde is het misschien wel een geldig argument.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2003, 19:08
trasher
trasher is offline
Offtopic:
Citaat:
********** schreef op 15-12-2003 @ 20:03:
Je hebt wel gelijk, als gelovige zijnde is het misschien wel een geldig argument.
Daarmee bedoel ik ook dat je niet zo intensief op je eigen topic moet reageren.
(laat maar zitten)
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 10:58
zuurstokjuh
zuurstokjuh is offline
het lijkt mij een beetje vreemd, dat de natuur, als we ervan uitgaan dat die door evolutie zo is geworden als die nu is, ervoor heeft gezorgd dat wij in God geloven, of in ieder geval, geneigd zijn om in God te geloven. als ik zo redeneer, zou er een gedachte achter de evolutie moeten zitten, want de evolutie zelf kan toch niet denken. het lijkt mij daarom onlogisch om te denken dat de natuur, of de evolutie hiervoor gezorgd heeft. ik zie dit daarom wel als bewijs dat God bestaat, en dat Hij wil dat mensen geloven
__________________
happiness isn't a destination, it's a manner of travel
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 15:01
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
********** schreef op 15-12-2003 @ 17:47:
Er is een deel in de hersenen waarvan bekend is dat het religieuze ervaringen op kan roepen. Dit deel wordt ook wel de god module genoemd. Wat denken mensen hier dat de reden is achter dit deeltje hersenen? Is het een truucje van de natuur om ons niet al te veel bezig te laten houden met de zin van het bestaan en ons rustig te houden? Is het dan werkelijk voorgeprogrammeerd door een of andere god? Hier nog 2 sites met wat verschillende meningen, of zoek zelf op "god module brains" of "neural basis religious experience" of iets dergelijks.

http://cas.bellarmine.edu/tietjen/Hu...hed_by_god.htm

http://skepticusnederland.fol.nl/id32.htm

Overigens, mijn overtuiging is strictly atheïstisch. Toch vind ik het wel interessant om zoiets te zien in de hersenen en vind het vrij apart van de natuur. Maar net als met alles zullen sommige mensen dit zien als bewijs dat er GEEN god is en anderen als bewijs dat er WEL een god is.
Zeggen dat God alleen bestaat in onze hersenen omdat onze hersenen zo geprogrammeerd zijn is de zoveelste zielige poging om alles rationeel te verklaren. Net zoals de evolutietheorie.

Ach ja, ieder zo z'n geloof.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-12-2003, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 17-12-2003 @ 16:01:
Zeggen dat God alleen bestaat in onze hersenen omdat onze hersenen zo geprogrammeerd zijn is de zoveelste zielige poging om alles rationeel te verklaren. Net zoals de evolutietheorie.

Ach ja, ieder zo z'n geloof.
Dat dat deel van je hersenen bestaan kan je niet ontkennen. En als je had gelezen had je gezien dat ik ook zei dat het deel er misschien juist wel ingezet is door een god, dat is ook een optie natuurlijk. Maar het afdoen als onzin en je ogen sluiten voor feiten heeft nooit iemand goed gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.