Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2005, 22:41
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Citaat:
DEN HAAG - De PvdA wil dat voor een aantal groepen het openbaar vervoer op werkdagen gratis wordt. Met gebruik van een tegoed op de ov-chipkaart kunnen zo bejaarden, gehandicapten, vmbo'ers van 16 en 17 jaar en werklozen gratis gebruikmaken van bus, tram of metro. Volgens Tweede Kamerlid Dijksma zitten er aan het voorstel veel voordelen, zowel sociaal als voor de doorstroming van het verkeer.

Het plan kost ongeveer 300 miljoen euro. Op de belangrijkste verkeersknelpunten kan er volgens de PvdA ook gratis openbaar vervoer komen voor forenzen. Dit 'gratis' openbaar vervoer is volgens Dijksma alleen bedoeld voor de forens die uit de auto in de bus stapt. Het bedrijfsleven betaalt hier aan mee.
Dit begrijp ik nou echt niet. Waarom juist vmbo'ers en wat hebben werklozen hieraan?
Wat vinden jullie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2005, 23:22
Verwijderd
Kennelijk hebben de sociaal zwakkeren het hard nodig om op werkdagen met de trein door het ganse land te boemelen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 23:34
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Gaat nergens over, en het plan haalt het toch niet...
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 23:48
Verwijderd
Ja, daar zitten we op te wachten. Als student of werkende betaal je je al blauw voor het OV, word je op je vrije dag in de trein ook nog eens geconfronteerd met een stortvloed aan rellende vmbo'ers, stinkende werklozen of kwijlende bejaarden. Go PvdA.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:03
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als ze nou eens MBO's van 16 en 17 jaar gewoon een OV-kaart geven.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:06
Auryn
Auryn is offline
Hoe komen ze er op. Waarom in vredesnaam VMBO'ers?
__________________
Spreken is zilver, schrijven is goud.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:14
Verwijderd
VMBO-ers van 16 en 17

Ze willen vandalisme, diefstal en dergelijke in het openbaar vervoer laten toenemen?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:15
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef op 13-11-2005 @ 01:14 :
VMBO-ers van 16 en 17

Ze willen vandalisme, diefstal en dergelijke in het openbaar vervoer laten toenemen?
Het idee is denk ik dat Marokkanen de trein minder slopen als ze niet worden gecontroleerd
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:18
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ah, dat zullen de treinen naar Treblinka zijn.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:24
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 13-11-2005 @ 01:18 :
Ah, dat zullen de treinen naar Treblinka zijn.
De NS heeft een team naar Oostenrijk gestuurd om nieuwe managers te werven heb ik gehoord

ervaring met massatransport onder grote druk vereist

__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com

Laatst gewijzigd op 13-11-2005 om 00:27.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 00:25
PV
PV is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-11-2005 @ 01:03 :
Als ze nou eens MBO's van 16 en 17 jaar gewoon een OV-kaart geven.
www.pvda.nl:
Citaat:
Het openbaar vervoer voor Mbo-scholieren van 16 tot en met 17 jaar wordt gedurende schooltijden ‘gratis’.
Foutje in de bron van de TS denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 09:42
Verwijderd
Waarom juist die groepen? Willen ze nog meer grijs op straat?
Lijkt me beter als ze het voor studenten gewoon helemaal gratis maken en fikse korting voor forensen die inderdaad de auto thuis laten.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 10:23
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Waar gaat dit over? De groepen waar de minste auto's gebruikt worden en die zich het minst ver bewegen, mogen om de doorstroming over de weg te bevorderen gratis met het openbaar vervoer
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 12:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Autogebruik terugbrengen door iedereen die toch al niet met de auto reisde gratis OV te geven.

Ow yes, de bestuurlijke incompetentie ontdekt nieuwe hoogtes.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 13:06 :
Autogebruik terugbrengen door iedereen die toch al niet met de auto reisde gratis OV te geven.

Ow yes, de bestuurlijke incompetentie ontdekt nieuwe hoogtes.
Goed verwoord, ik ben het hier wel min of meer eens mee. Ik zie echt wel de voordelen van gratis of goedkoop openbaar vervoer in, maar dan moet het wel goed verdeeld worden.

En ik ga er België nog maar eens bijsleuren..
De bus, tram en metro is in Vlaanderen gratis voor: bejaarden, kinderen onder de 6, voor familie van werknemers bij de Lijn, voor iedereen die zijn auto inlevert voor een paar jaar, voor iedereen in Hasselt en alle studenten in Leuven, ...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 12:26
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Auryn schreef op 13-11-2005 @ 01:06 :
Hoe komen ze er op. Waarom in vredesnaam VMBO'ers?
Ja, waarom? De ouders krijgen dan nog kinderbijslag, dus waarom dubbel gaan uitkeren?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 13:08
Starsailor
Avatar van Starsailor
Starsailor is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-11-2005 @ 01:03 :
Als ze nou eens MBO's van 16 en 17 jaar gewoon een OV-kaart geven.
inderdaad
__________________
. . .
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 18:37
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-11-2005 @ 01:03 :
Als ze nou eens MBO's van 16 en 17 jaar gewoon een OV-kaart geven.
Die willen ze ook een Ov kaart geven. Het staat fout in de bron. vmbo moet mbo zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-11-2005, 18:55
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Als het openbaar vervoer nu eens wat meer subsidie zou krijgen zodat de prijzen niet omhoog zouden moeten (vooral voor busvervoer met die brandstofprijzen) zou een veel groter deel van de kansloze samenleving geholpen zijn. Dit helpt toch geen drol.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:03
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Weer eens een leuke actie van de PvdA om populair uit de hoek te komen met een nutteloos en onuitvoerbaar plan . Deze doelgroep heeft het helemaal niet nodig om gratis met het openbaar vervoer te kunnen reizen. veel ouderen kunnen tegenwoordig gebruik maken van daarvoor bestemde TaxBusjes (oid. bejaardenvervoer) net als de meeste gehandycapten dat kunnen. Verder wil de PvdA klaarblijkelijk VMBO studenten nog dikker laten worden door ze niet meer te laten fietsen .
Verder vraag ik me af waar de PvdA dit geintje nu weer wil van betalen! Voor 300 Miljoen lijkt me dit geen jaren vol te houden!
Nee PvdA leuke stemmentrekker maar hopenlijk blijft het ook volgende kabinetsperiode weer bij Oppostie; zeker als men dit soort idiote plannen blijft voorstellen!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:06
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Het willen terugdringen van verkeersproblematiek door Openbaar vervoer gratis te maken zal niet werken doordat het Openbaar Vervoer veel te weinig dekkend is. Als ik bv. naar mijn stage adres wil ben ik 2 uur bezig met openbaar vervoer; met de auto ben ik er in 30 minuten. Voor veel mensen is de keus dan al gemaakt, wat de prijs ook zijn zal!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:10
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 13-11-2005 @ 20:06 :
Voor veel mensen is de keus dan al gemaakt, wat de prijs ook zijn zal!
Ik kan hetzelfde zeggen van de afstand tussen huis en collegezaal, maar een auto betaal ik toch echt niet van mijn bijbaantje hoor!
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:38
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-11-2005 @ 20:10 :
Ik kan hetzelfde zeggen van de afstand tussen huis en collegezaal, maar een auto betaal ik toch echt niet van mijn bijbaantje hoor!
Voor studenten ligt dat inderdaad anders vanwege budgetten. Maar de meeste mensen gebruiken de auto merendeels voor forensische doeleinden... Als ik om 9 uur zou moeten beginnen en doordat ik met Openbaar vervoer 1.5 uur eerder mijn bed uit zou moeten dan met de auto zou ik het wel weten!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:42
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 13-11-2005 @ 20:38 :
Voor studenten ligt dat inderdaad anders vanwege budgetten. Maar de meeste mensen gebruiken de auto merendeels voor forensische doeleinden... Als ik om 9 uur zou moeten beginnen en doordat ik met Openbaar vervoer 1.5 uur eerder mijn bed uit zou moeten dan met de auto zou ik het wel weten!
Het probleem met openbaar vervoer is dat het openbaar is! Wat zou het toch heerlik zin als je 's ochtend opgehaald werd door een lege bus waar j heerlik je benen kan strekken en rustig een krantje kan lezen, en die vervolgens gewoon aan een stuk doorrijdt tot je werk, daar blijft wachten en je ana het eind van de dag weer terugbrengt!

Maar jah, daar los je natuurlijk geen fileproblemen mee op...
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 13-11-2005 @ 20:06 :
Het willen terugdringen van verkeersproblematiek door Openbaar vervoer gratis te maken zal niet werken doordat het Openbaar Vervoer veel te weinig dekkend is. Als ik bv. naar mijn stage adres wil ben ik 2 uur bezig met openbaar vervoer; met de auto ben ik er in 30 minuten. Voor veel mensen is de keus dan al gemaakt, wat de prijs ook zijn zal!
Haha, dus jij wil beweren dat als je het openbaar vervoer gratis maakt, het gebruik ervan niet zal toenemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2005, 20:00
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 20:56 :
Haha, dus jij wil beweren dat als je het openbaar vervoer gratis maakt, het gebruik ervan niet zal toenemen?
Wel eens gedacht aan het capaciteitsprobleem?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 20:56 :
Haha, dus jij wil beweren dat als je het openbaar vervoer gratis maakt, het gebruik ervan niet zal toenemen?
Zolang het OV geen zinnig alternatief is voor de auto... nee.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:26
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 21:24 :
Zolang het OV geen zinnig alternatief is voor de auto... nee.
Dan wordt het tijd voor een cursusje basiskennis economie. Als je een product goedkoper maakt, gaan meer mensen het gebruiken. Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 21:26 :
Dan wordt het tijd voor een cursusje basiskennis economie. Als je een product goedkoper maakt, gaan meer mensen het gebruiken. Ik dacht dat dat toch wel algemeen bekend was...
Je vergeet reistijd als component.

Als ik met de auto ergens meerdere uren eerder kan komen dan zal het mijn reet roesten of het OV goedkoper is, tijd is geld.

Bovendien: dit voorstel maakt het OV gratis voor mensen die toch al geen auto bezaten en die voor het overgrote deel toch al het OV gebruikten.

Hoogstens dat kleine ritjes met de bus en tram die mensen normaal per fiets afleggen door dit maffe voorstel ietsjes toe zullen nemen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 21:29 :
Je vergeet reistijd als component.

Als ik met de auto ergens meerdere uren eerder kan komen dan zal het mijn reet roesten of het OV goedkoper is, tijd is geld.
Ja, die componenten beïnvloeden de prijselasticiteit... maar maken die variabele niet opeens nul.
Citaat:
Bovendien: dit voorstel maakt het OV gratis voor mensen die toch al geen auto bezaten en die voor het overgrote deel toch al het OV gebruikten.

Hoogstens dat kleine ritjes met de bus en tram die mensen normaal per fiets afleggen door dit maffe voorstel ietsjes toe zullen nemen.
Toch vreemd dan, dat experimenten met openbaar vervoer hebben geleid tot een forse toename van het gebruik... en ja, daar zaten ook forensen bij die anders de auto pakten.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 21:33 :
Toch vreemd dan, dat experimenten met openbaar vervoer hebben geleid tot een forse toename van het gebruik... en ja, daar zaten ook forensen bij die anders de auto pakten.
Nu haal je dingen aan die te maken hebben met het verminderen van reistijd.

Dat helpt. Het gratis maken voor mensen die toch als met het OV reisden doet dat niet.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 20:46
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 21:44 :
Nu haal je dingen aan die te maken hebben met het verminderen van reistijd.

Dat helpt. Het gratis maken voor mensen die toch als met het OV reisden doet dat niet.
Nee, ik heb het louter over het gratis maken van het openbaar vervoer.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:06
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 20:56 :
Haha, dus jij wil beweren dat als je het openbaar vervoer gratis maakt, het gebruik ervan niet zal toenemen?
Nee, maar het zal de forensische verkeersproblematiek niet oplossen...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:08
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 13-11-2005 @ 22:06 :
Nee, maar het zal de forensische verkeersproblematiek niet oplossen...
Het zal helpen, maar niets is een wondermiddel. Zelf lijkt me het aanleggen van meer wegen en het invoeren van rekeningrijden effectiever.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 21:46 :
Nee, ik heb het louter over het gratis maken van het openbaar vervoer.
En dat heeft dus 0,0% effect op het reisgedrag van iemand die toch al met het OV ging, comprende?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:16
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 22:12 :
En dat heeft dus 0,0% effect op het reisgedrag van iemand die toch al met het OV ging, comprende?
Ja, maar wat doet dat ertoe?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-11-2005, 21:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 22:16 :
Ja, maar wat doet dat ertoe?
Daar gaat het hele topic over, voor de rest boeit het niet zo veel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:29
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 22:21 :
Daar gaat het hele topic over, voor de rest boeit het niet zo veel.
Nee, want als je het openbaar vervoer gratis maakt, zijn er ook mensen die de auto laten staan en de bus/trein pakken.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 22:29 :
Nee, want als je het openbaar vervoer gratis maakt, zijn er ook mensen die de auto laten staan en de bus/trein pakken.
Als jij het genie van vraag en aanbod bent dan zal je ook begrijpen dat voor wie een auto kan betalen voor de prijs van een treinkaartje geld dat het niet loont. Oftewel:

mar·gi·naal (bn.)
1 in de marge aangebracht
2 tegen de bestaansgrens aan
3 onbeduidend

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:45
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 22:42 :
Als jij het genie van vraag en aanbod bent dan zal je ook begrijpen dat voor wie een auto kan betalen voor de prijs van een treinkaartje geld dat het niet loont. Oftewel:

mar·gi·naal (bn.)
1 in de marge aangebracht
2 tegen de bestaansgrens aan
3 onbeduidend

De praktijk wijst anders uit.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 22:45 :
De praktijk wijst anders uit.
Zeggen... welke cijfers precies?

Toch niet die cijfers waaruit onomstotelijk blijkt dat een gratis kaartje voor een spoor waarmee je geregeld uren te laat op je werk zal verschijnen aantrekkelijker is dan een voorspelbare file?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 21:51
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-11-2005 @ 22:50 :
Zeggen... welke cijfers precies?

Toch niet die cijfers waaruit onomstotelijk blijkt dat een gratis kaartje voor een spoor waarmee je geregeld uren te laat op je werk zal verschijnen aantrekkelijker is dan een voorspelbare file?
Ik heb gelezen over de ervaringen in België. Daar heb ik geen cijfers van bij de hand, maar jij hebt gelukkig ook geen cijfers die bevestigen dat het effect verwaarloosbaar is, dus hebben we mooi een patstelling.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 23:06
Verwijderd
Ok, ten eerste, als je 16 of 17 bent en nog op 't vmbo zit, dan is er iets mis met je, waarschijnlijk wordt er hier MBO bedoelt ipv VMBO.

En ten tweede, ik ben 17 en zit in mijn eerste jaar van een MBO opleiding. Ik ga elke dag heen en weer naar Utrecht. Daarvoor moet ik van mijn eigen geld een Openbaar Vervoerspas kopen die me per maand €94,10 kost. Daarbij komt, als ik met de Q-liner wil reizen (en dat lijkt me duidelijk want welke debiel gaat er met een streekbus) per keer €1,50 aan toeslag bij. Dus per maand is dat € 154,10 aan alleen nog maar het reizen van en naar school. Ik weet niet precies hoeveel maanden ik naar school moet maar je begrijpt dat dit voor een studerende MBO'er, zonder stufi, want dat krijg je pas op je achttiende, redelijk prijzig is.

Oftewel, wat is er mis met dat MBO'ers ook gewoon krijgen wat iedere andere scholier die de middelbare school ook op normale leeftijd heeft afgemaakt wél krijgen?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2005, 23:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 22:51 :
Ik heb gelezen over de ervaringen in België. Daar heb ik geen cijfers van bij de hand, maar jij hebt gelukkig ook geen cijfers die bevestigen dat het effect verwaarloosbaar is, dus hebben we mooi een patstelling.
Mijn beurt om de betweter uit te hangen en je te wijzen op het feit dat er dus geen bewijs is dat deze maatregel werkt en de rest een omgekeerde bewijslast zou zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 09:11
Verwijderd
De PvdA is me toch een vreemde weg ingeslagen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 09:33
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
voor mensen die nu met de auto gaan, maakt dit dus echt geen donder uit. Ten eerste vallen die niet in de genoemde doelgroepen, ten tweede is OV echt geen gelijkwaardig alternatief voor de auto.

mestho had t over prijs/vraag/aanbod; daarbij hoor je wel uit te gaan van min of meer gelijkwaardige producten. De enige overeenkomst tussen eigen vervoer en openbaar vervoer, is dat je van A naar B komt. met de auto van deur-tot-deur in je eigen 'leefomgeving', gegarandeerde zitplaats en een grote mate van vrijheid, nog steeds gecombineerd met een kortere reistijd dan 't OV. Nadeel is de hogere kosten, hoewel de kosten van trein en bus vaak bijna net zo hoog zijn als die van de auto voor korte tot middellange afstanden.

de bus is (ietsje) goedkoper, je kan ontspannen zitten, eventueel de krant lezen of studeren of zo. nadeel : enkel van station-station en langere reistijd, m.u.v. bussen die files kunnen omzeilen waar de auto dat niet kan. (daar zou ik dan ook wel met de bus gaan, denk ik.)

zie je, 't zijn geen echte concurrenten, daarvoor verschillen ze teveel.

kijk, als de automobilist in de portemonnee raken (positief zoals gratis ov, of negatief, zoals hoge kosten) iets uit zouden maken, dan zouden er nu al amper auto's moeten rijden. (weleens wezen tanken de laatste tijd ? toch is t altijd druk bij de pomp...)

overigens gaat t in 't voorstel volgens mij gewoon om 'scholieren' van 16 en 17, en dan zou het niet uit moeten mogen maken wat voor opleiding dan (vmbo, mbo, havo).

maar om mijn mening maar ff kort samen te vatten : 'nuttig voorstel zeg, die groepen mensen die niks toevoegen of bijdragen aan de economie grotere bewegingsvrijheid geven, ten koste van anderen, want als de bus vol is, dan-istie toch echt vol...'
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 10:36
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-11-2005 @ 10:33 :
overigens gaat t in 't voorstel volgens mij gewoon om 'scholieren' van 16 en 17, en dan zou het niet uit moeten mogen maken wat voor opleiding dan (vmbo, mbo, havo).

maar om mijn mening maar ff kort samen te vatten : 'nuttig voorstel zeg, die groepen mensen die niks toevoegen of bijdragen aan de economie grotere bewegingsvrijheid geven, ten koste van anderen, want als de bus vol is, dan-istie toch echt vol...'
Als die opleiding nou meer dan 20 kilometer verderop is, dan kunnen ze toch wel een OV-kaart krijgen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 10:56
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-11-2005 @ 10:33 :
voor mensen die nu met de auto gaan, maakt dit dus echt geen donder uit. Ten eerste vallen die niet in de genoemde doelgroepen, ten tweede is OV echt geen gelijkwaardig alternatief voor de auto.

mestho had t over prijs/vraag/aanbod; daarbij hoor je wel uit te gaan van min of meer gelijkwaardige producten. De enige overeenkomst tussen eigen vervoer en openbaar vervoer, is dat je van A naar B komt. met de auto van deur-tot-deur in je eigen 'leefomgeving', gegarandeerde zitplaats en een grote mate van vrijheid, nog steeds gecombineerd met een kortere reistijd dan 't OV. Nadeel is de hogere kosten, hoewel de kosten van trein en bus vaak bijna net zo hoog zijn als die van de auto voor korte tot middellange afstanden.

de bus is (ietsje) goedkoper, je kan ontspannen zitten, eventueel de krant lezen of studeren of zo. nadeel : enkel van station-station en langere reistijd, m.u.v. bussen die files kunnen omzeilen waar de auto dat niet kan. (daar zou ik dan ook wel met de bus gaan, denk ik.)

zie je, 't zijn geen echte concurrenten, daarvoor verschillen ze teveel.
Ook voor jou een basiscursusje economie, dus.
Citaat:
kijk, als de automobilist in de portemonnee raken (positief zoals gratis ov, of negatief, zoals hoge kosten) iets uit zouden maken, dan zouden er nu al amper auto's moeten rijden. (weleens wezen tanken de laatste tijd ? toch is t altijd druk bij de pomp...)
Ja, want als het uitmaakt, dan is het ook per se noodzakelijk dat het heel veel uitmaakt.
Citaat:
overigens gaat t in 't voorstel volgens mij gewoon om 'scholieren' van 16 en 17, en dan zou het niet uit moeten mogen maken wat voor opleiding dan (vmbo, mbo, havo).

maar om mijn mening maar ff kort samen te vatten : 'nuttig voorstel zeg, die groepen mensen die niks toevoegen of bijdragen aan de economie grotere bewegingsvrijheid geven, ten koste van anderen, want als de bus vol is, dan-istie toch echt vol...'
Ja, want mbo'ers zijn economisch irrelevant.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 10:57
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vice schreef op 13-11-2005 @ 01:03 :
Als ze nou eens MBO's van 16 en 17 jaar gewoon een OV-kaart geven.
Inderdaad, dát is momenteel het probleem. Het VMBO die kaarten geven is gewoon absurd.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:13
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2005 @ 22:51 :
Ik heb gelezen over de ervaringen in België. Daar heb ik geen cijfers van bij de hand, maar jij hebt gelukkig ook geen cijfers die bevestigen dat het effect verwaarloosbaar is, dus hebben we mooi een patstelling.
In Hassalt is al sinds 1997 gratis ov. (de bussen dan )
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke punten wil jij zien bij een nieuwe partij?
Verwijderd
95 31-03-2012 16:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:38.