Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2003, 15:45
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
kan men bloedvergiftiging krijgen door automutilatie?
volgens mijn moeder wel... ik vroeg me af of ze gelijk had.
(verder niet ingaan op automutilatie, alleen op de vraag ajb)
xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:47
Verwijderd
Volgens mij kan dat idd. 'k zou niet weten waarom niet, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:49
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 16:47:
Volgens mij kan dat idd. 'k zou niet weten waarom niet, eigenlijk.
??
is dat trouwens ernstig?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:50
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Ja. En bloedvergiftiging is volgens mij altijd ernstig... Je moet
er iig niet te lang mee blijven rondlopen volgens mij.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:50
SilentFairy
SilentFairy is offline
Ik neem aan van wel he...
Als je met een vies mes/whatever snijdt... Dan kunnen er zeker gifstoffen of weet ik veel wat in je bloed komen.

En ik neem aan dat jij voordat je gaat snijden niet eerst even je mesje netjes gaat ontsmetten voordat je je open snijdt...

Dus tjah, je kan er denk ik wel degelijk bloedvergiftiging van krijgen. (net als dat je er tetanus e.d. van kan krijgen)

(en ik kan het niet laten: Je kan het natuurlijk beter niet doen)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:50
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-11-2003 @ 16:49:
is dat trouwens ernstig?
Ik denk het wel.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:51
Verwijderd
Laten we ajb niet teveel in details treden mbt am.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:52
SilentFairy
SilentFairy is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-11-2003 @ 16:49:
??
is dat trouwens ernstig?
Dat hangt er natuurlijk vanaf wát er je bloed binnendringt.
Ik heb zelf ook bloedvergiftiging gehad (k heb een hoop gehad... lage weerstand, blablabla) en van de ene gifstof wordt je doodmoe, en van de andere merk je geen ene reet.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:52
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Sepsis
of septicemie, de aanwezigheid van grote hoeveelheden levende bacteriën in het bloed, die zich daarin ook vermenigvuldigen. NB. Wat vaak bloedvergiftiging genoemd wordt (de rode streep), is in feite een uiting van een ontsteking die zich via een lymfevat uitbreidt (lymfangitis); dit heeft niets te maken met een echte bloedvergiftiging.
De oorzaak van de sepsis kan gelegen zijn in een wondje, steenpuist, ontstoken keel, urinewegen, enz.

Symptomen
Sepsis gaat gepaard met hoge koorts, zweten en koude rillingen. De ziekteverwekkers kunnen in diverse organen nieuwe ontstekingsprocessen of abcessen doen ontstaan. Ernstige sepsis kan leiden tot septische shock. Hierbij is er sprake van een lage bloeddruk en is de bloedvoorziening van de vitale organen in gevaar.

Behandeling
Antibiotica dienen zo spoedig mogelijk gegeven te worden. Indien er sprake is van een te lage bloeddruk, wordt de patiënt meestal opgenomen op een intensive-careafdeling om de vitale functies zo goed mogelijk te bewaken.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 16:00
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 16:51:
Laten we ajb niet teveel in details treden mbt am.
ja, dat gaf ik zelf ook al aan, wilde nl gewoon antw. op die vraag, maar het moet niet teveel de am - kant opgaan. (als in: je moet het niet doen want... en de hele psychologische achtergrond)
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 16:04
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ quiana:


ik had me het zo ernstig niet voorgesteld
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 16:26
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Daarom moet je sowieso oppassen met schrijven op je hand. Bijv. met een pen. Als je daarna die plek open haalt heb je kans op bloedvergifteging. [dacht ik]
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 24-11-2003 @ 17:04:
@ quiana:


ik had me het zo ernstig niet voorgesteld
Sepsis is vaak dodelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:52
Verwijderd
Zoiets kan je toch ook krijgen als je bv in een roestige spijker trapt?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2003 @ 19:52:
Zoiets kan je toch ook krijgen als je bv in een roestige spijker trapt?
Kans is zowel bij snijden als bij in een spijker trappen héél erg klein.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 24-11-2003 @ 20:13:
Kans is zowel bij snijden als bij in een spijker trappen héél erg klein.
Ligt er aan, denk ik...?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:26
Verwijderd
Ja, die kans is er altijd natuurlijk, hoewel die wel erg klein is.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 24-11-2003 @ 20:13:
Kans is zowel bij snijden als bij in een spijker trappen héél erg klein.
Nee, goed, maar als je in een roestige spijker stapt moet je wel naar de huisarts? Of moet je dat pas doen wanneer je klachten als koorts krijgt?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2003 @ 20:48:
Nee, goed, maar als je in een roestige spijker stapt moet je wel naar de huisarts? Of moet je dat pas doen wanneer je klachten als koorts krijgt?
Je moet dan sowieso een tetanus injectie halen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 21:00
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 20:54:
Je moet dan sowieso een tetanus injectie halen.
Ah ok, duidelijk
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 22:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Waarom had je de vraag niet zo kunnen stellen: kun je bloedvergiftiging krijgen door een open wond? ofzoiets. Of doordat je valt, of weet ik het wat. Lijkt me wat neutraler.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 15:34
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
ekki schreef op 24-11-2003 @ 23:43:
Waarom had je de vraag niet zo kunnen stellen: kun je bloedvergiftiging krijgen door een open wond? ofzoiets. Of doordat je valt, of weet ik het wat. Lijkt me wat neutraler.
ja sorry.
je mag hem veranderen hoor.
ik stuur je wel een pm voor het geval je dit topic niet meer inkijkt
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 16:33
De Pastoor.
De Pastoor. is offline
Bij automutilatie krijg je misschien nog wel sneller een infectie dan bij eenzelfde verwonding met een mes (tenzij je ermee rouwe kip hebt gesneden), want onder je nagels zit veel vuiligheid. Een scepsis zal je niet zo snel krijgen, bloed is namelijk absoluut geen prettige plaats voor de doorsnee bakterie...
Met citaat reageren
Oud 25-11-2003, 16:49
Verwijderd
Citaat:
De Pastoor. schreef op 25-11-2003 @ 17:33:
Bij automutilatie krijg je misschien nog wel sneller een infectie dan bij eenzelfde verwonding met een mes (tenzij je ermee rouwe kip hebt gesneden), want onder je nagels zit veel vuiligheid.
Sorry, maar volgens mij denkt je dat mensen die automutileren zichzelf krabben? Dat hoeft niet; automutilatie = zelfverwonding, en dat kan met vanalles natuurlijk.

(Sorry dat ik nu wel in ga op automutilatie, maar 't lijkt me nuttig dat mensen weten wat het is.)
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:52
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
De Pastoor. schreef op 25-11-2003 @ 17:33:
Bij automutilatie krijg je misschien nog wel sneller een infectie dan bij eenzelfde verwonding met een mes (tenzij je ermee rouwe kip hebt gesneden), want onder je nagels zit veel vuiligheid. Een scepsis zal je niet zo snel krijgen, bloed is namelijk absoluut geen prettige plaats voor de doorsnee bakterie...
Rouwe kip?
Scepsis?

Sorry, maar ik sta zeer sceptisch tegenover jouw post.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2003, 18:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2003 @ 20:48:
Nee, goed, maar als je in een roestige spijker stapt moet je wel naar de huisarts? Of moet je dat pas doen wanneer je klachten als koorts krijgt?
Met een spijker in je voet moet je sowieso naar een arts.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 21:31
Zero-Zero
Avatar van Zero-Zero
Zero-Zero is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 28-11-2003 @ 19:53:
Met een spijker in je voet moet je sowieso naar een arts.
dan lijkt me dat als je automutileerd dat je ook elke keer een tetanusprik moet halen?!
als je je bijv snijd met scheermesjes ofzo dan heb je toch een net zo grote kans op tetanus dan als je in een spijker trapt?!
en als je in een spijker trapt dan moet je naar de dokter, dus eigenlijk komt het erop neer dat als je automutileerd dat je ook vaak naar de dokter moet voor een prik of zie ik dat nou fout??
__________________
up the downstair
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 21:38
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 30-11-2003 @ 22:31:
dan lijkt me dat als je automutileerd dat je ook elke keer een tetanusprik moet halen?!
Als je dat doet met een voorwerp dat bacteriën kan bevatten natuurlijk wel ja.

Citaat:

als je je bijv snijd met scheermesjes ofzo dan heb je toch een net zo grote kans op tetanus dan als je in een spijker trapt?!
Een roestige spijker is wat anders dan een 'gewone' spijker. Roest is oxide die niet gezond is om in het bloed te hebben, iig niet in grote hoeveelheden lijkt me.

Citaat:

en als je in een spijker trapt dan moet je naar de dokter, dus eigenlijk komt het erop neer dat als je automutileerd dat je ook vaak naar de dokter moet voor een prik of zie ik dat nou fout??
Het lijkt me dus voor zich spreken dat dit niet waar is.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 21:40
Zero-Zero
Avatar van Zero-Zero
Zero-Zero is offline
jah maar ik had het niet over een roestige spijker..
nja laat maar zitten.
maar eigenlijk moet je je helemaal niet druk maken om dit soort dingen
als je automutileerd dan. hmmz
__________________
up the downstair
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 23:22
Verwijderd
Het kwaad straft zichzelf dus eigenlijk Als je automutileert zonder vantevoren te kijken of je mes goed schoon is, kun je wel eens hard en pijnlijk doodgaan. Terwijl als je wel goed kijkt of het mes dat je in jezelf wilt steken goed schoon is, ga je je misschien wel realiseren waar je in Godsnaam mee bezig bent
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 09:54
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-11-2003 @ 16:51:
Laten we ajb niet teveel in details treden mbt am.
Joh, doe er niet zo paniekerig over. Zolang mensen mekaar geen tips geven a la "littekens maken voor dummies" zie ik niet waarom AM op deze manier niet besproken kan worden. Het lijkt me juist goed dat mensen doorkrijgen wat de risico's zijn.

Wat betreft de risico's: elke open wond kan geinfecteerd raken, en vooral als hij daarna niet ontsmet wordt kan dat een ontsteking opleveren. Een erge ontsteking die niet door je lichaam 'opgelost' kan worden (zal alleen voorkomen als je een lage weerstand hebt) kan later leiden tot bloedvergiftiging. Ik heb zelf op de middelbare school een keer naar aanleiding van een weddenschap een naals in m'n arm gezet, en dat is toen ook fijn gaan ontsteken.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 11:32
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 30-11-2003 @ 22:31:
dan lijkt me dat als je automutileerd dat je ook elke keer een tetanusprik moet halen?!
als je je bijv snijd met scheermesjes ofzo dan heb je toch een net zo grote kans op tetanus dan als je in een spijker trapt?!
en als je in een spijker trapt dan moet je naar de dokter, dus eigenlijk komt het erop neer dat als je automutileerd dat je ook vaak naar de dokter moet voor een prik of zie ik dat nou fout??
Een tetanusprik is zeker 7 jaar werkzaam dus je hoeft niet steeds opnieuw naar de huisarts voor zo'n prik hoor.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 14:21
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ja tuurlijk..

Bloedvergiftiging is overigens niet hetzelfde als gifstoffen in je bloed.. Bloedvergiftiging, oftewel sepsis, betekent dat er teveel bacterien in je bloed zitten.

Natuurlijk, als je een open wond hebt (hoe dan ook) en je hebt die wond gemaakt met een voorwerp dat veel bacterien kan bevatten, dan is de kans op sepsis groter. Of bijvoorbeeld omdat je het niet schoonmaakt.

Het ligt wel aan de vorm van automutilatie, ik weet niet of ik hier op in mag gaan, maar je kunt je voorstellen dat een open ader, gevaarlijker is dan een schaafwond.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2003, 21:14
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ff als antwoord op iemand die zei dat ik me niet druk hoor te maken om zoiets als ik zelf am.
het was een opmerking van mn moeder, toen we er weer eens ruzie over hadden, en ik ben gaan piekeren.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2003, 08:24
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 01-12-2003 @ 10:54:
Joh, doe er niet zo paniekerig over. Zolang mensen mekaar geen tips geven a la "littekens maken voor dummies" zie ik niet waarom AM op deze manier niet besproken kan worden. Het lijkt me juist goed dat mensen doorkrijgen wat de risico's zijn.
Het heeft niks met paniekerig doen te maken, het heeft met het beleid wat we op het forum hebben te maken, daar herinner ik mensen enkel aan.

Voor de risico's zijn die details niet nodig, dat lijkt me duidelijk. En als ik het niet goed vond dat mensen doorkrijgen wat de risico's zijn, dan was deze topic al lang dicht geewest.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.